فهرست مطالب

Auditory and Vestibular Research
Volume:14 Issue: 1, 2005

  • تاریخ انتشار: 1384/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • معصومه روزبهانی، حسن حدادزاده نیری، محمدرضا کیهانی صفحه 1
    هدف
    هدف از این پژوهش مقایسه زمان نهفتگی موج V در ABR از طریق انتقال هوایی و انتقال استخوانی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، 34 جوان (17 زن، 17 مرد) با شنوایی طبیعی تحت آزمون ABR از طریق انتقال هوایی و استخوانی قرار گرفتند. سپس زمان نهفتگی حاصله از دو روش با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته ها
    زمان نهفتگی موج V در ABR با استفاده از مرتعش کننده استخوانی حدود 5/0 میلی ثانیه بیشتر از ABR با استفاده از گوشی بود که با کاهش شدت این تفاوت کمتر می شود. زمان نهفتگی موج V در هر دو طریق انتقال هوایی و استخوانی در زنان کمتر از مردان بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که مقایسه زمان نهفتگی موج V پاسخهای برانگیخته شنوایی با استفاده از گوشی و با استفاده از مرتعش کننده استخوانی همانند ادیومتری رفتاری می تواند در تخمین حدت حسی عصبی کودکان سخت آزمون یا مبتلا به آترزی بویژه نوزادان مفید باشد.
    کلیدواژگان: زمان نهفتگی موج V، نتقال هوایی، انتقال استخوانی
  • احمد گشانی، مهین صدایی، پروین نصیری، شهره جلایی صفحه 6
    هدف
    مطالعه و بررسی شدت و محتوای طیفی گروهی از اسباب بازی ها به عنوان منبع آلودگی صوتی
    مواد و روش ها
    پژوهش مقطعی حاضر روی 184 اسباب بازی انجام گردیده است. این اسباب بازی ها به طور تصادفی از فروشگاه های اسباب بازی در مناطق مختلف شهر انتخاب شده و در 10 گروه دسته بندی گردید. اندازه گیری نویز آنها در فاصله 2، 25 و 50 سانتی متری از سر با استفاده از dBA صورت گرفت. پرصداترین اسباب بازی هر گروه جهت آنالیز فرکانسی بصورت اکتاو باندی انتخاب گردید.
    یافته ها
    بیشترین شدت نویز در فاصله 2 سانتی متری مربوط به تفنگهای اسباب بازی با میانگین dBA 112 و محدوده dBA 127-100 بوده و کمترین شدت مربوط به جغجغه ها با میانگین dBA 84 و محدوده dBA 95-74 بوده است. سطح نویز هنگام افزایش فاصله از 2 به 25 سانتی متری نسبت به 25 به 50 سانتی متر، غیر از 2 مورد به طور معنی داری کاهش می یافت. آنالیز فرکانسی نویزها حاکی از وجود انرژی در محدوده مؤثر شنوایی بود. در بسیاری از اسباب بازی ها انرژی در محدوده فرکانس های میانی و زیر تمرکز داشت.
    نتیجه گیری
    سطح نویز ناشی از اسباب بازی ها قابل توجه بوده و در بسیاری از موارد فراتر از dBA 90 بوده است. محتوای طیفی اسباب بازی ها حاکی از تمرکز در فرکانسهای میانی و بالا در بسیاری از موارد بود. بنابراین اسباب بازی ها به عنوان یک منبع آسیب شنوایی مطرح هستند و لازم است مورد توجه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: اسباب بازیهای پرصدا، افت شنوایی ناشی از نویز، آلودگی صوتی
  • زهرا آقا رسولی، آرش بهلولی، محمدرضا کیهانی، فرهاد ترابی نژاد صفحه 12
    هدف
    هدف این مطالعه بررسی ویژگی های کام نگاری همخوان های زبانی- کامی فارسی است. تا کنون تحقیقی در زبان فارسی انجام نگرفته است، از این رو، تحقیق اخیر با هدف مشخص نمودن الگوهای طبیعی تماس زبان به کام و تعیین تغییر پذیری درون فردی تولید همخوان های زبانی- کامی فارسی، طراحی گشته است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق، 16 همخوان زبانی - کامی فارسی مورد بررسی قرار گرفتند. برای هر همخوان چهل نمونه هجایی (از چهار فرد مورد بررسی) بدست آمد. این همخوان ها در قالب هجاهای (CVCV) و با واکه باز /a/ ادا شدند. ابتدا برای هر همخوان الگوی حداکثر تماس انتخاب شد. سپس از روی این الگو، الگوی نماینده هر فرد بدست آمد. از روی این الگو ها نیز الگوی نماینده کل بدست آمد که همان الگوی تماس کلی می باشد.
