فهرست مطالب

توسعه سازمانی پلیس - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 10، فروردین و اردیبهشت 1386)

نشریه توسعه سازمانی پلیس
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 10، فروردین و اردیبهشت 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات
  • محمدرضا توکلی دارایی صفحه 9

    بی شک مفهوم مهندسی ارزش واژه جدیدی نیست و قدمت آن به چند دهه گذشته برمی گردد. ولی اهمیت و نگرشی که امروزه به این مفهوم داده می شود آن را در ردیف یکی از پراهمیت ترین عوامل و پارامترهای مهم در تصمیم گیری و مدیریت طرحها قرار داده است. مفهوم تازه ای که با آن می توان هزینه ها را با حفظ کیفیت کاهش داد. لذا در این مقاله سعی شده است با پاسخ به سوالات مهندسی ارزش چیست؟ چرا مهندسی ارزش؟ چگونه؟ کجا؟ و در چه زمانی؟ به معرفی هر چه بهتر آن برای کارکنان محترم نیروی انتظامی پرداخته و ضرورتها و کاربرد آن در طرحها و پروژه های نیروی انتظامی بررسی شود.

    کلیدواژگان: مهندسی ارزش، کاهش هزینه ها، کیفیت، نیروی انتظامی
  • علی محمد احمدوند، منصور صادقی، علی محمد رضایی صفحه 33

    هدف از تحقیق حاضر شناسایی نیازهای کارکنان ناجا و تعیین اهمیت و اولویت این نیازها بود. 3917 نفر از کارکنان ناجا در سطح کشور پرسشنامه نیازها را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون خی دو نشان داد که نسبتهای متفاوتی از کارکنان در سطح هر یک از نیازهای پنج گانه قرار گرفته اند(001/0p<). نتایج یک هرم معکوس را نشان داد. بیشترین درصد کارکنان اولویت نیازشان در سطح نیازهای رده بالا (خودشکوفایی، احترام، اجتماعی) و درصد کمی از کارکنان اولویت نیازشان در سطح نیازهای رده پایین (ایمنی و فیزیولوژیکی) بود.

    کلیدواژگان: نیاز، کارکنان ناجا، مازلو
  • علی محمد احمدوند صفحه 59

    مقاله حاضر تلاشی است برای معرفی و نگاهی کلی به یکی از دغدغه های اصلی سازمانهائی که در عصر پرتلاطم و بی ثبات فعلی به موفقیت خود می نگرند. مجموعه ای از پرسشهای اساسی در هر سازمان پیش رو است که یافتن بهترین پاسخ برای آنها نیازمند اندیشه ای عمیق و خلاق و تلاشی وسیع است. درک و فهم و تحلیل راهبردی وضع موجود سازمان، کجایی و چیستی، نقطه مطلوب سازمان، چگونگی و از چه راهی و نحوه دستیابی به نقطه ی مطلوب و آرمانی سازمان از جمله این پرسشهاست و راهبرد در پی پاسخ به این پرسشها است.این مقاله به تعریف راهبرد و سیر تحول این مفهوم در حوزه سیاسی – نظامی و ورود این موضوع در عرصه سازمان و مدیریت اشاره می نماید، انواع رویکردهای راهبرد سازی و برداشتهای مختلف از راهبرد، ویژگی ها و معیارها و دامهای اثربخشی راهبرد را مرور کرده و به یکی از جوهره های اصلی راهبرد با عنوان هم کنشی با تغییرات اشاره دارد.

    کلیدواژگان: راهبرد، برنامه ریزی، مدیریت راهبردی
  • داوود مهدوی صفحه 79

    بودجه مهمترین ابزار برنامه ریزی برای مدیریت هر سازمانی به شمار می آید و بودجه ریزی به عنوان شرح صورت وضعیت و پیش بینی درآمدها و هزینه ها برای یک دوره، مدیر را در کنترل و سلامت مالی سازمان کمک می کند. بودجه ریزی عملیاتی علاوه بر مفهوم فوق، عوامل صرفه جویی و اثربخشی را به ابعاد سنتی آن اضافه کرده و بین کارآیی و اثربخشی تمایز قائل می شود. در کارآیی استفاده مفید از منابع مد نظر قرار گرفته، در حالیکه اثربخشی با عملکرد مرتبط است. از اینرو در بودجه ریزی عملیاتی طبقه بندی عملیات بنحوی است که هدفها شفافتر بیان می شوند، و ارزیابی بودجه اسانتر می گردد. نتایج مطالعات نشان می دهد که بودجه ریزی عملیاتی ارتباط بین هزینه های انجام شده و عوامل به کار گرفته شده "نهاده ها" را از یک طرف و نتایج کار به دست آمده "ستانده ها" را از طرف دیگر مشخص می سازد و نشان می دهد که در طی سال مالی چه کالاها و خدماتی به صورت محصول نهایی و یا فعالیت تولید شده و یا باید تولید بشود.، از اینرو مدیریت سازمان می تواند در راستای دستیابی به اهداف سازمان، عملکرد واحدها را مدیریت و برنامه ریزی کند، چرا که در روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت تشخیص رفتارهای هزینه ای محصولات ارایه شده واحدهای اجرایی همراه با آگاهی از شقوق دیگری که مورد استفاده قرار می گیرند، ابزار مدیریتی قدرتمندی در اختیار مدیران برای برنامه ریزی، مدیریت و کنترل منابع و سازمان قرار می دهد.

    کلیدواژگان: بودجه بودجه ریزی، بودجه ریزی عملیاتی، مدیریت عملکرد
  • اطلاع رسانی
  • لارنس دلوس مایلز صفحه 107