فهرست مطالب

پزشکی بالینی ابن سینا - سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 46، زمستان 1386)

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 46، زمستان 1386)

  • 94 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/02/05
  • تعداد عناوین: 14
|
  • مقالات پژوهشی
  • سعید بابایی، پرویندخت بیات، محمد رفیعی صفحه 5
    مقدمه و هدف
    طی چند دهه اخیرمطالعات فراوانی جهت بررسی رابطه میدانهای الکترومغناطیس با شدتهای مختلف بر بروز سر درد، احساس گرما در گوش، ضعف حافظه، شیوع اختلالات تکاملی جنین، نازایی، بروزاختلالات و تیکهای عصبی، خواب، بیماری های گوارشی، قلبی عروقی، نئوپلاسمهای گوناگون از جمله بافت خونساز، لنفاوی وحتی اختلالات فرایند خونسازی صورت گرفته است. نتایج بدست آمده ازاین مطالعات بسیارمتنوع وبعضا متناقض بوده و لذا دامنه تحقیق دراین زمینه همچنان گسترده میباشد. این مطالعه اثرامواج الکترومغناطیس ضعیف ((LEMF Low electromagnetic field با فرکانس Hz50 و شدت میدان 5 میلی تسلا را برحجم کبد و تعداد مگا کاریوسیتهای آن در جنین موش سوری از نژادNMRI مورد بررسی قرار داده است.
    روش کار
    این مطالعه از نوع تجربی بوده و طی آن اثرمیدان الکترومغناطیس ایجاد شده با فرکانسHz50 برحجم کبد و تعداد مگا کاریوسیتهای آن در جنینهای66 سرموش ماده نژاد NMRI با سن حدود 3 ماه که به شش گروه تقسیم شده بودند بررسی گردید. گروه های آزمایش درمعرض امواج الکترومغناطیس قرارگرفته و سپس ازهر مادر بصورت تصادفی یک نوزاد انتخاب و کبد آن پس ازخارج نمودن ازشکم فیکس گردید. پس از انجام مراحل تهیه لام با استفاده ازروش استریولوژی اندازه گیری حجم کبد و شمارش مگاکاریوسیتهای آن انجام شدواطلاعات حاصله با استفاده از روش و فرمولهای متداول استریولوژیک ونرم افزار آماری (version 11.5) SPSS وبوسیله آزمون کروسکال والیس وآزمون مجذور کای مورد آنالیز استریولوژیک و محاسبات آماری قرار گرفت.
    نتایج
    تعداد مگاکاریوسیتهای کبد درتمام گروه های آزمایش نسبت به گروه های شم وکنترل کاهش یافته اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نمی باشد (05/0p>) بیشترین کاهش مگاکاریوسیتهادرگروه 21- 17 روزه و کمترین کاهش مربوط به گروه 14- 10 روزه میباشد. حجم کبد درگروه های آزمایش نسبت به گروهای شم وکنترل کاهش یافته اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نمی باشد (05/0p >) و بیشترین اختلاف مربوط به گروه 17-13 روزه می باشد.
    نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه نشان داد درموشهای بارداری که در دوران بارداری خود صرفنظر از طول زمان بارداری در معرض میدان های الکترومغناطیس ضعیف قرارگرفته اند، تغییر قابل توجهی در حجم کبد و تعداد مگاکاریوسیتهای کبدجنینهای آنها ایجاد نمیشود.
    کلیدواژگان: کبد، مگاکاریوسیت، موش، میدان لکترومغناطیس
  • بهناز فلک الافلاکی، مریم حبیبی، محمدرضا جمشیدی صفحه 13
    مقدمه و هدف
    جنتامایسین آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی است که بطور وسیع در دوره نوزادی استفاده می شود. از عوارض آن سمیت کلیوی (نفروتوکسیسیتی) است که شامل تخریب گلومرولی و اختلال عملکرد توبولی است. تعادل الکترولیتی مخصوصا در نوزادان نارس بیمار بسیار با اهمیت می باشد.آمینوگلیکوزیدها با اختلال درعملکرد توبولها میتوانند بر این تعادل اثر گذارند.هدف این مطالعه تشخیص زودرس عارضه کلیوی جنتامایسین است.
