فهرست مطالب

کومش - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 23، بهار 1386)

فصلنامه کومش
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 23، بهار 1386)

  • 114 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/03/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • شهین عبداللهی فخیم، نجمه دوست محمایان، گیتی داور معین صفحه 111
    سابقه و هدف
    تانسیلکتومی با یا بدون آدنوئیدکتومی شایع ترین جراحی انجام شده در رشته گوش و حلق و بینی می باشد و شایعترین عارضه جدی آن، که می تواند تهدید کننده زندگی باشد، خونریزی بعد از عمل است که به سه دسته خونریزی حین عمل و خونریزی زودرس و دیررس تقسیم می شود.
    مواد و روش‎ها: این مطالعه به صورت مقطعی و با بررسی پرونده بیمارانی که از فروردین 1378 تا پایان خرداد 1381 در بیمارستان کودکان تبریز تحت عمل آدنوتانسیلکتومی قرار گرفته و به دنبال عمل دچار خونریزی شده بودند به طوری که برای کنترل خونریزی نیاز به عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی داشتند، انجام گرفت.
    یافته ها
    در 1107 بیمار، 17 کودک (53/1درصد) دچار خونریزی بعد از عمل شدند که در این کودکان شایع ترین اندیکاسیون جراحی علل عفونی و انسدادی هر دو مطرح بودند. 1/94درصد بیماران دچار خونریزی زودرس شده بودند و در 70 درصد موارد علت خونریزی اختلال هموستاز بوده است. شایع ترین سن خونریزی سنین 8 و 12 ساله بود.
    نتیجه گیری
    با برقراری هموستاز دقیق بعد از عمل و بررسی حفره های تانسیلار و نازوفارنکس از نظر نسج باقیمانده می توان بروز خونریزی را تا حد امکان کاهش داد. با کنترل بیماران در 24 ساعت اول بعد از عمل یعنی کنترل علائم حیاتی و بررسی حفره های تانسیلار از نظر احتمال خونریزی، می توان با تشخیص و در مان به موقع خونریزی بعد از عمل، میزان مرگ و میر پس از عمل را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
    کلیدواژگان: تانسیلکتومی، آدنوئید کتومی، خونریزی
  • حمیدرضا جوشقانی، احمدرضا بندگی * صفحه 117
    سابقه و هدف

    علی رغم موفقیت هایی که در درمان های دارویی و غیر دارویی به منظور کاهش خطر بیماری های کرونری قلب صورت گرفته است هنوز این بیماری ها و انفارکتوس میوکارد علت عمده مرگ و میر در بیشتر کشورهای توسعه یافته محسوب می شوند. گزارشات فراوانی در خصوص احتمال ارتباط بین رادیکال های آزاد اکسیژن و افزایش هوموسیستئین با پاتوژنز آترواسکلروز منتشر شده اند. هدف این تحقیق بررسی ارتباط افزایش هوموسیستئین سرم با تغییرات سطح آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) پس از سکته قلبی بود.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی بود که در سال 1385 بر روی 48 بیمار و 48 فرد سالم کمتر از 76 سال انجام پذیرفت. از هر دو گروه در شرایط ناشتا خون گرفته شد. بر روی نمونه ها آزمایش هوموسیستئین به روش ELISA توسط کیت IBL و میزان فعالیت GPx توسط کیت راندوکس انجام شد.

    یافته ها

    از 48 بیماری که در این مطالعه شرکت داشتند 36 نفر مرد و 12 نفر زن بودند. در گروه شاهد 29 نفر مرد و 19 نفر زن حضور داشتند. میانگین غلظت هوموسیستئین در گروه بیمار 3/5 ± 3/ 30 میکرومول بر لیتر و در گروه شاهد 1/3 ± 1/11 میکرومول بر لیتر بود که بیانگر تفاوت معنی داری بین دو گروه است)001/0(P<. میانگین فعالیت GPx گلبول های قرمز بیمارانU/g Hb 5/20 ± 0/40 و گروه شاهد U/g Hb 3/20 ± 1/37 بدست آمد که بین دو گروه از نظر آماری اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین میانگین فعالیت GPx سرم بیمارانU/L 0/90 ± 8/464 و گروه شاهد U/L 1/97 ± 3/423 بدست آمد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود)05/0(P<.

    نتیجه گیری

    در این مطالعه افزایش سطح هوموسیستئین سرم و GPx سرم و گلبول های قرمز در گروه بیمار نسبت به گروه شاهد مشاهده شد. به نظر می رسد افزایش GPx بعلت آسیب سلولی است و به دنبال آن این آنزیم موجب مهار رادیکال های آزاد و آسیب های وارده به سلول می گردد.

