فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
پیاپی 1 (زمستان 1377)

  • تاریخ انتشار: 1377/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مطالعه اثر کافئین روی خاصیت ضد درد پتازوسین
    اردشیر ارضی. علیمدد دهقانی صفحه 1
    مقدمه
    پنتازوسین از ترکیبات اپیوئیدی گروه بنزومورفان است که دارای خاصیت آگونیست – آنتاگونیست بر روی رسپتورهای اپیوئیدی میباشد. کافئین از ترکیبات گزانتینی است که اثرات محرک مرکزی دارد. با توجه باینکه کافئین برسیستم عصبی مرکزی موثر است، مطالعه تداخل اثر آن بربی دردی ناشی از پنتازوسین جالب توجه است.
    مواد وروش ها
    در این تحقیق با استفاده از روش Tail-immertiontest، اثر کافئین بر روی خاصیت ضد درد پنتازوسین در موشهای صحرائی مورد بررسی قرار گرفت.
    یا فته ها: زمان عکس العمل نسبت به محرک درد زا برای گروه شاهد 2-5/1 ثانیه بود. زمان عکس العمل برای گروه هائی که دوزهای 25، 50، 75 و 100 میلی گرم بر کیلو گرم کافئین به تنهایی دریافت نمودند و تا حجم معادل پروپیلن گلیکول 40 درصد (حلال کافئین) گرفتند. در طی دو ساعت آزمایش تفاوت قابل ذکری با گروه شاهد نداشتند.
    نتیجه گیری
    زمان عکس العمل نسبت به محرک درد زا در موشهای که تحت تزریق mg/kg 100 کافئین قرار گرفته و نیم ساعت بعد mg/kg 20 پنتازوسین دریافت نمودند در زمانهای 15، 30، 45 و 60 دقیقه پس از تزریق پنتازوسین بطور معنی داری بیشتر از گروهی بود که صرفا mg/kg 20 پنتازوسین دریافت نموده بودند. دوزهای کمتر کافئین فاقد چنین اثر برجسته ای بودند. باید یادآور شد که کافئین با دوز mg/kg 100 بیشترین اثر را روی خاصیت ضد درد پنتازوسین در دقیقه 30 آزمایش از خود نشان داد.
    کلیدواژگان: خاصیت ضد دردی، پنتازوسین، کافئین، تداخل اثر دارویی
  • بررسی وضعیت قد و وزن کودکان 8 ساله کاشانی در سال 1372
    احمد ارشادی صفحه 2
    مقدمه
    عدم رشد در کودکان یکی از بارزترین علائم سوء تغذیه یا F.T.T (Failure To Thrive) است، برای اینکه بدانیم کودکی دچار سوء تغذیه شده است، باید بطور مرتب اندازه های قد و وزن وی را تعیین نموده و این مقادیر با شاخص های قابل قبولی مقایسه گردد.
    مواد و روش ها
    در اردیبهشت سال 1372 یک بررسی مقطعی با نمونه گیری خوشه ای– تصادفی روی دانش آموزان 8 ساله شهرستان کاشان در 54 مدرسه با حجم 1938 نفر (902 دختر و 1036 پسر) انجام گرفت. اندازه گیری قد و وزن بدون کفش و با حداقل لباس بوده و امور اندازه گیری، ثبت نام و بقیه داده ها توسط یک گروه 4 نفری که هر کسی مسئولیت کار مشخصی را بعهده داشته انجام گردیده است.
    یافته ها
    میانگین قد دختران 8 ساله کاشانی (58/5 ± 0/124) از میانگین قد پسران 8 ساله (41/5 ± 0/125) کمتر بوده و آزمون t نشان میدهد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار است. میانگین وزن دختران (66/3 ± 5/23) از وزن پسران (27/3 ± 9/23) کمتر بوده که آزمون T نشان دهنده اختلاف معنی دار آنها است (01/0 < P).