    روش کار
    این مطالعه نیمه تجربی بر روی 23 نوزاد (11 رسیده و 12 نارس) که به علت شک به عفونت باکتریال بستری و تحت درمان با جنتامایسین قرار گرفتند،انجام شد.نمونه های خون و ادرار قبل از تجویز و روز سوم درمان گرفته شد. غلظت سرمی و ادراری سدیم، پتاسیم وکراتینین و غلظت ادراری کلسیم اندازه گیری شد. سپس کسر دفعی سدیم، پتاسیم و دفع ادراری کلسیم بصورت نسبت کلسیم به کراتینین ادرارUCa/UCr))محاسبه شد.اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از برنامه SPSS و آزمونهای آماری مناسب مورد آنالیز و بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    در این مطالعه دفع ادراری سدیم و کلسیم طی درمان نسبت به قبل از تجویز دارو در کل نوزادان افزایش قابل ملاحظه داشت(به ترتیب01/0= P و 02/0=P). کراتینین سرم در همه نوزادان کاهش داشت.میزان الکترولیتهای سرم طی درمان نرمال بود.
    نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه اثر تجویز جنتامایسین را بر افزایش دفع سدیم و کلسیم ادراری نشان میدهد.این نتیجه از نظر کلینیکی خصوصا در نوزادان نارس بیمار دریافت کننده جنتامایسین ممکن است با اهمیت باشد. این نوزادان معمولا دفع کننده اجباری سدیم ادراری هستند و همچنین مستعد به هیپوکلسمی زودرس می باشند، تجویز جنتامایسین موجب تشدیداین عوارض میشود
    کلیدواژگان: الکترولیت ادراری، جنتامایسین، نوزاد نارس
  • بهنام زمان زاد، بهناز دیهم، محمدرضا نفیسی، علی کریمی، عفت فرخی صفحه 19
    مقدمه و هدف
    ژن بتالاکتامازTEM-1 یکی از مهمترین بتالاکتاماز پلاسمیدی در باکتری های خانواده انتروباکتریاسه است که عامل بیش از 90 درصد مقاومت سویه های اشریشیاکلی به داروهای بتالاکتام و از علل مهم بروز مقاومتهای چندگانه دارویی در عفونتهای بیمارستانی می باشد. در این مطالعه فراوانی ژن بتالاکتاماز TEM-1 در ایزوله های بیمارستانی باکتری های روده ای تولید کننده بتالاکتاماز های وسیع الطیف به روش PCR مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    در مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر83 ایزوله از باکتری های روده ای تولید کننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف شامل سویه های اشریشیاکلی، کلبسیلا پنومونیه و انتروباکتر که از نمونه های کلینیکی بیمارستانهای آموزشی شهرکرد جدا شده بودند به روش PCR با استفاده از پرایمر های اختصاصی ژن بتالاکتاماز TEM-1 و به منظور تعیین فراوانی ژن TEM-1 مورد بررسی قرار گرفتند. محصولات نهایی روی ژل پلی اکریل آمید الکتروفورز و از نظر وجود باند 1079 جفت بازی مورد بررسی قرار گرفتند. آنالیز آماری یافته های پژوهش با آزمون مجذور کای انجام گرفت.
    نتایج
    از مجموع باکتری های مورد آزمایش، 45 ایزوله(2/54%) دارای ژن مقاومت بتالاکتاماز TEM-1بودند. توزیع فراوانی این ژن درایزوله های مورد بررسی تفاوت چشمگیری را نشان نداد (05/0نتیجه نهایی: براساس نتایج این مطالعه ژن بتالاکتامازTEM-1 بیش از 50 درصد بتالاکتامازهای وسیع الطیف را در خانواده باکتری های روده ای کد می نماید، بنابراین توصیه می شود شناسایی این ژن در سویه های بیمارستانی این باکتری ها در مجموعه آزمایشات روتین آزمایشگاه های میکروبیولوژی قرار گیرد. این اقدام میتواند باعث تسریع در روند تشخیص و درمان بیماران گردد.
