فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گیلان - پیاپی 63 (پاییز 1386)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
پیاپی 63 (پاییز 1386)

  • 88 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/01/20
  • تعداد عناوین: 15
|
  • وحید خوری، محسن نایب پور، الناز رخشان، عباس میرعباسی صفحه 1
    مقدمه
    اکسید نیتریک به صورت مستقیم و غیرمستقیم قادر است خواص الکتروفیزیولوژی قلب را متاثر کند. از طرف دیگر آنزیم های سازنده اکسید نیتریک در گره دهلیزی- بطنی نشان داده شدند. بررسی های مختلف نشانگر اثر کاهنده فشار خون و ضد ایسکمی زعفران است.
    هدف
    تعیین اثرات عصاره هیدرو الکلی زعفران بر خواص پایه و کارکردی گره دهلیزی- بطنی و نقش نیتریک اکسید در مکانیسم اثرات زعفران
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی خرگوش های نر نژاد نیوزیلندی با روش پرفوزیون گره دهلیزی- بطنی ایزوله در شرایط آزمایشگاهی مناسب و در 3 گروه جداگانه بررسی شدند. در گروه اول(20 (N= به صورت قبل و بعد، عصاره هیدرو الکلی گیاه زعفران ((Crocus sativusبا غلظت mg/l 2-10×19 برای بررسی خواص الکتروفیزولوژی گره دهلیزی- بطنی خرگوش مورد مطالعه قرار گرفت. در گروه دوم زعفران در حضورl-name با غلظت 75 میکرومول(6N=) و در گروه سوم وراپامیل1/0 میکرومول(6 N=) آزمایش شدند. متغیرهای اصلی در این آزمایش شامل زمان هدایت دهلیزی-گره ای، ونکباخ و زمان تحریک ناپذیری مؤثر وکارکردی بودند. تغییر متغیرهای فوق به صورت فعال و دیجیتال با بورد آنالوگ به دیجیتال و با نرم افزار(AV node pack) اندازه گیری شد.
    نتایج
    نتایج نشانگر اثرمهارکننده عصاره هیدرو الکلی زعفران بر پارامترهای الکتروفیزولوژی پایه(زمان هدایت دهلیزی-گره ای، ونکباخ و زمان تحریک ناپذیری کارکردی) و کارکردی(تسهیل و خستگی) گره دهلیزی- بطنی است. به طوریکه زمان هدایت دهلیزی-گره ای از 4±4/32 به 4±7/41 و زمان FRP از 3±6/157 به4±7/163 میلی ثانیه افزایش معنی دار نشان داد. همچنین میزان تسهیل از 9/0± 2/6 به 1/1±8/9 و میزان خستگی از 3/0± 9/5 به 1±1/11 افزایش معنی دار داشت. مهارکننده آنزیمNOS (L-Name) اثر زعفران را بر زمان هدایت گره دهلیزی-گره ای و تحریک ناپذیری کارکردی از بین می برد.
    نتیجه گیری
    عصاره هیدرو الکلی زعفران با افزایش زمان هدایت و تحریک نا پذیری کارکردی می تواند به عنوان داروی ضد آریتمی بکار رود. مکانیسم اثر این گیاه حداقل در بخشی از مسیر نیترینرژیک اعمال می شود.
    کلیدواژگان: آریتمی، اکسید نیتریک، زعفران، گره دهلیزی بطنی
  • معصومه صادقی، حمیدرضا روح افزا، علی اکبر توسلی، صدیقه عسکری، بابک ثابت، شیدخت حسینی صفحه 11
    مقدمه
    نقش بیماری های خود ایمنی در پیشرفت آسیب رگ ها بویژه آترواسکلروز رگ های مغزی و قلبی مورد بحث است. شناخت فاکتورهای خطر جدید و عوامل پیش بینی کننده آن به تشخیص بموقع و اقدام پیشگیرانه منجر می شود.
