فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال نهم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1386)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال نهم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • عباسعلی وفایی، عباسعلی طاهریان، علی رشیدی پور صفحه 5
    زمینه و هدف
    بومبزین یک نروپپتید 14 اسیدآمینه است که در سیستم عصبی پستانداران به طور وسیعی یافت می شود و آثار بیولوژیکی متعددی دارد که از آن جمله ممکن است در تعدیل واکنش های اضطرابی موثر باشد. هدف این مطالعه تعیین اثرات این پپتید بر واکنش های اضطرابی در مدل ارزیابی ماز به علاوه ای مرتفع در موش سوری بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی موش های سوری نر (60 n=) به وزن 25 تا30 گرم مورد استفاده قرار گرفتند. بومبزین در مقادیر 25/1، 5/2، 5، 10 و 20 میکروگرم به ازاء هر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی یا سالین 10 دقیقه قبل از انجام تست های مورد نظر در گروه های مختلف تزریق شد. سپس موش ها در جهت افزایش فعالیت حرکتی و حس کنجکاوی به مدت 5 دقیقه دریک جعبه با دیواره های مشکی قرار داده شدند و پس از آن در فواصل زمانی تنظیم شده به ماز به علاوه ای منتقل گردیدند و به مدت 5 دقیقه شاخص های استاندارد ارزیابی اضطراب (تعداد ورود و زمان صرف شده روی بازوی باز) ازطریق مشاهده در آنها بررسی و ثبت گردید. برای بررسی آماری داده ها از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی استفاده شد.
    یافته ها
    بومبزین وابسته به دوز باعث افزایش علائم اضطراب شد. در مقایسه با گروه کنترل حیوانات تعداد ورود و درصد زمان کمتری را روی بازوی باز طی نمودند و بررسی آماری تفاوت معنی داری را نشان داد (05/0P<)، ولی بومبزین با دوز 25/1 میکروگرم اثر معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که پپتید بومبزین وابسته به دوز نقش مهمی در القاء واکنش های اضطرابی در مدل ارزیابی ماز به علاوه ای شکل مرتفع دارد.
    کلیدواژگان: اضطراب، بومبزین، ماز به علاوه ای مرتفع، موش سوری
  • مهرداد روغنی، خانم محبوبه آقایی صفحه 10
    زمینه و هدف
    هیپرآلژزی یکی از علائم بارز دیابت قندی در میان مدت محسوب می شود. با توجه به وجود شواهد تحقیقاتی مبنی بر اثر ضددیابتی تره کوهی، در این بررسی اثر تجویز خوراکی این گیاه در موش های صحرایی دیابتی شده به وسیله استرپتوزتوسین در مراحل حاد و مزمن آزمون فرمالین مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 45 سر موش صحرایی نر سفید نژاد ویستار به طور تصادفی به پنج گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با تره کوهی، دیابتی دریافت کننده سدیم سالیسیلات، دیابتی و گروه دیابتی تیمار شده با تره کوهی تقسیم شدند. برای دیابتی شدن از داروی استرپتوزوتوسین به صورت تک دوز و داخل صفاقی به میزان mg/kg 60 استفاده گردید. دو گروه تحت تیمار با تره کوهی نیز پودر مخلوط شده این گیاه با غذای استاندارد موش (25/6درصد) را دریافت نمودند. پس از گذشت یک ماه بعد از اندازه گیری قندخون آزمون فرمالین در هر موش انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های student’s paired t-test و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نمرات درد در موش های دیابتی پس از گذشت یک ماه در دو فاز حاد و مزمن به دنبال تجویز کف پایی فرمالین بیشتر از موش های کنترل بود و درمان با تره کوهی به مدت چهار هفته موجب کاهش معنی دار در نمرات درد در مقایسه با گروه دیابتی در مراحل حاد و مزمن گردید (05/0P<). ضمنا با تجویز سدیم سالیسیلات به موش های دیابتی، کاهش معنی دار در نمره درد فقط در مرحله مزمن آزمون فرمالین مشاهده گردید (05/0P<). همچنین تجویز گیاه تغییر معنی داری در نمرات درد دو فاز آزمون فرمالین در گروه کنترل تحت تیمار در مقایسه با گروه کنترل ایجاد ننمود.
    نتیجه گیری
    تجویز خوراکی تره کوهی به مدت یک ماه موجب کاهش معنی دار میزان احساس درد در مدل تجربی دیابت قندی القا شده به وسیله استرپتوزوتوسین می شود.
    کلیدواژگان: تره کوهی، دیابت قندی، درد، آزمون فرمالین، موش صحرایی
  • آقای سعید رجبعلیان، منظومه شمسی میمندی، شهریار دبیری، خانم رفعت حسینی صفحه 15
    زمینه و هدف
    دیکلوفناک از گروه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است که برای کاهش درد و التهاب تجویز می شود. اطلاعات اندکی در مورد اثر دیکلوفناک بر سلول های عصبی موجود است. این مطالعه به منظور بررسی اثرات دیکلوفناک سدیم بر تکثیر و تمایز سلول های PC12 در محیط کشت انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی در سال 1383 در مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان انجام شد. تکثیر سلول در دو محیط کشت بدون سرم Neurobasal تکمیل شده با مکمل B27 و محیط کشت DMEM/F12 دارای 10درصد FBS با روش XTT-assay سنجش شد. تمایز سلولی القاء شده به وسیله عامل رشد عصب (NGF) با اندازه گیری طول نوریت های سلول بررسی شد.
    یافته ها
    سمیت دارو در محیط کشت Neurobasal تکمیل شده با مکمل B27 در رقت های بالاتر از 310 میکرومول مشاهده شد. سمیت در محیط کشت DMEM/F12 افزایش یافت، به ترتیبی که در رقت های 155 و 310 میکرومول رشد سلول 40 و 85 درصد کاهش یافت (05/0P<). ژنریک های مختلف دارو سمیت برابری بر سلول های PC12 اعمال کردند. تمایز سلول PC12 القاء شده با NGF در رقت های توکسیک دارو نیز کاهش یا افزایش نیافت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه دلیل سمیت دیکلوفناک بر سلول های عصبی را از طریق تداخل در رشد سلولی و نه تمایز سلولی معرفی می کند. تفاوت سمیت سلولی دیکلوفناک در دو محیط کشت، با توجه به این که مکمل B27 دارای چندین ترکیب آنتی اکسیدان است، استرس اکسیداتیو را به عنوان یکی از مکانیسم های سمیت دارو پیشنهاد می کند.
