فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی ایلام - سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 56، پاییز 1386)

مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 56، پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احسان خدامرادی، بهزاد مهکی صفحه 1
    مقدمه
    ظهور سرطان پس از پیشرفت ضایعه دار در بدن نمایان می شود و در مراحل اولیه رشد آن، ضایعه قابل تشخیصی که در نگاره های عادی قابل مشاهده باشد، وجود ندارد. روش تشخیصی نگاره برداری رزونانس مغناطیسی((MRI، تشخیص افتراقی سرطان در حد سلولی را امکان پذیر می سازد. در برخی موارد همچون آشکارسازی متاستازهای غدد لنفاوی، MRIمعمولی نیز ضعیف است، در نتیجه لزوم استفاده از عوامل کنتراست نیز مورد توجه است. پایداری عامل کنتراست از عوامل مهم در استفاده از آنها به حساب می آید. در این تحقیق میزان پایداری عامل کنتراست گادولینیوم هماتوپورفیرین(Gd-H)در موش بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    به عضله پای چپ 20 موش سلول های سرطان کولون (HT-29/219) تزریق شد. حدود 3 تا 5 هفته پس از تزریق که قطر توده سرطانی عضله چپ موش ها به 5-3 میلی متر رسید، به موش ها عامل کنتراست Gd-Hتزریق شد.3، 7 و 24 ساعت پس از تزریق عامل کنتراست، موش ها ذبح شده و توده سرطانی و ارگان های حیاتی تشریح شد و سپس توسط روش هضم اسیدی به محلول تبدیل و برایNMR واسپکتروفتومتر به ترتیب جهت تعیین زمان آسایش و غلظت گادولینیوم باند شده با بافت های سرطانی سانتریفوژ و تصفیه گردید.
    نتایج
    در کبد و کلیه کمترین زمان آسایش به ترتیب مربوط به گروه های 24و72 ساعت پس از تزریق می شد. بیشترین شدت سیگنال ها در هر دو ارگان کبد و کلیه مربوط به 24 ساعت است. در مورد توده سرطانی بیشترین غلظت گادولینیوم مربوط به 24 ساعت پس از تزریق است.
    بحث و نتیجه گیری
    غلظت بیشتر گادولینیوم در ارگان ها منجر به کاهش زمان آسایش و افزایش شدت سیگنال می شود. تفاوت در کمترین زمان آسایش که در مورد کبد 24 ساعت و کلیه 72 ساعت است، نشان می دهد که تجمع در کبد در 24 ساعت است و بعد از آن فرایند دفع کلیوی اتفاق می افتد و پس از 72 ساعت بیشترین تجمع گادولینیوم به دست می آید. در نتیجه از لحاظ پایداری عامل Gd-H در موش پس از 72 ساعت دفع می شود.
