فهرست مطالب

نشریه مدیریت سلامت
پیاپی 26 (زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/12/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فرید عبادی فرد آذر صفحه 5
  • کمال لطیفی قرمیش، یوسف محمودی فر صفحه 7
    مقدمه
    اصل مشتری مداری در نظریه های نوین مدیریت به عنوان یکی از جهت گیری های اصلی سازمان های امروزی تلقی می شود، زیرا در عمل با جلب رضایت مشتریان درون و برون سازمان، کارآیی خود را در راستای بهره وری سازمانی به اثبات رسانده است. طرح تکریم نیز به عنوان یکی از برنامه های تحول اداری کشور، با محور قرار دادن جلب رضایت ارباب رجوع در این راستا به اجراء در آمده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی محتوای طرح تکریم در مقایسه با اصول و مبانی مشتری مداری است.
    روش بررسی
    در این مقاله که به روش مروری و با استفاده ازمنابع کتابخانه ای و اینترنت و ثبت و آنالیز تجربیات عینی، مستقیم و گسترده نویسنندگان در سازمان های دولتی تهیه؛و سعی شده است علاوه بر بیان اهداف طرح تکریم و معرفی آن به عنوان یک راهکار مشتری مدار در راستای برنامه های تحول اداری کشور، اهمیت جلب رضایت مشتریان داخلی سازمان (کارکنان) و توانمندسازی و انگیزش آنها به عنوان پیش شرط اجرای این طرح بررسی شده و میزان تطابق این طرح با اصول و مبانی مشتری مداری مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به دلیل تازه گی، ضرورت اجرا و گستردگی این طرح در سطح کشور، انجام این پژوهش هایی در این زمینه بسیار ضروری به نظر می رسد.
    مروری بر مطالعات: عمده مطالعات انجام شده نشان داده اند که بیشترین مشکلات نظام اداری کشور در بخش نیروی انسانی است که اهم آن نداشتن انگیزه، عدم تامین اقتصادی و نیازها؛ وجود محافظه کاری وروابط کار نامطلوب است. در بخش سیستم ها و روش ها نیز کم توجهی به مشتری گرایی و مدیریت کیفیت ذکر شده است. توجه به مشتری مداری به عنوان راهکار مشترک تمام پژوهش های مذکور مطرح گردیده است. در مصوبه طرح تکریم تامین منافع ارباب رجوع بر منافع موسسه و ارائه دهندگان خدمت ترجیح داده شده است، که این کم توجهی موفقیت سازمان را در این راستا به چالش کشیده است.
    نتیجه گیری
    طرح تکریم به عنوان یک راهکار مشتری مدار در راستای ایجاد تحول اداری کشور، باید با توانمندسازی، حمایت همه جانبه وانگیزش ارائه دهندگان خدمات از طریق اعمال مدیریت علمی و کارآمد، مشتریان داخلی رادر اولویت توجه قرار داده تا از طریق جلب رضایت آنها، بهبود مستمر کیفیت خدمات تحقق یافته و رضایت مشتریان خارجی سازمان نیز جلب شود.
  • مصطفی فرح بخش، شهلا فزون خواه، علیرضا حسن زاده، الناز هوشیان، فریده خدایی، ناصر آسمانی صفحه 15
    مقدمه
    نظام های اطلاعات در سیستم عرضه ی سلامت با گردآوری، تحلیل و انتشار داده ها، زمینه استفاده از اطلاعات به منظور بهبود و ارتقای سلامت جامعه را فراهم می سازند. این مطالعه برای ارزشیابی وضعیت نظام اطلاعات سلامت از دیدگاه مدیران و ارائه دهندگان خدمات سلامت طراحی شده است.
    روش بررسی
    مطالعه توصیفی- مقطعی بوده و در سال 1383 انجام شد. ابتدا نظرات مدیران و کارشناسان برنامه های سلامت در مراکز آموزش درمانی، بیمارستان های عمومی، مراکز بهداشت شهرستان، ستاد معاونت و دانشکده ی پزشکی از طریق پرسشنامه جمع آوری و داده های حاصله با استفاده از نرم افزار spss 12 تحلیل شد.
