فهرست مطالب

دانشکده فنی دانشگاه تهران - سال چهل و یکم شماره 1 (پیاپی 103، اردیبهشت 1386)

نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران
سال چهل و یکم شماره 1 (پیاپی 103، اردیبهشت 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/02/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سید اصغر ارجمندی، وحید لطفی صفحه 1
    روش ریتز یکی از روش های کاهش درجات آزادی می باشد. کار آیی روش ریتز بستگی به بردارهای استفاده شده دارد. مزیتی که روش ریتز بر روش مدی دارد این است که بردارهای ریتز با توجه به بار وارد بر سازه محاسبه می شوند. به همین دلیل بهتر می توانند تغییر شکل سازه تحت بار مورد نظر را تقریب بزنند. بر خلاف شکل مدها که مستقل از بار وارده می باشند. بردارهای ریتزی که بر اساس توزیع مکانی بار وارد بر سازه محاسبه می شوند بردارهای وابسته به بار نام دارند. هیومار و همکارش نوع دیگری از بردارهای ریتز که علاوه بر توزیع مکانی بار به محتوای فرکانسی بار نیز بستگی داشت معرفی کردند و آنها را بردارهای ریتز وابسته به فرکانس نامیدند. در این مقاله بردارهای ریتز جدیدی معرفی شده اند. این بردارها در تحلیل یک سازه می توانند جایگزین هر دو نوع بردارهای ذکر شده شوند. ثابت شده است این بردارها مستقل خطی هستند. با حل مثالهای مختلفی در حالت های دوبعدی و سه بعدی مشاهده شد که روش ریتز با استفاده از این بردارها موثر و بسیار کارآمد می باشد.
    کلیدواژگان: بردارهای ریتز وابسته به بار، بردارهای ریتز وابسته به فرکانس، تحلیل دینامیکی سازه ها، روش ریتز، همگرایی روش ریتز
  • آرش عباسی، منصور حاجی حسینلو صفحه 25
    در این تحقیق به مقایسه ظرفیت تقاطع ها و میادین پرداخته می شود. در پژوهش حاضر روش های برآورد ظرفیت میدان در کشورهای پیشرفته دنیا مورد بررسی قرار گرفته و سودمندترین و سازگاترین روش برای تحلیل میدان برگزیده شده است. روشی که در نهایت برای تحلیل میدان برگزیده شده، روش کشور استرالیا است. برای تحلیل تقاطع نیز از نرم افزار HiCAP استفاده شده است که این نرم افزار بر اساس مبانی نظری HCM2000 کار می کند.آنچه که از این تحلیل به دست می آید نمودار تاخیر-ظرفیت ورودی میدان و تقاطع است.از نتایج مهم دیگر این تحقیق این است که میدان درمقایسه با تقاطع در فضای یکسان در حجم های کم تا متوسط کارایی بسیار قابل توجه تری دارد. از نتایج مهم این تحلیل آن است که یک میدان دوخطه در فضای یکسان با تقاطع با قطر دایره محاطی 55 تا 60 متر حدود 3400 وسیله نقلیه در ساعت با تاخیر کمتر از تقاطع را از خود عبور می دهد.
    کلیدواژگان: تاخیر، تقاطع، ظرفیت، میدان مدرن
  • بهرخ حسینی هاشمی، روح الله احمدی جزنی صفحه 35
    چکیده:چشمه اتصال از المانهای مؤثر در شکل پذیری قاب خمشی فولادی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی شکل پذیری چشمه اتصال در تیرهای نابرابر در طرفین چشمه اتصال می باشد. نتایج حاصل نشان می دهد که شکل پذیری چشمه اتصال بسیار متاثر از اختلاف ارتفاع تیرهای طرفین چشمه اتصال است. در حالیکه در تحقیقات گذشته برای کلیه شرایط هندسی، شکل پذیری ثابتی برای چشمه اتصال فرض شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش اختلاف ارتفاع تیرهای طرفین ضریب شکل پذیری جزئی چشمه اتصال کاهش می یابد. بطوریکه در ستون های خارجی که فقط یک تیر متصل است این ضریب کمترین مقدار را دارد و در ستون های داخلی با تیرهای برابر یا تقریبا برابر این مقدار ماکزیمم است.