    کلیدواژگان: سکته قلبی، گلوتاتیون پراکسیداز، هوموسیستئین، آنتی اکسدان
  • فاطمه قارداشی صفحه 123
    سابقه و هدف
    هر سال ده ها میلیون بیمار در جهان تحت عمل جراحی قرار می گیرند. جراحی یک استرس است که واکنش های فیزیولوژیک (آندوکرین) و استرس روانی (ترس و اضطراب) ایجاد می کند اگر اضطراب ناشناخته بماند اضطراب طولانی موجب استرس می شود که پیامدهای مضر برای و به تاخیر افتادن بهبودی را به همراه دارد. این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر اضطراب قبل از عمل انجام گردیده است.
    مواد و روش‎ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی، تحلیلی، دو مرحله ای است که بر روی 100 بیمار پذیرش شده در بخش های جراحی عمومی، جراحی زنان بیمارستان های علوم پزشکی مشهد که به روش غیر تصادفی مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام گردیده است. واحدهای پژوهش در دو نوبت عصر روز قبل از عمل و صبح روز عمل (بلافاصله قبل از انتقال به اتاق عمل) پرسش‎نامه اضطراب را تکمیل می کردند اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها: نتایج نشان داد میانگین اضطراب، آشکار در مرحله اول (8/10±6 /40) که در مرحله دوم به (4/12±2/43)رسیده بود. آزمون آماری تفاوت معنی داری بین اضطراب دو مرحله نشان داد. همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت متغیرهای: جنس، راحت خوابیدن شب قبل از عمل، انتظار بیشتر از 2 ساعت، مشکل جهت پرداخت هزینه بیمارستان، داشتن شغل و همراه بر اضطراب آشکار صبح روز عمل موثر است (456/0 =2 R).
    نتیجه گیری
    با توجه به شناسایی عوامل مؤثر بر اضطراب قبل از عمل و این نکته که برخی از عوامل کاملا قابل رفع می باشند. پیشنهاد می‎گردد در بخش های جراحی برنامه مدون و مشخصی جهت شناسایی و به حداقل رساندن این عوامل، تهیه و به صورت موردی اجرا گردد.
    کلیدواژگان: جراحی، اضطراب، مرحله، قبل از عمل، اضطراب قبل از عمل
  • علی اصغر قدس، غلامرضا ایراجیان صفحه 131
    سابقه و هدف
    عفونت محل جراحی از عوارض شایع اعمال جراحی است. عفونت های زخم در اثر میکروب های آلوده کننده ای پدید می آیند که این میکروب ها ممکن است از جراح، دستیاران و... کسب شده باشند. اسکراب جراحی می تواند میزان آلودگی میکروبی را در دست‎ها به نحو چشم‎گیری کاهش دهد. این کاهش میزان آلودگی میکروبی، احتمال عفونت عمل جراحی راکاهش می‎دهد. یکی از فاکتورهای مهم در اثر بخشی اسکراب نوع ماده ضدعفونی کننده مورد استفاده در اسکراب است. محلول های ضدعفونی کننده ای که جهت اسکراب به کار می روند هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. به نظر می رسد ترکیب مواد ضدعفونی کننده اثر بیشتری نسبت به هر یک از آن‎ها به تنهایی داشته باشند. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر ترکیب بتادین و الکل در اسکراب جراحی انجام شده است.
    مواد و روش‎ها: پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه، 40 نفر از کارکنان شاغل در اتاق عمل اعم از کاردان اتاق عمل، پرستار، جراح، رزیدنت و دانشجوی اتاق عمل که شرایط شرکت در پژوهش را داشتند، انتخاب شدند. این افراد با محلول بتادین و ترکیب بتادین و الکل در سه زمان 1، 3 و 5 دقیقه اسکراب می کردند. در هر بار به صورت تصادفی یکی از شش روش فوق انتخاب می شد. در اولین اسکراب روزانه افراد، در مرحله قبل از اسکراب، بلافاصله بعد از اسکراب و 30 دقیقه پس از اسکراب از انگشتان دست غالب (dominant)آن ها نمونه گیری به عمل می آمد. محیط‎های کشت با کد به آزمایشگاه منتقل و پس از 48-24 ساعت نگهداری در انکوباتور 37 درجه مورد مطالعه از نظر تعداد کلونی های میکروبی و نوع آن ها قرار می گرفتند.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که بیش ترین باکتری های رشد یافته شامل استافیلوکوک ساپروفیتیکوس، استافیلوکوک اپیدرمیس، گونه های میکروکوکوس و گونه های باسیلوس هستند. اسکراب با هریک از محلول های بتادین یا ترکیب بتادین و الکل و با هر یک از زمان های تعیین شده (یک، سه و پنج دقیقه) توانست کلونی های میکروبی دست ها را به طور معنی داری کاهش دهد به طوری که این کاهش کلونی ها تا 30 دقیقه پس از اسکراب نیز با قی می ماند.
    نتیجه گیری: با توجه به این که اثر بخشی بتادین و ترکیب بتادین و الکل تفاوت معنی‎داری نداشت و از طرفی مصرف الکل همراه با بتادین ممکن است در ایجاد خشکی پوست و تحریکات بعدی آن اثر گذار باشد، توصیه می شود از محلول بتادین به تنهایی استفاده شود.
    کلیدواژگان: اسکراب، اسکراب جراحی، بنادین، الکل، دست شستن
  • بیژن خراسانی، عبدالرحیم قلی زاده پاشا صفحه 139
    سابقه و هدف
    عوارض زخم های جراحی (بخصوص عفونت زخم) یکی از مشکلات قابل طرح در بخش های جراحی است. عوارض زخم های جراحی به دو دسته زودرس و دیررس تقسیم می شوند. از عوارض شایع و زودرس زخم های جراحی می توان هماتوم، سروما و عفونت زخم را نام برد. درسال های اخیر استفاده از تکنولوژی مانند دخالت لاپاراسکوپی تحولی عظیم در جراحی های عمومی و تخصصی بوجود آورده است.
    مواد و روش‎ها: این بررسی بر روی 210 بیمار از بیماران بستری شده در بیمارستان میلاد از سال 84-82 که تحت عمل قرار گرفته بودند انجام شده است. بیماران به دو گروه A که به روش باز و گروهB که به روش لاپاراسکوپی عمل شده بودند تقسیم شدند. بیماران بصورت تصادفی ساده کاندید دو روش می شدند و تست آماری این مطالعه، آزمون نسبتی بوده و مطالعه به روش تجربی (Experimental) وبه صورت Clinical trial مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها: از کل بیماران، تعداد 130 بیمار زن و80 بیمار مرد بودند. میزان وفور نسبی عوارض زودرس زخم های جراحی در 106 بیمار که به روش باز و 104 بیمار که به روش لاپاراسکوپی تحت عمل قرار گرفته بودند به ترتیب 8 مورد و 1 مورد بود (0.05> P).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که در روش لاپاراسکوپی برخلاف روش باز، به خاطر آسیب بافتی کمتر نیاز به دیسکسیون کمتر و به خاطر احتمال آسیب کمتر به عروق خونی عوارض زودرس زخم های جراحی کمتر رخ می دهد.