    کلیدواژگان: سمیت سلولی، دیکلوفناک، تمایز سلول عصبی، PC12، عامل رشد عصب
  • مهدی سیلانیان طوسی، سید امیر آل داوود، کاظم انوری، غلامحسین نوفرستی، سمیرا محتشمی صفحه 22
    زمینه و هدف
    جراحی و رادیوتراپی درمان های اصلی موضعی برای کارسینومای مری می باشند. نتایج رادیوتراپی تنها رضایت بخش نبوده است. هدف از این مطالعه ارزیابی نتایج درمان به روش کمورادیوتراپی قطعی در بیماران مبتلا به کارسینومای سلول سنگفرشی مری بود.
    روش بررسی
    این مطالعه هم گروهی تاریخی آینده نگر روی 190 بیمار غیر متاستاتیک مبتلا به کارسینومای مری که بین بهار 1379 تا بهار 1383 با هدف درمان قطعی به روش کمورادیوتراپی (Gy 64-55، Cisplatin با دوز mg/m2 100-80 روز اول و 5FU با دوز mg/m2 1000-750 انفوزیون 24 ساعت به مدت 4روز) در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت درمان قرار گرفته بودند، انجام شد. حداقل یک دوره شیمی درمانی هم زمان با رادیوتراپی تجویز شده بود.
    یافته ها
    بیماران شامل 99 مرد و 91 زن با میانه سنی 65 سال (بین 84 -25) بودند. میانه دوز تجویز شده Gy 60 (بین 64-55) و میانه دوره های تجویز شده شیمی درمانی 4 (بین 8-1) بود. با میانه پیگیری 12 ماه (بین 60-3) میزان بقاء یک، دو و سه ساله به ترتیب 8/67درصد، 7/48درصد و 3/36درصد به دست آمد. کاهش علائم در 84درصد بیماران با دیسفاژی مشاهده شد. 109 بیمار با میانه پیگیری 14 ماه (بین 3 تا 60) عاری از عود باقی ماندند که در این میان 34 نفر بیش از 24 ماه پیگیری شده بودند. 81 مورد (6/42درصد) شکست درمان (34 مورد شکست موضعی ناحیه ای، 14 مورد متاستاز دوردست و 33 مورد متاستاز دوردست همراه با شکست موضعی ناحیه ای) در طی پیگیری مشخص شد.
    نتیجه گیری
    گرچه کمورادیوتراپی قطعی در گروهی از بیماران مبتلا به کارسینومای سلول سنگفرشی مری باعث بقاء طولانی مدت و حتی درمان قطعی می شود، اما هنوز عود موضعی ناحیه ای و متاستاز علت عمده شکست درمان می باشد.
    کلیدواژگان: کارسینوم مری، شیمی درمانی، رادیوتراپی، کمورادیوتراپی هم زمان
  • بهرام مبینی، حمید بهتاش، ابراهیم عامری، حسن قندهاری صفحه 30
    زمینه و هدف
    بدشکلی های مادرزادی اسکولیوز و کیفوز به دلیل بروز در نوزادی و کودکی با نگرانی های بسیاری برای والدین همراه است. ماهیت جنینی ایجاد بدشکلی نیاز به بررسی اختلالات سایر ارگان ها و نخاع را برمی انگیزد. هدف از این مطالعه اختلالات نخاعی، قلبی و کلیوی در بیماران با بدشکلی ستوان فقرات و ارتباط آنها با یکدیگر و یافته های بالینی بیماران بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 97 بیمار که با نقص مادرزادی ستون فقرات طی آبان ماه 84 تا دیماه 85 (در مدت 15 ماه) به درمانگاه ستون فقرات بیمارستان شفا یحیائیان تهران مراجعه کرده بودند، انجام شد. کلیه بیماران تحت معاینه بالینی، پرتونگاری های ستون فقرات، MRI، سونوگرافی کلیه و اکوکاردیوگرافی قرار گرفتند.
    یافته ها
    متوسط سن مراجعین 81 ماه بود. 29 نفر مرد و 68 نفر زن بودند. 81 بیمار (6/46درصد) اسکولیوز مادرزادی و 16 بیمار (13 درصد) کیفوز مادرزادی داشتند. در هنگام مراجعه متوسط میزان اسکولیوز 52 درجه و کیفوز 70درجه بود. 22بیمار نشانگان پوستی یا عصبی داشتند که 81درصد آنها نقصی در MRI داشتند (05/0P<). اختلال نخاعی در 36 بیمار اسکولیوزی (5/46 درصد) و 2 بیمار کیفوزی (13درصد) وجود داشت (05/0P<). بیشترین اختلال نخاعی سیرنگومیلی، دیاستوماتومیلیا و تترکورد بود. ناهنجاری ساختمانی قلبی در 3 بیمار (4درصد)، ناهنجاری دریچه ای قلب در 10 بیمار (5/13 درصد) و ناهنجاری کلیوی در 7بیمار (12 درصد) وجود داشت. از این تعداد تنها یک بیمار با ناهنجاری ساختمانی قلبی و یک بیمار با ناهنجاری کلیوی کیفوز داشتند. دیگر بیماران در گروه اسکولیوز بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به فراوانی ناهنجاری نخاعی در بیمارای اسکولیوزی و در بیماران کیفوزی تمامی بیماران دچار بدشکلی مادرزادی ستون فقرات بایستی تحت بررسی MRI، اکوکاردیوگرافی و سونوگرافی کلیه و مجاری برای ناهنجاری های مادرزادی قرار گیرند.