    کلیدواژگان: بارگذاری تغییر مکانی، چشمه اتصال، حلقه هیسترزیس، ضریب شکل پذیری جزئی، کمانش موضعی
  • اسدالله نورزاد، انوشیروان انصاری، ناتاشا زمانی صفحه 61
    در این تحقیق به بررسی تاثیر عدم قطعیتها در برآورد پتانسیل خطر لرزه ای پرداخته می شود.این عدم قطعیتهاهم ناشی از پیچیدگی مسئله و محدودیت شناسایی عوامل دخیل و هم ناشی از عدم توانایی در تعیین دقیق عوامل مؤثر می باشد.یکی از روش های برآورد پتانسیل خطر لرزه ای روش احتمالی می باشد. در این روش لازم است تا با فرض توزیع احتمالی مناسب برای محل و فاصله رخداد زلزله از محل مورد نظر و با در نظر گرفتن یک توزیع احتمالی زمانی اقدام به تعیین احتمال رخداد سطوح مختلف شتاب (یا پارامترهای لرزه ای دیگر) نمود.در حال حاضر مناسبترین روش برای تعیین پارامترهای لرزه ای روش حداکثر تمایل است.اما این روش به نوبه خود دارای نکات مبهم و سطح عدم قطعیت بسیار بالایی می باشد.در این مقاله سعی می شود تا به بررسی مشکلات و عدم قطعیتهای این روش پرداخته شود.
    کلیدواژگان: پتانسیل خطر لرزه ای، حداکثر تمایل، روش احتمالی، عدم قطعیت
  • شهاب الدین کرمانشاهی، یوسف شفاهی صفحه 71
    رشد جمعیت، توسعه کاربری ها و بالا رفتن مالکیت وسایل نقلیه در شهرها، موجب افزایش روز افزون تقاضای سفر و حجم وسایل عبوری از معابر شهری شده است. امروزه مساله زمان سفر در شبکه معابر شهری به دلیل افزایش تراکم، یکی از مهمترین مسائل کلان شهر هاست. بخش قابل توجهی از زمان سفر در شبکه حمل و نقل شهر های بزرگ مربوط به زمان تاخیر در تقاطعات است. از این رو، مساله روش های کنترل تقاطع ها، به منظور کاهش تاخیر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. استفاده از منطق فازی به عنوان مبنای کنترل در مسائل مهندسی، از سابقه مناسبی برخوردار است. در این مطالعه روشی برای کنترل تقاطع های چراغدار با استفاده از منطق فازی پیشنهاد و ارزیابی شده است. آزمایشهای گوناگون در محیط شبیه سازی ارائه شده نشان می دهد که برای حجم های مختلف اجرای این الگوریتم می تواند بهبود قابل توجهی را نسبت به الگوریتم کنترل از پیش زمانبندی شده و هوشمند القایی داشته باشد.
    کلیدواژگان: الگوریتم کنترل، تقاطع چراغدار، شبیه سازی، کنترل فازی
  • سیدعلی علوی نسب، حمید محرمی*، وحید جوهری مجد، منصور ضیایی فر، امیر خواجه پور صفحه 81
  • سهیل محمدی، کاظم غبرایی صفحه 91
    در روش SIMP که یکی از متداول ترین روش های بهینه سازی توپولوژی سازه هاست، برای بیان توپولوژی، چگالی نسبی به عنوان تابعی از مختصات مساله تعریف می شود و در نقاط مختلف محدوده ی طراحی بین صفر و یک تغییر می کند. چگالی نسبی یک و صفر به ترتیب به معنای وجود و نبود ماده تفسیر می شوند. در این روش برای تحلیل مساله معمولا از روش اجزای محدود استفاده می شود و چگالی نسبی در هر المان ثابت فرض می شود. به این ترتیب چگالی نسبی المان ها متغیرهای طراحی خواهند بود و نیازی به تغییر در شبکه ی المان ها نیست. گاهی در نتایج به دست آمده توسط این روش مناطقی تشکیل می شوند که الگویی شبیه به صفحه ی شطرنج دارند. تشکیل این مناطق که به مناطق شطرنجی موسومند یک ناپایداری عددی در این روش به شمار می رود. در این مقاله الگوریتم جدیدی برای غلبه بر این ناپایداری ارائه می گردد که با استفاده از هموار سازی تنش ها و کرنش ها، مشکل مناطق شطرنجی را مرتفع خواهد کرد. به منظور صحت سنجی و ارزیابی کارایی الگوریتم پیشنهادی حذف مناطق شطرنجی، مسائل پایه و کاربردی مختلفی مدلسازی شده، نتایج آن با مراجع موجود مقایسه گردیده اند.