    نتیجه گیری
    قد و وزن دختران و پسران شیرازی، قزوینی و گیلانی بیشتر است. دختران و پسران 8 ساله کاشانی در طول قد تا 4/2 سانتیمتر و در وزن 5/4 کیلوگرم از دختران و پسران کرمانشاهی کوتاهتر و سبک وزن تر هستند. این مطالعه همچنین نشان داد که، دختران و پسران کاشانی در قد کوتاهتر و در وزن سبکتر از دختران و پسران کشورهای آمریکا، کانادا و انگلیس و بعضی از کشورهای آمریکای لاتین هستند. نتایج حاصله از این بررسی بعلت بالا بودن حجم نمونه که از دقت و روائی قابل توجهی برخوردار است نشان میدهد که اندازه های خارجی را نمیتوان یک معیار برای دانش آموزان کاشانی در این سن بکار برد و بهتر است که با جمع آوری اطلاعات و با دقت و حجم قابل توجه از چندین منطقه در سراسر کشور مبادرت به تهیه معیار ویژه قد و وزن برای کودکان ایرانی نمود.
    کلیدواژگان: قد، وزن، کودکان، دانش آموزان
  • بررسی مسمومیتهای حاد شهرستان بابل طی سالهای 75- 1373
    علی اکبر مقدم نیا، محمد عبداللهی صفحه 3
    مقدمه
    مسمومیتها یکی از مشکلات مهم اجتماعی در عصر حاضر است. این مطالعه به منظور یافتن شیوع. علل و عوامل مسمومیت ها و پارامترهای دخیل در آنها در شهرستان بابل انجام گردید.
    مواد و روش ها
    مطالعه بصورت مقطعی و بر اساس مدارک موجود در پرونده 411 مورد ارجاع شده و به بیمارستان شهید یحیی نژاد شهر بابل طی سالهای 1373 الی 1375 انجام شد. همچنین عوامل مختلف مرتبط با مسمومیت ها از جمله سن، جنس، داروها، مواد شیمیایی و... مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    5/55% مسمومین مونث و 5/45% مذکر بودند. کمترین درصد مسمومیت ها به سنین 15- 6 و بالای 45 سال و بیشترین درصد مسمومین ها به گروه سنی 25 – 16 سال تعلق داشت. 5/53% مسمومیت ها مربوط به انواع عمدی و 3/26% اتفاقی بود. 8/79% مسمومیت ها از نوع دارویی و شیمیایی بوده و مابقی جزء مسمومیت با عوامل شیمیایی غیر دارویی بودند. عامل اصلی مسمومیت سموم ارگانوفسفره (7/29%) بود و بقیه بترتیب مربوط به ترکیبات اوپیوئیدی، فسفید آلومیینیوم، جونده کش ها، نفت و اتانل بود. کلیه مسمومین با فسفید آلومینیوم تلف گردیدند. دیازپام با 5/18% مقام اول را در مسمومیتهای داروئی داشت. بیشترین میزان مسمومیت های عمدی مربوط به گروه زنان بود(65%). بیشتر مسمومیت ها در فصل تابستان (2/34%) اتفاق افتاد. در 7/63% موارد لاواژ، 3/45% تجویز ایپکا و 6/1% موارد زغال فعال استفاده شد و از آنتی دوتهای اختصاصی تنها در 4/5% مواد استفاده شده است. متاسفانه 9% افراد تلف شدند.
    نتیجه گیری
    اکثر موارد مسمومیت ها در بزرگسالان به قصد خودکشی و در کودکان بصورت اتفاقی رخ میدهد بنابراین باید توجه بیشتری به محدود نمودن دسترسی مردم به دارو نمود. همچنین مطالعات بیشتری برای یافتن دقیق علت اقدام به خودکشی و راه های جلوگیری از آن توصیه میشود.
    کلیدواژگان: داروها، عوارض جانبی، مسمومیت، واکنشهای حساسیتی، متابولیتهای فعال
  • بررسی موارد جراحی شده کیست هیداتید
    سلمان غفاری صفحه 4
    مقدمه
    کیست هیداتید، یکی از شایعترین بیماری های مشترک انسان و دام در ایران است. از آنجا که درمان دارویی موثری علیه این بیماری در انسان وجود ندارد، لذا جراحی تنها چاره کار به شمار میرود.
