فهرست مطالب

Journal of Dental School
Volume:25 Issue: 3, 2007

  • تاریخ انتشار: 1386/07/11
  • تعداد عناوین: 18
|
  • پارسا آتشرزم، دنیا صدری، مهتاب میرفلاح صفحه 221
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع نسبتا بالای اپولیس فیشوراتوم در بیماران دارای پروتز کامل و تبعات و عوارض شناخته شده آن، همچنین نداشتن اطلاع کافی از میزان شیوع آن در سالمندان دارای پروتز کامل، این تحقیق با هدف تعیین میزان شیوع اپولیس فیشوراتوم و عوامل مرتبط با آن در سالمندان وابسته در دو آسایشگاه سالمندان کهریزک و پاسداران استان تهران در سال 1384 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق توصیفی – مقطعی بر روی 201 زن و مرد سالمند بالای 65 سال دارای پروتز کامل انجام گرفت. عوامل مرتبط سن، جنس، مدت استفاده، گیر، ثبات و رضایت از زیبایی پروتز، درمان کننده، سالهای استفاده از پروتز کامل و محل زندگی مورد بررسی قرار گرفتند. داده های به دست آمده جمعآوری، شیوع اپولیس فیشوراتوم و میزان آن در جامعه سالمندان دارای پروتز کامل با احتمال 95% تعیین و عوامل مرتبط با آماره کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    در 201 نفر واجد شرایط، شیوع ضایعه اپولیس فیشوراتوم 4/16% بود. ثبات و گیر، مدت استفاده از پروتز کامل در شبانه روز و جنس با بروز بیماری ارتباط داشتند (05/0P<). سن، سالهای استفاده از پروتز کامل و رضایت از زیبایی پروتز، محل زندگی و سازنده دنچر با بروز بیماری ارتباط نداشتند.
    نتیجه گیری
    شیوع اپولیس فیشوراتوم در جامعه مورد بررسی درصد نسبتا بالایی را نشان داد که این مطلب نگران کننده است. با توجه به امکان تغییرات دیسپلاستیک و پیش بدخیمی در این ضایعه، انجام تحقیقات هم گروهی و کارآزمایی بالینی پیشنهاد میگردد.
    کلیدواژگان: اپولیس فیشوراتوم، سالمند وابسته، پروتز کامل
  • احمدحسن آهنگری، بهزاد رجایی صفحه 228
    سابقه و هدف
    سرومرها نسل جدید کامپوزیتها هستند دارای خصوصیاتی همچون مقاومت سایشی زیاد، قابلیت ارتجاعی بالا، استتیک خوب، وزن کم و ترمیم آسان میباشند و با داشتن سختی نزدیک به مینای دندان باعث سایش آنها در دندان مقابل نمیشوند. در بعضی از موارد استفاده از زیرساخت فلزی جهت پشتیبانی سرومرها اجتنابناپذیر خواهد بود. هرگونه ریزنشتی بین کوپینگ و ونیر میتواند باعث تغییر رنگ در ناحیه سرویکال، طعم و بوی بد دندان بیمار، خوردگی در ناحیه سرویکال و در بعضی موارد حتی جدا شدن ونیر شود. هدف از این مطالعه بررسی میزان ریزنشت سطح تماس بین آلیاژ نیکل کروم و سه نوع ماده سرومر Belleglass، Signum، Gradia میباشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی، 21 کوپینگ فلزی با ضخامت 5/0 میلیمتر و از جنس آلیاژ نیکل کروم بر روی یک دای برنجی با تراش چمفر ساخته شدند. بیدزهایی به قطر 4/0 میلیمتر در سطح ونیر شونده تعبیه شدند. کوپینگها به سه گروه 7تایی تقسیم شده، بعد از آمادهسازی 3 نوع ماده سرومر Belleglass، Signum، Gradia بر طبق دستورالعمل کارخانه بر روی آنها قرار داده شد. برای ایجاد محیطی شبیه محیط دهان، کوپینگها به مدت دو هفته در دمای 55 درجه سانتیگراد و 2000 سیکل در دستگاه ترموسیکلینگ قرار داده شده، سپس در محلول فوشین 5/0 درصد برای مدت 24 ساعت قرار گرفتند. سپس نمونه ها در آکریل شفاف گذاشته شده و بعد از برش در امتداد پلن سرویکواینسایزال میزان ریزنشت با استفاده از اندازهگیری میزان نفوذ رنگ توسط میکروسکوپ dimensional محاسبه شد. از آزمون آماری Kruskal-wallis جهت تعیین اختلاف معنیدار بین گروه ها استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند Signum دارای بیشترین میزان ریزنشت (5345/0±4286/1) بوده، کمترین ریزنشت متعلق به Belleglass (7868/0±4286/0) بود. Gradia بین این دو قرار داشت (3779/0±8571/0). تنها تفاوت میان Belleglass و Signum معنیدار بود (024/0=P).
    نتیجه گیری
    با محدودیت موجود در این مطالعه، میزان گسترش ریزنشت سرویکالی بین کوپینگ فلزی و سرومر به نوع بخصوص ماده سرومر به کار رفته بر روی آن بستگی دارد. Belleglass دارای کمترین ریزنشت و Signum دارای بیشترین ریزنشت بودند.
    کلیدواژگان: سرومر، ریزنشت، آلیاژ نیکل کروم
  • مسعود اجلالی، فرزاد یگانه، فرهاد طباطباییان، امیرحسین مجیدی، نگار همایونفر صفحه 236
    سابقه و هدف
    همواره ترمیم ضایعات صورتی برای متخصصین پروتز مشکل بوده است. پروتزهای فکی صورتی خارج دهانی محدودیتهای بارزی از قبیل بستر بافتی متحرک، فقدان گیر پروتزهای بزرگ و عدم پذیرش پروتز توسط بیمار دارند.استفاده از ایمپلنت سبب کاهش این مشکلات میگردد. گیری که به واسطه ایمپلنت ایجاد میگردد، این امکان را میدهد که بتوان پروتزهای بزرگ را بر بسترهای بافتی متحرک قرار داد. در نتیجه متخصص پروتز تمام تلاش خود را صرف زیبایی پروتز خواهد نمود.
    بر این اساس این مقاله با هدف معرفی یک مورد ساخت پروتز گوش متکی بر ایمپلنت در یک بیمار با سابقه تروما، مراجعه کننده به بخش پروتز متحرک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه شد.
    کلیدواژگان: آسیبهای گوش خارجی، پروتز فکی صورتی، پروتز گوش، ایمپلنت جمجمهای صورتی
  • ابراهیم امینصالحی، امیر قاسمی، سپیده بانوا، علی تهرانی راد صفحه 243
    سابقه و هدف
    تطابق رنگ یکی از مهمترین عوامل در دندانپزشکی زیبایی میباشد، بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثر پلیمریزاسیون بر تغییر رنگ کامپوزیت صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    برای این تحقیق تجربی آزمایشگاهی، 60 استوانه از 6 کامپوزیت مختلف (Tetric ceram، Z 100، Peint Z1، Charsima، Glacier، Clearfilst) با قطر 3 میلیمتر و ضخامت 2 میلیمتر ساخته شدند. در یک اتاق تاریک، یک لام شیشهای زیر نمونه قرار داده شد و مقداری از هر کامپوزیت، داخل حفره قالب ریخته و به خوبی pack شد. سپس لام دیگری روی قالب قرار گرفت. برای استاندارد کردن شرایط تحقیق برای تمام نمونه ها، شابلونی تهیه شد تا در تمام مراحل تحقیق، شرایط یکسان باقی بماند. لنز دوربین در زاویه 45 درجه و در فاصله 3 سانتیمتر از نمونه ثابت شد. در نور روز فتوگرافی های قبل و بعد از پلیمریزاسیون با دوربین دیجیتال تهیه شدند. اطلاعات با سیستم CIE lab و با استفاده از نرم افزار Photoshop ارائه شدند. تغییرات رنگی با ایندکس ΔE مورد محاسبه قرار گرفتند. داده ها توسط آزمونهای آماری Paired-t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از t-test و ANOVA استفاده شده است.
