فهرست مطالب

مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر ایران - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 11، پاییز 1386)

نشریه مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر ایران
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 11، پاییز 1386)

  • 72 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/08/22
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فرشاد تاجری پور، احسان الله کبیر، عباس شیخی صفحه 119
    یکی از روش هایی که در عین سادگی می تواند ویژگی های مناسبی برای طبقه بندی بافت تصویر با دقت بالا تولید کند، الگوی باینری محلی است. در این مقاله روشی برای آشکارسازی عیوب بافتی پارچه با استفاده از این ویژگی ها ارایه شده است. ابتدا در مرحله آموزش، عملگر الگوی باینری محلی روی کل تصویر پارچه سالم پیکسل به پیکسل اعمال می شود و بردار ویژگی های مبنا به دست می آید. سپس این تصویر به پنجره هایی تقسیم شده و عملگر الگوی باینری محلی روی هر کدام از این پنجره ها اعمال شده و بر اساس مقایسه با بردار ویژگی مبنا یک حد آستانه مناسب برای سالم بودن پنجره ها محاسبه می شود. در هنگام آشکارسازی، تصویر مورد بررسی به پنجره هایی تقسیم شده و با استفاده از حد آستانه محاسبه شده، پنجره هایی که به قسمت های معیوب تصویر تعلق دارند مشخص می شود. روش ارایه شده نسبت به انتقال تصویر و تغییر شدت روشنایی نقاط تصویر حساس نیست و از آن می توان برای آشکارسازی عیوب بافتی در پارچه های بدون طرح و پارچه های طرح دار استفاده کرد. با توجه به سادگی روش، پیاده سازی آن به صورت برخط میسر است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که دسته وسیعی از عیوب بافتی پارچه با این روش به صورت مطلوب قابل آشکارسازی هستند.
    کلیدواژگان: آشکارسازی، الگوی باینری محلی، بافت، بینایی ماشین، پارچه، عیوب بافتی
  • عبدالله گراییلی، سیدمحمدصادق میرغفوریان، جعفر جعفری بهنام، عباس علی لطفی نیستانک، حمیدرضا صادق محمدی صفحه 129
    در این مقاله نتایج شبیه سازی، تحلیل و ساخت مولد رزونانسی توان بالا جهت استفاده در آزمون های مختلف بر روی بارهای فشار قوی با طبیعت خازنی ارایه شده است.
    مولد رزونانسی شامل راکتور متغیر به عنوان قلب سیستم، ترانس ایزوله شیلد شده، رگولاتور ولتاژ (اتوترانسفورماتور)، ترانسفورماتور تحریک، مقسم ولتاژ خازنی، میز کنترل (دستی و اتوماتیک)، دستگاه اندازه گیری دیجیتالی ولتاژ و سیستم کامپیوتری آشکارسازی تخلیه جزیی برای اندازه گیری این عامل در آزمون های مختلف به همراه فیلتر فشار ضعیف و فشار قوی می باشد.
    این مقاله ضمن تحلیل و شبیه سازی قسمت های مختلف این مجموعه به بیان نتایج اندازه گیری بارهای خازنی مختلف، اندازه گیری هارمونیکی و در انتها تخلیه جزیی مجموعه رزونانسی می پردازد.
    اندازه گیری های راکتور سلفی نشان دهنده صحت نتایج شبیه سازی بوده و اندازه گیری تخلیه جزیی بیانگر آن است که این مجموعه برای ولتاژهای کمتر از 70kV عاری از تخلیه جزیی است.
    کلیدواژگان: مولد رزونانسی، راکتور سلفی متغیر، آزمون فشار قوی، تخلیه جزیی، کنترلر قابل برنامه ریزی
  • حسین امامی، عباس محمدی، عبدالعلی عبدی پور، رشید میرزاوندبروجنی صفحه 138
    در این مقاله روشی سریع برای شبیه سازی فرآیند گرمایش مایکروویو در مواد مخلوط به ویژه مواد آلی و ترکیبات نفتی معرفی می شود. با بکارگیری روش FDTD در مواد واپاشنده و ارایه روش FD)TD) که بر مبنای رابطه تلفیقی بین میدان های E و D و یا بر اساس رابطه تفاضلی بین این دو میدان می باشد مساله فرآیند گرمایش مایکروویو مدل سازی و مشابه سازی شده است. با بکارگیری این روش زمان طولانی و حجم حافظه زیاد مصرفی برای تحلیل محیط های واپاشنده بسیار بهبود پیدا کرده است. نهایتا این روش برای مشابه سازی فرآیند گرمایش مایکروویو در برخی از انواع نفت خام بکار گرفته شده و نتایج ارایه شده است.
