فهرست مطالب

کومش - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 21، پاییز 1385)

فصلنامه کومش
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 21، پاییز 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/09/20
  • تعداد عناوین: 14
|
  • عابدین وکیلی صفحات 1-9
    سکته یا ایسکمی مغزی، سومین عامل مرگ و میر در کشورهای پیش رفته و یا در حال توسعه بوده و یکی از علل اصلی معلولیت های درازمدت به شمار می رود. متاسفانه با وجود تلاش های صورت گرفته، هنوز درمان موثر و اختصاصی برای آن یافته نشده است. بنابراین، جهت تحقیق و فهم پاتوفیزیولوژی ایسکمی مغزی و احتمالا یافتن روش های درمانی، نیاز به مدل حیوانی و یا تجربی قابل اعتماد است. امروزه مدل های حیوانی مختلفی جهت بررسی درمان احتمالی ایسکمی مغزی استفاده می شود، این مدل ها خود به دو نوع ایسکمی مغزی موضعی و گلوبال تقسیم می شوند؛ ایسکمی مغزی موضعی به وسیله مسدود کردن شریان میانی مغز از طریق باز کردن جمجمه و تزریق آمبولی و یا روش فیلامنت و ایسکمی فراگیر نیز با مسدود کردن شریان های اصلی تغذیه کننده مغز و یا متوقف کردن موقتی قلب در حیوانات ایجاد می شود. به طور خلاصه در این مقاله مروری، مهم ترین روش های ایجاد مدل های حیوانی ایسکمی های موضعی و فراگیر مغزی بحث شده است.
    کلیدواژگان: سکته مغزی، مدل های حیوانی، اختلالات نرولوژیک
  • محمدرضا اکبری عیدگاهی، رضا نصر، علی اکبر شعبانی، مجید مقبلی صفحات 11-18
    سابقه و هدف
    فولیکول استیمولاتینگ هورمون (FSH) از خانواده هورمون های گلیکوپروتئینی هیپوفیز و متشکل از دو زیر واحد آلفا و بتا می باشد که فعالیت بیولوژیک این هورمون مربوط به زیر واحد بتای آن است. این مطالعه به منظور جداسازی ناحیه کدکننده ژن انسانی FSHb با سیگنال سکانس طبیعی ژن و کلونینگ آن در شاتل وکتور pPIC9 تحت پروموتر AOXI و سیگنال سکانس آلفا فاکتور انجام شد.
    مواد و روش ها
    طی دو مرحله امپلیفیکاسیون و کلونینگ از روی ژنوم یک زن سالم، این ژن به صورت یک قطعه 2kb با بازسازی ناحیه ''5 قبل از کدون شروع جدا و اکسپرشن وکتور pPIC9-F1 ساخته شد.
    یافته ها
    هضم آنزیمی و سکانسینک ساختار و ترادف صحیح ژن FSHb با حفظ نواحی اسپلایسینگ را در pTV-2019 نشان داد. Restriction analysis و PCR با پرایمرهای AOXI نشان داد. pPIC9F1 دارای ساختار صحیح می باشد.
    نتیجه گیری
    وکتور نوترکیب pPIC9F1 ساخته شده در این مطالعه شامل ناحیه کدکننده ژن و سیگنال طبیعی آن FSHb(+sig E2-IVS2-E3) بوده که قادر است این ژن را در ژنوم مخمر تحت پروموتر AOXI وارد کند، که در این حالت فیوژن پروتئینی شامل سیگنال پپتید آلفا فاکتور - سیگنال پپتید FSH به وجود می آید. FSHb به نحوی بیان خواهد شد که سیستم مخمری قادر به جداسازی آلفا فاکتور باشد. به نظر می رسد این نخستین تلاش برای کلونینگ ژن انسانی FSHb در سیستم مخمری باشد.
  • بهناز بهنام، افشین سمایی، راهب قربانی، ماندانا رشیدی، طیبه میرآخورلو صفحات 19-24
    سابقه و هدف
    امروزه تجویز والپروات سدیم در درمان اختلالات روان پزشکی و نورولوژی رو به فزونی است. سندرم تخمدان پلی سیستیک (PCOS) به عنوان عارضه ای از مصرف دراز مدت والپروات سدیم در بعضی کتب و مقالات روان پزشکی و نورولوژی بیان شده است. به همین دلیل مطالعات بیش تری در خصوص عوارض این دارو ضروری است.
    مواد و روش ها
    چهل نفر بیمار از بین مراجعین به مطب های اعصاب و روان و مغز و اعصاب، جهت درمان با والپروات سدیم انتخاب شدند. قبل از شروع درمان و 6 ماه بعد از مصرف والپروات سدیم بیماران از نظر اندازه تخمدان، سطح FSH و LH، تستوسترون، شاخص توده بدنی (BMI)، هیرسوتیسم و بی نظمی پریود مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین نسبت LH به FSH و میانگین LH، FSH و BMI به طور معنی داری پس از مصرف والپرات سدیم نسبت به قبل از مصرف افزایش یافته بود (P<0.05). اما میانگین سطح تستوسترون افزایش معنی دار پس از مصرف والپروات سدیم نشان نداد. 25% بیماران پس از مصرف والپروات سدیم قاعدگی نامنظم و 7.5% سایر تخمدان غیرنرمال پیدا کردند. یک نفر از بیماران علایم PCOS را نشان داد که با قطع دارو علایم بیمار نیز از بین رفت.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد مصرف والپروات سدیم می تواند در بعضی از بیماران سندرم تخمدان پلی سیستیک به وجود آورد.
    کلیدواژگان: والپروات سدیم، بروز، سندرم تخمدان پلی سیستیک
  • پرور حسن زاده سلماسی، محمدرضا افهمی، جعفر رحیمی پناهی صفحات 25-31
    سابقه و هدف
    لوله گذاری داخل تراشه از راه دهان روشی معمول، برای حفظ و اداره راه هوایی در مواقع بحرانی بوده و نیز جهت برقراری راه هوایی در مورد انواع جراحی ها در اتاق های عمل به کار می رود. برای انجام آن ابتدا یک داروی بی هوش کننده سریع الاثر به طریق داخل وریدی تجویز، تهویه با ماسک برقرار و سپس یک شل کننده عضلانی سریع الاثر جهت سهولت لوله گذاری تزریق می شود. متداول ترین شل کننده عضلانی در این مورد سوکسامتونیوم کلراید است. نظر بر این که این دارو و سایر داروهای شل کننده عضلانی دارای اثرات جانبی چندی می باشند که در برخی مواقع لزوم استفاده از روش جایگزین دیگر در مورد آن احساس می شود، لازم دیدیم مطالعه حاضر را جهت ارایه روشی برای لوله گذاری داخل تراشه بدون استفاده از شل کننده عضلانی به انجام برسانیم تا در مواقع مورد نیاز بتوانیم این روش را با اطمینان به کار گیریم.
    مواد و روش ها