    یافته ها
    از دیدگاه مدیران و کارشناسان، برنامه ریزی و تصمیم گیری دو حیطه اصلی استفاده از اطلاعات است. مدیران 41 درصد و کارشناسان 34 درصد سئوالات آمار توصیفی را درست پاسخ دادند.53 درصد مدیران و 39 درصد کارشناسان در دو هفته گذشته از اطلاعات استفاده نموده اند. درحدود8/70 درصد مدیران و 8/40 درصد کارشناسان در زمان نیاز به داده های مربوط به عملکرد فرایند خاص، آنها را همزمان جمع آوری می نمودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به جایگاه نظام اطلاعات در هر سازمان و نقش اساسی آن در اتخاذ سیاست های درست، ایجاد نظام هماهنگ و یکپارچه اطلاعات و توانمندسازی کارشناسان در زمینه استفاده صحیح از داده ها از اولویت های ضروری به شمار می رود.
    کلیدواژگان: اطلاعات سلامت، نظام اطلاعات سلامت، مدیران و کارشناسان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • فیض الله اکبری، محمود محمودی، محمد عرب، محمدرضا ملکی، فاطمه کوکبی سقی صفحه 23
    مقدمه
    تحول نظام اداری یکی از مهمترین برنامه های جمهوری اسلامی ایران است. در سال های اخیر وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور اقداماتی در راستای این برنامه انجام داده اند. هدف این پژوهش تعیین میزان دستیابی دانشگاه های علوم پزشکی تیپ 1 گروه الف (تهران، ایران، اصفهان، اهواز، شهیدبهشتی، شیراز، مشهد و تبریز) به اهداف برنامه تحول نظام اداری در سال های برنامه سوم توسعه است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی-تحلیلی و کاربردی است که در نیمه اول سال 1384 انجام یافته است. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه و بررسی مستندات عملکرد دانشگاه ها جمع آوری گردید. داده های مزبور در جداولی شامل 182 شاخص در دو بخش ارزیابی عملکرد عمومی و اختصاصی برنامه تحول اداری با سیستم امتیازی لیکرت ارزش گذاری شد. درصد موفقیت دانشگاه ها در اجرای هر یک از برنامه های تحول اداری درصد از کل امتیاز تعیین در سه بخش کمتر از 50% (نامطلوب)، 50-75% (متوسط) و بیشتر از 75% (مطلوب) دسته بندی و ارائه شد.
    یافته ها
    میانگین امتیاز عملکرد دانشگاه های مورد مطالعه در اجرای برنامه تحول اداری 8/75 درصد بود که در مرز سطح متوسط و مطلوب قرار دارد. بررسی ارتباط میان عملکرد دانشگاه ها در اجرای هر یک از برنامه های تحول اداری نشان داد که برنامه های اصلاح فرایندها و توسعه فناوری اداری و اصلاح ساختارهای تشکیلاتی بیشترین تاثیر را در اجرای برنامه تحول در فعالیت های عمومی داشته و نیز این برنامه با ضرایب یکسان نسبت به برنامه تحول در فعالیت های اختصاصی، نقش بیشتری در توفیق برنامه کلی تحول اداری داشته است. بررسی میزان عملکرد این دانشگاه ها در اجرای برنامه های مختلف تحول اداری تفاوت معنی داری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با وجود عدم توفیق کامل دانشگاه ها در دستیابی به اهداف برنامه تحول اداری، عملکرد آنها مشابه سایر دستگاه های اجرایی است. با توجه به استمرار برنامه تحول اداری در سال های برنامه چهارم توسعه، تحقق کامل اهداف این برنامه مستلزم عزم ملی راسخ و تلاش بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور و حمایت وزارت متبوع در تامین امکانات و اعتبار لازم خواهد بود.
    کلیدواژگان: برنامه تحول اداری، برنامه توسعه، دانشگاه علوم پزشکی
  • حسین قادری، غلامرضا گودرزی، محمودرضا گوهری صفحه 31
    مقدمه
    بیمارستان به عنوان بزرگترین و پرهزینه ترین واحد عملیاتی نظام بهداشت و درمان شناخته شده بنابراین توجه کامل به کارایی هزینه های آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. هدف این مطالعه بررسی کارایی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از روش تحلیل فراگیر داده ها می باشد.