    مواد روش ها
    در این مطالعه توصیفی، 24 موارد کیست هیداتید جراحی شده در مراکز آموزشی – درمانی شهید بهشتی یحیی نژاد و کودکان امیرکلا (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل) طی سالهای 1370 الی 1375، مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    17 مورد (8/70%) از موارد مربوطه فقط در بیمارستان شهید بهشتی جراحی گردیدند. نیمی از بیماران را زنان و نیمی دیگر را مردان تشکیل می دادند. بیشترین درصد بیماران (3/33%) در گروه سنی 60 – 41 سال قرار داشتند. 16 نفر از افراد، اهالی روستاهای اطراف بودند. از لحاظ شغلی اکثر موارد را زنان خانه دار تشکیل می دادند (9 مورد) در بین افراد فوق الذکر کبد بیشتر از سایر اندامها مبتلا به کیست بوده است (10 مورد). یک مورد نادر ابتلا دو طرفه ریه گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    در مجموع برای مبارزه با هیداتیدوز در سطح محلی – هماهنگی با برنامه های کشوری اهمیت داشته – جلب مشارکت و آموزشی مردم، مطالعات همه گیر شناسی، بویژه در گروه های آسیب پذیر ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: کیست هیداتید، هیداتیدوز، بیماری انگلی
  • شناسایی و تعیین مقدار سریع فنوباربیتال در موارد مسمومیت به روش طیف سنجی فرابنفش
    محمد عبداللهی، هوری بینش، شکوفه نیکفر، ناصر جلالی، علی اکبر مقدم نیا صفحه 5
    مقدمه
    باربیتوراتها بعنوان داروهای خواب آور و آرام بخش بطور گسترده ای در پزشکی مصرف میشوند متاسفانانه مسمومیت با این داروها خصوصا فنوباربیتال بسیار بالا است. شناسایی و تعیین مقدار سریع فنوباربیتال در خون افراد مسموم میتواند راهگشای خوبی برای درمان باشد.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه برای تعیین مقدار فنوباربیتال در خون مسمومین از یک روش تغییر یافته طیف سنجی فرابنفش استفاده شده است. اساس این روش برای طیف های افتراقی قلیایی فنوباربیتال در دو استاندارد PH استوار است. نتایج بدست آمده با این روش با نتایج یک روش قبلی مقایسه گردید. همه مسمومین به قصد خودکشی مسموم شده و پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.
    یافته ها
    ارتباط خوبی بین نتایج این دو روش بدست آمد (998/0=r). در این روش زمان آزمایش تقریبا 45 دقیقه و حساسیت آن mg/ml2، دقت 034/7 درصد و میزان بازیابی نمونه های دستی 1/99 درصد بود. علائم و نشانه های بالینی و نیز نتایج معاینات مسمومین نیز ثبت گردید. نتایج نشان میدهند که مسمومیت با فنوباربیتال عمدتا با آرام بخشی، تاکی کاردی، اختلالات نورولوژیک، افت فشار خون، میوز و هیپوکسی همراه است. همچنین بین افزایش ضربانات قلب و غلظت خونی فنوباربیتال نیز رابطه وجود داشت (945/0=r). البته در این بررسی، رابطه ای بین غلظت خونی و میزان هوشیاری یا درجه کوما دیده نشد.
    نتیجه گیری
    استفاده از این روش برای تشخیص مسمومیت و تعیین مقدار فنوباربیتال در اوردوز آن بعنوان یک روش سریع در موارد اورژانس توصیه میگردد.