    کلیدواژگان: بهینه سازی توپولوژیک، بهینه سازی سازه ها، روش SIMP، مناطق شطرنجی، ناپایداری های عددی، هموارسازی تنش و کرنش
  • مهدی جلال پور، مهدی قاسمیه صفحه 103
    در این مقاله رفتار لرزه ای اتصال با صفحه انتهایی بلند به کمک روش اجزاء محدود بررسی گردیده است. ابتدا اتصالی که تحت بارگذاری چرخه ای آزمایش گردیده بود، به کمک برنامه کامپیوتری Ansys مدل شده و ضمن مقایسه نتایج روش اجزاء محدود با نتایج آزمایشگاهی، دقت مدل اجزاء محدود ارزیابی گردید. پس از تایید مدل و رفتار آن، با تغییر دادن پارامترهای تاثیرگذار بر اتصال از جمله عمق ستون، ضخامت صفحه انتهایی و حضور سخت کننده خارجی، اثر هر یک از آنها به طور جداگانه در رفتار لرزه ای سازه اتصال بررسی گردیده است. نتایج نشان میدهند که با افزایش عمق ستون رفتار لرزه ای اتصال بهبود می یابد و ضخامت صفحه انتهایی باید بگونه ای طراحی شود که ظرفیت خمشی نهائی آن از لنگر پلاستیک تیر بیشتر باشد و همچنین حضور سخت کننده خارجی نیز باعث بهبود رفتار لرزه ای اتصال میگردد.
  • سیداحمد میرشریفی صفحه 117
    درحال حاضر، بارگذاری دکلهای انتقال نیرو درایران با استفاده از آئین نامه بارگذاری مشانیر که در سال(1377) چاپ و منتشر شده است انجام گرفته و طراحی آنها با توجه به ضوابط و شرایط آئین نامه ASCE52 صورت می پذیرد. در آئین نامه بارگذاری فوق الذکربا متغیرهای تصادفی بارگذاری دکلها همچون بیشترین ضخامت یخ سالیانه، بیشترین ضخامت ماهیانه آن و یا بیشترین سرعت سالیانه باد و یا سرعت ماهیانه آن بصورت مقادیر قطعی و یقین اندیشانه برخورد می شود و ضرایب ایمنی جزئی بدون توجه به عدم قطعیتهای موجود برای هر جزء بار تعیین می گردد. در این مقاله ابتدا با تصادفی انگاشتن پارامترهای بار و مقاومت، قابلیت اعتماد اعضای دکلهای 230Kv، در چهار شر انتخابی (بندر عباس، یزد، تهران و شهرکرد) که براساس آئین نامه مشانیر طراحی شده اند، در دو حالت حدی فشار(کمانش) و کشش مورد ارزیابی قرار گرفته است. درقدم بعد، با استفاده از نتایج حاصله، شاخص قابلیت اعتماد هدف دردوحالت حدی فوق الذکر تعیین شده است. سپس با استفاده از روش های کالیبراسیون موجود در ایمنی سازه ها ضرایب افزایش بار و کاهش مقاومت جدید بنحوی محاسبه و انتخاب شده اند تا شاخصهای قابلیت اعتماد اعضای جدید تا حد امکان به شاخصهای قابلیت اعتماد هدف انتخابی نزدیک بوده و به این ترتیب اعضایی با ایمنی یکنواخت طراحی شوند. درنهایت همانطورکه در نتایج ملاحظه خواهید نمود، با استفاده ازضرایب ایمنی جزئی حاصله علاوه برایجاد یکنواختی درایمنی اعضا طراحی شده می توان به میزان قابل توجهی از وزن دکلها کاست و آنها را اقتصادی وواقع بینانه تر طراحی نمود.