    هدف
    بررسی میزان پادتن آنتی فسفولیپید و ضخامت انتیما- مدیای کاروتید و ارزیابی ارتباط بین این دو متغیر در مبتلایان به سکته های قلبی زودرس.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، 33 بیمار دچار سکته قلبی زیر 50 ساله بدون سابقه بیماری کبدی و کلیوی یا بدخیمی شناخته شده بررسی شدند. عوامل خطر شناخته شده و سطح پادتن آنتی فسفولیپید IgM و IgG در این بیماران و گروه شاهد که از نظر سن و جنس همسان سازی شده بود در شرایط استاندارد اندازه گیری شد. ضخامت انتیمای مدیای کاروتید بیماران و گروه شاهد با دستگاه اولتراسونوگرافی B-Mode و پروب 5/7 مگاهرتز توسط یک متخصص قلب و عروق در سه نقطه از کاروتید در هر سمت اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار SPSS11 وارد و با آزمون های χ2، T-Student و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شد.
    نتایج
    از 33 بیمار 2/15 درصد زن و بقیه مرد بودند. سطح آنتی فسفولیپید آنتی بادی و نیز میزان مثبت بودن آن در گروه بیماران و گروه شاهد تفاوت معنی دار نداشت. ضخامت انتیما- مدیای کاروتید در هر دو سمت چپ و راست به طور معنی دار در بیماران بیشتر بود(05/0P<). شاخص توده بدنی، وجود دیابت، مصرف سیگار و هیپرلیپیدمی بطور معنی دار در بیماران بالاتر از گروه شاهد بود(05/0P<). بین عیار پادتن آنتی فسفولیپید و ضخامت انتیما- مدیای کاروتید همبستگی معنی دار بدست نیامد.
    بحث: در بررسی ما ضخامت انتیما مدیای کاروتید در مبتلایان به سکته قلبی زودرس بیشتر از گروه شاهد بود. در حالی که بین دو گروه اختلاف سطح پادتن آنتی فسفولیپید وجود داشت. برخلاف نتایج چند مطالعه مشابه می توان به ارجح بودن جنسی مردان در این مطالعه اشاره کرد.
    کلیدواژگان: آنتی بادیهای آنتی فسفولیپید، انفارکتومی ماهیچه قلب، تصلب شرائین
  • علی کریمی، محمد حقیقی، کامران اسدی صفحه 17
    مقدمه
    آرنج عضوی است که در بیشتر ضربه ها درگیر است و یکی از شایع ترین موارد عکسبرداری از مفصل در بخش اورژانس می باشد جابه جایی fat - pad خلفی در بیماری های مختلفی مثل هموفیلی و آرتریت روماتوئید و هر بیماری مقارن با بیرون زدگی مفصل نظیر تروما دیده می شود. جابه جاییfat - pad خلفی می تواند به آشکارسازی شکسگی پنهان ناشی از تروما منجر می شود.
    هدف
    استفاده از نمای رادیوگرافی fat - pad خلفی در شناسایی شکستگی های نهفته آرنج.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی آینده نگر بر 328 بیمار در محدوده سنی زیر 18 ساله با سابقه تروما به آرنج انجام شد. تنها بیماران دارای نمای رادیوگرافی fat - pad خلفی و بدون علائم شکستگی داخل مفصلی وارد مطالعه شدند. پس از سه هفته رادیوگرافی قدامی- خلفی، جانبی و مایل انجام شد. نما از نظر تشکیل کال استخوانی مورد بررسی قرار گرفت و در صورتی که شاهدی بدست می آمد به عنوان شکستگی آرنج تلقی می شد.
    نتایج
    از 328 بیمار8/73% (242 نفر) پسر و 2/26% (86 نفر) دختر بودند. 29%(96 نفر) دارای نمای fat - pad مثبت بدون شکستگی واضح در رادیوگرافی اولی بودند. 85% (82 نفر) پس از سه هفته علائمی از شکستگی داشتند و از این تعداد در 18% (14 نفر) شکستگی دیده نشد. از این موارد، 82%(65 نفر) شکستگی سوپراکوندیلر، 1/4% (5 نفر) شکستگی کوندیل خارجی هومروس و 64/1% (2 نفر) شکستگی کوندیل داخلی داشتند.
    نتیجه گیری
    میزان بروز نمای fat - pad خلفی در مواردی که در نهایت با علائم شکستگی همراه می شود بالاتر است. استناد به این یافته در اداره بیماران دچار شکستگی نهفته اهمیت بسزایی دارد.
