فهرست مطالب

پژوهشنامه متین - پیاپی 37 (زمستان 1386)

پژوهشنامه متین
پیاپی 37 (زمستان 1386)

  • 172 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقالات
  • سید محمد موسوی بجنوردی، مریم سلطانیان صفحه 1
    در منابع نظام کیفری اسلام، با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) تحقق توبه مجرم در شرایط خاص، به عنوان رادع مجازات برخی جرایم ذکر گردیده است. این خود بیانگر آن است که سیاستهای کیفری اسلام نه مبنی بر انتقام جویی، که حاکی از بزرگداشت کرامت انسانی است. در پژوهش حاضر تلاش شده با محور قراردادن دیدگاه های حضرت امام خمینی، ضمن بیان آرای دیگر فقها و مواد قانونی مرتبط با موضوع، میزان تاثیرگذاری توبه در سقوط مجازات جرایم منجر به «حد» مورد بررسی قرار گیرد. اما از آنجا که فقها و قانونگذار، در بحث از توبه در باب حدود، صرفا از «اقرار» و «بینه» به عنوان مجاری اثبات جرم نام برده اند، حجیت علم قاضی، به عنوان یکی از راه های اثبات جرم، و میزان تاثیر توبه مرتبط با علم قاضی در سقوط مجازات نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: حد، توبه، اقرار، بینه، علم قاضی
  • جمشید جعفرپور، مریم محمدی صفحه 25
    یکی از عقود مهم در مبادلات تجاری عقد رهن است که به موجب آن بدهکار، مالی را برای وثیقه به طلبکار می دهد. تجزیه ناپذیری و عینی و تبعی بودن این عقد از اوصاف آن، و ایجاب و قبول و قبض عین مرهون از ارکان آن است. قابلیت تملک و فروش و عین بودن نیز از شرایط مال مرهون می باشد.
    شناخت حقوق و تکالیفی که در اثر این عقد برای متعاقدین بوجود می آید، می تواند سبب حل بسیاری از منازعات حقوقی گردد. از جمله حقوق راهن، حق انتفاع از عین مرهون است و پرداخت هزینه نگهداری عین مرهون و اقباض رهینه به مرتهن از تکالیف وی می باشد. مرتهن حق تقدم بر سایر غرماء و حق اعراض و انصراف از مورد رهن را دارد و از طرفی مکلف به حفظ، اداره و رد عین مرهون است.
    کلیدواژگان: حق عینی، رهن، راهن، مرتهن، عین مرهونه
  • علی محمد حاضری، علی نظر منصوری صفحه 41
    اقدامات صورت گرفته در مورد مذهب در دوره رضاشاه اساسا به دو دسته تقسیم می شود: اقداماتی که مستقیما با مذهب ضدیت داشت و اقداماتی که فی نفسه ضد دین نبود ولی پیامد و نتیجه ضددینی داشت. در مقاله حاضر این دو نوع اقدام در چهار بخش مورد بررسی قرار می گیرد: اقدامات صورت گرفته در رابطه با حوزه نهادی دین، بعد آموزشی، شعائر و مناسک دینی و رابطه دین و سیاست.
    با کنار رفتن رضاشاه از صحنه سیاسی کشور، کلیه نیروهای اجتماعی به یکباره همچون آتشفشانی فوران کردند. جریانهای دینی نیز از خود واکنشهایی نشان دادند که بر اساس منافع طبقاتی و نژادی یا صنفی نبود و نتیجه آن اعاده و بازسازی هویت دینی جامعه بود. جریانهای دینی اسلام سنتی، اسلام معترض و اسلام تجددخواه، در هیات هویتهای مقاومت و برنامه دار به بازسازی هویت دینی جامعه دست یازیدند. هدف نهایی این مقاله، ارائه سنخ شناسی از واکنش جریا نهای مذهبی پس از شهریور 1320 منطبق بر ابعاد خاص چالش هویت دینی جامعه در دوره رضاشاه است.
    کلیدواژگان: هویت دینی، جریانهای مذهبی، اسلام سنتی، اسلام معترض، اسلام تجددخواه، هویتهای مقاومت و برنامه دار
  • غفور خویینی، مرجان سهرابی صفحه 67
    شبیه سازی یا شیوه تولید مثل غیرجنسی، که پس از طی مراحل آزمایشی بر روی حیوانات، آماده ورود به عرصه زندگی انسان شده است؛ سبب بروز آرای متناقضی، خصوصا در حوزه های اخلاق، دین، فلسفه و حقوق، گشته است. بعضی آن را «باوری فاقد اصول اخلاقی و انسانی، مخدوش کننده اندیشه خدامحور در زمینه آفرینش و مسبب تزلزل جایگاه حقوقی فرد کلون شده دانسته و خواستار توقف این تحقیقات شده اند. برخی دیگر، به ویژه فقهای شیعه با محوریت نظریات امام خمینی در زمینه فناوری های محتمل تولید انسان آن را راهگشای افقهای نوینی نسبت به آینده دانسته اند.
