فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:11 Issue: 2, 2007

  • تاریخ انتشار: 1386/05/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • شمس الدین نیکنامی، علی حاتمی، علیرضا حیدرنیا صفحه 120
    سابقه و هدف
    با گسترش وسیع بیماری ایدز در جهان و از زمانی که مشخص شد انتقال بیماری به طور مستقیم انجام می گیرد، زنان اغلب به عنوان «مخازن آلودگی و عفونت» شناخته شده اند که نه فقط شوهران، بلکه نوزادان خود را نیز در معرض تهدید قرار می دهند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزش بهداشت در پیشگیری از ایدز در همسران معتادان خودمعرف شهر کرمانشاه در سال 1383 انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع نیمه تجربی به صورت قبل و بعد می باشد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود که از میان 237 نفر جامعه آماری 40 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. به منظور تعیین تاثیر آموزش بهداشت، برنامه آموزشی براساس نتایج آزمون اولیه و نیاز گروه تحت آموزش تدوین شد و با استفاده از روش سخنرانی، جزوه، استفاده از وسایل آموزشی دیداری (نمایش فیلم و...) همراه با پرسش و پاسخ طی سه هفته به اجرا درآمد. به منظور کاهش تاثیر عوامل مداخله گر، دو ماه پس از اتمام برنامه آموزشی، آزمون ثانویه انجام شد. در نهایت داده های پژوهش به وسیله آزمون های تی، همبستگی و آنالیز واریانس مورد تحلیل قرارگرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 5/77 درصد از افراد تحت مطالعه خانه دار بودند. بیشترین میزان فراوانی افراد از نظر سنی مربوط به گروه سنی 31-26 و کمترین آن مربوط به گروه سنی 48-38 سال بود. بین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد نمونه های پژوهش قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی تفاوت آماری معناداری وجود داشت (00001/0P<). همچنین بیشترین منبع کسب اطلاعات در مورد ایدز (100%) در افراد مورد پژوهش، رسانه های جمعی (رادیو و تلویزیون) بوده است و مراکز بهداشتی درمانی و دوستان و آشنایان از نظر منبع کسب اطلاعات در مورد بیماری ایدز و روش های پیشگیری از آن به ترتیب با 50، 40 و 5 درصد در مکان های بعدی قرار داشتند.
    بحث: برنامه آموزش بهداشت در ارتقای سطح آگاهی و افزایش نگرش و عملکرد مثبت افراد مورد پژوهش مؤثر بوده است. به طورکلی در برنامه های پیشگیری موفق در خصوص ایدز باید 3 عامل اساسی: آموزش و اطلاع رسانی با کیفیت خوب، خدمات بهداشتی مناسب و یک محیط اجتماعی حمایت کننده مدنظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آموزش بهداشت، ایدز، معتاد خودمعرف، آگاهی، نگرش، عملکرد
  • خسرو فرهادی، پرویز غفاری، محمود فخری صفحه 130
    سابقه و هدف
    اعمال جراحی اندام تحتانی با استفاده از بیهوشی عمومی، بی حسی ناحیه ای و بلوک های عصبی امکان پذیر است. در بیماران در معرض خطر مانند بیماران قلبی عروقی و تنفسی و نیز ناپایداری همودینامیک می توان برای کاهش عوارض در جراحی های زیر زانو از بلوک عصبی اندام تحتانی در ناحیه پوپلیته استفاده نمود که روشی ایمن است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر افزودن فنتانیل به لیدوکایین در بلوک عصب سیاتیک در حفره پوپلیته بر مدت، وسعت و عوارض بلوک عصب در بیماران تحت عمل جراحی پا به عمل آمده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت کارآزمایی بالینی در روی 34 نفر نمونه در دسترس در دو گروه 17 نفری مراجعه کننده برای جراحی اندام تحتانی به مرکز آموزشی درمانی آیت الله طالقانی کرمانشاه مراجعه انجام شد. روش بی حسی به شیوه خلفی و در یک گروه با استفاده از 40 میلی لیتر لیدوکایین 5/1 درصد و در گروه دیگر 20 میلی لیتر لیدوکایین به همراه یک صد میکروگرم فنتانیل انجام شد. سپس زمان شروع، مدت بی حسی و بی حرکتی، درجه بی حسی و بی حرکتی و عوارض بلوک در دو گروه ثبت و با استفاده از آزمون های مناسب آماری (t مستقل، مجذور کای و فیشر) با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که زمان شروع بلوک حسی در گروه اول در 7/64 درصد آن ها 2-1 دقیقه و در بقیه موارد 3 دقیقه بود؛ این زمان در گروه دوم در 2/84 درصد 3-2 دقیقه بود که تفاوت آن ها معنادار نبود (723/0=p). میانگین شروع بلوک حرکتی در گروه اول 64/3 دقیقه و در گروه دوم 4/4 دقیقه بود که تفاوت آن ها معنادار بود (014/0=p). میانگین طول مدت بلوک حرکتی در گروه اول 5/296 دقیقه و در گروه دوم 6/190 دقیقه بود که اختلاف آن ها معنادار بود (001/0p=).
    بحث: براساس یافته های این مطالعه استفاده از لیدوکایین به تنهایی و لیدوکایین به همراه فنتانیل در بلوک عصب سیاتیک حفره پوپلیته درعمل ازنظر مدت، وسعت و عوارض تفاوت معناداری نداشتند؛ بنابراین می توان به جای حجم بیشتری از لیدوکایین از مقدار کمتری لیدوکایین به همراه فنتانیل استفاده نمود. پیشنهاد می شودکه سایر همکاران مطالعات بیشتری در این خصوص به عمل آورند.
    کلیدواژگان: فنتانیل، لیدوکایین، حفره پوپلیته، بلوک عصب سیاتیک
  • مهتاب رهبر، کیخسرو مردان پور، دکترشمس وزیریان، منصور رضایی صفحه 138
    سابقه و هدف
    سنگ های ادراری که عمده آن ها از نوع اگزالات کلسیم است، از مشکلات شایع و رو به افزایش جوامع بشری است. جمع آوری ادرار 24 ساعته خصوصا در بچه ها برای تعیین دفع کلسیم ادراری مشکل است؛ لذا تعیین نسبت کلسیم به کراتینین ادرار تصادفی غیر ناشتا روشی کاربردی برای تعیین افراد هیپرکلسیوریک است. برای نیل به این هدف تعیین طیف طبیعی نسبت کلسیم به کراتینین ادرار تصادفی غیر ناشتا بر حسب سن و جنس ضروری است. هدف این مطالعه تعیین درصد دفع بالای کلسیم ادرار و معرفی روشی نوین به جای جمع آوری ادرار 24 ساعته در 4 گروه سنی و جنسی برای تعیین کلسیم ادرار در جمعیت استان کرمانشاه است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی (توصیفی تحلیلی) در سال های80-1379 با روش نمونه گیری طبقه ای و خوشه ایدر عرصه جامعه نگر کرمانشاه انجام شد. از 3600 فرد سالم در چهار گروه سنی و جنسی نمونه ادرار تصادفی غیر ناشتا در ساعات صبح برای ارزیابی میزان کلسیم و کراتینین گرفته شد. هر دو پارامتر کلسیم و کراتینین ادرار با دستگاه اتوآنالیزر هیتاچی به ترتیب با روش اسپکتروفتومتریک و کالری متریک در آزمایشگاه کلینیک ویژه اندازه گیری شده، نسبت آن ها محاسبه و با روش آنالیز واریانس تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نسبت کلسیم به کراتینین ادرار تصادفی با اطمینان 95 درصد در چهار گروه دختر 13، زن<13، پسر 13 و مرد<13 سال) به ترتیب معادل 15/0±23/0، 14/0±21/0، 20/0±23/0و 12/0±19/0 به دست آمد. براساس نتایج به دست آمده رابطه معکوس و معنا داری میان نسبت کلسیم به کراتینین با سن افراد و رابطه مستقیم و معنا داری میان کلسیم و کراتینین با سن افراد مورد مطالعه وجود داشت. نسبت کلسیم به کراتینین ادرار در کودکان بیش از افراد بالغ و در افراد مؤنث و مذکر یکسان بود.