    کلیدواژگان: بافت چربی دار، شکستگی بسته، مفصل آرنج
  • سعید کلانتری صفحه 21
    مقدمه
    در مورد تاثیر روزه داری در ماه رمضان بر قندخون ناشتای بیماران دیابتی اختلاف نظر وجود دارد. لذا در این مطالعه برآن شدیم که در این مورد بررسی کنیم.
    هدف
    بررسی تاثیر روزه داری بر میزان قندخون در بیماران دچار دیابت نوع دوم در ماه مبارک رمضان.
    موادو روش ها
    در یک مطالعه نیمه تجربی 17 بیمار دچار دیابت نوع دوم (12 زن و 5 مرد)، با طیف سنی 65-32 ساله و متوسط سنی 8 6/48 سال به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. همه آنها تحت درمان با قرص های خوراکی یا رژیم غذائی بودند و تمام ماه رمضان را روزه گرفتند. بیمارانی که دچار عوارض علامت دار دیابت از نظر بالینی بودند و کسانی که زیر 30 سال یا بالاتر از 65 سال داشتند به مطالعه وارد نشدند. برای اندازه گیری قندناشتا(به روش آنزیمیک) قبل و در طی ماه رمضان دوبار، به فاصله 2 هفته نمونه خون گرفته شد. به بیماران توصیه اکید شد که همان ترکیب و مقدار کالری مواد غذائی را که قبل از ماه رمضان استفاده می کردند در خلال ماه مبارک نیز ادامه دهند.
    نتایج
    متوسط قندخون ناشتا قبل و در خلال ماه رمضان به ترتیبmg/dL 25/56 35/152 وmg/dL 29/25 18/140 بودکه اختلاف قابل توجهی را نشان نمی داد.
    نتیجه گیری
    روزه داری تاثیر قابل ملاحظه ای بر قند خون ناشتای بیماران دیابتی نداشت.
    کلیدواژگان: دیابت شیرین وابسته به انسولین، روزه داری، گلوکز خون
  • مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ نژاد مجرد، فرشاد روغنی دهکردی صفحه 26
    مقدمه
    در طب سنتی و اسلامی شواهد متعددی مبنی بر اثر ضد دیابت سیاه دانه وجود دارد. در این تحقیق اثر هیپوگلیسمی و هیپولیپیدمی این گیاه مورد بررسی قرار گرفته است.
    هدف
    بررسی اثر هیپوگلیسمیک و هیپولیپیدمیک تجویز خوراکی و درازمدت سیاهدانه (Nigella sativa) در موش صحرایی دیابتی.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی نر (n=44)به طور تصادفی به چهار گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با سیاهدانه، دیابتی و دیابتی تحت درمان با سیاهدانه تقسیم شدند. برای دیابتی شدن از داروی استرپتوزوتوسین به میزان mg/Kg60 داخل صفاقی استفاده شد. ملاک دیابت، گلوکز سرم به میزان بیش از mg/dl 250 در نظر گرفته شد. دو گروه تحت تیمار با سیاهدانه نیز پودر مخلوط شده این گیاه با غذای استاندارد موش (25/6%) را به مدت 2 ماه دریافت کردند.
    نتایج
    گلوکز سرم در گروه دیابتی افزایش معنی داری را در هفته های چهارم و هشتم در مقایسه با هفته قبل از آزمایش نشان داد (P<0.001)، در حالی که میزان آن در همین هفته ها در گروه دیابتی درمان شده در مقایسه با گروه دیابتی تفاوت معنی دار نشان نداد. در بررسی آماری میزان تری گلیسیرید در گروه دیابتی در هفته هشتم نسبت به هفته قبل از بررسی افزایش معنی دارنشان داد (P<0.05). ولی در همین هفته در گروه دیابتی با درمان سیاهدانه در مقایسه با گروه دیابتی به طور معنی دار پائین تر بود(P<0.05). علاوه بر آن کاهش معنی دار در میزان کلسترول سرم در گروه دیابتی درمان شده با سیاهدانه در هفته هشتم در مقایسه با گروه دیابتی بدست آمد(P<0.05).