    در این مقاله، ابتدا، دو شیوه متفاوت شبیه سازی انسانی و درمانی معرفی می شود و پس از ذکر تاریخچه، فواید و مضرات هر یک را برشمرده شده و دیدگاه ادیان آسمانی در مورد آنها مطرح می شود. در نهایت نیز در تایید انجام هر دو نوع شبیه سازی استدلال می شود.
    کلیدواژگان: شبیه سازی، کلونینگ، سلولهای بنیادی، سلول جسمی، تولید مثل غیر جنسی
  • عطیه زندیه صفحه 93
    بحث از تجرد نفس انسانی یکی از مهم ترین مباحث در انسان شناسی است. در این نوشتار، این مقوله از دیدگاه موسس حکمت متعالیه، صدرالمتالهین، و یکی از پیروان مکتب فلسفی او، امام خمینی، مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده پس از ذکر مباحث مقدماتی، براهین تجرد نفس را در دو حوزه «براهین عقلی» (در هشت برهان) و «براهین نقلی» (در 5 برهان) مورد بحث قرار داده است.
    امام خمینی در براهین عقلی بیشتر بر نظریات ملاصدرا تکیه می کند و تنها در بعضی موارد آرای شخصی خود را اظهار می دارد. برعکس، ایشان در براهین نقلی، رشته سخن را در دست گرفته و به شرح و تبیین این براهین می پردازد.
    به طور کلی، این دو حکیم، تجرد عقلی نفس ناطقه را که به توسط مشائیون اثبات گردیده بود، مورد تایید قرار می دهند. ملاصدرا تجرد برزخی نفس ناطقه را به اثبات می رساند و امام خمینی، علاوه بر تبعیت از وی در این موضوع، در براهین نقلی، در مورد مقام فوق تجرد نفس ناطقه بحث می کند.
    کلیدواژگان: تجرد، فوق تجرد، انسان، نفس ناطقه، عقل، نقل
  • محمد سالار کسرایی صفحه 119
    بحث اصلی در این نوشتار بررسی چگونگی برخورد متفکرین دینی با وجه اندیشه ای تمدن غرب (مدرنیته) است. بنابراین، مبنا و اساس بحث در حوزه تاریخ اندیشه و پرداختن به آرا و عقایدی است که به گونه ای به نحوه و شیوه های رویارویی فکری یا تعامل اندیشمندان ایران با جریان اندیشه گسترش گرای مغرب زمین (تجدد) وگونه شناسی آنها مربوط می شود.در این نوشتار تلاش شده است ضمن بررسی مختصر گونه شناسی های پیشین و نقد آنها، گونه شناسی جدیدی از متفکران دینی ارائه شود که دارای شمولیت بیشتری بوده و بتواند نقایص آن گونه شناسی ها را برطرف کند.
    کلیدواژگان: گونه شناسی، جراین فکری، متفکران دینی، رویارویی، تعامل، تجدد، گفتمان، خرده گفتمان، غرب، گسترش گرایی
  • منصوره ملکی صفحه 145
    مساله فطرت از مسائل مهمی است که در ادوار مختلف تاریخ از سوی دانشمندان رشته های علوم مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. آنچه در این مقاله پیگیری می شود صرفا بررسی این موضوع از منظر امام خمینی است. از کلمات ایشان استفاده می شود که حضرت امام برخلاف بعضی از بزرگان، که فطرت را شامل بعضی آگاهی ها و گرایشها می دانند، معتقد است فطریات همه از جنس گرایشات و تمایلاتند و آن را عبارت از عشق به کمال مطلق و انزجار از نقص می داند. در دیدگاه امام این دو فطرت، فطرت مخموره غیر محجوبه اند که محکوم احکام طبیعت نشده اند، اما اگر مغلوب طبیعت شوند فطرت مخموره محجوبه نام می گیرند.
    تمام فطریات در نظر ایشان همین تفسیر را دارد. فطرت به این معنا مبنای هدایت و مبدا خیر و شر است. همچنین در این مقاله به ویژگی های امور فطری و بعضی از مهم ترین احکام فطرت اشاره شده است.
    کلیدواژگان: فطرت، فطرت اصلی، فطرت فرعی، فطرت مخموره محجوبه، عشق، کمال مطلق
|
  • Seyed Mohammad Bojnourdi, Maryam Sultnian Page 1
    According to the Quranic verses and the traditions mentioned in the legal sources of Islam, the realization of repentance under specific circumstances has been mentioned as a source of alleviation of some punishments. This fact indicates that the punishments meant for offense in Islam are not meant for vengeance rather they are meant to respect man's dignity. The present research is an attempt to study the level of impact of repentance on the alleviation of punishment (limits) of offenses by focusing on the viewpoints of Imam Khomeini and other jurisprudents. However, since the jurisprudents and the legislator have mentioned "confession" and "evidences" as the only proofs for an offense in the field of limits, the certainty of the knowledge of the judge, as one of the ways of proving the offense, on the level of impact of repentance on the alleviation of punishment is studied in this paper.
