فهرست مطالب

حیات - سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 34، پاییز 1386)

فصلنامه حیات
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 34، پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حرمت سادات امامزاده قاسمی، زهره ونکی، ناهید دهقان نیری، تهمینه صالحی، مهوش صلصالی، سقراط فقیه زاده صفحه 5
    زمینه و هدف
    ارزشیابی عملکرد کارکنان پرستاری یکی از عناصر مهم فرآیند مدیریت است که اجرای اثربخش آن نیازمند بهره گیری از راهبردهای اجرایی موثر می باشد. در این مطالعه تاثیر ارزشیابی عملکرد به شیوه مدیریت بر مبنای هدف بر کیفیت مراقبت های پرستاری به عنوان یک روش مدیریت مشارکتی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی و از نوع کاربردی است که در آن جمعا 80 بیمار در دو گروه تجربه و شاهد و در دو مرحله قبل و پس از مداخله (در هر گروه و هر مرحله 20 بیمار) جهت ارزیابی عملکرد مراقبتی پرستاران مورد بررسی قرار گرفتند. مداخله پژوهش بر اساس اصول ارزشیابی عملکرد در شیوه مدیریت بر مبنای هدف بوده است. در ابتدا، کیفیت مراقبت های پرستاری در دو گروه تجربه و شاهد سنجش و ارزیابی شد و سپس مداخله با همکاری و مشارکت سوپروایزرهای بیمارستان، سرپرستار و کارکنان پرستاری بخش تجربه به مدت شش ماه به انجام رسید. در این مدت سه نوبت ارزشیابی از عملکرد پرستاران انجام شد که در هر نوبت بازخوردهای هدایتی، طراحی و اجرای برنامه های اصلاحی همگی به صورت مشارکتی و بر اساس اصول مدیریت بر مبنای هدف به اجرا در آمد. در مرحله پایانی مداخله نیز سنجش کیفیت مراقبت های پرستاری در هر دو گروه توسط فردی که از تخصیص گروه ها (تجربه یا شاهد بودن) اطلاع نداشت اجرا شد و سپس نتایج با هم مقایسه (توسط آزمون t - زوج و t - مستقل) و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    کیفیت مراقبت های پرستاری در گروه تجربه در مرحله بعد از مداخله تفاوت معنادار نسبت به مرحله قبل نشان داد (009/0=p). در بین دو گروه نیز در مرحله بعد از مداخله تفاوت معنادار به وجود آمد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    یافته ها حاکی از موثر بودن راهبرد ارزشیابی عملکرد به شیوه مدیریت بر مبنای هدف، بر کیفیت مراقبت های پرستاری است. پیشنهاد می شود با طراحی و اجرای تحقیقات کاربردی مشابه در بیمارستان ها و مراکز درمانی، زمینه مناسب برای اجرای این روش اثربخش به صورت رسمی در سطح کشور فراهم و از این طریق گامی موثر در جهت ارتقای سطح عملکرد پرستاران برداشته شود.
    کلیدواژگان: کنترل کیفیت مراقبت ها، مدیریت بر مبنای هدف
  • افسر رضایی پور، فرزانه یوسفی، محمود محمودی، معصومه شاک صفحه 17
    زمینه و هدف
    شیوع چاقی در سطح جهان در حال افزایش است نه تنها بزرگ سالان بلکه کودکان و نوجوانان نیز از آسیب آن در امان نیستند. رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی افراد با ایجاد چاقی در آن ها ارتباط نزدیک دارد. شناخت الگوی رفتارهای بهداشتی نوجوانان جهت پیشگیری و اصلاح بسیاری از رفتارهای غلط، از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. بر این اساس در این مطالعه ارتباط رفتارهای تغذیه ای و فعالیت فیزیکی دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین، در مدارس راهنمایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    این بررسی یک مطالعه پیمایشی از نوع مقطعی می باشد. نمونه ها شامل 270 نوجوان دخترمشغول تحصیل در مدارس راهنمایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفت و جهت تجزیه و تحلیل آن از نرم افزارSPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون 2c و آزمون دقیق فیشراستفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد متوسط سن نمونه های پژوهش 3/13 سال (16-7/10) و بیشتر آن ها دارای شاخص توده بدنی (Body Mass Index) طبیعی می باشند. 