    بحث: نکته حایز اهمیت در مطالعه حاضر در مقایسه با مطالعات مشابه در نظر گرفتن دو جنس، گروه سنی و محاسبه میانگین نسبت کلسیم به کراتینین ادرار برای آن ها بود. این مطالعه دو کاربرد مهم بالینی شامل: 1- استفاده از میانگین و طیف طبیعی نسبت کلسیم به کراتینین ادرار تصادفی در گروه های سنی و جنسی متفاوت در استان کرمانشاه به عنوان مرجع و 2- انجام مداخله های درمانی باتوجه به متغیرهای مذکور دارد. احتمال می رود که علت وجود اندکی تفاوت در مقادیر به دست آمده نسبت به مطالعات قبلی، حضور متغیرهایی بجز سن و جنس (مانند موقعیت جغرافیایی، عادات غذایی، منبع آب آشامیدنی و غیره) باشد که امید می رود در مطالعات بعدی اثر حضور این متغیرها هم مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کلسیم، کراتینین ادرار، هیپرکلسیوری، طیف طبیعی
  • بدریه سحرگاهی، ابوالقاسم جزایری، محمود جلالی، سیدعلی کشاورز، ماهناز شاهرخی صفحه 147
    سابقه و هدف
    متاسفانه در آستانه هزاره سوم، هنوز کمبود ویتامین D در زنان سنین باروری کشورهای درحال توسعه و کودکان آن ها یک مشکل شایع و جدی است. در مورد وضعیت ویتامین D زنان شیرده شهر اسلام آباد غرب اطلاعاتی در دسترس نیست، اما به نظر می رسد مانند سایر گروه های فیزیولوژیکی در دیگر نقاط کشور کمبود ویتامین D درآنجا نیز شایع باشد. این مطالعه با هدف تعیین غلظت 25- هیدروکسی ویتامین D و تعیین وضعیت ویتامین D در زنان شیرده شهرستان اسلام آباد غرب در نیمه دوم زمستان 1382 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در روی 155 زن شیرده 40-16 ساله ساکن شهر اسلام آباد غرب -که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند- صورت گرفت. افراد از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و از آن ها در مورد سن، شغل، بعد خانوار و وضعیت مصرف کرم ضدآفتاب سؤال شد و نمونه خون ناشتا زنان مورد مطالعه گرفت و غلظت 25- هیدروکسی ویتامین D سرم آن ها با روش کمی لومینسانس اندازه گیری شد. دراین مطالعه 25-هیدروکسی ویتامین D مساوی و بیشتر از ng/ml 10 به عنوان طبیعی و از ng/ml 10-6 به عنوان کمبود متوسط و کمتر از ng/ml 6 به عنوان کمبود شدید درنظرگرفته شد.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که میانگین غلظت25- هیدروکسی ویتامین Dسرم زنان مورد مطالعه ng/ml36/5 بود. 4/8 درصد زنان مورد بررسی وضعیت ویتامین D طبیعی داشتند، 7/18 درصد به کمبود متوسط و 9/72 درصد به کمبود شدید دچار بودند. افزایش سن و زیادی بعد خانوار برغلظت 25- هیدروکسی ویتامین Dسرم اثر معنادار منفی داشتند (به ترتیب 023/0 P=و 021/0 P=). همچنین بین وضعیت ویتامین D با شغل وابستگی معنادار دیده شد (018/0P=)، به طوری که زنان شاغل از وضعیت ویتامین Dبهتری برخوردار بودند.
    بحث: براساس یافته های این مطالعه کمبود ویتامین D در زنان مورد بررسی یک مشکل بهداشتی است که بایستی مورد توجه دست اندرکاران بهداشت عمومی قرارگیرد.
    کلیدواژگان: 25، هیدروکسی ویتامین D، زنان شیرده، اسلام آباد غرب
  • افسانه مصلح، منصور رضایی صفحه 157
    سابقه و هدف
    با توجه به اینکه کودکان زیر پنج سال جزو گروه های آسیب پذیر جامعه هستند و داشتن سلامتی کامل و عدم اختلال در رشد و نمو آنان، پایه گذار سلامتی در سنین نوجوانی، جوانی، میان سالی و سالمندی می باشد، بدیهی است که توجه بیشتر به این گروه سنی هم از نظر تجویز داروها در هنگام بیماری و هم به لحاظ مراقبت و پیشگیری حایز اهمیت است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 28 خانه بهداشت، پرونده خانوار 589 کودک بیمار مراجعه کننده و 55 بهورز درخصوص نحوه تجویز دارو، پیگیری ها و ارجاعات انجام شده توسط بهورزان مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع آوری داده ها از دو فرم پرسشنامه استفاده شد. در فرم اول تجویز داروهایی که برای کودکان کمتر از پنج سال انجام شده بود و در فرم دوم اطلاعات مربوط به وضعیت جمعیت شناختی بهورزان شاغل در خانه های بهداشت جمع آوری گردید. از آنجا که در تعداد زیادی از خانه ها بیش از یک بهورز فعالیت دارند و مشخص نیست که کدام بهورز برای هر کودک دارو تجویز نموده است، بنابراین برای بررسی دقیق متغیرهای مربوط به بهورزان از میانگین سن، سابقه کار و ادغام بعضی از کدهای مربوط به وضعیت تحصیلی بهورزان استفاده گردید. متغیرهای مربوط به نحوه تجویز دارو از قبیل مقدار، مدت زمان مصرف، طول مدت درمان و فواصل زمانی مصرف مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    فواصل زمانی داروی تجویزشده در 2/73 درصد موارد و طول مدت درمان در 1/84 درصد موارد مناسب انتخاب شده بود. در مواردی که بر مبنای آموزش های بهورزی پیگیری بیمار توسط بهورز ضرورت داشته، پیگیری ضروری و مناسب در 5/50 درصد موارد انجام نشده بود.
