فهرست مطالب

مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 26، بهار 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/01/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فریده گرامی پناه صفحه 5
    وجود لایه اکسید در سطح آلیاژ، زمینه چسبندگی آن را به پرسلن فراهم می سازد. در سطح آلیاژهای بیس متال نسبت به آلیاژهای با طلای بالا، اکسید بیشتری ایجاد می شود. ممکن است تشکیل لایه اکسید زیاد، منجر به شکست باند گردد و ضخامت آن در اثر پخت مکرر پرسلن، افزایش یابد. هدف از این مطالعه تعیین اثر پخت مکرر پرسلن بر مقاومت باند دو آلیاژ بیس متال مینالوکس و وراباند 2 می باشد؛ به همین منظور شانزده صفحه فلزی (0.5×5×20) از هر گروه آلیاژ ریخته شد و سطح آنها مطابق دستور کارخانه آماده گردید. پرسلن با ضخامت یکسان (1 میلیمتر) در یک سوم میانی نمونه ها قرار داده شد. هر گروه از آلیاژ به سه زیر گروه تقسیم شد. گروه اول بعد از گلیز کنار گذاشته شد. گروه دوم و سوم 2 و 4 بار بیشتر پخت شدند و مقاومت باند آنها توسط روش خمش 3-Point مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج حاصله اختلاف معنی داری را بین مقاومت باند نمونه ها در اثر پخت مکرر پرسلن و همچنین بین مقاومت باند دو آلیاژ در تعداد پخت مساوی نشان نداد. براساس یافته های این مطالعه، آلیاژهای مینالوکس و وراباند 2 از نظر باند به پرسلن مشابهت دارند.
    کلیدواژگان: مقاومت باند، آلیاژ
  • حمید محمود هاشمی صفحه 11
    حفره خشک (Dry Socket) یکی از عوارض نسبتا شایع درآوردن دندانها می باشد. اتیولوژی و پاتوژنز این عارضه کاملا شناخته شده نیست و فاکتورهای متعددی به عنوان مستعد کننده این عارضه مطرح شده اند. در راستای نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در مورد میزان شیوع و اتیولوژی این عارضه، مطالعه حاضر در بخش جراحی دهان و فک و صورت دانشکده داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت مقطعی از اول مهر ماه سال 1376 تا پایان تیرماه سال 1377 انجام شد. در این مدت تعداد دندانهای کشیده شده 4880 مورد و تعداد بیمارانی که با عارضه حفره خشک به بخش مراجعه نمودند، 25 مورد بود. در این مطالعه عوامل موثر شامل: سن، جنس، نوع دندان کشیده شده، علائم عارضه، وارد شدن تراما حین کشیدن دندان، سابقه عفونت دندان، سطح بهداشت دهان، استعمال دخانیات و ابتلا به بیماری های سیستمیک بود. نتایج نشان داد که شیوع حفره خشک در بخش جراحی دهان و فک و صورت این دانشکده حدود 0.5% و در خانمها بیش از دو برابر آقایان بود. این حفره در ناحیه مولرهای سوم فک پایین به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر از نواحی دیگر مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: تشخیص حفره خشک، التهاب آلوئول، تورم استخوان، اتیولوژی حفره خشک
  • کاظم خسروی، فرحناز ارباب زاده صفحه 16
    دندانپزشکان معمولا با استفاده از رادیوگرافی های بایت وینگ (Bitewing) به ضایعات پوسیدگی پروگزیمالی پی می برند و با توجه به عمق مشاهده شده از پوسیدگی، درمانهای خود را پایه ریزی می کنند. این تکنیک در حال حاضر عمومی ترین و قابل قبول ترین روش در این زمینه می باشد؛ اگرچه درصدی خطا در تعیین عمق ضایعات پروگزیمالی در آن به چشم می خورد که عمدتا به دلیل محدوده وسیع دانسیته در فیلمهای جدید High Speed با استفاده از ولتاژهای پایین می باشد. متغیرهایی از قبیل Superimposition و گاه بزرگنمایی نیز در ایجاد این اختلاف موثر می باشند. در این مطالعه به منظور تفسیر صحیح تر رادیوگرافی های بایت وینگ و درنهایت تشخیص دقیق تر، ضخامت عاج مشاهده شده در زیر پوسیدگی های پروگزیمالی در رادیوگرافی بایت وینگ و نسج دندان مورد مقایسه قرار گرفتند؛ بررسی علل این اختلاف جز اهداف این تحقیق نمی باشد. به این منظور از 24 نمونه دندان خلفی با پوسیدگی پروگزیمالی استفاده شد و قبل و بعد از برداشتن پوسیدگی ها، رادیوگرافی بایت وینگ انجام شد و سپس دندانها به دو نیم تقسیم شدند و ضخامتهای عاج در زیر پوسیدگی های پروگزیمالی در رادیوگرافی و نسج دندان در زیر میکروسکوپ با دقت 0.01 میلیمتر اندازه گیری شد. پس از انجام آزمون آماری مربوطه (t.test)، مشخص شد که میانگین ضخامت عاج در نسج دندان 41% ضخامت عاج در رادیوگرافی بایت وینگ می باشد که نشانگر کاهشی حدود 59% می باشد.