    کلیدواژگان: فنوباربیتال، آوردوز، مسمومیت، تعیین مقدار
  • بررسی اپیدمیو لوژیک ترومای غیر نافذ شکمی در بیمارستان پورسینای رشت (75 - 1373)
    عبدالحسین صابر صفحه 6
    مقدمه
    تروما و حوادث سومین علت عمده مرگ در کشورهای پیشرفته بوده و هزینه آن بیش از مجموع هزینه های سرطان و بیماری های قلبی است. 20% تروماهای مناطق شهری، مربوط به شکم است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی با نگرش به پرونده های گذشته برای تعیین ویژگی های شخصی و پاتولوژیک مبتلایان به ترمای غیر نافذ (Blunt) شکم در مراجعان بخش فوریت های مرکزی آموزشی – درمانی پورسینای رشت در سالهای 75 - 73 انجام گردید. و 154 بیمار واجد شرایط برای شرکت در مطالعه انتخاب گردیدند. توزیع جنسی و سنی و مکانیسم آسیب وارده بر مبتلایان بر حسب سن و جنس نیز مشخص شد. اقدامات تشخیصی بکار گرفته شده و ارزش تشخیصی آنها با یافته های مثبت در حین عمل جراحی مقایسه گردید.
    یافته ها
    نسبت مرد به زن در بین مبتلایان 3 به 1 و تصادف با وسیله ی نقلیه نزدیک به 8/7 کل موارد را شامل شده است. نسبت زنان دچار صدمه غیر نافذ شکم به زنان آسیب دیده بیش از نسبت مشابه در مردان بود. میانگین سن زنان کمتر از میانگین سن مردان مبتلا بود. ارزش تشخیصی معاینه بدنی به تنهایی در تشخیص سریع ضایعه های غیر نافذ شکمی معادل با تشخیص به وسیله معاینه بدنی و شستوشوی صفاق از همه بیشتر بود. فراوان ترین ارگانهای آسیب دیده طحال و کبد و کمترین فراوانی از آن حالب، ورید اجوف تحتحانی، اومنتوم و جفت بود.
    نتیجه گیری
    ارزش معاینه دقیق جسمی بار دیگر مشخص میشود. شست و شوی صفاق و معاینه ریزبینی ما حصل شست وشو وسیله با ارزش دیگری برای تشخیص است.
    کلیدواژگان: علت شناسی آسیب ها، همه گیر شناسی زخم ها و آسیب ها، تروهای غیر نافذ شکمی
  • کاریرد کلسترول در افتراق پلوروزی های اگزوداتیو از پلوروزی های ترانسوداتیو
    خضرالله بیژنی، فرزین کیهانی صفحه 7
    مقدمه
    پلوروزی یکی از سندرم های شایع بالینی در طب ریه است. اولین مرحله در بررسی پلوروزی جدا کردن (افتراق) ترانسودا از اگزودا میباشد که در حال حاضر کرایتریای (معیار) لایت برای این منظور بکار میرود که هم وقت گیر و هم پرهزینه میباشد.
    مواد و روش ها
    در سال 75 – 1374 مطالعه مقطعی روی 70 بیمار مبتلا به پلوروزی انجام شد. خون مایع پلور بیماران برای اندازه گیری کلسترول – پروتئین و پروتئین – کلسترول با هم مقایسه شدند. سپس پارامترهای بدست آمده با معیارهای لایت از طریق تست T test s’Student مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که میزان کلسترول بالای 55 و یا نسبت بالای 3 به 1 کلسترول پلور به خون به عنوان یک پارامتر جدا کننده اگزودا از ترانسودا از میزان حساسیت 90% و میزان اختصاصی بودن 95% برخوردار بود در حالی که نتایج بر اساس پروتئین، از میزان حساسیت 90% و میزان اختصاصی بودن 86% برخوردار بوده است.
    نتیجه گیری
    این امر طبق کرایتریای لایت (بخصوص در بیماران مبتلا به نارساسس احتقاقی قلب که تحت درمان با دیورتیک میباشند) از ارزش ویژه ای برخوردار است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بکار بردن کلسترول به عنوان تنها فاکتور افتراق اگزودا از ترانسودا در پلور، هم از نظر اقتصادی با صرفه تر است و هم میزان دقت تقریبا مساوی با پارامترهای رایج لایت میباشد.