    نتیجه گیری
    تجویز خوراکی سیاهدانه در مدل تجربی دیابت قندی باعث کاهش معنی دار میزان تری گلیسیرید و کلسترول سرم می شود که می تواند در به حداقل رساندن برخی از عوارض بیماری مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: تری گلیسیرید، دیابت شیرین، سیاهدانه، کاهش قند خون، کلسترول، موش های صحرایی
  • معصومه اسکندری، علیرضا دوستی صفحه 32
    مقدمه
    با توجه به اهمیت خاص برنامه ریزی برای بهداشت و پیشگیری در کودکان معلول به دلیل مسائل اجتماعی، اقتصادی، جسمی و پزشکی آنها، شناسائی و ارزیابی وضعیت سلامتی و بیماری های دهان و دندان در این افراد ضروریست. با توجه به تحقیقات قبلی رابطه بین تغذیه و پوسیدگی (دندان) دراین کودکان به علت بالا بودن DMFT بهتر است بیشتر بررسی شود.
    هدف
    بررسی شیوع پوسیدگی دندانی در کودکان معلول.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق از نوع توصیفی تعداد 82 کودک 12-6 ساله معلول (28 دختر و 54 پسر) مورد بررسی قرار گرفتند. تمام کودکان معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی استان گیلان بودند و همه آنها مورد معاینه بالینی قرار گرفتند. متغیرهای مهم مورد بررسی عبارت بودند از وضعیت پوسیدگی و اکلوژن، سن، جنس، وضعیت و علت معلولیت بود. برای آنالیز داده ها از نرم افرار SPSS استفاده شد.
    نتایج
    در کل نمونه ها میانگین DMFT در دندان های دائمی 23/2، در دندان های شیری 25/4، در 12 ساله ها 4 و در 6 ساله ها 2/1 بود. میانگین DMFT در کودکان آموزش پذیر36/2 و درکودکان تربیت پذیر07/3 بدست آمد.
    نتیجه گیری
    شیوع پوسیدگی دندان در این کودکان نسبت به کودکان طبیعی بیشتر است که با بالارفتن سن و نیز معلولیت افزایش می یابد و میزان آن با نوع تغذیه و بهداشت ضعیف این کودکان رابطه مستقیم دارد.
    کلیدواژگان: پوسیدگی دندان، کودکان معلول، میزان همه گیری
  • میرمحمد جلالی، عبدالرحیم کوشا صفحه 37
    مقدمه
    میرنگوتومی و گذاشتن گرومت از شایع ترین اعمالی است که در درمان اوتیت میانی سروز صورت می گیرد. از عوارض شایع عوارض پس از آن، اتوره می باشد. بررسی پیشگیری از بروز اتوره زودرس و جلوگیری از انسداد و یا دفع گرومت، روش های درمانی مختلفی توصیه شده است. یکی از این روش ها استفاده از آنتی بیوتیک موضعی است. در این بررسی فایده سیپرو فلوکساسین در جلوگیری از بروز اتوره بررسی شده است.
    هدف
    بررسی تاثیر استفاده از قطره آنتی بیوتیکی موضعی در پیشگیری از بروز اتوره زودرس بوده است.
    مواد و روش ها
    این کارآزمایی بالینی بر روی 98 بیمار (196 گوش بیمار) مبتلا به اوتیت میانی سروز مقاوم که کاندید عمل جراحی گذاشتن گرومت بودند، انجام گرفت. در همه بیماران در موقع عمل جراحی گرومت گذاری گوش راست، سیپروفلوکساسین موضعی 3 قطره چکانده شده و گوش چپ به عنوان کنترل در نظر گرفته شد. همه بیماران 2 هفته پس از عمل جراحی از نظر وجود اتوره مورد معاینه بالینی قرار گرفتند.
    نتایج
    میزان کلی اتوره 04/2% بوده است که در سمت راست(با مصرف آنتی بیوتیک) این میزان صفر درصد و در سمت کنترل 08/4% بوده است که از نظر آماری معنی دار نبوده است.
    نتیجه گیری
    در بررسی ما اگرچه مصرف آنتی بیوتیک سبب کاهش بروز اتوره زودرس پس از عمل جراحی گذاشتن گرومت شد ولی این اختلاف بارز نبوده و مصرف آن توصیه نمی گردد.