6/9% از دختران نوجوان رفتار تغذیه ای مطلوب و 3/3% از آن ها فعالیت فیزیکی مطلوب داشتند. در این مطالعه ارتباط بین رفتار تغذیه ای دختران نوجوان با درک آنان از شیوه زندگی والدین شان معنادار نبود ولی بین میزان فعالیت فیزیکی و درک از شیوه زندگی والدین ارتباط معنادار مشاهده شد. همچنین ارتباط معناداری بین برخی ویژگی های فردی مثل شاخص توده بدنی و درآمد خانواده با رفتار تغذیه ای و نیز شاخص توده بدنی و میزان تحصیلات مادران با فعالیت فیزیکی دختران نوجوان دیده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد بیشتر دختران نوجوان رفتار تغذیه ای و فعالیت فیزیکی مطلوبی ندارند و نیز به نظر می رسد عوامل دیگری علاوه بر رفتار والدین رفتارهای بهداشتی ایشان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین نیاز به آموزش و نیز ارایه الگوهای مناسب رفتاری توسط والدین و مسوولین مدارس جهت اصلاح این رفتارها در نوجوانان ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: رفتارهای تغذیه ای، فعالیت فیزیکی، درک نوجوانان
  • مرضیه شبان، عباس مهران، فاطمه تقلیلی صفحه 27
    زمینه و هدف
    درک فرد از مفهوم سلامتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند بر عملکرد افراد موثر باشد. هدف اصلی این تحقیق تعیین ارتباط «درک مفهوم سلامت» و «رفتارهای ارتقای سلامت» در میان دو گروه از دانشجویان علوم پزشکی که دروس تخصصی سلامت را می گذرانند و دانشجویان غیرپزشکی که به منابع اطلاعات به صورت عام دسترسی دارند، می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. جمعیت مورد مطالعه دانشجویان سال چهارم مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران هستند. نمونه مورد مطالعه 400 دانشجوی رشته های پزشکی و 400 دانشجوی رشته های غیرپزشکی می باشند که به صورت تصادفی دو مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار کار پرسشنامه خودسنجی سلامت شامل سه قسمت اطلاعات فردی، درک مفهوم سلامت و رفتارهای ارتقای سلامت می باشد. پس از جمع آوری اطلاعات از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی و درصد) و آزمون های من ویتنی یو، t و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.
    یافته ها
    7/49% دانشجویان رشته های پزشکی درک مفهوم سلامت در سطح خوب و 8/6% در سطح خیلی خوب داشتند و 4/49% دانشجویان غیزپزشکی نیز در سطح خوب و 6/8% در سطح خیلی خوب بودند. در مورد رفتارهای ارتقای سلامت 57% دانشجویان پزشکی و 9/54% دانشجویان غیرپزشکی دارای رفتارهای ارتقای سلامت در سطح خوب بودند. بین مفهوم سلامت و رفتارهای ارتقای سلامت در هر دو گروه بر اساس ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنادار وجود داشت (001/0>p).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ها در این بررسی بین درک مفهوم سلامت و رفتارهای ارتقای سلامت در هر دو گروه دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی ارتباط مستقیم وجوددارد و بین دو گروه در تمامی ابعاد رفتارهای ارتقای سلامت تفاوت معنادار مشاهده نمی شود به جز مصرف سیگار که در این زمینه دانشجویان پزشکی رفتارهای ارتقای سلامت بهتری را نشان داده اند.
    کلیدواژگان: درک مفهوم سلامت، ارتقای سلامت، رفتار
  • مرجان احمد شیروانی، آمنه امیدیان صفحه 37
    زمینه و هدف
    روش های طبیعی پیشگیری از بارداری قرن هاست که استفاده می شود، اما به علت شکست بالا و ایجاد حاملگی ناخواسته، برنامه های تنظیم خانواده جایگزین نمودن روش های مطمئن تر را دنبال می کنند. در این راستا شناخت وسعت و علل استفاده از روش های طبیعی به تدوین راه کارها کمک می نماید. هدف از مطالعه حاضر تعیین فراوانی استفاده از روش های طبیعی پیشگیری از بارداری و عوامل مرتبط با آن است.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی با استفاده از نمونه گیری تصادفی سیستماتیک در مورد 304 خانم متاهل 49-15 ساله غیرباردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی قائم شهر در سال1384 انجام گرفت. کلیه شرکت کنندگان قصد بارداری نداشته و از شرکت در مطالعه رضایت داشتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که با روش اعتبار محتوا و پایایی 84/0=r ارزشیابی شد، جمع آوری گردید. از آمار توصیفی، 2c، ANOVA و t-test برای تجزیه و تحلیل استفاده شد.