    کلیدواژگان: عاج، رادیوگرافی بایت وینگ
  • دردی قوجق، صغری واثق قزل قلعه، علی زمانیان صفحه 23
    سیالوپروتئین، یک گلیکوپروتئین اسکلتی فسفریله است که نقش آن بخوبی درک نشده است. ممکن است این گلیکوپروتئین در تمایز سلولی و تبدیل ماتریکس غیر معدنی به ساختمان معدنی در دندان موثر باشد. هدف از انجام این تحقیق، اندازه گیری مقدار سیالوپروتئین در سرم افراد سالم، که دندان پوسیده ندارند و در بیماران دارای حداقل دو دندان پوسیده و بررسی ارتباط آن با تغییرات ساختمانی مینا و عاج دندان می باشد. گروه مطالعه شامل 50 نفر (32 نفر مرد و 18 نفر زن) در سنین 17 تا 54 سال (با متوسط سنی 32.5 سال) بود. گروه کنترل شامل 50 نفر (26 نفر مرد و 24 نفر زن) در سنین 22 تا 51 سال (با متوسط سنی 39.6 سال) بود. نتایج آزمایشگاهی گروه اخیر به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گرفته است. برای انجام پژوهش، نمونه خون از افراد مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل تهیه شد. نمونه خون تهیه شده از هر مورد در دور 3000 به مدت 20 دقیقه سانتریفوژ شد و محلول بالایی جدا گردید. نمونه های به دست آمده به مدت 20 دقیقه در دور10000 سانتریفوژ و سپس محلول رویی به ستون کروماتوگرافی حاوی ژل سفارز انتقال داده شد و گوانیدین-HCL با غلظت 4 مول در لیتر وتریس 0.1 مولار با 7.4= pH انتقال داده شد و با سرعت 5.0 میلی لیتر در دقیقه شسته شد. فراکشن های به دست آمده توسط کروماتوگرافی هر یک از نمونه ها به طور مجزا الکتروفورز گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که مقدار سیالوپروتئین در سرم افراد دارای دندان پوسیده بیشتر و برابر با 3.21±18.45 میکروگرم در لیتر و در سرم گروه کنترل برابر با 2.45±11.37 میکروگرم در لیتر می باشد.
    کلیدواژگان: سیالوپروتئین، الکتروفورز، کروماتوگرافی
  • سیدبهروز موسوی، محمدحسین فتحی، قادر فیضی، وجیه سادات مرتضوی صفحه 30
    ترویج رشد استخوان اطراف ایمپلنت دندانی موجب پایداری و تثبیت سریعتر ایمپلنت و نیز کاهش زمان التیام و درمان می گردد. پوششهای بیوسرامیکی از جمله هیدروکسی آپاتیت، قادر است بر روی ترویج رشد و روند تشکیل استخوان تاثیر بگذارد و سبب بالا رفتن بافت استخوان شود. هدف از این مطالعه، ارزیابی مقایسه ای رشد استخوان اطراف اندوایمپلنت های دندانی با و بدون پوشش هیدروکسی آپاتیت بود. در این تحقیق از 36 دندان نیش فک پایین 20 گربه سالم استفاده شد و پس از آماده سازی کانال دندانها و ناحیه پری اپیکال، بطور اتفاقی یکی از چهار نوع ایمپلنت تهیه شده از آلیاژ وایتالیوم و فولاد زنگ نزن با و بدون پوشش هیدروکسی آپاتیت در داخل دندان اندوایمپلنت گردید. پس از گذشت چهار ماه، میزان ترویج رشد استخوان با میکروسکوپ الکترونی روبشی ارزیابی شد. نتایج نشانگر آن است که اختلاف معنی داری در رشد استخوان اطراف اندوایمپلنت های با و بدون پوشش هیدروکسی آپاتیت وجود دارد.
