فهرست مطالب
نشریه کلام اسلامی
پیاپی 65 (بهار 1387)
- 52 صفحه،
- تاریخ انتشار: 1387/03/25
- تعداد عناوین: 16
-
سخن در آغازصفحه 2
-
وحی قرآنیصفحه 4
-
اندیشه های عصر جاهلی در آینه پر آب و رنگ امروزصفحه 19
-
جواب دکتر سروشصفحه 33
-
پاسخ آیت الله سبحانی به نامه دکتر سروشصفحه 48
-
دین و فضایل انسانیصفحه 69در مقاله های گذشته نیاز بشر به دین را از زوایای مختلف و از دیدگاه صاحب نظران بررسی کردیم. در این نوشتار به بررسی نیاز بشر به دین از جنبه فضایل و ارزش های اخلاقی خواهیم پرداخت.
-
تشویق به ارتداد بخشی از تهاجم فرهنگی غربصفحه 72
-
واجب الوجود از دیدگاه ابن سیناصفحه 76درباره علم حق تعالی مباحث فراوانی مطرح می باشد. فلاسفه و متکلمین هر یک از منظری، علم واجب تعالی را مورد بحث قرار داده و سعی در رفع شبهات و اشکالات وارده داشته اند. شیخ الرئیس ابوعلی سینا نیز به عنوان سرآمد فلاسفه مشائی در اسلام در ضمن مباحث خود در باب الهیات، علم باری تعالی را مورد بحث قرار داده است...
-
پیامی نو از اسلام هراسیصفحه 92
-
از قضا سرکنجبین صفرا فزودصفحه 96
-
حدیث ثقلین و متن صحیح آنصفحه 98
-
درآمدی بر فلسفه دین از دیدگاه شهید مطهریصفحه 105مطالعه فلسفی دین به عنوان یکی از شاخه های مهم فلسفه در دوران جدید در جهان و نیز ایران جایگاه خاص خود را پیدا کرده است. گرچه فیلسوفان، متکلمان، جامعه شناسان و دین پژوهان هر یک به فراخور خود جنبه هایی از آن را مورد بررسی قرار داده و می دهند اما در عین حال مهم بعد این تحقیقات که نام فلسفه دین را برخود حمل می کند...
-
مقام عشق (شعر)صفحه 121
-
مرغ باغ ملکوتمصفحه 122
-
بررسی آراء و اندیشه های کلامی ابومنصور ماتریدیصفحه 123ابو منصور محمدبن محمود ماتریدی متوفی به سال 333 ق یکی از پیشوایان کلامی مذهب حنفی بوده است که در شرق عالم اسلام به ارائه نظریات و اندیشه های خود راجع به علم اصول و فقه و کلام پرداخته است. ماتریدی در علم کلام صاحب نظر بوده و کتاب تفسیر وی، مارا به صاحب نظر بودن وی در این علم راهنمایی می کند...
-
نقد و بررسی تحلیل های دین شناختی اندیشمندان اسلام و غربصفحه 136این مقاله در دو بخش ارائه می شود. در بخش نخست- که در این شماره درج می گردد- با مروری بر دشواری های ارائه تعریفی واحد درباره ماهیت یک موضوع، در علوم انسانی، تعاریفی که دین پژوهان غربی از دین کرده اند، طرح و مورد نقد قرار می گیرد و دیدگاه اندیشمندان اسلامی، به شماره بعدی موکول می شود.