فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال دهم شماره 3 (پیاپی 40، پاییز 1386)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال دهم شماره 3 (پیاپی 40، پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/07/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • حمید ابطحی، قاسم مسیبی، علی هاتف سلمانیان صفحه 1
    چکیده استرپتولیزین O از جمله پروتئین های ترشحی استرپتوکک پیوژن بوده که دارای قدرت آنتی ژنیک می باشد. امروزه با ردیابی آنتی بادی های ضد این پروتئین روند عفونت ناشی از این باکتری پی گیری می شود. تاکنون تولید نوترکیب این پروتئین با استفاده از ناقلین بیانی دارای پروتئین الحاقی صورت گرفته است. در این تحقیق سعی گردیده تا تولید پروتئین با استفاده از ناقلین بدون پروتئین الحاقی انجام پذیرد.
    مقدمه در این تحقیق تجربی با طراحی پرایمر اختصاصی و استفاده از روش PCR، ژن استرپتولیزینO از استرپتوکک پیوژن تکثیر گردید. پس از تخلیص، ژن فوق در ناقل پلاسمیدی pET28a جهت بیان کلون گردید. سپس ساختار پلاسمیدی pET28a-SLO وارد باکتری اشریشیا کلی سویه BL21- DE3-plySs شد. تولید پروتئین با القا توسط IPTG و بهینه سازی شرایط صورت گرفت. پروتئین نوترکیب با استفاده از کیتNi-NTA خالص و میزان پروتئین با استفاده از روش براد فورد اندازه گیری شد. آزمایش وسترن بلات برای تایید پروتئین نوترکیب انجام شد.
    روش کار استرپتوکک پیوژن، ژن استرپتولیزین O، بیان ژن، اشریشیا کلی نتایج ترادف نوکلئوتیدی ژن تکثیر شده توسط روش PCR با ژن استرپتولیزینO استرپتوکک پیوژن یکسان بود. تولید پروتئین نوترکیب استرپتولیزینO با القا پلاسمید pET28a-SLO توسط IPTG انجام گردید. تخلیص پروتئین با روش کروماتوگرافی تمایلی و با استفاده از کیت Ni-NTA انجام شد. میزان پروتئین خالص شده برابر 100 میکرو گرم در میلی لیتر به دست آمد. سرم موش واجد آنتی استرپتولیزین O در روش وسترن بلات با پروتئین تولید شده واکنش داد.: نتیجه گیری تولید پروتئین نوترکیب استرپتولیزین O بدون استفاده از پروتئین الحاقی در میزبان اشریشیا کلی نیز امکان پذیر است. پروتئین تولید شده خاصیت آنتی ژنیک خود را به خوبی حفظ می کند. بنابر این می توان از آن در تشخیص آنتی بادی ضد استرپتولیزین O در بیماران مبتلا به بیماری استریتوککی استفاده کرد.
  • جواد بهارآرا، علیرضا اشرف، محمود رضا جعفری، هدی هلالات صفحه 8
    چکیده افزایش روز افزون کاربران وسایل و دستگاه های مولد مایکروویو نظیر تلفن همراه باعث جلب توجه وسیع پژوهش گران علوم زیستی به بررسی اثرات آن بر سلامت انسان و نیز بر فرایندهای رشد و نموی جانوران شده است. در این مطالعه اثرات تابش امواج شبیه سازی شده تلفن های همراه بر غدد تناسلی و سلول های جنسی موش نر بررسی شده است.
    مقدمه در این پژوهش تجربی با استفاده از یک دستگاه مولد امواج شبیه سازی شده تلفن های همراه (940 مگا هرتز) اثرات این امواج بر غدد تناسلی، تعداد و فراساختار سلول های جنسی موش نر نژاد Balb/C بررسی شده است. برای انجام تجربیات، موش های نر بالغ به مدت 10 روز و هر روز 4 ساعت در دستگاه مذکور تحت تاثیر امواج قرار داده شدند و به کمک میکروسکوپ نوری و الکترونی گذاره، ساختار و فراساختار بیضه ها و تعداد و انواع سلول های جنسی در موش های نر تیمار شده مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصله با استفاده از آزمون های تی و من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید.
    روش کار
    تلفن همراه، مایکروویو، موش، غدد تناسلی، بیضه نتایج یافته های حاصل نشان داد، امواج شبیه سازی شده تلفن های همراه بر وزن و اندازه بیضه ها در موش های تیمار شده تغییرات معنی دار ایجاد ننموده است. لیکن تعداد سلول های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت اولیه، اسپرماتید و اسپرم، افزایش معنی داری در موش های نر تیماری نشان داد(05/0p<) در حالی که تعداد سلول های سرتولی در موش های نر تیماری کاهش معنی داری داشت(05/0p<). هم چنین بررسی میکروگراف های تهیه شده بیان گر هتروکروماتینی شدن شدید و شکاف دار شدن هسته های سلول های جنسی و کاهش اندامک های سلولی و واکوئله شدن سیتوپلاسم بود نتیجه گیری یافته های حاصل از این تحقیق بیان گر تاثیر امواج شبیه سازی شده تلفن های همراه با فراساختار و تعداد سلولهای جنسی غدد تناسلی موش نر همراه می باشد.
  • آرش بیات، دکترغلامعلی فتاحی بیات، دکترمسعود دهدشتیان، گلاره کاویانی، مسعود اسدی، سید عبدالحسین معصومی صفحه 17
    چکیدهامروزه به خوبی مشخص شده است که سیستم شنوایی برای رشد گفتار و زبان، ارتباط و یادگیری ضروری می باشد. آزمون گسیل های صوتی گوش (OAE) یک روش مفید و حساس در ارزیابی افراد با آسیب شنوایی می باشد. مطالعات مختلف نشان داده اند کودکانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری می باشند، حدود 20-10 برابر بیشتر از موارد سالم در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی شنوایی نوزادان در معرض خطر کم شنوایی از طریق آزمون OAE بود.
    مقدمه طی یک مطالعه مقطعی- تحلیلی، 148 نوزاد در معرض خطر کم شنوایی مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی اراک و ابوذر اهواز مورد ارزیابی قرار گرفتند. این نوزادان به شیوه نمونه گیری غیر احتمالی آسان انتخاب گردیده بودند. نتیجه معاینه اتوسکوپی کلیه نوزادان طبیعی بود. آزمون گسیل های صوتی گوش به دو شیوه گذرا ((TEOAEو اعوجاجی (DPOAE) در دو گوش نوزادان انجام پذیرفت. در صورتی که نتایج آزمون گسیل های صوتی گوش طبیعی نبود، این آزمون ها مجددا در یک ماه بعد تکرا ر می گردید. اگر در این مرحله نیز پاسخ نوزاد در محدوده طبیعی قرار نداشت، جهت انجام ارزیابی های تکمیلی تر ارجاع می گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده آزمون های آماری کولموگرف اسمیرنوف و تی صورت پذیرفت.
    روش کار گسیل های صوتی گوشی، بخش مراقبت های ویژه نوزادان، آسیب شنوایی، نوزادان: روش کار نتایج تعداد 41 و 28 نوزاد در نخستین مرحله ارزیابی ها نتوانستند به ترتیب درآزمون های TEOAE و DPOAE نتایج طبیعی کسب کنند. هم چنین نتایج آزمون های TEOAE و DPOAE در دومین مرحله ارزیابی به ترتیب در 23 و 16 نفر غیر طبیعی بود که از این بین وجود افت شنوایی در نزد 11 بیمار تایید گردید. در 5 مورد از موارد تایید شده، عامل ایجاد کننده کم شنوایی به دلیل مصرف آمینوگلیکوزیدها بود.