  • Jamshid Jafarpour, Maryam Mohamamdi Page 25
    One of the important contracts in the commercial transactions is mortgage contract through which the debtor gives a property as a bail to the creditor. Indivisibility, subjectivity and dependency are some of the attributes of this contract while establishment, handing over and acceptance of the mortgaged are among its principles. Salability and originality are among the conditions of the mortgaged property. Lack of knowledge of the rights and duties incurred to the two committed parties through this contract may lead to a number of legal disputes including the rights of the mortgager, right to use the mortgage itself, payment of the maintenance of the mortgaged, and handing over the mortgaged to the mortgagee. The mortgagee has right to return or give up the subject of mortgage but on the other hand is duty-bound to maintain, manage and return the mortgaged.
  • Ali Mohammad Hazeri, Ali Nazar Mansuri Page 41
    The measures taken by Reza Shah on religious affairs are broadly divided into two categories: the measures directly opposing religion, and the measures that had anti-religious outcomes. The present article is attempt to study those measures in four sections: the measures taken in the field of religious institutions, those in the field of education, those in the field of rites and rituals and those in the field of relationship between religion and politics.Once Reza Shah abdicated from power, all the social forces erupted just like a volcano. The religious currents too showed their reaction which was not based on class, racial, or guild interests and hence their result was restoration and reconstruction of the religious identity of the society. The traditional Islamic trend, the dissident Islamic trend and the modernist Islamic trend through planned and resistance identities tried to reconstruct the religious identity of the society. The main objective of this article is to offer a typology of the reactions of the religious trends after 1941 based on the challenges posed to the religious identity of the society during the rule of Reza Shah.
  • Ghafur Khoeini, Marjan Sohrabi Page 67
    Cloning or reproduction other than through intercourse which is now ready to enter man's life after having been tested on the animals, has created controversial discussions in the field of ethics, religion, philosophy and law. Some consider it an idea lacking ethical and humane bases, which undermines the ideas of God-centrism in the field of creation and also undermining the rights of the cloned person. Hence, they call for stopping research in the field of human cloning. Some of the Shia jurisprudents particularly Imam Khomeini consider the technology for probable reproduction of man as a means to open new horizons for the future.In the present article the two methods of cloning, that is, human and curative, are described and their negative and positive aspects discussed. Also the viewpoints of the divine religions about these methods are discussed and finally it is argued that both the methods are acknowledged.
  • Atiyeh Zandiyeh Page 93
    The issue of abstractness of man's soul is one of the most important issues in anthropology. The present study is an attempt to shed light on this issue from the viewpoint of the founder of transcendental philosophy and that of one of the followers of this school of thought, Imam Khomeini. In order to fulfill this task, the reasons for the abstractness of soul have been given in the field of rational reasons (eight reasons) and traditional reasons (five reasons).In his rational reasons, Imam Khomeini relies mainly on the reasons forwarded by Mulla Sadra while in some cases he put forth his own reasons as well. On the contrary, regarding the traditional reasons, he delves into the issue and elaborates these reasons.Overall, the two philosophers acknowledge the abstractness of the rational soul, which had been demonstrated by the followers of Aristotle. Mulla Sadra proves the abstractness of the rational soul during the interval between death and the Day of Judgment. Besides following him in this regard, Imam Khomeini in his traditional reasons maintains that the position of the rational soul is meta-abstract.
  • Mohammad Salar Kasrai Page 119
    The main thrust of the present paper is to study the approach of the religious thinkers to the intellectual aspect of the Western civilization (modernity). Therefore, the main focus of the present study falls in the field of history of thought which is related to the method of intellectual encounter or interaction between the Iranian thinkers and the expansionist trend of Western (modernity) thought and their typology. Attempts have been made in the present study to critically review the previous typologies and offer a new typology of the religious thinkers which will be more comprehensive compared to the previous ones.
  • Mansureh Maleki Page 145
    The issue of primordial nature is among the subjects which has been widely discussed by the thinkers of various disciplines in different historical stages. The focus of this paper is to discuss primordial nature from the viewpoint of Imam Khomeini. Contrary to some other thinkers, Imam Khomeini maintained that the attributes of the primordial nature belong to the tendencies and inclinations. In other words, primordial nature loves absolute perfection and dislikes imperfection. In the viewpoint of Imam Khomeini, there are two kinds of primordial natures: the unveiled makhmoreh primordial nature that has not been subjected to the principles of the nature and the veiled makhmoreh primordial nature that has been subjected to the nature. All attributes of the primordial nature have the same interpretation in his viewpoints. In this outlook, primordial nature is the source of good and bad. Also some of primordial natural affairs as well as the most important principles of the primordial nature have been discussed in this paper.