فهرست مطالب

پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اصغر خالدان، شادمهر میردار، محمد گرجی صفحه 1

    هدف از این پژوهش، مطالعه تاثیر مکمل سازی کوتاه مدت کراتین بر برخی از شاخص های عملکردی و ساختاری در کشتی گیران جوان است. روش این پژوهش به صورت نیمه تجربی و نمونه آماری آن، شامل 19 کشتی گیر با میانگین وزن 935/7 ± 87/67 کیلوگرم و سن 72/3 ± 75/22 سال بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند و در یک طرح دوسوکور به دو گروه کراتین (10n=) و دارونما (9n=) تقسیم شدند. گروه کراتین مقدار 20 گرم کراتین در روز به مدت 5 روز (4×5 گرم) و گروه دارونما به همین ترتیب و همین مقدار، گلوکز مصرف کردند. قبل و بعد از مکمل سازی کراتین شاخص های ساختاری (وزن و توده بدون چربی و شاخص های عملکردی قدرت بیشینه ایزومتریک حرکت لیفت با استفاده از دینامومتر، اوج توان، میانگین توان و کل کار انجام شده به وسیله آزمون وینگیت دستی (30 ثانیه × 5 با30 ثانیه استراحت فعال بین هر تکرار) ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از آزمون آماری T مستقل در سطح معنی داری (05/0 p≤) با کمک نرم افزار Spss 13 استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که پس از مکمل سازی کراتین بین میانگین تغییرات تمامی شاخص های عملکردی در دو گروه کراتین و دارونما در پیش آزمون و پس آزمون، تفاوت معنی داری وجود نداشت. همین طور اختلاف میانگین وزن و توده بدون چربی در بین دو گروه کراتین و دارونما، معنی دار نبوده است، هرچند متغیر وزن در گروه کراتین، 3/0 کیلوگرم افزایش داشته است، این شاخص در گروه دارونما، کاهش یافت. به طور کلی تحقیق حاضر، پیشنهاد می کند که مکمل سازی کوتاه مدت کراتین، تاثیر معنی داری بر شاخص های عملکردی و ساختاری کشتی گیران در حین فعالیت شدید تناوبی ندارد.

    کلیدواژگان: کراتین، اوج و میانگین توان، توده بدون چربی، آزمون وینگیت، دینامومتر
  • ولی الله دبیدی روشن، محمدرضا بیات، محمدرضا اسماعیل زاده طلوع، سیدنادر مهدوی صفحه 15

    در طی دهه های اخیر، بهبود تکنیک اجرای مهارت تاثیر قابل توجهی در دستیابی به رکوردهای شگفت انگیز داشته است. هدف این پژوهش، بررسی عملکرد بیومکانیکی دوی 110 متر با مانع دوندگان سطوح ملی نسبت به سطوح جهانی و المپیک بوده است. بدین منظور شش دونده برتر شرکت کننده در مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان با میانگین سن 25/2 ± 21 سال، وزن 4/1± 74 کیلوگرم و قد 5/4±9/184 سانتی متر و شش دونده برتر در مسابقات جهانی با میانگین سن 75/2±24 سال، وزن 23/3± 79 کیلوگرم و قد 8/3±4/185 سانتی متر و هم چنین شش دونده برتر در مسابقات المپیک با میانگین سن 90/2±24 سال، وزن 37/2±81 کیلوگرم و قد 4/3±1/185 سانتی متر با توجه به رکوردهای آن ها انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات خام مربوط به متغیرهای پنجگانه تحقیق در هر سه گروه دونده به روش کاملا مشابه از روی فیلم مسابقه و با استفاده از وسایل و روش های پیشرفته جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی بررسی شدند. نتایج نشان می دهد که میانگین متغیرهای زمان تماس پا با زمین به هنگام تیک آف، زمان پرواز در گام عبور از مانع، جا به جایی افقی راس مرکز ثقل بدن، جا به جایی فرود در دوندگان نخبه سطوح ملی بالاتر و از سوی دیگر تغییرات سرعت افقی مرکز ثقل هنگام فرود در آن ها کمتر از دوندگان سطوح جهانی و المپیک بوده است.با این وجود، تغییرپذیری اندکی در عملکرد بیومکانیکی دوندگان سطوح جهانی و المپیک مشاهده شد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت که احتمالا عملکرد بیومکانیکی و تکنیکی بهتر در دوندگان سطوح جهانی و المپیک باعث کسب رکوردهای بهتر شده است.