    بحث: هرچند نسبت به سایر مطالعات تجویز قابل قبول و منطقی بیشتر بود، ولی در مجموع روال تجویز داروها و استفاده از آن ها با وضعیت رضایت بخش فاصله زیادی نشان می دهد؛ لذا آموزش های لازم در مورد بیماری هایی که باید مورد پیگیری واقع شوند، سبب ارتقای توانایی های بهورزان و ایجاد تاثیرات مثبت در مراقبت از کودکان می شود. از محدودیت های مهم این پژوهش عدم ثبت چگونگی تجویز دارو توسط بهورزان در تعداد قابل ملاحظه ای از پرونده ها بود. مسئولین امور دارویی شهرستان ها باید کنترل بیشتری بر نحوه تجویز دارو توسط بهورزان اعمال نمایند وگاهی اوقات همراه با گروه آموزشگاه بهورزی از خانه های بهداشت بازدید به عمل آورند.
    کلیدواژگان: کودکان زیر پنج سال، تجویز دارو، بهورز، خانه بهداشت، پیگیری، ارجاع
  • طاهره توفیقیان، سعیدفقیه، حمیدرضا بهنام، علی همدانچی صفحه 169
    سابقه و هدف
    انفارکتوس میوکارد یکی از علل شایع مرگ و میر در دنیا می باشد. در این بیماران شایع ترین شکایت درد است، اما این درد همیشه وجود ندارد. وقوع سکته قلبی بدون درد در بیماران مبتلا به دیابت مشاهده شده است. عقیده بر این است که به علت نروپاتی اتونوم، بروز انفارکتوس میوکارد بدون درد یا با درد کم در دیابتی ها احتمال بیشتری دارد. در نتیجه این بیماران بیشتر دربیمارستان بستری می شوند و تحت انجام آزمایش های تشخیصی بیشتری قرار می گیرند، اما آیا اینکه بیماران دیابتی در مقایسه با بیماران غیردیابتی مبتلا به سکته قلبی، دارای علایم مشابهی هستند یا خیر، هنوز به صورت مبهم باقی مانده است؛ لذا این پژوهش به منظور بررسی و تعیین الگوی درد قلبی و نوع انفارکتوس در بیماران مبتلا به سکته قلبی با و بدون دیابت انجام گردید.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی تحلیلی که در بخش های اورژانس قلب بیمارستان امام رضا (ع) و قائم (عج) مشهد انجام گردید، 40 بیمار دیابتی و 70 بیمار غیردیابتی مبتلا به سکته قلبی به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. داده ها به وسیله برگه انتخاب نمونه، برگه مشخصات فردی، برگه ثبت مشخصات درد، برگه ثبت یافته های الکتروکاردیوگرام و آزمایشگاهی، مقیاس عددی درد، پرسشنامه منتخب مک گیل ملزاک و دستگاه الکتروکاردیوگرام جمع آوری شد و مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که دو گروه از نظر سن (26/0 = P) و سابقه فامیلی مثبت (63/0 = P) اختلاف آماری معنا داری نداشتند. بیشتر بیماران دیابتی را زنان تشکیل می دادند (55% زنان در مقابل 45% مردان، 0001/0P<). شدت درد (71/2 ± 73/7 در مقابل 11/4 ± 50/6، 37/0P=) و مدت درد (98/148± 89/250 در مقابل 35/97 ± 50/238، 99/0P=) در افراد دیابتی کمتر از افراد غیردیابتی بود، اما این اختلاف معنا دار نبود. دو گروه از نظر محل و انتشار درد، علایم همراه، عوامل تشدیدکننده و تسکین دهنده درد و نوع انفارکتوس تفاوت آماری معنا داری نداشتند. در هر دو گروه انفارکتوس نوع تحتانی شیوع بیشتری داشت.
    بحث: بر مبنای یافته های این تحقیق، احتمالا تظاهرات بالینی و الگوی درد قلبی بیماران دیابتی مبتلا به سکته قلبی مشابه بیماران غیردیابتی مبتلا به سکته قلبی می باشد؛ بنابراین به نظر می رسد این بیماران نیاز به بستری شدن و انجام آزمایش های تشخیصی بیشتر و ارزیابی های متفاوت ندارند. انجام مطالعات بعدی در این خصوص پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: انفارکتوس میوکارد، بیماری دیابت، درد قلبی
  • دکتررضا اکرمی پور، محمد پدرام، دکترخدامراد زندیان، اعظم سادات هاشمی صفحه 180
    سابقه و هدف
    شایع ترین سرطان خون در کودکان ALL و پس از آنAML، دومین سرطان خون شایع کودکان محسوب می گردد. میزان بروزAML در کودکان 6/6 مورد در یک میلیون کودک زیر 14 سال می باشد. در این مطالعه طی مدت 5 سال تمام موارد AML کودکان از نظر علایم بالینی، آزمایشگاهی و میزان بقا بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تمام کودکان مبتلا به بیماری AML، از نظر علایم بالینی، آزمایشگاهی، انواعAML، توزیع جغرافیایی، نتایج درمانی و میزان بقا از سال 1375 تا 1380 مورد بررسی قرار گرفته اند. میلوبلاست بیش از 30 درصد به عنوان AML تلقی شده است. مبنای طبقه بندی انواع AML تقسیم بندی با روشFAB بود.از فلوسیتومتری و رنگ آمیزی اختصاصی در موارد لزوم استفاده شده وآزمایش CBC با دستگاه Sysmex انجام شده است.
    یافته ها
    در این مطالعه طی 5 سال 40 مورد AML تشخیص داده شده است.60 درصد بیماران مذکر و40 درصد مؤنث بودند. 5/17 درصد بیماران سن کمتر از یک سال داشتند. توزیع سنی از 2 تا 15 سالگی تقریبا یکسان بود. علایم شایع بیماران شامل خون ریزی، ضعف وخستگی، علایم تنفسی، رنگ پریدگی و تب بود. 90 درصد بیماران کم خونی و کاهش پلاکت داشته اند. لکوسیتوز و بلاست در خون محیطی در 50 درصد موارد گزارش شده است. ESR در 90 درصد بیماران افزایش یافته بود. لنفانوپاتی در 5/7 درصد موارد و افزایش ESR در 90 درصد موارد ملاحظه شد.
    بحث: در مطالعه حاضر تفاوت قابل ملاحظه ای در جنسیت بیماران وجود نداشت، ولی 5/17درصد بیماران سن کمتر از یک سال داشته اند که قابل توجه است و البته باید در بررسی های دیگر تایید گردد. رنگ پریدگی فقط در 5/22درصد موارد توسط والدین ذکر شده است. میزان مرگ و میر به دنبال شیمی درمانی اولیه در مطالعه حاضر سه برابر مراکز پیشرفته دنیا بود. میزان بقای این بیماران کمتر از 35 درصد بوده که نشان می دهد شیمی درمانی به تنهایی و بدون انجام پیوند مغز استخوان یا عدم استفاده از پیوند با سلول های بنیادی نمی تواند یک درمان کامل و مفید باشد.
