فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال هجدهم شماره 1 (بهار 1386)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال هجدهم شماره 1 (بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/03/20
  • تعداد عناوین: 16
|
  • مقالات پژوهشی
  • افسانه امیرآبی، فرزانه برومند، فریبا عباسی، زهرا یکتا، حاجیه قره باغی صفحه 356
    پیش زمینه و هدف
    قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری (OCP) روش موثری در کنترل جمعیت می باشند. طبق برخی بررسی های انجام گرفته مصرف OCP به مدت بیش از 1 سال خطر دیسپلازی و کارسینوم در جای سرویکس را افزایش می دهد.
    همچنین خطر سرطان مهاجم سرویکس بعد از 5 سال مصرف مداوم ممکن است افزایش یافته و بعد از 10 سال مصرف به 2 برابر برسد. با وجود این نتایج حاصله در این زمینه قطعی نیست. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ضایعات داخل اپی تلیومی سنگفرشی سرویکس در مصرف کنندگان بیش از 5 سال OCP و مقایسه آن با غیر مصرف کنندگان می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی روی 500 زن 50-30 ساله انجام شده است. با مراجعه به پایگاه های تحقیقات جمعیتی شهرستان ارومیه 250 نفر از افراد تحت پوشش با مصرف بیش از 5 سال OCP به عنوان گروه مواجهه و 250 نفر غیر مصرف کننده یا با مصرف کمتر از 1 سال OCP، به عنوان گروه شاهد (غیرمواجهه) انتخاب شدند. بعد از تکمیل پرسشنامه، نمونه سیتولوژی سرویکس از تمام افراد فوق اخذ شد و بر اساس سیستم بتسدا (Bethesda) گزارش شد. نتایج با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر و لوجستیک رگرسیون مورد آنالیز قرار گرفت.
    نتایج
    در گروه مواجهه 8/2 درصد ASCUS و 8/0 درصد LSIL گزارش شد. در گروه شاهد 8/2 % ASCUS گزارش شد که با توجه به 05/0 P> ارتباط معنی دار به دست نیامد. در بین متغیرهای مورد مطالعه، ارتباط آماری معنی دار بین افزایش سیتولوژی غیر طبیعی سرویکس، با افزایش سن و مصرف فعلی در گروه مواجهه مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به عدم حصول رابطه آماری معنی دار بین مصرف طولانی مدت OCP با ضایعات داخل اپی تلیومی سنگفرشی سرویکس، مصرف این دارو به عنوان روش موثری برای پیشگیری از بارداری بدون ایجاد واهمه از عواض نئوپلاستیک سرویکس توصیه می شود. با این حال مطالعات گسترده مورد شاهدی جهت ارزیابی دقیق تر مصرف طولانی مدت OCP با ضایعات داخل اپی تلیومی سنگفرشی سرویکس به ویژه در مصرف کنندگان اخیر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: قرص های خوراکی جلوگیری از حاملگی، ضایعات داخل اپی تلیومی سنگفرشی سرویکس، سیستم بتسدا، مصرف طولانی مدت
  • رامین بهروزیان، مریم کامران آزاد، زهرا یکتا صفحه 361
    پیش زمینه و هدف
    میزان وقوع دیابت نوع 1 و 2 در سراسر جهان در حال افزایش است.علایم گوارشی یکی از شکایات شایع بیماران دیابتی است.
    مواد و روش کار
    638 بیمار دیابتی بستری در بخش های داخلی بیمارستان و بیماران دیابتی سرپایی که به درمانگاه داخلی مراجعه کرده بودند پرسش نامه valid را پر کرده و یک نمونه خون جهت تعیین مقدار هموگلوبین A1C اخذ شد.
    یافته ها
    بیماران 214 نفر مرد و 424 نفر زن بودند.
    81 نفر دیابت نوع 1 و 557 نفر دیابت نوع 2 داشتند.
    میزان اسهال، یبوست، عدم کنترل مدفوع و دردهای شکمی در دیابت کنترل شده به ترتیب 4%، 9/4%،0%، 9/2% بود در حالیکه همین علایم در دیابت کنترل نشده به ترتیب (47/1=OR) 9/41%، (0=OR) 4/51%، (03/1=OR) 10%، (10/1=OR)42/51% بود.
    بحث و نتیجه گیری
    در این مطالعه افزایش سطوح قند در خون بیماران باعث افزایش شیوع علایم گوارشی تحتانی شد.
    کلیدواژگان: دیابت، علایم گوارشی، هموگلوبین A1c
  • ابراهیم حسنی، میرموسی آقداشی، رحمان عباسی وش، فرهاد حشمتی صفحه 367
    پیش زمینه و هدف
    بی دردی داخل فضای جنبی با استفاده از بی حس کننده های موضعی یکی از روش های کنترل درد بعد از عمل می باشد، که در اعمال جراحی مربوط به قسمت فوقانی شکم، قفسه سینه یا ناحیه کلیه به کار می رود. در این مطالعه، ما اثر افزودن مورفین داخل فضای جنبی را در بهبود بی دردی با روش فوق بررسی کردیم.