    کلیدواژگان: دوی 110 متر با مانع، عملکرد بیومکانیکی، دوندگان نخبه
  • فرهاد رحمانی نیا، مهرعلی همتی نژاد، فاطمه علی آبادی صفحه 27

    هدف از انجام این پژوهش، تعیین ارتباط بهره هوشی با زمان واکنش ساده و زمان واکنش تشخیصی بود. بدین منظور، نمونه گیری به صورت داوطلبانه و انتخابی از جامعه دختران دانشگاه گیلان انجام شد. در نهایت تعداد 60 نفر با میانگین سنی 88/1 ± 72/21 سال انتخاب گردیدند. برای تعیین هوش افراد از آزمون هوشی کتل مقیاس (3) فرم B استفاده گردید. این آزمون به صورت گروهی و با محدودیت زمانی اجرا شد. سپس بهره هوشی افراد به وسیله جدول های هنجاری مشخص گردید. اندازه گیری زمان های واکنش در دو مرحله صورت گرفت. مرحله اول، شامل اندازه گیری زمان واکنش ساده و مرحله دوم، شامل اندازه گیری زمان واکنش تشخیصی بود.پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون به بررسی و نتیجه گیری از این داده ها پرداخته شد. نتایج نشان داد که زمان واکنش تشخیصی با بهره هوشی، ارتباط معنی داری دارد (05/0 P< و 32/0r=). حال آن که ارتباط بهره هوشی با زمان واکنش ساده از لحاظ آماری، معنی دار نبود.

    کلیدواژگان: بهره هوشی، زمان واکنش ساده، زمان واکنش تشخیصی
  • عباس قنبری نیاکی، سید مرتضی طیبی، فاطمه قربان علی زاده قاضیانی، جواد حکیمی صفحه 35
    هدف

    تحقیقات بسیاری، نشان می دهد که تمرینات منظم هوازی و استقامتی، موجب تغییرات نیمرخ چربی و لیپوپروتئین می گردد و توافق کلی در خصوص تمرینات بی هوازی به ویژه مقاومتی وجود ندارد. اگرچه نتایج ضد و نقیضی نیز گزارش شده است. هدف از این تحقیق، بررسی اثر یک جلسه تمرین مقاومتی دایره ای شدید بر نیمرخ چربی و لیپوپروتئین ها در دانشجویان تربیت بدنی بوده است.

    روش

    بدین منظور 14 دانشجوی تربیت بدنی پس از فراخوان به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند که دارای دامنه سنی (51/057/20 سال)، وزن (01/5 25/78 کیلوگرم)، قد (26/2 ± 75/1 سانتیمتر)، BMI (18/1 27/25 کیلوگرم بر متر مربع) بوده اند. از افراد خواسته شد تا یک تمرین دایره ای 1 حرکتی را برای سه دور متناوب بدون توقف در ایستگاه ها و فقط استراحت در دورها انجام دهند. جهت اندازه گیری متغیرهای خونی (TG، TC، HDL، LDL) به مقدار cc 10 خون از ورید بازویی گرفته شد. افراد حد اقل 12 ساعت ناشتا بودند. کلیه اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری (10) SPSS پردازش و جهت مقایسه میانگین های قبل و بعد، از آزمون T همبسته استفاده شد. اختلافات میانگین ها در سطح(05/0 = (α مورد قبول است.

    نتایج

    در نهایت تغییرات معنی داری در HDL-C سرم پس از تمرین مشاهده گردید، علی رغم افزایش معنی دار در HDL-C، تغییرات در TG، LDL، TC و نسبت به HDL / TC معنی دار نبود.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج عمده یافته این تحقیق، تغییرات معنی دار HDL-C سرم پس از تمرین بود که نشان می دهد تغییرات در HDL می تواند مستقل از تغییرات در غلظت TG، TC، LDL روی دهد. از طرفی نشان می دهد که یک جلسه تمرین مقاومتی دایره ای فشرده و شدید با شرایط تحقیقی ما، قادر به تغییرات در لیپوپروتئین بوده است. بنابراین نوع تمرینات مقاومتی در جهت تغییرات چربی می باید مد نظر قرار گیرد.