    این بررسی یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور می باشد که پس از اخذ موافقت از کمیته اخلاقی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد 150 بیمار مسن در دو گروه و در مرکز آموزشی درمانی چشم نیکوکاری انجام گرفت. بیماران در این مطالعه، الکتیو بوده و روش بی هوشی در هر دو گروه عمومی، هم راه با لوله گذاری داخل تراشه بود. در این مطالعه بیماران دارای وضعیت فیزیکی II و I (American society of anesthesiologists) ASA بوده و دارای راه هوایی درجه یک مالامپاتی بودند. داروهای مورد استفاده در گروه آزمون عبارت بود از: لیدوکائین 1.5-1 میلی گرم به ازای کیلوگرم، میدازولام 1 میلی گرم، آلفنتانیل 30 میکروگرم به ازای کیلوگرم و پروپوفول 2 میلی گرم به ازای کیلوگرم. در گروه کنترل از داروهای مشابه و با مقدار برابر استفاده شد، تنها تفاوت تزریق سوکسینیل کولین 1.5-1 میلی گرم به ازای کیلوگرم و عدم تجویز ضددرد بود. داروهای بی هوشی بیماران هر دو گروه توسط یک متخصص بی هوشی تزریق و به وسیله متخصص بی هوشی دیگر که اطلاعی از نوع داروها و نتیجه ارزیابی راه هوایی نداشت، لوله گذاری انجام شد. زمان کاهش هوشیاری، شلی فک تحتانی، چگونگی تهویه، نمای طناب های صوتی، واکنش حرکتی بیمار و طول مدت لارنگوسکوپی از موارد قابل ثبت بودند. در این مطالعه داده ها توسط پرسش نامه، جمع آوری گردید و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش های آماری استنباطی و توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    51.7 درصد از بیماران مذکر و 48.3 درصد آن ها مونث بودند، میانگین سن بیماران، 61.19±12.06 سال و میانگین وزن آن ها 59±1.06 کیلوگرم گزارش گردید. 45 درصد بیماران سابقه بی هوشی و جراحی داشته، اما هیچ کدام سابقه لوله گذاری مشکل نداشتند. 26.7 درصد دارای وضعیت فیزیکی I و 73.3 درصد دارای وضعیت فیزیکی II بودند. اکستانسیون سر در هر دو گروه قابل انجام و بازشدگی دهان در تمام بیماران بیش از 40 میلی متر بود. در گروه آزمون، کاهش هوشیاری در 35 درصد موارد در کم تر از یک دقیقه و در 1.7 درصد در بیش تر از دو دقیقه گزارش شد، که با گروه کنترل اختلاف معنی داری نداشت. شلی فک در گروه آزمون 86.7 درصد در حد عالی ونتیلاسیون در 94.5 درصد آسان بود، این مقیاس در مورد گروه کنترل 98.2 درصد بود. ونتیلاسیون در گروه کنترل در تمام بیماران آسان گزارش گردید. نمای تارهای صوتی در گروه آزمون 91.2 درصد کامل و باز بود و در گروه کنترل این مورد 94 درصد بود (p<0.05). لارنگوسکوپی در 85 درصد موارد در گروه آزمون آسان و مدت زمان متوسط لارنگوسکوپی 7.16±11 ثانیه طول کشید. این معیارها در مورد گروه کنترل به ترتیب 90.17 و 10±6.08 ثانیه بود (p<0.05). تغییرات فشار خون و نبض در گروه آزمون قابل توجه بود اما تغییرات SPO2 در هر دو گروه بارز نبود. تنها 17.9 درصد بیماران گروه آزمون در مقابل لوله گذاری واکنش نشان دادند که آن هم به صورت سرفه با شدت کم بود. بیماران گروه کنترل واکنشی در برابر لوله گذاری نشان ندادند. 96.8 درصد بیماران گروه آزمون و 98 درصد بیماران گروه کنترل در معاینه پس از عمل مشکل تنفسی خاصی نداشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثرات جانبی استفاده از شل کننده های عضلانی برای برقراری راه هوایی و نیز با در نظر گرفتن لزوم کسب مهارت در اجرای روش های لوله گذاری بدون استفاده از شل کننده، بر اساس نتایج حاصل، گردآورندگان مقاله استفاده از این روش را در بیماران با شرایط خاص توصیه می نمایند.
    کلیدواژگان: لوله گذاری داخل تراشه، سوکسینیل کولین، بیماران مسن
  • غلام علی حمیدی، هما مناهجی، حسین علی صفاخواه صفحات 33-40
    سابقه و هدف
    درد نوروپاتی در نتیجه آسیب به سیستم عصبی ایجاد می شود. با توجه به این که درمان های دارویی برای دردهای نوروپاتیک به طور کامل شناخته نشده و درمان های دارویی کنونی چندان موثر نیست و مطالعات تجربی نشان داده است که MK-801 به عنوان آنتاگونیست گیرنده های NMDA در کاهش اثرات ناشی از ضایعه عصب که به دنبال آزاد شدن اسید آمینه های تحریکی حادث می شود نقش مهمی دارد؛ در این مطالعه برخی ویژگی های رفتاری و نیز اثرات پیش درمانی MK-801 و مورفین در مدل نوروپاتی (Spared nerve injury) SNI مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش تجربی بر روی 6 گروه 8 تایی از موش های صحرایی نر بالغ نژاد Sprague Dawley در محدوده وزنی 230 تا 280 گرم انجام شد. در 4 گروه دریافت کننده دارو؛ یک گروه، مورفین 30، 8mg/kg) دقیقه قبل از عمل جراحی) و در گروه دیگر 20، 0.3mg/kg) MK-801 دقیقه قبل از عمل جراحی و دوز تکمیلی به همین میزان 6 ساعت بعد از عمل جراحی) و در گروه سوم این دو دارو توام با همان دوز و فاصله زمانی و در گروه چهارم به عنوان شاهد سالین تجویز گردید. سپس عمل جراحی به روش SNI انجام شد، بدین ترتیب که دو شاخه (Tibia و Common proneal) از سه شاخه عصب گره محکم زده شد سپس حدود 2 میلی متر بعد از گره به طرف دیستال دو شاخه عصب قطع شده و فقط شاخه سورال باقی ماند. پاسخ رفتاری حیوانات به وسیله تست های آلودینیای حرارتی و مکانیکی و هایپرآلژزیای حرارتی و مکانیکی طی روزهای صفر، 3، 7، 14، 21 و 28 پس از جراحی مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری ANOVA تکراری جهت مقایسه نتایج حاصل از تست های رفتاری استفاده شد.
    یافته ها
    پاسخ های رفتاری حیوانات گروه SNI در مقابل گروه شاهد نسبت به تحریکات مکانیکی و حرارتی غیردردناک و آسیب رسان افزایش معنی داری داشت که به این ترتیب نشان دهنده آلودینیای و هایپر آلژزیا می باشد. تجویز توام مورفین و MK-801 در مقایسه با گروه سالین، آلودینیا و هایپر آلژزیا را کاهش (بهبود) داد، که این یافته در تست آلودینیای حرارتی طی روز 14 از لحاظ آماری معنی دار بود (p<0.05).
    نتیجه گیری
    حیوانات در مدل SNI حساسیت شدیدی به محرک های حرارتی و مکانیکی غیردردناک و دردناک نشان دادند. ارزیابی حساسیت پاسخ های رفتاری به تجویز توام مورفین و MK-801 مشخص نمود که تجویز آن ها یک اثر کاهشی روی دردهای نوروپاتیک ایجاد می نماید.
    کلیدواژگان: درد نوروپاتی، آلودینیا، هایپر آلژزیا، SN1، MK، 801، مورفین
  • علی قضاوی، اکرم رنجبر، کتایون وکیلیان * صفحات 41-46
    سابقه و هدف