    کلیدواژگان: اوتیت میانی سروزدار، اوتیت میانی همراه با ترشحات، تهویه، سیپروفلوکساسین
  • علی اصغر نورسته، اسماعیل ابراهیمی تکامجانی، مهیار صلواتی، جواد رفیعی، عنایت الله عباس نژاد صفحه 43
    مقدمه
    به نظر بسیاری از محققان پیشگیری ثانویه در بیماران دچار کمردرد به علت امکان پذیری نسبت به پیشگیری اولیه اهمیت بیشتری دارد. در موضوع کمردرد به علت این که بیشترین هزینه درمان صرف گروه کوچکی از بیماران می شود که کمردرد در آنان مزمن شده یا ناتوانشان کرده است، یافتن متغیرهای پیش بینی کننده ناتوانی می تواند بسیار ارزشمند باشد.
    هدف
    مقایسه بیماران دچار اولین تجربه کمردرد حاد با افراد سالم برای یافتن متغیرهای تفکیک کننده بیمار از سالم.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه شاهد موردی، 32 بیمار با اولین تجربه کمردرد حاد با 51 فرد سالم، از نظر متغیرهای ضخامت عضلات راست شکمی، مایل خارجی، مایل داخلی و عرضی شکم(اندازه گیری شده با سونوگرافی)، ثبات کمری لگنی(با استفاده از دستگاه باز خورد فشار) و همچنین تحمل فلکسوری و اکستانسوری تنه، مقایسه شدند.
    نتایج
    در گروه سالم میانگین تحمل فلکسوری143ثانیه، تحمل اکستنسوری 58/240 ثانیه و نمره ثبات کمری-لگنی 30/7 و در گروه بیمار این میانگین ها به ترتیب 61/47، 71/62و 81/4 بدست آمد. این تفاوت در هر سه متغیر در این دو گروه معنی دار بود. میانگین ضخامت عضله عرضی شکم در گروه بیمار کمتر از گروه سالم و ضخامت عضله راست شکمی در گروه بیمار بیش از افراد سالم بوده است گرچه این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    تغییر تحملی، ثبات و ضخامت ماهیچه نه تنها در کمردرد مزمن بلکه پس از اولین تجربه کمردرد حاد نیز بوجود می آید.
    کلیدواژگان: سونوگرافی، کمردرد، ماهیچه شکمی
  • داود خلیلی، مریم چفرودی، سیدآیدین ساجدی، مریم شاملی راد، فهیمه عبدالهی، کاوه علیپور کنفی، عمادالدین صباحی، ارازگل حزبی صفحه 51
    مقدمه
    نقص نتیکی آنزیم G6PD شایع ترین نقص آنزیمی در جهان است که گستره متفاوتی در جمعیت های مختلف دارد و شیوع آن از 1/0 تا 50 درصد متفاوت است. پیامد بالینی آن از جمله آنمی همولی تیک حاد و یرقان نوزادی در مناطقی که عوامل اکسیدان مثل لوبیای fava وجود دارد بیشتر بروز می کند.
    هدف
    بررسی شیوع این نقص درمرکز استان گیلان به عنوان یکی از مناطق شایع مصرف لوبیای fava.
    مواد و روش ها
    در مطالعه ای مقطعی بر 1190 نوزاد در بیمارستان الزهرای شهر رشت آزمون FST (Fleurocent Spot Test) انجام شد. از این تعداد 605 نفر پسر و 585 نفر دختر بودند.