    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی دایره ای، یک جلسه ای، نیمرخ چربی(TG، TC)، لیپو پروتئین(HDL، LDL)
  • مهدی کارگر فرد، شهرام قهرکی صفحه 45

    هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای وضعیت موجود دروس تربیت بدنی عمومی دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه چهار کشور از دیدگاه اعضای هیات علمی بود.
    پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه مربیان زن و مرد شاغل(اعم از حق التدریس، پاره وقت و تمام وقت) می شد که تدریس دروس تربیت بدنی عمومی 1 و 2 را در دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه چهار کشور به عهده داشتند. تعداد 140 نفر از مربیان دروس تربیت بدنی عمومی (64 نفر زن و76 نفر مرد) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسش نامه محقق ساخته بود. پس از هماهنگی های لازم و دریافت معرفی نامه از مسوولان منطقه چهار کشور امکان ورود به دانشگاه های مورد مطالعه فراهم شد. سپس پژوهشگر با کمک همکاران تحقیق به واحدهای آموزشی مورد مطالعه مراجعه و ضمن مشاهده مستقیم فرآیند تدریس و چگونگی اجرای درس تربیت بدنی، وسایل، تجهیزات و فضاهای ورزشی موجود دردانشگاه ها به تکمیل پرسش نامه ها اقدام نمودند.
    تجزیه و تحلیل یافته ها، نشان داد که فقط بین ویژگی های فردی (مدرک تحصیلی و رتبه دانشگاهی) و امکانات و تجهیزات ورزشی مربیان زن و مرد، تفاوت معناداری وجود دارد. در حالی که به طور کلی با مقایسه دانشگاه های مورد مطالعه، این تفاوت در مورد ویژگی های فردی بین مدرک تحصیلی، نوع استخدام و رتبه دانشگاهی و بین دیدگاه ها در موارد اهمیت درس تربیت بدنی، برنامه آموزشی و امکانات و تجهیزات ورزشی، تفاوت معناداری مشاهده شد.
    نتایج تحقیق حاضر، بیانگر آن است که در مجموع، دانشگاه های آزاد منطقه چهار کشور با کمبود نیروی انسانی متخصص، وسایل، تجهیزات و فضاهای ورزشی رو به رو هستند و به دلائل گوناگون به دروس تربیت بدنی عمومی در این دانشگاه ها توجه لازم صورت نگرفته است. بنابراین می طلبد که مسوولان امر توجه جدی و بیش از پیش به این موضوع معطوف داشته باشند و با تصمیمات منطقی و با شهامت کاری، تحولی اساسی و بنیادین در ارائه دروس تربیت بدنی عمومی این دانشگاه ها ایجاد نمایند.

    کلیدواژگان: دروس تربیت بدنی عمومی، نیروی انسانی، فرآیند تدریس، دیدگاه مربیان
  • بهمن میرزایی، ارسلان دمیرچی، جواد مهربانی صفحه 59

    این موضوع که مصرف همزمان مکمل ویتامین E و تمرین های هوازی چه تاثیری بر رابطه لاکتات، آنزیم LDH و زمان رسیدن به واماندگی دارد، هنوز به خوبی مشخص نیست؛ از این رو پژوهش حاضر قصد دارد نقش مکمل ویتامین E و تمرین هوازی با شدت 55 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیره بر رابطه این متغیرها را مورد بررسی قرار دهد. به این منظور، چهل دانشجوی سالم، غیر سیگاری و غیر ورزشکار داوطلب با میانگین سن 5/1±3/21 سال، میانگین قد 4/5±176 سانتی متر و میانگین وزن 14±2/74 کیلوگرم در چهار گروه ده نفره به ترتیب زیر قرار گرفتند:گروه 1: ویتامین E + تمرین هوازی؛ گروه 2: تمرین هوازی + دارونما؛ گروه 3: ویتامین E؛ گروه 4: دارونما.
    طرح پژوهشی شامل مصرف روزانه 400 میلی گرم مکمل ویتامین E و تمرین هوازی، 3 روز در هفته و با شدت 55 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیره به مدت 8 هفته به همراه یک وهله فعالیت وامانده ساز قبل و بعد از برنامه بود که روی چرخ کارسنج انجام شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش، قبل و بعد از فعالیت وامانده ساز از آزمودنی ها، نمونه خونی گرفته شد. اطلاعات به دست آمده با آزمون های آماری تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج، نشان داد انجام تمرین های هوازی به همراه مصرف مکمل ویتامین E موجب کاهش معنی داری در میزان لاکتات خون پس از ورزش وامانده ساز و افزایش زمان رسیدن به واماندگی و نیز عدم تغییر در مقدار آنزیم LDH آزمودنی ها می شود. هم چنین به غیر از رابطه معنی دار بین مقادیر آنزیم LDH و میزان لاکتات گروه چهار پس از فعالیت وامانده ساز در سایر گروه ها و متغیرها ارتباط معنی داری مشاهده نشد؛ بنابراین به نظر می رسد مصرف مکمل ویتامین E و هشت هفته فعالیت هوازی موجب تغییر معنی دار لاکتات خون و زمان رسیدن به خستگی در افراد غیر ورزشکار شود؛ اما رابطه معنی داری را بین مقادیر لاکتات خون، آنزیم LDH و زمان رسیدن به واماندگی نشان نمی دهد. عدم رابطه معنی دار بین متغیرها نشان می دهد که احتمالا عامل اصلی رسیدن به واماندگی در فعالیت های هوازی، انباشت لاکتات نیست و به نظر می رسد سازوکارهای دیگری عامل خستگی و توقف فعالیت می باشد.