    یافته ها
    فراوانی روش های طبیعی و طبی به ترتیب 5/39% و 5/60% بود. از بین انواع روش های دو گروه، نزدیکی منقطع با فراوانی 8/37% شایع تر بود. فراوانی روش شیردهی 1% و روش دوره ای 7/0% بود. مهم ترین علل استفاده از روش های طبیعی، ترس از عوارض روش های دیگر (6/50%)، راحت تر بودن (5/36%)، تمایل همسر (6/32%) و اطمینان از تاثیر مشابه با روش های دیگر (5/22%) بودند. استفاده از روش طبیعی در شهر شایع تر بود (0001/0=p). با مقایسه انواع روش های طبیعی و طبی اختلاف معنادار در میانگین سن (003/0=p)، مدت ازدواج (01/0=p) و تعداد فرزند (0001/0=p) مشاهده گردید؛ به این معنی که میانگین این عوامل در استفاده کنندگان روش منقطع کمتر از روش های هورمونی، دایمی و وسایل داخل رحمی بود. منبع کسب بیشترین اطلاعات، کارکنان بهداشتی درمانی بودند.
    نتیجه گیری
    هر چند برنامه های تنظیم خانواده تمایل به گسترش روش های جدید دارند، اما وسعت استفاده از روش های طبیعی به وی‍‍ژه نزدیکی منقطع نشان می دهد در کنار سایر اقدامات، آموزش برای استفاده مطمئن تر از این روش به زوج هایی که اصرار به ادامه آن دارند، لازم است. همچنین شناخت عوامل مرتبط با استفاده از روش های پیشگیری، تصحیح باورهای غلط، مشاوره با زوج ها، توجه به نیازهای گروه های مختلف جامعه، در نظر گرفتن مردان به عنوان گروه هدف و فعال کردن رسانه ها پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: پیشگیری از آبستنی، روش های سنتی، تنظیم خانواده، نزدیکی منقطع
  • آرپی مانوکیان، شادان پدرام رازی، زهرا منجمد، سقراط فقیه زاده صفحه 49
    زمینه و هدف
    رضایت شغلی عبارت است از نوع نگرش فرد نسبت به شغل خویش. افزایش رضایت شغلی پرستاران منجر به ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری شده و همچنین سبب کاهش تعداد پرستارانی می شود که حرفه خود را ترک می کنند. شرایط بخش های مختلف بیمارستان می تواند بر رضایت شغلی پرستاران موثر باشد. هدف از این مطالعه مقایسه رضایت شغلی پرستاران شاغل بخش های سرطان و زایمان است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی، مقطعی از نوع مقایسه ای می باشد. تعداد 144 پرستار شاغل در بخش های سرطان (94 نفر) و زایمان (50 نفر) بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در تابستان 1385 به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    مقایسه رضایت شغلی کلی و رضایت شغلی درونی پرستاران شاغل در بخش های سرطان با بخش های زایمان نشان داد که از این لحاظ بین دو بخش ارتباط آماری معنادار وجود ندارد (به ترتیب 637/0=p و 966/0=p)، اما بین رضایت شغلی بیرونی پرستاران شاغل در بخش های یاد شده ارتباط آماری معنادار مشاهده شد (039/0=p). به عبارت دقیق تر رضایت شغلی بیرونی بیشترین درصد پرستاران بخش های زایمان (54%) در سطح بالا و بخش های سرطان (8/63%) در سطح پایین بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که رضایت شغلی بیرونی اکثریت پرستاران بخش های سرطان در سطح پایین قرار دارد، بازنگری لازم در زمینه شرایط خاص بخش های سرطان و نیز انجام اقداماتی جهت ارتقای رضایت شغلی بیرونی پرستاران امری ضروری است.