    نتایج
    شیوع کمبود G6PD در پسران 8/9 درصد (5/12-5/7 CI95%:) و در دختران 1/3 درصد (9/4-9/1 CI95%:) و در مجموع 4/6 درصد (8-5 CI95%:) بود. رابطه معنی دار بین کمبود G6PD و ترم یا ره ترم بودن نوزادان بدست نیامد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه نقص نتیکی G6PD یک صفت مغلوب وابسته به X است، شیوعی در حدود سه برابر در پسران قابل انتظار است. در شمال نسبت به جنوب ایران شیوع کمتری دارد(احتمالا به دلیل شیوع بیشتر مالاریا در جنوب کشور). زیاد بودن عوارض بالینی در شمال به علت مصرف زیاد از لوبیای Fava در این منطقه است و عاقلانه ترین راه برای پیشگیری، غربالگری نوزادان و آموزش پدر و مادرها است.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی/ گلوکز، 6، فسفات/گلوکزفسفات دهیدروژناز/ یرقان نوزادی
  • افشین صفایی اصل صفحه 57
    مقدمه
    اسکار پیلونفریت حاد شایع ترین علت بیماری یک طرفه پارانشیم کلیه است که قادر است در نهایت به ایجاد فشار خون بالا، عیب عملکرد کلیه و نارسائی مزمن کلیه بیانجامد. لذا نظر به اهمیت تشخیص و درمان عفونت های ادراری در کودکان و نقش برگشت ادرار از مثانه به حالبvesicoureteral reflux)) به عنوان عامل مستعدکننده در ایجاد اسکار کلیه، این بررسی انجام شد.
    هدف
    بررسی اسکارکلیه در کودکان دچار عفونت ادراری و برگشت ادرار از مثانه به میزنای در بیمارستان 17 شهریور رشت(85-1383).
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی کودکانی انتخاب شدندکه به علت عفونت ادراری به درمانگاه مراجعه کرده یا در بیمارستان هفده شهریور رشت بستری شده و در طی بررسی دچار برگشت ادرار از مثانه به حالب نیز بودند. در این بیماران، 6-4 ماه بعد برای بررسی اسکار اسکن DMSA انجام شد و نتایج با نرم افزار SPSS و t-testمورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    از 128 کودک مورد مطالعه 106تن دختر(83%) و22 نفر پسر (17%) بودند. از 33 بیمار دچار VUR، 24 کودک دختر و 9 کودک پسر بودند.از 66 واحد کلیه بررسی شده 42 مورد دچار VUR بودند و بقیه VUR نداشتند. اسکار کلیوی در64% از موارد دارای برگشت و در 5/12% از موارد بدون برگشت دیده شد و در 31 مورد و 11 کلیه از تمام کودکان VUR وجود داشت. 8 مورد برگشت درجه1، 13 مورد برگشت درجه 2، 17 مورد برگشت درجه3، 3 مورد برگشت درجه 4 و1مورد دچار برگشت درجه 5 بودند. از نظر محل اسکار 47% در قطب فوقانی، 22% در قطب میانی و 31% در قطب تحتانی دیده شد. از 27 مورد کلیه دچار اسکار 11 مورد در کلیه راست و 16 مورد در کلیه چپ وجود داشت.
    نتیجه گیری
    پسران وگروه های سنی زیر دو سال دارای درجه های بالاتر برگشت و اسکار بودند. در ضمن رابطه ای بین سن کودکان و اسکار بدست نیامد (p>o.o5). با توجه به نتایج، بررسی این بیماران از نظر برگشت ادراری برای ارزیابی اسکار اهمیت دارد.
    کلیدواژگان: برگشت ادرار از مثانه به میزنای، جای زخم، عفونت های مجرای ادرار، کودکان
  • احمد علیزاده، فریبرز منصور قناعی، عبدالرسول سبحانی صفحه 62
    مقدمه
    فاسیولیاز انسانی توسط ترماتودبرگی شکلی بنام فاسیولاهپاتیکا بروز می کند و انسان بطور اتفاقی به آن مبتلا می شود. به نظر می رسد بروز این عفونت در جهان رو به افزایش باشد. فاسیولیاز انسانی درتشخیص افتراقی هپاتیت های حاد، بدخیمی ها و سایر عفونت های کبدی قرار می گیرد. تشخیص این بیماری براساس یافتن تخم انگل در مدفوع یا ترشح دوازدهه یا بررسی سرولوژی است. پرتونگاری مفیدترین روش اثبات تشخیص و نیز پی گیری درمان است.
    هدف
    هدف این مطالعه ارائه نماهای سونوگرافی فاسیولیاز انسانی در کبد در اپیدمی اخیر در شمال ایران است و چون با متاستاز و بدخیمی های کبد در تشخیص افتراقی قرار می گیرد، سونوگرافی قادر است به تشخیص آن کمک شایانی بنماید.