    مواد و روش ها
    30 بیمار ASA I 20 تا 50 ساله که جهت اعمال جراحی الکتیو کلیه مراجعه کرده بودند، به طور تصادفی به دو گروه شاهد و مطالعه تقسیم شدند. در گروه مطالعه برای بی دردی بعد از عمل بوپیواکایین 5/0% همراه با مورفین و در گروه شاهد بوپیواکایین، همراه با سالین نرمال داخل فضای جنبی تزریق شد. بی دردی بعد از عمل (با استفاده از روش ارزیابی کلامی شدت درد) و میزان مورفین داخل وریدی مصرف شده در طول روز اول بعد از عمل، در دو گروه با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    میانگین ارزیابی کلامی شدت درد در طی 6 ساعت بعد از عمل در گروه شاهد و مطالعه به ترتیب 26/2 و 53/1 بود (P<0.05). نتایج حاصل در 12 و 24 ساعت بعد از عمل نیز اختلاف معنی داری را نشان می دهند. میانگین مصرف مورفین سیستمیک (بر حسب میلی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن)، در گروه شاهد و مطالعه در 24 ساعت بعد از عمل به ترتیب 033/0± 117/0 و024/0 ± 096/0 بود. (p>0.05)
    بحث و نتیجه گیری
    افزودن مورفین به بوپیواکایین داخل فضای جنبی باعث بهبود کیفیت بی دردی در دوره 24 ساعت اول بعد از عمل می گردد. اگر چه به نظر می رسد مصرف مورفین سیستمیک در طول 24 ساعت اول بعد از عمل، تغییری نمی کند.
    کلیدواژگان: درد بعد از عمل، بی دردی داخل فضای جنبی، بوپیواکایین، مورفین
  • رامین حشمت، نورالدین شریفی، شاکر سالاری لک، ناصر کلانتری، علی رحیمی صفحه 373
    پیش زمینه و هدف
    آمبلیوپی یا تنبلی چشم یکی از بیماری های شایع چشم در کودکان بوده و به دلیل خطر بالقوه خود در از بین بردن بینایی اهمیت خاصی دارد. تشخیص بیماری اغلب اتفاقی است و تنها روش موثر تشخیص آن در جامعه استفاده از غربالگری میباشد. استفاده از Snellen Chart یکی از روش های موثر و مقرون به صرفه در غربالگری آمبلیوپی است که در غربالگری این بیماری در 55 هزار کودک 6 تا 10 ساله شهر ارومیه بهکار گرفته شد و ضروری است جهت بررسی میزان کارآیی آن، حساسیت و ویژگی تست تعیین گردد.
    مواد و روش ها
    برای تعیین مشخصات اپیدمیولوژیک تست غربالگری آمبلیوپی کودکان شهر ارومیه دو گروه تصادفی از بین افراد تست مثبت و منفی انتخاب و توسط چشم پزشک بهوسیله آزمونهای استاندارد مورد معاینه و تشخیص قطعی قرار گرفتند. نتایج حاصله در یک جدول 2ح2جمعآوری و مشخصات اپیدیولوژیک تست غربالگری محاسبه گردید.
    یافته ها
    در طی برنامه غربالگری از بین 55551 نفر کودک 2955 نفر (3/5%) تست مثبت و مابقی تست منفی بودند. از جمعیت 300 نفری تصادفی از بین تست مثبتها 126 نفر بیمار واقعی و 174 نفر سالم واقعی تشخیص داده شدند، همچنین از بین جمعیت 263 نفری تصادفی از بین تست منفی ها 6 نفر بیمار واقعی و 257 نفر سالم واقعی تشخیص داده شدند. بنابراین حساسیت تست 45/95% و ویژگی آن 63/59% محاسبه شد.
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر میرسد حساسیت تست جهت غربالگری این بیماری در کودکان 6 تا 10 ساله مناسب باشد. اما بایستی توجه نمود که منفی شده تست لزوما به معنی سالم بودن شخص نیست.
    کلیدواژگان: آمبلیوپی، غربالگری، اسنلچارت، حساسیت، ویژگی
  • سعید رفیعیان، سیدجلال هاشمی، حسنعلی سلطانی صفحه 379
    سنجش و تاثیر فشار وارده حین لارنگوسکوپی جهت اینتوباسیون تراشه و شدت گلودرد بعد از عمل، این پژوهش توصیفی بر روی یکصد بیمار ASA کلاس I و II با محدوده سنی 18 الی 65 سال که کاندیدای اعمال جراحی انتخابی در ناحیه اندام تحتانی و شکم بودند با هدف تعیین فشار وارد شده از طریق تیغه لارنگوسکوپ حین لارنگوسکوپی بر قاعده زبان و تاثیر آن بر شدت و فراوانی گلودرد بعد از عمل انجام گرفت. در این مطالعه لارنگوسکوپی توسط لارنگوسکوپ شماره 3 مکینتاش انجام شده بالون کوچکی در انتهای تیغه متصل و از طریق لوله باریکی به ترانس دیوسر فشار دستگاه نمایشگر وصل گردید. فشارسنج دستگاه قبل از هر سنجش کالیبره شده است و چهار شاخص شامل 1) مدت زمان لارنگوسکوپی 2) حداکثر فشار اعمال شده حین لارنگوسکوپی 3) فشار متوسط و 4) سطح زیر منحنی فشار- زمان از نوار چاپی دستگاه استخراج گردید. 24 ساعت بعد از عمل، شدت و فراوانی گلودرد توسط معیار سنجش بینایی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS و تستهای آماری ANOVA و Discriminant مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج به صورت Mean±SD ارائه گردید. مقادیر 05/0 P< به صورت آماری معنیدار تلقی شد.
