فهرست مطالب

مجله مهندسی متالورژی
پیاپی 3 (بهار 1378)

  • تاریخ انتشار: 1378/02/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • تاثیرجوانه زایی و مدول قطعه ریختگی بر مدل تاخیر در انجماد چدن خاکستری
    محمد علی بوترابی، مهندس مجید لطفی حقیقت صفحه 1
    در پژوهش حاضر به مطالعه اثرا جوانه زایی ومدول قطعه ریختگی بر مدل تاخیر در انجماد چدن خاکستری با استفاده از رایانه پرداخته شدهاست ماده جوانه زای مورد استفاده«Fesisr+ ZrSi» به میزان 6/0% به مذابی با دمای 1450 اضافه گردیده و بلافاصله مذاب درون قالبی متشکل از شش تسمه با ضخامت های یک تا شش میلیمتر ریخته شد. محفظه قالب به روش قالبگیری CO2 تهیه و سیمهای ترموکوپل برای تبدیل اطلاعات حرارتی به آنالوگی و سپس ارسال آن به دستگاه PLT درون محفظه هر تسمه به طور جداگانه تعبیه شد. پالسهای آنالوگی ارسال شده به PLT به پالسهای دیجیتالی تبدیل و به رایانه شده و با بهره گیری از نرم افزاری به نام SMALI>CAST8C دادهای اخیر ثبت و جهت رسم و بررسی منحنی سرد شدن هر کدام از مدلها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصله نقش ضخامت قالب و سرعت سرد شدن مذاب را در عملکرد ماده جوانه زا نشان داده و به تاثیرات ماده جوانه زای مورد استفاده روی مدل تاخیر در انجماد هر کدام از تسمه ها با توجه به مدول آنها پرداخته است.
  • تحلیل نیروی وارونش بیرونی به روش کار مجازی
    مهندس کیومرث پور حیدری انارکی، غلامحسین دانشی صفحه 2
    در صورتیکه یک لوله فلزی مناسب در راستای طولی بر روی قالبی با قوس گرده مناسب فشرده شود، لوله بر روی گرده قالب لغزیده و تحت تغییر شکلهای اصلی خمش، انبساط محیطی و واخمش جداره ای جدید وموازی درخارج آن تشکیل می شود. در این مقاله وارونش خارجی لوله بر روی قالبی با قوس گرده 180 توسط روکش کرنش- انرژی تحلیل می شود. آنالیز ارائه شده به دلیل دقت در محاسبات ابعادی و به کارگیری کرنش لگاریتمی به جای کرنش مهندسی نسبت به آنالیز های مشابه تمایز دارد. در این بررسی کار اصطکاکی توسط یک عبارت حد فوقانی به معادله انرژی اضافه می شود. با توجه به الگوی تحلیلی به دست آمده توسط یک روش تصویری خواص مکانیکی حاصل از تست کشش ساده تصحیح شده و ضریب اصطکاک حاکم ارزیابی می شود.
  • آلومینایدها(2)
    مهندس حمیدرضا شاهوردی، محمدرضا قماشچی، سعید شبستری، جلال حجازی صفحه 3
    در قسمت اول مقاله، مروری بر ترکیبات بین فلزی با تاکید بر آلومینایدهای نیکل، تیتانیم و آهن به انجام رسید در این بخش روش های تولید الومینایدها معرفی شده و روش های سنتز حرارتی خود پیشرو SHS که موثرترین روش های جدید مواد پیشرفته مهندسی است به تفصیل بیشتری مورد بحث قرار می گیرد.
  • پرواز بوفالوها معرفی روش های نوین مدیریت
    فتح الله مضطرزاده صفحه 4
    آنچه می خوانید متن ف یلمی آموزشی با عنوان «پرواز بوفالوها» می باشد که در آن آقای جیمز بلاسکو به معرفی روش های نوین مدیریت پرداخته است. لازم به توضیح است که به دلیل پاره ای ملاحظات نوشتاری متن فیلم با اندک تصرف و تلخیص از نظر گرامیتان خواهد گذشت.
  • شبیه سازی پر شدن قالبهای ریختگی با روش حجم محدود در دو بعد به کمک شبکه بی سازمان مثلثی
    مهندس علی سبزوارزاده، علی کشاورز، مهندس رضا بابایی، پرویز دوامی صفحه 5
    در مقاله حاضر به منظور شبیه سازی پروسه پر شدن قالبهای ریختگی با استفاده از روش حجم محدود در دو بعد و شبکه بی سازمان مثلثی کدی ایجادشده است. در این راستا دو تکنیک دینامیک سیالات محاسباتی MAC, SOLA توسط روش حجم محدود با یکدیگر ادغام شده اند.سپس این دو تکنیک در مورد حفره مربعی و دایره ای افقی تست شده اند. در این مورد شتاب جاذبه دخالتی ندشاته و جدایش متقارن سیال پس از برخورد با دیواره مشاهده می گردد. در مورد دوم قابلیت روش در بررسی مرزهای منحنی با استفاده از صفحه دایره شکل افقی مشاهده می گردد. در انتهاب حفره مربعی قائم مورد بررسی قرار گرفته است. در این مورد شتاب جاذبه تاثیری زیادی بر نحوه پر شدن حفره دارد.
  • مقایسه فاکتور شدت تنش مرکب (حالت II, I) نمونه های جوشکاری شده صلیبی و T شکل
    مهندس افشین خداد مترجمی، امیر حسین کوکبی، علی اکبر ضیایی، سیاکزار منطقی صفحه 6
    عمر خستگی اتصالهای جوشکاری شده (Nf) شامل دو بخش 1- عمر جوانه زنی ترک (Ni) و 2- عمر اشاعه ترک (NP) است بطوریکه می توان نوشت (Nf=Ni+NP) مطابق با نظر بعضی از محققین زمانیکه بررسی خواص خستگی پر چرخه اتصالهای جوشکاری شده که حتی در حالت ایده ال نیز داری ناپیوستگی های ذاتی هستند مد نظر باشد، بخش اول در مقایسه با بخش دوم قابل صرفنظر بوده و است. در بخش دوم قانون پاریس معبر بوده و سرعت رشد ترک به محدوده فاکتور شدت تنش مرتبط می گردد. بنابراین، به منظور تخمین زدن عمر خستگی، محاسبه دقیق فاکتور شدت تنش (SIF) ضروری است. متاسفانه برای اتصالهای جوشکاری شده بعلت پیچیدگی شکل تنها فرمولهای پارامتری اندکی در دسترس بوده و محققین، بعضی از فرمول های در دسترس را برای اتصالهای تقریبا مشابه بکار می گیرند. بعنوان مثال برای اتصال جوشکاری شده T شکل فرمول پارامتری فاکتور شدت در دسترس نبوده و لذا فرمول اتصال جوشکاری شده صلیبی به عوض آن استفاده می شود. در این مقاله، فرمول در دسترس برای اتصال صلیبی با اطلاعات تحلیل المان محدود برای اتصالهای جوشکاری شده T شکل که در این مقاله، بدست آمده مقایسه شده و مقدار اختلاف محاسبه گردیده است.