    کلیدواژگان: عوارض زخم جراحی، لاپاراسکوپی، جراحی باز
  • منصور مشرقی، صدیقه ملایی، زهرا غلامی، شیما تولایی صفحه 145
    سابقه و هدف
    استفاده از گیاهان داروئی برای درمان بیماری ها یکی از مفید ترین راه ها بوده است که کم ترین اثرات جانبی را ایجاد می کند. سویه های باکتری E.coli 0157 یکی از خطرناک ترین عوامل بیماری زای دستگاه گوارشی می باشند که تا به حال جان تعداد زیادی را در اقصا نقاط جهان گرفته است لذا یافتن عصاره گیاهی که بر رشد این سویه مقاوم تاثیر بگذارد می تواند در تهیه داروهای موثر کمک زیادی نماید.
    مواد و روش‎ها: در این تحقیق علاوه بر روش های معمول نظیر تعیین MIC، چاهک پلیت یا دیسک حاوی عصاره گیاهی سعی شده است اثر عصاره گیاهی بر روی مراحل مختلف رشد باکتری با استفاده از اسپکتروفتومتری و رسم تعداد زیادی منحی رشد بطور دقیق تری سنجیده گردد. بدین منظور سویه غیر بیماریزا E.coli 0157 (NCTC 1290) به عنوان مدل از دانشگاه آبردین انگلستان سفارش داده شد و بعد از بررسی های لازم مراحل مختلف رشد آن در حضور عصاره الکلی گیاهان اوکالیپتوس Eucalyptus globulus، گردو Juglans regia، ویتکس یا پنج انگشت Vitex angus castus بررسی گردید.
    یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف قابل ملاحظه ای در مراحل رشد سویه باکتری مزبور در حضور و یا عدم حضورعصاره های الکلی اوکالیپتوس و گردو مشاهده نمی گردد. البته گیاه ویتکس اثر ممانعت کنندگی قابل ملاحظه ای بر رشد باکتری مزبور در زمان های 4-11 ساعت بعد از تلقیح داشته است که این اثر در مراحل اولیه رشد باکتری مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری: نتایج بدست آمده می تواند استنباط جدیدی در درک هر چه دقیق تر اثرات ضد میکروبی گیاهان داروئی بر روی مراحل رشد باکتری ایجاد کند که خود راه گشای هر چه موثرتر استفاده کردن از آن در زمان مناسب باشد.
    کلیدواژگان: باکتری Ecoli 0157، گیاهان داروئی، منحنی رشد، اسپکتروفنومتری، اثرات ضد میکروبی
  • محمدرضا نیکمرام صفحه 155
    سابقه و هدف
    نقش کانال یا گیرنده رایانیدینی در فعالیت پیس‎میکری سلول‎های قلبی نقشی مطرح و مناقشه برانگیز می‎باشد. این مطالعه به منظور تشخیص تاثیر نقش گیرنده رایانیدینی بر طول دوره قلبی پتانسیل عمل گره سینوسی- دهلیزی و دهلیزی- بطنی قلب خرگوش انجام گرفته است.
    مواد و روش‎ها: بعنوان مهار کننده اختصاصی گیرنده رایانیدینی، اثرات 2/0 و 2 میکرو مولار رایانیدین بر طول دوره پتانسیل عمل مورد بررسی قرار گرفت. پتانسیل عمل از سطح آندوتلیومی گره سینوسی- دهلیزی و گره دهلیزی-بطنی سالم و دست نخورده در قبل و بعد از مصرف رایانیدین بطور جداگانه و توسط دو میکروالکترود فلزی ثبت و اندازه‎گیری شد. از روش تجربی که مداخله‎ای بوده استفاده شد. از تست t جفت شده و مستقل برای آنالیز داده ها استفاده شد.
    یافته ها: مهار گیرنده رایانیدینی با 2/0 و 2 میکرو مولار رایانیدین موجب افزایش طول دوره پتانسیل عمل به ترتیب 3/4±6/11 و 75/6±30 درصد در گره سنوسی- دهلیزی و3/6±5/18 و 11 ±65 درصد در گره دهلیزی- بطنی شد. این اثر در گره دهلیزی– بطنی بطور معنی داری (05/0< p) بیش‎تر از گره سینوسی– دهلیزی است.
    نتیجه گیری: گره سینوسی– دهلیزی و گره دهلیزی– بطنی خرگوش، پاسخ‎های کاملا متفاوتی به مهار گیرنده رایانیدینی نشان دادند که منعکس کننده توزیع متفاوت جریان مذکور در فعالیت پیس‎میکری گره های قلبی خرگوش می‎باشد. اما ازآنجا که رایانیدین موجب متوقف شدن فعالیت پیس‎میکری در هیچ یک از نمونه های بافتی دو گره نشده است بنابراین می‎توان گفت که احتمالا گیرنده رایانیدینی نقش مطلقی در تولید پتانسیل عمل گره ها ندارد.
    کلیدواژگان: گره سینوسی، دهلیزی، گره دهلیزی، بطنی، طول دوره پتانسیل عمل، رایانیدین، گیرنده رایانیدینی
  • میترا رحیم زاده کیوی، مصطفی حسینی، محمود محمودی، کاظم محمد صفحه 161
    سابقه و هدف
    مطالعات اخیر نشان داده است که تغذیه با شیر مادر چه از نظر اجتماعی- اقتصادی و چه از لحاظ روانی و عاطفی تاثیر بسزائی در رشد روانی و عاطفی و نیز سلامت جسمی کودک دارد. هدف اصلی این مطالعه، تعیین عوامل مؤثر بر طول مدت شیردهی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی استان مازندران با استفاده از آنالیز بقاء می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای تنظیم و اطلاعات مورد نیاز با مصاحبه از 480 مادر که دارای حداقل یک کودک 2 تا 3 ساله بودند جمع آوری گردید. برای شناسایی عوامل مؤثر بر طول مدت شیردهی از مدل رگرسیونی مخاطره متناسب کاکس استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که میانه شیردهی 22 ماه و میانگین آن 21 ماه با انحراف معیار 6/4 می باشد. همچنین در 9/1 درصد از کودکان طول مدت شیردهی کمتر از6 ماه بوده است، در6/5 درصد بین 6 تا 12 ماه، در 9/17 درصد بین 12 تا 18 ماه، در 1/65 درصد بین 18 تا 24 ماه و در 5/9 درصد بیش از 24 ماه بوده است. برای شناسایی متغیرهای مؤثر بر طول مدت شیردهی تمام متغیرهایی که در آنالیز تک متغیره کاکس معنی دار شده بودند را در یک مدل چند متغیره کاکس وارد کرده و با روش گام به گام مبادرت به یافتن مؤثرترین فاکتورها نمودیم. متغیرهای محل سکونت، چند قلویی، اشتغال مادر، نوع حاملگی، دادن شیر غیر مادر، دادن چای و سایر دم کرده ها، تعداد دفعات شیردهی، حمایت و تشویق همسر مؤثرترین عوامل بر طول مدت شیردهی بودند.
    نتیجه گیری
    با استفاده از مدل نهایی به دست آمده احتمال تداوم شیردهی در 6، 12، 18، 22 و 24 ماهگی به ترتیب 2/99، 0/95، 5/79، 0/50 و 2/8 درصد به دست آمد.
    کلیدواژگان: شیردهی، آنالیز بقاء، مدل مخاطره متناسب کاکس، عوامل موثر
  • زهرا رضا سلطانی، بهروز توانا، مهسا عاشقان*، فاطمه دهقانی زاده صفحه 171
    سابقه و هدف