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که مدت زمان لارنگوسکوپی 66/1± 57/10 ثانیه، فشار حداکثر لارنگوسکوپی 17/21±73/259 میلیمتر جیوه، فشار متوسط لارنگوسکوپی 00/19±30/156 میلیمتر جیوه و سطح زیر منحنی فشار- زمان 00/413±97/2939 میلیمتر مربع میباشد. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه مشخص گردید که بین شدت گلودرد بعد از عمل و حداکثر فشار وارد شده حین لارنگوسکوپی (001/0P<) و نیز فشار متوسط اعمال شده (006/0 P<) ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد. بین شدت گلودرد بعد از عمل و شاخصهای دیگر مانند سن، جنس، طول مدت لارنگوسکوپی و طول مدت عمل و سطح زیر منحنی فشار زمان ارتباط معنی داری یافت نشد. یافته های این پژوهش نشان میدهد که شدت گلودرد بعد از عمل با حداکثر فشار اعمال شده حین لارنگوسکوپی و نیز فشار متوسط ارتباط داشته که این موضوع در مطالعات قبلی مورد بررسی قرار نگرفته است.
    کلیدواژگان: فشار لارنگوسکوپی، گلودرد بعد از عمل
  • مهندس علیرضا ساعی فر، مهندس علی اصغر درویشی صفحه 386
    پیش زمینه و هدف
    مساجد جزو اماکن عمومی به شمار می آیند و همانند سایر اماکن مشابه رعایت موازین بهداشتی در آنها ضروری است. در صورت کم توجهی به این موضوع مهم ممکن است این اماکن به صورت کانونی در انتشار عوامل بیماری زا در آمده و سلامتی جمعیت استفاده کننده را به مخاطره اندازند. کلیه امور مساجد اعم از عمرانی، نگهداری و تعمیراتی به طور عمده از طریق مشارکت های مردمی انجام می گیرد، طرح حاضر نیز با هدف ارتقاء وضعیت بهداشتی مساجد با جلب مشارکت هیئت های امناء مساجد از طریق ارائه برنامه آموزشی و نظارتی اجرا شده است.
    مواد و روش کار
    در این طرح 24 باب مسجد واقع در محدوده پایگاه تحقیقات جمعیتی شهر ارومیه تحت برنامه آموزشی و نظارتی قرار گرفته اند. برنامه آموزشی شامل آموزش گروهی به صورت سخنرانی، بحث گروهی، آموزش فردی و الصاق اطلاعیه های بهداشتی به دیوار فضای داخلی مساجد بوده است. برنامه نظارتی نیز شامل بازدیدهای بهداشتی و ارائه پس خوراند در دو نوبت می باشد. جمع آوری اطلاعات در دو مرحله قبل از اجرای برنامه و بعد از آن به وسیله تکمیل چک لیست ضمن بازدید از محل صورت گرفته است.
    یافته ها
    مقایسه آماری میانگین امتیازات مربوط به وضعیت رعایت بهداشت فردی و وضعیت بهداشتی ابزار و وسایل کار در مساجد مورد مطالعه در دو مرحله قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی و نظارتی نشان می دهد که برنامه اجرا شده موجب افزایش معنی داری در این دو زمینه بهداشتی شده است (05/0 P<). در مورد وضعیت بهداشتی ساختمان مساجد مورد مطالعه، افزایش معنی داری در میانگین امتیازات مرحله بعد از اجرای برنامه نسبت به مرحله قبل مشاهده نگردیده است (12/0 P=).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های بررسی نشانگر تاثیر برنامه اجرا شده در وضعیت بهداشتی مساجد مورد مطالعه می باشد. این ارتقاء وضعیت بهداشتی از نظر آماری معنی دار است اما از نکته نظر اجرایی قابل توجه نیست. نظر به جمعیت قابل ملاحظه ای که از مساجد بهره می گیرند، هرگونه بهبود در وضعیت بهداشتی این اماکن در ارتقاء سطح سلامت جامعه حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: برنامه آموزشی، بهداشت، مسجد
  • کاظم سخا، نصرت الله ضرغامی، بابک عبدی نیا صفحه 391
    پبش
    زمینه و هدف
    هورمون های تیروئید بر روی رشد و تمایز ارگان های بدن خصوصا سیستم عصبی مرکزی و متابولیسم کربوهیدرات ها و لیپید ها و ویتامین ها نقش دارد. برخی مطالعات نشان داده که کاهش هورمون های تیروئید ریسک فاکتوری برای عوارض نارسی است و تجویز تیروکسین را در این گروه نوزادان پیشنهاد کرده اند لذا مطالعه حاضر جهت بررسی سطح هورمون های FT4 وTSH در کودکان نارس صورت گرفت.