    پره اکلامپسی حالت ویژه ای از بارداری است که با فشارخون و پروتئینوری مشخص می شود. پره اکلامپسی به صورت بیماری فرضیه ها باقی مانده است و اتیولوژی حقیقی آن در پرده ای از ابهام است. اختلال در سلول های اندوتلیال ممکن است نقشی در پاتوبیولوژی پره اکلامپسی ایفا کند. برخی از مدارک حاکی از آن است که تخریب سلول های اندوتلیال ناشی از استرس اکسیداتیو می باشد. هدف این مطالعه سنجش شاخص های استرس اکسیداتیو در پره اکلامپسی بود.

    مواد و روش ها

    ما ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC)، پراکسیداسیون لیپیدی (LPO) و گروه های تیول را در 20 خانم مبتلا به پره اکلامپسی، 20 خانم باردار طبیعی و 20 خانم غیرباردار که از نظر سن، نمایه توده بدن، تعداد زایمان و سن بارداری مطابقت داده شده بودند، اندازه گیری نمودیم. شاخص های استرس اکسیداتیو با روش های اسپکتروفتومتری سنجیده شد.

    یافته ها

    غلظت LPO سرمی در خانم های مبتلا به پره اکلامپسی (17.7±3.8 nmol/ml) در مقایسه با خانم های غیرباردار (10.4±0.48 nmol/ml) به طور معنی داری افزایش یافته بود (p<0.0001). میزان TAC در خانم های مبتلا به پره اکلامپسی کم تر از دو گروه دیگر بود ولی این کاهش معنی دار نبود. تفاوت معنی داری در بین میانگین غلظت گروه های تیول بین گروه ها مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    سطوح افزایش یافته محصولات LPO ممکن است دلیلی بر تخریب پراکسیداتیو اندوتلیوم عروق و در نتیجه ظهور علایم بالینی پره اکلامپسی باشد. به هر حال مطالعات تجربی و بالینی آتی جهت پی بردن به پاتوژنز پره اکلامپسی ضروری است.