    کلیدواژگان: بدشکلی مادرزادی ستون فقرات، ناهنجاری قلبی، ناهنجاری نخاعی، ناهنجاری کلیوی
  • آقای علیرضا محرری، آقای حسین نصیری، مهرداد جهانشاهی، آقای حسین رحمانی، آقای علی اکبر عبداللهی، آقای محمدرضا ربیعی صفحه 37
    زمینه و هدف
    نواحی ونتروگلوته آل و دورسوگلوته آل دو ناحیه مجاز در ناحیه گلوته آل برای تزریقات داخل عضلانی می باشد. این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه شدت درد و میزان خونریزی حاصل از این تزریقات در دو ناحیه ونتروگلوته آل و دورسوگلوته آل انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 67 بیمار بستری در بخش جراحی مردان در بیمارستان پنجم آذر گرگان که دارای دو نوبت تزریق داخل عضلانی از یک دارو به فاصله 24ساعت بودند، انتخاب شدند. برای هر بیمار، یک تزریق در ناحیه دورسوگلوته آل و تزریق دیگر در ناحیه ونتروگلوته آل انجام گردید. اطلاعات حاصل از هر تزریق ثبت و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-11.5 و آزمون های آماری کولموگرف- اسمیرنف و رتبه ای ویلکاکسون با سطح معنی دار 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در ناحیه دورسوگلوته آل 5/83 درصد از بیماران درد خفیف و یا متوسط داشتند. در حالی که 88 درصد از بیماران در ناحیه ونتروگلوته آل درد متوسط داشتند و 9 درصد از آنها هیچ دردی نداشتند. متوسط شدت درد در ناحیه دورسوگلوته آل 682/1±79/50 و در ناحیه ونتروگلوته آل 878/1±79/40 تعیین شد. متوسط میزان خونریزی در دورسوگلوته آل 102/0±73/0 میلی متر و در ناحیه ونتروگلوته آل 047/0±19/0 میلی متر تعیین گردید. بین شدت درد و میزان خونریزی در دو ناحیه اختلاف معنی داری به دست آمد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که تزریقات داخل عضلانی در ناحیه ونتروگلوته آل نسبت به ناحیه دورسوگلوته آل، شدت درد و خونریزی کمتری را در پی دارد.
    کلیدواژگان: تزریق داخل عضلانی، دورسوگلوته آل، ونتروگلوته آل، شدت درد، خونریزی
  • فاطمه وحید رودسری، صدیقه آیتی، حبیب الله اسماعیلی صفحه 42
    زمینه و هدف
    عدم تخمک گذاری یکی از شایع ترین علل نازایی است و داروهای محرک تخمدان برای درمان این بیماران استفاده روزافزونی پیدا کرده است. هدف از این مطالعه مقایسه پیامد نوزادی در حاملگی های ناشی از تحریک تخمک گذاری با حاملگی های خودبخود بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی روی 398 حاملگی صورت گرفت. افراد مورد مطالعه طی آبان 1383تا فروردین 1384 به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده بودند. در این بررسی میزان حاملگی های چندقلو، سن حاملگی، وزن تولد، آپگار دقایق اول و پنجم، ناهنجاری های ظاهری مادرزادی، مرگ زودرس نوزادی و روزهای بستری نوزاد در NICU محاسبه و در دو گروه از حاملگی های ناشی از تحریک تخمدان و حاملگی های خودبخودی با استفاده از آزمون های کای دو و تی استودنت مورد مقایسه قرارگرفت. ارزش P کمتر از 05/0 از نظر آماری معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    از تعداد 398 مورد حاملگی، 95 حاملگی ناشی از تحریک تخمدان و 303 حاملگی خودبخودی بود. دو گروه از نظرچندقلوزایی، آپگار دقایق اول و پنجم، تغییرات دورسر و تعداد روزهای بستری نوزاد در NICU تفاوت معنی داری داشتند (05/0P<). همچنین نتایج نشان داد که تحریک تخمدان و چندقلوزایی می تواند بر زایمان زودرس موثر باشند. مرگ زودرس نوزادی و نقایص مادرزادی ظاهری در دو گروه تفاوت قابل ملاحظه ای نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج نوزادی در حاملگی های با تحریک تخمدان در مقایسه با حاملگی بدون تحریک، نامطلوب تر است که این یافته احتمالا مربوط به چندقلوزایی، زایمان زودرس و علل نازایی زمینه ای مادر می باشد.
    کلیدواژگان: نتایج نوزادی، حاملگی خودبخودی، تحریک تخمدان
  • خانم صبا بشارت، سیما بشارت، رسول صلاحی صفحه 48
    زمینه و هدف
    دیابت شامل گروهی از اختلالات متابولیک شایع است که مشکلات بهداشتی فراوانی را برای فرد مبتلا و جامعه به همراه می آورد. میزان وقوع جهانی دیابت به دلیل افزایش شیوع چاقی و کاهش میزان فعالیت بدنی در حال افزایش است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین شیوع و بروز دیابت و عوامل دخیل در آن در شهرستان کلاله (واقع در شرق استان گلستان) بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی روی کلیه افراد بالای 30 سال روستایی مبتلا به دیابت که قبل از سال 1384 به دلیل علایم دیابت شناخته شده بودند و یا در غربالگری عمومی سال 1384 مراکز بهداشتی درمانی روستایی جمعیت بالای 30 سال (با بررسی قند پلاسما ناشتا در دو نوبت) کشف شدند، انجام شد. برای نمونه ها پرسشنامه ای حاوی مشخصات فردی تکمیل شد. سپس داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS-13 وارد رایانه گردید. شاخص های مرکزی و پراکندگی و بروز و شیوع دیابت با توجه به کل جمعیت مورد مطالعه به دست آمد.
    یافته ها
    در این بررسی 394 فرد مبتلا به دیابت شناسایی شدند. بروز دیابت در جمعیت مورد مطالعه 6/0 درصد و شیوع آن 13/1 درصد بود. میانگین سنی افراد مورد بررسی 61/51 سال و نسبت مرد به زن 4/0 بود. میانگین BMI در افراد مورد مطالعه Kg/m243/29 بود و در دو جنس تفاوت آماری معناداری وجود داشت (05/0P<). در بررسی قومیت افراد، اکثریت (8/72 درصد) ترکمن بودند. اکثریت افراد (2/77 درصد) بی سواد بوده و 8/1درصد سواد درحد دیپلم و بالاتر داشتند.
    نتیجه گیری
    شیوع و بروز دیابت در این منطقه در مقایسه با مطالعات انجام شده در سایر مناطق ایران، بسیار کمتر بود.