    نتیجه گیریغربال گری شنوایی نوزادان در معرض خطر کم شنوایی یک رویکرد بالینی مفید در ردیابی آسیب شنوایی می باشد. هم چنین با توجه به شیوع بالای کم شنوایی در جمعیت نوزادان مورد مطالعه (43/7 درصد)، پیش گیری از عوارض این مشکل در این نوزادان اکیدا توصیه می گردد.
  • سعید حاجی هاشمی، استنلی وایت صفحه 25
    چکیده مطالعات انجام شده نشان داده که آندوسیتوز کانال های پتاسیمی ROMK برای تنظیم ترشح K+ در قسمت های انتهای نفرون و مجاری جمع کننده مهم می باشد. در این مطالعه اثرات موتاسیون V364D بر پایداری کانال پتاسیمی ROMK2 هنگامی که در غشاء اووسیت بیان می شود بررسی گردیده است.
    مقدمه در این پژوهش تجربی اووسیت های Xenopus laevis به روش استاندارد با استفاده از کلاژناز جدا گردیدند.‍ با استفاده از روش quick-change در انتهای کربوکسیل کانال پتاسیمی ROMK2 موتاسیون زای مستقیم ایجاد گردید. cRNA که ROMK2 وموتاسیون V364Dرا کد می کرد، سه روز قبل از قرار دادن در محلول BFA (زمان صفر) به اووسیت ها تزریق می شد. به محیط کشت برفلدین A (+BFA) به مقدار 5-25 میکرومولار (مهار کننده انتقال پروتئین های ساخته شده به غشاء) یا اتانول به عنوان حلال BFA (BFA -) اضافه گردید. با استفاده از تکنیک ثابت نگه داشتن ولتاژ با استفاده از دو الکترود جریان یونی و پتانسیل استراحت غشاء اووسیت ها پس از بیان کانال های پتاسیمی ROMK2 و موتاسیون V364D اندازه گیری گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آنالیز واریانس یک طرفه و تست تی آموزشی استفاده شد.
    روش کار ROMK2، موتاسیون V364D، BFA، ناحیه PDZ نتایج یافته های حاصل نشان داد اثر BFA بر روی میزان جریان به صورت وابسته دوز است. بر خلاف کانال های پتاسیمی ROMK2 اووسیت هایی که موتاسیون V354D را بیان می کردند در هیچ کدام از زمان های ثبت مورد نظر در طی دوره انکوبه شدن در BFA در هر دو غلظت 5 و 25 میکرو مولار کاهشی در میزان جریان یونی این کانال پتاسیمی دیده نشد. برای ROMK2 پس از این که اووسیت ها 48 ساعت تحت تاثیر BFA بودند میزان کسر جریان برابر با 05/0±24/0 (16=n) بود در حالی که برای موتاسیون V364D برابر با 09/0±17/1 بود.
    نتیجه گیری نتایج، افزایش پایداری و توقف آندوسیتوز کانال های پتاسیمی ROMK2 غشاء با ایجاد موتاسیون V364D را نشان می داد. بنابر این باید بین انتهای کربوکسیل کانال های پتاسیمی ROMK2 و اجزاء مسیر آندوسیتوز تداخل عمل وجود داشته باشد و قسمت داخلی ناحیه PDZ (S-E-V) در آندوسیتوز:
  • محمد رفیعی، مهری جمیلیان، علی سالار فیاض، الناز امیری فرد صفحه 36
    چکیده یائسگی مرحله ای از زندگی زنان و به معنای قطع دائم قاعدگی و پایان دوره باروری در آنهاست که در سنین 45 الی 52 سالگی رخ می دهد. این پدیده یک شاخص مناسب از وضعیت بهداشتی جامعه است زیرا که شیوع اکثر بیماری های مزمن زنان بعد از این سن افزایش می یابد. این مطالعه به بررسی سن یائسگی پرداخته و متوسط سن یائسگی زنان شهر اراک (از شهرهای مرکزی ایران) را بر اساس متغیرهای اقتصادی- جمعیتی و رفتارهای بهداشتی آنان مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.
    مقدمه مطالعه حاضر یک مطالعه مشاهده ای و مقطعی و بر پایه جمعیت می باشد که در سال 1385 انجام گرفت. از روش مصاحبه حضوری و پرسش نامه برای جمع آوری اطلاعات 458 زن یائسه نمونه ساکن در شهر اراک استفاده شد. نمونه گیری به صورت نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ایبا استفاده از مناطق پستی و انتخاب خانوار در این مناطق بوده است. اطلاعات به دست آمده توسط تحلیل واریانس، رگرسیون چندگانه، آزمون تی و آزمون ضرائب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    روش کار سن طبیعی یائسگی، عوامل موثر، شهر اراک نتایج نتایج نشان داد، میانگین سن یائسگی طبیعی34/2±20/48 سال (فاصله اطمینان 95 درصد، 41/48-98/47 سال) با میانه سن یائسگی 49 سال به دست آمد. میانگین سن یائسگی زنانی که هرگز ازدواج نکرده بودند کمتر از میانگین سن یائسگی زنان ازدواج کرده بود(015/0p=). سطح درآمد پائین خانوار (003/0p=)، داشتن فعالیت بدنی (004/0 p=)، تعداد حاملگی (001/0p=)، سن آخرین حاملگی (026/0p=) و محل تولد زنان (003/0p=)؛ عوامل معنی دار در سن یائسگی زنان مورد بررسی به دست آمدند.
    نتیحه گیری پدیده یائسگی باید در ایران در مطالعات مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا ارتباط زیادی به ابتلاء و مرگ و میر زنانی دارد که در حدود یک چهارم سن زندگی خود را در آن دوران می گذرانند. اجرای برنامه های بهداشتی به عنوان بهترین راه برای تغییر سبک زندگی زنان در طول زندگی آنان پیشنهاد می گردد.: نتیجه گیری
  • مهرداد شهرانی، فاطمه نبوی زاده، محمود رفیعیان، هدایت الله شیرزاد، مرتضی هاشم زاده، دکترحسین یوسفی، رضا خدیوی، سید اسدالله امینی، بهمن خلیلی، قربانعلی رحیمیان، محمد تقی مرادی، شهرام اعتمادی فر صفحه 48
    چکیده گیاه سیر از دسته گیاهانی است که به طور وسیعی در جوامع دنیا و به خصوص جامعه ایرانی به عنوان یک گیاه معطر در طبخ غذاها و تهیه ترشیجات مورد استفاده قرار می گیرد و شمار زیادی از مردم بر این باورند که این گیاه برای ناراحتی های گوارشی مفید است. لذا در این مطالعه اثر عصاره این گیاه بر میزان ترشح اسید و پپسین معده در موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
    مقدمه این مطالعه به صورت تجربی بر روی دو گروه 12 تایی موش صحرایی (گروه کنترل و گروه سیر) صورت گرفت. حیوانات پس از بیهوشی توسط تزریق داخل صفاقی 50 میلی گرم بر کیلوگرم تیوپنتال سدیم؛ تراکئوستومی، لاپاراتومی و گاسترودئودنوستومی شدند. عصاره گیاه سیر با دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم ازطریق مجرای گاسترودئودنوستوم به درون معده حیوانات گروه سیر وارد شد. به منظور تحریک ترشح اسید و پپسین معده از ماده پنتاگاسترین استفاده شد. این ماده با دوز 25 میکروگرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی به حیوان تزریق شد. ترشحات معده به روش شستشو به بیرون به دست آمد. اسید آن به روش تیتریمتری و پپسین به روش آنسون بررسی شد. نتایج حاصل با استفاده از آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شد.
