فهرست مطالب

Auditory and Vestibular Research
Volume:13 Issue: 1, 2004

  • تاریخ انتشار: 1384/05/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بهیه کهنسال، محمدحسن خالصی، قاسم محمد خانی، سقراط فقیه زاده، زهرا جعفری صفحه 3
    هدف
    مقایسه عملکرد سمعکهای آنالوگ و دیجیتال در کاهش ناتوانی ناشی از نقص شنوایی در افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی متوسط تا شدید
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی تحلیلی روی دو گروه افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی متوسط تا شدید استفاده کننده از سمعکهای آنالوگ (20 نفر) و گروه افراد استفاده از سمعکهای دیجیتال (21 نفر) در کلینیک های شنوایی چند شرکت وارد کننده سمعک طی سال تحصیلی 82-1381 انجام شد. در این بررسی پس از اطمینان از سلامت گوش میانی و نبود مشکلات روانشناختی پرسشنامه APHAB به منظور تعیین سودمندی حاصل از سمعک، دو مرتبه، یکبار پیش از تجویز سمعک و سپس 2 ماه پس از استفاده از آن تکمیل گردید.
    یافته ها
    متوسط امتیاز کلی پرسشنامه APHAB در گروه افراد استفاده کننده از سمعکهای آنالوگ پیش از استفاده از سمعک 420/6 + 215/52 و پس از استفاده از سمعک 443/3 + 300/31 و در گروه افراد استفاده کننده از سمعکهای دیجیتال پیش از استفاده از سمعک 028/9 + 952/54 و پس از استفاده از سمعک 916/10+ 321/26 بود. مقایسه امتیاز کلی پرسشنامه APHAB پیش و پس از استفاده از سمعکهای آنالوگ تفاوت معناداری را نشان داد (001/0P<) در مقایسه امتیاز کلی پرسشنامه APHAB پیش و پس از استفاده از سمعکهای دیجیتال نیز تفاوت معناداری مشاهده شد (0001/0P<)، ولی مقایسه امتیاز کلی پرسشنامه APHAB پس از استفاده از سمعکهای آنالوگ و دیجیتال تفاوت معناداری را نشان نداد (058/0=p)، همچنین جنسیت، سن، شغل، میزان تحصیلات، میزان کم شنوایی و شیوه استفاده از سمعک تاثیری بر نتایج پرسشنامه APHAB پیش و پس از استفاده از سمعکهای آنالوگ یا دیجیتال نداشت.
    الگوی کم شنوایی بر نتایج زیر مجموعه آزاردهندگی صدا قبل و بعد از استفاده از سمعکهای آنالوگ مؤثر بود (008/0=p) و تجربه استفاده از سمعک و مدت زمان استفاده از سمعک بر نتایج زیر مجموعه آزاردهندگی صدا قبل و بعد از استفاده از سمعکهای دیجیتال تاثیر داشت (043/0=p) و (024/0=p). اما هر سه مورد فوق بر متوسط امتیاز کلی و متوسط امتیاز سه زیر مجموعه سهولت ارتباط، بازآوایی و نویز زمینه تاثیری نداشتند.
    بحث: سمعکهای دیجیتال در مقایسه با آنالوگ سودمندی قابل توجهی در حیطه بازآوایی و نویز زمینه برای افراد مبتلا به آسیب شنوایی حسی عصبی دارند. از سوی دیگر عدم سودمندی قابل توجه در حیطه سهولت ارتباط و آزاردهندگی صدا می تواند ناشی از تاثیر انتظارات، عوامل روانشناختی، شخصیتی و زندگی افراد باشد.