    کلیدواژگان: سرطان خون، میزان بقا، اهواز
  • ثریا سیابانی، دکترفیض الله منصوری، منصور رضایی، دکتربهزاد کرمی متین صفحه 187
    سابقه و هدف
    وزارت بهداشت، مدیریت جامع کیفیت TQM)) و PDCA- FOCUS را برای ارتقای کیفیت خدمات خود انتخاب کرده است؛ پیرو این سیاست، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز چندین کارگاه آموزشی برای کارکنان و مدیران خود اجرا کرد. شواهد حاکی از عدم استفاده مورد انتظار از آموخته های این کارگاه ها بود. دراین مقاله دیدگاه های آموزش دیدگان این کارگاه ها در مورد موانع استفاده از – PDCA FOCUS در سال 1382بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی تحلیلی با نمونه گیری هدفمند و در دسترس روی کلیه افراد آموزش دیده (400 نفر) صورت گرفت. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه (اطلاعات جمعیت شناختی و 15 پرسش درخصوص پنج عامل: ساختار، مدیریت، روش، بودجه و کارکنان به عنوان موانع احتمالی) جمع آوری شد. اعتبار پرسشنامه با روش صوری و محتوا و پایایی آن با انجام مطالعه پایلوت و انجام آزمون مجدد تعیین گردید. داده ها با استفاده از آزمون های ANOVA، کای دو و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    390 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند که از میان آن ها 7/45 درصد مرد، 8/71 درصد تحصیلات لیسانس و بالاتر، 5/40 درصد بیش از 15 سال سابقه کار داشتند و 7/42 درصد در حوزه بهداشت کار می کردند. 5/88 درصد خود را نسبت به PDCA -FOCUS آگاه می دانستند. 5/45 درصد حداقل در ارتقای یک فرایند شرکت کرده بودند. حوزه کاری با عملکرد و دانش افراد ارتباط معناداری نداشت. 3/45 درصد «مدیریت» را مانع استفاده ازPDCA-FOCUS می دانستند. بین میانگین نمرات چهار عامل: ساختار، مدیریت، روش و بودجه، در حوزه های مختلف کاری تفاوت معنادار وجود داشت (001/0P=). بحث: این پژوهش نشان داد از دیدگاه افراد آموزش دیده، مهم ترین موانع استفاده از PDCA-FOCUS، عوامل مدیریتی و بودجه است؛ لذا توصیه می گردد متولیان امر که TQM را به عنوان یک فلسفه مدیریتی پذیرفته اند و به منافع بلندمدت آن معتقدند، با تهیه مقدمات و تامین منابع لازم و انتخاب مدیران شایسته وعلاقه مند ازآن حمایت نمایند.
    کلیدواژگان: موانع، فرایند ها، ارتقای کیفیت، PDCA، FOCUS، TQM، کارکنان
  • فاتح رحیمی، جلیل وندیوسفی سهیلا مرادی بید هندی، مجید بوذری صفحه 197
    سابقه و هدف
    لپتوسپیروزیس از جمله شایع ترین بیماری های زئونوزی است که توسط انواع لپتوسپیراهای بیماریزا ایجاد می گردد. این باکتری از راه آب و مواد غذایی آلوده و گاهی نیز از طریق غشاهای مخاطی و خراش های پوستی وارد بدن می شود و عفونت ایجاد می کند. به واسطه اندمیک بودن لپتوسپیروزیس در استان گیلان امکان آلوده شدن روستاییان اعم از دامداران و شالی کاران وجود دارد. هر دو دسته مذکور به علت تماس مستقیم با حیوانات و همچنین کار در مزارع به ویژه در فصول گرم سال با پای برهنه و بدون رعایت موازین بهداشتی از جمله گروه های پرخطر می باشند. این بررسی با هدف شناسایی روستاییان آلوده و تعیین میزان تیتر سرمی آن ها در مناطق آلوده استان گیلان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در روی 552 نفر از ساکنین روستاهای استان گیلان که دامدار و شالی کار بودند و داوطلب همکاری برای انجام این مطالعه بودند، انجام گرفت. ابتلای این دسته از افراد به عفونت لپتوسپیرایی با بررسی نمونه های سرمی این افراد به روش آزمون آگلوتیناسیون میکروسکوپی (MAT) مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    از تعداد 552 نفری روستاییان مناطق مورد مطالعه، 117 نفر از آن ها دارای واکنش سرمی مثبت بودند. همچنین شیوع در افرادی که در سن 50-30 سال قرار داشتند، بیش از سایر افراد بود. بیشترین سویه جداشده را نیز Leptospira icterohaemorrhagiae با 67 نمونه به خود اختصاص داد. کمترین تیتر سرمی 1:100 و بیشترین تیتر سرمی نیز 1:3200 بود. بیشتر مبتلایان (63 نفر) دارای عیار 1:100 بودند.
    بحث: استان گیلان دارای آب و هوایی معتدل و ملایم خصوصا در فصل کشت و کار می باشد و به دلیل وجود محیطی مرطوب برای حداقل 10 ماه از ایام سال، محیطی مناسب برای بقای لپتوسپیرا در این محیط فراهم است. بنابراین ضروری به نظر می رسد که تحقیقات جامعی در نقاط مختلف استان در این خصوص انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: لپتوسپیروزیس، MAT، استان گیلان، روستاییان، Leptospira icterohaemorrhagia
  • علی توکلی، مهرداد نوروزی، عفت حاجی زاده صفحه 206
    سابقه و هدف
    درد بعد از عمل جراحی می تواند باعث بروز عوارض متعدد و عدم رضایتمندی بیمار گردد و کنترل درد بعد از عمل جراحی، به طور قابل توجهی در روند بهبودی بعد از عمل جراحی، طول مدت بستری بودن و میزان رضایت بیماران عمل شده مؤثر است. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت بیماران از تسکین درد بعد از عمل جراحی در بیمارستان های آموزشی کرمان در سال 1384 بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بود. دراین مطالعه 720 بیمار که طی 3 ماه در دو بیمارستان شهید باهنر و افضلی پور از مجموع 3 بیمارستان آموزشی کرمان تحت عمل جراحی ارتوپدی و شکمی قرار گرفتند، 24 ساعت بعد از عمل با استفاده از درجه بندی توصیفی میزان درد (ARS) و درجه بندی عددی(NRS) میزان رضایتشان از تسکین درد مورد بررسی قرارگرفت. نحوه نمونه گیری به صورت سرشماری بود و ابزار مطالعه پرسشنامه ای مشتمل بر دو قسمت (مشخصات جمعیت شناختی بیماران و نظر آنان درخصوص درد بعد از عمل) بود. برای تعیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی ابزار از یک مطالعه مقدماتی و تعیین آلفای کرانباخ استفاده شد که ضریب همبستگی 7/0 را نشان داد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (ضریب همبستگی و آزمون کای دو) استفاده شد.