    کلیدواژگان: بخش سرطان، بخش زایمان
  • زهرا منجمد، شکوه ورعی، انوشیروان کاظم نژاد، فائزه رضویان صفحه 57
    زمینه و هدف
    کیفیت زندگی شاخص با ارزشی برای اندازه گیری وضعیت سلامت در تحقیقات بهداشت عمومی و پزشکی شناخته شده و به کار می رود؛ از طرفی بیماری آرتریت روماتوئید یکی از شایع ترین بیماری های مزمن ناشناخته بوده و عامل عمده ناتوانایی ها به ویژه در بزرگ سالان است. این بیماری می تواند اثر قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار داشته باشد، به گونه ای که نامطلوب بودن کیفیت زندگی ادامه درمان، انجام برنامه های توان بخشی و پیگری درمان را با مشکل مواجه سازد. این مطالعه به منظور تعیین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام گرفته است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع مقطعی است. تعداد 190 نفر از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که به درمانگاه و بخش های روماتولوژی و داخلی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه می کردند به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل مشخصات فردی، بیماری و کیفیت زندگی بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 50% از بیماران کیفیت زندگی خود را مطلوب و نسبتا مطلوب می دانند و 50% دیگر آن را نامطلوب می شمارند. در مورد ابعاد کیفیت زندگی نتایج نشان داد قریب به 50% بیماران ابعاد جسمی، اجتماعی- اقتصادی، روانی، خواب و استراحت و سلامت عمومی کیفیت زندگی خود را مطلوب و نسبتا مطلوب می دانند و 50% دیگر آن را نامطلوب می شمارند. بین سن، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال، مدت ابتلا، فیزیوتراپی، کفایت درآمد خانواده و کیفیت زندگی ارتباط آماری معناداری مشاهده شد. در حالی که بین جنس، ورزش درمانی و کیفیت زندگی رابطه آماری معناداری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که کیفیت زندگی نیمی از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در سطح نامطلوب است. لذا انجام مطالعات بیشتر در این زمینه و استفاده از نتایج آن برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آرتریت روماتوئید
  • شهناز گلیان تهرانی، مریم قبادزاده، میثم ارسط صفحه 67
    زمینه و هدف
    یائسگی یکی از مهم ترین مراحل زندگی یک زن می باشد. امید به زندگی زنان افزایش یافته است و زنان تقریبا یک سوم زندگی خود را در این دوران به سر می برند. نقصان دانش نحوه مراقبت از خود و نیز شیوه نادرست زندگی زنان یائسه منشا بسیاری از عوارض جدی این دوران است. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش اصول مراقبت از خود بر آگاهی و عملکرد زنان یائسه انجام گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 81 نفر از کارکنان زن بازنشسته و شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران که همگی یائسه بودند، به روش نمونه گیری آسان انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گرآوری داده ها یک پرسشنامه و برگه آزمون بود. پرسشنامه علاوه بر اطلاعات فردی شامل وضعیت قاعدگی، تاریخچه پزشکی سابق و اخیر، وضعیت بهداشتی فعلی، وضعیت تغذیه، ورزش، مدت علایم یائسگی، تاثیر یائسگی بر روابط، مشکلات یائسگی و مصرف دارو بود. آموزش با استناد به جزوه آماده شده و ارایه پمفلت صورت گرفته است. محتوای جزوه بر اساس مواردی هم چون: اصول تغذیه، چگونگی حافظه، گرگرفتگی، خشکی واژن و خواب بود. مشاوره لازم در مورد شکایات مطرح شده از جانب واحدهای پژوهش ارایه شد و پس آزمون 6هفته بعد از پیش آزمون اجرا گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    نتایج حاکی از آن است که قبل از آموزش آگاهی 2/22% زنان مورد مطالعه ضعیف، 2/64% متوسط و فقط 6/13% در حد خوب بوده است در صورتی که بعد از آموزش هیچ کدام از آنان آگاهی ضعیف نداشتند و 5/27% آگاهی متوسط و 5/72% آگاهی در حد خوب داشتند. به عبارت دیگر در اثر آموزش آگاهی زنان نسبت به عوارض یائسگی و سبک زندگی سالم به طور معنادار (001/0p<) ارتقا یافته است. همچنین عملکرد آنان در بخش تغذیه (یکی از جنبه های سبک زندگی) بهتر شده است (021/0=p).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ها آموزش بر میزان آگاهی زنان از شیوه زندگی سالم و مشکلات یائسگی موثر بوده است. بنابراین آموزش، بر میزان آگاهی زنان از اصول مراقبت از خود که یکی از راه های بالا بردن سطح سلامت افراد است، تاثیر مثبت داشته و آن را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: اصول مراقبت از خود
  • سیما نوحی، ماهیار آذر، علیرضا شفیعی کندجانی، علی تاجیک صفحه 77
    زمینه و هدف