    کلیدواژگان: گادولینیوم هماتوپورفیرین، سلولهای سرطان کولون، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، زمان آسایش، شدت سیگنال، عامل کنتراست
  • صدیقه امیر علی اکبری، بیان بلوری، خسرو صادق نیت حقیقی، حمید علوی مجد صفحه 8
    مقدمه
    حاملگی دارای شرا یط ویژه ایست که می تواند الگوی خواب را تحت تاثیر قرار دهد. حدود زنان باردار الگوی خواب غیر طبیعی داشته و از این مسئله شاکی هستند. از آنجایی که اختلال در خواب علاوه برداشتن عواقب فیزیکی و روانی برای زنان می تواند برروی سرانجام زایمان آنها ازجمله طول مدت لیبر و نوع زایمان تاثیر گذاز باشد.پژوهش حاضر به منظور تعیین ارتباط اختلالات خواب در ماه آخر بارداری با طول مدت لیبر و نوع زایمان در شهرستان سقز درسال 1385 می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر آینده نگر و تحلیلی می باشد که با روش نمونه گیری غیر تصادفی ومستمر صورت گرفت. در این پژوهش139 زن باردار نخست زای 39-37 هفته که مشخصات واحد های پژوهش را دارا بودند وارد مطالعه گردیدند و در دو گروه (54 نفر بدون اختلال خواب و 85 نفر دارای اختلال خواب) تا زمان زایمان پی گیری شدند. اطلاعات با روش تکمیل پرسشنامه و مشاهده با استفاده از ابزار فرم اطلاعاتی- چک لیست مشاهدات جمع آوری شد. و سپس با نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته های پژوهش: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین طول مدت مرحله اول زایمان در گروه بدون اختلال خواب 66 دقیقه کوتاهتر از گروه دارای اختلال خواب بود همچنین طول مدت مرحله دوم زایمان نیز 25 دقیقه کوتاهتر از گروه دارای اختلال خواب بود و این اختلاف از نظر آماری معنادار بود (001/0(p<. و اما طول مدت مرحله سوم زایمان و نوع زایمان در دو گروه تفاوت معنی دار نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر میرسد اختلالات خواب در بارداری می تواند باعث طولانی شدن مرحله اول و دوم زایمان شود ولی بر طول مدت مرحله سوم زایمان و نوع زایمان تاثیری ندارد توصیه می شود بر ضرورت رعایت بهداشت خواب در بارداری و آموزشهای لازم در این زمینه به زنان باردار تاکید گردد.
    کلیدواژگان: اختلال خواب، بارداری، لیبر، نوع زایمان
  • مرضیه مهرافزا، زهرا پناهنده، مونا عودی، سودابه نیکفرجام، سلمان نیکفرجام، حوا دشتدار، پروانه بدالهیان، احمد حسینی صفحه 15
    مقدمه
    آزمایش مایع منی امری ضروری جهت بررسی زوج نابارور می باشد ونتایج آن انتخاب نوع روش درمان را تحت تاثیر قرار می دهد.یافته های اخیر نشان دادند که مورفولوژی اسپرم بر اساس معیار کروجر که بر اساس پروگنوز درمان به سه گروه: 1) >14 درصد (عالی)، 2) 14-4 درصد (متوسط) و3) < 4 درصد (بد) تقسیم می شود، بیومارکری عالی برای پیشگویی کارکرد اسپرم و پیامد درمان می باشد.در مقابل مطالعات دیگری نشان داده اند که پیامد درمان ICSI به معیار کروجر وابسته نیست.
    هدف
    هدف از این مطالعه بررسی ارتباط پارامترهای اسپرم (تحرک-تعداد و مورفولوژی) و منبع برداشت اسپرم بر موفقیت درمان ICSI می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر مقطعی-تحلیلی می باشد که بروی 500 بیمار با اندیکاسیون ICSI که به مرکز درمان ناباروری مهر مراجعه نمودند،انجام شد.متغیرهای مورد بررسی شامل سن زن-سن مرد-علت و مدت نازایی-پارامترهای اسپرم(تعداد-تحرک و مورفولوژی)-منبع تهیه اسپرم-تعداد تخمک برداشت شده-تعداد جنین های منتقل شده-تعداد جنین جایگزین شده و میزان حاملگی می باشد.بعد از جمع آوری داده ها آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.10 با آزمونهای کای اسکوئر و تی تست انجام پذیرفت.
    نتایج
    بررسی ها نشان داد که میزان حاملگی 39 درصد (195 نفر از 500 بیمار) می باشد.میانگین سن زن ارتباط آماری معنی داری بر پیامد درمان داشت(در زنان حامله 6/5±6/29 و زنان غیرحامله5/5±6/31 سال).نتایج نشان داد که علت و مدت نازایی –پارامترهای اسپرم (تعداد-تحرک و مورفولوژی) و منبع تهیه اسپرم بر نتیجه درمان ICSI تاثیر معنی دار آماری ندارد.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه با نتایج مطالعه حاضر، بنظر می رسد که پارامترهای اسپرم و منبع تهیه آن فاکتور پیشگویی کننده خوبی جهت تعیین موفقیت بارداری در عمل ICSI نمی باشد.