    کلیدواژگان: روش FDTD، گرمایش مایکروویو، ترکیبات نفت
  • مجید نم نبات، محمد مهدی همایون پور صفحه 147
    ساخت سیستم های اتوماتیک تبدیل حرف به صدا برای استفاده در سیستم های تبدیل متن به گفتار در زبان فارسی، به دلیل عدم استفاده از اعراب در نوشتار و در نتیجه مستوربودن بعضی از واکه ها مشکل می باشد و عموما این سیستم ها برای زبان فارسی کارآیی پایینی دارند. در این مقاله ساختار یک سیستم تبدیل حرف به صدا با معماری سه لایه بررسی شده است. لایه اول این سیستم قانون - گرا می باشد و لایه دوم از پنج شبکه عصبی پرسپترون چندلایه ای و یک بخش کنترلر برای تعیین دنباله واجی متناظر با حروف تشکیل شده است. برای تعیین دنباله واجی متناظر با حروف، از شبکه های عصبی استفاده می شود. بخش کنترلر نیز، خروجی شبکه ها را کنترل می کند تا دنباله واجی نهایی متناظر با کلمات با ساختار هجابندی فارسی مطابقت داشته باشد. در لایه سوم نیز یک شبکه عصبی برای تعیین حروف مشدد، با استفاده از نتایج مراحل قبل وجود دارد. اجزا مختلف این سیستم به گونه ای طراحی شده اند که در نهایت برای هر کلمه، یک دنباله واجی منطقی تولید گردد. منظور از دنباله واجی منطقی، دنباله واجی می باشد که در آن اصول بدیهی واج نگاری و ساختار هجابندی زبان فارسی رعایت شده باشد. میزان درستی به دست آمده برای حروف %88 و برای کلمات %61 می باشد که برای تبدیل حرف به صدای زبان فارسی کارآیی بسیار خوبی می باشد.
    کلیدواژگان: تبدیل حرف به صدا، شبکه عصبی پرسپترون چندلایه، الگوریتم ترازبندی حرف، صدا، زبان فارسی
  • پاییز عزمی، محمد مهدی سرمدی صفحه 155
    یکی از راه های مقابله با فیدینگ و نویزهای موجود در کانال بکارگیری کدهای کنترل خطا یا به عبارت دیگر کدهای کانال می باشد. تاکنون بیشتر فعالیت های انجام شده در زمینه کدینگ کانال مربوط به کدهای تعریف شده در میدان های با مرتبه محدود گالوا بوده است. در این مقاله تجزیه و تحلیل عملکرد یکی از انواع کدهای کانال یعنی کد DFT، که از خانواده کدهای بلوکی تعریف شده در میدان با مرتبه نامحدود حقیقی می باشد، در حضور انواع اختلال ها همچون فیدینگ و نویز کوانتیزاسیون مورد بررسی قرار می گیرد. در این نوع کد برای انجام عملیات کدگذاری و کدگشایی از تبدیل شناخته شده DFT استفاده می گردد. در این مقاله عملکرد این نوع کد در حضور نویز کوانتیزاسیون و فیدینگ کانال مورد ارزیابی قرار می گیرد. نتایج حاصل از شبیه سازی ها موید قابلیت این نوع کد در حذف اثرات نویز و فیدینگ می باشد و همچنین نشان داده می شود که این نوع کد در سیگنال به نویزهای پایین نسبت به کدهای Reed Solomon تعریف شده در میدان های با مرتبه محدود عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.
    کلیدواژگان: کدهای کنترل خطا، کد DFT، کد RS، فیدینگ، نویز کوانتیزاسیون
  • حسین صمیمی، پاییز عزمی صفحه 162
    برای انتخاب و وزن دهی سیگنال های دریافتی در شاخه های دایورسیتی و ترکیب همدوس آنها، نیاز به تخمین بهره کانال می باشد. فرآیند تخمین کانال ایده آل نبوده و خطاهای ناشی از آن باعث ایجاد خطا در تعیین ضرایب وزن دهی مورد استفاده در شاخه های دایورسیتی خواهد شد. این خطاها معمولا به صورت متغیرهای گوسی مدل می شوند. در این مقاله یک روش تحلیلی دقیق برای بررسی عملکرد شماهای دایورسیتی MRC و EGC در کانال های فیدینگ رایلی با در نظر گرفتن خطاهای گوسی در ضرایب وزن دهی ارایه می شود. در مقایسه با روش های تحلیلی موجود، روش ارایه شده در این مقاله منجر به یک رابطه بسته برای محاسبه احتمال خطای متوسط می گردد. در روش پیشنهادی پارامتر جدیدی با عنوان سیگنال به نویز موثر مورد استفاده قرار می گیرد که معرف تاثیرات ناشی از خطاهای گوسی موجود در ضرایب وزن دهی می باشد. روابط ارایه شده نشان می دهند که می توان احتمال خطای متوسط را با استفاده از روابط دقیق موجود که با فرض ایده آل بودن فرآیند تخمین کانال استخراج شده اند و صرفا با جایگزین نمودن سیگنال به نویز در هر شاخه دایورسیتی با سیگنال به نویز موثر، محاسبه کرد. فرم بسته و مناسب روابط تحلیلی ارایه شده در این مقاله اجازه می دهد تا بتوان از آنها به عنوان ابزار مناسبی برای بررسی عملکرد گیرنده های MRC و EGC در کانال های فیدینگ رایلی و نیز تحلیل تاثیر خطاهای ناشی از تخمین کانال استفاده نمود.
