فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
پیاپی 2 (بهار 1378)

  • تاریخ انتشار: 1378/02/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • بررسی موارد عمل جراحی انسداد روده در مرکز آموزشی - درمانی بیمارستان پورسینا رشت (76 - 1374)
    عبدالحسین صابر صفحه 1
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه تعیین مشخصات فردی مبتلایان به انسداد روده، تعیین مکانیسم های شایع ایجاد آن فراوانی علل، و تعیین مرگ و میر (Mortality) و بیماریزایی (Morbidity) آنان در مراجعان است.
    مواد و روش ها
    در این بررسی نمونه های مورد مطالعه پرونده کلیه بیماران جراحی شده در مدت دو سال مذکور بودند. محل اجرای مطالعه مرکز آموزشی – درمانی بیمارستان پورسینا رشت بوده که علاوه بر پذیرش بیماران این شهرستان، مرکز ارجاعی برای بیماران شهرستان های تابعه استان گیلان هم به شمار می رود. در این مطالعه شیوع عفونت، موربیدیتی و مورتالیتی (مرگ و میر) بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج مطالعه شامل ارائه مشخصات فردی بیماران و الگوی علت های انسداد در مراجعان است. گروه سنی کمتر از یک سال و بالاتر از 60 سال بیشترین ابتلا را داشتند و ولوولوس سیگموئید بیشترین و ولوولوس روده باریک کمترین علت انسداد در مراجعان بوده است. میزان مرگ و میر در بیماران ولوولوس از همه کمتر (6/3%) و در مبتلایان هیرشپرونگ از همه بیشتر (5/12%) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده، پیشنهاد نهایی شامل اجرای تحقیقات تحلیلی درباره الگوی متغیر علت ها انسداد می باشد.
    کلیدواژگان: انسداد روده، جراحی، علت شناسی، همه گیری شناسی
  • تاثیر پیرنزپین در درمان زخم معده ناشی از ایندومتاسین در موش صحرائی
    اردشیر ارضی، محمد خلیلی صفحه 2
    سابقه و هدف
    هدف از این تحقیق، بررسی اثر پیرنزپین و مقایسه آن با رانیتیدین در درمان اولسر پپتیک ایجاد شده توسط ایندومتاسین در موش صحرائی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه ابتدا حیوان به مدت 72 ساعت گرسنه نگهداشته شد و سپس با تجویز خوراکی ایندومتاسین (mg/kg 30)، در حیوان زخم معده ایجاد گردید و متعاقب آن با تجویز خوراکی پیرنزپین (mg/kg 5) و رانیتیدین (mg/kg30) در گروه های پنجگانه به مدت یک هفته تحت درمان قرار گرفتند. بعد از پایان دوره درمان، حیوانات کشته شده و معده آنها خارج گردید و زخم به صورت ماکروسکوپی مشاهده گشت و اندکس زخم برای هر معده تعیین شد. برای بررسی میکروسکوپی با استفاده از روش رنگ آمیزی H&E لام تهیه گردید.
    یافته ها
    اثر ترکیبات مختلف در اندکس زخم معده ناشی از تجویز خوراکی ایندومتاسین نیز مقایسه شد و بین میانگین های دو گروه اختلاف معنی دار مشاهده گردید (05/0 < P)، همچنین اختلاف بین میانگین اثرات پیرنزپین و رانیتیدین بر زخم ناشی از ایندومتاسین، معنی دار بود (05/0 < P). بررسی های میکروسکوپی نیز نتایج فوق را تائید می کند.
    نتیجه گیری
    نتایج میکروسکوپی نشان دادند که پیرنزپین علیرغم تاثیرش در درمان زخم معده در مقایسه با رانیتیدین از قدرت اثر کمتری برخوردار است.