    کلیدواژگان: انتروباکتریاسه، بتالاکتامازهای وسیع الطیف، ژن بتالاکتاماز TEM، I
  • علی صدیقی، امیرمحمد نوالی، اصغر علمی، حسین اصلانی صفحه 26
    مقدمه و هدف
    روش استاندارد درمان شکستگی های شفت فمور جااندازی بسته و تثبیت با IM Rod اینترلاک می باشد ولی در اغلب مراکز ارتوپدی کشور ما، به دلیل سختی روش های موجود و نیاز به تختهای مخصوص اغلب از جا اندازی باز که پر عارضه تر از روش جااندازی بسته می باشد، استفاده می شود. با توجه به اهمیت این شکستگی ها هدف از این مطالعه ارائه روشی جدید و نسبتا" ساده جهت جااندازی بسته این شکستگی ها با استفاده از پیچ های شانز می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه آینده نگر از نوع Case Series، 30 بیمار با شکستگی شفت فمور، روی تخت رادیولوسنت معمولی و در پوزیشن لاترال، با کمک پیچ های شانز تحت جااندازی بسته و تثبیت با IM Rod اینترلاک قرار گرفتند و بطور متوسط بمدت یک سال پیگیری شدند.
    نتایج
    با این روش در 33/93 درصد موارد جااندازی بسته حاصل شد. متوسط زمان لازم برای جااندازی در 48 ساعت اول 23/9 دقیقه و بعد آن 7/19 دقیقه بود (05/0 >P). بین مقدار وزنه برای کشش اسکلتال و زمان جااندازی نیز ارتباط معنی داری وجود داشت، بطوریکه با وزنه 5 کیلوگرم این زمان 16/19 و با حداکثر مقدار مجاز، 29/10دقیقه بود(05/0>P). 13% بیماران دفرمیتی والگوس 5 تا 10 درجه، 33% چرخش غیر طبیعی رو به خارج اندام به میزان 5 تا 15 درجه و37% کوتاهی حداکثر 1 تا 3 سانتیمتر داشتند. میزان عفونت، نیاز به تزریق خون و گرفت استخوانی صفر بود.
    نتیجه نهایی: استفاده از پیچ های شانز یک روش بسیار کارآمد برای جااندازی بسته شکستگی های شفت فمور بوده و عوارض آن از سایر روش های جااندازی بسته کمتر و یا مشابه می باشد.در صورت انجام جراحی در 48 ساعت اول یا اعمال کشش اسکلتال به میزان نزدیک به حداکثر مقدار مجاز (15% وزن بدن) موفقیت این روش بالاتر خواهد بود.
    کلیدواژگان: پیچ شانز، جا اندازی بسته، شکستگی های تنه استخوان، میله داخل کانالی استخوان
  • محمدتقی گودرزی، علی اکبر نویدی عباسپور، محسن رضایی، حسین بابااحمدی رضایی، مصطفی انصاری صفحه 33
    مقدمه و هدف
    هیپرگلیسمی با افزایش تولید گونه های فعال اکسیژن (ROS) همراه است. گونه های فعال اکسیژن با DNA وارد واکنش شده و ترکیبات مختلفی از جمله 8-هیدروکسی داکسی گوانوزین (8-OHdG) را به وجود می آورند که نتیجه فرایندهای ترمیم DNA می باشد و در ادرار دفع می شود. هدف از این مطالعه ارزیابی ارتباط مابین آسیب اکسیداتیوDNA و گلیکاسیون پروتئین در بیماران دیابتی نوع 1 می باشد بدین منظور، با اندازه گیری سطح 8-OHdG ادرار در گروه های دیابتی و شاهد، ارتباط آن با سطح هموگلوبین گلیکوزیله HbA1c و پروتئینهای گلیکه سرم (GSP) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین میزان مالون دی آلدئید پلاسما (MDA) به عنوان شاخص پراکسیداسیون لیپیدها در دیابت مورد سنجش قرار گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه 32 نفر بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 کنترل نشده و 48 فرد سالم که از لحاظ سن و جنس یکسان سازی شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. اندازه گیری مقادیر GSP و MDA به روش کالریمتری، اندازه گیری HbA1c به روش کروماتوگرافی تعویض یونی و اندازه گیری 8-OHdG ادراری به روش الایزای رقابتی صورت گرفت. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری مناسب آنالیز شدند.