    زمان هدایت مرکزی موتور، زمان تحریک در راه های قشری نخاعی (کورتیکواسپاینال) را نشان می دهد. طولانی شدن آن در نتیجه نارسایی هدایت در فیبرهای قطور میلین دار و در وضعیت های پاتولوژیک مانند میلوپاتی ناشی از اسپوندیلوزیس گردنی، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری های موتور نورون روی می دهد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش تحریک مغناطیسی ریشه پاسخ تاخیری موج F برای محاسبه زمان هدایت محیطی موتور و تخمین زمان هدایت مرکزی موتور با این دو روش است.

    مواد و روش ها

    در این طرح، 39 داوطلب سالم با در نظر گرفتن سن، جنس و طول اندام فوقانی شرکت کردند. روش کار به این صورت بود که زمان کل هدایت موتور با قراردادن سیم پیچ مغناطیسی در فاصله 7 سانتی متر خارج از CZ به دست آمد. زمان هدایت محیطی موتور با قراردادن همان سیم پیچ روی زائده خاری مهره C7 ثبت شد. بار دیگر زمان هدایت محیطی موتور با استفاده از تکنیک های متداول مطالعات هدایت عصبی و ثبت پاسخ تاخیری موج F به دست آمد. در همه موارد، عضله هدف ابدوکتور پولیسیس برویس دست چپ بود و تحریکات نیز در همان سمت انجام شد.