    کلیدواژگان: زخم معده، اندکس، زخم، ایندومتاسین، پیرنزپین، رانیتیدین
  • اثر غلظتهای مختلف ساخارین بر بی دردی مرفین در موش سوری با تست فرمالین
    شکوفه نیک فر، لیلا حبیبی، محمد عبداللهی صفحه 3
    سابقه و هدف
    این مطالعه برای بررسی نقش نسبی شیرینی و اثرات متفاوت مزه شیرین کننده غیر کالریک، ساخارین، بر درد و بی دردی مرفین توسط تست فرمالین در موش سوری انجام شده است. تست فرمالین به این علت انتخاب شده که می تواند پاسخ به تحریک دردزای طولانی مدت را اندازه بگیرد و تقریبا شبیه درد کلینیکی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از موشهای سوری نر به وزن تقریبی 27-22 گرم استفاده شد. حیوانات در گروه های نه تائی تحت تاثیر غلظت های مختلف ساخارین 04/0، 08/0، و 16/0 درصد به مدت 12 روز قرار گرفتند و سپس قبل از ثبت بی دردی، 25 میکرولیتر فرمالین 5/0 درصد بصورت زیر جلدی به سطح پشتی کف پنجه موش سوری تزریق گردید و در زمانهای مختلف 5-0 دقیقه و 30-10 دقیقه تعداد کل لیسیدن و گاز گرفتن پای تزریق شده بررسی شده و با استفاده از تست Newmann-keuls داده ها آنالیز شدند.
    یافته ها
    رژیم دوازده روزه حیوانات با دوزهای ساخارین (16/0%، 08/0%، 04/0%) بی دردی دوز پائین مرفین (mg/kg5/1) را در فاز اولیه بطور مشخص افزایش داد اما اثراتشان با افزایش غلظت مرفین کاهش یافت. همچنین در ثبت بی دردی فاز اولیه، همه دوزهای ساخارین اثر مرفین (mg/kg3) را بطور وابسته به دوز آنتاگونیزه کردند و اثر دوزهای بالای مرفین (mg/kg9-6) با دوز پائین ساخارین (04/0%) آنتاگونیزه شد اما اثر مرفین (mg/kg 6) با غلظتهای بالای ساخارین (16/0%، 08/0%) افزایش یافت. اثر دوزهای پایین مرفین (mg/kg3-5/1) با همه دوزهای ساخارین در فاز تاخیری کاهش یافت. غلظتهای مختلف ساخارین همچنین اثر آنتاگونیزه نالوکسان (mg/kg4/0) را بر بی دردی مرفین در هر دو فاز تغییر دادند. دوز بالای ساخارین (16/0%) اثر نالوکسان را در فاز تاخیری افزایش داد.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده تایید کرد که مزه یک فاکتور مهم، در خواص بی دردی مرفین می باشد. علاوه بر این توجه به احساس مزه شیرین مهم به نظر می رسد. بنابراین استفاده از غلظتهای مختلف محلولهای شیرین ساخارین به جای هم نابجاست.
    کلیدواژگان: بیدردی، مرفین، تست فرمالین، سدیم ساخارین
  • تاثیر آموزش بهداشت فیزیکی در پیشگیری از ابتلاء به اسکولیوز وضعیتی در دانش آموزان مقطع ابتدائی شهرستان تنکابن
    شیما سام، علیرضا حیدر نیا، محسن پورقاسم صفحه 4
    سابقه و هدف
    ستون فقرات یک از اندامهای حیاتی بدن محسوب می شود که علاوه بر حمایت و حفاظت از نخاع از نظر حرکت، حفظ و نگهداشتن چارچوب بدن نقش اساسی دارد. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان تنکابن در مورد بهداشت فیزیکی و پیشگیری از اسکولیوز وضعیتی (انحراف جانبی ستون فقرات) انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش روی 120 دانش آموز (60 نفر دختر و 60 نفر پسر) صورت گرفت. دانش آموزان برمبنای سن 9 سال (کلاس سوم دبستان) انتخاب شدند. در این بررسی ابتدا میزان آگاهی، نگرش دانش آموزان مطالعه گردید و عملکرد دانش آموزان نیز توسط معلم و یا محقق ارزشیابی شد و نیازهای آموزشی آنان مشخص گردید. پس از معاینات بالینی توسط فیزیوتراپیست، افراد مبتلا مشخص شدند و سپس محتوای آموزشی با روش آموزش گروهی به صورت سخنرانی و آموزش چهره به چهره (بخصوص در افراد مبتلا)، آموزش و روش های مناسب ارائه گردید. دو ماه پس از آموزش مجددا معاینه به عمل آمد و میزان آگاهی و نگرش و سه ماه بعد میزان عملکرد دانش آموزان توسط پرسشنامه تعیین گردید.