    کلیدواژگان: دیابت، قند خون ناشتای پلاسما، شیوع، بروز
  • شاهرخ یوسف زاده چابک، خانم سکینه شب بیدار، انوش دهنادی مقدم، معصومه احمدی دافچاهی صفحه 53
    زمینه و هدف
    حمایت تغذیه ای فرایندی حیاتی برای بیماران دچار ترومای سر است. هدف این مطالعه بررسی عملکرد روزانه تغذیه از راه روده و ورید در بیماران دچار آسیب سر بستری در بخش ICU جراحی اعصاب بیمارستان پورسینا رشت بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 115 بیمار دچار آسیب سر بستری در بخش ICU جراحی اعصاب بیمارستان پورسینا رشت طی سال 1384 که حداقل 48 ساعت تغذیه از راه روده می گرفتند، انجام شد. اطلاعات تغذیه ای شامل شمار بیمارانی که تغذیه از راه روده می گرفتند، زمان آغاز حمایت تغذیه ای و مقدار شروع تغذیه از راه روده بود. پیامدهای کلینیکی شامل مدت زمان بستری در بخش ICU و بیمارستان، تعداد روزهای وابستگی به تغذیه مکانیکی و میزان مرگ و میر بیماران بود. داده ها به صورت درصد و یا انحراف معیار±میانگین نشان داده شد. آزمون تی زوج برای آنالیز و مقایسه انرژی و درشت مغذی های دریافتی و مورد نیاز بیماران استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 7/5±22/41 بود. 84درصد بیماران تغذیه از راه روده داشتند. زمان و مقدار شروع تغذیه از راه روده به ترتیب 1±6/4 روز و 83/27±79/52 میلی لیتر در ساعت بود. مدت زمان وابستگی به تهویه مکانیکی 4/13±12 روز، مدت زمان بستری در ICU 3/18±96/18 روز، مدت زمان بستری در بیمارستان 84/19±47/24 روز بود. میزان مرگ و میر در 6 ماه 48 درصد بود. میزان انرژی، درشت مغذی های دریافتی کربوهیدرات، چربی و پروتئین بیماران در مقایسه با میزان مورد نیاز تفاوت های مشخص آماری داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    فرایند اجرای حمایت تغذیه ای در بیماران دچار آسیب سر نامطلوب می باشد. پیامدهای کلینیکی می بایست با اجرای پروتکل های استاندارد در بخش ICU بهبود یابد.
    کلیدواژگان: تغذیه از راه روده، ترومای سر، بخش مراقبت های ویژه
  • آقای محمدرضا ربیعی، خانم شیدا کاظمی ملک محمودی، خانم شیما کاظمی ملک محمودی صفحه 59
    زمینه و هدف
    حدود 30 درصد از کودکان حداقل یک بار طی دوران کودکی شان در بیمارستان بستری شده اند که سبب اضطراب ناشی از عوامل مختلف می شود. با توجه به درصد بالای کودکان بستری در بیمارستان و عوارض ناشی از بستری شدن و عوارض جانبی فراوان روش های دارویی، توجه بیشتر به روش های غیردارویی از جمله استفاده از برنامه موسیقی مورد توجه است. دراین مقاله تاثیرات موسیقی درمانی را بر کاهش اضطراب کودکان 12-9 ساله بستری در مرکز آموزشی درمانی طالقانی گرگان، مورد بررسی قرار دادیم.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی 60 نفر از کودکان 12-9 سال بستری در بخش داخلی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مساوی 30 نفری مداخله و کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بیمار و پرسشنامه سنجش اضطراب اسپیل برگر بود که داده های لازم قبل و بعد از انجام مداخله، جمع آوری و با یکدیگر مقایسه گردیدند. داده های جمع آوری شده قبل و بعد از انجام مداخله، با استفاده از آزمون های آماری کولموگروف – اسمیرونوف، کای دو، paired-t-test، بارتلت و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین میانگین اضطراب حالتی در هر دو گروه، قبل ازشنیدن موسیقی تفاوت معنادار دیده نشد. ولی بعد از اجرای برنامه موسیقی تفاوت معنادار به نفع گروه مداخله مشاهده گردید (05/0P<). بنابراین می توان این کاهش میزان اضطراب در گروه مداخله را به اجرای موسیقی درمانی (شنیدن موسیقی) نسبت داد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اجرای موسیقی در کودکان بستری می تواند اضطراب را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: کودکان بستری12، 9 سال، اضطراب، شنیدن موسیقی
  • خانم شهره کلاگری، خانم حمیرا خدام صفحه 65
    زمینه و هدف
    رضایت شغلی از جمله مقوله هایی است که تحت تاثیر شیوه رهبری مدیران بوده و می تواند بر عملکرد سازمان های بهداشتی اثر بگذارد. این مطالعه به منظور تعیین رابطه شیوه های رهبری مدیران پرستاری و میزان رضایت شغلی کارکنان پرستاری انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 720 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهرگرگان طی سال 1385 انجام شد. متغیرهای اصلی مطالعه شیوه رهبری و رضایت شغلی و ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک، پرسشنامه رضایت شغلی و پرسشنامه استاندارد رهبری بارک بود. داده های جمع آوری شده با کمک آزمون های آماری کای اسکوار، من ویتنی و آنالیز واریانس تجزیه وتحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان داد که اکثریت نمونه ها زن (3/74درصد)، با سمت پرستار (6/86درصد)، دارای میانگین سنی 32/7±7/32 سال و سابقه خدمت 16/6±53/8 سال بودند. رضایت اکثر آنان (8/79درصد) درحد کم و متوسط بود. 2/63درصد از واحدهای پژوهش مدیران خود را وظیفه گرا و 9/34درصد نمونه ها آنان را تحول گرا می دانستند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد، آن دسته از کارکنانی که سرپرستاران خود را وظیفه گرا می دانستند، در مقایسه با افراد معتقد به مدیریت پرستاری تحول گرا، از رضایت شغلی بالاتری برخوردار بودند (میانگین نمره رضایت 01/88 در برابر 36/86). این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    باتوجه به این که بین شیوه رهبری سرپرستاران و رضایت پرستاران رابطه ای یافت نشد، انجام مطالعات بیشتر به منظور شناخت سایر عوامل مرتبط با رضایت شغلی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: شیوه رهبری، رضایت شغلی، مدیران پرستاری، کارکنان پرستاری
  • خانم آنیا آهنی آذری، احمد دانش صفحه 69
    زمینه و هدف
    مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری سودوموناس ائروژینوزا به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده عفونت های بیمارستانی در سال های اخیر روند صعودی داشته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی فراوانی و حساسیت آنتی بیوتیکی سودوموناس آئروژینوزاهای جدا شده از بیمارستان طالقانی گرگان بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی محیط بی جان اطراف بیماران در بخش های مختلف بیمارستان طالقانی در تابستان 1385 مورد نمونه برداری قرار گرفت. نمونه برداری با استفاده از سوآب و گاز استریل انجام شد. برای انجام تست های افتراقی و شناسایی سویه های به دست آمده از محیط های کشت BHI، سیتریماید آگار و TSI استفاده شد و حساسیت آنتی بیوتیکی به روش کربی بائر و با استفاده از محیط کشت مولرهینتون آگار تعیین گردید.
