فهرست مطالب

کومش - سال هشتم شماره 4 (پیاپی 24، تابستان 1386)

فصلنامه کومش
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 24، تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/05/23
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علی اکبر مقدم نیا صفحه 193
    سالانه هزاران مورد مرگ در اثر مسمومیت های داروئی در دنیا گزارش می شوند. مسمومیت های تصادفی عمدتا در بچه ها و بزرگ سالان بالای 50 سال سن رخ می دهند، در صورتی که مسمومیت عمدی مثلا از نوع خود مسموم سازی یا خودکشی بیش تر در سنین نوجوانی و جوانی دیده می شود. فهم الگوی مسمومیت ها به پیش گیری از آن ها خصوصا کاهش وقوع موارد خودکشی، کمک شایانی می کند. ضمنا کاهش موارد مسمومیت های اتفاقی و سایر انواع مسمومیت ها مثل مسمومیت های ناشی از شغل نیز کمک می کند. اغلب مواد شیمیایی، بالقوه قادر به ایجاد مسمومیت می باشند خصوصا اگر در شرایط مناسبی برای بروز آثار خود قرار گیرند. یکی از این شرایط مصرف خارج از حدود دوزهای توصیه شده است. در واقع در مورد داروها خصوصا مصرف بیش از حد یا اوردوز می تواند سبب بروز آثار سمی شود. به عبارت دیگر در دوزهای بالاتر از حد معمول دیگر داروها نقش درمانی نداشته و به عنوان سم تلقی می شوند. اصلاح این نگاه در جامعه و نیز استفاده از ابزار موثر آموزش و تثبیت مراکز اطلاع رسانی سموم و مسمومیت ها، در کاهش مرگ و میر و آسیب های اجتماعی ناشی از داروها و سموم می تواند نقش بسیار موثر و جدی داشته باشند.
    کلیدواژگان: مسمومیت دارویی، مسمومیت شیمیایی، مسمومیت اتفاقی، خود مسموم سازی، خودکشی، مسمومیت اطفال
  • محمد عموراده خلیلی صفحه 205
    استفاده از ابزار مناسب در ارزیابی کودکان، نقش مهمی را در توان بخشی آنان ایفا می نماید چون ارزیابی دقیق اطلاعات مفید و موثری را جهت تشخیص و درمان زود هنگام برای درمان گران فراهم می آورد. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارزیابی های حرکت شناسی در توان بخشی کودکان با اختلالات حسی و حرکتی است. در این مطالعه برخی شیوه های ارزیابی شامل تون عضلانی، ارزیابی فونکسیونل، ارزیابی دامنه حرکتی، ارزیابی رفلکس های حرکتی، تست های حسی و حرکتی در حرکات ظریف و بزرگ برای کودکان مورد ارزیابی قرار گرفته اند. و بطور خلاصه، شیوه های رایج ارزیابی حسی و حرکتی کودکان از جنبه های مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: ارزیابی کودکان، ارزیابی حرکتی، ارزیابی توانبخشی، ارزیابی عملکردی، رفلکس های حرکتی
  • فاطمه شاهسواری، محمد اسلامی، محمدحسین فره وش صفحه 211
    سابقه و هدف
    بتا تالاسمی ماژور یک اختلال خونی است که به علت تولید ناکافی هموگلوبین کار آمد و نیز عدم تعادل و تجمع نامناسب زنجیره های گلوبینی سبب بروز علائم بالینی می شود. خون سازی در استخوان های صورت می تواند سبب بروز تغییرات در صورت شده و در اصطلاح صورت آن ها شبیه موش خرما می شود. خون سازی در استخوان ماگزیلا سبب برجستگی ماگزیلا شده، می تواند سبب بروز مال اکلوژن در این بیماران شود. در مورد وضعیت اکلوژن موجود دراین بیماران اختلاف نظر وجود داشته و علیرغم شیوع بیماری بتاتالاسمی در کشور ما، مطالعات بسیار اندکی در مورد اختلالات اکلوژنی این بیماران صورت گرفته است. هدف این مطالعه بررسی فراوانی مال اکلوژن با استفاده از طبقه بندی WHO و Angle و نیز بررسی Overjet، Overbite، Crossbite، Openbite، Spacing، و Crowding در بیماران بتا تالاسمی ماژور و مقایسه آن ها با گروه کنترل است.
    مواد و روش ها
    نوع مطالعه مقطعی(cross sectional) با انتخاب گروه کنترل بوده است. نمونه گیری تصادفی بوده و70 بیمار بتا تالاسمی ماژور در درمانگاه انجمن تالاسمی ایران (بالای 14 سال)و 70 فرد سالم (مراجعین به دانشکده و همراهان سالم بیماران) از نظر وضعیت اکلوژن مورد بررسی قرار گرفتند. دو گروه از نظر سن و جنس هم سو (match) شدند. محاسبات آماری با استفاده از آزمون های Chi-square و آنالیز واریانس صورت گرفت.