    روابط زناشویی به عنوان بخشی از یک رابطه جسمی - عاطفی نقش به سزایی در تحکیم پیوندهای خانوادگی ایفا می کند و در این میان آگاهی زوج ها از نقش خود در مقابل همسرشان و نحوه صحیح رابطه جنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این آگاهی می تواند به فهم متقابل همسران از یکدیگر کمک نموده و سبب اعتلای سطح فرهنگی خانواده و انتقال اعتقادات صحیح در این زمینه به نسل های بعدی گردد. لذا در این مطالعه به بررسی میزان آگاهی و نگرش زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره ازدواج در این زمینه پرداخته ایم.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی در مورد 300 زن و مرد (150 زوج) مراجعه کننده به مراکز مشاوره ازدواج در شمال و شرق تهران انجام شده است. برای جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه 31 سوالی شامل دو بخش آگاهی سنجی و بررسی نگرش استفاده شده و نمونه ها به شیوه تصادفی انتخاب گردیده اند.
    یافته ها
    میانگین نمره سطح آگاهی مردان 5/2±39/12 و زنان 8/1±18/10 بود (234/0=p). سطح آگاهی افراد با تحصیلات بالای دیپلم و افراد با سنین 25 تا 29 سال بیش از سایر افراد شرکت کننده بود، که این اختلاف در مورد تحصیلات معنادار بود (002/0=p)، ولی در مورد سن معنا دار نبود (657/0=p)). 36/11% از زنان و 16/13% از مردان دارای نگرش مناسبی در مورد نحوه یک رابطه جنسی صحیح نبودند (357/0=p).
    نتیجه گیری
    سطح آگاهی افراد پاسخ دهنده در این مطالعه تنها اندکی بالاتر از نصف امتیازات قابل اکتساب بود. ولی میزان نحوه نگرش مناسب نسبت به روابط جنسی صحیح نسبتا بالا بود.
    کلیدواژگان: زوج ها، روابط جنسی صحیح
|
  • Emamzadeh Ghasemi, Vanaky Z., Dehghan Nayeri N., Salehi T., Salsali M., Faghihzadeh S. Page 5
    Background and Aim
    Performance appraisal is one of the most important duties for nursing managers. This will improve the quality of nursing care, and it needs suitable approaches and effective strategies in nursing services. The aim of this study is to determine the impact of performance appraisal using management by objective approach on nursing care quality.Methods & Materials: This was a quasi-experimental and single-blind study that was carried out in two surgical units of an affiliated hospital of Tehran University of Medical Sciences. 80 patients were selected using a randomized sampling. The quality of nursing care were controlled in both experiment and control units before and after the performance appraisal procedure. The procedure was programmed on the basis of management by objective approach for six months in the experiment unit. In the intervention unit, nursing performance appraisal was done three times and in every time head nurse and supervisors participated in giving feedbacks and recommendations for the nurses. At the end of the intervention, quality of nursing care was assessed in both groups blindly. The results were compared and statistically analyzed.
    Results
    Significant difference was found between quality of nursing care in the experiment and control units (P<0.001). Quality of nursing care was significantly different before and after intervention in the experiment unit (P=0.009).
    Conclusion
    Performance appraisal using management by objective approach could increase the quality of nursing care. As a result, using nursing performance appraisal plans according to the basis of MBO could be an effective evaluation way to access the quality of nursing care.
  • Rezaeipour A., Youssefi F., Mahmoudi M., Shakeri M. Page 17
    Background and Aim
    Obesity is increasing dramatically world-wide not only in adults, but also in children and adolescents. Nutritional and physical activity behaviors are related to the prevalence of obesity. Determining adolescent's behavioral patterns is important in preventing and adjusting this healthy problem. This study was carried out to assess lifestyle behaviors among girl adolescents and to determine the association between these behaviors and perceived parental lifestyle behaviors.Methods & Materials: In this cross-sectional study, 270 students were selected using multistage random sampling from girl's schools in the areas covered by Tehran University of Medical Sciences. Data were collected using a questionnaire. Descriptive and analytical tests were used to analyze the data.