    یافته ها

    زمان کل هدایت موتور به طور متوسط 7/19 میلی ثانیه، زمان هدایت مرکزی موتور با تحریک مغناطیسی ریشه، 3/7 میلی ثانیه و با استفاده از موج F، 8.4 میلی ثانیه بوده است. بین زمان هدایت مرکزی و محیطی موتور با طول اندام فوقانی ارتباط معنی داری بدست آمد. اما با سن و جنس ارتباط معنی داری وجود نداشت. محاسبه زمان هدایت مرکزی با استفاده از پاسخ تاخیری موج F نسبت به تحریک مغناطیسی ریشه کوتاه‎تر بود. (002/0 = P)

    نتیجه گیری

    تحریک مغناطیسی یک روش غیر تهاجمی، بدون درد و با عمق نفوذ زیاد است. دانستن مقادیر نرمال و انتخاب بهترین روش تحریک می‎تواند در تشخیص و پیش آگهی بیماری های سیستم عصبی موثر باشد.

    کلیدواژگان: زمان هدایت مرکزی موتور، پاسخ تاخیری موج F، تحریک مغناطیسی
  • سیدمهدی سادات هاشمی، راهب قربانی، حسام الدین عسگری مجدآبادی، فریده خلج آبادی فراهانی، بهروز کاوه یی صفحه 177
    سابقه و هدف
    یائسگی نشان دهنده قطع حیات قاعدگی و رویدادی عمومی برای همه زنان است که معمولا بین سنین 55-45 سالگی و یا حتی زودتر نیز رخ می دهد. بنابراین تغییرات سن یائسگی زیاد است. مطالعات گوناگونی در ایران و جهان نشان داده اند که سن یائسگی می تواند بالقوه به عوامل متعددی از جمله نژاد،خصوصیات ژنتیک، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، وضعیت باروری، فعالیت بدنی، تغذیه، رفتارهای جنسی، بیماری ها و... بستگی داشته باشد. با این وجود، در نتایج به دست آمده، تناقض‎های زیادی وجود دارد که به متدولوژی مطالعه بستگی دارد. این مطالعه به منظور تحلیل متدولوژی های برآورد سن یائسگی و عوامل مؤثر بر آن و نیز بیان نقاط ضعف و قوت مطالعات انجام شده در این زمینه صورت گرفته است.
    مواد و روش‎ها: متدولوژی های طولی و مقطعی مناسب برآورد سن یائسگی و عوامل مؤثر بر آن به همراه روش‎های آماری که می تواند متناسب با هر متدولوژی به کار گرفته شود، معرفی و تشریح شده اند.
    یافته ها
    یافته های کل مقالات چاپ شده در زمینه برآورد سن یائسگی توسط پژوهش‎گران ایرانی در مجلات معتبر داخلی و خارجی(13 مورد)، بطور خلاصه لحاظ شده است. در این مقالات هدف اصلی و یا یکی از اهداف اصلی برآورد سن یائسگی بوده است. همچنین برخی از کارهای مهم انجام شده در خارج از کشور را نیز کنار آنها معرفی نموده ایم.
    نتیجه گیری: با توجه به بررسی های انجام شده به نظر می‎رسد که برآورد سن یائسگی به سادگی ممکن نمی‎باشد و تقریبا همه مطالعات انجام شده در کشور و نیز برخی از مطالعات انجام شده خارجی از ضعف متدولوژی و روش‎های تحلیل برخوردار بودند که این کفایت و صحت نتایج آنها را خدشه دار می کند. به منظور رفع این مشکلات استفاده از متدولوژی های این مقاله توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سن یائسگی طبیعی، عوامل موثر، برآورد، متدولوژی، همگروهی، مقطعی، روش های آماری
  • محمدصادق رضایی، پرویز طباطبایی، فریده نجات، مرمی خیرخواه، تینا هدایت صفحه 187
    آبسه ساب دورال نخاعی، بیماری نادری است و اغلب مواردی که گزارش شده اند بعد از بلوغ می باشد. میزان بروز دقیق آن نامشخص است. تشخیص بیماری بوسیله MRI صورت می گیرد. اگر تشخیص و درمان زود هنگام باشد، از مرگ و میر و عوارض پیشرونده آن جلوگیری خواهد شد.
    طی مدت 10 سال، 4 مورد از آبسه ساب دورال نخاعی در بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران بستری و درمان شدند که در کشت از محتویات آبسه آنها یک مورد پروتئوس و یک مورد اشرشیاکولی رشد کرد. برای هر چهار بیمار هم درمان طبی و هم جراحی منظور گردید. بعد از 6-4 هفته درمان، بهبودی کلیه علایم مشاهده گردید. و این علیرغم اکثر گزارشات مبنی بر نادر بودن بیماری در بچه های زیر ده سال است، هرچهار بیمار ما زیر3 سال بودند.
    کلیدواژگان: آبسه ساب دورال نخاعی، درمال سینوس، آبسه اپیدورال نخاعی
  • مریم عزیززاده، محمدرضا تمدن صفحه 191
    درماتیت تماسی تحریکی نوعی فرایند التهابی پوست است که به دنبال تماس مستقیم با محرک یا محرک های خارجی که توانایی ایجاد تحریک در محل تماس را دارند بوجود می آید. در این گزارش یک زن 50 ساله که به دنبال تماس با سنجد دچار یک نوع درماتیت تماسی شدید شده است معرفی می شود.
    کلیدواژگان: درماتیت تماسی تحریکی، سنجد
|
  • S. Abdollahi Fakhim, N. Dostmohammadian, G. Davarmoin Page 111
    Introduction
    Tonsillectomy, with or without adenoidectomy, is the most common surgical operations which is performing in the field of ear, pharynx and nose. The most common serious complication following tonsillectomy is postoprative hemorrhage that it could threat patient’s life and occurs intraoperatively, immediate postoperatively (within 24 hours post-operation) or delayed (24 hours after operation).
    Materials And Methods
    The current survey was a cross- sectional study, which performed according to the records of patients who had an adenotonsillectomy and involved with hemorrhage after the surgery in Tabriz children hospital from April 1999 to June 2002. In addition, the patients were needed for a surgery with general anesthesia to control the hemorrhage.
    Results
    Postoperative hemorrhage was observed in 17 out of total 1107 patients (1.53%) and the most common indication of surgery was both infective and obstructive causes. 94.1% of these patients involved with primary hemorrhage and the cause of hemorrhage was disorder in hemostasis in 70.6 % of patients. The most common ages of hemorrhage was 8 and 12.
    Conclusion
    By establishment of exact hemostasis following surgery and the control of tansillar fossa and nasopharynx for remaining tissues, hemorrhage could be decreased. In addition, the rate of mortalily after surgery could be significantly decreased by the control of patients for the first 24 hours after surgery, that it says, the control of vital signs and tonsillar fossa for probability of hemorrhage and its treatment.
  • H. R. Joshaghani, A. R. Bandegi Page 117