    کلیدواژگان: دایورسیتی، فیدینگ رایلی، خطای گوسی، MRC، EGC
  • عباس علی حیدری صفحه 168
    در این مقاله طراحی و شبیه سازی لازم برای ساخت یک آنتن ریزنواری پچ مربعی با پلاریزاسیون دایره ای راستگرد ارایه شده است. این آنتن دارای تغذیه کواکسیالی بوده و برای کار در فرکانس L 1 (1575 مگاهرتز) مربوط به سیستم های تعیین موقعیت جهانی GPS طراحی شده است. شبیه سازی آنتن با استفاده از نرم افزار HP-HFSS و بهینه سازی آن به کمک نرم افزار Empipe3D انجام شده است. برای افزایش پهنای باند آنتن، ضخامت بین پچ و صفحه زمین با استفاده از یک لایه هوایی افزایش داده شده و پهنای باند امپدانسی به بیش از 70 مگاهرتز افزایش داده شده است. همچنین یک روش مفید برای بهبود SWR ورودی آنتن پیشنهاد و در عمل به کار گرفته شده است. آنتن پس از طراحی، ساخته شده و نتایج تئوری و اندازه گیری مقایسه شده اند.
    کلیدواژگان: آنتن ریزنواری patch، پلاریزاسیون دایره ای، سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)
  • رحیم فائز، سید ابراهیم حسینی صفحه 173
    معادله جریان - ولتاژ برای یک ترانزیستور FET ساخته شده با نانوتیوب کربنی معمولی با پیوند شاتکی سورس و درین مورد بررسی قرار گرفته و محدودیت های عملکرد آن در مدارهای آنالوگ بررسی شده است. این بررسی نشان می دهد که ناحیه اشباع در مشخصه خروجی کوچک است. سپس چند ساختار جدید برای افزایش این ناحیه پیشنهاد شده و عملکرد آنها با هم مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: نانوتیوب کربنی، مدار آنالوگ، بهبود منحنی جریان، ولتاژ، CNT، FET
  • محمد رشتیان، امید هاشمی پور، کیوان ناوی صفحه 178
    در این نوشتار یک ساختار مناسب جهت طراحی فیلترهای سوییچ خازنی سریع در ولتاژ کار پایین معرفی شده است. بلوک اصلی در این ساختار انتگرال گیر خودصفرشونده تمام تفاضلی با شبکه CMFB بسیار سریع است. در این ساختار در نیمی از هر پالس ساعت هر دو خروجی تقویت کننده تمام تفاضلی می بایست با سرعت و دقت بالا در سطح ولتاژ VCM قرار گیرند. ویژگی خاص تقویت کننده تمام تفاضلی طراحی شده در این نوشتار استفاده از دو ترانزیستور کمکی در خروجی هر تقویت کننده تمام تفاضلی است که منجر به کاهش زمان نشست و اغتشاش می شود. با این ایده یک فیلتر سوییچ خازنی پایین گذر طراحی و شبیه سازی شده است. فرکانس پالس ساعت MHz 5، ولتاژ تغذیه 1.2 ولت و تکنولوژی به کار رفته CMOS mm 0.25 است. فیلتر فوق از نوع چبی شف درجه چهارم با فرکانس گذر 0.25 MHz است. در انتها با الگوگیری از همین ساختار یک نمونه بردار دقیق و سریع معرفی می شود.