    یافته ها
    با مقایسه اطلاعات بدست آمده قبل و بعد از اجرای برنامه نتایج پژوهش نشان داد که؛ اجرای برنامه آموزشی باعث بالا رفتن آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان بعد از اجرای برنامه نسبت به قبل از اجرای برنامه (P=0/000) بوده است.
    نتیجه گیری
    بین میزان تحصیلات والدین و میزان K.A.P دانش آموزان ضریب همبستگی ارتباط معنی داری نشان داده شد. همچنین بین بعضی از متغیر های مستقل دموگرافیک نظیر جنس، بعد از خانوار، شغل مادر، وضعیت اقتصادی، نوع فعالیت دانش آموزان، نحوه حمل کیف و میزان بروز اسکولیوز وضعیتی ارتباط معنی داری وجود دارد. بین میزان آگاهی – نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با بهداشت فیزیکی (جهت پیشگیری از اسکولیوز پوسچرال) قبل و بعد از آموزش ارتباط معنی داری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد، پیشگیری، اسکولیوز، دانش آموزان
  • بررسی عوامل مستعد کننده دیابت زودرس غیر وابسته به انسولین در منطقه قائمشهر و بابل
    بهزاد حیدری صفحه 5
    سابقه و هدف
    دیابت غیر وابسته به انسولین بیماری شایعی است که در بروز آن علاوه بر زمینه ژنتیکی، عوامل متعدد دیگری دخالت دارند.
    مواد و روش ها
    به منظور بررسی عوامل مستعد کننده دیابت غیر وابسته به انسولین زودرس در منطقه قائمشهر و بابل، افراد دیابتیک زیر 30 سال با تعداد مشابه از افراد غیر دیابتیک زیر 30 سال و بیماران دیابتیک بالای 30 سال از نظر متغیرهائی چون شاخص وزن بدن، جنس و زمینه خانوادگی دیابت مقایسه شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه، 694 بیمار NIDDM بررسی شدند که در 54 نفر (8/7%) بیماری قبل از 30 سالگی تشخیص داده شد. 96 درصد بیماران NIDDM زیر 30 سال را زنان تشکیل داده اند که در مقایسه با دیابت بعد از 30 سالگی که 70% آنانرا زنان تشکیل می دادند، اختلاف معنی دار نشان می دهد (001/0 p<). ارتباط جنس مونث با وقوع دیابت زودرس در مقایسه با بیماران غیر دیابتیک نیز مشهود است. اکثریت بیماران مورد مطالعه شاخص وزن بدن بیش از 25 کیلوگرم بر متر مربع داشتند حتی شاخص وزن 25-20 کیلوگرم بر متر مربع با خطر نسبی 4/2 همراه بود، که این ارتباط متناسب با افزایش وزن مشخص تر می شود. در 78 درصد بیماران مورد بررسی سابقه خانوادگی دیابت وجود داشت که در مقایسه با بیماران غیر دیابتیک (33%) اختلاف معنی دار نشان میدهد (001/0 p<). همچنین وجود سابقه با بیماران غیر دیابتیک با خطر نسبی 2/5 همراه است.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که زنان مبتلا به افزایش وزن با زمینه خانوادگی دیابت مستعد بروز دیابت زودرس غیر وابسته به انسولین هستند.