    Intorduction: Despite of success in treatment of cardiovascular diseases by drugs and other methods, cardiovascular diseases and myocardial infarction are the most common causes of death in the developing countries. Many reports have been published about correlation between free radicals and increase of homocysteine with atherosclerosis pathogenesis. The aim of this research was to study the correlation between the heaelevation of homocysteine with changes of superoxide dismutase (GPx) activity after myocardial infarction. Matrials and

    Methods

    This research was a descriptive cross-sectional study that performed in 2006. In fasting condition, blood was taken from 48 patients and 48 normal healthy people under 76 years old. Serum homocysteine was determined by ELISA method, erythrocyte GPx (rGPx) activity assayed by Randox company kit and serum GPX (sGPx) activity assayed by Cayman chemical company kit.

    Results

    36 men and 12 women were in the patien group, while the control group included 29 men and 19 women. The mean of homocysteine in patients were 30.3 ± 5.3 µmol/L and in controls were 11.1 ± 3.1 µmol/L, that it showed a significant difference between two groups (p<0.001). The mean activity of sGPx in patients and controls were 2705 ± 2078 U/g Hb and 2509 ± 2450 U/g Hb, respectively. The mean activity of rGPx in patients and controls were 47.8 ± 25.6 U/ml, 44.8 ± 24.6 U/ml, respectively.

    Conclusion

    In this study, an increase in homocysteine, sGPx and rGPx was observed in patients in compared with controls; however the increase of GPX was not significant. It seems that the elevation of GPX is due to cellular damages. This enzyme inhibits free radicals.