    کلیدواژگان: سمعکهای آنالوگ، سمعکهای دیجیتال، پرسشنامه خود ارزیاب، پرسشنامه خلاصه شده تعیین سودمندی سمعک (APHAB)
  • لیلا فرجی، عبدالله موسوی، مهدی اکبری، امید خجسته صفحه 11
    هدف
    ارزیابی ادیولوژیک شیرخواران و کودکان مبتلا به بیماری مننژیت در مرحله حاد و در هنکام بهبودی از بیماری مننژیت، به کمک آزمون های EOAE، ABR و آزمون های رفتاری شنوایی
    مواد و روش ها
    تعداد نمونه های مورد مطالعه در این پژوهش شامل 40 نوزاد و کودک در محدوده سنی بدو تولد تا 12 سال بودند. تمامی بیماران فوق در 72-24 ساعت پس از تشخیص قطعی ابتلاء به بیماری مننژیت، از نظر وضعیت شنوایی به کمک آزمون ABR (باهدف ردیابی آستانه شنوایی) مورد بررسی قرار می گرفتند که در 24 ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان نیز مجددا آزمون تکرار می شد. همچنین در 14-7 روز پس از بهبودی و ترخیص بیماران از بیمارستان، تمام 40 بیمار مورد مطالعه تحت آزمون های رفتاری شنوایی و آزمونهای EOAE قرار گرفتند تا علاوه بر تایید نتایج آزمون ABR، عملکرد حلزون شنوایی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
    نتایج
    براساس نتایج آزمایش ABR در ابتدای مرحله حاد بیماری، از 40 بیمار مورد مطالعه، 4 بیمار (10 درصد) مبتلا به کاهش شنوایی حسی عصبی (SNHL)3 شدید تا عمیق دوطرفه و 1 بیمار (5/2 درصد) مبتلابه SNHL شدید تا عمیق یکطرفه شده بودند. در 35 بیمار دیگر (5/87 درصد) عملکرد شنوایی کاملا هنجار ملاحظه شد. نتایج فوق در آزمایش ABR در مرحله دوم، که در 24 ساعت قبل از ترخیص بیماران از بیمارستان صورت می پذیرفت و همچنین در آزمون های رفتاری شنوایی که در 14-7 روز پس از ترخیص از بیمارستان انجام می شد، مجددا ملاحظه شد (اصل کراس چک). درخصوص آزمون EOAE در 35 بیمار باشنوایی هنجار براساس آزمون ABR، عملکرد حلزون شنوایی نیز هنجار بود.از 5 بیمار مبتلا به SNHL در 3 بیمار عملکرد ناهنجار حلزون شنوایی و در 2 بیمار عملکرد هنجار حلزون شنوایی ملاحظه شد.
    بحث: آسیب شنوایی ناشی از ابتلاء به بیماری مننژیت، درصورت رخداد، در مرحله حاد بیماری قابل نمایان بوده که در پژوهش حاضر 5/12 درصد از جمعیت مورد مطالعه را متاثر نموده است. همچنین می توان عنوان نمود که در بیماری مننژیت علاوه بر احتمال آسیب به عصب شنوایی (و احتمالا مسیر ساقه مغزی شنوایی)، آسیب به حلزون شنوایی نیز (در حضور و یا عدم حضور آسیب به مراکز عصبی شنوایی) محتمل است.
    کلیدواژگان: کاهش شنوایی حسی، عصبی (SNHL)، پاسخ های شنوایی ساقه مغز (ABR)، گسیل های صوتی برانگیخته گوش (EOAE)، آزمون های رفتاری شنوایی، مننژیت
  • طاهره رهبر، هبت الدین برقعی، مهین صدایی، مهدی اکبری، مهندس پرویز کمالی صفحه 18
    هدف
    بررسی و مقایسه مشخصات فیزیکی گسیل های صوتی حاصل اعوجاج در گوش راست و چپ نوزادان 59-1روزه دارای شنوایی هنجار مراجعه کننده به بخش شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1381)
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی روی 102 نوزاد (204 گوش) که به روش آسان انتخاب شده بودند، انجام شده است. مراحل آزمایش عبارت بود از اتوسکوپی، ادیومتری مشاهده رفتاری، ادیومتری ایمیتانس، DPOAEs و در صورت لزوم ABR، در DPOAEs، دامنه و فرکانس گسیل 2f 1f2 حاصل از تحریک دو صوت خالص با شدت dB SPL 65-1L و dB SPL 50-2L با نسبت 2/1=1f/2f بررسی گردید.