    روش کار عصاره متانولی سیر، اسید معده، پپسین معده، پنتاگاسترین نتایج عصاره متانولی گیاه سیر سبب افزایش معنی داری در میزان ترشح اسید و پپسین معده در موش های گروه سیر نسبت به گروه کنترل گردید(001/0p<). پنتاگاسترین در گروه کنترل سبب افزایش ترشح اسید و پپسین معده شد (001/0< p).
    نتیجه گیری استفاده از سیر در رژیم غذایی سبب افزایش ترشح اسید و پپسین معده در مصرف کنند گان این گیاه می گردد.
  • بهمن صالحی، محمدرضا رضوانفر، فائزه شیریان صفحه 58
    چکیده افسردگی یکی از اختلالات شایع خلقی است که علاوه بر نوروترانسمیترها و رویدادهای مختلف زندگی، استرسورهای مختلف درونی چون کلسترول، تری گلیسرید، قند و سایر فاکتورهای خونی نیز در ایجاد آن نقش دارند. با توجه به مطرح بودن هایپرگلیسمی به عنوان یکی از عوامل محتمل در ایجاد این ارتباط و با توجه به تناقض در مطالعات انجام گرفته در این زمینه، ما در این مطالعه بر آن شدیم تا به تعیین ارتباط بین سطوح متفاوت بیوشیمیایی HbA1C (هموگلوبین A1C) و افسردگی اساسی بپردازیم: مقدمه این مطالعه از نوع مقطعی - تحلیلی است که در آن 134 نفر به صورت تصادفی ساده از میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر(عج) اراک انتخاب شدند. این بیماران براساس نتیجه HbA1C بدو ورود به مطالعه به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که HbA1C کمتر از 7 درصد داشتند (نفر 55 = A) و گروهی که HbA1C بیشتر و مساوی 7 درصد داشتند (نفر 79 = B). سپس میزان افسردگی این افراد ارزیابی شده و این نتایج با استفاده آزمون های کای دو و من- ویتنی یو مورد مطالعه آماری قرار گرفتند.
    روش کار دیابت شیرین، افسردگی اساسی، هموگلوبینA1C، مقیاس افسردگی هامیلتون نتایج نتایج نشان دادند که 40 درصد از افراد افسرده، HbA1C زیر7 درصد و 60 درصد آنها HbA1C بیشتر و مساوی 7 درصد داشتند و بین HbA1C و افسردگی ارتباط معنی دار به دست نیامد. این در حالی است که بین طول مدت ابتلاء به دیابت، مصرف انسولین و ابتلاء هم زمان به ها نتیجه گیری با توجه به نتایج مطالعه به نظر می رسد که عدم کنترل دیابت و در نتیجه افزایش قند خون، به عنوان عامل زمینه ای در ایجاد افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شرکت کننده در مطالعه حاضر مطرح نمی باشد.
  • افسانه طلایی، مسعود امینی، مریم زارع، منصور سیاوش صفحه 66
    چکیده دهیدرو اپی آندروسترون (DHEA) و نوع سولفاته آن (DHEA-S) یکی از هورمون های آدرنال و فراوان ترین هورمون استروئیدی بدن است و برخلاف سایر هورمون های آدرنال، با افزایش سن کاهش می یابد، لذا به چشمه جوانی شهرت پیدا کرده است. اخیرا DHEA به علت اثرات متعدد، مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در مورد اثر آن بر حساسیت انسولین اختلاف نظر وجود دارد. در این مطالعه ارتباط DHEA با حساسیت انسولین بررسی می گردد.
    مقدمه در این مطالعه مقطعی- تحلیلی نمونه ها از بستگان مونث درجه یک بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز تحقیقات غدد اصفهان، انتخاب شده و برای آنان آزمایش تحمل قند خوراکی انجام شد و برحسب نتایج آزمایش تحمل قند خوراکی در سه گروه دیابت، اختلال تحمل قند و تحمل قند طبیعی قرار گرفتند که هر گروه شامل 30 نفر بود. در این سه گروه آزمایش های قند، چربی، CBC، انسولین و سطح DHEA-S خون انجام شد و میزان حساسیت انسولین نیز با فرمول HOMA-IR مشخص شده و ارتباط میزان حساسیت انسولین با DHEA در سه گروه مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی زوج صورت گرفت.
    روش کار دهیدرواپی آندروسترون، حساسیت انسولین، تحمل قند نتایج میانگین متغیرها در سه گروه تحمل قند طبیعی، دیابت و اختلال تحمل قند به ترتیب برای DHEA-S 127، 113، 129 میکروگرم در دسی لیتر، انسولین 7/7، 10/1، 3/8 میکرو یونیت در میلی لیتر، IR HOMA- 6/1، 5/3، 8/1 و برای قند ناشتا 86، 135، 89 میلی گرم در دسی لیتر بود. مقایسه میانگین متغیر ها نشان داد که اختلاف DHEA-S درسه گروه معنی دار نیست. بین DHEA-S و میزان انسولین ارتباط معنی دار وجود دارد(04/0p<). بین DHEA-S و HOMA-IR ارتباط معنی دار وجود ندارد. بین DHEA-S و قند خون ناشتا ارتباط معنی دار وجود ندارد. درگروه با تحمل قند طبیعی نیز، DHEA-S با HOMA-IR و انسولین رابطه معنی دار ندارد نتیجه گیری به طور کلی DHEA با حساسیت انسولین و HOMA-IR ارتباط معنی دار ندارد ولی این ارتباط در سه گروه متفاوت است و در گروه با تحمل قند طبیعی، DHEA با HOMA-IR به طور نسبی ارتباط معنی دار دارد. از طرفی بین DHEA-S و میزان انسولین ارتباط معنی دار دیده می شود.
  • شاهین فاتح، محمود امینی، سیده سمیه دلیری، فائزه زاهدیان صفحه 73
    چکیدهدرد، تهوع و استفراغ به دنبال عمل جراحی هموروئیدکتومی عوارضی شایع می باشند که منجر به نارضایتی بیماران می گردند. امروزه، محققین به یافتن یک داروی جدید با عوارض کمتر و قیمت ارزان تر جهت کنترل این عوارض گرایش پیدا کرده اند. بنابراین این مطالعه به منظور بررسی تاثیر دگزامتازون بر درد، تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی طرح ریزی شده است.