  • F. Ghardashi Page 123
    Introduction
    Tens of milion people undergoing surgery each year in the world. Surgery is a stress that creates physiological responses (endocrine) and psychologic stress (fear,anxiety). Prolonged anxiety, if unrecognized, creates stress which may subsequently harm the patient and delay recovery. This study was intended to assess factors affecting peroprative anxiey of the patients.
    Materials And Methods
    This descriptive-analytical study involved 100 patients who admited on the general surgery wards in the hospitals of Mashhad. The patients were selected by objective-bused sampling method and a state- trait Anxiety inventory questionnair was filled for each patient in the evening and morning (immediatelly pre-oprative) prior to surgery. Data analysis was performed using SPSS software.
    Results
    Our result indicated that a significant differnce between the mean evening anxiety () and mean morning anxiety p <). In addition, the following factors were found to be affecting preoprative morning anxiety: sex, asleep night prior surgery, waiting more than hours, finacial problems, occupation and companion (R).
    Conclusion
    Given the factors that have influence on preoprative anxiety, and some these factors are preventable, it is suggested that a systematic planning for recognition these factors in order to minimize their effects are prepared in surgery wards
  • A.A. Ghods, G. Irajian Page 131
    Introduction
    Surgical site infection (SSI) is one of the common complications in postoperative period. SSI is induced with microorganisms that spread by surgeon, assistant and etc. Surgical scrub could reduce colony count of hands. This reduction can reduce the potential of SSI. Disinfection solutions are one of most important in scrub efficacy. These solutions have specific advantage and disadvantage. It seems that compound solutions have more efficacy in compared with each of these solutions alone. This study was designed to survey the effect of betaine and alcohol compound in surgical scrub.
    Materials And Methods
    With approval of the ethics committee of the medical university, 40 volunteers including surgeons, operating room technicians, nurses, resident and operating room students were selected. Scrub with each of these solution was performed in one, three and five minutes. Each volunteers scrubbed with povidone iodine 7.5% alone or a compound solution of povidone iodine and alcohol in a duration of 1, 3 and 5 minutes. They selected one of the 6 methods randomly. In first day, scrub sampling were taken on blood agar nutrient plates using the finger impression (dominant hand) technique before, immediately after and 30 minutes after scrub. The plates were then labeled and transported to a separate laboratory. The sample plates were incubated for 24-48 hours at 37Oc temperature. Colony forming units and the type of bacteria on sample plates were then recorded.
    Results
    Results showed that most of bacteria were Staph. Saprophyticus, Staph. Epidermis, Micrococcus spp., Bacilus spp. Scrub with betadine or betadine and alcohol compound in each of 1, 3 and 5 minute duration, could reduce hand colony counts effectively. This reduction was continued until 30 minutes after scrub.
    Conclusion
    Both applied methods in this study, betadine alone and betadine and alcohol compound, had equal effects on scrub. Given the drying and irritation effecst of alcohols on skin, we recommend to use of betadin alone for scrub.
  • B. Khorasani, A. Gholizadeh Pasha Page 139
    Introduction
    Incidence of early wound related complications was assessed in laparoscopic versus open abdominal surgeries. Complications of surgical wounds (esp. wound infections) are considered as a major problem in surgery wards. Complications of surgical wounds are classified as early and late. Common and early complications are hematoma, seruma and wound in fection.
    Materials And Methods
    Medical records of 104 elective laparoscopic (A) and 106 diagnosis matched open surgeries (B) including appendectomy, cholecystectomy, ventral hernia repair, and bariatric surgery were prospectively reviewed. Study data included patients`sex, age, wound class, type of operation, and occurrence of early wound related complications. Surgical wounds were evaluated for presence of early complications during the post-op period and 10 to 15 days after the operation.
    Result
    The two groups were not different with respect to age, sex and wound classes. No patients in group A and 7 patients in group B developed wound infection. (P<0.05) Incidence of Hematoma was similar in the two groups; one case in each. No patient in the two groups experienced seruma and wound dehiscence. Gender, age and wound classes were not associated with higher rates of wound complications.
    Conclusion
    Laparoscopic surgery significantly reduced the incidence of early wound complications, specially wound infection, and is a safe and effective alternative to conventional open procedures.
  • M. Mashreghi, S. Mollaie, Z. Gholami, S. Tavallaie Page 145
    Introduction
    Usage of medicinal plants for treatment of pathogenic diseases is one of the most promising methods, which have minimum side effects. The strains of E.coli 0157 are the most dangerous gastrointestinal tracts pathogens causing death worldwide. Therefore, a medicinal plant extract with potential for treatment of this disease would be quite effective medics.
    Materials And Methods
    In the present study, the effect of plant extracts on the different phases of bacterial growth was precisely determined using spectrophotometery, besides routine methods such as MIC, drop plate and disc plate. To peforming this study, E.coli 0157 (NCTC1290) was obtained from the university of Aberdeen, and following the initial characterization of the bacterium, the different phases of bacterial growth were investigated in the presence of the plant extracts of Eucalyptus globulus, Juglans regia and Vitex angus castus.
    Results
    The results showed that the alcoholic plant extracts of E.globulus and J. regia had no significant influence on the growth of above strain of E.coli. However, the extract of V. angus custus had an inhibitory effect on bacterial growth 4-11h after inoculation, while such effect was not observed at the early stages of bacterial growth.
    Conclusion
    These results could provide a better understanding and perception of the antimicrobial effects of plant medicines on bacterial growth phases, which facilitates their applications.
  • M. R. Nikmaram Page 155
    Introduction
    The role of ryanodine canal/receptor current on the pacemaker activity of heart cells is controversial. This study was performed to characterize the effects of ryanodine receptor (RyR), on the cycle length (CL) of action potential of the sinoatrial node (SAN) and the atrioventricular node (AVN) of rabbit heart.
    Materials And Methods
    As a specific blocker of the RyR, the effects of 0.2 and 2 micromolar of Ryanodine on action potential CL was investigated. The action potential was recorded and measured from endothelial surface of intact SAN and AVN by two separated metal microelectrode before and after using ryanodine. The experimental method used, was intervention. Data analysis was performed using independent and paired T test
    Results
    Inhibition of RyR by 0.2 and 2 M of Ryanodine prolonged CL by 11.6±4.3 and 30±6.75 % in SAN preparations and by 18.5 ± 6.3 and 65±11 % in AVN preparations. This effect was significantly (p< 0.05) longer on AVN than SAN.
    Conclusion
    Rabbit SAN and AVN showed distinct different responses to the inhibition of RyR, which reflects the variation in contribution of this current to the pacemaker function of the cardiac nodes in the rabbit. As ryanodine did not cease pacemaker activity of any tissue preparation for two nodes; therefore, it is possible to say that ryanodine receptor has no absolute role in generating action potential of nodes.
  • M. Rahimzadeh, M. Hosseini, M. Mahmoodi, K. Mohammad Page 161
    Introduction
    The recent studies have shown that breastfeeding is beneficial for both physical and mental health of baby. In addition, it is very important with respect to the socio-economical status of family life and the society. The aim of this study is to identify the influence of some factors on duration of breastfeeding in Mazandaran province with survival analysis.
    Material And Methods
    This cross-sectional study was performed on 480 mothers who had at least one baby aged 2-3 years. A questioner was completed for all mothers by interview. Data analysis was carried out using the Cox Proportional Hazard Regression model.
    Results
    The results of study showed that the breastfeeding median was 22 month and mean (SD) was 21(4.6) months. In addition, the results showed that 1.9% of babies who had breastfeeding were less than 6 months old, 5.6% between 6 and 12, 17.9% between 12 and 18, 65.1% between 18 and 24 and 9.5% more than 24 months old. To detect effective factors on the duration of breastfeeding, the Cox regression was used and then significant factors were entered in a multiple Cox regression to remove the potential confounders. It was found that residencey place (urban or rural), having twin babies, mother jobs, the type of pregnancy, using other milk, drinking tea or water to babies before the age of 4 months, number of breastfeeding per day, and finally supporting and promoting by husband were among the significant effective factors on the breastfeeding duration.
    Conclusion
    On the basis of the final model the probability of continues breastfeeding at 6, 12, 18, 22 and 24 months were 99.2, 95.0, 79.5, 50.0 and 8.2 percent respectively.
  • Z. Reza Soltani, B. Tavana, M. Asheghan, F. Dehghani Zade Page 171
    Introduction