    نتایج
    1- نوزادان هنجار، همگی دارای DPOAEs بودند.
    2- دامنه DPOAEs گوش راست به طور معنی داری بزرگتر از دامنه در گوش چپ است (05/0/P<).
    3- بین دامنه های حاصل از DPOAEs بر حسب نوزادان مورد مطالعه اختلاف معنی داری دیده نمی شود.
    بحث و نتیجه گیری
    DPOAEs می تواند جهت ارزیابی سریع، غیر تهاجمی و به عنوان ابزاری عالی برای غربالگری افت شنوایی نوزاد بکار گرفته شود.
  • مهین صدایی، عبدالله موسوی، مجتبی توکلی، سعید فراهانی، پرویز کمالی صفحه 25
    هدف
    بررسی مشخصات فیزیکی گسیل های صوتی خودبخودی گوش، گسیل های صوتی برانگیخته گذرا از گوش و گسیل های صوتی حاصل اعوجاج گوش پسران (11-7) سال با شنوایی هنجار.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی روی 100 پسر دبستانی 11-7 ساله با شنوایی هنجار و ساکن منطقه 12 تهران صورت گرفت. نمونه ها تحت معاینه اتوسکپی، ادیومتری تن خالص و ایمیتانس قرار گرفتند و در صورت طبیعی بودن نتایج آزمون OAEs انجام شد. اثر گوش مورد مطالعه و دست برتری نیز بررسی گردید.
    نتایج
    در آزمون SOAE، حدود 30 درصد از افراد مورد مطالعه، واجد گسیلهای صوتی خودبخودی گوش بودند که تعداد، میانگین فرکانس و میانگین دامنه گسیل ها بین گوش راست و چپ تفاوت معنی داری را نشان ندادند.
    در آزمون TEOAE، میانگین دامنه گسیل ها بین گوش راست و چپ افراد مورد مطالعه در پاسخ کلی و در فرکانس های 1 و 3 کیلو هرتز تفاوت معنی داری را نشان دادند (p<0.05).
    که این تفاوت مبین فراوانی بیشتر دامنه ها در گوش راست می باشد.
    در آزمون TEOAE، میانگین دامنه گسیل ها بین افراد راست برتر و چپ برتر تفاوت معنی داری را نشان ندادند.
    در آزمون TEOAE، میانگین دامنه گسیل ها بین گوش راست و چپ افراد مورد مطالعه تفاوت معنی داری را نشان ندادند.
    در آزمون DPOAE، میانگین دامنه گسیل ها در فرکانس های 1611، 2026، 2564 هرتز، بین افراد راست برتر و چپ برتر، تفاوت معنی داری را نشان دادند (p<0.05). که این تفاوت مبین فراوانی بیشتر دامنه ها در افراد چپ برتر می باشد.
    در آزمون TEOAE، میانگین دامنه گسیل ها بین گوش راست و چپ افراد مورد مطالعه تفاوت معنی داری را نشان ندادند.
    در آزمون DPOAE، میانگین دامنه گسیل ها در فرکانس های، 1611، 2026، 2564، هرتز، بین افراد راست برتر و چپ برتر، تفاوت معنی داری را نشان دادند (p<0.05) که این تفاوت مبین فراوانی بیشتر دامنه ها در افراد چپ برتر می باشد.
    بحث: یافته های حاصله در سه مورد با سایر مطالعات متفاوت است که عبارتند از برابری تعداد SOAE در دو گوش، یکسانی دامنه DPOAE دو گوش، تاثیر دست برتری بر میانگین دامنه گسیل ها در برخی فرکانس ها. بنابراین لازم است این نکات در آزمون OAE پسران نوجوان مدنظر قرار گیرند.