    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، پره اکلامپسی، پروتئینوری
  • نیره رئیس دانا، آزاده رئیس دانا صفحات 47-54
    سابقه و هدف
    باورهای نادرست زیادی در مورد چاقی و افراد چاق بر سر زبان ها است و نگرش جامعه نسبت به اشخاص چاق به وضوح منفی است. اعتقاد بسیاری از دست اندرکاران مراقبت بهداشتی - درمانی به این باورها می تواند بر کیفیت برقراری ارتباط و مراقبت از آن ها نیز تاثیر داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش دانش جویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد باورهای نادرست چاقی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی - تحلیلی روی 115 نفر از دانش جویان پرستاری شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سمنان در طی اردیبهشت 1385 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه پژوهش گر ساخته ای مرکب از اطلاعات دموگرافیک و 25 باور نادرست به دست آمده از جستجوی اینترنتی با کلید واژه Obesity myths بود. نگرش دانش جویان با استفاده از مقیاس پنج قسمتی لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه آماری SPSS و آزمون های آماری کای دو و ضریب هم بستگی اسپیرمن استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که هر چند در بین نگرش دانش جویان پرستاری نسبت به افراد چاق سوگیری هایی وجود دارد و برخی باورهای آن ها در مورد چاقی نیاز به اصلاح دارد، اما اکثریت واحدهای پژوهش (68 نفر، 59.1%) نسبت به باورهای نادرست چاقی نگرش خوب داشته اند (با باورهای نادرست چاقی مخالف بوده اند).
    نتیجه گیری
    پرستاران در خط مقدم ارتباط با مددجویان و بیماران می باشند. نگرش ها و عقاید پرستاران می تواند بر مراقبت از افراد چاق تاثیرات زیادی داشته باشد. لزوم توجه بیش تر به آموزش این گروه در مورد مفهوم چاقی احساس می شود.
    کلیدواژگان: چاقی، باورهای نادرست چاقی، نگرش، دانش جویان پرستاری
  • سیدمهدی سادات هاشمی، راهب قربانی، بهروز کاوه یی صفحات 55-62
    سابقه و هدف
    با داده های جورشده هنگامی مواجه می شویم که هدف مطالعه نشان دادن تاثیر یک عامل خاص بر روی یک نتیجه معین باشد و در آن برای بررسی تاثیر اصلی آن عامل، نمونه ها به لحاظ سایر عوامل با یک دیگر یک سان یا جورشده باشند. در مطالعات مذکور، پاسخ می تواند از هر نوع (اسمی، رتبه ای، فاصله ای یا نسبتی) باشد. از آن جایی که مطالعات مذکور به طور گسترده ای در علوم پزشکی انجام می شود و تعداد نمونه به کار گرفته شده در آن ها بایستی کفایت لازم برای اجرای آزمون های معنی داری را داشته باشد، لذا بر آن شدیم تا با در نظر گرفتن ماهیت پاسخ در چنین مطالعاتی، روابط و روش های مناسب برای تعیین حجم نمونه را ارایه کرده و نتایج را به مطالعات مورد - شاهدی جورشده با چند شاهد برای یک مورد تعمیم دهیم. هم چنین برای نشان دادن به کارگیری عملی روابط ریاضی از مثال های عملی در حیطه پزشکی استفاده نموده ایم.
    مواد و روش ها
    در این قسمت روابط مربوط به تعیین حجم نمونه در حالت های داده های زوجی با پاسخ های کمی (فاصله ای یا نسبتی)، داده های زوجی رتبه ای و داده های زوجی اسمی را معرفی و تشریح نموده ایم.
    یافته ها
    به منظور درک بیش تر خوانندگان با استفاده از مثال های کاربردی که از مطالعات واقعی در زمینه علم پزشکی برگرفته شده اند، نحوه استفاده از روابط تعیین حجم نمونه در مطالعات زوجی را تشریح نموده ایم.
    نتیجه گیری
    چنان چه طراحی یک مطالعه بر مبنای مقایسه های زوجی جورشده باشد، تعیین حجم نمونه با استفاده از روابط معرفی شده در این مقاله، توان آزمون ها و صحت نتایج به دست آمده را افزایش خواهد داد.
    کلیدواژگان: حجم نمونه، مطالعات جورشده، مطالعات مورد، شاهدی، مطالعات قبل و بعد، مطالعات تقاطعی
  • سیامک امانت، افشین عطاییان صفحات 63-68
    سابقه و هدف
    اثر درمانی ماپروتیلین به عنوان یک ضدافسردگی چهار حلقه ای (با اثرات عمده بر NEP و عوارض آنتی کولینرژیک به نسبت کم تر در مقایسه با برخی از داروهای تری سیکلیک) در دوزهای بین 50-150 mg/d در مقایسه با سایر داروها بررسی شده است. لذا در مطالعه حاضر با توجه به تفاوت های نژادی، فرهنگی و فارماکوکینتیک ایرانیان، به بررسی تاثیر دوزهای مختلف داروی ماپروتیلین در درمان اختلال افسردگی اساسی متوسط پرداخته شده است و میزان بهبودی و هم چنین فراوانی عوارض جانبی در هر دوز بررسی و در نهایت میانگین دوز موثر دارو تعیین گردیده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی بر روی بیماران با اختلال افسردگی اساسی متوسط و مراجعه کننده به درمانگاه های روان پزشکی انجام گردید. 30 نفر در سنین بین 50-25 سال و با 20£BMI£30 که فاقد بیماری سیستمیک هم راه بودند انتخاب شدند. ابتدا تست سنجش افسردگی هامیلتون (HAMD-17) انجام شد و سپس دارو با دوز 50mg/d شروع و دو هفته بعد، افراد ویزیت شدند و در صورتی که نمره تست هامیلتون، کم تر از 50% کاهش یافته بود دوز دارو به مقدار 25mg/d به مدت دو هفته دیگر افزایش می یافت تا درمان کامل افسردگی حاصل می شد. در بررسی های دو هفته یک بار عوارض جانبی نیز بررسی می گردید و در نهایت تعداد افراد بهبود یافته، عوارض جانبی و میانگین دوز موثر تعیین شد.
    یافته ها
    از 30 بیمار، 27 نفر تا آخر مطالعه پی گیری شدند. این تعداد شامل 15 نفر زن (55.5%) و 12 نفر مرد (44.4%) با میانگین سنی 36.2±2.3 سال بودند. در دوز 50mg/d، 5 نفر از 27 نفر و در دوز 75mg/d، 11 نفر از 22 نفر و در دوز 100mg/d، 6 نفر از 11 نفر، در دوز 125mg/d، 3 نفر از 5 نفر و در دوز 150mg/d، 2 نفر باقی مانده بهبودی داشتند. از نظر عوارض جانبی، خشکی دهان در 8 نفر از 22 نفر و 7 نفر از 11 نفر به ترتیب در دوزهای 75mg/d و 100mg/d دیده شد. تفاوت معنی داری بین متوسط دوز درمانی در کسانی که سابقه قبلی اختلال افسردگی را داشتند (105mg/d) در مقایسه با آن هایی که بدون سابقه قبلی افسردگی بودند (76.5mg/d) دیده شد (P=0.01). میانگین دوز موثر دارو در کل 78.03mg/d تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    بیش ترین فراوانی بهبودی در دوزهای 75mg/d و 100mg/d دیده شد، که میانگین متوسط آن 78.03mg/d بود. هم چنین متوسط دوز درمانی در کسانی که سابقه قبلی ابتلا به افسردگی را داشتند بیش تر از آن هایی بود که فاقد سابقه قبلی افسردگی بودند؛ علاوه بر این با افزایش دوز، فراوانی عوارض جانبی نیز افزایش داشت. لذا با توجه به محدودیت های مطالعه، از نظر حجم نمونه کم به خصوص در دوزهای بالاتر، تحقیقات بیش تری در این زمینه ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: ماپروتیلین، اختلال افسردگی اساسی متوسط، عارضه جانبی، مقیاس سنجش افسردگی هامیلتون (HAMD، 17)، دوز دارویی
  • کتایون وکیلیان، معصومه داوودآبادی فراهانی، صادق صمدی صفحات 69-73
    سابقه و هدف
    اغلب زنان، تجربه لیبر را دردناک توصیف کرده اند. با سیری در تاریخچه کاهش درد در می یابیم که تاکنون روش های زیادی برای مقابله با آن پیشنهاد شده است؛ ولی کاهش درد با استفاده از دارو با اثرات نامطلوب روی سیستم تنفسی نوزادان و در بعضی دیگر با اثرات نامطلوب در مادر هم راه بوده است. لذا امروزه توجه محققان بر استفاده از روش های کاهش درد غیردارویی متمرکز شده است، زیرا این روش ها ساده و بی خطر برای مادر و جنین محسوب می شوند. این روش ها متنوع بوده و تنوع آن ها گویای این واقعیت است که درد در همه افراد یکسان درک نمی شود، زیرا عوامل مختلف از جمله سن، جنس، اضطراب، تجربه درد و غیره روی درک درد موثر است. لذا شناخت تنوع و روش های کاهش درد ضروری به نظر می رسد. با توجه به اهمیت این مساله محققین پژوهش حاضر را با هدف بررسی اثر تحریک ناحیه دردناک ساکروم با نرمال سالین بر روی درد این ناحیه با استفاده از تئوری دروازه درد، انجام دادند.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور بود که تعداد 146 داوطلب به روش غیرتصادفی آسان نمونه گیری شدند، که 73 نفر به طور تصادفی در گروه مورد و 73 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. قبل از شرکت در تحقیق، فرم رضایت نامه کتبی توسط داوطلبان امضا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه، خط کش درد، سرنگ انسولین، نرمال سالین و چک لیست درد بود. پس از تعیین محل تزریق در چهار ناحیه ساکروم (0.1cc) نرمال سالین در هر ناحیه، تزریق و در گروه شاهد تزریق خشک انجام شد. سپس شدت درد در دقایق 10، 30، 45 و 90 پس از تزریق در هر دو گروه با استفاده از مقیاس عددی دیداری درد مقایسه شد. برای تحلیل داده از آزمون مدل های خطی (Generalized estimation equation) و A2 با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Stata انجام شد.
    یافته ها
    مقایسه میانگین شدت درد دقیقه 10 نرمال سالین با دقیقه 10 گروه شاهد اختلاف معنی داری را در جهت کاهش درد گروه نرمال سالین نشان نداد. در این مقایسه، شدت درد در دقایق 30، 45 و 90 پس از تزریق نیز معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان داد که تزریق زیرجلدی نرمال سالین در کاهش درد موثر نمی باشد. بهره گیری از یک روش خاص برای کاهش درد ممکن است موثر واقع نشود و شاید بتوان گفت ترکیبی از روش های جایگزین کاهش درد باید در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: درد زایمان، نرمال سالین، ساکروم، تزریق زیرجلدی، سیر زایمان