    مقدمه این مطالعه به صورت یک کارآزمایی بالینی دوسوکور شاهددار، بر روی 112 بیمار کاندید هموروئیدکتومی صورت گرفت. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم گردیدند. گروه مورد 8 میلی گرم دگزامتازون و گروه شاهد 2 میلی لیتر نرمال سالین، 30 دقیقه قبل از عمل جراحی، به صورت داخل عضلانی دریافت کردند. سپس بیماران به روش یکسانی تحت بیهوشی و عمل جراحی قرار گرفتند. بعد از عمل هر 2 ساعت به مدت 6 ساعت؛ درد، تهوع با استفاده از معیار آنالوگ بینایی (VAS) بررسی گردید و هم چنین در ساعات ذکر شده، استفراغ با پرسش از بیماران در مورد وجود یا عدم وجودآن ارزیابی گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    روش کار درد، تهوع و استفراغ بعد از عمل، هموروئیدکتومی، دگزامتازون نتایج میانگین میزان درد و تهوع در ساعت 0، 2، 4 و 6 بعد از عمل در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کاهش واضحی داشت که از نظر آماری نیز تفاوت معنی داری را نشان داد (0001/0=p). ولی هیچ کدام از بیماران در دو گروه مورد و شاهد استفراغ نداشتند.
    نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان می دهد که دگزامتازون می تواند درد و تهوع بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی را کاهش دهد ولی در کاهش استفراغ تاثیری ندارد. بنابراین استفاده از آن قبل از عمل جراحی هموروئیدکتومی توصیه می شود.
  • منیره متوسلیان، سید مصطفی شیر یزدی، خدیجه نصیریانی صفحه 80
    چکیده هموروئید اختلالی بسیار شایع است که موجبب درد می شود. هم چنین معمول ترین مشکل پس از هموروئیدکتومی، که درمان استاندارد این اختلال است، درد می باشد که کنترل آن از بروز پیامدهای مضر فیزیولوژیک و روانی آن جلوگیری می کند. تمرینات کگل (kegel) از روش های آرام سازی و غیر تهاجمی می باشد که مصرف دارو و عوارض ناخواسته آن را کاهش و رضایت بیمار را افزایش می دهد. در این مطالعه تاثیر تمرینات Kegel بر کاهش درد بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی بررسی شده است.
    مقدمه این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی یک سوکور بوده است. نمونه پژوهش بیماران مراجعه کننده جهت هموروئیدکتومی به بیمارستان شهید صدوقی یزد بودند. تعداد نمونه 30 نفر در گروه تجربه و30 نفر گروه کنترل بود که به صورت آسان و متوالی انتخاب شده و سپس به طور تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه و مقیاس دیداری درد بود. جهت مداخله به گروه مورد قبل از عمل جراحی تمرینات Kegel آموزش داده شد. بعد از عمل میزان درد در دو گروه بررسی شد و پس از جمع آوری داده های مربوط به گروه تجربه و کنترل، اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی و پیرسون) تجزیه و تحلیل گردید.
    روش کار تمرینات کگل، درد، هموروئیدکتومی نتایج یافته ها نشان داد میانگین درد بعد از عمل در گروه تجربه طی 48 ساعت اول بعد از عمل 82/5±50/26 و در گروه کنترل 94/5±26/31 بود که اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت(003/0 = p). از نظر میزان مسکن بعد از عمل، در گروه تجربه میانگین 83/14±9/18 و گروه کنترل 89/29±83/52 بود که اختلاف معنی داری نشان داد(00001/0p=). از نظر نوع مسکن بعد از عمل بین گروه تجربه و کنترل در 18، 24 و 48 ساعت بعد از عمل به ترتیب با 04/0 p=، 04/0 p= و 05/0 p= اختلاف معنی داری یافت شد. از لحاظ ارتباط بین تعداد دفعات تمرین kegel و شدت درد ارتباط معنی داری دیده نشد.
    نتیجه گیری بر اساس یافته ها، تمرینات Kegel درد محل هموروئیدکتومی را کاهش داده و میانگین مسکن مصرفی گروه تجربه کمتر از گروه شاهد بود. بنابر این از آنجا که تمرینات kegel روشی موثر، ایمن و ارزان می باشد، آموزش این تمرینات در مراقبت های قبل از عمل هموروئیدکتومی به مدیریت وکنترل درد در داخل و خارج از بیمارستان کمک می کند.
  • عفت مشهدی، سمیرا مشهدی، مهرعلی رحیمی، ابراهیم کریمی صفحه 87
    چکیده دیابت قندی بیماری مزمنی است که اثر آن بر روی اکثر ارگان های بدن شناخته شده است ولی در رابطه با اثر دیابت بر شنوایی به دلیل مطالعات و تحقیقات اندکی که صورت گرفته ابهامات زیادی به چشم می خورد. لذا این مطالعه به منظور بررسی ارتباط دیابت با شنوایی در سال 83-82 در مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه انجام گرفت.
    مقدمه این مطالعه به روش موردی – شاهدی صورت گرفت. در این بررسی 82 بیمار دیابتی (26 بیمار دیابت نوع یک و 56 بیمار دیابت نوع 2) به طور تصادفی از مراجعه کنندگان به مرکز تحقیقات دیابت (که همگی دارای پرونده پزشکی بودند) با محدوده سنی بین 55-15 سال و مدت ابتلا بالاتر از سه سال به عنوان گروه مورد و 82 نفر که از نظر سنی و جنسی با گروه بیمار مطابقت داشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسش نامه عمومی و تخصصی تمامی بیماران و گروه شاهد تحت معاینه اتوسکوپی قرار گرفته و افرادی که دارای سایر بیماری های زمینه ای گوش با مشکل شنوایی بودند، از مطالعه حذف شدند. سپس ادیومتری با صدای خالص، گفتاری و امپدانس با دستگاه well tone AD19 بر روی 164 فرد (دیابتیک و شاهد) انجام گرفت. اطلاعات گرد آوری شده به وسیله آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شد. روش کار دیابت قندی، کاهش شنوایی، حسی عصبی نتایج یافته های ادیومتریک در فرکانس های مختلف در گروه بیمار و شاهد نشان داد که ارتباط معنی داری بین دیابت و کاهش شنوایی وجود دارد(001/0p<). ارتباط فوق با افزایش فرکانس شنوایی و سن بیماران و دیابت نوع 2 بارزتر بود.کنترل قند خون (سطح HbA1c)، طول دوره بیماری، جنس، عوارض میکرواسکولار (نفروپاتی، نوروپاتی، رتینوپاتی) و عوارض ماکرواسکولار (فشار خون، بیماری عروقی مغزی) ارتباطی با میزان کاهش شنوایی در بیماران دیابتی نداشتند.
    نتیجه گیری مطالعه فوق نشان داد بین دیابت و کاهش شنوایی ارتباط وجود دارد که این ارتباط در فرکانس های بالای شنوایی بارزتر است و کاهش شنوایی به صورت خفیف یا متوسط می باشد. البته مکانیسم این اثر نامشخص است. مطالعات با تعداد بیمار بیشتر و دستگاه های شنوایی سنج دقیق تر از جمله اتواکوستیک امیشن (OAE)، الکتروکو کلئوگرافی و رفلکس ساقه مغز (ABR) توصیه می گردد.