    یافته ها
    در این بررسی الگوهای متفاوت تماس در همخوان های مختلف مشخص شد. همچنین نشان داده شد همخوان های مختلف از لحاظ شاخص تغییر پذیری، مقادیر مختلفی داشتند، بطوریکه همخوان های /l/،/s/،/n/ بیشترین میزان تغییر پذیری را به خود اختصاص دادند و همخوان های انسدادی و سایشی نیز کمترین میزان تغییر پذیری را بدست آوردند.
    نتیجه گیری
    همخوانهای مختلف فارسی، الگوهای تماس مختلفی دارند و این نتایج با مطالعات مشابه در زبان های خارجی همگونی بسیاری دارد.
    کلیدواژگان: کام نگاری، الگوهای تماس، تغییر پذیری
  • پریسا میرحاج، قاسم محمدخانی، مهین صدایی، منصوره عادل قهرمان، سقراط فقیه زاده صفحه 23
    هدف
    بررسی حد افتراق فرکانسی در نوازندگان سازهای زهی
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد شاهد بر روی 15 نوازنده سازهای زهی (30 گوش) با سابقه نوازندگی بیشتر از 10 سال و 15 فرد با شنوایی هنجار (30 گوش) انجام گرفت.جامعه مورد پژوهش از جنس مذکر و در محدوده سنی 30-20 سال بودند. نمونه ها تحت اتوسکوپی، ادیومتری ایمیتانس و ادیومتری صوت خالص قرار گرفتند. سپس آزمون حد افتراق فرکانسی در محدوده فرکانس های 8000-250 هرتز و در سطح dBSL 40 انجام شد.
    یافته ها
    در این پژوهش حد افتراق فرکانسی افراد نوازنده نسبت به گروه شاهدکمتر بود و اختلاف بین دو گروه معنادار می باشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های حاصله احتمالا افتراق فرکانسی بهتر و ظریفتر در نوازندگان بدلیل آموزش، تمرین و آشنایی با نت ها می باشد.
    کلیدواژگان: حد افتراق فرکانسی، نوازندگان، سازهای زهی
  • زهرا سلیمانی، شهره جلایی، فاطمه فلاح زاده صفحه 28
    هدف
    تعیین فرایندهای واجی کودکان مبتلا به سندرم داون آموزش پذیر در مقطع آمادگی
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی روی 40 کودک مبتلا به سندرم داون در مدارس کودکان استثنایی مرکز شهر تهران صورت گرفته است. نمونه ها از نظر شنوایی و وضعیت اندام های گفتاری طبیعی بودند و از آن ها آزمون تصویری فونتیک برای استخراج فرایندهای واجی به عمل آمد.
    یافته ها
    میانگین وقوع برخی از زیر مجموعه های فرایندهای واج‍ی بین دختران و پسران متفاوت است. در فرایند همگونی در پسران همگونی بی واکی و در دختران همگونی کامل بیشترین میانگین و همگونی خیشومی در دختران و همگونی سایشی در پسران کمترین میانگین را دارد. در فرایند جانشینی، جانشینی روان و خیشومی در دختران و جانشینی واک گذاری در پسران کمترین میانگین را دارد. از مجموع فرایندهای واجی بین سن و فرایند واجی تغییر ساخت هجا ارتباط معنادار مستقیم و فرایند واجی همگونی انسدادی ارتباط معنادار معکوس دیده می شود. بین سایر فرایندها و سن ارتباط معناداری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    در این کودکان علاوه بر سه گروه فرایند واجی ساخت هجا، همگونی و همانند، فرایند حذف نیز دیده شد که در طبقه بندی های دیگر فرایندهای واجی آورده نشده است. تفاوت بین دختران و پسران در برخی از فرایندهای واجی نشان می دهد آنها به طور متفاوت تحت تاثیر بافت آوایی کلمات قرار می گیرند. نتایج بررسی ارتباط سن و فرایندهای واجی نشان می دهد خطاهای واجی در کودکان مبتلا به سندرم داون ناشی از انحراف است.