    یافته ها
    از نظر طبقه بندی Angle و WHO گروه بیمار به ترتیب بیش تر اکلوژن کلاس II وگروه 2 (معادل آنومالی شدید) را نشان دادند. در گروه بیمار Overjet افزایش یافته و تنفس دهانی، بیشتر از گروه کنترل مشاهده شد. پس از انجام آزمون آماری، از نظر طبقه بندی Angle WHO، تنفس دهانی و Overjet تفاوت معنی داری بین گروه بیمار و کنترل دیده شد (05/0P<) اما از نظر متغیرهای دیگر تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در بررسی همبستگی بین متغیرهای Angle WHO، و Overjet با میزان فریتین، تنها همبستگی بین طبقه بندی WHO با میزان فریتین دیده شد. همبستگی معنی داری بین Angle WHO، و Overjet با طحال برداری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    وجود انواع مال اکلوژن با شدت بیش تردر گروه بیمار ضرورت تشخیص به موقع و انجام درمان صحیح برای این بیماران را می رساند و در حال حاضر نشان دهنده نیاز این بیماران به اقدامات دندان پزشکی است. با توجه به افزایش طول عمر این بیماران لازم است که این بیماران مورد معاینات مداوم دندان پزشکی و گاهی جراحی فک قرار گیرند زیرا مال اکلوژن نه تنها فانکشن دهان و دندان ها را بلکه زیبایی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: مال اکلوژن، بتا تالاسمی ماژور، طبقه بندی اکلوژن Angle، اورجت (overjet)، طبقه بندی مال اکلوژن WHO
  • بهپور یوسفی صفحه 217
    سابقه و هدف
    اسید رتینوئیک نوع ترانس دارای اثرات مفید و زیان بار است که به نوع کاربرد آن بستگی دارد. هدف این مطالعه بررسی اثرات تزریقی آن در دوران آبستنی بر گلبول قرمز و پلاکت خون محیطی جنین موش سفید بزرگ آزمایشگاهی است.
    مواد و روش ها
    موش های سفید آزمایشگاهی ماده سه ماهه از نژاد ویستار به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و به مدت یک شب در مجاورت جنس نر قرار گرفتند. سپس با مشاهده پلاک واژینال و تهیه اسمیر واژن روز صفر حاملگی تعیین گردید. به حیوانات گروه آزمایش داروی All-Trans-Retinoic Acid (ATRA) در محلول الکل و روغن ذرت به نسبت 1 به 9 و به گروه کنترل فقط محلول الکل و روغن در روز دهم حاملگی از طریق دهان خورانده شد. در روز هیجدهم حاملگی پس از بی هوشی حیوانات، با عمل سزارین، شکم را باز کرده و از ناحیه قلب جنین ها (23سر از هر گروه) نمونه های خونی، در حالی که هنوز ارتباط خونی آن ها با جفت و مادر ادامه داشت به وسیله لوله های موئینه هپارینه، گرفته شده و رنگ آمیزی (گیمسا) شدند. سپس با استفاده از فتوویدئومیکروسکوپ (بزرگ نمائی 100 × برای ابعاد و 40 × برای شمارش) مجهز به گراتیکول صفحه شطرنجی شمارش سلولی انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از T-test و در سطح معنی دار (05/0P<) انجام شد.
    یافته ها
    میانگین تعداد گلبول قرمز در گروه آزمایش (03/4 ±8/216) به طور معنی داری (0001/0P<) کم تر از گروه کنترل (80/4 ± 17/242) بود. همچنین میانگین تعداد پلاکت در گروه آزمایش (64/0 ± 2/ 11) به طور معنی داری کم تر از گروه کنترل (7/0 ± 17/13) عدد بود. نهایتا تفاوت معنی داری بین میانگین قطر گلبول قرمز در گروه آزمایش (08/0 ± 16/6) و کنترل (11/0 ± 9/5) وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های این پژوهش می توان گفت که تزریق اسید رتینوئیک (All-Trans) در دوران حاملگی احتمالا از طریق تداخل در تمایز و تکثیر پیش سازهای سلول ها، موجب کاهش تعداد آن ها شده است.
    کلیدواژگان: اسید رتینوئیک، سلول های خون، هیستومورفولوژی، جنین رت
  • خسرو صادق نیت، داریوش پهلوان * صفحه 223
    سابقه وهدف