    یافته ها
    جامعه مورد مطالعه 418 نفر مرد و 302 نفر زن با حداقل سن 15 و حداکثر 75 سال بودند. بیش از نیمی از جامعه مورد مطالعه بیکار و یا خانه دار و 16/49 درصد دارای تحصیلات دیپلم و یا بالاتر بودند. نتایج نشان داد 11/76 درصد بیماران برای اولین بار عمل جراحی را تجربه می کردند. براساس تحلیل داده ها 24 ساعت بعد از عمل 55/70 درصد از بیماران از تسکین درد خود کاملا ناراضی و 45/29 درصد هم رضایت ضعیف و متوسط داشتند، این درحالی بود که فقط 32 نفر(44/4%) بیماران دستور مسکن غیر نظارت شده بعد از عمل را توسط متخصص بیهوشی داشتند و 52 نفر (22/7%) بیماران از معاینه بعد از عمل متخصص بیهوشی خود برخوردار شده بودند.
    بحث: کنترل درد بعد از عمل و نیز کاهش عوارض آن و جلب رضایتمندی بیمار همواره مورد توجه صاحب نظران در علم بیهوشی بوده و بهترین روش پیشنهادشده برای کاهش درد بعد از عمل، بهره گیری از شیوه های بی دردی است. براساس نتایج این پژوهش 36/87 درصد بیماران عمل شده در بیمارستان های آموزشی کرمان در 24 ساعت بعد از عمل از بدترین دردهای ممکن، درد بسیار شدید و شدید رنج برده اند. هیچ کدام از بیماران از تسکین درد بعد از عمل خود رضایت نداشتند. پیشنهاد می شود با تشکیل گروه های اداره درد حاد در بیمارستان های کشور و با استفاده از روش های کنترل درد، این مشکل حل شود.
    کلیدواژگان: رضایت بیماران، تسکین درد، عمل جراحی
  • مسعود نقاب، دکترعلیرضا چوبینه صفحه 215
    سابقه و هدف
    گر چه در فرایند تولید سیمان وجود گرد و غبار و بیماری های تنفسی مرتبط با آن از مهم ترین مخاطرات شغلی به شمار می آیند، صاحب نظران در مورد وجود یک ارتباط قطعی بین تماس با گرد و غبار سیمان و بروز علایم تنفسی یا اختلالات عملکرد ریه با هم اتفاق نظر ندارند؛ بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی و شناخت دقیق تر تاثیرات تماس شغلی با گرد و غبار سیمان در سیستم تنفسی در یک کارخانه تولید سیمان طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع هم گروهی تاریخی می باشد. جمعیت مورد مطالعه که براساس محاسبات آماری تعیین و به صورت تصادفی انتخاب شد، از 88 نفر کارگر مرد دارای مواجهه شغلی با گرد و غبار سیمان (گروه مواجهه) و 80 نفر کارگر مرد سالم فاقد هرگونه مواجهه قبلی یا فعلی با گرد و غبار سیمان (گروه مرجع) تشکیل شده بود که از نظر جمعیت شناختی و شرایط اجتماعی اقتصادی و سابقه کار با گروه مواجهه مشابه بود. کارگران در محل کار مصاحبه شدند و پرسشنامه بررسی علایم تنفسی برای آن ها تکمیل گردید. از همه عکس ریه گرفته شد و آزمایش عملکرد های ریه به عمل آمد؛ همچنین تراکم گرد و غبار به روش وزن سنجی با استفاده از فیلتر هولدر حاوی فیلتر غشایی متصل به سیکلون در کارگاه های آلوده کارخانه اندازه گیری شد. فازهای سیلیسی و درصد سیلیس نمونه گرد و غبار نیز از طریق خرید خدمت با روش پراش و فلورسانس پرتو x اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میزان تراکم ذرات گرد و غبار قابل استنشاق و غیرقابل استنشاق به ترتیب برابر با 2/14±26 و 6/42±4/53 میلی گرم در مترمکعب بود که هر دو از حدود مجاز مواجهه شغلی برای اینگونه ذرات (mg/m3 5) به مراتب بالاتر است. آزمون های آماری تی و کای دو نشان داد که علایم تنفسی نظیر سرفه منظم، دفع بلغم، خس خس سینه و کوتاهی نفس به طور معناداری در گروه مواجهه بیش از گروه مرجع بود (05/0P<)؛ همچنین حالات غیرطبیعی در ریه ها و تغییرات ارتشاحی بافت ریه در عکس های ریه در گروه مواجهه بیش از گروه مرجع ملاحظه شد. آزمایش های اسپیرومتری که توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گرفت، تغییرات معنادار عملکرد های ریه کارگران گروه مواجهه را نشان داد. ضمنا تفاوت معناداری بین تعداد افراد سیگاری و طول مدت اعتیاد آنان در بین دو گروه مشاهده نشد.
    بحث: با توجه به اینکه گروه های مواجهه و مرجع از نظر ویژگی های جمعیت شناختی، اجتماعی، اقتصادی و متغیرهای مخدوش کننده مهمی نظیر تعداد افراد سیگاری و طول مدت اعتیاد آنان مشابه بودند، به احتمال زیاد کاهش معنادار متغیرهای عملکرد ریه و افزایش معنادار علایم تنفسی در گروه مواجهه را می توان به مواجهه آنان با گرد و غبار سیمان منتسب نمود، لذا نتایج این مطالعه حاکی از آن است که تماس شغلی با گرد وغبار سیمان سبب ایجاد اختلالات تنفسی و تغییر معنادار متغیرهای عملکرد ریه می شود.