    کلیدواژگان: پلورال افیوژن، اگزودا، ترانسودا، کلسترول
  • شناسایی و تعیین مقدار سریع فنوباربیتال در موارد مسمومیت به روش طیف سنجی فرابنفش
    محمد عبداللهی، هوری بینش، شکوفه نیکفر، ناصر جلالی، علی اکبر مقدم نیا صفحه 8
  • تست فرونشانی دگزامتازون در بیماران افسرده مرکز درمانی شهید بهشتی بابل
    امیر مسعود احمدی صفحه 9
    مقدمه
    هدف این پژوهش بررسی اثر دگزامتازون بر محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – آدرنالین (HPA asis) از طریق اندازه گیری کورتیزول سرم در بیماران مبتلا به سندرم افسردگی بود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش در نیمه اول سال 1373، در بیمارستان شهید بهشتی بابل انجام گردید. در این مطالعه، 50 نفر بیمار افسرده (28 نفر زن و 22 نفر مرد) با 50 نفر شاهد (سن و جنس هم نظیر (age sex matched) مورد مقایسه قرار گرفته اند. مطالعه بصورت توصیفی – تحلیلی، نیمه تجربی طراحی گردید. نمونه ها شامل کلیه مراجعه کننده بوده که با استفاده از ضوابط تشخیصی DSM ICD 10، III-R تشخیص گذاری شدند.
    یافته ها
    تست فرونشانی دگزامتازون یا DST (Dexamethason Suppression Test) در گروه خفیف و متوسط افسرده منفی و موارد مثبت فقط در گروه مبتلا به افسردگی شدید، یک و دو قطبی بوده است. (micg/d1 در مقابل micg/d1 2/2) این تفاوت با P<0.01 معنی دار است.
    نتیجه گیری
    تغییرات سطح پلاسمایی کورتیزول در بیماران مبتلا به افسردگی یکنواخت نیست و همین خود شاهدی بر این مدعاست که افسردگی سندرم های متنوعی با علل اتیولوژیک، احتمالا متفاوتی است.
    کلیدواژگان: افسردگی، کورتیزول، تست فرونشانی دگزامتازون
  • بررسی عوارض جانبی و واکنشهای ناخواسته دارویی
    علی اکبر مقدم نیا صفحه 10
    امروزه این بعنوان یک اصل پذیرفته شده است که داروها نمی توانند بدون داشتن اثرات جانبی فقط اثرات مفید داشته باشند. در اینجا عوارض جانبی متغیرهای زیادی دخیل هستند، از جمله متغیر فارماسیوتیکال، مثل تغییر در ماده موثره، اکسی پیانها، شکل دارویی و غیره همگی می توانند در بروز عوارض جانبی دخیل باشند. متغیرهای دیگر، متغیرهای دیگر، متغیرهای فارماکودینامیکی مثل تعمیم اثرات فارموکولوژیک دارو که منجر به عوارض جانبی می شود و متغیرهای فارماکوکینتیکی از جمله نقش دستگاه گوارش در جذب داروها و یا فعالیت آنزیمهای کبدیدر حدف و یا عدم حذف داروها از بدن میباشند. بعضی از عوارض در اثر متغیرهای خود بیمار است. مثلا، بعضی از بیماران واکنشهای حساسیتی خاصی به بعضی از داروها از خود نشان میدهند. بهر حال تنوع افراد موجب تنوع در اثرات ناشی از داروها میگردد.