    از آنجایی که دندان پزشکان بخاطر استفاده از آمالگام در ریسک مسمومیت با جیوه هستند. این مقاله به منظور بررسی سطح جیوه خون دانشجویان، دستیاران و اساتید دندان پزشکی که با آمالگام کار می کنند و در معرض تماس با جیوه هستند ترتیب یافت تا چگونگی وضعیت بهداشت کار باامالگام بررسی گردد.

    موادو روش ها

    این مطالعه بصورت کوهورت تاریخی طراحی شد و 50 نفر در گروه مورد مطالعه و 50 نفر در گروه غیر مواجهه یافته قرار گرفتند. مطالعه در دانشکده دندان پزشکی تهران در شهریور 85 انجام شد.

    یافته ها

    این مطالعه نشان داد که میانگین سطح جیوه خون گروه دندان پزشکان μg/dl 19632/2 با انحراف معیار 405/1 بود گه زیر حد آستانه مجاز شغلی(μg/dl 5TLV<) برای این فلزاست. در مجموع 2 نمونه از حد آستانه بیش تر بود. این مطالعه همچنین نشان داد که سطح خونی جیوه در گروه دندان پزشکان به شکل معنی داری نسبت به گروه غیر مواجهه یافته بالاتراست (001/0p <).

    نتیجه گیری

    گرچه در حال حاضر بهداشت کار با آمالگام در دانشکده دندان پزشکی مناسب است ولی ارزیابی مرتب میزان جیوه محیط کار و معاینات مرتب پزشکی و آزمایشگاهی توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: آمالگام، جیوه خون، TLV(Threshold limit value)
  • مجتبی ملک، راهب قربانی، مرضیه نامنی، شاهرخ موسوی، فرهادملک، رحیمه اسکندریان، محمد فرانوش، محمدرضاتمدن صفحه 229
    سابقه و هدف
    سقط خود به خودی شایع ترین عارضه حاملگی می باشد. فاکتورهای متعددی در روند سقط مطرح شده که تعدادی از آن ها به اثبات رسیده است. هم چنین تلاش برای یافتن عوامل مسبب جدید ادامه دارد. از جمله عوامل مطرح درسقط خود به خودی عفونت های مزمن می باشد. در مطالعه حاضر ارتباط عفونت با هلیکوباکترپیلوری (HP) با سقط خود به خودی اول مورد بررسی قرارگرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 70 نفر از خانم های باسقط خود به خودی اول و 67 نفر از زنان با زایمان طبیعی درمحدوده سنی 29- 20 سال درشهر سمنان درسال 1384 مورد بررسی قرار گرفتند و برگه مربوط به اطلاعات بیمار با مصاحبه با بیمار تکمیل گردید. سپس 5 سی سی خون از بیماران گرفته و جهت بررسی تیتر IgG اختصاصی هلیکوباکترپیلوری به روش ELISA به آزمایشگاه ارسال شد. با استفاده از آزمون من ویتنی و هم چنین با محاسبه نسبت شانس(Odds Ratio=OR) و فاصله اطمینان مربوطه، تحلیل داده ها درسطح معنی داری 5 درصد انجام شد.
    یافته ها
    میانگین سنی(انحراف معیار) افراد باسقط خود به خودی 6/2±0/23 و افراد گروه شاهد 7/2±8/23 بوده است. توزیع سنی دو گروه تفاوت معنی دار نداشت (076/0=. (P 7/45 درصد از خانم های با سقط خود به خودی اول و 4/25 درصد گروه شاهد، مبتلا به HP بودند. ارتباط معنی داری بین سقط خود به خودی و ابتلا به عفونت HP دیده شد (013/0= P، 46/5-13/1 CI: 95% 48/2= (OR
    نتیجه گیری
    این مطالعه همراهی سابقه عفونت HP باسقط خود به خودی را نشان می دهد. رابطه علت و معلولی بین این دو، نیاز به مطالعات وسیع تری دارد.