  • الهه آتش نفس، راهب قربانی، سودابه پیوندی، اسماعیل ایمانی صفحات 75-83
    سابقه و هدف
    آلودگی های انگلی روده ای جزء بیماری های عفونی شایع و یکی از مشکلات عمده در سراسر جهان می باشد. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان شیوع آلودگی های انگلی روده ای در کودکان دوره کودکستان و دبستان مناطق شهری شهرستان استان سمنان و تعیین برخی از عوامل مرتبط با آن می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی می باشد که در آن 764 نفر از کودکان مدارس ابتدایی کودکستان های مناطق شهری استان سمنان به روش چند مرحله ای انتخاب شدند و نمونه مدفوع آنان به روش مشاهده مستقیم و روش تغلیظی فرمالین - اتر مورد بررسی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و با استفاده از رگرسیون لجستیک در سطح معنی داری 5 درصد تحلیل شدند.
    یافته ها
    شیوع انگل های روده ای در افراد مورد بررسی 13.7 درصد (در کودکستان ها 10.2 درصد و در دانش آموزان ابتدایی 14.2 درصد) بوده است، که شایع ترین آن ها انگل ژیاردیا با شیوع 8.4 درصد و پس از آن انتاموبا کلی (Entamoba-coli) با 3.2 درصد بوده است. پسران (15.9 درصد)، 1.65 برابر دختران (11.9 درصد) شانس آلودگی انگلی داشتند. شیوع آلودگی در خانواده های تک فرزند به طور معنی داری از خانواده های با فرزندان بیش تر، کم تر بوده است. به طوری که خانواده های دارای 3-2 فرزند 5.28 برابر و خانواده های دارای بیش تر از 3 فرزند 8.47 برابر خانواده های تک فرزند در معرض آلودگی بودند. هم چنین بین شغل پدر و آلودگی فرزندان ارتباط معنی داری دیده شد، به طوری که کودکانی که شغل پدرشان کارگر بود، 4.19 برابر کودکانی که شغل پدرشان کارمند بود، شانس آلودگی انگلی داشتند. هم چنین کودکان خانواده هایی که فقط از آب در شستشوی میوه و سبزی جات استفاده می کردند، 1.75 برابر خانواده هایی که میوه و سبزی جات را با آب به هم راه چند قطره مایع ظرف شویی یا مواد ضد عفونی کننده مثل پرکلرین یا نمک یا سرکه می شستند، شانس آلودگی انگلی داشتند. شیوع آلودگی در شهرهای استان، هم چنین در مدارس واجد و فاقد مربی بهداشت تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    از آن جایی که شایع ترین انگل منطقه، ژیاردیا بوده که یک انگل بیماری زا است، لذا آموزش مادران و دانش آموزان (بالاخص مادران با فرزندان بیش تر و مادرانی که همسر کارگر دارند)، در زمینه های بهداشت فردی توسط مراکز بهداشتی و مربی بهداشت مدارس، می تواند از آلودگی به انگل ها و عوارض آن جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، ژیاردیا، آنتوموبا کلی، کودکان دبستانی
  • علی رشیدی پور، عباس علی طاهریان، عباس علی وفایی، حسین میلادی گرجی، حسن صادقی، یعقوب فتح الهی، احمدرضا بندگی صفحات 85-90
    سابقه و هدف
    استرس و گلوکوکورتیکوییدها منجر به تخریب به خاطرآوری اطلاعات می شوند ولی مکانیسم های آن روشن نیست. هدف این مطالعه بررسی نقش کانال های کلسیمی وابسته به ولتاژ در آسیب به خاطرآوری حافظه ناشی از استرس حاد است.
    مواد و روش ها
    موش های نر بالغ نژاد ویستار در دستگاه احترازی غیرفعال، (با شدت 1 میلی آمپر و به مدت 1.5 ثانیه) آموزش داده شدند. 48 ساعت بعد از آموزش تست به خاطرآوری انجام شد، که در طی آن زمان ورود به محفظه تاریک و مدت زمان گذرانده شده در محفظه روشن دستگاه ظرف 10 دقیقه تست به خاطرآوری اندازه گیری شد. 30 دقیقه قبل از تست به خاطرآوری، حیوان به مدت 10 دقیقه با قرار گرفتن در محفظه مخصوص، استرس دریافت کرد. دوزهای مختلف وراپامیل به عنوان آنتاگونیست کانال های کلسیمی 60 دقیقه پس از استرس به حیوانات تزریق و بلافاصله بعد از تست به خاطرآوری، غلظت کورتیکوسترون خون در همه موش ها اندازه گیری شد.
    یافته ها
    زمان ورود به محفظه تاریک و زمان گذرانده شده در محفظه روشن (شاخص های میزان حافظه)، در گروه استرس به میزان معنی داری کم تر از گروه کنترل بود. از طرفی، این زمان در گروه های دریافت کننده وراپامیل+استرس نسبت به گروه استرس نیز به میزان معنی داری کم تر بود. مقدار کورتیکوسترون در حیوانات دریافت کننده استرس به تنهایی و نیز استرس+وراپامیل به طور معنی داری بیش تر از گروه کنترل است.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهند که بلوک کانال های کلسیمی وابسته به ولتاژ اثر استرس را بر به خاطرآوری حافظه تشدید می کند.
    کلیدواژگان: استرس، وراپامیل، به خاطرآوری حافظه، کانال های کلسیمی وابسته به ولتاژ
  • بهروز متحدی صفحات 91-93
    خونریزی یکی از عوارض شایع و گرفتار کننده به دنبال اعمال جراحی قلب باز می باشد، که درمان آن مستلزم صرف وقت و مخارج زیادی است. اغلب خونریزی های پس از اعمال جراحی قلب ناشی از دیاتز خونریزی دهنده ای است که به دنبال به کارگیری دستگاه قلب و ریه مصنوعی CPB)) به وجود می آید. CPB باعث اختلال در کار پلاکت ها و فعال شدن سیستم فیبرینولیز و در نهایت افزایش احتمال خونریزی پس از اعمال جراحی قلب می شود.
    گروهی از خونریزی های پس از عمل جراحی قلب ناشی از علل جراحی می باشند که از این دسته، خونریزی از محل آناستوموزها، بستر شریان مامر و غیره را می توان نام برد. با به کارگیری تکنیک درست جراحی و دقت در عمل می توان جلوی بسیاری از این خونریزی ها را گرفت. نمونه ارایه شده مورد نادری از علل خونریزی مدیاستینال پس از جراحی قلب باز است که در آن نوک لوله چست تیوب تعبیه شده در همی توراکس چپ که به گامکو نیز متصل بوده است، بعد از عمل به داخل مدیاستن تغییر مکان داده و بر روی قسمت ابتدایی تنه شریان پولمونر قرار می گیرد و به تدریج به علت مکش و مالش ممتد بر روی این ناحیه باعث ساییدگی و در نهایت پارگی شریان در این محل و خونریزی می شود. با قراردادن اصولی چست تیوب ها در همی توراکس و مدیاستن می توان جلوی بسیاری از این عوارض را گرفت.
    کلیدواژگان: خونریزی مدیاستن، سیستم فیبرینولیز، گامکو، CABG، پارگی شریان پولمونار
  • ناهید رهبر، صدیقه موذن صفحات 95-96
    لنفوم اولیه تخمدان یکی بدخیمی مرتبط با تخمدان می باشد که فوق العاده نادر است (کم تر از 1% موارد کل بدخیمی های تخمدان). تظاهرات بالینی آن مانند سایر بدخیمی های تخمدان می باشد. این مقاله گزارش یک مورد از این بیماری در یک خانم 32 ساله است که به دلیل علایم بالینی و گزارشات سریال سونوگرافی مبنی بر وجود توده در تخمدان راست تحت لاپاروتومی قرار گرفت و در بررسی پاتولوژی Malignant diffuse lymphoma type B cell گزارش گردید. بیمار با ارجاع نزد اونکولوژیست تحت کموتراپی ترکیبی قرار گرفت.
    کلیدواژگان: لنفوم اولیه تخمدان، مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین (ع) سمنان
|
  • A. Vakili Pages 1-9
    Stroke, cerebral ischemia, is the third largest cause of death and one of major causes of long-term disability in modern and development countries. Unfortunately, despite considerable efforts, no specific clinical treatment is approved for the cure of stroke. Therefore, the search for cure as well as understanding of the pathophysiology of stroke requires reliable and valid experimental models. Currently, several animal models of cerebral ischemia have been developed to evaluate potential therapies for ischemic stroke. Experimental models of cerebral ischemia are divided into global and focal cerebral ischemia. Focal cerebral ischemia is induced by occlusion of middle cerebral artery via craniotomy or embolic, while global ischemia induced by occlusion major nutrients arteries of brain and cardiac arrest. In summary, we discuss the most important animal models of focal and global brain ischemia in the present review article.
  • M.R. Akbari Eidgahi, R. Nasr, A.A. Shaebani, M. Moghbeli Pages 11-18
    Introduction
    Follicle Stimulating Hormone (FSH) is one of the pituitary glycoproteines that it consists of two subunits; alpha and beta. The beta subunit is responsible for the biological activity of FSH. The aim of present study was isolation of the β subunit coding sequence containing its signal sequence from human genome and then cloning of the isolated sequence in pPIC9 shuttle vector under the control of AOX1 promoter and α factor signal sequence.
    Material And Methods
    the gene sequence of interest was isolated as a 2kb DNA fragment and cloned in pTZ57R vector resulting to pTV-2019 plasmid. The construct was used as template for modification of 5΄ region of gene upstream to ATG codon using PCR. Finally, amplicon was cloned in pPIC9 and the new construct named pPIC9F1.
    Results
    The sequence of FSHβ gene in pTV-2019 was confirmed by restriction analysis and DNA sequencing. In addition, restriction analysis and AOX1 primer-mediated PCR showed that pPIC9F1 has correct construction.
    Conclusion