    کلیدواژگان: پیامد حاملگی، پارامترهای اسپرم (تعداد، تحرک و مورفولوژی)، منبع تهیه اسپرم، تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)
  • آرمان رستم زاد، جواد چراغی صفحه 22
    یکی از شایعترین عوامل ایجاد کننده پریکاردیت بدنبال ابتلاء به سل ریوی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. از روش هایی همانند تست PPD – کشت و رنگ آمیزی مایع پریکارد، بیوپسی بافت پریکارد و PCR مایع پریکاردیال جهت تشخیص پریکاردیت استفاده می شود. در این مطالعه میزان حساسیت و ویژگی تست PPD جهت تشخیص پریکاردیت سلی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق 100 بیمار بستری شده در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان امام خمینی (ره) که با تشخیص اولیه پریکاردیت سلی طی سالهای 1380 تا 1383 پذیرش شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا تست PPD بعمل آمد سپس نمونه گیری از مایع پریکارد و بیوپسی بافت پریکارد بعمل آمد. از مایع پریکارد جهت رنگ آمیزی به روش زیل – نلسون و کشت بر روی محیط لوین اشتاین جانسون استفاده گردید. از بیوپسی بافت پریکارد جهت کشت بر روی محیط لوین اشتاین جانسون و پس از فیکساسیون رنگ آمیزی H&E و همچنین مطالعه جهت مشاهده گرانولوم پنیری شکل و باسیل توبرکلوزیس استفاده گردید. در ابن بررسی از 100 بیمار مورد مطالعه در 40 مورد با روش های آزمایشگاهی پریکاردیت سلی تشخیص داده شد که همگی علایم بالینی سل از خود نشان دادند. در این بیماران کشت مایع پریکارد در 18 بیمار (45 درصد)، کشت بیوپسی پریکارد در 18 بیمار(45 درصد)، رنگ آمیزی مایع پریکارد در 9 بیمار (22/5 درصد) و تست جلدی توبرکولین در 30 بیمار (75 درصد) مثبت گردید. ضمن اینکه تست جلدی توبرکولین در 10 بیمار (25 درصد) منفی کاذب و در (40 درصد) بیماران نتیجه مثبت کاذب گردید. (در این تحقیق میزان اندوراسیون تست جلدی توبرکولین بیش از 10 میلی متر مثبت و کمتر از آن منفی محسوب می گردید.
    کلیدواژگان: مایکوباکترویوم توبرکلوزیس، توبرکلین تست، محیط لوین اشتاین جانسون
  • محمدرضا آقامیریان، فریده زینی صفحه 28
    مقدمه
    الگوی وسترن بلاتینگ آنتی ژنهای پروتئینی عصاره های سوماتیک قارچها در تشخیص گونه و سویه های آنها مفید بوده و می تواند کمک با ارزشی در تشخیص عامل عفونت باشد.
    این مطالعه به منظور تعیین الگوی آنتی ژنهای پروتئینی عصاره سوماتیک فوزاریوم سولانی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه سویه 7419 UAMH و 3317 UAMH فوزاریوم سولانی که اولی از بیمار و دومی از هوا جدا شده بود جهت بررسی الگوی آنتی ژنیکی سوماتیک میسلیومهای جوان استفاده گردید، روش الکتروفورز روی ژل پلی اکریل آمید در حضور SDS (SDS-PAGE) و وسترن بلاتینگ برای تعیین تعداد و مشخصات آنتی ژنهای پروتئینی موجود در عصاره ها بکار گرفته شد.