  • مجید اشرفی، محمدرضا فتح العلومی، مهین صدایی، جمیله فتاحی، شهره جلایی صفحه 31
    هدف
    تعیین شیوع انواع کاهش شنوایی و عوامل مرتبط با آن در مراجعین به کلینیک شنوایی شناسی بیمارستان بوعلی تهران
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی در کلینیک شنوایی شناسی بیمارستان بوعلی تهران از مهر 1379 تا مهر 1380روی 6020 گوش مربوط به 3010 مراجعه کننده (1651 مرد و 1359 زن) انجام شده است.
    یافته ها
    بیشترین علت مراجعه افراد مورد بررسی کاهش شنوایی (5/20%) می باشد. نوع کاهش شنوایی در 1319 گوش (9/21%) حسی عصبی، در 1059 گوش (6/17%) انتقالی و در 234 گوش (9/3%) آمیخته است. میزان کاهش شنوایی در هر دو گوش راست و چپ افراد مورد مطالعه بیشتر درحد ملایم (14%) است. تفاوت های مشاهده شده در میانگین آستانه های شنوایی میان دو جنس از نظر آماری معنی دار نیست (05/0P>) در حالیکه تفاوت های مشاهده شده در میانگین آستانه های شنوایی در گروه های سنی مختلف از نظر آماری معنی دار است (05/0P<) بیشترین شکل ادیوگرام ملاحظه شده شکل صاف (1/55%) است. نمای 2333 گوش (8/38%) در اتوسکوپی دارای حالتهای ناهنجار است. تمپانوگرام های ناهنجار در (2/37%) موارد مشاهده گردید که بیشترین مورد مربوط به نوع B(9/15%) است. به طور کلی 2/2% از افراد مورد بررسی سابقه استفاده از سمعک را داشته اند که بیشترین نوع سمعک استفاده شده از نوع پشت گوشی (5/1%) است. 2/6% از افراد با توجه به نوع و میزان کم شنوایی شان نیاز به خدمات توانبخشی داشتند.
    بحث: نتایج حاصله تنها در این پژوهش معتبر بوده و تعمیم آن نیازمند پژوهشهای گسترده تری است.
  • امیر حسین زارع، لیلا جلیلوند کریمی، زهره امیری صفحه 40
    هدف
    اندازه گیری فرکانس و دامنه تشدید گوش خارجی کودکان 7-3 ساله و مقایسه این مقادیر با بزرگسالان
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقطعی 63 نفر از کودکان مهدهای کودک تابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تمپانوگرام نرمال از لحاظ فرکانس و دامنه تشدید گوش خارجی بررسی شدند. 20 نفر بزرگسال نیز به منظور مقایسه با کودکان با شرایط لازم جهت ‎آزمون انتخاب شدند.
    یافته ها
    میانگین فرکانس تشدید در کودکان 4200 Hz و میانگین دامنه آن 50/17 dB SPL بود. فرکانس تشدید در کودکان با بزرگسالان اختلاف معنی داری داشت (P<0.05) ولی این ارتباط در دامنه تشدید وجود نداشت و به جز اختلاف جزئی در دامنه تشدید با هم اختلافی نداشته ارزیابی ها در دو مرحله آزمون آزمون مجدد انجام شد.
    بحث: فرکانس و دامنه تشدید در فرآیند تجویز و تنظیم سمعک و بدست آوردن بهره الحاقی سمعک مؤثر است. از این رو، به نظر می رسد لازم است این مقادیر در تجویز و تنظیم سمعک کودکان مدنظر قرار گیرند.
  • آموزش مهارت لب خوانی (گفتار خوانی) ص. 45-50
    گیتا موللی صفحه 45
|
  • Bahieh Kohansal, Mohammad Hassan Khalesi, Ghassem Mohammad Khani, Soghrat Faghih Zadeh, Zahra Jafari Page 3
    Objective
    Comparing analog and digital hearing aids reducing disability caused by hearing deficiency among moderate to severe sensorineural hearing-impaired persons. Method and Material: This descriptive-analytic study was carried out on two groups of subjects participated in this study in some audiology clinics of hearing aid since May 2002 to October 2003. Twenty subjects wore analog hearing aids and twenty one subjects wore digital hearing aids. In this study, no subject had previous middle ear or psychological problems. APHAB questionnaire was completed before using hearing aid and 2 months after to determine benefit of hearing aid use.