    کلیدواژگان: گرد و غبار سیمان، عملکردهای ریه، علایم تنفسی، اختلالات تنفسی، صنعت سیمان
  • زهرا پورموحد، خدیجه دهقانی، مهرداد شکیبا، طیبه شهری صفحه 227
    سابقه و هدف
    رضایت بیمار به عنوان ابزاری قابل اعتماد برای بررسی کیفیت مراقبت های انجام شده در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در نظام مراقبت های بهداشتی والدین حمایت کننده کودک هستند؛ بنابراین آن ها نماینده نظریات بیمار هستند. بررسی رضایت بیماران می تواند و باید کیفیت مراقبت را بهبود بخشد، زیرا اطلاعات مهمی را ارایه می دهد که می توان از آن ها برای بهبود برنامه های مدیریتی و شناسایی عملکرد کارکنان استفاده نمود. هدف از انجام این پژوهش تعیین رضایت مادران کودکان بستری در بخش اطفال از مراقبت های بیمارستانی بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی تحلیلی داده های مردم شناختی به وسیله پرسشنامه و داده های مربوط به رضایت، با بهره جویی از پرسشنامه رضایت والدین در بخش اطفال (PFSQ) از طریق مصاحبه با 200 نفر از مادران در روز ترخیص، قبل از انجام محاسبات مالی گردآوری گردید. این پرسشنامه شامل 3 بخش خدمات رفاهی، مراقبت های پرستاری و مراقبت های پزشکی بوده که هر مورد با درجه بندی لیکرت سنجیده شده است. روش نمونه گیری به صورت آسان در مقطع زمانی پژوهش بوده است. اطلاعات با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی (آنالیز واریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که سن مادران 3/7-+4/29 سال و رضایت مادران 45 تا 56 ساله در هر سه بعد بیشتر از گروه های سنی دیگر بود. همچنین به طورکلی میزان رضایت مادران با افزایش تحصیلات آن ها در هر سه بعد کاهش داشته، ولی معنادار نبوده است (098/0=P) و نیز مدت زمان بستری کودکان 4/3-+05/4 روز بوده است و رضایت مادران براساس مدت بستری شدن کودکان اختلاف معناداری را نشان نداد (149/0=P). 5/85 درصد مادران به طورکلی مراقبت های پزشکی، پرستاری و خدمات رفاهی را خوب و نسبتا خوب ارزیابی کرده اند. مهم ترین مواردی که آن ها ضعیف ارزیابی کردند، به ترتیب در بعد مراقبت های پزشکی شامل مطلع ساختن والدین از نتایج آزمایش ها و اقدامات درمانی (9%)، در حیطه مراقبت های پرستاری شامل آگاهی دادن درخصوص اقدامات درمانی و مراقبت پس از ترخیص (5/10%) و در بعد خدمات رفاهی شامل فراهم بودن فضای مناسب برای بازی در بخش (5/56%) بود. همچنین میزان نمرات رضایت مادران در مورد خدمات رفاهی 58/4-+01/32، در مورد مراقبت های پرستاری 43/7-+32/47 و در مورد مراقبت های پزشکی 15/6-+36/38 بوده است.
    بحث: این پژوهش نشان داد که برای جلب رضایت مادران و بهبود کیفیت مراقبت از کودک بیمار لازم است پرستاران و پزشکان ارتباط باز و مؤثری با آن ها داشته، اقدامات خود را با خواسته های والدین مطابقت دهند و آموزش پس از ترخیص و توضیح درخصوص اقدامات درمانی و مراقبتی را بیش از پیش مدنظر داشته باشند.
    کلیدواژگان: رضایت مادران، مراقبت های بیمارستانی، بخش کودکان
|
  • Page 120
    Regarding the dramatic increasing of AIDS in the world, women are mainly considered both as transmitters and sources of this fatal disease, who not only threatened their husbands but also their infants. The main goal of this research was the survey of the effect of health educational program on preventing AIDS in self-reported addicts wives in Kermanshah in 2004.
    Materials And Methods
    This study is a quasi- experimental one in which 40 were randomly selected among the 237 patients. Data gathered in this study through reliable and validated questionnaires consisting 4 sections (General information, Knowledge, Attitude and Checklist). This research was carried out at two steps. After the completion of the questionnaires by the subjects, at the pre-test stage, an education al program based on the research results and their needs was designed and during 3 weeks it was performed by proper educational methods (lecture, question/answer, pamphlet, visual educational materials etc). To reduce the effect of interfering factors, the post test was performed two months later and the same questionnaires were completed by the same subjects. Finally the data was analyzed by T-test, Correlation, and Anova.
    Results
    The findings indicated that 77.5% of the individuals were housekeepers. The most frequent age group was between 26-31 years old and the least one was between38-48. According to the results, there is a significant difference (p<0/0001) between the rate of knowledge before and after the educational program in other words, educational health program was effective in promoting the knowledge, attitude level and positive performance of the subjects so that it increased knowledge, attitude and performance by %6.5, 69.9% and 65% respectively. The results also showed that media (TV & radio), by 100%, was the greatest resource of information about AIDS, while other resources such as Health Centers, friends etc were 50% and 45% respectively.
    Conclusion
    The results of this research showed that Health Educational Program had a positive effect on the promotion of health behavior of the subjects. Thus for promotion of the health behavior of people, educational and training program by media is strictly recommended.
  • Page 130
    Introduction
    Lower limb surgeries are commonly done by using general anesthesia, regional anesthesia and blockade nerve. Patients who are exposed to danger such as cardiovascular and cardiopulmonary patients and hemodynamic instability, for reducing complications in below knee surgery, can use lower limb blockage nerve in popliteal region which is a safe method.
    Materials and Methods
    In this experimental research 34 available patients, who were divided into two groups of 17, underwent lower limb surgery at Taleghani Hospital. Dorsal anesthesia method was performed by using 40 milliliters Lidocaine 1.5% in one group, and 20 milliliters Lidocaine with 100 milligrams Phentanil in another, then starting time, period of anesthesia and immobility, degree of senselessness and immobility at two groups were recorded, and eventually the two groups were compared by using appropriate statistical tests (t, χ2 & Fisher Exact).
    Results
    Most of the patients were men at the age 20-82. The onset of sensory blockade, in 64.7% of group one, was 1-2 minutes, and in the rest was 3 minutes (this time, for 84.2% of the patients in the second group, was 2-3 minutes). The difference of the starting time, between the two groups, was not statistically significant (P=0.724). The averages of the starting time of motor blockade in the two groups were 3.64 and 4.4 minutes respectively, and the difference was statistically significant (P=0.014). The period average for motor blockade in the two groups were 296.5 and 190.6 minutes respectively, which is statistically significant (P=0).
    Conclusion
    The results of this study revealed that using pure Lidocaine or Lidocaine with Phentanil in sciatic nerve blockage of popliteal fossa has no significant effects on the period, extent and complications of nerve blockage in patients, so it is well recommended, instead of using a large amount of pure Lidocaine, a little amount of it plus an appropriate amount of Phentanil to be used.
  • Page 138
    Introduction
    Since hypercalciuria is implicated in renal stone formation, random urine calcium to creatininee ratio (UCA/CR) is the practical use in screening for hyperalciuria. However, due to worldwide variations in reference values for human population and difficulty of 24 hr urine collection for detection of hypercalciuria, we decided to conduct this study to determine normal confecting random UCA/CR ratio in the west part of Iran, Kermanshah.
    Materials And Methods
    This descriptive analytical cross-sectional study was performed through classification and cluster sampling technique on 3600 healthy people of both genders in Kermanshah They were divided into four groups, as fallows: [1] girls 13 years old, [2] women>13 years old, [3] boys 13 years old, and [4] men>13 years old. A non-fasting random urine specimen from each subject was analyzed for calcium and creatininee.
    Results
    The mean values and standard deviation for random UCA/CR ratio, with the accuracy of 95%, in the four above-mentioned groups revealed as 0.22 0.14, 0.20 0.14, 0.22 0.19 and 0.19 0.12 respectively. According to the results, there was a reverse and significant relation between UCA/CR and Age, and also a direct and significant relation between UCA/CR and Age. UCR/CR ratio in children was more than that of adults, and showed to be the same in both sexes.
    Conclusion
    To sum up, it seems that UCA/CR ratio in female is more than that of male. The variations of UCA/CR in different studies emphasize on the role of geographic location. This, as well as other extrinsic factors such as nutritional habits, source of drinking water etc, may influence normal values of UCA/CR ratio.