    یافته های پژوهش: در آنالیز وسترن بلاتینگ عصاره سوماتیک سویه 7419UAMH فوزاریوم سولانی 16 باند آنتی ژنیک و سویه 3317UAMH فوزاریوم سولانی 11 باند آنتی ژنیک با وزن ملکولی 14 تا 100 کیلو دالتون شناسایی گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    سویه 7419 UAMH فوزاریوم سولانی که از بیمار جدا شده بود در مقایسه با سویه محیطی 3317 UAMH فوزاریوم سولانی باندهای آنتی ژنیک بیشتری ظاهر ساخت.
    کلیدواژگان: فوزاریوم سولانی، وسترن بلاتینگ، آنتی ژن
  • غلامحسین فرجاه، محمد آهی، محمد علی اطلسی، ملک سادات نعیمی صفحه 33
    مقدمه
    تشکیل میلین به بلوغ و تکامل سیتو اسکتال آکسون و میتو کندری وابسته است. فاکتور رشد عصب و فاکتور رشد شبه انسولین بصورت اختصاصی در تنظیم آنها نقش دارند.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه تجربی است که از 48 سر موش صحرایی نر (200-250 gr) استفاده شد. پس از قطع عصب سیاتیک، 1 سانتی متر از عصب برداشته شد و شکاف حاصله توسط یکی از 4 روش زیر ترمیم شد(مجرای پلی وینیلدین فلوراید یا (PVDF) با فاکتور رشد عصب و فاکتور رشد شبه انسولین 1، اتوگرافت، شم و کنترل). عصب سیاتیک در پایان هفته چهارم و دوازدهم توسط میکروسوپ الکترونی مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته های پژوهش: در پایان هفته چهارم پس از ترمیم، تعداد آکسون های بدون میلین در گروه های اتو گرافت و فاکتورهای رشد اختلاف معنی داری نداشت ولی در پایان هفته دوازدهم، تعداد آکسون های بدون میلین در گروه اتوگرافت نسبت به گروه فاکتورهای رشد ((P<0.01 اختلاف معنی داری داشت. چگالی میکروتوبول ها در هفته دوازدهم پس از ترمیم، در گروه نرمال و اتوگرافت اختلاف معنی داری ندارند. ستیغ میتوکندری در گروه های آزمایش موازی با محور درازشان بود.
    نتیجه گیری نهایی: از نتایج این مطالعه می توان نتیجه گرفت که با توجه به اثرات مثبت فاکتورهای رشد بر روی رشد و تکامل میکروتوبول ها و متیوکندری ها، ممکن است برای ترمیم ضایعات عصب محیطی مفید باشد.
    کلیدواژگان: عصب سیاتیک، فاکتور رشد عصب، فاکتور شبیه انسولین 1، میکروتوبول، میتوکندری، پلی وینیلیدین فلوراید
  • نسیم برهانی، فرزاد رجایی، حسین جعفری صفحه 41
    زمینه
    دی اکسید گوگرد یکی ازگازهای سمی و خطرناک در هوای آلوده کشورهای صنعتی است که در کارخانجات برای تهیه اسیدسولفوریک و مواد صنعتی دیگر استفاده می شود. لذا قشر عظیمی از افراد در معرض این گاز قرار میگیرند.
    هدف
    در این مطالعه اثرات هیستوپاتولوژیک دی اکسید گوگرد در مسمومیت حاد و مزمن بر روی کبد مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    28 عدد موش سوری نر به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول به عنوان کنترل، در معرض گاز قرارنگرفتند. گروه دوم (گروه حاد) فقط یک نوبت در معرض گاز با دوز بالا (100ppm) قرار گرفتند. گروه های سوم، چهارم به ترتیب یک هفته (مزمن یک هفته ای) و سه هفته(مزمن سه هفته ای) همه روزه یک نوبت و هر نوبت پنج دقیقه در معرض گاز با دوز کم (20ppm) قرار گرفتند. در تمامی گروه ها بعد از پایان کار حیوانات کشته شده و کبد آنها استخراج گردید. ابتدا مشاهدات ماکروسکوپی و سپس بررسی های میکروسکوپی صورت گرفت.