    یافته ها
    میزان L (Lightness) پس از پلیمریزاسیون تنها در کامپوزیت Clearfill ST افزایش یافته، در سایر کامپوزیتها کاهش پیدا کرد. میزان a (کرومای سبز – قرمز) پس از پلیمریزاسیون تنها در Clearfill ST افزایش پیدا کرده، در سایر کامپوزیتها کاهش یافت. میزان b (کرومای زرد – آبی) پس از پلیمریزاسیون در کامپوزیتهای Z100 و Glacier افزایش و در بقیه کاهش یافت(05/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده تغییرات رنگی در تمامی کامپوزیتها بود (3/3ΔE>). بالاترین تغییر رنگ متعلق به Z100 (75/10) و کمترین آن به Tetric-ceram، 79/3 مربوط بود.
    کلیدواژگان: پلیمریزاسیون، کامپوزیت، ΔE، تغییر رنگ
  • قاسم انصاری، میترا طبری صفحه 250
    سابقه و هدف
    مقاومت باکتری ها در مقابل آنتیبیوتیک مصرفی یک مشکل عمده در کنترل عفونتهای دندانی میباشد. مقاومت چندداروئی در بین باکتری های گرم منفی بیهوازی که نقش مهمی را در ایجاد علائم و نشانه های کلینیکی بیماری پالپ و پریرادیکولار بازی میکنند، از آنزیمهای تغییر دهنده باکتریال و ترشح آنزیم بتالاکتاماز ناشی میباشد. این میکروارگانیسمهای گرم منفی قادرند از باکتری های حساس به پنیسیلین با آزاد کردن آنزیم بتالاکتاماز در حفره دندانی محافظت کنند. این مطالعه با هدف بررسی حضور ژن تولید کننده آنزیم بتالاکتاماز در کلیه میکروارگانیسمهای موجود در آبسه های ادنتوژنیک دندانهای شیری کودکان انجام گردید.
    مواد و روش ها
    در تحقیق تجربی – مشاهدهای حاضر در مجموع 40 کودک با فاصله سنی 10-4 سال از میان مراجعین به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شدند. این کودکان هیچگونه بیماری سیستمیک نداشته و حداقل به مدت دو هفته قبل از نمونه گیری، هیچگونه آنتیبیوتیک دریافت نکرده بودند. کلیه بیماران انتخاب شده حداقل یک دندان مبتلا به آبسه قابل مشاهده کلینیکی همراه با سابقه درد طی روزهای اخیر داشتند. از تکنیک دقیق و سریع polymerase chain reaction برای تایید حضور ژن بتالاکتاماز به عنوان عامل ایجاد رقابت در برابر ترکیبات پنیسیلین دارای حلقه بتالاکتام استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    با بررسی نمونه های تهیه شده و طبق اطلاعات به دست آمده از داده های جمعآوری شده حضور ژن بتالاکتاماز در 2/63% نمونه ها مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به وجود ژن بتالاکتاماز در بیش از نیمی از نمونه ها به نظر میرسد به منظور کنترل ایجاد سوشهای مقاوم باید در تجویز آنتیبیوتیکها در کلینیک دقت بیشتری نمود.
    کلیدواژگان: آنزیم بتالاکتاماز، PCR، آبسه های دندانی
  • رضا بیرنگ، محمدرضا ابریشمی، سید ابراهیم خاکزاد، ابراهیم یوسفیفر صفحه 255
    سابقه و هدف
    بیماران مبتلا به پریودنتیت دارای ریسک فاکتورهای بیشتری در ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی میباشند این تحقیق با هدف بررسی مقایسهای میانگین CBC،CRP و فاکتورهای انعقادی آن در بیماران مبتلا به ژنژیویت انجام شد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مورد - شاهدی، 40 بیمار مرد مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اصفهان با دامنه سنی 50-25 سال بررسی شدند. نمونه ها به دو گروه مورد (مبتلا به ژنژیویت) و شاهد (افراد سالم) تقسیم شدند. ایندکس خونریزی لثه نمونه ها (CBI) در ابتدا ثبت و در صورت داشتن شرایط از آنها نمونه گیری خونی به عمل آمد. فاکتورهای خونی CBC (شامل RBC، WBC، HB، HCT)، CPR، فیبرینوژن و فاکتور VII بررسی و داده ها با آزمونهای T و ANOVA تحلیل شدند.
    یافته ها
    RBC در گروه مورد و شاهد برابر 106×31/5 و 106×08/5 در میکرولیتر، WBC در گروه مورد 103×35/6 و در شاهد 103×16/6، HB در گروه مورد (gr/dlit 52/13) و در گروه شاهد (gr/dlit 93/13) بود. هماتوکریت در گروه مورد و شاهد به ترتیب 72/42% و 07/43%، CRP در گروه مورد و شاهد به ترتیب 05/2 و 04/2 میلیلیتر، فیبرینوژن در افراد مبتلا به ژنژیویت 3/215 و در گروه شاهد mg/dlit 5/183و عامل VII در افراد گروه مورد 176 و در گروه شاهد mg/dlit181 بود که هیچکدام اختلاف معنی داری بین دو گروه نشان ندادند.
    نتیجه گیری
    نمونه های مورد و شاهد تفاوت معنی داری از نظر متغیرهای مورد بررسی نشان ندادند. با توجه به احتمال ورود باکتری ها در داخل خون و تشدید احتمال بروز ضایعات اولیه آتروسکلروز در بیماری های پریودنتال لزوم آگاهسازی بیماران در این خصوص احساس میشود.
    کلیدواژگان: بیماریهای قلبی، عروقی، ژنژیویت، عوامل انعقادی
  • شهین رکنی، محمودرضا جعفری، سارا کوشا صفحه 261
    سابقه و هدف
    آلیاژهای دندانی در تماس نزدیک با بافتهای دهان قرار دارند. به دنبال پدیده خوردگی (Corrosion) امکان ایجاد تغییراتی در بافتهای اطراف دهان وجود دارد. با توجه به اینکه در کشور ما اکثر آلیاژهای مورد استفاده در پروتز ثابت از نوع بیس متال بوده و تولیداتی در زمینه ساخت این نوع آلیاژ در داخل کشور صورت گرفته است، هدف از این مطالعه بررسی اثر سمیت سه نمونه آلیاژ بیس متال از نوع نیکل-کروم با یک نمونه آلیاژ high noble روی سلولهای فیبروبلاست موش L929 با استفاده از تست MTT (3، 4، 5 دی متیل تیازول – 2 و 5 دی فنیل تترازولیوم برمید) میباشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش تجربی انجام گرفت. از هر آلیاژ 12 دیسک به قطر 5 میلیمتر و ضخامت 5/2 میلیمتر تهیه و در محیط کشت RPMI به مدت 48 و 72 ساعت قرار داده شد (ایجاد محیط extract). سپس محیطهای Extract هر آلیاژ با دو رقت 200 میکرولیتر و 40 میکرولیتر تهیه شده، سمیت آنها با تست MTT بررسی و با گروه کنترل شامل محیط کشت بدون نمونه و محیط کشت حاوی نمونه تفلون مقایسه گردید. عناصر نیکل، کروم، مس، روی و نقره آزاد شده از هر آلیاژ با استفاده از دستگاه جذب اتمی اندازهگیری شدند. جهت انجام آنالیزهای آماری از نرم افزار آماری Graph Instat و آزمون آماری ANOVA یک طرفه و تست Tukey استفاده گردید.
    یافته ها
    پس از 48 ساعت ملاحظه گردید، نمونه های آلیاژ از نظر سمیت نسبت به هم و نسبت به گروه کنترل، اختلاف معنی دار نداشتند. پس از 72 ساعت، نمونه ها با هم تفاوت معنی داری نداشتند ولی نسبت به گروه کنترل اختلاف معنیدار ملاحظه گردید(مینالوکس با کنترل: 01/0P<، دگوباند با کنترل: 001/0P<، ویرون 99 با کنترل: 001/0P<، سوپرکست با کنترل: 05/0P<). همچنین بین نمونه های هرآلیاژ با دو رقت 200 میکرولیتر و 40 میکرولیتر تفاوت معنیدار وجود نداشت. بیشترین آزادسازی نیکل و کروم از مینالوکس، بیشترین آزادسازی نقره از دگوباند و بیشترین آزادسازی روی از سوپرکست صورت گرفت.