    مواد و
    روش
    یک مطالعه توصیفی مقطعی است که بر روی 99 نوزاد نارس با سن حاملگی 26 تا 36 هفته، 7–2 روزه بستری در بخش آی سی یو ونوزادان بیمارستان کودکان تبریز با روش نمونه گیری تصادفی از مورخه 1/1/83 لغایت 31/2/84 انجام گردید. یک سی سی خون وریدی از نوزادان اخذ و سرم آن ها جدا و FT4 و TSH آن ها با روش رادیو ایمنو اسی اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که با افزایش وزن نوزادان FT4 (05/0R= 4/0P=) افزایش و TSH (12/0R= 2/0P=) کاهش یافته و با افزایش قد نوزادان FT4 (02/0R= 8/0P=) افزایش و TSH (15/0R= 13/0P=)کاهش می یابد. درحالیکه با افزایش دور سر FT4 افزایش غیر معنی دار پیدا می کند (08/0P=) با تفکیک جنسی مشخص شد که افزایش FT4 در پسر ها در ارتباط با دور سر معنی دار می باشد (04/0P=). TSH با افزایش دور سر کاهش یافته ولی معنی دار نمی باشد (12/0R= 2/0P=). میانگین FT4در نوزادان متولد شده با آپکار بالا و پایین (01/0P<) و بین آپکار بالا و متوسط (03/0P<) اختلاف معنی دار داشته بطوریکه با کاهش آپکار این هورمون کاهش می یابد در حالیکه با تغییرات آپکارمیانگین TSH اختلاف معنی دار نشان نمی دهد (13/0P=). با افزایش سن حاملگی FT4 (17/0R= 1/0P=) افزایش ولی TSH (05/0R= 56/0P=) کاهش می یابد. در این مطالعه بین کودکان LBW وVLBW از نظرمیانگین FT4 (37/0P=) وTSH (16/0P=) اختلاف معنی داری دیده نشد.
    بحث: این مطالعه نشان می دهد در صورتیکه نوزاد از وزن و قد و دور سر و سن حاملگی و آپکار پایین تری برخوردار باشد، احتمال هیپو تیروکسینمی نیز در آن ها بیشتر خواهد بود ولی این کاهش فقط در مورد آپکار پایین و با کاهش دور سر در مذکر ها معنی دار می باشد. با توجه به این که امکانات لازم جهت جلوگیری از مرگ و میر نوزادان نارس LBW و VLBW در کشور فراهم گردیده و امکان زنده ماندن این نوزادان بیشتر شده تجویز حتی موقت تیروکسین بویژه در نوزادانی که با آپکار پایین متولد می گردند شاید لازم باشد.
    کلیدواژگان: نوزاد نارس، LBW، VLBW، FT4، TSH، آپکار
  • نورالدین شریفی، ناصر صمدی آیدنلو صفحه 396
    پیش زمینه و هدف
    هدف از انجام این مطالعه تعیین درصد فراوانی انواع تظاهرات چشمی عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس در شهرستان ارومیه از مهر تا اسفند ماه 1383 بوده و اهمیت این مطالعه کاهش علایم و عوارض این بیماری مثل کراتیت، ایریدیت، کوری، کاهش بینائی ثانویه به اسکار قرنیه، زخم قرنیه سوراخ شده، عفونت ثانویه با باکتری ها و قارچ ها، گلوکوم ثانویه و نیز کاهش ریسک عود بیماری و همچنین بهبود بقای پیوند قرنیه در بیماران مبتلا پس از کراتوپلاستی نافذ می باشد.
    مواد و روش کار
    روش نمونه گیری غیر تصادفی بوده و تعداد 49 بیمار با تظاهرات چشمی هرپسی مراجعه کننده به درمانگاه های چشم بیمارستان امام خمینی ارومیه از طریق تکمیل پرسشنامه مربوطه مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    این بررسی نشان می دهد میزان شیوع کراتیت اپتلیال 3/65%، کراتیت استرومال 48% و میزان شیوع کونژنکتیویت و یووئیت هر کدام 1/4% بود. بیشترین ریسک فاکتور های تشدید کننده بیماری: استرس های روحی روانی 7/34%، نور آفتاب 2/8%، تب 1/4%، ترومای موضعی 1/4% و بیماری های سیستمیک 05/2% معین گردید. میزان شیوع عفونت اولیه 4/22% و عفونت راجعه 6/77% بود. 47% بیماران حدت بینائی 10/4 و پائین تر داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجا که با هر بار عود بیماری میزان اسکار قرنیه و کاهش بینائی افزایش می یابد لزوم پیشگیری از عود بیماری و آموزش های لازم در زمینه شناخت علائم بیماری، عوامل برانگیزنده و راه های پیشگیری احساس می شود.