    نتایج
    در این مطالعه سطح 8-OHdG ادرار، HbA1c خون، MDA پلاسما و GSP در گروه دیابتی بطور قابل ملاحظه ای بالاتر از افراد شاهد بود (P<0.05). علاوه بر آن 8-OHdG ادراری ارتباط معنی داری با HbA1c خون در گروه دیابتی نشان داد. ارتباط قند خون ناشتا با GSP نیز در گروه دیابتی معنی دار بود. همچنین ارتباط معنی داری مابین قند خون ناشتا و MDA در گروه دیابتی مشاهده شد در حالیکه ارتباط MDA با HbA1c معنی دار نبود.
    نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه نشان داد که در بیماران دیابتی نوع 1 در نتیجه افزایش سطح گلوکز خون و اختلالات متابولیسمی مربوط به آن حالت استرس اکسیداتیو ایجاد می شود که نتیجه آن آسیب به DNA و پراکسیداسیون لیپیدها می باشد. بعلاوه میزان آسیب اکسیداتیو وارده به DNA در این بیماران باسطح کنترل گلیسمی در ارتباط است در حالی که به نظر می رسد پراکسیداسیون لیپیدی ارتباط معنی داری با غلظت HbA1c ندارد.
    کلیدواژگان: آسیب اکسیداتیو DNA، دیابت نوع I، هیدروکسی داکسی کوانوزین، هموگلوبین گلیکه
  • فاطمه میرزایی، ناهید کاظمی صفحه 38
    مقدمه و هدف
    سندرم تخمدان پلیکیستیک یک اختلال ناهمگون است که 10-5% زنان در سنین باروری را گرفتار میکند. بیماران با این سندرم یکی از گروه های پرخطر برای دیابت تیپ دو در آینده میباشند. این مطالعه با هدف, تعیین شیوع سندرم تخمدان پلیکیستیک در زنان دیابتی تیپ دو انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی 100 زن دیابتی تیپ 2, زیر 45 سال که از رژیم غذایی یا قرصهای خوراکی پایینآورنده قند استفاده میکردند, با مراجعه به مرکز دیابت کرمان در سال 1384، مورد بررسی قرار گرفتند. از این میان زنان با گالاکتوره و سابقه اختلال تیروئید از مطالعه حذف شدند. اطلاعات مربوط به بیماران از طریق مصاحبه جمعآوری شد. نهایتا اطلاعات مربوط به 92 بیمار با استفاده از آزمون آماریt-test و c2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    از 92 زن مورد مطالعه, 18 نفر (5/19%) معیارهای بالینی سندرم تخمدان پلیکیستیک را داشتند متوسط سن زنان 38 سال (92/5±76/38) بود. متوسط سن بیماران با سندرم تخمدان پلیکیستیک96/3±89/34 سال و بدون سندرم96/5±7/39 سال بود (05/0P<). متوسط شاخص توده بدنی در افراد با سندرم تخمدان پلیکیستیک 2kg/m44/4±19/28 در گروه بدون سندرم 2kg/m93/3±06/26 بود (05/0P<). 9/38% بیماران با سندرم تخمدان پلیکیستیک چاقی شکمی داشتند و 8/14% افراد بدون سندرم چاقی شکمی داشتند (05/0P<). در این مطالعه رابطه سابقه خانوادگی دیابت تیپ دو, دیابت حاملگی با سندرم تخمدان پلیکیستیک معنیدار نبود (05/0P>).
    نتیجه نهائی: این مطالعه نشان داد که در زنان با دیابت تیپ دو, شیوع بالاتری از سندرم تخمدان پلیکیستیک وجود دارد. چاقی آندروئید با افزایش خطر ابتلا به دیابت تیپ دو در افراد با این سندرم همراه است.
    کلیدواژگان: دیابت تیپ دو، سندرم تخمدان پلی کیستیک، همه گیری شناسی
  • مصطفی محمدی، فریبا میرزایی، ایرج صالحی صفحه 43
    مقدمه و هدف
    اندوتلین -1 در ایجاد وپیشرفت آترواسکلروزیس دخالت دارد. از آنجا که درعروق آترواسکلروتیک تغییرات مشخص وبارز سلولی با اختلال در روند انتقال یونهای کلسیم همراه است به نظر می رسد داروهای بلوکه کننده کانال کلسیم می توانند در آهسته کردن روند آترواسکلروزیس موثر باشند. بهمین منظور این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آملودیپین بر غلظت بافتی اندوتلین درشریان کاروتید خرگوش های دریافت کننده رژیم غذایی با کلسترول بالا انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه از نوع تجربی مداخلهگر بود که در آن 36 خرگوش سفید نر از نژاد نیوزیلند را به چهار گروه تقسیم نمودیم:گروه کنترل،گروه دریافت کننده داروی آملودیپین، گروه دریافت کننده رژیم پرکلسترول (کلسترول 2%)وگروه دریافت کننده رژیم پر کلسترول به همراه آملودیپین.