    کلیدواژگان: فرایندهای واجی، کودکان مبتلا به سندرم داون، فرایند همگونی، فرایند ساخت هجا، فرایند جانشینی
  • محمدرحیم شاهبداغی، اعظم مرادی، سارا کیانی صفحه 39
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی میزان استاندارد دیادوکوکاینتیک در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی در سه منطقه 3، 8، 19 شهر تهران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    جامعه مورد مطالعه در این تحقیق دآنش آموزان مقطع ابتدایی سه منطقه آموزشی 3و8و19 بودند که از میان آنها 1997 دانش آموز (980 نفر دختر و 1017 نفر پسر) به طور تصادفی انتخاب گردیدند. دانش آموزان باید در مدت 5 ثانیه هجا های /pa/، /ta/، /ka/ و /pa ta ka/ را به صورت سریع تولیدمی نمودند و همچنین باید تعداد ثابت هجا های مشخص را جهت تعیین زمان اجرای آن به صورت سریع تولید نمایدکه در این مطالعه دانش آموزان باید 15 دفعه هر یک از هجا های فوق را تولید می کردند تا زمان آنها ثبت گردد.
    یافته ها
    میانگین تعداد و زمان تکرار هجا ها بر حسب سن اختلاف معنی داری یافتند. تفاوت میانگین های برخی هجاها بر حسب جنس معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    با افزایش سن توانایی میانگین تعداد تکرار هجا ها افزایش می یابد و میانگین زمان تکرار هجا ها کاهش می یابد. به طور کلی به نظر می رسد میانگین زمان تکرار در پسران کمتر از دختران باشد.
    کلیدواژگان: دیادوکوکاینتیک، دانش آموزان مقطع ابتدایی، حرکت سریع اندامهای گفتاری، تکرار هجا
  • منصوره نیکبخت، احمدرضا ناظری، زهره امیری صفحه 50
    هدف
    مطالعات ژنتیکی انجام شده نشان داده اند که ازدواج فامیلی می تواند احتمال بروز انواع اختلالات ژنتیکی از جمله اختلالات شنوایی را بالاتر ببرد. هدف از این تحقیق تعیین شیوع ازدواج فامیلی بین والدین کودکان کم شنوای مدارس ابتدایی باغچه بان تهران بود.
    مواد و روش ها
    برای انجام این تحقیق پرسشنامه هایی به تمام مدارس ابتدایی باغچه بان تهران برده شد و مادران 614 نفر کل دانش آموزان به سؤالات پرسشنامه در مورد ازدواج فامیلی و سایر عوامل مؤثر بر شنوایی مربوط به دوران بارداری مادر یا نوزادی فرزندشان پاسخ دادند.
    در مورد کسانی که به سوال مربوط به ازدواج فامیلی پاسخ نداده بودند، اطلاعات از بین پرونده دانش آموزان جمع آوری شد.تنها از دو نفر از این تعداد اطلاعاتی در دست نیست.
    یافته ها
    از میان کل کودکان کم شنوای مقطع ابتدایی تهران (614نفر)، والدین 389 نفر(64%) ازدواج فامیلی داشتند (به درجات مختلف) و والدین 223 نفر (36%) نسبتی نداشتند. از دو نفر هم اطلاعاتی در دست نیست. در این بین 3/32% سابقه فامیلی کم شنوایی، 2/29% خواهر و برادر کم شنوا، 17% سابقه عفونت گوش در نوزادی داشتند. سایر عوامل خطرزا نیز در این تحقیق بررسی شده اند. همچنین رابطه معنی داری بین ازدواج فامیلی و وجود چند فرزند کم شنوا در خانواده مشاهده شد(p<0.005) و این مسئله نشانگر آن است که در ازدواج فامیلی ممکن است بیش از یک فرزند مبتلا به کاهش شنوایی شود.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای ازدواج فامیلی بین والدین کودکان کم شنوا می توان گفت که همخونی والدین یکی از علل مهم کاهش شنوایی در ایران است و با توجه به مسایل فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه کنونی باید در اطلاع رسانی به مردم درباره خطرات ازدواج فامیلی تلاش نمود.