    کلیدواژگان: هلیکو باکترپیلوری، سقط خود به خودی اول، عفونت مزمن، عوارض حاملگی
  • محمد رشیدی صفحه 233
    سابقه و هدف
    کمر درد یا رادیکولوپاتی کمری از شایع ترین شکایاتی هستند که مردم را به کلینیک ها و مطب پزشکان می کشاند. بر اساس بررسی های انجام شده، 80% مردم در طول زندگی خود حداقل یک بار به علت کمر درد به پزشک مراجعه می کنند. هدف این مطالعه بررسی میزان شیوع و علل ابتلا به کمر درد در پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی 128 نفر از پرسنل و کارکنان دانشگاه آزاد واحد سمنان در طی سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه پژوهش گر ساخته ای مرکب از اطلاعات دموگرافیک و سوابق ابتلا به کمر درد و نحوه و دفعات ابتلاء و شیوه درمان و سوابق فعالیت ورزشی بود، و نتایج با استفاده از نرم افزارSpss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که 78/75 % افراد مورد مطالعه حداقل یک بار در طول زندگی کمر درد را تجربه کردهاند و میزان شیوع در آقایان بیشتر از خانمها بوده است و کمر درد در دهه سوم زندگی (40-31 سال) شایعتر بوده است که 32/44 % افراد با کمر درد در این دهه قرار داشته اند و 78/50 % افراد مورد مطالعه دارای BMI غیر طبیعی (چاقی درجه یک) بودهاند و بین وزن و میزان ابتلاء به کمر درد و اشتغال کنونی به فعالیت ورزشی و میزان ابتلاء به کمر درد رابطه معنی داری مشاهده شده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به درصد بالای ابتلاء به کمر درد و همچنین رابطه معنی دار اشتغال به فعالیت ورزشی و میزان ابتلاء به کمر درد که نشان میدهد انجام فعالیتهای ورزشی احتمالا باعث کاهش میزان ابتلاء به کمر درد در افراد می شود و نیز چاقی زمینه را برای کمر درد مساعد می کند لزوم توجه بیش تر به آموزش این افراد در زمینه صحیح ایستادن، نشستن و اجتناب از وضعیت های ناصحیح کاری و حمل صحیح اشیاء سنگین و نحوه حفظ و مراقبت از کمر و نرمش های ساده و لازم برای تقویت و انعطاف پذیرنمودن عضلات ناحیه کمر احساس می شود.
    کلیدواژگان: کمر درد، فعالیت های ورزشی
  • زهرا کیاسالاری، محسن خلیلی، فاطمه خوشنویسان صفحه 239
    سابقه و هدف
    درد به عنوان شایع ترین شکایت بالینی و تجربه ای ناخوشایند بیماران را وادار به استفاده از ترکیبات مسکن می سازد. مطالعات اخیر نشان داده اند که ترکیبات آلکالوئیدی آنتی کولینرژیک دارای خاصیت ضددرد قوی هستند. با توجه به وجود ترکیبات آلکالوئیدی آنتی کولینرژیک در بنگ دانه و در نظر گرفتن اینکه در طب سنتی ایران اثر ضد دردی این گیاه ذکر شده است، هدف این مطالعه بررسی اثر ضد دردی مصرف خوراکی و تزریقی عصاره هیدرو الکلی دانه بنگ دانه بر درد حاد و مزمن موش های صحرایی نر به کمک آزمون فرمالین بوده است.