    یافته ها
    از 292 نمونه تهیه شده، 55 نمونه از نظر سودوموناس آئروژینوزا مثبت بودند. براساس نسبت نمونه های مثبت به کل نمونه ها، بخش تالاسمی با 5/38درصد آلوده ترین بخش و شیرهای آب با 1/61درصد آلوده ترین محل از نظر نمونه برداری شناسایی شدند. 20 درصد و 7/32 درصد از نمونه ها به ترتیب به سفتازیدیم و پیپراسیلین مقاومت داشتند که 9/10درصد درصد از آنها مقاومت هم زمان به هر دو آنتی بیوتیک داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که آلودگی به سودوموناس آئروژینوزا و وجود مقاومت آنتی بیوتیکی از مشکلات مهم این مرکز درمانی می باشد.
    کلیدواژگان: سودوموناس آئروژینوزا، عفونت بیمارستانی، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • خانم ندا پروین، خانم افسانه کاظمیان، خانم اعظم علوی، خانم فرانک صفدری، آقای علی حسن پور دهکردی، شهریار حسین زاده، خانم عصمت علیدوست صفحه 74
    زمینه و هدف
    یائسگی بر سلامت روان و کیفیت زندگی زنان موثر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر گروه درمانی حمایتی بر وضعیت سلامت روان زنان یائسه در مراکز بهداشتی درمانی شهری شهرکرد انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع نیمه تجربی با انجام آزمون مقدماتی و نهایی بود. 46 زن یائسه ساکن و تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرکرد در سال 1384 که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند، در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. جلسات گروه درمانی در گروه مورد انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه 28 سوالی سلامت روان گلدبرگ و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک در سه مرحله (آزمون اولیه، یک ماه و یک و نیم ماه بعد) جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی تی و آزمون همبستگی انجام گردید.
    یافته ها
    پس از انجام گروه درمانی در تمام ابعاد سلامت روان زنان گروه مورد بهبودی حاصل شد (05/0P<). در گروه شاهد تغییر معناداری طی مراحل مختلف در وضعیت سلامت روان افراد مشاهده نشد. بین گروه شاهد و مورد در مراحل درمانی (1 ماه و 5/1 ماه بعد) تفاوت معنی داری در ابعاد سلامت روان وجود داشت (05/0P<). بین متغیرهای دموگرافیک و سلامت روان رابطه ای مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که گروه درمانی حمایتی روی سلامت روان زنان یائسه تاثیر دارد. لذا با توجه به یافته های پژوهش و در دسترس بودن منابع حمایتی و مشاوره ای در سیستم های بهداشتی درمانی، لزوم برگزاری جلسات گروهی مشابه در مراکز مختلف بهداشتی درمانی مطرح می گردد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، گروه درمانی، یائسگی
  • محمود کریمی مبارکه، علیرضا سعید صفحه 80
    دررفتگی تیبیوتالار بدون شکستگی همراه در استخوان های اطراف صدمه نادری است. ما یکی از این صدمات را گزارش می کنیم که بعد از یک دوره 10 ماهه به صورت جااندازی نشده، تظاهر کرده بود. یک زن 25 ساله 10 ماه پس از زلزله بم به کلینیک ما مراجعه کرد. وی در طی زلزله دچار دررفتگی قدامی تالوتیبیال بدون هیچ گونه شکستگی در استخوان های همراه شده بود. دو بار جااندازی باز برای بیمار امتحان شد که هر دو به علت کیفیت بد استخوان ناموفق بودند. اگرچه گزارش شده که دررفتگی مچ پا با پیش آگهی خوب همراه است، این در مورد بیمار دیرتظاهر ما صادق نبود.
    کلیدواژگان: دررفتگی مچ پا، دررفتگی تیبیوتالار، تالوس، شلی لیگامانی
|
  • Aa Vafaei, Aa Taherian, A. Rashidy-Pour Page 5
    Background and Objective
    Bombesin (BBS) is a tetra-decapeptide amino acid neuropeptide in central nervous system within a variety of mammalian species. Also it has many biological effects that may be effective in modulation of anxiety. The aim of present study was to determine the effect of BBS on modulation anxiety reaction in elevated plus maze (EPM) in mice.
    Materials and Methods
    60 male mice (25-30 g) were used in this study. Bombesin in doses of 1.25, 2.5, 5, 10 and 20 µg/kg IP or saline was injected in different groups 10 min before of evaluation. Five minutes later for increase of activity, animal was put in black box for 5 min. Then each animal in regulated time transferred to standard elevated plus-maze and the time spent in the open arms and the ratio of open arm entries during 5 min, were measured. The data analyzed by using ANOVA and Tukey test.
    Results
    BBS in dose dependently manner increase which the anxiety reaction in mice. Animals had spent lower time and ratio of open arm entries in compare with control group significantly (P<0.05) and BBS only in dose of 1.25 µg/kg did not showed significantly effect.
    Conclusion
    This study indicated that Bombesin in dose dependently manner have important role in modulate anxiety reaction in EPM in mice.
    Keywords: Anxiety, Bombesin, Elevated plus maze, Mice
  • Mehrdad Roghani, Mahbobeh Aghaie Page 10
    Background and Objective
    Hyperalgesia is considered as one of the marked signs of subchronic diabetes mellitus that could affect the life style of the patients. Considering the evidence on antidiabetic effect of Allium ampeloprasum (AA), this study was designed to investigate the analgesic effect of Allium ampeloprasum on formalin-induced nociceptive response in streptozotocin (STZ)-induced diabetic rats.