    نتیجه گیری
    در این تحقیق مشخص شد سه نمونه آلیاژ نیکل - کروم و یک نمونه آلیاژ high noble مورد مطالعه از نظر سمیت، تفاوتی با یکدیگر نداشتند. با افزایش زمان مجاورت سلولها با نمونه های آلیاژ فوق، درجاتی از سیتوتوکسیته ملاحظه گردید.
    کلیدواژگان: آلیاژ بیس متال، آزادسازی عناصر، سازگاری حیاتی، سمیت سلولی
  • کاوه سیدان، امیرحسین مجیدی، فرهاد طباطباییان، فرشید جلفایی قدیم صفحه 269
    سابقه و هدف
    یکی از مهمترین شاخصهای مقبولیت کلینیکی و دوام رستوریشنهای ریختگی تطابق مارجینالی آنهاست. عدم دستیابی به یک تطابق مارجینالی مطلوب باعث اکسپوژر لایه سمان شده، خطر حل شدن آن را به دنبال خواهد داشت که به تجمع پلاک باکتریال، عود پوسیدگی و التهاب بافتهای لثه منجر میگردد. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی تاثیر نوع خط خاتمه تراش بر میزانmarginal discrepancy بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که به روش نیمه تجربی انجام شد، سه عدد دای فلزی به روش شبیه سازی تهیه، یکی از آنها با تراش شولدر بول (دای A)، دیگری با تراش چمفر (دای B) و دای فلزی سوم نیز به صورت شولدر بول در ناحیه باکال و چمفر در ناحیه پالاتال آماده شد (دای C). برای هر دای فلزی 7 نمونه فریمورک از آلیاژ Wiron99 کست شد و اندازهگیری marginal discrepancy در دو بعد عمودی و افقی انجام گرفت. برای مقایسه های آماری از آزمون ANOVA و مقایسه چندگانه Tukey استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که تفاوت معنی داری از نظرMarginal opening افقی در جهت باکوپالاتالی و مزیودیستالی در سه گروه A، B و C وجود دارد (05/0P<، 05/0P<). همچنین تفاوت بین دوبهدوی گروه ها به جز گروه های B و C در جهت باکوپالاتالی و گروه های A و B در جهت مزیودیستالی معنیدار بود (05/0P<). همچنین تفاوتهای معنی داری بین Marginal opening عمودی در جهات مزیال، دیستال و پالاتال وجود داشت (05/0P<). در مقایسه دوبهدوی گروه ها تفاوتهای معنی داری بین گروه های (A و C)، (B و C) در جهات مزیال، دیستال و پالاتال وجود داشت (05/0P<) و در سایر موارد تفاوتها قابل توجه نبودند.
    نتیجه گیری
    تحقیق نشان دهنده تاثیر نوع خط خاتمه تراش بر میزان marginal discrepancy بود به طوری که کمترین و بیشترین میزان Marginal opening افقی در تراش شولدر بول و تراش به صورت ترکیب دو روش شولدر بول و چمفر اتفاق افتاده بود. همچنین تراش چمفر کمترین Marginal opening عمودی را ایجاد کرده بوده و تراش شولدر بول بعد از آن قرار داشت که تفاوت دو تراش از نظر آماری معنیدار نبود.
    کلیدواژگان: تطابق مارجینال، marginal discrepancy، خط خاتمه تراش، marginal opening
  • مسعود فلاحی نژاد قاجاری، ندا پیشوا صفحه 277
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش تمایل بیماران برای مصرف فرآورده های فلوراید در منزل و رواج روزافزون انواع متفاوت دهانشویه ها مانند پرسیکا و ایرشا که کارخانه های سازنده آنها را واجد فلوراید معرفی نمودهاند، هدف از تحقیق حاضر تعیین میزان و جذب فلوراید در مینای سالم بعد از مصرف دهانشویه ایرانی (پرسیکا و ایرشا) در مقایسه با دهانشویه استاندارد Oral-B بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش تجربی (آزمایشگاهی) در دانشکده شیمی دانشگاه تهران انجام شد. در مرحله نخست دو نمونه دهانشویه Oral-B، سه نمونه دهانشویه پرسیکا و چهار نمونه دهانشویه ایرشا آنتیپلاک با سری ساخت مختلف در شهر تهران خریداری شدند. در مرحله بعد، مقادیر فلوراید هر سه نوع دهانشویه پس از رقیقسازی با معرف فلوراید (شامل اسید استیک، کلرید سدیم و CDTA) با استفاده از پتانسیومتری تعیین شد. در مرحله بعد 30 دندان پرمولر سالم و عاری از پوسبدگی که به منظور درمانهای ارتودنسی خارج شده و در محفظه های جداگانه حاوی الکل نگهداری شده بودند به دو نیمه تقسیم و در سه گروه شاهد – مورد، مورد بررسی قرار گرفتند. در گروه های مورد به ترتیب دهانشویه های Oral-B، ایرشا و ایرشا به همراه مسواک زدن طی 7 روز متوالی به کار رفتند. با مقایسه گروه های شاهد و مورد میزان فلوراید جذب شده در سطح (KOH-Soluble Fluoride or KOH-SF) به روش Caslavska و فلوراید پیوند شده) Structurally Bound Fluoride or SBF به روشMcCann اندازهگیری شد. سپس نتایج به کمک آزمونهای آماری Paired t، ANOVA و LSD مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مرحله اول دهانشویه پرسیکا در مقادیر قابل اندازهگیری فاقد فلوراید تشخیص داده شد و سایر آزمایشهایی که انجام آنها به وجود فلوراید منوط بودند، بر روی آن انجام نگرفت. ولی دهانشویه ایرشا مانند Oral-B حاوی حداقل 05/0% سدیم فلوراید بود. سپس مقادیر فلوراید جذب شده در ساختار (SBF) برحسب ppm به دست آمده و در سه گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در رابطه باKOH-SF تنها با استفاده از آزمون LSD تفاوت جزئی در مقدار فلوراید جذب شده در گروه دوم و سوم مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    دهانشویه پرسیکا فاقد فلوراید تشخیص داده شد و دهانشویه ایرشا مشابه Oral-Bدارای 05/0 درصد سدیم فلوراید بود. دهانشویه ایرانی از نظر مقدار و جذب فلوراید (SBF) مشابه دهانشویه Oral –B است. مسواک زدن 5 دقیقه بعد از مصرف دهانشویه اثری بر نفوذ فلوراید در ساختار مینا ندارد ولی مقدار فلوراید جذب شده در سطح (KOH-SF) را کاهش میدهد.
    کلیدواژگان: دهانشویه، جذب فلوراید، پرسیکا، ایرشا
  • محمود قاسمی، آزاده بابایی صفحه 283
    سابقه و هدف
    آنالیزهای بیوشیمیایی بزاق اخیرا به عنوان یک آزمون تشخیصی مورد توجه قرار گرفتهاند. هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین آنزیم AST در بزاق و بیماری پریودنتال بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق کوهورت تاریخی (Historical cohort)، 60 داوطلب شامل سه گروه 20 نفری سالم، پریودنتیت خفیف و پریودنتیت شدید قرار گرفتند. پس از کسب رضایت و اخذ اطلاعات عمومی پارامترهای پریودنتال شامل پلاک، خونریزی، عمق پاکت و میزان از دست رفتن چسبندگی ثبت گردیدند. در انتها 1 میلیلیتر از بزاق پس از شستشوی دهان با آب، جمعآوری و ارزیابی بیوشیمیایی میزان آنزیم صورت پذیرفت. داده ها استخراج و اختلاف بین سه گروه توسط آزمون Kruskal Wallis، همچنین اختلاف بین گروه ها (دو گروه با هم) توسط آزمون student t مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    بزاق افراد با پریودنتیت شدید میزان بالاتری از آنزیم (4/16±95/67) را در مقایسه با گروه سالم (5/13±80/36) و افراد با پریودنتیت خفیف (4/18±45/43) نشان داد که این اختلاف کاملا معنیدار بود (0001/0P<).