    The new construct, pPIC9F1, contains the coding sequence of FSHβ gene and its signal sequence (E2-IVS2-E3). Therefore, this construct can be used for integration of FSHβ gene into yeast genome exactly downstream to AOX1 promoter. Under this condition, a fusion protein is produced that it contains two signal peptides, α factor and FSH signal peptides. Yeast expression system is able to cleavage α factor. It seems this is the first attempt for cloning of human FSHβ in yeast expression system.
  • B. Behnam, A. Samaei, R. Ghorbani, M. Rashidi, T. Mirakhorloo Pages 19-24
    Introduction
    Administration of sodium valproate for treatment of psycho-neurological disorders has increased considerably. Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) is indicated as one of the side effects of long-term administration of sodium valproate. Therefore, more detailed studies are needed for assessment of the side effects of sodium valporate.
    Material And Methods
    Forty patients were randomly selected from the patients who referred to neurology and psychiatric clinics, sodium valproate prescribed for them. In all patients, FSH, LH and testosterone levels as well as ovarian size, BMI and the symptoms of hirsutism and menstruation irregularities were evaluated prior to and six months after treatment with sodium valporate.
    Results
    Mean level of BMI, LH, FSH and LH/FSH ratio was significantly increased following sodium valporate administration, compared to their levels prior to the treatment. No such effect was observed about the mean level of testosterone before and after the treatment. One of the patients showed the signs of PCOS, which they were ceased following discontinuation of the drug.
    Conclusion
    The current results show that the administration of sodium valproate could lead to polycystic ovarian syndrome in some patients.
  • P. Hassanzadehsalmasi, Mr. Afhami, J. Rahimiye Panahi Pages 25-31
    Introduction
    Orotracheal intubation is a common method for airway management in critical situations and for performing different surgeries in operating rooms under general anesthesia. Firstly, an ultra short- acting anesthetic is administered by intravenous (i.v), mask ventilation instituted and then the most common depolarizing muscle relaxant, succinylcholine, injected. Since succinylcholine and other muscle relaxants have some adverse effects, the current study was performed to present an alternative method for endotracheal intubation without muscle relaxants in some certain situations.
    Materials And Methods
    The present study was a double-blinded clinical trial, which it is performed on 150 elderly patients in Nikocari Hospital, Tabriz. The patients were divided into two groups, study and control. The patients were elective and anesthesia technique was general anesthesia with endotracheal intubation. Patient selection was based on the physical status classification by American Society of Anesthesiologists (ASA). Therefore, the patients who categorized as class I and II of the ASA classification were selected. All the patients’ airway classification was class I with respect to Mallampati test. lidocaine 1-1.5mg/kg, midazolam 1mg, alfentanyl 30 μg/kg, and propofol 2mg/kg was administered for patients in the study group. Patients in the control group were received the following drugs: lidocaine 1-1.5mg/kg, midazolam 1mg, propofol 2mg/kg and succinylcholine 1-1.5 mg/kg. In the study, all the patients were intubated by an anesthesiologist who was not aware of the medications administered and airway classification. Data collection including the time of consciousness loss, jaw relaxation, quality of ventilation, vocal cards position, patients’ response to laryngoscopy, duration of laryngoscopy, was performed using a questionnaire. Statistical analysis was performed by SPSS software.
    Results
    51.7% of patients were male and 48.3% were female. Average age of the patients was 61.19 ±12.06 year and their weight mean was 591.06Kg. Only 45% of the patients had a previous history of anesthesia and surgery, but none of them had an experience of difficult intubation. According to ASA classfication, 26.7% of the patients were in class І and 73.3% in class II. All patients had the capability of head extension and mouth opening more than 40mm. In the study group, loss of consciousness occurred in less than one minute and more than two minutes was respectively observed in 35% and 1.7% of the patients. No significant difference was detected between the study and the control group with respect to loss of consciousness. Jaw relaxation was very good in 86.7% of patients and ventilation was easy in 94.5% of patients in the study group. In the control group, jaw relaxation was excellent in 98.2% of patients and ventilation was easy about all patients. Vocal cords had an open and complete view in 91.2% of cases in the study group, while it was 94% in control group (p<0.05). In the study group, an easy laryngoscopy was reported in 85% of cases and the duration of laryngoscopy was 11±7.16 seconds, whilst, the duration of laryngoscopy was 10 ±6.08 seconds and easy laryngoscopy was observed in 90.17% of cases in the control group (p<0.05). Hemodynamic changes were sensible in both groups but SPO2 changes were not obvious. Only 17.9% of patients in the study group responded to intubation in form of feeble cough. No response was observed in the control group. Respectively, 96.8% and 98% of the patients in the study and control group did not experience any significant problem about respiratory system in postoperative period.
    Conclusion
    Considering adverse effects of muscle relaxants used for airway management and necessity of performing endotracheal intubation without muscle relaxants by skilled and expert people, as well as given the study results, using this technique is recommend in patients with some certain criteria.
  • G. A. Hamidi, H. Manaheji, H. Safakhah Pages 33-40
    Introduction
    Neuropathic pain syndromes are changes resulted from damage to nervous system. Since, treatments of neuropathic pain are poorly understood, existing treatments are often ineffective, and also experimental studies have documented that MK-801, a NMDA receptor antagonist, attenuates neuropathic pain, the purpose of this study was to investigate the behavioral responses and involvement of pre-emptive treatment of morphine and / or NMDA receptor antagonist MK-801, in Spared Nerve Injury (SNI) model of neuropathic pain.
    Materials And Methods
    Experiments were performed on six groups (n=8) of male Sprague-Dawley rats (230-280g). Two animal groups were injected MK-801 (0.3 mg/kg, 20 min before, and 6 h after the operation) or morphine (8 mg/kg, 30 min prior to the operation). The third group was received both drugs with the same doses and protocols. Finally, the fourth group was received an equal volume of saline. Then, SNI procedure was performed by a ligation and axotomy of the tibial and common peroneal nerves and the sural nerve was left intact. The animals were tested for allodynia and hyperalgesia reactions at 0, 3, 7, 14, 21 and 28 days after performing SNI procedure of the sciatic nerve. Statistical analysis was performed using repeated measures ANOVA and the Tukey HSD test.
    Results
    Our data revealed that the SNI produces mechanical and cold allodynia and a hypersensitivity to noxious stimulations. Co-injection of morphine and MK-801 markedly declined cold allodynia at the day 14 (P<0.05) when compared with the saline group.
    Conclusion
    The results of present study demonstrate that SNI model importantly influences the behavioral responses to both thermal and mechanical stimulations. It seems that co-administration of both drugs attenuates neuropathic pain in rat.
  • A. Ghazavi, A. Ranjbar, K. Vakilian Pages 41-46
    Introduction