    Central motor conduction time (CMCT) includes time for excitation of the corticospinal pathways and transmission along those tracts. Data obtained by cortical magnetic stimulation are helpful in some clinical situations such as multiple sclerosis, cervical spondylosis, motor neuron disease, and etc. However, using different methods for peripheral motor conduction time (PMCT) demonsrates two different results. In this study, we used two methods to compare CMCT from F- wave latency and spinal root magnetic stimulation. Also, this study was performed to determine normal values, effects of sex, age and upper limb length. Matrials and

    Methods

    Magnetic stimulation of the cortex and cervical spinal roots was performed on 39 healthy subjects. Responces were recorded from the abductor pollicis brevis (APB) muscle. F-wave study was performed in the median nerve. Subtraction of total motor conduction time (TMCT: cortical response) and PMCT by F-wave and cervical root stimulation, shows CMCT.

    Results

    The results showed 19.7 ms for TMCT, 7.3 ms for CMCT of root stimulation and 4.8 for F-wave based CMCT. CMCT to the APB correlates with upper limb length but no with age or sex.

    Conclusions

    The CMCT calculated by subtracting F- wave latencies measured to APB after transcranial stimulation was shorter than the one obtained after magnetic root stimulation.

  • S. M. Sadat-Hahsmi, R. Ghorbani, H. Askari Majdabadi, F. Khalajabadi Farahani, B. Kavehie Page 177
    Introduction
    Menopause, cessation of menstruation, is a public event for all women that occur between the ages of 45-55 (or even sooner). A variety of researches done in Iran and the rest of the world show age at menopause can depend on numerous factors such as race and genetics, socio-economics, history of fertility, physical activity, nutrition, sexual behaviors, diseases and etc. However, there are inconsistencies between results from different researches which can be related to methodology and methods of analysis. Present research has been done to analyze methodologies which estimate age at natural menopause and its associated factors by considering their power and weakness points.
    Methods
    The cohort and cross-sectional methodologies to estimate age at natural menopause are introduced as well as appropriate statistical techniques to determine effective factors.
    Results
    Iranian and the some foreign papers, which their main object or one of the principle objects was estimating age at menopause, are introduced and analyzed.
    Discussion
    The results show that prediction and estimation of age at menopause are more complicated than it seems. Nearly all Iranian and some foreign surveys are poor in methodology and methods of analysis which decreases the efficacy and correctness of their findings.
  • M. S. Rezaee, P. Tabatabaee, F. Nejat, M. Kheyrkhah, T. Hedayat Page 187
    Bacterial abscesses involving the spinal canal are associated with a high morbidity and mortality. Most frequently, these lesions are found in the epidural, rarely in the subdural spaces. Spinal subdural abscess is rare. The exact incidence of the spinal subdural abscess(SSA) is unknown and the most affected region is the thoraco-lumbar spine. The timing for MRI is very important when the clinician notices these symptoms in the patient. Early diagnosis and emergent treatment is vital to prevent the formation or progression of neurologic deficits. Although the most common bacterial source is Staphylococcus aureus, bacterial sources were proteus and E.coli in the patients. In this report, we presented four patients with SSA in the thoraco lumbar region. Over the last 10 years, four cases of spinal subdural abscess were admitted and treated at Tehran Children Medical Center. All of four cases were under 3 years old and surgically and medical treated. All four patients were received antibiotics for a period of 4-6 weeks and showed remarkable recovery.
  • M. Azizzadeh, M. R. Tamadon Page 191
    A case of sever bullous irritant contact dermatitis in uncommon site in a 50 year-old woman secondary to contact with angustifolia fruit is reported. She developed multiple bullous lesions on anterior of her trunk. We found no prior clinical report of contact dermatitis due to Elaeagnus angustifolia. In a broad sense, Irritant contact dermatitis represents the cutaneous response to the physical and toxic effects of a wide range of environmental exposure. Irritant contact dermatitis has a spectrum of clinical features, ranging from a little dryness, redness or chapping through various type of eczematous to an acute caustic burn.