    عوارض جانبی از عوارض ساده مثل تب، تهوع و استفراغ گرفته تا عوارض پیچیده روانی – عاطفی مثل تغییر در خلق و خوی، رفتار و عوارض جسمی مثل اختلال عملکرد غدد درون ریز. گاهی عوارض داروها ممکن است مستقیما روی فرد مصرف کننده دارو مسئله ساز نباشد ولی من غیر مستقیم در افرادی که با او ارتباط دارند، اعمال شوند. مثلا تاثیر داروها در نوزادان شیرخوار که مادرانشان دارو مصرف میکنند. بهر حال توجه به این امر بسیار مهم است که داروها را نباید بجای غذا در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: داروها، عوارض جانبی، مسمومیت، واکنشهای حساسیتی، متابولیتهای فعال
|
  • Experimental study of the effect of Caffeine on Pentazocine analgesia
    Arzi A., Dehghani A Page 1
    Objective
    In this study the effect of caffeine on pentazocine analgesia in rats was assessed by “Tail-immersion test”.
    Methods
    This study was performed by “Tail-immersion test”. Animals were juvenile M-Mari Rats (Male or female) weighing 120-160 gr.
    Findings
    The average control latencies in “Tail-immersion test” were about 1.5-2 sec. The response latencies of rats which had been given caffeine (25, 50, 75 and 100 mg/kg I.P) or propyleneglycol (40%) were not significant comparing to those receiving an injection of the control vehicle over the 2 hours of testing period.
    Conclusion
    The response latencies of pretreated parts with caffeine (100 mg/kg I.P) during 15, 30, 45 and 60 minutes after the injection of (10, 15, 20 and 25 mg/kg S.C) of pentazocine were significantly higher than those of control group. But injection of lower doses of caffeine and pentazocine did not show a significant analgesic effect compared with the control group.
    Keywords: Analgesia, Pentazocine, Caffeine, Drug interaction
  • Investigation on height and weight of 8 year-old children from Kashan in 1993
    Ershadi A Page 2
    Objective
    Growth retardation in children is one of the most prominent signs of malnutrition. In order to know the malnourished child, one must continually measure the height and weight of the child and compare them with standard criteria. Then, if the child is proved to suffer from malnutrition, the professionals must think of proper ways of treatment.
    Methods
    In March 1993, a cross-sectional study was conducted with random-cluster sampling on 8 year-old students in 54 schools, with a sample size of 1938 i.e. 902 girls and 1036 boys. Height and weight of children measured without shoes and with least clothing.
    Findings
    The average of height of the girls (124.0±5.58 cm) has shown to be lower than of the boys (125.0±5.41 cm), and shown statistically significant by student’s T-test. The average of the weight of girls (23.5±3.66 kg) is lower than that in boys (23.9±3.27 kg) with a significant difference (P<0.01).
    Conclusion
    Height and weight of school children of Kashan is higher than school children of Shiraz, Qazvin and Guilan. 8 year-old girls and boys from Kashan are shorter than girls and boys from Kermanshah (As mush as 2.4 cent.), and higher than them (As much as 4.5kg). Girls and boys from Kasha are shorter than and lower in height and weight, respectively, than counter parts in America, England and Canada. We can not consider the measurements of growth in other countries as justifiable criteria for comparison, and it is recommended that we try to determine a specific average for height and weight to evaluate growth of our children in Iran.
    Keywords: Height, Weight, Children, Student
  • An epidemiological study of acute poisoning in Babol during 1993-95
    Moghadam Nia Aa, Abdollahi M Page 3
    Objective
    To examine the causes and mortality of poisonings in Mazandaran province.
    Methods
    A total of 411 poisoning cases referred to Shahid Yahyanejad hospital in Babol in period of one year (1993-1995) were included in this study. Various parameters in relation to poisonings have been investigated retrospectively in these cases.
    Findings
    Data in these cases showed greater rate of poisoning for females (55.5%) than males (45.5%) but the rate of mortality for males was greater than that of females (65% versus 35%). Most of poisonings occurs at the age range of 16-25 years. Oral ingestion was the most common route of intoxication. Most cases of poisoning were referred to hospital between 8 and 12 a.m. Most of poisoning cases occurred intentionally followed by accidentally and occupationally. Of drugs diazepam (24.5%) was the first, followed by unknown drugs, carbamazepine, Phenobarbital, acetaminophen, aspirin and amitriptyline. Of chemicals, pesticides (More frequently organophosphates) were the first cause of poisoning. Respectively opiates, aluminum-phosphide, rodenticides, petroleum and ethanol intoxications were also commonly observed. Pesticides (Organophosphates and aluminum-phosphide) poisoning were most often lead to death, particularly in spring and summer. In total, 85.4% of cases were recovered without any sequale and 9% died.