    Materials and Methods
    45 male rats were randomly divided into control, AA-treated control, diabetic, sodium salicylate (SS)-treated diabetic, and AA-treated diabetic groups. For induction of diabetes, STZ was used at a 60mg/kg dose. The treatment groups received oral administration of AA-mixed pelleted food (6.25%) for one month. After one month, for all animals, blood glocuse concentration and formalin test measured. Data analyzed with using student paird t-test and ANOVA.
    Results
    The results showed that diabetic rats exhibited a higher score of pain at both phases of the formalin test (p<0.05) and AA treatment for one month did cause an improvement in this regard (p<0.05). Meanwhile, SS administration significantly reduced pain score only at chronic phase of the test (p<0.05).
    Conclusion
    This study indicated that one month administration of Allium ampeloprasum could attenuate nociceptive score in an experimental model of diabetes mellitus.
    Keywords: Allium ampeloprasum, Diabetes mellitus, Pain, Formalin test, Rat
  • Saeed Rajabalian, Manzoomeh Shamsi Meimandi, Shahryar Dabiri, Rafat Hoseini Page 15
    Background and Objective
    Diclofenac is a non-steroidal, anti-inflamatory drug that is prescribed as an analgesic. However, there is little known about the effects of diclofenac on the neural cells. In this study, we investigated the effects of diclofenac as sodium salt on the proliferation and differentiation of PC12 cells.
    Materials and Methods
    This expeimental study was done in Kerman neuroscience research center during 2004. The cell proliferation was evaluated by using XTT assay in the both free-serum neurobasal medium supplemented with B27 supplement and DMEM/F12 medium containing 10% FBS. The nerve growth factor(NGF) – induced differentiation was assessed by measuring the neurite length for each treatment.
    Results
    The drug toxicity was exhibited at the higher concentrations of 310 mM in the supplemented neurobasal medium. The treatment of cells in the DMEM/F12 medium increased their sensitivity to diclofenac, with 40 and 85% growth inhibition at the 155 and 310 mM concentrations, respectively. The different generics of drug exhibited a equal toxic effects on the PC12 cells. The NGF- induced differentiation was not reduced by toxic and subtoxic concentrations of diclofenac.
    Conclusion
    This study indicated that diclofenac may be able to exhibit its neurotoxic effects through growth inhibition, but not differentiation inhibition. B27 supplement has several antioxidant compounds. Therefore, the difference of diclofenac cytotoxic effects in two culture media suggest that drug cytotoxicity may be related to the oxidative stress.
    Keywords: Diclofenac, Cytotoxicity, Differentiation, NGF, PC12
  • Mahdi Seilanian Toosi, Seyed-Amir Aledavood, Kazem Anvari, Gholamhosain Nowferesti, Samira Mohtashami Page 22
    Background and Objective
    Surgery and /or radiotherapy are major local treatments for esophageal carcinoma. The results of radiotherapy alone have been unsatisfactory. The purpose of this study was to evaluate the treatment outcome of definitive chemoradiotherapy for patients with esophageal SCC.
    Materials and Methods
    This prospective histological descriptive study was done on 190 nonmetastatic esophageal SCC patients which received definitive chemoradiotherapy (55-64 Gy, Cisplatin 80-100 mg/m2 day 1-5FU 750-1000 mg/m2, 24h infusion days 1-4) with curative intent in cancer research center, Mashhad University of Medical Sciences between Jan 2000-Jan 2004. At least one course of chemotherapy was prescribed concurrently with radiotherapy.
    Results
    There were 99 male and 91female patients with the median age of 65 (range, 25-87). The median radiation dose prescribed was 60 Gy (range, 55-64) and median chemotherapy courses was 4 (range, 1-8). With a median follow-up time of 12 months (range, 3-60), one, two and three-year survival rates were 67.8%, 48.7% and 36.3% respectively and median survival was 22 months. Reduction of symptoms was shown in 84% of patients with dysphagia. 109 patients remained disease free with a median follow-up of 14 months (range, 3-60), among which 34 were followed more than 24 months. We found 81 cases (42.6%) with treatment failure during the follow-up (34 locoregional failure, 14 distant metastases, 33 distant metastases accompanied with locoreginal failure).
    Conclusion
    Although definitive chemoradiotherapy can result in long term disease free survival and even cure in a subset of patients with SCC of esophagus, locoregional failure and distant metastasis has remained the main causes of treatment failure.
    Keywords: Esophageal carcinoma, Chemotherapy, Radiotherapy, Concurrent chemoradiotherapy
  • Bahram Mobini, Hamid Behtash, Ebrahim Ameri, Hasan Ghandhari Page 30
    Background and Objective
    Congenital spinal deformities usually present in infancy and make parents worry about their child future. Because of congenital nature of these deformities, cord anomalies and other organ abnormalities must be evaluated. This study was done to determine Congenital spinal deformity and associated anomalies.
    Materials and Methods
    This cross sectional study was done on 97 patients who referred to Shafa hospital in Tehran- Iran with congenital back deformities from October 2005 to January 2007. All patients were assessed with physical examination, spinal radiography, MRI, urinary system sonography and echocardiography.
    Results
    Mean age of patients at presentation was 81 month. 81 patients had congenital scoliosis and 16 patients had congenital kyphosis. Mean cobb angle was 52 degrees for congenital scoliosis and 70 degrees for congenital kyphosis. 22 patients had neurologic or skin signs that 81% of them had cord abnormalities (p<0.05). Cord anomalies were seen in 36 scoliosis (46.5%) and 2 kyphosis (15%) (p<0.05). Most common cord anomalies were syingomyelia,diastematomyelia and tethered cord. Congenital heart anomalies was seen in 3 patients (4%) and valvular heart disease in 10 patients (13.5%) and kidney anomalies in 7 patients (12%). Only one patient with congenital heart disease and one patient with kidney anomaly had kyphosis.
    Conclusion
    Regarding to prevalence of congenital spinial deformity (CSD) in scoliosis and kyphosis patients, all of patients with CSD should screued for determiation of conganital anomalies by MRI, Eco cardiography and kidny sonography.