    Results
    Results showed that the mean age was 13.3 (10.7-16) years. Most of the adolescent's had normal limits of BMI. Only 9.2% of adolescents had optimal dietary behavior and 4.3% were physically active. There was not significant relationship between their nutritional behavior and their perceptions about parent's lifestyle. BMI and parents economic status was related to nutritional behaviors significantly. Physical activity was statistically related to BMI and mother's education.
    Conclusion
    This study showed that the adolescent's nutritional and physical activity behaviors were not healthy. Some factors are related to the adolescent's healthy behavior. Teaching healthy behaviors and defining healthy behavioral patterns for adolescent are necessary.
  • Shaban M., Mehran A., Taghlili F. Page 27
    Background and Aim
    Health is one of the vital concepts in every society which is affected by several factors including age, gender and social situation of the people. Individual's perception of health concept is also of paramount importance. The main objective of this study is to determine health concept perceptions and health promoting behaviors among Tehran University medical and non-medical studentsMethods & Materials: This is a descriptive- analytical study. Four hundred medical students and four hundred non-medical students were recruited for the study using stratified sampling. A three-section self-evaluating questionnaire including demographic information, health perception information and health promoting behaviors information was used to gather data. Data were analyzed using descriptive statistics, t-test and Pierson Correlation Coefficient.
    Results
    49.7 percent and 6.8 percent of the medical students had good and excellent perceptions about health concept, respectively. In non-medical students, it was 49.4 percent and 8.6 percent, respectively. 57 percent of the medical students and 54.9 percent of non-medical students had good health promoting behaviors, respectively. There was significant relationship between perceptions of health concept and health promotion behaviors among both groups (P<0.001).
    Conclusion
    Based on the results, there is a direct relationship between perception of health concept and health promoting behaviors among both groups. There is no difference in all aspects of health promoting behaviors, except for cigarette smoking in which the medical students showed more healthy behaviors.
  • Ahmad Shirvani M., Omidian A. Page 37
    Background and Aim
    Although natural contraceptive methods have been used for centuries, they have high failure rates; so family planning programs tend to promote modern methods. Knowing utilization rate of natural methods and its pattern could help the planners to design effective family planning programs. This study was designed to identify the utilization rate of natural family planning and its related factors in Ghaemshahr, Iran, 2005Methods & Materials: In this cross-sectional study, 304 married and non-pregnant women aged 15-49 years that were not intended to become pregnant were recruited using systematic random sampling. All participants completed the informed consent form. Data were collected using a content valid and reliable (r=0.84) questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics, Chi-square, ANOVA and t-test.
    Results
    The utilization rate of natural and medical methods were 39.5% and 60.5%, respectively. Among all various methods, withdrawal was the most prevalent one (37.5%). The frequency of breastfeeding and safe period were 1% and 0.3%, respectively. The most cited reasons for using natural methods were fear of side effects of other methods (50.6%), its convenience (36.5%), preference of spouses (32.6%), and the wrong perception of being as effective as other methods (22.5%). There were significant associations between age (P=0.003), marriage duration (P=0.01), number of children (P=0.0001) and living in urban area (P=0.0001) with utilization rate of natural methods. Health providers were reported to be the main source of information.
    Conclusion
    Although family planning programs tend to promote modern methods, the wide spread use of natural methods especially withdrawal method suggests that those couples that are interested in continuing the method should be educated for correct use of it. On the other hand, it is recommended that family planning packages should contain programs to increase knowledge, to correct the wrong believes, to consult with couples, to targeted men and other groups of the populations and finally to activate mass media.
  • Manokian A., Pedram Razi Sh, Monjamed Z., Faghihzadeh S. Page 49
    Background and Objective
    Job satisfaction is the person's attitude toward his/her work. Increasing nurse's job satisfaction result in better quality of nursing care and reduces the number of nurses who leave their job. Conditions of different wards of hospitals can affect nurse's job satisfaction. The aim of this study is to compare nurse's job satisfaction in oncology and delivery wards.Methods & Materials: This is a cross-sectional comparative study. A total of 144 nurses (94 nurses in oncology and 50 nurses in delivery wards) of Tehran University of Medical Sciences hospitals participated in the study. Data were collected using a questionnaire. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical test (chi-square).