    کلیدواژگان: ازدواج فامیلی، کاهش شنوایی
  • منصوره عادل قهرمان، زهرا قاسم احمد، محمد تقی خرسندی آشتیانی، یاشار عمیدی صفحه 61
    زمینه
    شوانوم صورتی تومور نادری است که از هر بخش عصب می تواند منشاء گیرد. علائم احتمالی آن عبارتند از: ضعف جزیی یا کامل صورت، کاهش شنوایی، مشاهده توده ای در گوش، اتوره، از دست دادن حس چشایی و به ندرت درد و گاه کاملا بدون علامت. برای تشخیص باید تاریخچه گیری دقیق، ارزیابی نورواتولوژیک، معاینه و بویژه سی تی اسکن یا MRI به عمل آید. تنها روش درمان، جراحی است هر چند که تعیین زمان مناسب عمل در صورت سلامت عملکرد عصب دشوار است.
    مورد: در این مقاله، دختری 19 ساله که با کلیه علایم یاد شده در سمت راست صورت غیر از مشکل حس چشایی مراجعه کرده بود معرفی شده است. با معاینه و انجام آزمایش های ادیومتری و رادیولوژی وجود شوانوم صورتی محرز گردید. بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت. در پی گیری های بعدی عملکرد عصب صورتی تا حد زیادی بهبود یافته بود.
    نتیجه گیری
    نیاز به ارزیابی دقیق بیماران دارای تابلوی بالینی فلج بلز لازم به تاکید نیست. در صورتی که علیرغم منفی بودن نتایج کماکان شک وجود داشته باشد حتی ممکن است لازم باشد جراحی تجسسی عصب به منظور تشخیص صورت گیرد.
    کلیدواژگان: کاهش شنوایی شوانوم صورتی، تومور عصب صورتی، ضعف صورت
|
  • Massoumeh Roozbahani, Hassan Haddadzadeh Niri, Mohammad Reza Keyhani Page 1
    Objective
    Comparison of Air conduction (AC) and Bone conduction (BC) auditory brain stem response (ABR) latencies.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 34 (17 males, 17 females) normal-hearing young subjects tested with AC- and BC-ABR. Wave V latencies of both procedures were compared
    Results
    BC- wave V latency significantly prolonged about 0.5 ms. That prolongation was less with decreasing intensity. Female's AC-and BC - ABR latencies were less than males'.
    Conclusion
    AC- and BC- ABR appeared to be useful to determine sensory-neural acuity in children with atresia or difficult to test subjects specially newborns.
  • Ahmad Geshani, Mahin Sedaie, Parvin Nasirie, Shohreh Jalaie Page 6
    Objective
    Noise measurement and frequency analysis of commercially available noisy toys were the main purposes of the study.
    Materials And Methods
    181 noisy toys commonly found in toy stores in different zones of Tehran were selected and categorized into 10 groups. Noise measurement were done at 2, 25, and 50 cm from toys in dBA. The noisiest toy of each group was frequency analyzed in octave bands.
    Results
    The highest and the lowest intensity levels belonged to the gun (mean=112 dBA and range of 100-127 dBA) and to the rattle-box (mean=84 dBA and range of 74-95 dBA), respectively. Noise intensity levels significantly decreased with increasing distance except for two toys. Noise frequency analysis indicated energy in effective hearing frequencies. Most of the toys energies were in the middle and high frequency region.
    Conclusion
    As intensity level of the toys is considerable, mostly more than 90 dBA, and also their energy exist in the middle and high frequency region, toys should be considered as a cause of the hearing impairment.
  • Zahra Agharasouli, Arash Bohlooli, Mohammad Reza Keyhani, Farhad Torabinezhad Page 12
    Objective
    This research is designed to study palatographic specification of lingual- palatal consonants in Persian language. Since there is not any research about the lingua-palatal contacts in Persian language, this research is designed to determine these “normal” contact patterns and variability of Persian consonant production.
    Materials And Methods
    In this study 16 consonants have been studied. Subjects were 4 normal adults. Each person repeated every consonant 10 times in (CVCV) syllable with vowel /a/. Frame of maximum contact for each consonant was determined. Individual and overall representative frames obtained from those frames.
    Results
    There are different patterns of variability between Persian consonants. Consonants /n/, /ſ/, and /l/ display more variable articulation and stops and affricates display less variable articulation than others.
    Conclusion
    Persian consonants have different contact patterns. These findings are in accordance with previous studies in other languages.
  • Parisa Mirhaj, Ghassem Mohammadkhani, Mahin Sedaie, Mansoureh Adel Gharaman, Soghrat Faghihzadeh Page 23
    Objective
    determining difference limen for Frequency (DLF)in string musicians.