  • پارسا یوسفی، علی سیروس، فاطمه دره، معصومه احمدی محتشم صفحه 94
    جکیده کودکان مبتلا به ریفلاکس وزیکواورترال در صورت شکست درمان پروفیلاکسی یا عدم بهبود خود به خود ریفلاکس، کاندید جراحی خواهند شد. تاخیر در انجام عمل جراحی امکان بروز اسکارهای جدید کلیوی را افزایش می دهد. کشف یک فاکتور کمکی در پیش بینی شانس بهبود ریفلاکس با درمان طبی، کودکان بسیاری را از عوارض درمان های نامناسب رهایی می بخشد. با توجه به این که اختلالات استخوان ساکروم در عملکرد سیستم ادراری - دفعی تاثیر مستقیم دارد، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط شاخص استخوان ساکروم و ریفلاکس طراحی گردید.
    مقدمه این پژوهش یک مطالعه مورد - شاهدی است. گروه مورد 76 کودک با سن کمتر از 9 سال بودند که از خرداد ماه 1385 تا آبان ماه 1385 با شکایت عفونت ادراری به درمانگاه بیمارستان های امیرکبیر و ولیعصر (عج) اراک مراجعه کردند و براساس نتایج VCUG، کودکان با ریفلاکس درجه III و IV و V وارد مطالعه شدند. گروه شاهد شامل 76 کودک با سابقه عفونت مجاری ادراری و VCUG نرمال بودند. شاخص استخوان ساکروم در دو گروه اندازه گیری شد و با استفاده از آزمون تی دانش آموزی، کای دو و من ویتنی یو مورد مقایسه قرار گرفت.
    روش کار ریفلاکس ادراری، شاخص استخوان ساکروم، عفونت مجاری ادراری، تصویربرداری از مثانه حین ادرار کردن نتایج گروه مورد شامل 24 پسر و 52 دختر با میانگین سنی 7/2 سال و گروه شاهد 23 پسر و 53 دختر با میانگین سنی 3 سال بودند. درصد غیر طبیعی بودن شاخص استخوان ساکروم در گروه مورد 40 درصد و در گروه شاهد 7/23 درصد بود که بین درصد غیر طبیعی بودن این شاخص در دو گروه ارتباط معنی داری وجود داشت(001/0= p). بین میانگین شاخص استخوان ساکروم در گروه مورد با مقدار 80 درصد و گروه شاهد با مقدار 84 درصد تفاوت معنی داری وجود نداشت. چگونگی توزیع این شاخص در دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود.: نتیجه گیری درصد غیر طبیعی بودن شاخص استخوان ساکروم در کودکان با ریفلاکس، بیش از کودکان بدون ریفلاکس بوده است.
  • محمودامینی صفحه 101
    چکیدهپولیپوز ادنوماتو فامیلی (FAP) یک بیماری نادر با صدها تا هزاران پولیپ ادنوماتو در روده بزرگ است و به صورت اتوزومال غالب به ارث می رسد اما 25 درصد ازبیماران سابقه خانوادگی مثبت ندارند. شایع ترین علامت آن در بیماران خونریزی و بیرون زدن توده از مقعد می باشد. تشخیص براساس یافته های بالینی و نتایج بررسی کولون است و برداشتن به موقع کولون باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان کولون در بیمار می گردد. در این گزارش یک مورد پولیپ آدنوماتوی فامیلی با تغییرات سلولی پیشرفته معرفی می شودمقدمه بیمار 17 ساله و مورد شناخته شده پولیپ آدنوماتوی فامیلی است که با علائم انسدادی دستگاه گوارش مراجعه کرده است. بیماری او در سن 5 سالگی تشخیص داده شده و در 6 سالگی با برداشتن نسبی کولون و در 11 سالگی با برداشتن کامل کولون و پیوند روده باریک به مجرای مقعد تحت درمان قرار گرفته است. بیمار با انجام آندوسکوپی و زمان عبور روده باریک بررسی شد و به دلیل وجود پولیپ های فراوان در معده، دئودنوم و ژژنوم، تحت عمل جراحی برداشتن پولیپ ها و معده و باز کردن مجرای دواز دهه قرار گرفت. در پاتولوژی نمونه ها، کارسینوم درجای پیشرفته گزارش گردید.
    روش کار
    پولیپ آدنوماتوی فامیلی، خونریزی از مقعد، تغییرات سلولی، دستگاه گوارش نتایج پولیپ های کولون و رکتوم به ندرت در سن کمتر از 10 سالگی دیده می شوند اما خونریزی و بیرون زدن توده از مقعد احتمال ابتلا به FAP را در کودکان مطرح می کند و در صورت بروز درد شکم، کم خونی و کاهش وزن؛ تغییرات سلولی و سرطانی در بیمار ایجاد شده اند. کودکان مشکوک به FAP باید از نظر تظاهرات خارج کولونی و تغییرات سلولی مورد غربال گری قرار بگیرند و جراحی انتخابی در آنها انجام شود.
    نتیجه گیری پولیپ های کولون و رکتوم به ندرت در سن کمتر از 10 سالگی دیده می شوند اما خونریزی و بیرون زدن توده از مقعد احتمال ابتلا به FAP را در کودکان مطرح می کند و در صورت بروز درد شکم، کم خونی و کاهش وزن؛ تغییرات سلولی و سرطانی در بیمار ایجاد شده اند. کودکان مشکوک به FAP باید از نظر تظاهرات خارج کولونی و تغییرات سلولی مورد قربالگری قرار بگیرند و جراحی انتخابی در آنها انجام بگیرد.
  • سید ابوالحسن سیدزاده، مجید ملکی صفحه 107
    چکیده نفروکلسینوزیس هیپومنیزیمی هیپرکلسیوری یک سندرم نادر به علت نقص موتاسیون در ژن CLDN16 است که مسئول ساخت پروتئین پاراسلین است که در ناحیه لوپ هنله در بازجذب کلسیم و منیزیوم دخالت دارد. در این مقاله یک مورد بیمار مبتلا به این اختلال گزارش شده است.
    مقدمه بیمار یک پسر 3 ساله با شکایت تتانی، پر ادراری و پر نوشی می باشد که در تصویر برداری رسوب پراکنده کلسیم در قسمت مدولاری کلیه وی مشخص گردید. نتایج آزمایشات انجام شده برای وی نشان دهنده هیپومنیزیمی، هیپرکلسیوری و هیپرمنیزیوری بود. گازهای خون شریانی وی نیز طبیعی بود. در پی گیری 2 ساله هیچ گونه علایم عصبی، نقصان رشد یا ریکتز در وی مشاهده نگردید. این بیمار با تشخیص سندرم نفروکلسینوزیس هیپومنیزیمی، هیپر کلسیوری، تحت درمان با پتاسیم پلی سیترا و هیدروکلروتیازید جهت کنترل هیپرکلسیوری و جلوگیری از پیشرفت نفروکلسینوزیس قرار گرفت.
    روش کار هیپرکلسیوری، هیپومنیزیمی، نفروکلسینوزیس نتایج سندرم نفروکلسینوزیس هیپومنیزیمی هیپر کلسیوری عارضه نادری است که با علائم پلی اوری پلی دیپسی و تتانی تظاهر پیدا می کند و در نهایت به نارسایی پیشرونده کلیوی در دهه دوم و سوم منجر خواهد شد. اگرچه تشخیص به موقع و بعضی از مداخلات درمانی مثل پتاسیم پلی سیترا و هیدروکلروتیازید این روند را کند خواهد کرد.