    Keywords: Congenital spinal deformity, Heart anomaly, Cord anomaly, Kidney anomaly
  • Alireza Moharreri, Hosein Nasiri, Mehrdad Jahanshahi, Hosein Rahmani, Aliakbar Abdollahi, Mohammadreza Rabiei Page 37
    Background and Objective
    We have two areas in gluteal region for intramuscular injection‚ Ventrogluteal and Dorsogluteal. This study was done to compare pain intensity and bleeding rate after injection in Ventrogluteal and Dorsogluteal area.
    Materials and Methods
    This clinical trial study was done on 67 males in 5th Azar hospital in Gorgan north of Iran. Patients had 2 injections during 24 hours. For every patient one injection was done in Dorsogluteal area and the second injection was done in Ventrogluteal area. For every patients the pain intensity and rate of bleeding for every injections recorded. Data analyzed by SPSS-11.5 software and Kolmogorov-Smirnov and Wilcoxon tests.
    Results
    In Dorsogluteal area 83.5% of patients had a low and medium pain‚ where as in Ventrogluteal area 88% of patients had a low and medium pain and 9% of them had not any pain. The Mean±SD of pain intensity in Dorsogluteal area was 50.79±1.682 and in Ventrogluteal was 40.79±1.878. The Mean±SD of bleeding in Dorsogluteal and Ventrogluteal areas were 0.73±0.102 and 0.19±0.047 respectively. There were significant differences in pain intensity and bleeding between two groups (P<0.05).
    Conclusion
    We concluded that the injection in Ventrogluteal area has a less pain and bleeding rate in comparison with Dorsogluteal area.
    Keywords: Intramuscular‚ Injection‚ Dorsogluteal‚ Ventrogluteal, Pain intensity, Bleeding
  • Fatemeh Vahid Roodsari, Seddighe Ayati, Habibollah Esmaelee Page 42
    Background and Objective
    Anovulation is one of the most common causes of infertility and the increasing use of induction ovulation agents for treatment of these patients has been increased. This study was done to evaluate of neonatal outcome in pregnancies after ovarian stimulation in comparisons with spontaneous pregnancy.
    Materials and Methods
    In this descriptive analytic study, 398 pregnant women admitted to teaching Hospitals of Mashhad University of Medical Sciences from Nov 2004-Apr 2005 were assessed for neonatal outcomes. We compared the rate of multiple pregnancy, gestational age, birth weight, agars score of first and fifth minutes, apparent congenital anomalies, neonatal early death and the days of neonatal hospitalization at NICU in two groups of induction ovulation and spontaneous pregnancy. The data were analyzed by c2 and t student test. P<0.05 was considered statistically significant.
    Results
    From 398 pregnant women, 95 patients were pregnant after ovulation induction and 303 patients had spontaneous pregnancy. There was significant differences between two groups including: Multiple pregnancy, first minutes and fifth-minutes. Apgar scores, head circumference and admission in NICU (P<0.05). There was also effective dependence between induction ovulation and multiple pregnancy on premature delivery. The early neonatal death and apparent congenital anomalies had no significant differences between two groups.
    Conclusion
    We concluded that neonatal outcome of ouvlatory induced pregnancies is more unfavorable which probably is due to the multiple pregnancy premature delivery and maternal infertility background.
    Keywords: Neonatal outcome, Spontaneous delivery, Induction ovulation
  • Saba Besharat, Sima Besharat, Rasool Salahi Page 48
    Background and Objectives
    Diabetes mellitus contains a group of common metabolic disorders that induces problems in health status. Its prevalence is increasing in the world, due to increase the rate of obesity and decrease in physical activities. This study was done to evaluate incidence of diabetes and prevalence in rural areas of Kalaleh city(North of Iran).
    Materials and Methods
    In this descriptive cross-sectional study all persons over 30 years old were enrolled, according to diagnosis of diabetes before 2005 or diagnosis in the screening programs (with FPG>126 in two turns) in rural areas of Kalaleh during 2005-06. After collection of demographic data with questionnaires and laboratory findings, they were entered to computer with SPSS-15 software. Central and distributive indices and incidence & prevalence of diabetes were assumed according to the whole population.
    Results
    In this study, 394 cases were enrolled. Incidence and prevalence of diabetes was 0.6% and 1.13%, respectively. Mean age of cases was 51.61 years. Male to female ratio was 0.4. Mean BMI was 29.43 kg/m2 and a significant difference was seen between two gender (P<0.05). Most of the cases were Turkmen (72.8%). Illiterates were the major group (77.2%) and 1.8% had diploma or higher educational levels.
    Conclusion
    Prevalence and incidence of diabetes was lower than the other area of Iran.
    Keywords: Diabetes, Fasting plasma glucose, Prevalence, Incidence
  • Shahrookh Yousefzadeh, Sakineh Shabbidar, Anoosh Dehnadi Moghaddam, Mahsoomeh Ahmadi Dafchahi Page 53
    Background and Objective
    Nutritional support is a basic process for survival in trauma patients. The purpose of this study was to evaluate the daily nutritional support practice in head injury patients admitted to Neurosurgery Intensive Care Unit.
    Materials and Methods
    This descriptive cross-sectional study was done on 115 Head injury adults patients who received enteral nutrition for at least 48h in Rasht Poursina hospital during 2005. Nutritional measurements were included the number of patients who received enteral nutrition, the time to initiate nutritional support, amount of initial feeding and clinical outcome were included the duration of mechanical ventilation, ICU and in-hospital length of stay (loss), in-hospital mortality rates. Data was reported as Mean±SD and percent. T-test analysis was used for comparing of calorie and nutrient intakes and requirements.
    Results
    Mean±SD of age patient was 41.22±21.9, 84% of patients received enteral nutrition. The time to feeding and the amount of initial feeding was 4.6±1 day and 52.79±27.83 ml/h respectively. Duration of ventilation was 12±13.4 day and ICU length of stay 18.96±18.3 day, Hospital length of stays 24.47±19.84 day. Mortality rate in six month was 48%. Mean of energy, carbohydrate, fat and protein (P<0.05) intakes had significant differences compared with requirements.
    Conclusion
    The recording process has revealed undesirable feeding practice in head injury patients. Nutritional outcomes would be improved with implementation of standard protocol in neurosurgery intensive care unit.