    روش بررسی
    در این مقاله کارایی فنی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران از روش تحلیل فراگیر داده ها طی سال های 1383-1379 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. برای این منظور از فرم پوششی نهاده مدار روش تحلیل فراگیر داده ها با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس استفاده شده و از چهار ستانده یعنی پذیرش سرپایی، روز- بستری، تخت روزاشغالی وتعداد عمل جراحی و چهار نهاده یعنی تعداد تخت، کادر پرستاری، کل پرسنل پزشکی و سایر پرسنل برای بررسی استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار استفاده گردیده است.لازم به ذکر است که اطلاعات بوسیله فرم های طراحی شده توسط نویسنده از مرکز آمار دانشگاه گردآوری شده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از روش تحلیل فراگیر داده ها نشان می دهد که ظرفیت ارتقاء کارایی فنی در بیمارستان های مورد بررسی به میزان 10 درصد(893/0=TE) وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که بازدهی ثابت نسبت به مقیاس بر فرآیند تولید حاکم می باشد. علاوه بر آن وجود ظرفیت مازاد عوامل تولید بویژه نیروی انسانی در بیمارستان های دانشگاه مشهود می باشد.
    نتیجه گیری
    حذف نیروی انسانی مازاد در قالب یک برنامه ریزی جامع و بر اساس نتایج روش تحلیل فراگیر داده ها نقش عمده ای در کاهش هزینه های بیمارستان و بخش بهداشت و درمان ایفا می نماید. پیشنهاد می شود که اثرات عواملی از قبیل کیفیت ارائه خدمات و رضایتمندی بیماران بر کارایی فنی بیمارستان های مذکور مورد ارزیابی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بیمارستان، کارایی فنی، تحلیل فراگیر داده ها، بازدهی نسبت به مقیاس
  • احمد عامریون، نادر خالصی صفحه 39
    مقدمه
    ارزشیابی جزء لاینفک هر گونه فعالیت و کار اجرایی به شمار می رود زیرا با استفاده از اطلاعات قابل اندازه گیری بهبود فعالیت های اجرایی که هدف اصلی است دنبال می شود. با توجه به اهمیت ارزشیابی بیمارستان ها این تحقیق با هدف تعیین شیوه فعلی ارزشیابی بیمارستان های دولتی و خصوصی تهران از دیدگاه مدیران ارشد بیمارستان های دولتی و ستاد انجام گرفت.
    روش بررسی
    این یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در آن هفتاد نفر شامل سی و پنج نفر از مدیران ارشد بیمارستان های دولتی اعم از رئیس، مدیر و مترون بیمارستان و سی وپنج نفر از مسئولین و کارشناسان ستاد وزارت بهداشت و درمان و معاونت های سلامت دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران که در زمینه ارزشیابی بیمارستان ها فعالیت می کردند جامعه پژوهش را تشکیل می داد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای روا و پایا، مصاحبه و مشاهده اسناد و مدارک بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های t-test و X2 و نرم افزارهای EPI INFO و SPSS تحلیل شد.
    یافته ها
    ده درصد از پاسخگویان (7 نفر) با ترکیب، زمان و شیوه امتیازدهی ارزشیابی فعلی موافق بودند. 20 درصد (14 نفر) معتقد بودند که ارزشیابی فعلی باعث افزایش کارایی، اثر بخشی و بهبود عملکرد بیمارستان ها خواهد شد. 9/22 درصد معتقد بودند با شیوه فعلی ارزشیابی اهداف وزارت بهداشت و درمان محقق می شود. 20 درصد (14 نفر) نیز موافق مشترک بودن فرم های ارزشیابی بیمارستان های دولتی و خصوصی بودند. 6/18درصد از پاسخگویان معتقد بودند شیوه ارزشیابی فعلی می تواند در تعیین تعرفه های پزشکی موثر باشد.