    کلیدواژگان: هرپس سیمپلکس ویروس، تظاهرات چشمی، کراتیت، کنژنکتیویت، یووئیت
  • احمد شهلا، سعید چاره ساز، علی حمزه زاده صفحه 402
    پیش زمینه و هدف
    استئوآرتریت شایع ترین علت گرفتاری مفصل در دنیاست. زانو مفصلی است که اغلب مبتلا به استئوآرتریت اولیه می شود. تاثیر ریسک فاکتورهای متعدد در استئوآرتریت زانو مطالعه شده اند. هدف از مطالعه اخیر بررسی تاثیر پارامترهای آناتومی در استئوآرتریت زانو می باشد.
    روش کار
    رادیوگرافی 50 نفر از افراد 65-50 ساله مبتلا به استئوآرتریت 2 grade و بالاتر زانو با رعایت معیارهای ورود به مطالعه با رادیوگرافی 50 نفر از افراد شاهد مقایسه و تاثیر سه پارامتر آناتومیtibial plateau tilt وcam effect و tibial plateau coverage by femoral condyles مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    هر سه پارامتر فوق به طور معنی دار در استئوآرتریت زانو بیشتر بودند و به ترتیب 005/0 = pv و 001/0 = pv و 003/0 = pv بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    جهت پیشگیری از استئوآرتریت زانو شاخص های فوق در افراد با فعالیت فیزیکی زیاد مورد ارزیابی قرار گیرند.
    کلیدواژگان: پارامترهای آناتومی، استئوآرتریت، زانو
  • محمدرضا طراوتی، بختیار ترتیبیان، فهیمه صادق خلیلی صفحه 407
    پیش زمینه و هدف
    مطالعات نشان می دهد ورزشکاران حرفه ای در طول تمرینات شدید, در برابر بیماری های تنفسی فوقانی حساس هستند. IgA بزاق, نقش اساسی در حفاظت شخص در برابر بیماری های مخاطی و تنفسی دارد.
    مواد و روش کار
    در این تحقیق پانزده نفر کشتی گیر جوان به عنوان گروه آزمایش و پانزده نفر دیگر به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. سن, وزن و قد همه آن ها اندازه گیری شد. گروه آزمایش, در فعالیت های کشتی, شامل مرحله استراحت، پنج هفته اول، پنج هفته دوم و دوره ریکاوری شرکت کردند و گروه شاهد در فعالیت های ورزشی شرکت نکردند. ترشحات بزاق در هر مرحله جمع آوری و مقدار IgA با روش الیزا در هر دو گروه اندازه گیری شد.
    یافته ها
    مقدار IgA بزاق در وضعیت استراحت نشان داد تفاوت معنی داری در بین دو گروه وجود ندارد, اما در پنج هفته اول تمرینات, تفاوت معنی داری بین دو گروه, مشاهده شد و مقدار IgA در گروه آزمایش, کاهش نشان داد(087/0=P). (با توجه به حجم نمونه در این مطالعه با در نظر گرفتن احتمال خطای آلفا 10% نشان دهنده معنی داری آماری است). در مرحله دوم و دوره ریکاوری هر چند تفاوت, بین دو گروه وجود داشت, اما این تفاوت معنی دار نبود (632/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد, شروع تمرینات کشتی با شدت بیشتر در پنج هفته اول دوره تمرین, باعث کاهش غلظت IgA بزاق می شود و می تواند کشتی گیران را مستعد عفونت های تنفسی سازد. اما در مرحله دوم با وجود اینکه غلظت IgA کاهش نشان داد اما این کاهش معنی دار نبود (632/0 = (P. به نظر می رسد احتمالا ورزش شدید در مدت زمان کوتاه باعث مهار مزمن لنفوسیت ها در تولید آنتی بادی می شود.
    کلیدواژگان: کشتی گیران، IgA بزاق و ELISA
  • میرداود عمرانی، ثریا صالح گرگری، شیرین لطفی نژاد، مرتضی باقری، لقا لطف اللهی حقی، ایلاد علوی درز صفحه 414
    پیش زمینه و هدف
    ویروس پاپیلومای انسانی با نئوپلازی داخل بافتی و کارسینوم مهاجم گردن رحم ارتباط دارد. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده که این ویروس در حدود 90% بیماران دارای سرطان گردن رحم یافت می شود. سویه HPV16 شایع ترین ویروس یافت شده بوده و سویه های 18 در رده بعدی قرار دارند. به واسطه اینکه ساب تایپ های این ویروس در استان آذربایجان غربی بررسی نشده است بنابراین در این مطالعه سعی خواهد شد فراوانی ساب تایپ های 16 و 18 این ویروس تعیین گردد.