    کلیدواژگان: خطوط انتقال، دکل، ضرایب طراحی، قابلیت اعتماد
  • امیر رادپی، شهرام وهدانی صفحه 131
    در سال های اخیر استفاده از روش طراحی مبتنی بر عملکرد در سازه ها با توجه به خصوصیات این نوع طراحی گسترش یافته است. بکارگیری این روش در طراحی و ارزیابی پوشش تونل ها به منظور درک عمومی رفتار پوشش تونل و توده زمین با در نظر گرفتن اهداف عملکردی بسیار سودمند می باشد. از میان روش های متداول تحلیل و طراحی تونل ها، روش همگرایی-همجواری با نگرش و گام های روش تحلیل و طراحی مبتنی بر عملکرد, تطابق خوبی دارد. در این تحقیق سعی شده است با بهره گیری از مفاهیم روش همگرایی-همجواری و روال طراحی مبتنی بر عملکرد، روشی برای تعیین رفتار پوشش تونل با وجود پدیده هایی نظیر خواص غیرخطی.توده میزبان و فشار جانبی غیر یکنواخت پیشنهاد گردد. با توجه به حساسیت بیشتر تونل های سگمنتی به پدیده های فوق, این نوع پوشش مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی های انجام شده نشان دهنده دقت مطلوب نتایج حاصل از تحلیل و طراحی به روش پیشنهادی, با وجود ساده.سازی های صورت گرفته در آن هستند.
    کلیدواژگان: اندرکنش پوشش و محیط، تونل های دایروی، تونل های، سگمنتی، طراحی بر اساس عملکرد، همجواری، همگرایی
  • اصغر وطنی اسکویی، سید فرید هاشمی، سید مهدی زهرایی صفحه 143
    بررسی مسائل مربوط به اندرکنش بین مایع و جدار مخزن در مخازن بنا شده بر بام ساختمانها در هنگام بروز زلزله و آسیب دیدگی ناشی از آن در این مخازن از جمله موارد مهم در این زمینه می باشد. اثر این مخازن در حین زلزله علاوه بر زیانهای اقتصادی ممکن است باعث قطع آب، آتش سوزی های کنترل نشده و همچنین با تاثیر در رفتار دینامیکی سازه، باعث تخریب موضعی و یا کلی سازه شود. در این مقاله سعی شده ضمن آشنائی با مخازن ذخیره مایعات به عنوان سازه های با ضریب اهمیت بالا, اندرکنش دینامیکی مخازن واقع در بام ساختمانهای شهری به هنگام زلزله بررسی گردد که در این رابطه به کمک مطالعه عددی و مدلسازی سیستم ترکیبی سیال-جداره مخازن آب بام ساختمان نمونه 5 طبقه, سازه مزبور تحت تاثیر دو زلزله مختلف قرار گرفت. از نتایج این کار تحلیلی می توان به اثر زیاد محتوای فرکانسی زلزله های مختلف و نوع شتاب نگاشت مورد استفاده، در ارتعاشات سازه ها و تاثیر این مخازن آب بر روی ساختمان ها اشاره کرد طوریکه در ساختمانهای با تعداد طبقات کم (یا پریود پایین) وابستگی پاسخ سازه به نوع شتابنگاشت مورد استفاده خیلی زیاد است.
    کلیدواژگان: اندرکنش دینامیکی، شتابنگاشت زلزله، محتوای فرکانسی، مخزن مایعات