    Results
    Comparison of the global job satisfaction among oncology and delivery nurses, indicated that there was no statistical significant relationship between them from working in a specific ward point of view (P=0.637). Also there was no significant relationship between intrinsic job satisfaction and working in a specific ward (P=0.966). There was statistical significant relationship between extrinsic job satisfaction and working in specific ward (P=0.039).
    Conclusion
    Considering that extrinsic job satisfaction of oncology nurses were low, reconsideration about specific conditions of oncology wards and taking efficient measures in improving nurse's extrinsic job satisfaction (especially oncology nurses) is essential.
  • Monjamed Z., Varaei Sh, Kazemnejad A., Razavian F. Page 57
    Background and Aim
    Rheumatoid arthritis is one of the most common chronic diseases with unknown causes and it is the most important cause of disability especially in adulthood that can have a considerable impact on patient's quality of life.Methods & Materials: This is a cross-sectional study. One hundred and ninety patients with rheumatoid arthritis referred to rheumatology clinic and rheumatology wards of Tehran university of Medical science's hospitals were randomly selected. The data were collected using a two-section questionnaire including demographic and disease characteristics, and quality of life questions. All analyzes were carried out using SPSS statistical software.
    Results
    The result showed that quality of life of %50 of patients was high and moderate and the other 50% had low quality of life. Approximately 50% of the patients reported that they have no problem in their physical, socio-economic, mental, sleep and rest, and general health regarding rheumatoid arthritis. There were significant relationships between age, marital status, employment, duration of the disease, physiotherapy, and family income with the quality of life.
    Conclusion
    The results showed that quality of life in half of the patients (%50) was low. Determining the patient's quality of life result in designing proper programs and strategies for prevention and control of the disease that result in promoting quality of life.
  • Golyan Tehrani Sh, Ghobadzadeh M., Arastou M. Page 67
    Background and Aim
    Menopause is an important event in women's lives. By increasing life expectancy, women spend about one-third of their lives in menopausal stage. Lack of knowledge about self-care and unhealthy life style in menopause women result in many of serious damages in this period. This study is to determine the effect of educating self care strategies on knowledge and practice of menopausal women. Methods & Materials: This is a semi-experimental study. A total of 81 women were selected using convenience sampling method. All women completed an 11-item questionnaire covering demographic information, medical history, lifestyle and current symptoms and their severity. The women completed pre- and post-intervention (at the baseline and 6 weeks later) questionnaire which assessed knowledge and beliefs about menopause and a number of health-related behaviors. The intervention included giving information and group discussion about menopause, stress management, health behaviors (smoking, exercise, diet) and treatment choices.
    Results
    The results indicated that at the baseline, 22.2% had poor knowledge, 64.2% had average and 13.6% had good knowledge. Following the educational intervention, none of the respondents had poor knowledge. 27.5% were at average and 72.5% were at good level of knowledge.
    Conclusion
    According to the findings, education had strong effect on promoting the respondent's knowledge about self-care strategies. We believe the stronger efforts
  • Noohi S., Azar M., Shafiee Kandjani Ar, Tajik A. Page 77
    Background and Aim
    Inter-partner relationships as part of a somatic-affective interaction have important role in supporting of familial relations. In this regard, knowledge of couples about their specific role against their spouses and the ways of having correct sexual relationship is essential. This correct knowledge might help spouses to understand their husband/wife and would promote family's cultural status and would be transmitted to next generations. This study carried out to determine the knowledge level and beliefs of couples attending marriage counseling centers toward correct sexual relationships. Methods & Materials: This is a cross-sectional study. A total of 300 individuals (150 couples), attending marriage counseling centers in the north and east of Tehran recruited for the study using random selection method. Data were collected using a questionnaire including knowledge and beliefs assessment questions.
    Results
    Mean knowledge score for men and women were 12.3±2.5 and 10.1±1.8, respectively (P=0.23). Knowledge level of participants with higher education (P=0.00); and those aged 25-29 years (P=0.65) were higher than others. 11.3% of women and 13.1% of men did not have appropriate attitudes toward correct sexual relationships (P=0.35).
    Conclusion
    Although knowledge level of respondents was just above the half of the complete score, the overall beliefs toward sexual relationships were positive.