    مواد و روش ها
    36 مورد بلوک های پارافینی براساس نتایج پاتولوژی شامل موارد سرطان سرویکس (SCC،CIN،CIS، آدنوکارسینوما و...) از سال 1378 تا انتهای 1383 از بخش پاتولوژی بیمارستان مطهری انتخاب و جهت استخراج DNA و شناسایی ویروس پاپیلومای انسانی و تعیین نوع ویروس، با استفاده از روش PCR مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 36 نمونه مورد بررسی با پرایمر عمومی برای تمام سویه های HPV، 30 مورد (3/83%) مثبت و 6 مورد (7/16%) منفی بودند. در13 مورد HPV16 (1/36%) مثبت بود.سویه HPV18 در هیچ کدام از نمونه های مورد مطالعه یافت نشد.
    از نظر وضعیتHPV و نوع پاتولوژی قابل ذکر است که 2/62% موارد مثبت مربوط به SCC و 1/23% مربوط به CIN I و LSIL بودند.همچنین ارتباط معنی داری بین عفونت HPV و نوع پاتولوژی وجود دارد (P=0.007) به طوری که تمامی موارد SCC از نظر HPV مثبت هستند.
    بحث: نتایج حاصله نشان داد انجام غربالگری ویروس HPVدر تمامی موارد سرطان گردن رحم به خصوص جهت یافتن تحت گروه 16 در منطقه استان آذربایجان غربی با روش PCRقابل توصیه می باشد.
    کلیدواژگان: ویروس پاپیلومای انسانی، سرطان گردن رحم، Polymerase chain reaction، آذربایجان غربی
  • علی غفاری مقدم، خدیجه مخدومی، علیرضا مهدی زاده خلیفانی صفحه 422
    پیش زمینه و هدف
    سندرم نفروتیک حالتی است که به صورت ادم، پروتئین اوری، هایپوآلبومینمی و هیپرتری گلیسیریدمی مشخص می شود. علت آن بیماری های گلومرولی است که باعث دفع پروتئین ادراری بیشتر از 5/3 گرم در روز می شوند. یکی از مشکلات مهم دراین بیماران ادم ژنرالیزه می باشد، جهت کاهش ادم استفاده از دیوروتیک به خصوص فورزماید درمان انتخابی است. هایپوآلبومینمی باعث کاهش اثر فورزماید می گردد، لذا درمان با فورزماید به همراه تزریق آلبومین صورت می گیرد تا اثر فورزماید را تشدید کند و از طرفی با افزایش سطح آلبومین سرم اختلالات ناشی از کاهش فشار انکوتیک اصلاح گردد. هدف از اجرای این طرح مقایسه میزان دفع سدیم و حجم ادرار 24 ساعته بعد از مصرف فورزماید به تنهایی و فورزماید به همراه آلبومین در بیماران سندرم نفروتیک بود.
    مواد و روش کار
    در یک کارآزمایی بالینی که بر روی 10 نفر از بیماران دارای سندرم نفروتیک که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، بیماران به طور تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. سه پروتکل درمانی نیز به طور تصادفی برای آنها انتخاب گردید. هرگروه از بیماران در نهایت 3 پروتکل را دریافت نمودند و ترتیب تجویز به طور تصادفی بود. اطلاعات جمع آوری و با استفاده از تست های غیرپارامتریک در نرم افزار آماری SPSS آنالیز گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه متوسط حجم ادرار بعد از دریافت پروتکل های آلبومین، فورزماید و آلبومین همراه با فورزماید به ترتیب(528=SD) m1 742؛ (745 = SD)؛m1 1707 و (971 = SD)m1 2175 بود که با آنالیز آماری این اختلاف میانگین ها معنی دار بودند)015/0.(Pv = در مورد کسر دفعی سدیم اختلاف میانگین ها بعد از دریافت پروتکل های مذکورمعنی دار بودند) 000/0 (P =به طوری که با همان ترتیب بالا کسر دفعی سدیم عبارت از (251/0=SD) 96/1؛ (25/0 = SD)؛ 18/3 و (21/0 = SD) 77/4 بود به طوری که حداقل کسر دفعی سدیم بعد از دریافت پروتکل ترکیبی 4/4 بود ولی این میزان بعد از دو پروتکل دیگر به ترتیب 6/1و 9/2 بودند. میزان سدیم ادراری 24 ساعته نیز بعد از پروتکل های مذکور به ترتیب (86/6=SD) 3/18؛ (27/5 = SD)؛ 4/208 و (45/8 = SD) 206 بود. در مورد میزان فیلتراسیون گلومرولی بیماران نیز باید اظهار کرد که مقادیر به ترتیب 5/104، 6/96 و 6/106بودند که بعد از دریافت پروتکل های مذکور با) 021/0 (P =ارتباط معنی داری را نشان داد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که تجویز آلبومین به تنهایی و آلبومین همراه فورزماید به بیماران دچار سندرم نفروتیک که عملکرد کلیوی طبیعی داشته اند، باعث دفع سدیم ادراری و حجم ادراری متفاوتی می شود. افزودن آلبومین به فورزماید در بیماران سندرم نفروتیک می تواند باعث افزایش دفع سدیم و حجم نسبت به فورزماید به تنهایی شود که این اثر به واسطه افزایش GFR و نیز افزایش اثرات دیورتیکی فورزماید می باشد.