    نتیجه گیری
    به نظر میرسد بین میزان آنزیم AST بزاق و شدت بیماری پریودنتال رابطه معنی داری وجود دارد و با افزایش شدت بیماری میزان این آنزیم در بزاق افزایش می یابد. با این وجود انجام مطالعات طولانیمدت با شرایط دقیقتر و حجم نمونه بالاتر جهت اثبات ضروری به نظر میرسد.
    کلیدواژگان: بزاق، پریودنتیت، آسپارتیت آمینوترانسفراز، از دست رفتن چسبندگی
  • شاهین کسرایی، حمیدرضا عبدالصمدی، محمد عطایی صفحه 290
    سابقه و هدف
    نقش الیاف کلاژن در چسبندگی به عاج دندان و لایه هیبرید هنوز به وضوح مشخص نشده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر برداشت کلاژن سطح عاج دمینرالیزه با اسید بر ریزنشت عاجی ترمیم کامپوزیت با چهار سیستم باند عاجی نسل پنجم صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی با تکنیک مشاهدهای بر روی 144 حفره کلاس Vدر ناحیه CEJ روی سطح باکال و لینگوال دندانهای پریمولار سالم انسان در هشت گروه انجام شد. لبه اکلوزالی حفرات در مینا و لبه سرویکالی آنها در عاج یا سمنتوم قرار داشت. حفرات با اسید فسفریک 15 ثانیه اچ شده و شسته شدند. کلاژن عاج دمینرالیزه شده در نیمی از نمونه ها با هیپوکلریت سدیم 25/5% به مدت 1 دقیقه برداشته شد. حفرات با چهار سیستم باند عاجی یک جزیی Single Bond، Excite، One-Step و Prime & Bond NT باند و با کامپوزیت ترمیم شدند. نمونه ها پس از ترموسیکل به مدت 3 ماه در آب مقطر با دمای اطاق نگهداری شده و سپس 72 ساعت در محلول متیلن بلو 10% قرار گرفتند. ترمیمها به طور باکولینگوالی بریده شده و بوسیله استریومیکروسکوپ قرار گرفتند. توسط دو مشاهده کننده مجزا مقدار ریزنشت لبهای رتبهبندی شد. یافته ها با آزمونهای آماری Kruskal Wallis و Dunn- multiple comparison مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میزان ریزنشت در لبه های سرویکالی حفرات در گروه های اچ شده و گروه هایی که بعد از اچ شدن عاج با اسید، توسط هیپوکلریت سدیم دپروتئینه شده بودند، بسته به نوع سیستم باندینگ تفاوت معنیدار داشت(001/0P<). همچنین مشخص شد که در لبه عاجی ترمیم، برداشت کلاژن سطح عاج دمینرالیزه موجب کاهش معنیدار ریزنشت سیستم One-Step و افزایش ریزنشت سیستم Excite میگردد(001/0P<). در گروه های Single Bondو Prime & Bond NT کاربرد هیپوکلریت سدیم بعد از اچ نمودن عاج با اسید در مقدار ریزنشت تغییر معنی داری ایجاد نکرد.
    نتیجه گیری
    ریزنشت لبه عاجی ترمیمهای کامپوزیت بعد از برداشت کلاژن از سطح عاج دمینرالیزه با اسید، بسته به نوع سیستم باندینگ عاجی میتواند به طور قابل ملاحظه کاهش، یا افزایش یافته یا اینکه بدون تغییر بماند.
    کلیدواژگان: کلید واژگان: ریزنشت، باند عاجی، هیپوکلریت
  • فاطمه مشهدی عباس، فرزانه وطندوست، شیما نفرزاده صفحه 299
    سابقه و هدف
    ضایعات استخوانی به دلیل ایجاد دفرمیتی، بیحسی، درد، اشکال در بلع و در نهایت مرگ در موارد بدخیم از جمله ضایعاتی هستند که تشخیص سریع آنها از اهمیت بالائی برخوردار است. در کتب مرجع اطلاعات کاملی در این مورد وجود دارد ولی در کشور ما تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته، لذا این تحقیق با هدف بررسی شیوع 2 گروه از ضایعات استخوانی، ضایعات فیبرواوسئوس و تومورهای با منشاء استخوانهای سر و گردن در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی و بیمارستان طالقانی در سالهای 81-1360 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق تحقیقی توصیفی و گذشتهنگر بوده است و از پرونده های موجود بیماران در بخش پاتولوژی دانشکده دندانبزشکی شهید بهشتی و بیمارستان طالقانی در سالهای 81–1360 استفاده شد. در مجموع سرشماری 144 نمونه تومور استخوانی و ضایعه فیبرواسئوس در بین برونده ها وجود داشت. فرمهای اطلاعاتی با استفاده از متغیرهای موجود ثبت شده در پرونده ها تکمیل شدند و اطلاعات به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از بررسی تعداد 4935 پرونده تعداد 144 مورد ضایعه فیبرواسئوس و تومور استخوانی در سر و گردن یافت شد. از میان ضایعات فیبرواسئوس، فیبروزدیسپلازی و از میان تومورهای خوشخیم، استئوما و استئوبلاستوما و در بین ضایعات بدخیم استخوانی، استئوسارکوم شایعتر بودند.
    نتیجه گیری
    فیبروز دیسپلازی در زنان، در دهه دوم زندگی و در فک بالا، استئوبلاستوما در زنان، در دهه اول و چهارم زندگی و در فک پایین و استئوما در زنان، در دهه سوم زندگی و در فک پایین و استئوسارکوما در مردان و در فک پائین شایعتر بودند.
    کلیدواژگان: شیوع، ضایعات فیبرواسئوس، تومورهای استخوانی خوش خیم و بد خیم سر و گردن
  • رومینا مظاهری، زهرا بحرالعلومی، داریوش خلیلی مقدم صفحه 304
    سابقه و هدف
    ZOE خالص، مادهای است که به طور رایج در پر کردن کانال دندانهای شیری کاربرد دارد. برای وارد کردن ZOE به داخل کانال از دو روش مختلف استفاده میشود. هدف از انجام این تحقیق، مقایسه این دو روش (استفاده از پلاگر و استفاده از لنتولواسپیرال) از نظر میزان ریزنشت در پالپکتومی دندانهای شیری بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، 44 دندان قدامی شیری ماگزیلا به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. پس از آمادهسازی کانالها، نمونه ها به طور تصادفی به دو گروه 20 تایی مورد آزمایش و دو گروه 2 تایی شاهد مثبت و منفی تقسیم شدند. در گروه مورد آزمایش اول، کانال دندانها به روش دستی و از طریق کندانس کردن با پلاگر، با ZOE خالص و با قوام سفت پر گردید. در گروه دوم کانال دندانها به کمک لنتولواسپیرال با ZOE رقیق پر شد. سپس ابتدای کانالها با کلتوزول سیل گردید و تمام سطح ریشه به جز 2 میلیمتر انتهای ریشه، با دو لایه لاک ناخن و یک لایه موم چسب پوشانده شد. پس از آن نمونه ها در محلول متیلن بلو 2% قرار گرفته، در جهت طولی برش داده شدند. در نهایت میزان نفوذ رنگ با استفاده از استریومیکروسکوپ اندازه گیری شده، یافته ها با آزمون T مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین نفوذ رنگ (ریزنشت) برای گروه اول 92/2 میلیمتر (با انحراف معیار 98/0) و برای گروه دوم 83/4 میلیمتر (با انحراف معیار 50/1) بدست آمد که این میزان در گروه اول به طور معنی داری کمتر از گروه دوم بود (001/0P<).