    Preeclampsia is a pregnancy-specific condition characterized by hypertension and proteinuria. Preeclampsia remains a disease of theories as its real etiology has remained elusive. Endothelial cell dysfunction may play a role in the pathobiology of preeclampsia. There is some evidence to suggest that endothelial cell damage result from oxidative stress. The aim of the study was to measure oxidative stress markers in preeclampsia.

    Material And Methods

    Total antioxidant capacity (TAC), lipid peroxidation (LPO) and thiol groups was measured in 20 women with preeclampsia, 20 normal pregnant women and 20 nonpregnant women. All three women groups were matched with respect to age, BMI, parity and gestational age. Oxidative stress markers were measured by spectrophotometer methods.

    Results

    Serum concentration of LPO was significantly higher in preeclampsia (17.7 + 3.8 nmol/ml) as compared with nonpregnant women (10.4 + 0.48 nmol/ml, p< 0.0001). TAC in preeclamptic women was lower than those in normal pregnant and non-pregnant women, but not statistically significantly. There was no significant difference between the mean concentrations of thiol groups in the women groups.

    Conclusion

    Increased levels of LPO products may cause peroxidative damage of vascular endothelium and result in clinical symptoms of preeclampsia. However, further experimental and clinical studies are necessary to clarify the pathogenesis of preeclampsia.