    کلیدواژگان: دیابت غیر وابسته به انسولین، چاقی، عوامل مستعد کننده دیابت
  • بررسی نقش تشخیصی برونکوسکوپی فیبراپتیک در بیماران مشکوک به سل ریوی با اسمیر و کشت خلط منفی
    خضرالله بیژنی، طاهره اسماعیل نیا شیروانی، بیژن گرایلی صفحه 6
    سابقه و هدف
    از آنجائیکه بیماری سل در حال حاضر بعنوان یکی از بزرگترین معضل بهداشتی – درمانی در سطح جامعه مطرح می باشد و با توجه به اینکه بیشترین افراد مبتلا به این بیماری را گروه سنی فعال جامعه (15 تا 64) سال تشکیل می دهند، شناخت زودرس این بیماری یکی از موثر ترین اقدام کنترل بیماری می باشد. در این مطالعه نقش تشخیصی برونکوسکوپی فیبراپتیک در تشخیص زودرس (tuberculosis) TB مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، تمام بیمارانیکه علائم سرفه، دفع خلط، کاهش وزن و CXR مشکوک به سل داشتند وارد مطالعه شدند. در مجموع 253 بیمار با علائم بالینی و رادیوگرافی قفسه صدری مشکوک به سل و اسمیر خلط منفی در سه نوبت، جهت انجام برونکوسکوپی انتخاب شدند.
    یافته ها
    تعداد بیماران مورد مطالعه 253 نفر بودند که 46% بیماران زن و 54% بقیه مرد بودند، که پس از انجام لاواژبرونکوآلوئولار، 98 مورد میکروب سل (B.K، باسیل کخ) در اسمیر و کشت نشان دادند. از این تعداد 60 مورد اسمیر و کشت مایع برونش مثبت و 40 مورد فقط کشت مثبت گزارش شدند. علاوه بر مسئله فوق مطالعه جامعی روی X-ray سل ریه و همینطور علائم بالینی بیماران انجام گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، پیشنهاد می گردد که در مناطق آندمیک از نظر TB مثل ایران، در مواردیکه بررسی های خلط از نظر B.K منفی بوده ولی بیماران از نظر بالینی قویا مشکوک به TB باشند، حتما برای بیماران لاواژ برونکوآلوئولار (BAL) انجام شود تا بیماری بموقع تشخیص داده شود و از عوارض غیر قابل برگشت جلوگیری گردد
    کلیدواژگان: سل، برونکوآلوئولار لاواژ، برونکوسکوپی
  • بررسی انواع کم خونی در بیماران دیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی بابل (آذر 1377)
    هایده علاء الدوله ای، فرحناز صدیقیان صفحه 7
    سابقه و هدف
    با توجه به اینکه در بیش از 50% بیماران کلیوی تحت دیالیز، انواعی از کم خونی ها به دلیل مشکلات بالینی همراه با نارسایی مزمن کلیه وجود دارد، بر آن شدیم تا شاخصهای خونی و انواع کم خونی ها را در بیماران همودیالیز تحت معالجه در بیمارستان شهید بهشتی بابل در آذر ماه 1377 مورد مطالعه قرار دهیم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بصورت مقطعی بر روی کلیه بیماران مراجعه کننده به این مرکز (61 نفر) انجام شد و یافته های خونی با استفاده از آزمایش CBC مورد بررسی قرار گرفت.
