فهرست مطالب

توسعه سازمانی پلیس - سال سوم شماره 7 (پیاپی 9، بهمن و اسفند 1385)

نشریه توسعه سازمانی پلیس
سال سوم شماره 7 (پیاپی 9، بهمن و اسفند 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/11/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 9
  • مقالات
  • صفحه 11

    سازمانها و شرکتهای مختلف در سالهای اخیر پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند و مفاهیم جدیدی همچون کار دانشی، نیروی دانشی، مدیریت دانش و سازمان های دانشی از شدت یافتن این روند خبر می دهند.مدیریت دانش، مفهومی پیچیده و گسترده است. تعاریف گوناگون مدیریت دانش توسط صاحبنظران این رشته بر گستردگی و چند بعدی بودن این مفهوم دلالت دارد. از طرفی مدیریت دانش مستلزم سرمایه گذاری، پیوند انسان و تکنولوژی، رابطه با سیاست، وجود مدیران دانش، ترسیم دانش، بهبود فرآیندهای کاردانش، بکارگیری دانش، قرارداد دانشی و... می باشد با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت دستیابی سریع به مدیریت دانش، آشنایی با تعاریف، مفاهیم و اصول این مدیریت بسیار ضروری بنظر می رسد، از اینرو در مقاله حاضر بدانها خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: دانش، مدیریت دانش، مهندسی دانش
  • سید امیررضا نجات صفحه 27

    بهبود کیفیت و استفاده حداکثری از منابع و امکانات همواره مورد توجه و نظر صاحبنظران صنایع و ارائه کنندگان خدمت بوده و خواهد بود. چه بسا با کاهش میزان تولید یا خدمت خارج از حدود استاندارد می توان از هدر رفت انرژی سازمان و نیز نزول سطح رضایتمندی ارباب رجوع که سرمایه های بیرونی سازمان هستند، جلوگیری نمود. روش بهبود کیفیت شش سیگما که امروزه با اقبال خوبی از سوی مدیران روبرو شده است یک شیوه تحولی در مدیریت است که باعث ارتقاء و بهبود کیفیت می شود و از رخداد اشتباهات، قبل از وقوع پیشگیری می کند.مقاله حاضر ضمن مروری بر تاریخچه پیدایش و شکل گیری روش شش سیگما، مروری بر مفاهیم و تعاریف مختلف این روش دارد. همچنین ساختار و اعضاء تشکیل دهنده تیم اجرایی بررسی شده است. شاخص عملکرد سیگمایی که از معیارهای سنجش حین اجراست به همراه مثالی با کاربرد در ناجا در انتهای مقاله آمده است.

    کلیدواژگان: مدیریت، جامع کیفیت، شش سیگما، سطح عملکرد سیگمایی
  • ترجمه: امیرمسعود عرب، حمیدرضا پوررجبعلی صفحه 45
    هدف

    هدف این تحقیق توسعه روشی برای اندازه گیری کارایی پلیس است.

    طرح/متدولوژی/رویکرد

    رویکرد این مقاله بکار بردن تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) است که مکانیزم اندازه گیری کارایی نسبی با داده های فعالیتهای پلیس هند و روشی منطقی برای تشخیص شیوه های مفید عملکرد را ارائه می نماید. این کاربرد همچنین در ایجاد اهداف عملکردی، سطح بهینه عملیات، مدلهای نمونه ای که ادارات ناکارا می توانند از آنها پیروی کنند و در نهایت در جهت بهبودهایی که در یک دوره زمانی می تواند انجام شود، ثمربخش می باشد.

    نتایج

    این مقاله، عملکرد واحدهای پلیس ایالتی در هند را اندازه گیری می نماید و در نتیجه روش هایی را که بعضی ادارات پلیس ایالتی می توانند کارایی کلی شان را بهبود دهند پیشنهاد می نماید.

    پیاده سازی عملی

    این مقاله روش هایی را پیشنهاد می نماید که کارایی هر واحد از سیستمهای قضایی جنایی می تواند تدوین شده و با واحدهای دیگر سیسستم مقایسه شود.

    ابتکار / ارزش

    ارزش این تحقیق معرفی تکنیک جدیدی به کاربران و محققان پلیس است و کارایی آن را با نمونه عملی در هند اثبات می نماید.

    کلیدواژگان: پلیس، کارایی منابع، تحلیل داده ها
  • صفحه 83

    این مقاله به معرفی برنامه ملی مدرن سازی نیروی کار در پلیس بریتانیا پرداخته و شما را با آن آشنا می سازد. سازمان های خدمات عمومی می بایست متحول شوند و توسعه یابند تا نیازهای محیطهای در حال تحول و نیازهای آشکار را برطرف کنند. اولویت اصلی امور پلیسی حفظ قانون و پیشگیری از جرم است. هنگامی که این اصول بدون تغییر و ثابت باقی بمانند. جنبه های دیگر امور پلیسی تابع اندازه گیری و بررسی دقیق و بازنگری هستند. چالشهایی که امروزه فراروی این نیرو است نیازمند تحولاتی کاربردی، پایدار و تصمیماتی است که بر اساس نتایج مطلوب می باشد. این نیرو از قبل مدرن سازی را شروع کرده و وقت آن رسیده که به مرحله بعد پیشرفت کند.

    کلیدواژگان: مدرن سازی و نیروی کار
  • اطلاع رسانی
  • پیتر دراکر صفحه 99