    مواد و روش ها
    از سال 1378 تا 1379، 248 بیمار که به علت دردهای شکمی در ناحیه فوقانی و راست شکم و با ائوزینوفیلی بالا توسط گاستروانترولوژیست ها و متخصصان بیماری های عفونی ارجاع شده بودند بررسی شدند. دستگاه سونوگرافی از نوع ALOKA 288 با پروب5/3 مگاهرتز بود و محل انجام مطالعه کلینیک خصوصی سونوگرافی و نوع مطالعه توصیفی بود. سونوگرافی در تشخیص فاز کبدی بیماری و افتراق آن کمک کننده است. داده ها پس از جمع آوری جهت پردازش به نرم افزارSPSS.10 سپرده شد. آزمون آماری مورد استفاده Chi-Square بود. P کمتر از05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    78 نفر(5/31%) مذکر و 170 نفر (5/68%) مؤنث بودند. اکثر آنها 40-20 ساله بودند. 2/45% آسیب در پارانشیم کبد داشتند. به ترتیب 3/7%، 7/13% و 8/4% بیماران ابتلای مجاری صفراوی، کیسه صفرا و ابتلای همزمان کبد و مجاری صفراوی داشتند و در 29% بیماران هیچ یافته غیرعادی در سونوگرافی دیده نشد. شایع ترین محل آسیب کبد، سگمان خلفی لوب راست بود. بین محل درگیری و سن و جنس بیماران تفاوت آماری معنی دار بدست نیامد.
    نتیجه گیری
    اولتراسونوگرافی می تواند نقش مهمی در تشخیص، پی گیری و درمان فاسیولیاز انسانی داشته باشد.
    کلیدواژگان: سونوگرافی، فاسیولای کبد، فاسیولیاز
  • فریبا میربلوک، یاسمن مددی صفحه 68
    مقدمه
    نارسایی دهانه رحم، اتساع تدریجی و بدون درد در این عضو است که با ایجاد سقط تکراری یا زایمان زودرس موجب از دست رفتن حاملگی می شود.
    25-20% از علل زایمان زودرس مربوط به این نوع نارسایی است. این عارضه علاوه بر تحمیل عوارض جسمی و روانی بر مادر، پیامد طولانی مدت و صرف هزینه بسیار در نوزادان را بدنبال دارد. از این رو تشخیص بموقع نارسایی دهانه رحم و توجه به شناسایی عوامل همراه آن حائز اهمیت است.
    هدف
    تعیین فراوانی تعدادی از عوامل همراه با نارسایی دهانه رحم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به شیوه مقطعی- توصیفی از مهر 1383 تا مرداد 1384 بر 90 بیمار باردار بین هفته های 12تا 20 حاملگی انجام شد که براساس شرح حال، معاینه بالینی و سونوگرافی واژینال، دهانه رحم آنها نارسا بود و یا با تشخیص نارسایی دهانه رحم سرکلاژ (cerclage)شده بودند. اطلاعات مورد نیاز براساس تنظیم پرسشنامه ای گردآوری و سپس تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    فراوانی در مادران نولی پار(3/43%) بیش از مادران نخست زا وچندزا بود. میانگین طول دهانه رحم mm9/27 برآورد شد. از عوامل همراه، بیشترین فراوانی مربوط به سقط (70%) و پس از آن اتساع و کورتاژ (4/48%) بود. 5/45% بیماران همراهی هر دو عامل سقط و کورتاژ را داشتند. فراوانی چندقلویی 5/7%، کرایو 7/6%، پارگی دهانه رحم 6/5% و کونیزاسیون2/2% بود. هیچیک ازبیماران سابقه کوتریزاسیون نداشتند.
    نتیجه گیری
    هر چند که برای بررسی بیشتر در مورد عوامل همراه نارسایی دهانه رحم انجام یک مطالعه تحلیلی (مقایسه ای) توصیه می شود ولی از نتایج این مطالعه برمی آید که باید تا حد امکان از عوامل ایاتروژن بخصوص اتساع و کورتاژ غیرضروری پرهیز و با ارتقای مهارت ها در این زمینه و نیز با استفاده بیشتر از گشادکننده های هیدروفیل یا دارویی مثل پروستاگلندین ها در دهانه رحم می توان در آینده از تعداد موارد نارسائی دهانه رحم کاست.