    یاقته ها: از این بیماران، تعداد 55 نفر (2/90%) دارای هموگلوبین کمتر از g/dl 10 بودند که از این تعداد 48 نفر (3/87%) دارای کم خونی نرموسیتیک، 6 نفر (9/10%) دارای کم خونی میکروسیستیک و 1 نفر (8/1%) دارای کم خونی ماکروسیتیک بودند. 29 نفر از 61 بیمار مراجعه کننده (5/47%) دارای هموگلوبین مساوی یا کمتر از g/dl 8 بوده اند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه شانس مرگ و میر در این گروه از بیماران (g/dl8 Hb<) افزایش می یابد، لذا مطالعات دیگری برای بررسی انواع فاکتورهای دخیل در ایجاد و پیشرفت کم خونی و کوشش در جهت رفع آنها برای این بیماران بسیار ضروری است
    کلیدواژگان: کم خونی، دیالیز، نارسائی مزمن کلیه، آنمی میکروسیتیک، آنمی ماکروسیتیک
  • حساسیت باکتری های مولد عفونت ادراری کودکان نسبت به برخی آنتی بیوتیکهای موجود
    علی اکبر مقدم نیا، رضا قدیمی، سیدعباس فاطمی صفحه 8
    سابقه و هدف
    امروزه بواسطه استفاده نامناسب و بی رویه از آنتی بیوتیکها شاهد موارد زیادی مقاومت داروئی نسبت به پاتوژنها و ارگانیسمها می باشیم این در حالیست که به نظر می رسد با دسترسی به انواع آنتی بیوتیکهای جدید، درمان بیماری های عفونی با موفقیت انجام گردد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی نمونه های ادراری بیماران مشکوک به عفونت ادراری مراجعه کننده به بیمارستان تخصصی کودکان امیرکلا انجام گردید. سپس بر روی نمونه های کشت مثبت، تست حساسیت میکروبی در برابر آنتی بیوتیکها بروش Kirby-Bauer Technique انجام گرفت.
    یافته ها
    در میان 586 بیمار با کشت ادرار مثبت، فراوانی جنس در دختران بیشتر از پسران (3/64% در برابر 7/35%) بوده و شایعترین ارگانیسمهای پاتوژن بترتیب شامل اشرشیاکولی (1/61%)، انتروباکتر (7/15%)، پروتئوس، استافیلوکوک و پسودوموناس بوده در درجه بندی مطرح بودند، و این اختلاف در دو گروه مزبور معنی دار بوده است (0001/< p). بر اساس این مطالعه، بدون توجه به این سوش ایجاد کننده بیماری، آنتی بیوتیکهای موثر بترتیب حساسیت میکروبی ارگانیسم شامل آمیکاسین، جنتامایسین و نالیدیکسیک اسید بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه به آمپی سیلین و کوتریموکسازول بترتیب 100% و 80% مقاومت میکروبی ایجاد شده است. همچنین در بیمارستان بستری با عفونت ادراری می توان قبل از انجام آنتی بیوگرام از آمیکاسین و جنتامایسین استفاده نمود. البته می توان در بیماران بستری با عفونت ادراری، می توان قبل از نتایج حساسیت میکروبی از آمیکاسین یا جنتامایسین استفاده نمود.
    کلیدواژگان: عفونت ادراری، کودکان، آنتی بیوگرام، حساسیت، مقاومت میکروبی
  • گزارش یک نوع عفونت کریپتوکوکوس نئوفورمانس ریه در یک بیمار بدون نقص ایمنی در بابل
    خضرالله بیژنی، عزیزاله عباسی صفحه 9
    سابقه و هدف
    کریپتوکوکوس نئوفورمانس یکی از قارچهای نادر مولد عفونت در ریه می باشد. اکثرا عفونت های ناشی از آن در افراد با نقص ایمنی بدن اتفاق می افتد.
    گزارش مورد: بیمار آقای 47 ساله است که با سرفه های تحریکی و کاهش وزن بارز مراجعه نموده است. در Cxray و سی تی – اسکن انجام شده، تصویر ندول در منطقه فوقانی و تحتانی ریه راست جلب نظر می نمود. بررسی های لازم از نظر B.K (باسیل کخ)، و هیستولوژی انجام گردید که همگی منفی بودند. با توجه به نرمال بودن برونکوسکوپی، توصیه به تراکوتومی شد. نتیجه بیوپسی باز ریه، عفونت کریپتوکوکوس نئوفورمانس را نشان داد.