    Conclusion
    The majority of poisoning cases in adults occur intentionally and in children accidentally. Therefore, consideration should be given to limit and control the availability of chemicals and drugs. Further attempts to establish poison information centers in different parts of this province are highly suggested.
    Keywords: Epidemiology of poisoning, Drug intoxication, Suicide attempt, Acute poisoning
  • Study of operated hydatid cysts cases in three medical centers of Babol Medical University during 1991-96
    Ghaffari S Page 4
    Objective
    Hydatidosis is one of the most prevalent zoonoses in Iran. Because there is no effective medical therapy, surgery remains the principal mode of treatment.
    Methods
    In this retrospective study, 24 patients were operated for hydatid disease between March 1991 and March 1996 in three medical centers of Babol University of Medical Sciences, and the results were analyzed.
    Findings
    117 cases (70.8%) were operated in Shahid Beheshti hospital. There were 12 men (50%) and 12 women (50%). Most patients (33.3%) were in 41-60 years age group. 16 cases (66.6%) were from rural areas. The results indicated that the highest percentage of infection was among the housewives (37.5%). Liver was the most affected organ (41.6%). A case of bilateral hydatid lung disease is reported.
    Conclusion
    In conclusion, local as well as national programs, community participation, health education, epidemiological and serological studies especially in high risk groups are necessary for hydatidosis control.
    Keywords: Hydatidosis, Hydatid cysts, Operation
  • Clinical presentation and laboratory determination of Phenobarbital overdose
    Abdollahi M., Binesh H., Nikfar S., Jallali N., Moghadam Nia Aa Page 5
    Objective
    Barbiturates as hypnotic drugs are widely used in medicine. They act as sedative or analgesic and are used to control seizure disorders. References show that the number cases of poisoning by this drug is very high. Rapid determination of Phenobarbital in blood of poisoned patients can lead to good treatment approaches. Several laboratory methods are currently available for the detection of barbiturates, but few are suitable for emergency use.
    Methods
    In this study we evaluated the use of a modified uv-spectrophotometric method in determination of Phenobarbital levels in blood of poisoned patients. This method is based on differential spectrums of Phenobarbital in two alkaline environments. We compared analytical results obtained by this method with previous acceptable spectrophotometry method.
    Findings
    There is good correlation (r=0.998) between these two methods. Our results indicate that the procedure time was approximately 45 minutes, sensitivity 2 mg/ml, precision 7.034%, recovery 99.1%. The clinical signs and symptoms and medical examinations of poisoned patients are also recorded. Our results indicated that Phenobarbital overdose is mainly manifested by sedation, tachycardia, neurologic disturbances, hypotension, myosis and hypoxemia. All of the patients had attempted suicide and were discharged alive from the hospital. We found good correlation (r=0.945) between increase in pulse rate and blood Phenobarbital levels. It may be of value in diagnosis of the severity of Phenobarbital overdose. We could not find any correlation between blood Phenobarbital levels and the rate of consciousness or grade of coma.
    Conclusion
    In conclusion, the use of this method for an emergency determination of phenobarbital overdose in toxicology centers is recommended.
    Keywords: Phenobarbital, Overdose, Determination, UV spectrophotometry
  • An epidemiological study on abdominal blunt trauma in Pour-Sina Hospital, 1994-96
    Saber Ah Page 6
    Objective
    Trauma is the third leading cause of deaths in developed countries. Treatment costs are more than those of total expenditures on cancer and cardio-vascular diseases, and abdominal trauma accounts for 20% of events in urban areas.