    Keywords: Enteral nutrition, Head trauma, Neurosurgery intensive care unit
  • Mohammadreza Rabiee, Shayda Kazemi Malek Mahmodi *, Shima Kazemi Malek Mahmodi Page 59
    Background and Objective
    At least about 30 percentage of children hospitalize in hospital in their childhood. Hospitalization of children cause anxiety, due to separation from their parents, fear of new environment, disabilities and continuation of life. This study was done to determine the effect of music on the rate of anxiety among 9-12 years old hospitalized children.
    Materials and Methods
    This semi experimental study was done on sixty 9-12 years old children who are confined to bed in Taleghani hospital in Gorgan north of Iran during 2002-3. 60 of children were divided to 2equal groups of intervention and control randomly. The tools of gathering data including information questionnaire, patients demographic, state – trait anxiety inventory for children Spillberger (STAIC), face anxiety children examined scale Piyeri (FACES) information was compared before and after the intervention the collect. For intervention group, 2 music therapies listening of music section, for the 2 continuous days and each section lasted for 20 minutes. The collected data before and after intervention were analyzed by using Kolmogrov-Smironov, c2, independent-sample T test, Wilcoxon signed Ranks, Bartlet and Mann Whitney test.
    Results
    There was not any difference between the average of state anxiety and amount of face anxiety in both group before execution of music therapy but there was a significant difference for the intervention group after the music therapy (p<0.05). Also the decrease in the rate of anxiety in intervention group can related to the executing of music therapy.
    Conclusion
    Music therapy reduced the rate of anxiety among the 9-12 years hospitalized children.
    Keywords: 9, 12 year hospitalized children, Anxiety, Listening to music
  • Shohreh Kolagari, Homeyra Khoddam Page 65
    Background and Objective
    Job satisfaction is the one of factors that affected by leadership style of managers and can effect on health organization practice. The aim of this study was to determine relation between leadership styles of nursing managers and rate of nursing employee's job satisfaction.
    Materials and Methods
    This cross-sectional study was done on 720 nursing employees of Gorgan Medical teaching centers during 2006. Leadership style and job satisfaction were main variables of study. Data gathering tools were questionnaire of demographic characters, job satisfaction and standardized Bark's leadership style. Gathered data were analyzed by c2, Mann-Whitney and ANOVA statistical tests.
    Results
    The most of participants (74.3%) were women, nurses (86.6%) with the mean age of 32.7±7.32 years. The rate of satisfaction in the most of nursing employees (79.8%) was low and moderate. 63.2% of participates believed that their nursing managers had transactional leadership style and 34.9% of them said nursing managers apply transformational leadership method. Data analysis showed that nursing managers have transactional leadership, had higher job satisfaction rate (88.01 V.S 86.36). This difference was not significant.
    Conclusion
    This study showed that, there is not statistical relation between leadership styles of nursing managers and rate of nursing employee's job satisfaction.
    Keywords: Leadership styles, Job satisfaction, Nursing Managers, Nursing employee
  • Aniya Ahani-Azari, Ahmad Danesh Page 69
    Background and Objective
    in recent years antibiotic resistance of Pseudomonas aeruginosa is increased as a causetive factor in hospital contamination. This study was done to determine the prevalence and antibiotics susceptibility of Pseudomonas aeruginosa isolated from inanimate objects in Taleghani hospital.
    Materials and Methods
    This descriptive study was done on inanimate objects in different wards of Taleghani hospital during 2006. Sampling was performed by sterile gauze pad for dry surfaces and swab for wet surfaces. To differentiate and identify P.aeruginosa, various culture media such as Brain Heart Infusion Agar, Citrimide Agar and Triple Sugar Iron Agar were used. Antibiotic sensitivity of the isolated strains was determined by Kirby-Bauer Method using Muller-hinton Agar medium. Moreover, antiseptic sensitivity of the strains to Decosept and Povidone-Iodine as the main antiseptic agents was identified by determining Minimal Bactericidal Concentration and Minimal Inhibitory Concentration using Nutrient Agar and Nutrient Broth media.
    Results
    Fifty-five of the total 292 samples were positive for P.aeruginosa. Based on the ratio of the number of positive samples to the total samples, Thalassemia ward (38.5%) was the most infected ward and taps (61.1%) was the most infected sampling place. None of the samples from room atmosphere and intensive care equipments were positive for P.aeruginosa. 20% of the samples were resistant to ceftazidime and 32.7% were resistant to piperacillin, also 10.9% of samples were resistance to both ceftazidime and piperacillin.
    Conclusion
    This study showed that contamination with P.aeruginosa and antibiotic resistance of the isolated bacteria are the main problems in Taleghani hospital.
    Keywords: Pseudomonas aeruginosa, Nosocomial infections, Antibiotic resistance
  • Neda Parvin, Afsaneh Kazemian, Azam Alavi, Faranak Safdari, Ali Hassanpoor Dehkordi, Shahryar Hosseinzade, Esmat Alidost Page 74
    Background and Objective
    Menopause effect on women quality of life and mental health. This study performed to determine the effect of supportive group therapy on menopause mental health condition in Sharekord.
    Materials and Methods
    This study is a quasi experimental research. 46 menopause women who had research condition divided in case and control group. We used GHQ28 and demographic questionnaire in 3 stages for data gathering. group therapy session perform for case group. Data was analysed with SPSS soft ware and analyctic and descriptive statistic index such as Paired T and correlation exam.
    Results
    After group therapy in all dimention performed, significant progress in case group (p<0.05). In addition there was significant difference between case and control group in mental health score after group therapy (p<0.05). There is no any correlation between demographic variable with mental health condition.
    Conclusion
    This study showed effectiveness of group therapy in mental health condition of menopause women. We recommend to use this method routinely for menopause women.
    Keywords: Mental health, Group therapy, Menopause
  • Mahmood Karimi Mobarake, Alireza Saied Page 80
    Tibiotalar dislocation without concomitant fracture in the surrounding bones is a rare injury. We report one of them presenting unreduced after a 10 month interval. A 23 y/o female presented to our clinic 10 months after Bam earthquake, during which she had sustained an anterior tibiotalar dislocation without any associated fracture. Open reduction was tried two times, but both attempts were unsuccessful because of the very poor quality of bone. Although ankle dislocation has been reported to be associated with good prognosis, it was not the case with our late presenting patient.
    Keywords: Ankle dislocation, Tibiotalar dislocation, Talus, Ligamentous laxity