  • Page 147
    Introduction
    Vitamin D deficiency is still a common serious health problem among women of reproductive age and their infants in developing countries at the outset of the third millennium. Information on vitamin D status of urban lactating women in Islam Abad Gharb is not available, but it seems that, as in other physiologic groups in other areas of Iran, vitamin D deficiency may be common there, too. The aims of this study were: 1) To determine the serum 25-hydroxyvitamin D concentration and its association with independent variables (age, occupation, family size), and 2) To determine the vitamin D status of urban lactating women and its association with the independent variables.
    Materials and Method
    In this descriptive analytical cross-sectional study, using a simple randomized sampling technique, a total of 155 lactating women, whose babies were less than 12 months, were selected from 8 urban health centers in Islam Abad Gharb in winter 2004. A general questionnaire was completed to obtain information on age, occupation, family size, and fasting blood samples were taken for biochemical analysis. The concentration of 25-hydroxyvitamin D in serum was measured by Chemiluminescence Method. Normal status, moderate deficiency, and sever deficiency were defined as a concentration of 25-hydroxyvitamin D serum ≥ 10 ng/ml, 6ng/ml ≤ concentration of 25-hydroxyvitamin D serum < 10 ng/ml, and vitamin D deficiency as concentration of 25-hydroxyvitamin D< 6 ng/ml.
    Results
    The results revealed that the mean serum 25-hydroxyvitamin D concentration was 5.36 ng/ml. 8.4% of women had a normal status, 18.7% and 72.9% suffered from moderate and severe deficiency. Age and family size affected the serum 25-Hydroxyvitamin D negatively. Also working women had a significantly better vitamin D status than housewives.
    Conclusion
    We conclude that vitamin D status of urban lactating women is poor and needs immediate attention.
  • Page 157
    Introduction
    The present research studies the evaluation of drug prescriptions for under-5-year-old children and their effective factors carried out by junior paramedics at Rey City.
    Materials And Methods
    In this study 28 health houses, medical family files of 589 patients/children, 55 junior paramedics for their drug prescription to children under 5 years old, and their regular follow-ups were assessed. Two questionnaires were used for the study. The first questionnaire contained information about children’s drug prescriptions and variables evaluated in relation to drug prescription dose, duration of consumption and the cure duration period, which carried out in 589 under 5 year children. The second questionnaire contained information of junior paramedics in health houses. Since, in most of the health houses, more than one junior paramedic works, and we cannot find out which one of them has prescribed drugs for children, therefore we use the average of age and combination of some of the codes related to educational status.
    Results
    The interval between drug prescriptions, in 73.2% of cases, and the length of treatment in 84.1% of them were appropriately chosen. In 50.5% of the cases in dire need of management, no appropriate and necessary follow-ups to make sure that earlier actions have been successful or effective were fulfilled by the junior paramedics.
    Conclusion
    One of the important constraints of the research is the high percentage of unrecorded cases by the junior paramedics. Although the results indicated logical prescription of drugs by the junior paramedics, they are far from satisfactory conditions, thus those who are responsible in this regard, should supervise their performances much more carefully.
  • Page 169
    Introduction
    Myocardial infarction (MI) is the most prevalent disorder causing a high mortality rate. In patients, chest pain is a common compliant, but sometimes it occurs without pain. Painless infarction may occur in diabetic patients. It is believed that infarction without and with slight pain, is more possible in diabetic patients due to autonomic neuropathy. Consequently, these patients are hospitalized and undergo diagnostic procedures more than non-diabetic patients. But it remains unclear whether diabetic patients with MI have similar symptoms compared to non-diabetic ones. Therefore, this study was conducted to compare the chest pain pattern and type of infarction in diabetic and non-diabetic patients with myocardial infarction.
    Materials and Methods
    This analytic-descriptive study was conducted in the emergency wards of Imam Reza and Ghaem Hospitals. 40 diabetics and 70 non-diabetics with MI were selected by convenience methods. The needed data was collected through using interview, samples, demographic, pain characteristics, and observation forms for selecting the samples, and also recording the electrocardiogram and laboratory results, pain numerical rating scale, Mc-Melzac questionnaire and electrocardiogram device were used, then the data was analyzed.
    Results
    The results of this research revealed that there was no significant difference in age (P = 0.26) and family history (P=0.63). Most of the diabetic patients were significantly female (55% VS 45%; P<0.0001). Intensity of infarction angina in diabetic patients was lower (6.504.11 VS 7.732.71;P=0/37) and duration of pain was shorter (238/5097.35 VS 250/89148/98; P=0.99) than those of non-diabetic patients, but these differences were not statistically significant. There was also no statistically substantial difference between the two groups in location, radiation, associated symptoms, alleviating and aggravating factors of pain and infarction type. Inferior infarction was more common in the two groups.
    Conclusion
    According to the results of this research, clinical characteristics and chest pain pattern possibility are similar in diabetic and non-diabetic patients with MI. Therefore, it seems that these patients do not need more hospitalization and diagnostic tests and other evaluations. Further studies about chest pain pattern in diabetic patients are particularly recommended.
  • Page 180
    Introduction
    AML is the second most common leukemia in children after ALL. The rate of AML in 14-year-old children is reported to be 6.6 cases per million. This study reviews 40 children with AML within 5 years. These patients have been evaluated for clinical findings and overall survival.
    Materials and Methods
    All Patients with AML have been evaluated from 1996 to 2000 for clinical findings, age, gender, lab data, AML subtypes, geographic distribution, treatment results and overall survival. Myeloblast, over 30 percent, was compatible with AML. FAB classification was applied for AML subtypes. BM flocytometry and special staining were applied, if necessary. CBC test was performed through sysmex counter.
    Results
    In this study, 40 cases were diagnosed to have AML during 5 years, 60% of patients were male & 40% female, among whom 17.5% were less than one year old. Age distribution was between 2 to 15 years old, and the most common clinical findings were bleeding, weakness, respiratory symptoms and pallor. More than 90 percent of patients suffered from anemia and thrombocytopenia. M3 was the most common subtype.
    Conclusion
    In this survey, overall survival was less than 35 percent, which proves that chemotherapy without BMT is an incomplete therapy; there was also no significant difference between sexes, but 17.5% of patients were less than one year old and 22.5% of them reported by parents to have anemia.
  • Page 187
    Introduction
    Iranian Ministry of Health has chosen Total Quality Management/TQM and FOCUS–PDCA as the best tools for improving medical and health services. Kermanshah University of medical sciences attempted and performed several workshops on TQM and FOCUS – PDCA for staff and managers. Evidence revealed that those who attended these workshops would have been expected to make better use of their training at work, but surprisingly they didnt. This research was aimed to find the trainees opinions in this respect.