    Results
    Total score mean of APHAB inventory before and after use of analoge hearing aids were 52.215+6.420 and 32.300+3.443 respectively. Also total score mean of APHAB inventory before and after use of digital hearing aids were 54.9252+9.028 and 26.321+10.916 respectively. There was no significant difference between total mean score of APHAB inventory before and after using analog and digital hearing aids (P=0.058).While there was significant difference between total mean score of APHAB questionnaire before and after use of analog hearing aids (P<0.001) and also before and after use of digital hearing aids (P<0.001). Moreover age, gender, litracy level, occupation, degree of hearing loss and manner of hearing aid usage did not have significant effect on APHAB results. Configuration of loss had siginficant effect on aversiveness subscale before and after use of analog hearing aids (P=0.008). Previous experience and duration of hearing aid usage had significant effect on aversiveness subscale before and after use of digital hearing aids (P=0.043) and (P=0.024), respectively, while all of these three items did not have significant effect on total mean score of APHAB inventory and also total mean scores of three subscales of ease of communication, reverberation and background noise.
    Conclusion
    Comparing to analog hearing aid, digital one is significantly benefitial for reverberation and background noise for hearing-impaired persons, but it has no benefit for ease of communication and aversiveness that may be arised from effects of the individual expectation, psychological and personal factors.
  • Leila Faraji, Abdollah Moussavi, Mahdi Akbari, Omid Khojasteh Page 11
    Objective
    To assess neonates and children suffering from meningitis, during the critical and recovery periods, using ABR, EOAE and Behavioral Audiometry. Method and Material: 40 neonates to 12-year-old children were assessed. Using ABR test, the hearing of these cases was evaluated during the critical period-that is, 24-72 hours following the diagnosis. This test was repeated when patients recovered from meningitis-that is 24 hours before discharge (recovery period) Hearing function, again, was assessed 7-14 days following discharge through Immittance Audiometry, Behavioral Audiometry (PTA, SF and BOA). And EOAE (TEOAE and DPOAE) tests procedures.
    Findings
    During the critical period, ABR test revealed normal hearing in 35 patients (87.5%) and severe to profound sensorineural hearing loss (unilateral and bilateral) in 5 patients (12.5%-girl=4, boy=1). The same result were obtained in re-evaluation in the recovery period. On the other hand, 7-14 days after of discharge, Immittance Audiometry and Behavioral Audiometry (including PTA, S.F and BOA tests), confirmed the mentioned results (cross - gcheck). EOAE test (DPOAE and TEOAE) in 35 normal hearing patients (according to ABR test), showed normal cochlear function. 2 out of 5 cases suffering from severe to profound sensorineural hearing loss revealed normal cochlear function. According to EOAE results, abnormal cochlear function was evident in 3 patients.
    Conclusion
    ABR, EOAE tests, and Behavioral Audiometry in children meningitis during the critical period and recovery period can be used to diagnose any degree of hearing loss with a high level accuracy. The results of persent study is confirmed by previous investigations.
  • Tahereh Rahbar, Hebbateddin Borgheei, Mahin Sedaei, Mahdi Akbari, Parviz Kamali Page 18
    Objective
    Survery and comparison between the physical characteristics of Distortion-Product Otoacoustic Emissions of 1-59 day-old normal-hearing newborns refered to TUMS, Rehabilitation School, Audiology department, 2002 Method & Material: This analytical-descriptive study was conducted on the ears of 102 easy method selected newborns. The tests included: otoscopy, BOA, Immittance audiometry, DPOAEs, and ABR if necessary. The amplitude and frequency of 2f1-f2 emissions of DPOAEs evoked by two pure tones (L1=65 dBSPL, L2=50 dBSPL and f2/f1=1.2) were also calculated.