    یافته ها
    مقایسه تعداد سلول های کوپفر در گروه دوم (گروه حاد)، گروه های سوم و چهارم (گروه های مزمن) با گروه کنترل افزایش معنی داری را نشان داد (9±1.0 و 10±1.0 و 11±1.2، 7±1.4 و p<0.0001). در ضمن، مشاهدات کیفی، افزایش قابل ملاحظه ای در میزان نکروز سلول های کبدی و همچنین تغییر ساختمان طناب ها و سینوزویید های کبدی همراه با افزایش واکنش های التهابی درگروه تجربی نسبت به گروه کنترل نشان داد.
    بحث و نتیجه گیری
    بررسی حاضر نشان داده است که گاز دی اکسید گوگرد می تواند باعث تخریب سلول های کبدی و سینوزوییدها در مسمومیت حاد و مزمن شود.
    کلیدواژگان: دی اکسید گوگرد، موش، کبد
  • عبدالحسین پورنجف، علی عمارلویی، راضی ناصری فر، ابراهیم محمدی کلهری، حسین محمدی صفحه 49
    مقدمه
    حفظ سلامت محیط زیست و حرکت به سوی توسعه پایدار از جمله مسائلی است که مورد توجه سیاست مداران و برنامه ریزان هر کشوری در سطح کلان قرار دارد. این تحقیق با هدف تعیین وضعیت عوامل زیست محیطی مرتبط با سلامت جامعه شهری ایلام در سال 1383 تدوین شده تا با استفاده از نتایج بدست آمده بتوان راه کارهای مناسب بر اساس منابع و امکانات زیست محیطی بکار بست.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بصورت توصیفی– تحلیلی انجام گرفت. با استفاده از آمار ادارات مرتبط و نیز تکمیل پرسشنامه در ده محور مختلف شامل: مسکن و شهرسازی، نحوه مصرف انرژی، فضای سبز عمومی، حمل و نقل و بار ترافیکی، نحوه جمع آوری و نگهداری دام، آلودگی هوا، آب آشامیدنی، جمع آوری و دفع فاضلاب، نحوه دفع زباله، میزان آگاهی زیست محیطی افراد جامعه و روند فعالیت های دولت سبز نسبت به جمع آوری اطلاعات اقدام گردید و با تجزیه و تحلیل علمی و مقایسه با استانداردهای موجود وضعیت شاخص های زیست محیطی مورد نظر تعیین شد.
    یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که 81 درصد ساختمان های شهر ایلام با مصالح غیر مقاوم ساخته شده اند و 90 درصد اجرای تمامی پروژه ها با اصول ساختمان سازی مغایر بوده است. حدود 8/28 درصد کل خانواده های مورد مطالعه مبادرت به نگهداری دام در محل سکونت خود نموده اند. متوسط غلظت سالیانه ذرات معلق در هوای شهر ایلام برابر با 27/97 میکروگرم در متر مکعب هوا علام شده که حدود 6/1 برابر استانداردهای هوای پاک می باشد.
    آلودگی میکروبی آب در شبکه توزیع، کمی بیش از حد استاندارد و اتلاف آب در شبکه توزیع آب حدود 40 درصد می باشد و حدود یک چهارم فاضلاب شهر به تصفیه خانه منتقل می شود. میزان کل تولید زباله در شهر ایلام به طور روزانه 220-180 تن برآورد شده است که 70 درصد زباله ها را مواد فساد پذیر تشکیل می دهند. 1/95 درصد افراد مورد مطالعه علاقه مندی خود را به محیط زیست اعلام نموده و 3/14 درصد این جمعیت به عدم وجود تفریحگاه های خوب و مناسب اشاره داشته اند.
    کلیدواژگان: شاخص، محیط زیست، استاندارد، توسعه پایدار، ایلام