    درمان: با تجویز کتوکونازول به مدت 3 هفته، تظاهرات رادیولوژیک محو گردیدند و حال عمومی بیمار رو به بهبودی رفت. پس از شش ماه Cxray بیمار کنترل گردید و آثاری از بیماری در خود نداشت.
    کلیدواژگان: عفونت قارچی، ریه، کریپتوکوکوس نئوفورمانس، نقص ایمنی
|
  • Study of the cases undergone surgery of intestinal obstructions in the Pour-Sina Hospital, Rasht, 1995-97
    Saber Ah Page 1
    Objective
    The purpose of this study was to determine the demographic characteristics of patients with intestinal obstruction, to determine the common mechanisms of obstruction in patients, to determine the frequency of cases for intestinal obstruction, and to determine their mortality and morbidity rates.
    Methods
    In this study all the medical records of patients operated on in a two-year period were taken. The study was conducted in treatment and educational center of Pour-Sina in Rasht, in addition to admitting patients of this capital city, it is also a referral center for patients despatched from other cities of Guilan province. We measured incidence of infection, morbidity and mortality.
    Findings
    Study results included the presentation of demographic features of patients and a pattern for causes of obstruction in clients. The highest morbidity was observed in patients in age group under 1 year and above 60 years. Sigmoid volvulus was the most prevalence cause of obstruction in the clients and volvulus of small intestine was the least common. Mortality rate in patients with volvulus was at its lowest level (3.9%) and it was the highest level (12.5%) in Hirschsprung’s disease.
    Conclusion
    It is suggested analytic research be carried out about different etiologic factors of obstruction.
    Keywords: Intestinal obstruction, Epidemiology, Etiology, Surgery
  • A comparative study of Pirenzepine and Ranitidine effects on treatment of gastric ulcer in rat
    Arzi A., Khalili M Page 2
    Objective
    The gastrointestinal diseases, specially peptic ulcer, are among the most common diseases, and a large number of investigations have been carried out about etiology, prevention and treatment of these diseases.
    Methods
    The main objective of this research was to compare the therapeutic effects of pirenzepine and ranitidine on peptic ulcer in rats. In this research ulcers were initially induced by oral administration of indomethacin (30 mg/kg) after 72 hours of fasting. Then, pirenzepine (5 mg/kg) and ranitidine (30 mg/kg) were orally administrated for one week.
    Findings
    Then animals were sacrificed and the stomachs removed, the ulcers were measured macroscopically and the ulcer index (2mm) for each stomach was determined. For microscopic studies using H&E staining technique, the slides were prepared.
    Conclusion
    From the macroscopic and microscopic results obtained, it was concluded that ranitidine is more effective than pirenzepine in treatment of peptic ulcer in rats.
    Keywords: Peptic ulcer, Ulcer index, Indomethacine, Pirenzepine, Ranitidine
  • The effect of different concentrations of Saccharin on Morphine analgesia in mice with Formalin test
    Nikfar S., Habibi L., Abdollahi M Page 3
    Objective
    This study was done to investigate the relative role of sweetness and comparative effects of different taste sensation of non-caloric sweetener, saccharin, on pain and morphine antinociception by Formalin-test in mice.
    Methods
    The Formalin-test was chosen because it measures the response to a long-lasting nociceptive stimulus and thus may closely resemble clinical pain.
    Findings
    Twelve day pretreatment of animals with saccharin (0.04%, 0.08%, 0.16%) potentiated the low dose (1.5 mg/kg) of morphine-induced analgesia in early phase significantly but their effects diminished by increasing the concentration of morphine. Also in the early phase of the antinociception recording, all doses of saccharin antagonized the effect of morphine (3 mg/kg) dose-dependently and the effect of high doses of morphine (6-9 mg/kg) was antagonized by dose of saccharin (0.04%) but the effect of morphine (6 mg/kg) potentiated with high concentrations of saccharine (0.08% and 0.16%). All doses of saccharine decreased morphine analgesic effect at a dose of 9 mg/kg. Analgesic effects of low doses of morphine (1.5-3 mg/kg) were decreased by all doses of saccharine in late phase. Different concentrations of saccharin also affected the antagonistic effect of naloxone (0.4 mg/kg) on morphine-induced analgesia in both phases in Formalin-test. The high dose of saccharin (0.16%) potentiated the effect of naloxone in late phase.