    نتیجه گیری
    به طور کلی مدیران ارشد بیمارستان های دولتی و مسولین و کارشناسان ستاد وزارت بهداشت و معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران با شیوه فعلی ارزشیابی بیمارستان ها موافق نیستند و خواستار تغییر شیوه ارزشیابی و ارائه الگوی مناسب می باشند.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، بیمارستان، مدیران ارشد
  • امیراشکان نصیری پور، علی ابزاره، احمدرضا ایزدی صفحه 45
    مقدمه
    بیمارستان ها از منابع تولید زباله در شهرها به حساب می آیند. بخش مهمی از مواد زاید بیمارستان ها را زباله های مخاطره آمیز تشکیل می دهد. اگر جداسازی، جمع آوری، حمل و دفع آن به صورت مناسب انجام نگیرد، نه تنها سبب لطمه به سلامتی کارکنان و بیماران خواهد شد بلکه به صورت غیرمستقیم بر سلامتی انسان ها و جامعه اثر سوء خواهد داشت. بر همین اساس مدیریت زباله در بیمارستان های بوکان، مهاباد، میاندوآب، سقز مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    این تحقیق به روش توصیفی به وسیله یک وارسی نامه (چک لیست) و مشاهده مستقیم در سال 1384 صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه بیمارستان های عمومی شهرهای بوکان، مهاباد، میاندوآب و سقز می باشد.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش نشان داد علی رغم این که جداسازی زباله صورت می گرفت ولی جداسازی به صورت کامل و 100 درصد نبود. در بعضی مواقع زباله ها به صورت مختلط بودند. حمل زباله در 75درصد موارد به وسیله تریلی و در 25درصد موارد به وسیله چرخ دستی بود. 50 درصد بیمارستان ها دارای زباله سوز بودند. اما در این بیمارستان ها براساس مشاهدات کیفیت کار زباله سوزها زیاد مطلوب نبود. در 25 درصد موارد زباله های عفونی به صورت جداگانه و در 25 درصد موارد جهت سوزاندن به بیمارستان دیگر منتقل می شد. در هیچ کدام از بیمارستان ها سیستم سرماساز برای زباله ها وجود نداشت و در همه بیمارستان ها نحوه انتقال زباله به خارج از بیمارستان در 50 درصد موارد توام با سایر زباله های شهری توسط شهرداری دفن می شد و در 50 درصد موارد نیز به صورت جداگانه دفن می شد.
    نتیجه گیری
    نظارت مستقیم و مداوم بر مدیریت زباله های بیمارستانی دارای اهمیت ویژه ای ست و بر همه مسوولان است که با تدابیر ویژه به اهمیت موضوع پی برده و آن را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
    کلیدواژگان: مدیریت زباله، زباله های بیمارستانی
  • ناهید حاتم، مهرداد عسکریان، مائده محمدی صفحه 51
    مقدمه
    رشد جمعیت و توسعه شهر نشینی افزایش بی رویه انواع ضایعات در تمامی کشورها را به همراه داشته است. امروزه دفع این پسمانده ها بویژه در بیمارستانها به عنوان یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه درآمده است. در این میان تخلیه پسمانده های خطرناک صنعتی و بیمارستانی، بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و فنی به عنوان یکی از پیچیده ترین و پرهزینه ترین مشکلات مسئولان در هر کشوری محسوب می شود. لذا این پژوهش با هدف کاهش میزان تولید مواد زائد عفونی بیمارستان با استفاده از الگوی ارتقاء کیفیت مدیریت مواد زائد انجام گردید.
    روش بررسی
    در این پژوهش مداخله ای که در یکی از بیمارستانهای آموزشی شیراز انجام گرفت تلاش شد تا با اجرای یک الگوی ارتقاء کیفیت مدیریت مواد زائد از میزان تولید مواد زائد عفونی بیمارستان کاسته شود. در این پژوهش طی دو مرحله قبل و بعد از اجرای الگو زباله های بیمارستانی وزن (بر حسب کیلوگرم) و مقایسه شدند. برای تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که قبل از اجرای الگو میانگین روزانه تولید زباله در بیمارستان برای زباله های عفونی 813 کیلوگرم و برای زباله های عادی83 کیلوگرم بوده، همچنین میانگین روزانه تولید زباله عفونی در بخشهای بستری 43/3 کیلوگرم به ازاء تخت روز اشغالی بوده است. میزان تولید زباله عفونی در بیمارستان 7/90% کل زباله های بیمارستان را تشکیل می داد که بعد از اجرای الگوی ارتقاء کیفیت مدیریت مواد زائد این میزان به 6/57% کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    استفاده از مدل ارتقاء کیفیت مدیریت مواد زائد میزان تولید زباله عفونی را تا 1/33% کاهش داده است. بنابراین بیمارستانها می توانند با استفاده از مدل ارتقاء کیفیت مواد زائد، زباله های عفونی خود را کاهش دهند.