    کلیدواژگان: پوشش هیدروکسی آپاتیت، رشد استخوان، اندوایمپلنت
  • فریده حقیقتی، نادر ایوبیان مرکزی صفحه 38
    گونه ای خاص از بیماری های پریودنتال به نام RPP) Rapidly Progressive Periodontitis) نامیده می شود. سن ابتلا به این بیماری قبل از 39 سالگی و سرعت تخریب استخوان و از بین رفتن چسبندگی ها 4 تا 5 برابر سایر بیماری های پریودنتال گزارش شده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان حضور اکتینوباسیلوس اکتینومیست کومیتانس در ضایعات پیشرفته پریودنتال می باشد. در این مطالعه، باکتری موجود در فلور زیر لثه ای 15 نفر از مبتلایان به RPP جمعا از 60 ناحیه با استفاده از روش کشت بیهوازی و کاپنوفیل مورد بررسی قرار گرفتند. 13 بیمار (86.6%) از لحاظ وجود اکتینوباسیلوس Aa مثبت بودند و 2 بیمار (13.3%) پس از 2 بار نمونه گیری در کشت Aa قابل شناسایی نبودند. 29 ناحیه (48.3%) از لحاظ وجود Aa مثبت و 31 ناحیه (51.7%) منفی بود. در این بررسی در مجموع از 86.7% بیماران اکتینوباسیلوس جدا و کشت داده شد.
    کلیدواژگان: بیماری پریودنتیت RPP، اکتینوباسیلوس اکتینومیست کومیتانس
  • محمد رمضانیان صفحه 45
    یکی از شایعترین اعمال جراحی دهان خارج کردن دندان عقل نهفته فک پایین می باشد و تجویز آنتی بیوتیک به مدت چند روز از رایجترین اقدامات بعد از عمل محسوب می شود. لزوم این کار در تحقیقاتی که در سایر کشورها انجام شده، ثابت نشده است؛ بدین منظور این تحقیق برای بررسی لزوم تجویز آنتی بیوتیک بعد از عمل جراحی فوق انجام گرفت. این بررسی بر روی 25 بیمار که مورد عمل جراحی دندان عقل نهفته مزیوانگولر فک پایین قرار گرفته بودند، انجام شد. بیماران به دو گروه A و B تقسیم شدند. افراد گروه A (چهارده نفر) 500 میلیگرم آمپی سیلین و افراد گروه B (یازده نفر) پلاسبو (در بسته های مشابه) دریافت کردند. رکوردهای قبل و بعد از عمل برای مشاهده عفونت، تورم، تریسموس ثبت گردید. در نهایت اطلاعات به دست آمده، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که در افراد با سیستم ایمنی سالم و رعایت اصول اسپتیک، مصرف آنتی بیوتیک ضرورتی ندارد. هدف کاربردی برای این بررسی عدم تجویز آنتی بیوتیک در جراحی های روزمره دندانپزشکی و جلوگیری از عوارض سو مصرف آنتی بیوتیک و زیانهای اقتصادی آن می باشد.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، عقل نهفته، تریسموس، تورم، پلاسبو
  • محمدحسن شاهرودی، همایون برنجی صفحه 51
    بحثها و نظرات گوناگونی در مورد نحوه بازسازی دندانهای روت کانال تراپی شده وجود دارد. از سویی پستهای پیش ساخته برای تمامی دندانها قابل تجویز نیستند و از طرف دیگر وقت و هزینه اضافی که پستهای ریختگی به دنبال دارند، مانع از کاربرد عمومی آنها می شود. در کنار این مسائل با عرضه رستوریشن های تمام پرسلنی کاربرد پستهای فلزی در زیر این رستوریشن ها زیبایی نهایی کار را کاهش می دهد. در این مقاله به ارائه نتایج برخی از پژوهشهای انجام شده بر روی روش های مختلف بازسازی دندانهای روت کانال تراپی شده و نیز عرضه چند دستورالعمل کاربردی برای تصمیم در مورد نحوه بازسازی دندانهای روت کانال تراپی شده قدامی و خلفی پرداخته شده است؛ در بخش دیگر مقاله برخی از روش های ساخت پستهای غیرفلزی مانند پستهای کامپوزیتی و زیرکونیوم اکساید ارائه شده است.