    کلیدواژگان: فیلترهای سوییچ خازنی فرکانس بالا، مدارات سوییچ خازنی ولتاژ پایین، فیدبک حالت مشترک
  • تقدیر و تشکر
    صفحه 183
|
  • F. Tajeripour, E. Kabir, A. Sheikhi Page 119
    One of the methods which can produce powerful features for texture classification is Local Binary Patterns, LBP. In this paper we propose a method for defect detection in textile fabrics using these features. In the training stage, at first step LBP operator is applied to an image of defect free fabric, pixel by pixel, and the reference feature vector is computed. Then this image is divided into windows and LBP operator is applied on each of these windows. Based on comparison to the reference feature vector a suitable threshold for defect free windows is found. In the detection stage, a test image is divided into windows and using the threshold, defective windows can be detected. The proposed method is gray scale and shift invariant and can be used for defect detection in patterned and plain fabrics. Due to its simplicity online implementation is possible.
  • A. Graeeli Mirghafoorian, A. A. Lotfi Neyestanak, H. R. Sadegh Mohammadi Page 129
    This paper presents the design, analysis, simulation, and implementation of a high-power resonance generator for testing high-voltage capacitive loads.The resonance generator includes a variable reactor which is the most important part of the system, a shielded isolation transformer, a voltage regulator (auto-transformer), an exciter transformer, a capacitive divider, a control cubicle, a digital voltmeter, a computer based partial discharge measurement system, a high-voltage filter, and a low-voltage filter. The paper describes the analysis and simulation of different parts of the system. It also presents the results of tests were performed using the implemented system on different capacitive loads, including the measurements of harmonic distortions and partial discharge. The inductance measurement of the implemented variable reactor matches with the simulation results. The partial discharge measurement of the implemented high-voltage series-resonance test system shows that the system is PD free up to 70 kV.
  • H. Emami, A. Mohammadi, A. Abdipour, R. Mirzavand Page 138
    A new method to simulate the microwave heating process in crude oils has been presented. Using convolution (or differential) relation between E and H fields, (FD)2TD method is extracted by modifying the conventional FDTD technique for depressive materials. It is shown that the computer time and memory requirements to analyze and simulate the microwave heating process are extensively reduced. Eventually, the advantages of the technique to simulate the microwave heating process in crude oils are presented.
  • P. Azmi, M. M. Sarmadi Page 147
    Error control codes are among the most useful methods for mitigating the effect of fading and channel noise. Most of researches on error control codes are focused on the codes defined over finite (Galois) fields. In this paper, we consider DFT code defined over infinite Real field. We will analysis the performance of DFT code in the presence of quantization noise over fading channel. Our simulation results show that this code can efficiently suppress the effect of fading and channel noise. It will be shown that DFT code outperforms the well-known Reed Solomon code in low signal to noise ratio ranges.
  • P. Azmi, M. M. Sarmadi Page 155
    Error control codes are among the most useful methods for mitigating the effect of fading and channel noise. Most of researches on error control codes are focused on the codes defined over finite (Galois) fields. In this paper, we consider DFT code defined over infinite Real field. We will analysis the performance of DFT code in the presence of quantization noise over fading channel. Our simulation results show that this code can efficiently suppress the effect of fading and channel noise. It will be shown that DFT code outperforms the well-known Reed Solomon code in low signal to noise ratio ranges.
  • H. Samimi, P. Azmi Page 162
    In this paper, the probability of error of maximal-ratio combining (MRC) and equal-gain combining (EGC) diversity schemes with coherent binary phase shift keying (BPSK) is analyzed over Rayleigh fading channels in the presence of channel estimation error. The channel estimation errors cause errors in the required weighting coefficients of the diversity receivers. Such errors are generally modeled as complex Gaussian random variables. Based on this assumption, we develop novel exact analytical equations for the calculation of the probability of error in the presence of Gaussian errors in the weighting coefficients. Results show that the exact probability of error can be derived using the existing equations under the assumption of perfect channel estimation and by replacing the SNR with an effective SNR, which is due to the weighting coefficients errors.
  • A. A. Heidari Page 168
    In this paper theoretical and experimental investigation of a right hand circularly polarized microstrip rectangular patch antenna have been presented. The antenna has a coaxial feed and designed for operating at L1 frequency (1575 MHz) of global positioning systems (GPS). The antenna have been simulated and optimized using the HP-HFSS software in combination with Empipe3D. The inherently narrow bandwidth of the antenna was increased to 70 MHz using an air layer. A useful practical method was proposed in order to minimizing the input VSWR of the antenna. Theoretical and measured results have been presented and compared.
  • M. Rashtian, O. Hashemipour, K. Navi Page 178
    In this work the low-voltage high-speed auto zeroed integrator characteristics is improved by utilizing the non-linear properties of switches. Based on this improvement a newly designed structure for a low-pass filter is presented. The designed filter is a fourth order Chebyshev with pass band frequency of 500 KHz and sampling frequency of 5 MHz. Based on this method a fast and accurate sample and hold structure is introduced. The designed work is simulated using 0.25µm CMOS technology at 1.2 V supply voltage.