    نتیجه گیری
    روش دستی به علت قوام و ویسکوزیته بالای ZOE، دارای ریزنشت اپیکالی کمتر بوده، و روش ارجح برای پر کردن کانال دندانهای شیری میباشد.
    کلیدواژگان: دندانهای شیری، ریزنشت اپیکالی، زینک اکساید، اوژنل
  • مجید ناصر خاکی، سایه احسانی صفحه 310
    سابقه و هدف
    یکی از خصوصیات دندانهای آکریلی مورد استفاده در درمان پروتز کامل اتصال شیمیایی آنها با بیس پروتز میباشد که در این مورد تحقیقات زیادی بر روی تولید مختلف دندانهای آکریلی انجام گرفته است. هدف از انجام این تحقیق، مقایسه قدرت باندینگ میان آکریل بیس پروتز و 4 نوع دندان مصنوعی ساخت کارخانه ایدهآل ماکوی ایران با 2 نمونه خارجی ایوکلار تولید کشورهای لیختناشتاین و ایتالیا بود.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر از نوع تجربی و مقطعی بوده، به صورت in vitro انجام شد. در این مطالعه روش نمونه گیری، غیراحتمالی آسان بوده و از هر نوع دندان مصنوعی 6 عدد و در مجموع 36 عدد دندان مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق طبق استاندارد شماره ISO 3336 انجام شده، به طوری که 6 مولد گچی با استفاده از یک قالب برنجی استاندارد آماده شده و از این مولدها جهت تهیه بلوک آکریلی که هرکدام به 6 عدد دندان مصنوعی متصل بودند، استفاده شد. هر بلوک آکریلی توسط دیسک فلزی غیر قابل ارتجاع به 6 قسمت تقسیم شد. به طوری که نمونه نهایی شامل یک دندان متصل به یک قطعه آکریلی بود. نمونه ها در دستگاه تعیین کششInstron 1195 با سرعت mm/min5 تا بروز شکست (fracture) تحت کشش قرار گرفتند. نتایج حاصل برحسب کیلوگرم گزارش شده و با استفاده از آزمون آماری ANOVA مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که از لحاظ مقداری، بالاترین میزان میانگین نیرو مربوط به دندان مصنوعی ایوکلار لیختن اشتاین (kg7/11±5/67) بوده و کمترین میزان میانگین نیرو نیز در دندانهای مصنوعی مرجان (kg3/9±3/50) مشاهده شد. لازم به ذکر است که نمونه سوپربرلیان از لحاظ مقدار میانگین قدرت باندینگ تنها یک کیلوگرم با دندان ایوکلار لیختن اشتاین اختلاف داشت.
    نتیجه گیری
    دندان ایوکلار لیختن اشتاین از لحاظ مقدار میانگین نیروی باندینگ در مقایسه با سایر دندانهای این تحقیق به عنوان برترین معرفی میشود.
    کلیدواژگان: قدرت باندینگ، دندان مصنوعی، آکریل بیس پروتز
  • سعید نظافتی، علی وفایی صفحه 316
    سابقه و هدف
    ایجاد ارتباط سینوسی – دهانی (oroantral fistula) یکی از عوارض خارج کردن دندانهای خلفی فک بالا میباشد. اخیرا استفاده از فلاپ پایهدار چربیگونه جهت درمان ارتباط سینوسی-دهانی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مقاله بررسی نتایج کلینیکی استفاده از فلاپ پایهدار چربی گونه در بستن ارتباط سینوسی دهانی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی که به صورت case series صورت پذیرفت، 13 بیمار (11 مرد و 2 زن) با میانگین سنی 06/34 و انحراف معیار 6/8 سال (52-24 سال) که در اثر کشیدن دندان خلفی بالا یا جراحی کیست دندانی دچار ارتباط ناخواسته سینوس و دهان شده بودند از فلاپ پایهدار چربی گونه استفاده شد. جراحی تحت بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شد. تمامی بیماران قبل و 6 ماه بعد از جراحی توسط رادیوگرافی واترز از نظر وجود عفونت داخل سینوس مورد ارزیابی قرار گرفتند. ترمیم کلینیکی زخم در هفته اول و دوم و 6 ماه بعد از جراحی بررسی گردید.
    یافته ها
    بستن ارتباط سینوسی - دهانی در کلیه بیماران با موفقیت انجام شد. به غیر از یک بیمار که بعد از 6 ماه از علائم سینوزیت فکی شکایت داشت بقیه بیماران در طی مدت پیگیری بدون علامت بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان دادند که فلاپ پایهدار چربیگونه میتواند به عنوان روشی مطمئن در درمان ارتباط سینوسی دهانی به کار رود.
    کلیدواژگان: سینوس ماگزیلاری، ارتباط سینوسی دهانی، فلاپ پایهدار چربی گونه
  • نگار همایونفر، حسن سازگارا صفحه 322
    سابقه و هدف
    استفاده از پستهای پیش ساخته برای بازسازی دندانهای اندو شده از مدتها قبل متداول بوده است. این مقاله با هدف مرور و طبقهبندی انواع پستهای پیش ساخته نگاشته شد.
    مرور مقالات: هم اکنون سیستمهای متفاوتی از پستهای پیش ساخته در بازار موجود است. این سیستمها از نظر روش قرار دادن در ریشه دندان، شکل هندسی، فرم سطحی و جنس پست با یکدیگر متفاوت هستند. هر کدام از انواع این پستها دارای مزایا و معایب خاص خود میباشد. در ابتدا تنها پستهای پیشساخته فلزی در طرحهای متفاوت ساخته میشد، اما با افزایش تقاضا جهت ساخت رستوریشنهای زیباتر از جمله رستوریشنهای تمام سرامیک و نیز برای استفاده بیشتر از سیستمهای باندینگ، نیاز به پستهای غیرفلزی آشکار گشت و انواع پستهای سرامیکی و رزینی تقویت شده با فایبر ساخته شد. لازم است که دندانپزشک با آگاهی از خصوصیات، مزایا و معایب هر سیستم بتواند در هر مورد خاص پست مناسب را برگزیند و مورد استفاده قرار دهد.
    کلیدواژگان: پست پیش ساخته، شکل هندسی پست، فرم پست، جنس پست
  • مسعود یغمایی، ایرج رجایی، سعیده یغمایی، محمد نوروزمنش صفحه 332
    سابقه و هدف
    بخش تحتانی صورت به ویژه فک پایین بیش از سایر نواحی مستعد شکستگی است حال آنکه از میان شکستگی ها، کندیل به سبب وضعیت آناتومیک منحصر به فرد خود حائز اهمیت و دقت میباشد. این تحقیق با هدف شناخت علل و میزان شیوع شکستگی کندیل انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک مطالعه اپیدمیولوژیک از طرح و علل شکستگی های کندیل است. این مطالعه گذشتهنگر با استفاده از پرونده بیماران در طی 11 سال (1383-1373) صورت پذیرفت. اطلاعات شامل سن، جنس، محل آناتومیک، علت شکستگی، نوع درمان و عوارض پس از درمان بودند. از نظر سنی بیماران بین 2تا 75 سال سن داشتند و شایعترین دهه سنی 30-20 سال بود. از 134 نفر 78 درصد را مردان تشکیل میدادند. از مجموع 475 بیمار با شکستگی فک پایین که به بخش جراحی فک و صورت بیمارستان دکتر شریعتی در طی این 11 سال مراجعه کرده بودند 134 نفر (2/28 درصد) دچار شکستگی کندیل بودند.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که شایعترین موقعیتهای شکستگی، شکستگی های ساب کندیلر بودند. شکستگی های یک طرفه میزان بیشتری (1/70 درصد) را به خود اختصاص دادند. از میان شکستگی ها، بیش از 42% آنها ناشی از تصادفات ترافیکی بودند. بیشتر بیماران (8/88%) به روش بسته تحت درمان قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    شکستگی های کندیل 2/28درصد از کل شکستگی های فک پایین را در این مطالعه به خود اختصاص دادند. شایعترین محل شکستگی، شکستگی های ساب کندیلر بودند. شایعترین علت شکستگی تصادفات ترافیکی بودند. شایعترین روش درمانی برای شکستگی فک پایین روش بسته بود. میزان شکستگی در مردان بیش از زنان بوده، شایعترین عارضه پس از درمان در شکستگی، آنکیلوز بود.