    کلیدواژگان: آلبومین، فورزماید، سندرم نفروتیک
  • رحیم نژاد رحیم، ناصر قره باغی، مجید سیستانی زاده اقدم صفحه 427
    پیش
    زمینه وهدف
    در تاریخ چند هزار ساله پزشکی هیچ بیماری به اندازه عفونت HIV/AIDS کابوس وحشتناک برای بشریت نبوده است.طبق براورد UNAIDS تاکنون 70 میلیون نفر آلوده به عفونت و 28 میلیون مرگ از این بیماری گزارش شده است.با توجه به راه های اصلی انتقال بیماری، پرسنل پزشکی و دندانپزشکی بنا به شرایط شغلی، در معرض اکتساب عفونت از بیماران آلوده وهمچنین انتقال و انتشار آلودگی به سایر بیماران مراجعه کننده می باشند.با توجه به اینکه تنها راه کنترل بیماری، پیشگیری از ابتلا به آن است، بر آن شدیم آگاهی و نگرش دندانپزشکان شهر ارومیه در مورد بیماری HIV/AIDS را مورد بررسی قرار دهیم.
    مواد و روش کار
    مطالعه به صورت تحلیلی- مقطعی روی دندانپزشکان داوطلب همکاری در طرح، با ارائه پرسشنامه استاندارد شده و تکمیل آن توسط دندانپزشکان شرکت کننده در طرح انجام شد. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهد که جمعیت مورد مطالعه، آگاهی متوسط در مورد بیماری HIV/AIDS دارند. در بررسی ارتباط بین آگاهی دندانپزشکان با سن و جنس آنها رابطه آماری معنی داری مشاهده نشد. (504/0 = P-Value 2 = df 07/1 = 2x) حدود 8/30% افراد مورد مطالعه نگرش مثبت برای درمان بیماران HIV/AIDS در مطب خود داشتند که ارتباط آماری معنی داری بین نگرش و سن و جنس مشاهده نشد.
    (899/0=P-Value 4 = df 07/1 = 2x)بحث و
    نتیجه گیری
    با توجه به آکاهی متوسط دندانپزشکان در مورد بیماری، برگزاری برنامه های آموزشی و بازآموزی های مدون جهت ارتقا سطح آگاهی این افراد توصیه می شود. با توجه به نگرش مثبت درمان این بیماران در 30%موارد، آموزش مداوم و رعایت احتیاط های عمومی در برخورد با تمامی بیماران و سایر افراد به ظاهر سالم جامعه و عدم طرد بیماران آلوده از مطب های دندانپزشکی، امری ضروری است.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، دندانپزشکان، HIV/AIDS
  • جواد میزراآقازاده صفحه 432
    پیش زمینه و هدف
    کیست هیداتید که توسط اکینو کوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود یکی در اکثر کشورها از جمله ایران گزارش شده است. اکثر مطالعات در ایران نشان می دهد که کیست هیداتید را می توان در حیوانات اهلی مخصوصا" علف خواران دید. انسان هم به عنوان یکی از میزبانان واسط انگل می باشد. انسان با خوردن سبزیجات و سالاد آلوده به تخم انگل به بیماری مبتلا می شود. بعد از چند هفته این تخم ها در بافت های مختلف میزبان واسط مخصوصا" در کبد، ریه، طحال، مغز و استخوان به کیست هیداتید تبدیل می شود که در افراد آلوده با بعضی از عوارض همراه است. از نظر اپیدمیولوژی ارتباط نزدیک با سگ ها به عنوان میزبان اصلی انگل می تواند در پراکندگی بیماری کیست هیداتید موثر باشد. هدف این مطالعه بررسی موارد مغزی جراحی شده در مدت 10 سال می باشد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی گذشته نگر 500 مورد توده فضاگیر تحت درمان جراحی قرار گرفته از نظر جنس، سن، محل کیست در مغز، محل زندگی بیمار منفرد و متعدد بودن آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 500 توده مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته در بخش جراحی مغز 16 مورد (2/3٪) مبتلا به کیست هیداتید مغزی بودند. از این 16 مورد، 9 نفر زیر 15 سال سن داشتند، 7 مورد بالای 15 سال سن داشتند. از لحاظ جنسی 10 نفر 5/62٪ مونث و 6 نفر (5/37٪) مذکر بودند. در 14 مورد (5/87٪) کیست ها در قسمت بالای تنتوریوم و در 2 مورد (5/12٪) در قسمت پائین تنتوریوم قرار گرفته بودند.