    نتایج
    مقادیر کلسترول و تری گلیسیرید در گروه رژیم پر کلسترول نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت(01/0P<). مصرف آملودیپین در هشت هفته موجب کاهش معنی داری (01/0>p) در غلظت اندوتلین -1 پلاسما درهردو گروه کلسترل + آملودیپین و گروه آملودیپین نسبت به گروه کنترل و رژیم پر کلسترول گردید. مصرف آملودیپین موجب کاهش معنی داری در غلظت بافتی اندوتلین -1 شریان کاروتید گروه کلسترول در مقایسه با گروه کنترل گردید (01/0>p). نتیجه نهایی: رژیم پرکلسترول، موجب افزایش سطح اندوتلین پلاسما وبافت شریان کاروتید گردید. میزان اندوتلین پلاسما و بافت شریان کاروتید با مصرف آملودیپین در شرایط رژیم پر کلسترول کاهش یافت. درنتیجه مصرف آملودیپین ممکن است موجب اثرات مثبت در پاتولوژی بیماری آترواسکلروز شریان کاروتید گردد.
    کلیدواژگان: دکتر مصطفی محمدی، فریبا میرزایی، دکتر ایرج صالحی
  • فرهاد فراهانی، عبدالله فرهادی نسب، محمدتقی گودرزی، فرانک امامی صفحه 49
    مقدمه و هدف
    موضوع سلامت روانی در سنوات اخیر توجه محققین را به خود جلب نموده است. هیجانات شدید و استرس ناشی از آن که در بروز بیماری های مختلف جسمی دخالت دارند از جنبه های بسیار مهم وبرجسته سلامت روانی محسوب می شود. کم شنوایی ناگهانی یکی از بیماری های جسمی است که می تواند به دنبال استرس ایجاد شود. این عارضه در سیر خود میتواند به بهبودی کامل، نسبی و یا کری دائمی منجر گردد. در هر صورت این عارضه به علت تداخل در عملکرد بین فردی می تواند بر کیفیت عمر و بهره مندی از سالهای آن تاثیرگذار باشد و لازم است توجه کافی به آن مبذول گردد. در همین راستا این مطالعه از طریق بررسی سطح استرس بدنبال تعیین ارتباط سلامت روانی با بروز کم شنوایی ناگهانی می باشد.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مورد شاهدی در مراجعین به مراکز گوش و حلق و بینی شهر همدان در سال 85-84 انجام گرفته است. گروه هدف 65 نفر از مبتلایان به کم شنوایی ناگهانی و گروه کنترل 89 نفر از افراد سالم بودهاند. افراد گروه کنترل هیچ نوع بیماری سیستمیک نداشته و از نظر سن و جنس با گروه هدف همسان شده اند. در گروه هدف پس از انجام آزمون های شنوایی سنجی و تائید کم شنوایی از پرسشنامه GHQ-28 برای تعیین سطح استرس استفاده شده و پس از جمعآوری داده ها برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون آماری T-test و Chi- Square استفاده گردید.
    نتایج
    در مدت چهار ماه بررسی (اول اسفند 84 لغایت پایان خرداد 85) فراوانی کم شنوایی ناگهانی در مراجعین به مراکز گوش و حلق و بینی شهر همدان 12/5 درصد برآورد گردید. بین سطح استرس و بروز کم شنوایی ناگهانی ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.001). بین سطح استرس و شدت کم شنوایی ناگهانی نیز ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت(r = 0.34, P<0.05). شایعترین الگوی کاهش شنوایی الگوی نزولی بود (92/56 درصد). بررسی نتایج سطح استرس بین زنان و مردان تفاوت آماری معنی داری را بین دو جنس نشان نداد (P>0.05).