    کلیدواژگان: کلید واژگان: شکستگی، کندیل، تروما، اپیدمیولوژی
  • منصوره دمرچیلو، افشان تاج بخش صفحه 336
    یکی از شیوه های بدیعی که طی 30 سال اخیر در غرب رایج شده است؛ توجه به ماخذ مقالات علمی به عنوان ابزاری برای بازیابی مقالات جدید، تحلیل محتوای آنها، ربط موضوعی میان نوشته ها و مسائلی از این قبیل میباشد. در واقع ارزش یک مقاله علمی بر اساس تاثیر در مقالات و نوشته های بعدی (حضور در ماخذ آنها) تعیین میشود. یکی از موسسات معتبر جهان که در زمینه معرفی مقالات معتبر علمی فعالیت میکند، Institute for Science Information (موسسه اطلاعات علمی) میباشد. SCI (Science Citation Index) از سال 1961 هر دو ماه یکبار توسط ISI منتشر میشود. این پایگاه مقالات بیش از 3300 عنوان مجله علمی و فنی برجسته جهان را نمایه میکند و از طریق آن میتوان از میزان استنادهایی که به یک مقاله شده، اطلاع یافت.
|
  • Dr. Parsa Atashrazm *, Dr. Donya Sadri, Dr. Mahtab Mirfallah Page 221
    Background And Aim
    According to relatively high prevalence of epulis fissuratum in patients having complete denture, with its known consequences and predicaments also, the controversy and lack of information about the prevalence of epulis fissuratum especially in Iranian dependent elderly, the aim of this study was to determine the prevalence of epulis fissuratum and its associated factors, in two senatorium of Tehran (Kahrizak, and Pasdaran) in 1384. Methods & Materials: This cross- sectional study was done on 201 dependent elderlies having complete dentures. Clinical examinations were done to diagnose and record the epulis fissuratum which is a sessile or pedanculated inflammatory fibrous hyperplastic lesion under base of the denture. Associated factors such as sex, age, site of living, retention, and stability of denture, satisfaction of denture esthetic, complete denture maker, and complete denture wearing period were studied. The prevalence of epulis fissuratum was determined and the associated factors were statistically analysed by Chi-square test.
    Results
    The prevalence of epulis fissuratum was 16.4%. There was significant relation among the prevalence of epulis fissuratum with sex, stability, retention of complete denture and period of wearing complete denture on 24 hours (P<0.05). Other studied factors didn’t have any significant relation with incidence of epulis fissuratum.
    Conclusion
    The prevalence of epulis fissuratum was noticeable. With regard to probable displastic and precancerous changes in this lesion cohort and clinical studies are recommended.
  • Dr. Mohammad Hassan Ahangari *, Dr. Behzad Rajaee Page 228
    Background And Aim
    This study assessed cervical microleakage between a Ni-Cr alloy and 3 indirect polymeric veneering materials. Methods & Materials: In this experimental study, twenty one metalic frameworks (copings) were obtained by fabrication 0.5 mm calibrated wax patterns on a master cast abutment. The wax patterns were provided with 0.4 mm beaded retention on the veneering surfaces and cast in a Ni-Cr based alloy used for fixed partial dentures. The Ni-Cr copings were divided equally into 3 groups, 7 samples in each group, and veneered with 3 polymeric materials (Belleglass, Signum, Gradia). Three chemical conditioning systems (metal prep, retention flow, GC metal primer II) were used with the respective veneering system recommended by the manufacturer no control group was created. After, 2 weeks of storage in distilled water at 37 ºC, 2000 cycles at 5-55ºC, and 24 hours of storage in 0.5% basic fuchsine, specimens were embedded in clear liquid casting resin and sectioned along a perpendicular cervico-incisal plane through the middle of cervical collar. The surfaces of the resulting sections were examined in the cervical area with a dimensional microscope to detect dye penetration. Scores were compared and analysed with the use of Kruskal-wallis test.
    Result
    Signum was associated with the highest microleakage scores (1.4286±0.5345) and the least microleakage at the interface was produced by Belleglass (0.4236±0.07868), followed by Gradia (0.8571±0.3779). Only the difference between Belleglass and Signum was significant (P=0.024).
    Conclusion
    Within the limitation of this in vitro study, the extent of cervical microleakge between the coping and veneer depended on the particular polymeric material used for veneering. The extremes of the study were Belleglass and Signum (respectively lowest and highest leakage scores).
  • Dr. Massoud Ejlali, Dr. Farzad Yeganeh, Corresponding Author: Dr. Farhad Tabatabaian Page 236
    Background And Aim
    Restoration of facial lesions has been always difficult for prosthodontists. Extraoral facial prosthesis are faced with apparent limitations such as base removable tissue, lack of large-sized prosthesis and intolerance by the patients. The use of implants may lead to a decrease in these limitations. The implant-induced retention can replace the large-sized prosthesis in removable tissue bases and then, the attention may be focused on prosthesis esthetics only. The present study reports a case of implant – supported ear prosthesis with trauma history referring to Removable Prosthodontics Department of Dental School, Shaheed Beheshti University of Medical Sciences.
  • Corresponding Author: Dr. Ebrahim Amin Salehi *, Dr. Amir Ghassemi, Dr. Sepideh Banava, Dr. Ali Tehranirad Page 243
    Background And Aim
    Color matching has an important role in esthetic dentistry. The aim of this study was to evaluate composite color changes after polymerization.Methods & Materials: In this experimental study, sixty cylinders of six different composite (Z100, Tetric-ceram, Point 4, Charisma, Glacier, Clearfil ST) were prepared with 3mm diameter and 2mm thickness (10 each). A frissete was placed under cylinders, composite resin was packed in each cylinder and other frissete was located on the cylinder. Digital camera was fixed at a distance of 3 cm from specimens with 45 degree angle. Photographs were taken before and after polymerization with a professional digital camera in standard daylight. Data were recorded in CIE Lab system. Color shifts were calculated as ΔE.
    Result
    The “L” value increased in “Clearfill ST” composite resin and decreased in other composites after polymerization. The “a” value increased in “Clearfill ST” composite resin and decreased in other composites after polymerization. The “b” value increased in “Z100 and Glacier” composite resin and decreased in other composites after polymerization.
    Conclusion
    All composites showed color changes (ΔE<3.3). The highest color change was measured in Z100 (ΔE=10.75) and the least in Tetric-ceram (ΔE=3.79).
  • Dr. Ghassem Ansari *, Dr. Mitra Tabari Page 250
    Background And Aim
    The presence of Beta-lactamase gene in microorganisms is believed to be responsible for resistance of subsequent infections to routine and penicillin derivates antibiotics. As such bacterial resistance has been a continuing and evolving problem in the management of the case efforts are centered on the distribution of such gene to provoke clinicians to use alternative antimicrobial agents. This investigation was aimed at the presence of the beta – lactamase gene in microorganisms responsible for peri-apical infections of primary teeth. Methods & Materials: Samples were taken from dental abscess of infected teeth from a group of 40 children attending the pediatric dental clinic. They aged 4-10 with at least 1 infected primary tooth with no systemic background. Attempts were made to make sure none of the selected cases had received any antibiotics during the last two weeks prior to sampling. The rapid and fine rapid polymerase chain reaction technique (PCR) was used to identify the gene transcript including any beta – lactamase gene presence. Data were analyzed by chi-square test.
    Results
    Assessing the collected data and a further analysis revealed the presence rate of beta – lactamase at 63.2% of the cases.
    Conclusion
    As the presence of the beta – lactamase gene was approved in more than 60% of the cases a definite need for a more appropriate and precise antibiotic therapy of infected primary teeth is recommended.