    کلیدواژگان: ویتامین E، تمرین هوازی، لاکتات خون، لاکتات دهیدروژناز، فعالیت وامانده ساز
|
  • Asghar Khaledan, Shadmehr Mirdar, Mohammad Gorji Page 1

    The purpose of this study was to investigate the effects of creatine supplementation on some of performance and structural parameters in young wrestlers. For this purpose ninteen young wrestlers with mean weight 67/87±7/935 kg and age 22/75±3/72years were randomly assigned in a double-blind method to either creatine (CT, n=10) or placebo (PL, n=9) treatment group. The CT group ingested 5g of creatine four times a day for five days. The PL. group followed the same supplementation schedule except  they were given glucose as a placebo. Dependent variables included weight, fat free mass (FFM) and performance parameters that contain maximum isometrice strength (MIS) by dynamometer and peak power(PP), mean power(MP) and total work were measured by five 30 seconds arm wingate test with 30 seconds recovery interval between sets. Statistical analyses were done using SPSS/13.5. The effect of exercise protocol was tested using paired t test and independent t tests for comparisons data. Statistical significance was set at p<0.05. Results of the independent "t"-test indicated that the creatine supplementation had no significant change for both CT and PL groups between pre- and post-test in total performance parameters. As well as mean difference body weight and FFM had no significant between CT and PL groups. Whereas body weight in CT group increased abought 0/3 Kg ,it decreased in PL group. This study suggests that short-term creatine supplementation did not significantly change performance and structural parameters during the repeated bouts of maximal exercise in young wrestlers.

    Keywords: creatine peak, mean power, body mass, wingate test, dynamometer
  • Vali-Allah Dabidy roshan, Mohammad reza Bayat, Mohammad reza Esmaeilzadeh, Seyed Nader Mahdavi Page 15

    The purpose  of   this study   was  to compare  the  biomechanical  performance  of   110- meter hurdles in  the  Iran  with   world  and  Olympic  elite  runners.  For  this  study, 6 elite Runners  of  the  adult  national   team  with   the  age,  weight   and   height :  21 ±  2.25  yr,  74±1.4 kg   and  184.9±4.5 cm  were  selected. Also, there were 6 elite  runners  of  world competitions  with  age,  weight  and  height  24± 2.75 yr, 79±3.2 kg  and   185.4±3.8 cm, and 6 elite  runners of the  Athen Olympic  competitions  at 2004 with  the age, weight  and height : 24±2.9 yr, 81±2.37 kg  and 185.1  ± 3.4 cm. The  information about biomechanical   performance of  subjects  was obtained  via  film-taking  and  through advanced methods  and  devices. The data obtained were analyzed by using descriptive statistics. Results showed that contact time of foot with ground at moment of take–off, flight time to  pass  foot   of   hurdle, horizontal  displacement of  center of  mass  in  peak  and  land displacement were  greater in elite  national runners. However, horizontal velocity of the mass center at moment to land was less  in  the world and Olympic  runners. On  other hand, there was not  a significant  difference between the world  and Olympic  runners. It can be concluded from the study that the better technical and biomechanical performance in the world and Olympic runners caused better records.

    Keywords: Biomechanical performance, 110-meter hurdles, elite runners
  • Farhad Rahmani nia, Mehr ali Hemmati nezhad, Fatemeh Ali abadi Page 27

    The purpose of this study was to determine the relation between intelligence quotient with simple and diagnostic reaction times in females college students. Sixty student (27.72 ± 1.88) having no background of regular exercises were selected non-randomly. To determine the subjects' intelligence, form B of the Cattle Scale 3 intelligence test, which is culture independent, was used. The test was carried out collectively with time limit. Afterwards, the subjects' intelligence quotient was determined by the normative tables. Measurment of the reaction times were manipulated in two stages. Stage one was simple and the second stage was diagnostic. Our data were statistically analyzed by Pearson correlation and t-student As to the results, there was significant relationship (r =-0.32, P<0.05) between intelligence quotient with diagnostic reaction time.