    نتیجه نهائی: استرس میتواند به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز کم شنوایی ناگهانی باعث بروز مشکلاتی برای بیماران شود. توجه به نقش خودآگاهی فردی و آموزش مهارت های زندگی به منظور کنترل هیجانات شاید بتواند در پیشگیری از وقوع این عارضه مؤثر واقع شود.
    کلیدواژگان: استرس، کم شنوایی حسی، عصبی، کم شنوایی ناگهانی
  • ژانت مرادی حق گو، فرزانه رسولی صفحه 55
    مقدمه و هدف
    بیماری پریودنتال یک بیماری عفونی است که از جمله بیماری های شایع انسان میباشد. اگر چه بیماری های سیستمیک خاصی ممکن است بر شروع و پیشرفت آن تاثیر بگذارند ولی شواهد اخیر تاثیر بیماری پریودنتال بر بیماری های سیستمیک را ثابت کرده اند. از جمله این بیماری ها، انفارکتوس حاد میوکارد(MI) است. هدف این مطالعه بررسی وضعیت شاخصهای بالینی پریودنتال در بیماران MI و تعیین میزان شیوع بیماری پریودنتال در این افراد می باشد.
    روش کار
    125 بیمار MI 39 تا 70 ساله (25 زن 100 مرد) بستری در بیمارستان اکباتان همدان در سال 1384 از نظر وضعیت پریودنتالی مورد معاینه قرار گرفته و شاخص های کلینیکی (شاخص خونریزی لثه، عمق پاکت و حد چسبندگی) در آنها اندازه گیری شد. تعداد دندانهای باقیمانده، سن و جنس بیماران در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. سپس بیمارانی که شاخص خونریزی در آنها مثبت بود یا از دست رفتن چسبندگی 1 میلی متر یا بیشتر داشتند به عنوان مبتلایان به بیماری پریودنتال محاسبه شدند.
    نتایج
    در این مطالعه میانگین سنی بیماران 77/6±32/56 سال بود. میانگین عمق پروب mm35/0± 38/3، میانگین حد چسبندگی mm4/0±55/3، میانگین شاخص خونریزی 46/20±8/72 درصد و میانگین تعداد دندانهای باقیمانده 55/5±33/18 دندان بدست آمد.
    نتیجه نهایی: نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که 6/89% از بیماران مورد مطالعه به بیماری پریودنتال مبتلا بوده و از این نظر در وضعیت مناسب قرار ندارند.
    کلیدواژگان: انفارکتوس میوکارد، بیماری پریودنتال
  • مسعود کورکی، حسین محجوب، نسرین شیخ صفحه 59
    مقدمه و هدف
    یکی از شاخص های مهم پژوهشی و تولید علم در دانشگاه ها که از جایگاه ویژه ای در کشورمان برخوردار است مقالات علمی منتشر شده و برگرفته از پژوهشهای اصیل و هدفمند و چاپ آنها در مجلات معتبر داخلی و خارجی می باشد. با نگاهی به آمار و فعالیتهای انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی همدان در این خصوص اگرچه نتایج از نظر کیفی و کمی قابل تقدیر است لیکن نسبت به کل اعضاء هیات علمی دانشگاه رضایت بخش نمی باشد. بهمین منظور این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی از دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی و بصورت سرشماری انجام شد، جامعه آماری آنرا کلیه اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1385 (260 نفر) تشکیل می داد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه از نوع بسته بود که به دو بخش مشخصات فردی و بخش نگرش تقسیم شد، بر اساس مقیاس لیکرت بالاترین نمره نگرش 5 و پائین ترین آن 1 در نظر گرفته شد. پس از اطمینان از روائی و پایائی پرسشنامه جهت انجام طرح تحقیق پرسشنامه ها بین کلیه اعضاء هیات علمی توزیع گردید. پس از دریافت پرسشنامه های تکمیل شده و حذف موارد ناقص و مخدوش نهایتا" اطلاعات 228 پرسشنامه توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    از دیدگاه واحدهای مورد پژوهش عوامل مؤثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی به ترتیب اولویت عبارت بودند از: مشغله زیاد در امور آموزشی، تدریس و یا درمان با میانگین نمره 16/1±89/3، موانع موجود در انجام پروژه های اصیل پژوهشی و گزارش نتایج بصورت مقالات با میانگین نمره 93/0±88/3، طولانی بودن زمان ارائه تا چاپ مقالات در مجلات علمی فارسی با میانگین نمره 07/1±84/3 و نداشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی با میانگین نمره 05/1±83/3. سایر عوامل به ترتیب اهمیت وتاثیر گذاری در اولویت های بعدی قرار داشتند.