  • Dr. Reza Birang *, Dr. Mohammad Reza Abrishami, Dr. Seyyed Ebrahim Khakzad, Dr. Ebrahim Youssefifar Page 255
    Background And Aim
    Patients with periodontitis have more risk factors for cardio – vascular diseases in comparison with healthy people. Considering higher prevalence of cardio–vascular and gingival inflammatory diseases in the society, the present study was carried out to evaluate the means of CBC, CRP, and coagulation factors as possible risk factors of cardio- vascular diseases in patients with gingivitis. Methods & Materials: In this case – control retrospective study, 40 male patients (20-25 years old) referred to Isfahan Dental School, who were selected by non-randomized sample method, were divided into 2 groups: group 1: gingivitis cases & group 2: controls (healthy gingiva). The patients underwent clinical examinations and their bleeding index (CBI) was recorded. Blood sampling was carried out in the patients meeting the study criteria and VII – factor were investigated. Data were analyzed statistically by t-test and ANOVA.
    Result
    RBC was 5.31×106 and 5.08×106 in case and control samples, WBC was 6.35×103 and 6.16×103 in cases and controls and HB was 13.52 and 13.93 gr/dlit in case and control groups. Hematocryte, CRP, fibrinogen and VII factor were respectively 42.72%, 2.05, 215.3 and 176 in cases and 43.07%, 2.04, 183.5 and 181 mg/dlit in controls. No significant differences were found between two groups in these factors.
    Conclusion
    The results showed no significant differences between the patients having gingivitis and healthy gingival, but due to a strong probability for the bacteria and their products to enter the blood in gingivitis and aggravating atherosclerosis, it is recommended to inform the patients and society about these risk factors.
  • Dr. Shahin Rokni *, Dr. Mahmoodreza Jafari, Dr. Sara Koosha Page 261
    Background and Aim
    Dental alloys following corrosion cause changes in oral tissues. As base metal alloys are used for fabrication of dental prostheses and are manufactured in Iran, the aim of this study was to investigate the cytotoxicity of three types of nickel – chromium base metal alloys with one type of high noble alloy on mouse fibroblast cell (L 929) by MTT test. Methods & Materials: In this experimental study, 12 disks of each alloy with 5mm diameter and 2.5 mm thickness were prepared and placed in RPMI culture medium for 48 hours & 72 hours (extract medium). Then the extract mediums were diluted in two different dilutions of 200 μl & 40 μl and their cytotoxicity were evaluated by MTT assay and compared with two control groups consist of only culture media & culture media with teflon. The amount of Nickel, chromium, copper, zinc & silver released from each alloys were measured by flame atomic absorption device. The data were analyzed by Graph Instat software, one way ANOVA and Tukey tests.
    Result
    After 48 hours, no significant difference in cytotoxicity was found between samples and control groups. After 72 hours there was a significant difference between samples and control groups (Minalux vs. Control: P<0.01, Degubond vs. Control: P<0.001, Wiron 99 vs. Control: P<0.001, Supercast vs. Control: P<0.05). There was no significant difference in cytotoxicity with two dilutions of 200 μl & 40 μl between samples. Maximum release of nickel and chromium were observed from Minalux, silver from Degubond and zinc from Supercast.
    Conclusion
    The cytotoxicity of three Nickel-Chromium alloys and one high noble which were used in this study was not different. Cytotoxicity increased with time.
  • Dr. Kaveh Seyyedan *, Dr. Amir Hossein Majidi, Dr. Farhad Tabatabaian, Dr. Farshid Jolfaee Ghadim Page 269
    Background And Aim
    One of the most important criteria for clinical acceptance and longevity of cast restorations is marginal accuracy. Marginal discrepancy causes cement layer exposure, increases risk of cement wash out leading to plaque accumulation, recurrent caries and gingival tissue inflammation. This study assessed the effect of finishing line preparation design on marginal discrepancy. Methods & Materials: In this experimental invitro study, three metal dies were prepared using simulation method with beveled shoulder, chamfer and combination of both (buccal beveled shoulder encounters palatal chamfer) that addressed groups A, B and C respectively. Seven wax patterns for each die were cast in Wiron 99 (Basemetal Alloy). After seating the frameworks, marginal discrepancy was measured in two horizontal and vertical dimensions. The data were analyzed by one way ANOVA and Tukey multiple comparisons tests.
    Results
    The significant differences of horizontal marginal opening were found among three groups in buccopalatal and mesiodistal directions (P<0.003, P<0.0001). Also, significant differences found between pair groups except to A and C in buccopalatal and A and B in mesiodistal directions. The vertical marginal opening in three groups was statistically different at mesial, distal and palatal directions (P<0.05) but not at buccal side. The vertical marginal opening differences of pair groups (A and C, B and C) at mesial, distal and palatal directions were significant (P<0.05).
    Conclusion
    Within the limitation of this study, finishing line, preparation design significantly affects the marginal discrepancy, the least and most horizontal marginal opening was produced in beveled shoulder and the combined preparation of beveled shoulder and chamfer, respectively. Chamfer preparation caused minimum vertical marginal opening while the beveled shoulder was in the next rank with no significant statistical differences.
  • Dr. Massoud Fallahinejad Ghajari *, Dr. Neda Pishva Page 277
    Background And Aim
    Regarding to increasing fluoride consumption by patients and increasing currency of different kinds of mouthwashes like Persica and Irsha that claim to have fluoride, the aim of this study was to determine fluoride content and uptake in sound enamel after usage of Iranian mouthwashes in comparison with standard oral-B mouthwash. Methods & Materials: In this in vitro experimental study, the fluoride content of mouthwashes were determined. Then 30 extracted human sound premolars were randomly divided into three groups of 10 and each tooth was longitudinally bisected into experimental and control halves. A specified hemi circular area on each experimental half was treated with one of the rinses. Three case-control groups were evaluated after using Oral-B, Irsha and Irsha with brushing. The amount of fluoride uptake in enamel surface (KOH - Soluble fluoride) and structure (structurally bound fluoride) was determined by the method of Caslavska and Mc Cann. The results were analyzed by using paired t, ANOVA and LSD tests.
    Results
    Persica didnt have any considerable fluoride but Irsha was found to have the same amount of fluoride as Oral-B (0.05% NaF). There was a statistical difference between experimental and control halves in fluoride content (P<0.05). But there was no significant difference between three groups in fluoride uptake.
    Conclusion
    Persica did not have any considerable fluoride. There is no difference between structurally bound fluoride uptake after using Irsha with or with out brushing. But it decreased the amount of KOH-Soluble Fluoride.
  • Dr. Mahmood Ghassemi *, Dr. Azadeh Babaei Page 283
    Background and Aim
    The previous studies demonstrated that there is a strong relationship between the levels of Aspartate aminotransferase (AST) and the progression of the periodontal disease. The aim of this study was to evaluate the level of this enzyme in various stage of the periodontal disease. Methods & Materials: Sixty volunteers participated in this historical cohort study. They were divided in three groups of 20 each group 1 (healthy periodontium), group 2 (early periodontitis), and group 3 (advanced periodontitis). Following periodontal examination including plaque index, bleeding on probing, pocket depth, and attachment level, 1ml of unstimulated saliva was collected and evaluated for the differences by means of Kruskal Wallis and student t tests.
    Result
    There was a higher level of the enzyme in the saliva of the subjects with advanced periodontitis (67.95±16.4) compared to periodontally normal (36.8±13.5) and early periodontitis (43.45±18.4) patients, and the difference was highly significant (P<0.0001).
    Conclusion
    There seems to be a positive relationship between periodontal disease severity and the higher value of the AST enzyme in saliva. The results should be confirmed by longitudinal studies evaluating the various parameters of the periodontal disease.