    Conclusion
    The obtained results support that hedonic is an important factor in morphine analgesia. Moreover, it seems important to consider sweet taste sensation. It is therefore inappropriate to use different concentrations of sweet saccharin solutions interchangeably.
    Keywords: Morphine analgesia, Formalin test, Saccharin
  • The effect of physical health instruction in prevention of postural Scoliosis in elementary school students of Tonekabon
    Saam S., Heidar Nia Ar, Pour Ghasem M Page 4
    Objective
    This study tends to survey the Knowledge, Attitude and Practice (KAP), concerning prevention of postural scoliosis among students of elementary school.
    Methods
    This study is a semi-experimental research on 120 students (60 girls and 60 boys). Primarily, we assessed KAP and then data regarding the physical health collected before and after giving instructions (After 3 months) using questionnaires. The instructional schedule included lectures, films and booklets.
    Findings
    There was a significant increase in mean scores for KAP before giving instructions and after (P=0.000). Objective measures showed significant increase in preventional behavior about postural scoliosis in students after instruction. There was an incidence of 7.5% of postural scoliosis in 120 students.
    Conclusion
    It also showed a significant relationship between fathers and mothers’ literacy and KAP of students.
    Keywords: Scoliosis, Prevention, Knowledge, Attitude, Practice, KAP
  • A survey of predisposing factors of early non-Insulin dependent diabetes mellitus
    Heidari B Page 5
    Objective
    Non-Insulin Dependent Diabetes (NIDDM), is a common disease. There are many factors such as genetic agents, which known as a predisposing factors for incidence of the disease.
    Methods
    To investigate the predisposing factors of NIDDM occurring before the age of 30, in Ghaemshahr and Babol area. 54 NIDDM patients with mean age of onset of diabetes 27±3 years were compared with 54 non-diabetic control patients with a mean age of 26±3 years, and 54 cases of NIDDM as control with a mean age of onset of diabetes 48±11 years for the presence of risk factors with attention to the patient’s sex, family history of diabetes (FH) and body mass index (BMI).
    Findings
    96% of young NIDDM patients were female, in comparison to the control group (83%) the difference was significant (P<0.025). FH was present in 78% of patients, compared to control (26%), the difference was significant (P<0.001). The mean BMI of patients (26±4.5 kg/m²) was more than of control (23±4 kg/m²), (P<0.001). The odds ratio for the patients with BMI value of 20-25 kg/m². The association between female sex and FH, with risk of NIDDM was strong with relative risk of 6.9 and 5.2 respectively. The difference between NIDDM occurring before and after 30 years of age was significant only for female preponderance in the former (96% vs. 70%, P<0.001).
    Conclusion
    These results show that obesity, FH and female sex are predisposing factors of NIDDM in the youngs.
    Keywords: Non, insulin dependent diabetes mellitus, NIDDM, Predisposing factor, Obesity
  • Fiber optic bronchoscopy role in early diagnosis of TB in suspected patients with negative smear and culture of sputum
    Bidjani Kh, Esmail Nia T., Grayli B Page 6
    Objective
    At present, tuberculosis is one of the health disasters in our community and considering the patients who are in the active age group of (15-64 years). Early diagnosis of disease is one of the most effective methods in management of the disease. There is a yearly increase of 10 million new cases of tuberculosis and 3 million people died of it.
    Methods
    In this investigation we attempted to determine the diagnostic role of fiber optic bronchoscopy in early diagnosis of TB.