    کلیدواژگان: ارتقاءکیفیت، مدیریت مواد زائد، مواد زائد بیمارستانی
  • سعید حبیب زاده، محمد ادیب حسامی، یوسف محمودی فر صفحه 57
    مقدمه
    بیمارستان ها از منابع تولید زباله در شهرها به حساب می آیند. بخش مهمی از مواد زاید بیمارستان ها را زباله های مخاطره آمیز تشکیل می دهد. اگر جداسازی، جمع آوری، حمل و دفع آن به صورت مناسب انجام نگیرد، نه تنها سبب لطمه به سلامتی کارکنان و بیماران خواهد شد بلکه به صورت غیرمستقیم بر سلامتی انسان ها و جامعه اثر سوء خواهد داشت. بر همین اساس مدیریت زباله در بیمارستان های بوکان، مهاباد، میاندوآب، سقز مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    این تحقیق به روش توصیفی به وسیله یک وارسی نامه (چک لیست) و مشاهده مستقیم در سال 1384 صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه بیمارستان های عمومی شهرهای بوکان، مهاباد، میاندوآب و سقز می باشد.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش نشان داد علی رغم این که جداسازی زباله صورت می گرفت ولی جداسازی به صورت کامل و 100 درصد نبود. در بعضی مواقع زباله ها به صورت مختلط بودند. حمل زباله در 75درصد موارد به وسیله تریلی و در 25درصد موارد به وسیله چرخ دستی بود. 50 درصد بیمارستان ها دارای زباله سوز بودند. اما در این بیمارستان ها براساس مشاهدات کیفیت کار زباله سوزها زیاد مطلوب نبود. در 25 درصد موارد زباله های عفونی به صورت جداگانه و در 25 درصد موارد جهت سوزاندن به بیمارستان دیگر منتقل می شد. در هیچ کدام از بیمارستان ها سیستم سرماساز برای زباله ها وجود نداشت و در همه بیمارستان ها نحوه انتقال زباله به خارج از بیمارستان در 50 درصد موارد توام با سایر زباله های شهری توسط شهرداری دفن می شد و در 50 درصد موارد نیز به صورت جداگانه دفن می شد.
    نتیجه گیری
    نظارت مستقیم و مداوم بر مدیریت زباله های بیمارستانی دارای اهمیت ویژه ای ست و بر همه مسوولان است که با تدابیر ویژه به اهمیت موضوع پی برده و آن را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
    کلیدواژگان: مدیریت زباله، زباله های بیمارستانی
|
  • K. Latifi Qarmish, Y. Mahmoodifar Page 7
    Introduction
    Customer- centered principle in the new management theories is considered as a main direction in today's organizations, because with customer's satisfaction inside and outside of the organization, established its efficacy to organizational productivity. Honoring program as one of the reforming programs in the country has been done with customer satisfaction as its concreted bases. The aim of this study is to evaluate the honoring program comparing to customer-centered principles and fundamentals.
    Methods
    Presented paper has been developed as literature review using the library and internet sources, and recording and analysis direct, wide, and object authors experiences in governmental organizations. In addition to explain the objectives of honoring program, and presenting it as a customer-centered approach for country -wide official reform, we tried to clear the importance of inside costumer (employees) satisfactions, and empowering and motivating them as a prerequisite to accomplish and adapt with costumer centered principle. It is necessary to pay attention to such studies, because of being new subjects and using it in countrywide. Literature review: Most of the studies showed that human recourses is the most problematic issue in the official system due to the subject because of lack of motivation, economical problems and their needs, conservative aspects of job and undesirable work relations. In system and method section, it has been pointed to the less costumer honoring and quality management attention to the customer honoring is the share point for all these studies, in the approval law about costumer honoring, providing the customer benefit's is Poirier on the organization's and the service providers, which the satisfaction of the organization has been challenged because of the matter.