  • Dr. Shahin Kasraie *, Dr. Hamid Reza Abdosamadi, Dr. Mohammad Ataie Page 290
    Background And Aim
    The role of collagen fibers in dentin adhesion and hybrid layer has not clearly been established. This study evaluated the effect of collagen removal on the microleakage of four single bottle adhesive systems at resin-dentin interfaces by dye penetration technique. Methods & Materials: This experimental study was performed on 144 class V cavities prepared in buccal and lingual surfaces of human premolar teeth at the cemento-enamel junction with the cervical margin in dentin or cementum and the occlusal margin in enamel. The cavities were etched with 36% phosphoric acid for 15 seconds, rinsed and divided into 8 groups. In 4 groups the cavities were filled with a composite resin using four different dentin adhesive systems [Single Bond, Excite, One-Step, Prime & Bond NT]. In the other 4 groups the acid etched cavities were treated with a 5.25% NaOCl solution to remove the collagen and restored using the same adhesive system and composite resin. The specimens were thermocycled and stored in distilled water at 24 °C for three months and were immersed in a 10% solution of methylene blue dye for 72 hours. After rinsing, the restorations were sectioned buccolingually and assessed under an optical stereomicroscope. Microleakage was scored by two independent observers. The data were analyzed by Kruskal Wallis and Dunn multiple comparison tests.
    Result
    Collagen removal resulted in a significant decrease of microleakage for One-Step and an increase for Excite at cervical margin (P<0.001) but did not reduce the microleakage at cervical margins for Prime & bond NT and Single Bond group.
    Conclusion
    Except collagen removal, microleakage of class V composite restoration depends on the type of bonding system which can be related to fillers, functional monomers or solvent of adhesive systems.
  • Dr. Fatemeh Mashhadi Abbas *, Dr. Farzaneh Vatandoost, Dr. Shima Nafarzadeh Page 299
    Background And Aim
    Immediate diagnosis and treatment is very important in fibrooseous lesion and bone tumor because of complication of these lesions like deformity, paresthesia, dysphagia and death. There was no research project of this matter in Iran. So, it was decided to evaluate the prevalence of fibro-osseous and tumoral lesions of head and neck in Shaheed Beheshti Dental School and Taleghani Hospital. Methods & Materials: This descriptive study was done on the existing data of the 4953 patients referred to the Pathology Department of Shaheed Beheshti Dental School and Taleghani Hospital during 1981-2002.
    Results
    144 cases of fibro-osseous lesions and bone tumors were collected in this research. Among fibro osseous lesions, fibrous dysplasia was the most prevalent lesion, while among benign bone lesions, osteoma and osteoblastoma and among malignant bony lesions, osteosarcoma had the highest prevalence.
    Conclusion
    Fibrous dysplasia was the most prevalent lesion in females, the second decade of life and in upper jaw. Osteoblastomas were observed in females, in the first and fourth decades of life and in lower jaw. Osteoma was seen mostly in females, in the third decade of life and in lower jaw, while osteosarcoma was prevalent in males, in the third decade of life and in lower jaw.
  • Dr. Romina Mazaheri *, Dr. Zahra Bahrololoomi, Dr. Dariush Khalili Moghaddam Page 304
    Background And Aim
    Non–reinforced ZOE is the substance that is commonly used in pulpectomy and filling primary teeth canals. Two different ways may be used plugger or lentulo spiral to carry ZOE into the canals. The aim of this study was to compare the degree of microleakage in pulpectomy of primary teeth with each of these two different ways. Methods & Materials: In this experimental study, 44 single rooted primary teeth from maxilla were used based on convenience sampling. First, pulps of all the teeth were removed and all of them were filed. Then all the samples were divided into four groups randomly, two experimental groups each with 20 cases and two smaller groups each with only 2 cases as positive and negative control. In the first experimental group, dental canals were obturated with a thick mix of pure ZOE through condensing with plugger manually. In the second experimental group, dental canals were obturated with a thin mix of ZOE by lentulo spiral. Coronal end of the canals were sealed with Coltosol and most of the root surface was covered with two layers of nail polish and one layer of stick wax, except for 2 mm of apical end of the root. Then samples were immersed in 2% methylenblue and sectioned longitudinally. Finally dye penetration was calculated under a stereomicroscope and results were analyzed by t-test.
    Result
    The mean value of dye penetration (microleakage) in first group was 2.92 mm and for the second group was about 4.83 mm so that the mean value in the first group was significantly lesser than that of the second group (P<0.001).
    Conclusion
    Because of high viscosity and thickness of ZOE, the hand–held technique (using plugger) had lesser microleakage & better apical seal which could be considered as the preferred technique in filling primary teeth canals.
  • Dr. Majid Naser Khaki *, Dr. Sara Ehsani Page 310
    Background And Aim
    This study has been established in order to compare the bond strength of four Iranian artificial teeth – which are produced by Ideal Makoo – and two foreign types of Ivoclar (Liechtenstein & Italy) with denture base resins. Methods & Materials: In this experimental and cross sectional study, 6 teeth from each type of the artificial teeth were selected and on the whole, 36 teeth from each type of the artificial teeth were studied. This study was established according to standard ISO 3336, in which 6 stone molds were prepared using a standard brass block and the molds were used to produce 6 acrylic blocks which were each attached to 6 artificial teeth. Each acrylic block was sectioned in to 6 separate samples, so that each sample consisted of an artificial tooth attached to an acrylic part. The samples were tested by Instron 1195- a tension testing machine with the speed of 5 mm/min until fractured. The results were reported in kilogram and were analyzed using the ANOVA statistical test.
    Results
    The results revealed that Liechtenstein Ivoclar had the highest mean bonding force (67.5±11.7 kg) with and Marjan artificial tooth proved to have the lowest mean bonding force (50.3±9.3 kg). It should be noted that the difference of mean strength of Super Brelian and Liechtenstein Ivoclar was only 1 kilogram.
    Conclusion
    Regarding the bond strength, Liechtenstein's Ivoclar would be introduced as the most superior specimen. However, Super Brelian had a very slight difference with Liechtenstein's Ivoclar.
  • Dr. Negar Homayunfar *, Dr. Hassan Sazgara Page 322
    Background And Aim
    Restoring endodontically treated tooth with prefabricated post is a well accepted technique with a long history. This article reviews and classifies various prefabricated posts. Different types of prefabricated posts are available in the market now. These posts are different from each other in installation method, geometric form, surface configuration and material. Each type has it's own advantages and disadvantages. Previously, only metal prefabricated posts in different designs, shapes and surfaces were fabricated by manufacturers. With increasing demand for esthetic restorations, like all ceramic restorations and also for using bonding systems more and more, the need for nonmetallic posts is increased, pushing manufacturers to fabricate ceramic and fiber-reinforced resin posts.
    Conclusion
    A dentist must know about characteristics, advantages and disadvantages of different post and choose the most suitable type for each case.
  • Dr. Massoud Yaghmaei *, Dr. Iraj Rajaee, Dr. Saeedeh Yaghmaee, Dr. Mohammad Nourozmanesh Page 332
    Background And Aim
    This is an epidemiological study of patterns of condylar fractures. The aim of this study was to assess the incidence and etiology of condylar fractures. Methods & Materials: In this retrospective study, data were obtained by means of special questionnaire regarding age, gender, anatomic site, pattern, causes of injury, treatment modalities and complications. During an 11 years period (1994-2004) 475 patients represented 134 condylar fractures (28.2%) admitted to Dr. Shariati Hospital of Tehran – Iran.
    Results
    Of the 134 patients, 105 (78%) were men and 29 (22%) were women (ratio 3.6:1). Patient's age at the time of injury ranged from 2 to 75 years, with a mean age 24.7 years. The highest incidence was seen in the third decade of life (27.6%). The predominant causative factors in this study was motor vehicle accident (42%) followed by falls and assaults. Most patients (88.8%) were treated by close reduction surgery. The seasonal distribution showed that summer accounted a highest percentage (31%) of all fractures.
    Conclusion
    The condylar fractures included 28.2 percentages of all mandibular fractures in this study. The most common part of condylar fractures was subcondylar site (76.1%). The most common causes were traffic accidents (42.2%). The most common treatment method was close reduction (88.2%). The most common fixation method was maxillomandibular fixation (MMF). Fracture rate in men was more than women (78.4% Vs. 21.6%). The most important associated complications with condylar fractures was ankylosis (2.98%).