    در 5/12٪ موارد کیست های متعدد ولی در اکثر موارد 5/87٪ افراد کیست منفرد داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    در مناطق اندمیک جلب مشارکت و آموزش مردم، مطالعات همه گیر شناسی، بویژه در گروه های آسیب پذیر ضرورت دارد. از طرفی درمان جراحی توام با درمان داروئی موثرین روش درمانی است.
    کلیدواژگان: مغز، کیست هیداتیک، افزایش فشارداخل جمجمه
  • محمدرضا طراوتی، شاکر سالاری لک، فهیمه صادق خلیلی، آقاخان خیری صفحه 436
    پیش زمینه و هدف
    تب مالت یا روسلوزیس یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که توسط گونه های میکروب بروسلا ایجاد می شود. این بیماری باعث ضررهای اقتصادی در ارتباط با حیوانات اهلی که منابع گوشت و محصولات لبنی می باشد، می شود. انسان در نتیجه تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا فرآورده های آلوده دامی به این بیماری مبتلا می شود. علائم در بیماران شامل تب، ضعف، بی حالی و لرز می باشد. بیماری بیشتر در بین کارکنان دامداری ها، قصابان و کارکنان کشتارگاه دیده می شود. به همین جهت هدف اصلی این مطالعه، بررسی سرو اپیدمیولوژیکی بروسلوزیس در دامداران و کارکنان کشتارگاه و قصابان می باشد.
    مواد و روش ها
    برگ های پرسشنامه تکمیل وخونگیری از 205 نفر از افراد فوق الذکر انجام شد. آنتی ژن های بروسلا، بافر 2ME و سرم ضد ایمونوگلوبولین انسانی از انستیتو پاستور ایران و شرکت داکو (دانمارک) وکیت الیزای اختصاصی بروسلا IgG وIgM از شرکت IBL آلمان خریداری گردید. تست آگلوتیناسیون لوله ای (تست رایت)، کومبس رایت و 2ME رایت و تست ELISA, IgG و IgM با روش استاندارد انجام شد.
    یافته ها
    در این تحقیق، تست لوله ای رایت در 158 نفر (1/77%) منفی، در 47 نفر (23%) مثبت که 13 نفر (3/6%) تیتر 40/1، 21 نفر (2/10 %) تیتر80/1، 10 نفر (9/4 %) تیتر 160/1، 2 نفر (1 %) تیتر320/1 و 1 نفر (5/0 %) تیتر640/1 داشتند. در تست کومبس رایت، 158 نفر (1/77 %) منفی، 10 نفر (9/4 %) تیتر40/1، 11 نفر (4/5 %) تیتر80/1، 6 نفر (9/2 %) تیتر 160/1، 3 نفر (5/1 %) تیتر320/1، 7 نفر (4/3 %) تیتر640/1، 8 نفر (9/3 %) تیتر1280/1 و 1 نفر (5/0%) تیتر2560/1 داشتند.
    در تست 2ME رایت و ELISA، 2/13 % آنتی بادی غالب IgG و 3/8 % آنتی بادی غالب IgM داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که 23 % کارکنان به علت ماهیت شغلشان با مواد آلوده به بروسلا در تماس بوده اند. از این تعداد 3/8 % مبتلا به بروسلوز حاد و 2/13 % به بروسلوز مزمن مبتلا بوده یا به نوعی با باکتری در تماس بوده اند. بالا بودن تیتر IgG در کارکنان کشتارگاه نشان از بیماری شغلی و بروسلوز فعال را در این حرفه نشان می دهد. بنابراین جهت پیشگیری از بیماری رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاه ها و تهیه واکسن های مناسب جهت استفاده در افرادی که در معرض آلودگی قرار دارند توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بروسلوزیس، الیزا، کارکنان کشتارگاه و دامداری ها
  • گزارش موردی
  • جواد میرزاآقازاده صفحه 442
    پیش زمینه و هدف
    فیستول های شریانی وریدی تروماتیک دورمر از عوارض نادر ضربه های مغزی است که اغلب با شنیدن سوفل داخل مغز تظاهر می کنند. تشخیص آنها توسط CT آنژیوگرافی مغز یک روش انتخابی است. درمان زودرس و مناسب مانع از بروز عوارض کامل و پیشرونده می گردد.
    شرح حال: در این مقاله مرد جوانی در پی تصادف رانندگی دچار فیستول شریانی وریدی دورمر مابین شریان مننژه میانی و وریدهای تخلیه شونده به سینوس پتروزال شده است، گزارش می شود. پس از بررسی بیمار به خوبی درمان شده و با نتیجه عالی مرخص شده است.
    نتیجه گیری
    تشخیص فیستول های شریانی وریدی تروماتیک دورمر با CT آنژیوگرافی در صورت شنیدن سوفل داخل مغز امکان پذیر می باشد. تشخیص زودرس و درمان مناسب و به موقع در چنین بیمارانی مانع از بروز عوارض پیشرونده و کامل می گردد.
    کلیدواژگان: فیستول شریانی وریدی تروماتیک، شریان مننژه میانی، سینوس پتروزال