  • N. Raees Dana, A. Raees Dana Pages 47-54
    Introduction
    Anecdotes abound about obesity and obese person being ridiculed and society attitudes about obese persons are clearly negative and many of health care workers, also believes these myths. This study was performed to determine the attitudes of nursing students of Semnan University of medical sciences about obesity myths.
    Materials And Methods
    This research was a descriptive-analytic study and was performed on 115 of the nursing students of the Semnan University of Medical Sciences in May 2006. Data was collected with researcher-made questionnaire, which it was composed of demographic data and 25 common myths about obesity. The myths were selected from the internet using key word "Obesity myths". We used 5-point Likert scale for the assessment of nursing student's attitude. Statistical analysis was performed by SPSS program using chi-square and spearman correlation test.
    Results
    The result of study showed that nursing students have anti-fat bias towards obese individuals and some of their attitudes need corrections, however, 59/1% of the students have positive attitudes about obesity myths (disagreement with obesity myths).
    Conclusion
    Nurses are at first line of confrontation with clients and patients. Beliefs and attitudes of nurses can contribute to providing care of obese individuals. More education about obesity concept is necessary.
  • S.M. Sadat-Hashemi, R. Ghorbani, B. Kavhie Pages 55-62
    Introduction
    One faced to matched data when the main object for a study is investigation of the effect of a given factor on an outcome, such that the samples are matched on the some factors which are known as confounders. The response can be according to quantitative or qualitative scales. Matched case-control, before-after and crossover studies are used frequently in medicine. The significant tests are required to sufficient samples. In this paper, formulas for determination of sample size in matched studies are introduced by considering the scale of response and extended for matched case-control studies with multiple controls and illustrated using practical examples.
    Material and Methods
    Using statistical techniques, formulas for determination of sample size are introduced according to the scale of response.
    Results
    The practical examples interpreted in order to clarify the formulas and their applications.
    Conclusion
    One can increase the power and the accuracy of the statistical tests for matched studies, using the introduced formulas.
  • S. Amanat, A. Ataeiyan Pages 63-68
    Introduction
    Treatment effect of maprotiline at different doses (50-150 mg/d) as a tetracyclic antidepressant, with major effects on NEP and less anticholinergic side effects compared to some other tricyclic medications, has been compared with other medications. Given ethical and cultural differences as well as pharmacokinetic characteristics between Iranian populations, the current study was carried out to determine the effect of different doses of maprotiline in treatment of moderate MDD, its therapeutic ratio and related side effects in each dose, and also to define the effective dose of maprotiline.
    Materials And Methods
    This quasi-experimental study was performed on the patients with moderate MDD who referred to psychiatry clinics. Thirty cases were selected from the patient with age between 25-50 years, with 20≤ BMI≤30, and without any systemic diseases. Firstly, HAMD-17 test was performed for all subjects and then they took 50mg/d of maprptiline. After two weeks, the subjects were visited again, in case of HAMD-17 < 50%, they received 25mg/d of maprotiline for another two more weeks until their depression was completely treated. Side effects were also checked at two-week intervals. Finally, the number of cured subjects, side effects and effective dose were defined.
    Results
    27 out of 30 patients were followed up to the end of the study. They included 15 women (55.5%) and 12 men (44.4%) with mean age of 36.2±2.3 years. In dose of 50mg/d, 5 out of 27, in dose of 75 mg/d, 11 out of 22,in dose of 100mg/d, 6 out of 11, in dose of 125 mg/d, 3 out of 5 and finally in dose of 150mg/d the remaining 2 patients were cured. With respect to side effects, dry mouth was seen in 8 out of 22 patients received a dose of 75 mg/d and 7 out of 11 patients given a dose of 100mg/d. A significant difference was observed between the mean effective doses in the patients with past history of depression (105 mg/d) in comparison with patients without previous history of Depression (76.5mg/d) (P-value=0.01). The mean effective dose was calculated as 78.03 mg/d.
    Conclusion
    The highest frequency of cure was seen in doses of 75 mg/d and 100mg/d with mean of 78.03 mg/d. Furthermore, the mean effective dose in the patients with a previous history of depression was higher than those without a previous history of depression. In addition, side effects were increased with higher doses of maprotiline. Regarding the restrictions of this study such as the lower number of samples in higher doses, further studies are essential to be conducted in this field.
  • K. Vakilian, M. Davood-Abadi, S. Samadi Pages 69-73
    Introduction
    Most of women have described labor experience painful. Although there are many ways for reduction of labor pain, pharmacological ways are unsuitable because of their side effects on the respiratory system of newborns and mothers. Therefore, scientists have focused on non-pharmacological ways for reducing pain, nowadays. These methods are different and this verity shows a fact, that the perception of pain is not identical among people. Gate theory advocates this believe that there are many factors on pain perception such as age, sex, anxiety, and pain experience. Therefore, it is necessary that we know variety of pain-relief methods. This study was carried out based on Gate theory.
    Materials and Methods
    This survey was a single-blind randomized clinical trial. Informed-consent forms were given to the mothers. Sampling Method was based on simple non-randomized and the number of sample was 146. They are divided into two equal groups, test and control. Data collection was carried out using questionnaire. Following determination of four injection site at the sacrum area, mothers in the test group were injected 0.1 ml of normal saline at these sites. While, mothers in the control group were received only blank injections. Then, the rate of pain was estimated in both groups using VAS at 10, 30, 45 and 90 minutes post-injection. Statistical analysis was performed by SPSS and Stata software using generalized estimation equation and Chi-square test.
    Results
    No significant differences were observed in pain mean between test and control group at the above measured post-injection time points.
    Conclusion
    The results showed that injection of normal saline has no influence on low back pain. Given these results, it is recommended that a single particular method has no impact on the reduction of pain, and therefore, a combination of alternative methods must be considered.
  • E. Atashnafas, R. Ghorbani, S. Peyvandi, S. Imani Pages 75-83
    Introduction
    The current study was carried out to determine prevalence of intestinal parasitic infections and related factors among the pupils of nurseries and primary schools in Semnan province.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study, 764 stool specimens were collected by the method of stratified-randomized sampling for stool examination. The specimens were examined by both simple smear and formalin-ether concentration methods. In addition, other data were collected through questioner and analyzed by the SPSS program and logistic regression.
    Results
    Prevalence of intestinal parasitic infections was %13.7 (%10.2 in nurseries and %14.2 primary schools), meanwhile, Giardia lambelia had the greatest prevalence (%8.4), followed by Entamoeba Coli (%3.2). Intestinal Parasitic Infections (IPI) in boys (%15.6) was greater than girls (% 11.9), also the prevalence of IPI in the families with one child was significantly lower than the families with more children. Therefore, the families with 2 or 3 children and with more than 3 children were respectively 5.28 and 8.47 times more at risk of IPI, compared to the families with a child. In addition, there was a significant relationship between the occupation of pupils’ father and the prevalence of IPI, as; the pupils that their fathers were building worker were 4.19 times more at risk of parasite infections, compared to the pupils that their fathers were clerk. The risk of IPI was 1.75 times more among the pupils who using fruits and vegetables that were washed only by water, compared to the pupils who using fruits and vegetables that were disinfected by antiseptic solutions in their home. With respect to the prevalence of intestinal parasite infections, no significant difference was observed between different cites and schools (with and without health instructors) of Semnan province.
    Conclusion
    Since, Giardia lambelia, as a pathogenic parasite, was the most common parasite infection in Semnan province, education of the mothers and pupils about personal hygiene and prevention methods of IPI by health instructors and health centers could help to reduce the rate of intestinal parasite infections.
  • A. Rashidy-Pour, A.A. Taherian, A.A. Vafaei, H. Miladi-Gorji, H. Sadeghi, Y. Fathollahi, A.R. Bandehgi Pages 85-90
    Introduction
    This study investigated an interaction between acute restraint stress and verapamil, as a blocker of L-type voltage sensitive channels on retrieval of long-term memory.
    Materials And Methods
    Young adult male rats were trained in one trial inhibitory avoidance task (1mA, 1.5s footshock). On retention test given 48 hr after training, the latency to re-enter dark compartment and time spent in light chamber of the apparatus were recorded. Thirty min before retention test, the rats were exposed to a 10 min of restraint stress in a Plexiglass with or without prior treatment of verapamil (5, 10, 20 mg/kg).
    Results
    The results showed verapamil pretreatment enhanced the impairing effect of stress on memory retrieval. The applied stress increased circulating corticosterone levels as assessed immediately after the retention test, indicating that stress–induced impairment of memory retrieval is mediated, in part, by increased plasma levels of glucocorticoids. Verapamil did not affect on this response.
    Conclusion
    These findings indicate that acute restraint stress impair retrieval of long-term memory, and provide evidence for the existence of an interaction between stress and L-type voltage calcium channels on this process.
  • B. Mottahedi Pages 91-93
    Hemorrhage is one of the usual and inflicting side effects following open heart surgeries that its treatment is time-consuming and requires a lot of expense. Most of Hemorrhages after heart surgeries result from hemorrhagic accident, which it happens because of using artificial heart and lung machine. CPB causes dysfunction of platelets, activation of fibrinolysis and also increases the possibility of bleeding after heart surgery. A group of hemorrhages following heart surgery is due to the surgical cause, including bleeding from anatomists, mammary artery bed and etc. Utilizing careful and correct surgical methods can circumvent from many of these hemorrhages. The presented case is a rare case of mediastinal bleeding after open heart surgery in which the tip of chest tube that had been installed in the left hemithorax and also connected to GAMCO was displaced and placed on the initial part of pulmonary artery. Because of the gradual and continuous suction and rubbing, abrasion and finally tearing of artery happens and bleeding starts in this location. This side effect can be prevented by correctly placing the chest tube in hemi thorax and mediastinum.
  • N. Rahbar, S. Moazen Pages 95-96
    Primary ovarian lymphoma is extremely rare (less of 1% total ovarian malignancies). Its presentation is similar to ovarian malignancies. This is a report about primary ovarian lymphoma in a 32 years old woman. Because of clinical signs and serial sonography reports about the presence of a mass in her right ovary, laparotomy was performed. Her pathological report showed a malignant diffuse lymphoma Type B cell. The patient was referred to oncologist to perform combo-chemotherapy.