    کلیدواژگان: پست و کور، پست های غیر فلزی، پست های کامپوزیتی، زیرکونیوم اکساید
  • آشنایی با طبقه بندی بین المللی دهان و دندان (ICD-DA) برای دندانپزشکان
    آذر کبیرزاده، مصطفی لنگری زاده صفحه 61
|
  • Gerami Panah F Page 5
    The formation of oxides on the surface of the metal are proven to contribute to the formation of strong bonding. However, The base metal alloys are expected to exhibit more oxidation than high gold alloys, increase in oxide layer thickness due to repeated firing in them can reduce the bond strength. The aim of this study was to compare the effect of repeated porcelain firing on the bond strength of two base metal alloys (Minalux and Verabond II). Sixteen metal plates (20x5x0.5) from each alloy were cast and prepared according to the manufacturer's instruction. Porcelain with uniform thickness (Imm) was applied on the middle one third of metal plates. After this stage, each alloy group divided to three subgroups. Group I was fired for the second time to form the final glaze, group II and III were fired two and four more times respectively. Specimens were subjected to 3-point flexural test in a digital tritest machine. Results showed no significant differences between bond strength of two alloys. Also results showed repeated firing had no significant effect on bond strength. Due to these findings, this study support similarity of two alloys (Minalux and Verabond II) in their bond strength with porcelain.
  • M. Ah Mood Hashemi H Page 11
    Dry socket is one of the most common complications of teeth extractions. Etiology and pathogenesis of dry socket are not clearly known but many related predisposing factors have been discussed. According to this, a cross- sectional study was conduced at the department of oral and maxillofacial surgery (Tehran University of Medical Sciences, Oct. 97- Jul. 98). 4880 teeth were extracted which 25 of them recalled with dry socket. The relationship between the effective factors and dry sockets was evaluated. The effective factors were as follows: age, sex, site of extraction, and trauma during exctraction, infection, oral hygiene, smoking, and systemic diseases. Results showed that the incidence of dry socket was %0.5, and the number of cases observed in women was two times more than men. Also, mandibular third molars were involved more than any other areas.
  • Khosravi K., Arbabzadeh F Page 16
    Carious lesions are usually found by dentists, using bitewing radiographs, and according to the depth of the lesions, the treatment plan is designed. At the present, this technique is the most accepted one and is used generally. But it is not a perfect technique and there are some errors in determining of depth of proximal carious lesions. These errors are mainly related to the use of new high-speed films with broad density and lower voltages. In this study, dentin thickness under proximal caries in bitewing radiography was compared with its real thickness, in tooth structure. Twenty-four teeth samples with proximal caries were used. Before and after removal of carious lesions bitewing radiographs were taken and then each tooth was sectioned occlusogingivally and the thickness of dentine under proximal caries and on bitewing radiographs were measured under microscope with 0.01 mm accuracy. Mean value of dentine thickness in tooth structure was 41% of its mean thickness in bitewing radiographs, showing 59% difference (reduction). Therefore, more care should be taken in using standard technique and interpreting of bitewing radiographs by clinicians. Clinical examinations also should be performed in ideal conditions, and patients should be clinically and radiographically examined every six months.
  • Qujeq D., Vasegh Ghezei Ghaleh S., Zamanian A Page 23
  • Moosavi Sb, Fathi Mh. , Msc, Feizi Gh, Mortazavi V Page 30
    Bone osseointegration around dental implant can cause earlier stabilization and fixation of implant and reduce healing time. Hydroxyapatite coating can affect bone osseointegration and enhance its rates. The aim of this study was comparison of osseointegration between plasma sprayed hydroxyapatite coated and uncoated dental implants in cats. Four endodontic implants including, vitallium and two stainless steel with and without hydroxyapatite coating were prepared and placed in mandibular canines of 20 cats after completion of root canal treatment and osseous preparation. After a healing period of 4 months, investigation by scanning electron microscopy showed significant difference in ossointegration between coated and uncoated dental implants and average bone osseointegration of coated implants was more than uncoated implants.
  • Shahroodi Mh, Berenji H Page 51
    Many different methods are suggested to restore endodontically treated teeth. Prefabricated posts can not be indicated for all teeth and cast posts require extra time and cost. In addition, with the introduction of full ceramic restorations, achieving the ideal esthetic with metal post underneath them may be problematic or impossible because the darkness of the metallic posts may show through the highly translucent all ceramic restorations. In this article the review of litature and describiton of applied methods of different procedure in restoring the root canal therapied teeth and few techniques of non metallic posts fabrication such as fiber reinforced composite and zirconium oxide posts have been described.