    Materials and Methods
    In this descriptive-analytical study we used purposive and convenience sampling. Subjects were 400 people whom all participated. They completed a two-part questionnaire, containing questions about demographic information and obstacles of using FOCUS–PDCA dealing with 5 variables _budget, system, method, management and staff. The reliability of questionnaire, through pilot study, it was determined by test-re test and for validity, content validity was applied. Χ2, Benferoni post hoc test and ANOVA was employed to analyze data gathered via this questionnaire.
    Results
    390 subjects completed the questionnaire. 45.7% male and 71.8% were BS or higher BS. 40.5% had over 15 years of work experience, and 42.7% worked in the Health Field. 88.5% showed to be familiar with FOCUS– PDCA. 45.5% attended in the promotion of at least one process. There was no significant relation between knowledge and practice at their work. 45.3% introduced Management as the main obstacle of using FOCUS – PDCA. There was a significant difference between the mean of 5 variables in different departments (p=0.001).
    Conclusion
    Although the trained staff have had a good knowledge about FOCUS – PDCA, they didn’t use it appropriately due to lack of support from managers and enough money, therefore we recommend the administrators to choose enthusiastic, efficient and knowledgeable managers concerning the matter, and also consider provision of enough budgets for it due to long-term benefit of TQM as a managerial philosophy.
  • Page 197
    Introduction
    Leptospirosis is a worldwide disease which affects wild and domestic animals as well as human beings, and has become a major public health problem throughout the world, particularly in the tropics and temperate regions, especially in costal region of northern par tap Iran. It is caused by the pathogenic Leptospira sp. strains that are often responsible for nervous system abnormalities. The disease varies from subclinical infection to a severe illness with multi organ involvement. Rodents and domestic animals are the reservoir of this disease. Rural inhabitants are mainly farmers, therefore all of them could be affected with direct contact by animals and working on farms, since most of them are working specially in warm seasons and bare-footed with paying no attention to any basic advice. In this research, we wanted to determine the incidence rate of Leptospira between the rural inhabitants, and detect the serum titers of the patients.
    Materials And Methods
    This study carried out on 552 people in a selected area of Guilan Province based on the stratified sampling criteria. All of these rural inhabitants who were cultivators and animal husbandmen were volunteers for this research. All samples were tested through MAT (Microscopic Agglutination Test) method, then positive serums and different titers were all reported.
    Results
    21% of the population had positive serum reaction to different strains of Leptospira spp. and according to the results, 21% and 22% of men and women had positive serum reaction respectively. Prevalence of disease is more visible in the 30-50-year-old rural inhabitants. Area L. icterohaemorrhagiae is the majority of different strains of leptospira spp with the serum titers ranged from 1:100(54% of cases) to The prevalence of leptospirosis among cultivators is higher than others.
    Conclusion
    According to the findings, we could say that leptospirosis exists in Guilan province, but since this test has been performed on limited people in this province, and since the tropic and temperate climate in this province is seen in the most time of the year, then it is necessary to do this test in all parts of this province.
  • Page 215
    Introduction
    Although the main hazard in cement processing is dust, and respiratory tract disorders are the most important group of occupational diseases in this industry, evidence for association between exposures to cement dust and either respiratory symptoms or functional impairment has not been conclusive. This study was, therefore, undertaken to examine, more thoroughly, the effects of occupational exposure to cement dust on the respiratory system.
    Materials And Methods
    The present study was a historical cohort investigation. The study population, as evaluated by statistical procedures, consisting a group of 88, randomly selected, male workers with current exposure to cement dust and 80 healthy male office workers without present or past history of exposure to dust that served as the reference group. Both groups had identical socioeconomic, demographic status and length of employment. Subjects were interviewed, and respiratory symptom questionnaires were administrated to them. They also underwent chest X-ray and lung function tests. Additionally, using gravimetric method with a filter holder containing a membrane filter connected to a cyclone, personal dust monitoring for airborne inhaling and respiring dust was carried out at nine different worksites. Moreover, X-ray diffraction (XRD) and X-ray fluorescence (XRF) techniques were performed to determine the silica phases and the SiO2 contents of the dust samples, on a fee for service basis.
    Results
    Levels of exposures to inhaling and respiring cement dust were estimated to be 53.4±42.6 and 26±14.2 mg/m3 respectively (Mean ±SD). These values exceeded current TLV of 5 mg/m3 for such particles. Statistical analysis (T-test and Chi-square) of the data revealed that symptoms like regular cough, phlegm, wheezing and shortness of breath were significantly (P<0.05) more prevalent among exposed workers. Similarly, chest radiographs of exposed workers showed various degrees of abnormalities. However, no significant changes were noted in the radiographs of the referent group. Furthermore, exposed workers compared to their referent counterparts showed significant reductions in the parameters of lung function as diagnosed by the specialist. Furthermore, no significant differences were noted between the two groups as far as the number of smokers and the length of smoking were concerned.
    Conclusions
    Given the fact that both groups had identical socioeconomic and demographic status and were similar as far as important confounding variables such as cigarette smoking was concerned, it is very likely that the significant reductions in the parameters of pulmonary function, as well as a significantly increased prevalence of respiratory symptoms among exposed workers, could be attributed to their exposure to cement dust. Therefore, our data provides further evidence to support the proposition that exposure to cement dust is associated with respiratory symptoms, radiographic changes in the lungs and functional impairments.
  • Page 227
    Introduction
    Satisfaction evaluation is a good way to assess hospital conditions and try to upgrade hospital care. In Health Care System, parents considered as childrens main supporters, thus they may act as the patients viewpoints representatives. Assessment on patients satisfaction can, and must, improve the care quality, yet it presents essential information appropriately used for improving the management planning and recognition of staffs functions. The main objective of this study was to determine the mothers satisfaction from the hospital care for their children hospitalized in the pediatric ward.
    Materials and Methods
    A Cross-sectional descriptive-analytical study was performed on 200 mothers at Shahid Sadoqi Hospital through simple sampling. They filled out standard questionnaires PFSQ (Pediatric Family Satisfaction Questionnaire) before being discharged from Hospital.
    Results
    Our findings revealed the mothers Mean age to be 29.47.3, and the satisfaction of 45-56- year-old mothers was more than the other age groups. Also, the research showed: the higher mothers education the less their satisfaction, but not significantly (P=0.098). Factors, like mothers age (Mean=29.47.3, P=0.174) and length of the hospitalization (Mean=4.053.4) showed no substantial difference (P=0.149). Generally, 85.5% of mothers evaluated the hospital care relatively good. The main points, regarding medical care, evaluated weakly, in order of importance included as follows: to inform parents about the tests results and the medical managements (9%), regarding nursing care: to aware parents about medical care and post-charge care (10.5%) and then in regard to welfare services: availability of playing conditions for children in the ward (56.5%). Overall mean score for welfare, nursing and medical care were 32.014.58, 47.327.43 and 38.366.13 respectively.
    Conclusion
    To satisfy mothers and to improve medical care for children, it is widely recommended to bring about the means of conditions for medical staff and parents to have a close, open and effective relation in the pediatric ward, we need a place for playing, and indeed it is necessary to spend some time for explaining the treatment procedures to parents.