    نتیجه نهائی: موانع موجود در نگارش مقالات علمی حول سه محور مشکلات سازمانی، مشکلات شخصی و سازمانی و مشکلات صرفا" شخصی قابل بررسی و طبقه بندی است که با مساعدت مسئولین ارشد دانشگاه و سعی و تلاش اعضاء هیات علمی در رفع آنها، می توان امیدوار بود که گرایش و تمایل به نگارش مقالات علمی افزایش یابد.
    کلیدواژگان: پژوهش، مقالات علمی، نگرش، هیات علمی
  • گزارش های موردی
  • حمید اویسی اسکویی، پیمان عینی، فرزانه نصیراوغلی خیابانی صفحه 64
    مقدمه
    تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی است که عامل آن ویروسی از جنس Nairovirus از خانواده Bunyaviridae است. گرچه CCHF یک بیماری زئونوز است ولی موارد تک گیر و طغیانهایی از این بیماری، انسانها را هم درگیر نموده است. این بیماری در بعضی از کشورهای آفریقایی، اروپایی و آسیایی بصورت آندمیک وجود دارد. علائم بصورت ناگهانی بشکل تب، دردهای عضلانی، گیجی، درد وسفتی گردن، درد در ناحیه پشت، سردرد، درد چشم و فتوفوبی بروز خواهد کرد. تهوع، استفراغ، گلو درد و درد منتشر شکم ممکن است وجود داشته باشد. تشخیص از طریق شناسایی آنتی بادی اختصاصی ضد CCHF صورت می گیرد.
    معرفی بیمار: زنی افغانی 21 ساله در ماه هفتم بارداری با خونریزی شدید واژینال مراجعه نمود. تب شدید، درد عضلانی، سردرد، تهوع، شکم درد و خونریزی از لثه از علائم دیگر بیمار در هنگام بستری بود. زردی واضح در پوست، پتشی و اکیموز در سراسر بدن جلب توجه می کرد. در بدو بستری تست ELISA (IgM) برای CCHF منفی بود ولی همین تست در روز ششم بیماری مثبت شد.
    نتیجه نهایی: بیمار از بدو بستری تحت درمان با ریباویرین خوراکی قرار گرفت و پس از ده روز درمان، با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص گردید. پس از پیگیری های متعدد بصورت سرپایی، بیمار در سلامت کامل بسر می برد.
    کلیدواژگان: بونیاویریده، تب خونریزی دهنده کریمه، کنگو، نایروویروس
  • محمد وزیری، عباس معینی، مهدی اسکندرلو صفحه 68
    مقدمه
    بیماری کستلمن (Castleman’s Disease) یک بیماری نادر و با علت ناشناخته است که بصورت هیپرپلازی و بزرگی غدد لنفاوی ظاهر می شود بیماری معمولا در افراد جوان و بصورت درگیری موضعی قفسه سینه (مدیاستن) تظاهر می نماید ولی گاهی بصورت سیستمیک و به همراه بیماری های متعدد هماتولوژیک، پوستی، کلیوی، نرولوژیک و آندوکرین ظاهر می گردد. ندرتا بیماری کستلمن به همراه بیماری های خاص و درگیری مکانهای غیر معمول گزارش شده است. معرفی بیمار: در این گزارش بیماری 22 ساله معرفی می گردد که از دوران کودکی بدلیل تنگی نفس و سرفه بعنوان آسم تحت درمان قرار داشته است. در سن بلوغ و پس از آن بدلیل تشدید تنگی تنفس مورد بررسی تکمیلی قرار گرفته است و با تشخیص پرولاپس میترال و مشاهده توده مدیاسین، رزکسیون تومور انجام می گیرد.
    نتیجه نهائی: بر اساس نتیجه پاتولوژی، بیماری کستلمن از نوع هیالین واسکولار (Hyaline Vascular) تشخیص داده شد.
    کلیدواژگان: بیماری کستلمن، پزولاپس میترال، تومور مدیاستن
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحه 81