    Conclusions
    Customers honoring program is a customer centered approach due to administration system reform in country, it is a must to put the inside customers in the first place by empowering, supporting and make motivations for the service providers with the practical and scientific management, so that with gaining their satisfaction, the continuing quality improvement achieve and therefore, the outside customer's satisfactions also would achieved.
  • M. Farahbakhsh, Sh Fozoonkhah, A. Hasanzade, E. Houshian, N. Khodaii, N. Asemani Page 15
    Introduction
    Information systems in health care providing systems with collections, analyzing, and dissemination of data provide areas for usage of the information in term of improving the society's health. This study has been designed to evaluate health information system from the administrators and providers of the health system points of views.
    Methods
    This is a descriptive, cross - sectional study carried out in1383 (2003). At first administrators and expert's points of views in teaching health centers, public hospitals, district health centers, chancellor headquarters, and medical faculty collected by questionnaires and then data have been analyzed by SPSS 12.
    Results
    Health administrators and experts suggested that two main areas: decision making and planning are proper usages of information. Health administrator's 41% and expert's 43% answered correctly to the descriptive statistic questions, 53% of health administrators and 39% of experts have used the information in past two weeks. About 70.8% health administrators and 40.8% of experts have collected simultaneously their needed data.
    Conclusions
    Given to the organizational information system place, and its critical roles in making right policies, creating a coordinative and integrated information system, and expert empowering to use data correcting, is considered a necessary priority.
  • F. Akbari, M. Mahmoodi, M. Arab, Mr Maleki, F. Kokabi S. Page 23
    Introduction
    Reorganizing the governmental administrative systems is one of the major policies of the Islamic Republic of Iran. In the recent years, the Iranian Ministry of Health as well as medical science universities has taken various actions approaching improvements in their administrative systems. The study aimed at to determine the level of achievement the goals of administrative reform program among medical universities.
    Methods
    In this descriptive-analytical, applied and cross-sectional study, group A of type 1 medical universities, including Tehran, Iran, Shaheed Beheshti, Mashhad, Isfahan, Tabriz, Shiraz and Ahwaz Universities were studied to assess their success in targeting administrative system modifications in accordance with the 3rd Economical, Social and Cultural Development Plan of the Islamic Republic of Iran. Study period was from March to September 2005. Data sources were the Ministry of Health and the Management and Planning Organizations as well as their affiliated institutions. Actions taken by the universities to implement the modifications were assigned scores and classified into two groups of general and specific. These actions were set up as 182 criteria and analyzed descriptively.
    Results
    Results obtained showed that average performance score of the studied universities was 75.8%, which confirms a moderate/borderline level of performance. Re-engineering of administrative processes automation and development of organizational structures have the most impact on implementing the general activities reform plan. The general activities reform plan had a better improving effect on the administrative reform plan compared to the specific activities reform plan. Binary comparison of the universities revealed that there is no significant difference between their performances regarding the administrative reform plan.
    Conclusion
    Although studied universities were imperfect in achieving to goals of administrative reform plan, their performance look likes to national average performance other governmental organizations. Regards continuation of administrative reform plan in the 4th Economical, Social and Cultural Development Plan, persistent efforts are needed to accomplish objectives defined in the administrative reform plan. Obviously, strong enthusiasms as well as cooperation of the concerned organizations i.e. the Ministry of Health are needed to provide proper resources and facilities for implementing the reform plans., School of Management and Medical Information Sciences, Iran University of Medical Sciences.
  • H. Ghaderi, Gh Goudarzi, Mr Gohari Page 31
    Introduction
    The hospital is known as the biggest and the most costly performing unit of health care systems; therefore, paying attention to efficiency of cost is very important. Survey the technical efficiency in hospitals is the objective of this paper.
    Methods
    This study estimate technical efficiency in hospitals of Iran University of Medical Sciences by Data Envelopment Analysis, in 2000 to 2004. Efficiency of hospitals estimated with input-oriented form of DEA-VRS by Deap 2.1 software. Data obtained by forms center of Statistics University.
    Results
    The DEA results indicate that: 1-There is a potential to raise technicalefficiency 10 % in hospitals; 2-constant return-to-scale (CRS) is prevalent in production process; 3-hospital services have suffered extra production factors especially human resources.