    Results
    1-All normal hearing newborns have normal DPOAEs. No significant difference was observed in test-retest. 2- The amplitude of the DPOAEs to the right ear is significantly greater than the amplitude of the left ear (P<00.05). 3- No significant difference was observed between newborn’s DPOAEs in terms of their gender.
    Conclusion
    DPOAEs could be measured quickly and noninvasively and are excellent tools for the screening of newborn hearing loss. The results are valid only within the Context of this research.
  • Mahin Sedaei, Abdollah Moussavi, Mojtaba Tavakolli, Saeid Farahani, Parviz Kamali Page 25
    Objective
    To determine SOAE,TEOAE, and DPOAE, characteristics in normal –hearing school boys.Method and Material: This cross-sectional study was conducted on 7-11 year-old normal –hearing boys (n = 100) living in 12th zone of Tehran. OAEs also performed and investigated if otoscopy, pure tone and immittance audiometry were normal. Both handedness and ear effects was also considered.
    Results
    31% had SOAEs. No significant differrence between the right and lefe ear SOAEs frequency and amplitude means. 1,3 kHz and total response TEOAEs amplitude was significantly different between two ears. There was no significant difference between both ear DPOAEs amplitudes, whereas the letf-handed boys’ DPOAE amplitude is greater than the right –handed ones’ amplitudes.
    Conclusion
    As some results including equal SOAEs of both ears, no difference between both ears SPOAEs amplitude, and handedness effect on the amplitude do not agree with other studies, these finding should be considered in testing OAEs of school boys.
  • Majid Ashrafi, Mohammad Reza Fathololumi, Mahin Sedaei, Jamileh Fattahi, Shohreh Jalaei Page 31
    Objective
    Determining the prevalence of hearing loss and correlated factors in clients referring to audiology clinic of Buali hospital. Method and Material: This cross-sectional analytic-descriptive survery was carried out on six thousand and twenty ears of 3010 clients (1651, a;e amd 1359 female) in Audiology clinic of Buali hospital, during Sept 2000 to Sept 2001.
    Results
    Hearing loss is the most common reason for referring the clients (20.5%). 1319 ears (21.9%) Showed sensorineural hearing impairment and conductive and mixed hearing loss are observed in 1059 (17.6%) and 234 (3.9%) ears, respectedly. Hearing loss degree most cases is mild (14%) in both ears. There is no significant difference between male and female hearing threshold means (p>0.05) ‘ but a significant difference between hearing thresholds is observed in terms of age (p<0.05). Audiogram configuration in most cases is flat (55.1%). Otoscopic examination reveals abnormal condition in 2333 ears (38.8%). 37.2% of the studied cases have abnormal tympanogram mostly type B (15.9%). 2.2% of the clients wear hearing aid that mostly have B.T.E ones (1.5%). 6.2% of the clients, depends on their hearing impairment type and degree need rehabilitation services.
    Conclusion
    The results are Valid only in the context of this study and it’s generaliztion needs further researches.
  • Amir Hossein Zare, Leila Jalilvand Karimi, Zohreh Amiri Page 40
    Objective
    To measure external ear resonant amplitude and frequency in children (3-7 years old) and to compare with adult measures. Method and materials: The external ear resonance peak amplitude and frequency of 63 children 3-7 years old were recorded. All of the children had normal tympanogram and there was no cerumen in external auditory canal. 20 adult of 21-24 years old (10 male, 10 female) were selected in order to compare with children that had normal tympanogram. The tests included: 1-otoscopy 2- tympanometry 3-microphone probe tube test.
    Results
    The average of resonance peak frequency for children and adult is 4200 Hz and 3200 Hz, respectively. The resonance frequency of children had significantly diffrence with average of resonance frequency in adults. The average of resonance peak amplitude for children and adult is 17.70 dB and 17.17 dB, respectively.
    Conclusion
    Resonant frequency and amplitude affect the hearing aid prescription and fitting process and calculating insertion gain; so, this measures seem should be considered in children hearing aid fitting.