    کلیدواژگان: آبستنی، عوامل خطر، دهانه رحم نارسا
  • ایرج خسروپناه، علی روشنی، محمد صالحی، غلامرضا مختاری، سیدعلاءالدین عسکری، سیاوش فلاحتکار، رقیه محمدزاده، سارا نیک پور صفحه 74
    مقدمه
    سنگ شکنی بوسیله امواج اولتراسوند برون اندامی (ESWL:Extracorporeal Shock Wave Lithotripsy) به طور گسترده در درمان سنگ های ادراری استفاده می شود و یکی از عوارض آن بروز عفونت دستگاه ادراری است. در مورد تأثیر پیشگیرانه آنتی بیوتیک اختلاف نظر وجود دارد.
    هدف
    ارزیابی تأثیر آنتی بیوتیک پروفیلاکسی در کاهش عفونت ادراری در بیماران پس از ESWL.
    مواد وروش ها
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بر 88 بیمار دچار سنگ دستگاه ادراری است که برای سنگ شکنی در آنها ESWL انجام شد. این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه آنتی بیوتیک جنتامایسین یک ساعت قبل از انجام ESWL و گروه دیگر پلاسبو دریافت کردند.پس از 10 روز کشت ادرار برای تمام بیماران انجام شد و نتایج با روش های آماری و آزمون کای دو مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    کشت ادرار در 2 بیمار(5/4%) که آنتی بیوتیک پروفیلاکسی دریافت کرده بودند مثبت و در 3 بیمار گروه کنترل(8/6%) مثبت شد(آزمون کای دو ارتباطی بین درمان با انتی بیوتیک پروفیلاکسی و کاهش کشت مثبت ادرار نشان نداد.
    نتیجه گیری
    بین تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی و احتمال بروز عفونت ادراری ارتباط معنی دار وجود ندارد. بهرحال بررسی بیشتر توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک ها، سنگ شکنی، عفونت های مجرای ادرار
  • محسن فروغی پور، محمدرضا آذرپژوه، سیدعلی رودباری، حسین امیری، هومن بهاروحدت صفحه 78
    مقدمه
    بیماری های نورون محرکه، گروهی از بیماری های دژنراتیو دستگاه عصبی هستند که با دژنرسانس نورون محرکه تحتانی در نخاع و راه های کورتیکواسپاینال مشخص می شوند و در برخی موارد ابتلای هسته های حرکتی اعصاب بصل النخاع نیز دیده می شود. در این بیماری ها اختلال حسی و اتونوم وجود ندارد.
    الگوی مدرس بیماری نورون محرکه بیشتر در جنوب هند دیده می شود و در افراد زیر 30 ساله دیده می شود. تظاهر شناخته شده آن شامل فلج بولب با ابتلای اعصاب جمجمه ای هفتم تا دوازدهم جمجمه ای، کری حسی عصبی، آتروفی اندام ها و بندرت آتروفی اپتیک و علایم مخچه ای است.
    معرفی بیمار: بیمار دختر 16 ساله ایست که از 6 سالگی دچار کاهش شنوایی با الگوی حسی عصبی بوده و تا 10 سالگی نیز پیشرفت داشته است. از حدود 3 سال قبل از مراجعه، ضعف اندام ها با سیر پیشرونده با شروع از اندام های تحتانی آغاز شده و از حدود 3 ماه پیش از مراجعه، علایم آسیب بولب در وی بروز کرد. بررسی های بالینی و فرابالینی بیمار، مؤید این الگوی بیماری نورون محرکه بوده است.
    نتیجه گیری
    این الگوی بیماری نورون محرکه بندرت از خارج از هند گزارش شده است و تاکنون هم مورد مشابهی در ایران گزارش نشده است. نکته قابل توجه در مورد این بیمار سیر آن است که از اکثر موارد گزارش شده قبلی نسبتا سریع تر رخ داده است.
    کلیدواژگان: بیماری نورون حرکتی، تصلب جانبی آمیوتروفیک، ناشنوایی حس عصبی
  • سیدعلاءالدین عسگری، ماندانا منصور قناعی، سیاوش فلاحتکار، فرشید پوررضا صفحه 83