    Conclusion
    Deletion of extra human resources can be reduced health care and hospitals expenditures. Finally recommended for future studies some factors such as quality of performance services and satisfaction of patients to be consider. Keywords:
  • A. Ameriyoon, N. Khalesi Page 39
    Introductions
    Evaluation is considered as an integrated and administrative activity, because using measurable information is followed by improvement in administrative activities. Given the importance of hospitals evaluations this research is aimed and carried out to determining current methods for public and private Tehran's hospitals evaluation methods from chief executives points of views and headquarter.
    Methods
    This is a descriptive cross sectional study by research community including 70 persons 35 hospital's chief executives including heads, managers, matrons of hospitals and 35 ministry of Health authorities and headquarter's experts and Tehran county located universities health chancellors working on hospitals evaluations. The mean collecting information tools were a valid and reliable questionnaire and interviews and documented reviews. The collected data using EPI INFO and SPSS software processed and by t-test and X² tests analyzed and presented by descriptive and analytic statistics.
    Results
    Ten percent (7 persons) were agreed with composition, timing, and scoring methods for current evaluations. Twenty percent (14 persons) believed that current evaluations would result improvement in efficiency and effectiveness of hospitals performances and 22.9% (16 persons) believed that current evaluations would achieved Ministry of Health targets. Twenty percent (14 persons) agreed to joining public and private hospital evaluation forms and 18.6% believed that evaluation methods would be effective for establish medical tariffs.
    Conclusion
    Generally public hospitals and authorizes, headquarters experts of Ministry of Health and health chancellors of Tehran's medical sciences universities did not agree with current hospital evaluations method, and willing to change evaluations methods and presenting a proper paradigm.
  • N. Hatami, M. Askarian, M. Mohammadi Page 51
    Introduction
    Urban growth with increase in population has resulted in an increase in amount of waste. Today getting rid of this waste especially in hospitals has known as one of the most significant environment challenges in all developed and developing countries. Improper hospital waste management in many of countries like Iran causes disposal of hospital waste without considering environmental and technical issues causes harmful effects on human and the environment. Therefore managing of hospital waste is one of the most complicated problems for government in all countries that involves many expenses. The study aimed at decreasing the amount of infectious waste by using a quality model.
    Methods
    In this study, we performed a quality improvement model to interfere generation of waste in a public university affiliated hospital in shiraz- Iran. In this study, we tried to decrease the amount of infectious waste by using this model. Hospital waste was weighted in two stages, before and after performing model. The descriptive statistics was used to compare the results of two phases.
    Results
    Prior to accomplishing this model, the daily average of waste production was 813 kg for infectious waste and 83 kg for non-infectious wastes that contains kitchen wastes only. Total amount of daily medical wastes in inpatient wards was 594kg (3.4 kg per occupancy bed-day). Therefore, infectious waste was 90.7% of the total amount of hospital waste. After accomplishing the model, it decreased to 57.6%.
    Conclusion
    Using the quality improvement model, infectious waste production has been decreased by 33.1%. Therefore, hospital can use the quality model to decrease their infectious waste production.
  • S. Habibzadeh, M. Adib Hesamy, Y. Mahmodifar Page 57
    Introduction
    hospitals are considered one of the sources to produce the wastes in cities. The most of the hospitals waste are hazardous waste. If the separation, collection, transportation, and disposal of that waste have not done properly, then not only it has side effects on hospitals employees and patients, but also it will affect badly on human and the society indirectly. Based on this fact the hospital wastes management (in Bookan, Mahabad, Saqqez,and Myandoab-eastern) will be investigated.
    Methods
    This research had carried out based on a checklists, and direct observations in the year 2004. The research community is the public hospitals of above-mentioned cities.
    Results
    Our research findings showed that despite of waste separation, the process has not been 100% completed. In some cases, they were mixed. In 75% of cases the transportation have been done by trowel and 25% by cart, 50% of hospitals had incinerators, but based on the observations the performance of quality was not desired. In 25% of cases, infectious wastes were separated, and in 25% of cases, wastes were delivered to other hospitals to burn. The cooling systems were not available for any cases and in all hospitals the waste disposal have been done 50% with other municipal wastes, and 50% were buried separately.
    Conclusions
    The direct and continuous supervision up and on hospital waste management is a very important issues and it is of all authorities responsibilities to pay attention more often.