    نتیجه گیری سندرم نفروکلسینوزیس هیپومنیزیمی هیپر کلسیوری عارضه نادری است که با علائم پلی اوری پلی دیپسی و تتانی تظاهر پیدا می کند و در نهایت به نارسایی پیشرونده کلیوی در دهه دوم و سوم منجر خواهد شد. اگرچه تشخیص به موقع و بعضی از مداخلات درمانی مثل پتاسیم پلی سیترا و هیدروکلروتیازید این روند را کند خواهد کرد.
|
  • Hamid Abtahi *, Ghasem Mosayebi, Ali Hatef Soleimanian Page 1
    Introduction
    Streptolysin O (SLO) is an antigenic protein that is secreted by Streptococcus pyogenes. Streptococcal infections are diagnosed with anti streptolysin O. At present, streptolysin O is produced by vectors that have fusion protein. In this study streptolysin O without fusion protein vectors is produced.
    Materials And Methods
    In this experimental study, Streptolysin O gene was amplified by Polymerase chain reaction (PCR) method and subcloned to prokaryotic expression vector pET28a. Escherichia coli BL21-DE3-plySs were transformed with pET28a-SLO and gene expression was induced by IPTG. Then it was purified by Ni-NTA kit. The concentration of SLO was assayed by Bradford method. To confirm recombinant SLO Western Blot was used.
    Results
    The sequencing result was confirmed by Sanger method and was the same as SLO gene. Escherichia coli BL21 (DE3) pLysS was transformed with pET28a-SLO and gene expression was induced by IPTG. The expressed protein was purified by affinity chromatography with Ni-NTA resin. The concentration of purified protein was 100µg/ml. The integrity of product was confirmed by Western Blot analysis using a mouse anti streptolysin O.
    Conclusion
    Data showed that recombinant SLO protein can be produced by pET28a in Escherichia coli. This protein maintains its antigenic effect very well. Therefore, recombinant SLO has same epitopes with natural form of this antigen.
  • Javad Baharara *, Alireza Ashraf, Mahmoudreza Jafari, Hoda Halalat Page 8
    Introduction
    The increasing users of microwave appliances such as cell phones caused an increasing interest on investigation of its adverse effects on human health and development of animals.This study is done to investigate the effects of simulating cell phone waves on gonads and sex cells of male Balb/C mouse.
    Materials And Methods
    This is an experimental study in which with the use of generating apparatus of simulating cell phone waves, adult male mice were exposed to cell phone waves for 10 days (4 hours per day). Then structure and ultrastructure of testes and number of sex cells were examined by light and transmission electron microscope. Data was analyzed using t and Mann Whitney testes.
    Results
    The results did not show any significant differences in the size and weight of testes in mice exposed to the simulating cell phone waves. Results also showed that the number of spermatogonia cells and primary spermatocytes and spermatids and sperms were significantly increased in exposed mice (p<0.05), but the number of sertoli cells were significantly decreased (p<0.05). The study of micrographs showed changes in ultrastructure of sexual cells, such as cleft and hetrochromatined nucleus and decrease of cell organelles and vacuolization of cytoplasm.
    Conclusion
    Results indicate the effect of simulating cell phone waves on number and ultrastructure of sex cell in male Balb/C mouse.
  • Arash Bayat *, Gholamali Fatahi Bayat, Masoud Dehdashtian, Gelareh Kavyani, Masoud Asadi, Abolhosein Masoumi Page 17
    Introduction
    It is well recognized that hearing is critical to speech and language development, communication, and learning. Otoacoustic emission (OAE) is an efficient and sensitive method to identify subjects at risk for auditory impairment. Infants who require admission to neonatal intensive care unit are reported to be at 10-20 times greater risk for hearing impairment. The porpuse of this study was to investigate the incidence of hearing impairment in neonates screened by OAE.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study, 148 newborns having risk factors for hearing impairment reffering to Taleghani hospital of Arak and Aboozar hospital of Ahwaz were evaluated. All clients had normal otoscopic findings. Transient evoked (TEOAE) and distortion-product otoacoustic emissions (DPOAEs) were measured in both ears. If the results of otoacoustic emissions were not normal, these tests were repeated one month later. Patients who did not pass the second stage were reffered for comprehensive auditory evaluations. Data analysis was performed using Kolmogrov-Smirnov and t-tests.
    Results
    41 and 28 cases could not pass the examining test at the first TEOAE and DPOAE examination, respectively. Also, 23 and 16 cases did not pass the examining test at the second TEOAE and DPOAE evaluations, respectively. These participants underwent auditory brainstem response evaluation and 11 of them had abnormal responses. In 5 cases of confirmed ones, hearing impairment was due to aminoglycoside side effects.
    Conclusion
    OAE hearing screening of at-risk newborns is a clinically beneficial approach to early detection of hearing impairment. Regarding the high prevalence of hearing loss in our subjects (7.43%), prevention of its complications is highly recommended in this population.
  • Saiid Hajihashemi *, Estanli White Page 25
    Introduction
    Recent studies suggest that endocytosis of ROMK channels is important for regulation of K+ secretion in cortical collecting ducts. In this study the effect of V364D mutation is examined on the membrane turnover and stability of ROMK2 channel when expressing in Xenopus laevis oocytes.
    Materials And Methods
    In this experimental study, oocytes were isolated by standard protocols using collagenase (Type 1A). Mutations of the cytoplasmic termini of ROMK2 were constructed using the quikchange approach for site-directed mutagensis. Xenopus oocytes were injected with cRNA encoding ROMK2 or V364D mutant three days prior to treatment with BFA solution (time 0). Brefeldin A (BFA) was added to the OR3 medium (+BFA) at concentrations of 5-25 μM (inhibit insertion of new proteins into the cell membrane) or ethanol as BFA vehicle (-BFA). Two-electrode voltage clamp (TEVC) was used to measure oocyte ROMK-dependent currents and membrane potential. Data was analysed using Student’s t-tests or ANOVA as appropriate.
    Results
    Incubation of oocytes expressing ROMK2 channels in both 5µM and 25 µM BFA caused a reduction in the normalized steady state currents. The effect of BFA was dose dependent. In oocytes expressing the V364D mutant, there was no decay in current at any time point during incubation with BFA at either 5 M or 25 M. The fractional current for ROMK2 at 48h following treatment of oocytes with BFA was 0.24  0.05 (n=16) which was significantly different to V364D mutant (1.17  0.09).
    Conclusion
    These results show that the V364D mutation increases the general stability of ROMK and renderes the protein resistant to endocytosis, consistent with the idea that there is an interaction between the C-terminal of ROMK2 and components of the endocytotic pathway. A functional PDZ domain (the S-E-V) plays a key role in determining stability of ROMK.
  • Mohammad Rafie *, Mehri Jamilian, Alisalar Fayaz, Elnaz Amirifard Page 36
    Introduction
    Menopause is a natural period of life. It means the permanent cessation of menstruation and the end of reproductive period which occurs between 45-52 years old. It also serves as an indicator of population health as the occurrence of menopause indicates the increased risk for the onset of several chronic diseases. In this study, the mean age of natural menopause among women in Arak (Central Iran) was investigated, considering their reproductive and socio-economic-demographic factors and their health behaviors.
    Materials And Methods
    This study was an observational cross-sectional study on a population base, carried out in 2007 year. Interviews and questionnaires were used for gathering data from 458 women resident in Arak city, who had undergone a natural menopause. Sampling was multistaged using postal zones and selecting samples in each zone. Data was analyzed using variance analysis, multiple regression, T and correlation coefficient tests.