    Materials and Methods
    This case-control study was conducted on 15 string musicians with musicianship > 10 years (30 ears) and 15 normal hearing subjects (30 ears). They all were male and 20-30 years old. DLF was measured after otoscopy and immitance audiometry and pure tone audiometry.
    Results
    DLF was significantly different between two groups of case and control. DLF in musicians is less than the normal hearing subjects.
    Conclusion
    It seems that familiarization with notes results in better DLF in musicians comparing to others.
  • Zahra Soleymani, Shohreh Jalaei, Fatemeh Fallahzadeh Page 28
    Objective
    To determine phonological processing in elemantery children with Down syndrome
    Materials And Methods
    Phonetic test is used to extract phonological processing in 40 child with Down syndrome. They were normal in hearing and oral structure.
    Results
    There was significant difference between girls and boys in some subgroups of phonological processing. In assimilation, voiceless assimilation in boys and complete assimilation in girls were the most. Nasal assimilation in girls and fricative assimilation in boys were the least. In substitution, the least mean belonged to liquid and nasal substitution in girls and voice ness substitution in boys. In general there was no significant difference between age and phonological awareness; however, there was direct correlation between syllable structure and age and reverse correlation between age and stop assimilation.
    Conclusion
    In addition to 3 groups of phonological processing including: syllable structure, assimilation, and substitution, omission was seen. The difference between girls and boys indicates they are impressed by the phonetic structure of words in different ways. Correlation between age and phonological processing shows phonological errors may be resulted from deviation.
  • Mohammad Rahim Shahbodaghi, Azam Moradi, Sara Kiani Page 39
    Objective
    Obtaining the diadochokinetic syllable rates standard among the elementary students in 3, 8, and 19 educational zones in Tehran.
    Materials And Methods
    1997 students (980 girls and 1017 boys) randomly selected and examined. Frequency of /pa/, /ta/, /ka/ and /pataka/ in 5 seconds and the number of seconds for producing /pa/, /ta/, /ka/ and /pataka/ for 15 times were recorded for every student.
    Results
    There is significant difference between means of time and frequency with increasing age. Means of some syllable rates were significantly different between girls and boys.
    Conclusion
    Mean of syllable frequency was increased and the mean of syllable repetition time was decreased with increasing age. On the whole, boys seems to repeat syllables faster than the girls do.
  • Mansoureh Nikbakht, Ahmadreza Nazeri, Zohreh Amiri Page 50
    Objective
    Genetic studies show that consanguineous marriage can increase the probability of incidence of genetic impairments such as hearing impairments. The target of this study is to identify the prevalence of consanguinity among the parents of hearing impaired students in primary schools.
    Materials And Methods
    We selected all of deaf students of Tehran (614 students). Their mothers answered to questionnaires. The questions were about Risk Factors of deafness in mother pregnancy or in neonatal period.
    Results
    from 614 students, 389 parents of them (64%) had consanguineous marriage and 223 person (36%) didn’t have this factor. 2 person did not answer to this question. In this study we observed that there is 32.3% family history of hearing loss, 29.2%deaf sister and brother, 17% ear infection history. Other risk factors were studied too. Also there is significant correlation between consanguinity and more than one deaf children in the family (p<0.005).
    Conclusion
    According to high incidence of consanguinity (64%)that was observed in this study it may be one of most important causes of sensory neural hearing loss in children, so we should give enough information about this problem to the people.
  • Mansoureh Adel Ghahraman, Zahra Ghassem Ahmad, Mohammadtaghi Khorsandi Ashtiani, Yashar Amidi Page 61
    Background
    Facial schwannoma is a rare tumor arising from any part of the nerve. Probable symptoms are partial or facial weakness, hearing loss, visible mass in the ear, otorrhea, loss of taste, rarely pain, and sometimes without any symptoms. Patients should undergo a complete neurotologic history, examination with documentation of facial and auditory function, specially C.T. scan or M.R.I. Surgery is the only treatment option although the decision of when to remove facial schwannoma in the presence of normal facial function is difficult. Case: A 19-year-old girl with all above symptoms in the right side except loss of taste is diagnosed having facial schwannoma with full examination, audiometric, and radiological tests. She underwent surgery. In follow-up facial function were mostly restored.
    Conclusion
    The need for careful assessment of patients with Bell's palsy cannot be overemphasized. In spite of the negative results if still there is any suspicoin, total facial nerve exploration is necessary.