    Findings
    The number of patients under investigation was 253 (46% female and 54% male). After performing bronchoalveolar lavage (BAL), 98 cases were positive for BK in smear and culture of bronchial fluid (60% were smear positive, 40% culture positive). We also studied the X-ray changes of pulmonary tuberculosis and the clinical symptoms of patients.
    Conclusion
    According to the results we suggest that BAI be performed for all the suspected cases that are BK negative and for all those patients who are strongly suspected to TB in an area such as Iran where TB is an endemic disease. If so, we can make an early diagnosis and prevent the irreversible complications.
    Keywords: TB, BAL, Fiber optic bronchoscopy, Negative smear, Negative culture, Sputum
  • Study of anemia in patients with the end stage renal disease undergone hemodialysis
    Alaoddolei H., Sadighian F Page 7
    Objective
    In over 50% of patients with end-stage renal diseases suffering from anemia due to chronic renal failure complications is notable.
    Methods
    We studied blood indices and types of anemia in these patients at Shahid Beheshti hospital in Babol. This is a retrospective study on 61 patients.
    Findings
    According to the findings, 90.2% of the patients had hemoglobin levels lower than 10 g/dl. Of these, 87.3% were normocytic, 10.9% microcytic and 1.8% macrocytic.
    Conclusion
    It should be noted that 47.5% of total patients had Hb levels of 8 g/dl. As the odds of death in such patients (Hb of 8 g/dl) is shown to be increasing, the factors that improve anemia in patients on hemodialysis should be evaluated by prospective studies.
    Keywords: Anemia, Hemodialysis, Chronic renal failure, Microcytic, Macrocytic
  • Sensitivity of bacteria involving pediatric urinary tract infection to some available antibiotics
    Moghadam Nia Aa, Ghadimi R., Fatemi A Page 8
    Objective
    Despite the availability of new highly efficient antibiotics, we encountered with many cases of bacterial resistance to microorganisms due to irrational drug administration.
    Methods
    This cross-sectional study was performed on the urine samples of suspected patients with UTI referred to Amirkola children hospital during 1996-1998. Then antibiotic sensitivity tests with Kirby-Bauer technique on the positive cultures was carried out with some antimicrobial agents such as amikacin, gentamicin, tubramicin and nalidixic acid, ampicillin and co-trimoxazole.
    Findings
    Among 586 patients with positive culture samples, 64.3% were girls and 35.7% were boys, and microorganisms such as E.coli (61.1%), Entrobacter (15.7%), Proteus, Staphylococcus, and Pseudomonas aeruginosa were common. However these findings, in comparison to the infants with Entrobacter urinary infection (52.6%) showed a significant difference (P<0.0001). On the bases of results, effective antibiotics were amikacin, gentamicin, tubramicin, and nalidixic acid.
    Conclusion
    This study demonstrated that antimicrobial resistance to ampicillin and co-trimoxazole were 100% and 80% respectively.
    Keywords: Urinary tract infection, UTI, Children, Sensitivity, Microbial resistance
  • Pulmonary infection due to Cryptococcus Neoformans in a patient without immunodeficiency: A case report
    Bidjani Kh, Abbasi A Page 9
    Objective
    Cryptococcus neoformans is one of the rare infectious agents in lung. The majority of reported cases are among immunodeficient individuals. Case: This is a report of the infection in a 47-year-old male with irritative coughs and marked weight loss. We found nodules in the apical and diaphragmatic lobes of the right lung on X-ray and CT scanning. BK test and cytologic examinations were negative. Regarding the normal results of bronchoscopy, thoracotomy was suggested. The lung biopsy was positive for cryptococcus neoformans.
    Conclusion
    After administration of Ketoconazole for 3 weeks, all of radiologic findings disappeared. The patient improved in 6 months after treatment and no radiographic evidence of infection observed.
    Keywords: Fungal infection, Lung, Cryptococcus neoformans, Immunodeficiency