    Results
    Findings showed that the mean age of menopause in our sample was 48.2±2.34 years (95% CI: 47.98- 48.41) and its median was 49 years. The mean age of menopause in women who were never married was less than married women (P= 0.015). Low income level (P= 0.003), having physical activity (P= 0.004), number of pregnancies (P<0.001), age of last pregnancy (P=0.026) and place of birth (P=0.003) were meaningfull factors in age of menopause.
    Conclusion
    This phenomenon must be documented in Iran because of its strong link with mortality and morbidity of the growing number of women who are reaching advanced ages whose one forth of life is after menopause. Therefore health education as the best way for changing their lifestyle is suggested.
  • Mehrdad Shahrani *, Fatemeh Nabavizade, Mahmoud Rafian, Hedayat Shirzad, Morteza Hashemzade, Hossein Yousefi, Reza Khadivi, Asadolah Amini, Bahman Khalili, Ghorbanali Rahimian Page 48
    Introduction
    Allium Sativum (garlic) is used widely in the world, especially in Iran. This plant is used in cooking foods as an odorant. In Iran it is believed that it is useful for gastrointestinal disorders. So in this study the effect of Allium Sativum extract on acid and pepsin secretion in rat is investigated.
    Materials And Methods
    This experimental study is performed on two groups of rats (12 in each group: control group and allium sativum group). After anesthesia with nesdonal (50 mg/kg, ip), rats had gone under surgical tracheotomy, laparatomy and gasterodeodenostomy. In garlic group Allium Sativum extract (100mg/kg) was introduced into the stomach by gasterodeodenostomy canula. In order to stimulation of acid and pepsin secretion, Pentagastrin was used (25mcg/kg, ip). Stomach secretion was washed out and acid was measured using titerimetery and pepsin using Anson method. Data was analyzed using t-test.
    Results
    Allium Sativum caused a meaningful increase in acid and pepsin secretion in garlic group comparing to control group (p<0.001). Pentagastrin also increased acid and pepsin secretion in control group (p<0.001).
    Conclusion
    Using garlic in nutritional regimen causes an increase in acid and pepsin secretion in those using this plant.
  • Afsane Talali *, Masoud Amini, Maryam Zare, Mansour Siavash Page 58
    Introduction
    Dehydroepiandrostrone (DHEA) and its sulfate form is an adrenal hormone and is the most common steroidal hormone in body and despite of other adrenal hormones increases with age, so it is called youth fountain. Recently, DHEA is noticed increasingly because of its multiple effects. Its effect on insulin sensitivity is controversial. In this study the relation between Dehydroepiandrostrone (DHEA) level and Insulin sensitivity is investigated.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional analytical study, samples were selected among female relatives of diabetic patients referring to Isfahan Endocrine Research Center. They were divided into three groups including diabetic, impaired glucose tolerance and normal glucose tolerance, each 30 persons. In these groups blood sugar, lipid, CBC, Insulin and DHEA-S levels were evaluated and the rate of Insulin sensitivity was determined using Homeostatic Modle Assessment- Insulin Resistance (HOMA-IR) and the relation between insulin sensitivity rate and DHEA in the three groups was compared. Data was analyzed using one way analysis of variance and t-tests.
    Results
    The mean of variables in the three groups of diabetic, impaired glucose tolerance and normal glucose tolerance for DHEA-S was 127, 113, 129 mcg/dl Insulin 7.7, 1.10, 8.3 mcg/ml HOMA-IR 1.6, 3.5, 1.8 and fasting blood sugar 86, 135, 89 mg/dl respectively. Comparison of mean of variables showed that the difference between DHEA-S in groups was not significant. Also there was no meaningful relationship between DHEA-S and blood sugar. In the group with normal glucose tolerance, DHEA-S with HOMA-IR and insulin had a partial meaningful relation (p<0.06).
    Conclusion
    Overally DHEA has no meaningful relation with insulin sensitivity and HOMA-IR, but this relation is meaningful in the three groups and the relation between DHEA-S with HOMA-IR in the group with normal glucose tolerance is partially meaningful.
  • Afsane Talali *, Masoud Amini, Maryam Zare, Mansour Siavash Page 66
    Introduction
    Dehydroepiandrostrone (DHEA) and its sulfate form is an adrenal hormone and is the most common steroidal hormone in body and despite of other adrenal hormones increases with age, so it is called youth fountain. Recently, DHEA is noticed increasingly because of its multiple effects. Its effect on insulin sensitivity is controversial. In this study the relation between Dehydroepiandrostrone (DHEA) level and Insulin sensitivity is investigated.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional analytical study, samples were selected among female relatives of diabetic patients referring to Isfahan Endocrine Research Center. They were divided into three groups including diabetic, impaired glucose tolerance and normal glucose tolerance, each 30 persons. In these groups blood sugar, lipid, CBC, Insulin and DHEA-S levels were evaluated and the rate of Insulin sensitivity was determined using Homeostatic Modle Assessment- Insulin Resistance (HOMA-IR) and the relation between insulin sensitivity rate and DHEA in the three groups was compared. Data was analyzed using one way analysis of variance and t-tests.
    Results
    The mean of variables in the three groups of diabetic, impaired glucose tolerance and normal glucose tolerance for DHEA-S was 127, 113, 129 mcg/dl Insulin 7.7, 1.10, 8.3 mcg/ml HOMA-IR 1.6, 3.5, 1.8 and fasting blood sugar 86, 135, 89 mg/dl respectively. Comparison of mean of variables showed that the difference between DHEA-S in groups was not significant. Also there was no meaningful relationship between DHEA-S and blood sugar. In the group with normal glucose tolerance, DHEA-S with HOMA-IR and insulin had a partial meaningful relation (p<0.06).
    Conclusion
    Overally DHEA has no meaningful relation with insulin sensitivity and HOMA-IR, but this relation is meaningful in the three groups and the relation between DHEA-S with HOMA-IR in the group with normal glucose tolerance is partially meaningful.
  • Shahin Fateh *, Mahmoud Amini, Somaie Daliri, Faeze Zahedian Page 73
    Introduction
    Post operative pain, nausea and vomiting are common complications after hemorrhoidectomy and cause unpleasant expriences for patients. Today, scientists are increasingly moving forward to find new drugs with fewer side effects and costs to control these complications. So this study was planned to evaluate the effect of Dexamethasone on post operative pain, nausea and vomiting.
    Materials And Methods
    This study was a double blind randomized controlled clinical trial that carried out on 112 patients scheduled for hemorrhoidectomy. Patients were diveded into two groups. Case group received 8mg Dexamethasone and control group received 2 ml normal saline intramuscularly 30 minutes before the operation. The method of surgery and general anesthesia were the same in all patients. Pain and nausea score were recorded using visual analog scale (VAS) and vomiting was recorded by asking of them at 0, 2, 4, 6 hours after operation. The patients were followed for 6 hours after the end of the operation and data was analyzed using t and chi square tests.
    Results
    There was a significant difference between the two groups regarding prevention of post operative pain and nausea (p=0.00001). But there was no significant difference between the two groups regarding prevention of post operative vomiting.