    Methods
    In a descriptive retrospective study to determine the demographic and pathologic features of patients with abdominal blunt trauma attended the emergency department of an educational and treatment center in Rasht, the medical records of 154 patients eligible for participation in the study were examined. Sex and age distribution of patients was determined, and mechanism of injury to the patients was specified. Diagnosis procedures used were determined and their diagnostic value was compared with positive findings during the surgical operation.
    Findings
    Frequency of injury to each intra-abdominal organ was measured. Ratio of males to females was 3:1. Accidents by motor vehicles have accounted for nearly 7/8 of the total cases. Ratio of females undergone with abdominal blunt injury to total females affected was more than the similar ratio in males. Mean age of females was less than that of males affected.
    Conclusion
    Diagnostic value of physical examination alone in early diagnosis of abdominal blunt lesions was equivalent with diagnosis through physical examination and lavage of peritoneum. Diagnostic value of using ultrasonography and/or CT scan with peritoneum was greater than all other procedures. The highest frequency was seen in spleen and liver and the least was seen in urethra, inferior vena cava and decollement of placenta.
    Keywords: Epidemiology of wounds, injuries, Etiology of wounds, injuries, Blunt trauma
  • Cholesterol determination for differentiation of exudative from transudative pleurisy
    Bijani K., Keihani F Page 7
    Objective
    Pleurisy is a very common syndrome in pulmonary medicine. Every physician must know how to evaluate pleurisy correctly. One of the primary diagnostic measures to be taken to figure out the etiology of pleurisy is the puncture of pleural fluid and differentiation between exudate and transudate.
    Methods
    In this study, cholesterol, protein and LDH quantity of pleural fluids of 70 patients compared with levels of these parameters in their blood simultaneously, then according to the lightest criteria distinction was made.
    Findings
    Exudate, transudate and cholesterol findings from pleura were compared with the plasma levels of them. For the pleural findings, diagnostic sensitivity was 90.6% for cholesterol, 90% for protein and 86% for LDH. Diagnostic specificity was 90% for cholesterol, 100% for protein and 85% for LDH.
    Conclusion
    In conclusion cholesterol is valuable, compared to the other parameters and can be used as a single distinguishing factor between exudative and transudative pleural fluid.
    Keywords: Pleural effusion, Exudate, Transudate, Cholesterol
  • Dexamethasone suppression test for depressive patients in Babol, 1994
    Ahmadi Am Page 9
    Objective
    The purpose of this study was to examine the relationship among cortisol level of depressed patients and dexamethasone suppression test (DST).
    Methods
    The study was conducted with 50 depressed patients (28 females and 22 males) and 50 age and sex matched normal subjects. This research was a cross-sectional type in all referred cases to an outpatient clinic, during 6 month sampling time.
    Findings
    (DST) in mild and moderate depressed group was normal, positive results limited to severe depressed patients, bipolar I, II (6.4 micg/dl vs. 2.2 micg/dl P<0.01).
    Conclusion
    Plasma cortisol level in depressive spectrum is not uniform. This data is concordant with heterogeneous content of depressive spectrum disorders.
    Keywords: Depression, Cortisol, Dexamethasone suppression test
  • Adverse drug reactions
    Moghadam Nia Aa Page 10
    It has been established that drugs can’t be useful without causing side effects at the same time. There are many different variables contributing the development of these adverse effects, such as pharmaceutical (Change in the main effective substance of drug, excipients and other), pharmacodynamic (Pharmacological effect of drug leading to development of adverse effects) and pharmacokinetic including the role of digestive system in formulation of drugs or the activity of liver enzymes in elimination or absorption of them. Some of the side effects may be patients dependent, e.g. some patients have shown to be allergic to specific drugs. However, individual variation is a determinant of the type of adverse effects of drugs administered. The symptoms of drug side effects are fever, nausea, vomiting, skin rashes, CNS disorders such as dizziness, sedation, dementia and complex mood-affective reactions etc. Sometimes, the reactions may affect breast fed infants whose mothers have been using the drugs. However, it is very important to know that drugs should not be used in place of foods.
    Keywords: Adverse drug reaction, Side effects, Intoxication, Allergic reaction, Active metabolites