    Keywords: Intelligence quotient, Simple reaction time, Diagnostic reaction
  • Abbas Ghanbari niaki, Seyed-morteza Tayebi, Fatemeh Ghorban alizade ghaziani, Javad Hakimi Page 35

    The purpose of this study was to investigate weight circuit exercise on lipid profiles and serum lipoprotein responses. Fourteen physical education students (age 21.71 ± 0.18 years, 72.07 ± 5.26 in weight, 174± 3.41cm in height, and 23.44± 1.22 kg/m2) volunteered to participate in the present study. Subjects were asked to perform nonstop weight circuit exercises (10exercise at 60% 1RM, 20s time for each, 3 circuits with 3min rest between circuits). Blood samples were taken prior and immediately after exercise while the subjects were overnight fast (at least 12h). Lipoproteins (HDL, LDL), Lipid profiles (Total Cholesterol, Triglyceride) were measured. Data were analyzed by using paired sample student T-test. Data were given as a Mean ± SE. The differences were accepted at alpha £0.05. In Physical education students group, significant increase was found in HDL concentrations. No significant changes were observed in other variables. The present findings indicate that single weight circuit exercise can be seen as a stimulus for Lipoprotein responses. Further research is needed to clarify mechanisms involving such changes.

    Keywords: Circuit Weight Training, Blood Lipids (TC TG), Serum Lipoprotein (HDL-c LDL-c), Physical education students
  • Mehdi Kargarfard, Shahram Ghahraki Page 45

    The purpose of this comparative study was to investigate the current status of physical education courses at Islamic Azad Universities in zone four. This research is descriptive. The target population in the study included female nd male teacher who were either full-time, part-time or visiting teachers. All the teachers were teaching physical education courses I and II at Islamic Azad Universities District Four. The sample included 140 teachers (64 females and 76 males) who were available to participate in this research. The data were collected through different questionnaires. All the participants completed several self-report researcher-made questionnaires concerning human resources, material and financial factors, and teaching process. The results of data analyses showed significant difference between teachers' demographic characteristics in their educational certificates and university ranks. In addition, the results indicated significant difference between attitudes of men and females teachers in all cases (course importance, educational programs, equipment and sport facilities) except on teaching methods, and evaluation. Overall, the results of this study suggests that Islamic Azad University branches are facing lack of professional human resources, equipment and sport facilities and spaces. Moreover, the university authorities have not taken into consideration physical education seriously at the universities.

    Keywords: Physical education courses, human resources, teaching process, teachers' attitudes
  • Bahman Mirzayie, Arsalan Damirchi, Javad Mehrabani Page 59

    The effects of vitamin E and aerobic training on the relationship between blood lactate, lactate dehydrogenize (LDH) enzyme and exhaustion is doubtful.Therefore, this study was designed to investigate the interaction effects of vitamin E and aerobic training (55-75% HRR)to find out about the association between theses variables. For this purpose, forty untrained, healthy and non-smoker male students (age=21.3±1.5 yrs, height=176±5.4 cm, and weight=74.2±14 kg) were divided into 4 groups 1) vitamin E + aerobic training; 2) aerobic training + placebo; 3) vitamin E; 4) placebo. The research design involved vitamin E (400 mg per day) and aerobic training with 50-75% HRR (three days per week), and incremental cycle ergometer test until exhaustion. Before and after program, blood samples were collected at rest and post-exhaustive exercise. Also, blood lactate was measured by lactometer. ANOVA-one way, Tukay post hoc and Pearson correlation coefficient were used for analysis of data. The results showed that vitamin E supplementation and aerobic training induced significant differences between groups in blood lactate and exhaustion and did notlead to significant difference in LDH enzyme. Also there was not significant correlation between groups in variables, except blood lactate and LDH enzyme in placebo group. The results show that 8 weeks vitamin E supplementation and aerobic training cincided with beneficial changes in blood lactate and exhaustion, but can not change LDH enzyme profile of sedentary men. Thus, accumulation of blood lactate can not be the main reason of exhaustion in aerobic training and probably, other mechanisms play more important role in this case.

    Keywords: Vitamin E, Aerobic training, blood lactate, lactates dehydrogenize, exhaustive training