    Conclusion
    The result of this study suggested that injection of Dexamethasone before hemorrhoidectomy can decrease incidence of postoperative pain and nausea but dose not have any effects on postoperative vomiting. Therefore Dexamethasone is recommended before hemorrhoidectomy.
  • Monireh Motevaselian *, Mostafa Shiryazdi, Khadije Nasriani Page 80
    Introduction
    Hemorrhoid is a common disorder causing pain, and its standard treatment is Hemorrhoidetomy. Also, pain is a common problem after surgery and control of it prevents physiologic and psychiatric complications. Kegel exercise is one of the relaxing and none invasive methods for reduction of pain. In this study the effect of kegel exercise on pain relief post hemorrhoidetomy is investigated.
    Materials And Methods
    This study is a single blind randomized clinical trial. Samples were patients admitted for hemorrhoidetomy to Shahid Sadooghi hospital of Yazd. They were randomly divided in two experiment and control groups (each group 30 persons). Before operation, Kegel exercise was educated to experiment group and after surgery pain range were recorded. Data was analyzed using descriptive and analythic statistics (t and Pearson correlaton tests).
    Results
    Findings showed that the mean score of post surgery pain in the first 48 hours after operation in experimental group was 26.50±5.82 and in control group 31.26±5.94, that have meaningful difference (P=0.003). Regarding the amount of analgesics, the mean use of analgesics after surgery in experimental group was 18.9±14.83 and in control group 52.83±29.89 which has meaningful difference (P=0.00001). Type of analgesics in the two groups 18, 24 and 48 hours after surgery with p=0.04, p=0.04 and p=0.05, had significant difference. There were not any correlations between pain intensity and numbers of Kegel exercise.
    Conclusion
    Based on results, Kegel exercise decreased post hemorrhoidetomy pain and using analgesic drugs was decreased in experimental group. Preoperative education of this method is useful in pain management postoperatively.
  • Mehrali Rahimi, Efat Mashhadi *, Ebrahim Karimi Page 87
    Introduction
    Diabetes mellitus is a chronic disease that has well known effects on most organs, but there have been controversies in few different studies about the effects of diabetes on hearing. So this study was carried out in 2003-2004 in Kermanshah Diabetes Research Center to assess the effect of diabetes on hearing.
    Materials And Methods
    This is a case-control study. 82 diabetic cases (26 types I and 56 type 2 cases) were studied along with 82 controls matched both in age and sex. Cases were selected randomly, their range of age was 15 to 55 years and their duration of diabetes was more than 3 years. After completing questionnaires, all cases and controls undergone autoscopic examination. Those with other ear disease with hearing impairment were omitted. Audiometery including pure tone audiometery, speech audiometery, and impedance audiometrey with well tone AD19 formed was done on 164 (diabetic and control) persons. Data was analyzed using t-test.
    Results
    Audiometric findings with different frequencies in the two groups revealed that there was a significant relationship between diabetes and hearing impairment (p<0.001). This relationship was more significant in high frequencie, older age and type 2 diabetes, but there were no relationship between control of blood sugar (HbA1c), duration of diabetes, sex, microvascular and macrovasculur complications with hearing loss in diabetic patients.
    Conclusion
    These finding demonstrate that diabetes can cause mild to moderate hearing impairment especially in high frequencies. The mechanism of this effect is unknown. Complementary studies with more patients and with more accurate devices such as Otoacustic Emission (OAE) and Audiometric Brainstem Reflex (ABR) are recommended
  • Parsa Yousefi *, Ali Cyrus, Fatemeh Dorreh, Masoumeh Ahmadi Page 94
    Introduction
    Children with reflux who fail prophylaxis management or reflux which do not resolve spontaneously are candidates for sugery. Delay in surgery increases the development of new renal scars. Finding a modal factor for prediction of reflux resolution likelihood can decrease complications of treatments. Regarding that sacral bone anomalies have a direct influence on the final function of urinary and bowel systems, this study is done to investigate the relationship between sacral ratio and reflux.
    Materials And Methods
    This is a case-control study. The case group included 76 children less than 9 years old refered to Vali-e-Asr and Amir Kabir hospital clinics with urinary tract infection and according to voiding cystouretrograply (VCUG) results, children with III, IV and V grade vesicoureteral reflux (VUR) entered the study. The control group included 76 children with previous urinary tract infection and normal VCUG. Sacral ratio in the two groups was measured and was compared by student t, Chi square and Mann Whitney tests.
    Results
    The case group included 24 males and 52 females with average age of 2.7 years old and the control group included 23 males and 53 females with the average age of 3 years. The percent of sacral ratio abnormality were 40% and 23.7% in the case and control groups respectively, which was significantly different (p=0.001). The difference between the mean sacral ratio in case group with the value of 80% and the control group with the value of 84% was not different. The ratio distribution pattern in the two groups was not different.
    Conclusion
    The percent of sacral ratio abnormality in children with vesicoureteral reflux were more than children without reflux.
  • Mahmoud Amini * Page 101
    Introduction
    Familial adenomatous polyposis (FAP) is a rare disease with hundreds to thousands adenomatous polyps in large intestine which inherits in the form of autosomal dominant, but 25% of patients have no positive family history. Rectorrhagia and rectal prolapsus are the most prevalent symptoms. Diagnosis is based on clinical findings and results of colon investigation, and prompt colectomy prevents carcinoma in patient. In this article a case report of familial adenomatous polyposis is presented. Case: The patient is a 17 years old teenager, a known case of familial adenomatous polyposis, who was refered with severe obstruction signs of gastrointestinal tract. The disease was diagnosied when he was 5 years old. In 6 years old he was treated by partital colectomy and in 11 years old by total colectomy and ileorectal anastomosis. The patient was investigated by endoscopy and small bowel transit. Because of many polyps in stomach, duodenum and jejunum polypectomy, gastrectomy and duodenotomy were done. Diffuse carcinoma in situ was reported in pathology.
    Conclusion
    Rectal and colonic polyps are rarely obsereved below 10 years old, but rectorrhagia and rectal prolapsus suspects the diagnosis of FAP in children. In the case of dysplasia and carcinoma abdominal pain, anemia and weight loss will be presented. In children with suspecting FAP, screening of extracolonic manifestation and dysplasia should be considerd and elective surgery should be done.
  • Abolhassan Seiedzade *, Majid Maleki Page 107
    Introduction
    Hypomagnesemia hypercalciuria nephrocalcinosis (HHNC) is a rare syndrome due to mutation defect in CLDN-16 gene. Its product is paracellin, a protein in henle loop paracellur area which acts in magnesium and calaium reabsorption. In this article a case of HHNC is reported. Case: The patient is a 3 years old boy presented with tetany, polyuria and polydipsia. Imaging study revealed medullary nephrocalcinosis. Laboratory investigations showed hypomagnesemia, hypercalciuria, hypermagnesiuria and normal arterial blood gases. In 2 years follow up, no neurological diseases, growth failure, or rickets were seen. He was treated with Hydrochlorothiazide and Potassium polycitra for prevention of nephrocalcinosis and progressive renal failure.
    Conclusion
    HHNC is a rare syndrome presenting with hypercalciuria, hypo- magnesemia nephrocalcalcinosis, tetany, polyuria and polydypsia which progresses to end stage renal failure in 2nd or 3rd decades. Early diagnosis and some treatment modalities like Hydrochlorothiazide or polycitra-k can delay this process.