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی نر با وزن 350-300 گرم به طور تصادفی از نژاد NMRI انتخاب شدند و عصاره الکلی دانه گیاه بنگ دانه در دوزهای 500 و 1000 و 2000 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی به آن ها (هر دوز عصاره به 10 موش) تزریق شد. همچنین دانه بنگ دانه به صورت خوراکی با نسبت 1 به 14 در غذای استاندارد طی 2 هفته به گروه دیگری از موش ها (8=n) داده شد. سپس میزان درد حاد و مزمن در موش های گروه کنترل (8=n) و گروه های آزمایشی به کمک آزمون فرمالین ارزیابی شد. واکنش ها نسبت به درد بر اساس ملاک های استاندارد ارزیابی درد در آزمون فرمالین بررسی شد. همچنین کاهش درد ناشی از بنگ دانه با اثر داروی ضد درد سدیم سالیسیلات مقایسه شد.
    یافته ها
    آنالیز آماری داده ها نشان می دهد که تزریق عصاره هیدرو الکلی دانه گیاه بنگ دانه در دوزهای مورد آزمایش، درد حاد و مزمن ناشی از آزمون فرمالین را به صورت معنی داری در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد (001/0P<). بعلاوه تجویز خوراکی دانه بنگ دانه موجب کاهش معنی دار درد مزمن ناشی از آزمون فرمالین در مقایسه با گروه کنترل می شود (001/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که تزریق عصاره بنگ دانه با دوزهای اعمال شده، روی درد حاد و مزمن ناشی از فرمالین اثر ضد دردی معنی دار دارد. بعلاوه تجویز خوراکی آن فقط روی درد مزمن ناشی از فرمالین موثر است. این می تواند به دلیل تفاوت مکانیسم اثر تزریقی و خوراکی بنگ دانه در درد حاد باشد.
    کلیدواژگان: درد، بنگ دانه، موش صحرایی، آزمون فرمالین
  • نرگس رفعتی، عباس شاپوری مقدم، راهب قربانی صفحه 247
    سابقه و هدف
    ایران یکی از کانون های مهم لیشمانیوز جلدی در جهان است. در کشور ما کانون های متعددی از این بیماری و به دو نوع شهری و روستایی دیده می شود. شهرستان دامغان یکی از کانون های اندمیک لیشمانیوز جلدی در ایران است که در سال 1378 بیماری به صورت اپیدمی درآمد. با توجه به این که مطالعات اندکی در مورد این بیماری در شهرستان دامغان انجام شده است، این پژوهش به منظور بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک بیماری طی سال های 1384-1378 و بررسی میزان تاثیر مداخلات کنترلی صورت گرفته، انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی است. مطالعه با استفاده از داده های مربوط به حدود 3460 نفر از افراد بیمار، موجود در مرکز بهداشت شهرستان دامغان انجام شد. با استفاده از فرم های خلاصه اطلاعات همه گیر شناسی بیماری سالک و فرم مشخصات فردی بیماران، خصوصیات بیماران و شرایط بالینی آنان از جمله سن، جنس، محل اسکان، سابقه مهاجرت، فصل و سال تشخیص بیماری، و درگیری اعضای مختلف بدن گردآوری شد و توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان بروز بیماری در طی سالهای 78 تا 84 به ترتیب7/1168، 8/558، 1/538، 2/525، 8/578، 548، 312 مورد در صد هزار نفر جمعیت بود. میزان بروز بیماری در روستا بیش تر از شهر، و در مردان بیش تر از زنان بود. شایع ترین محل ضایعات دست ها (55 درصد) و سپس پاها (43 درصد) بود. بیش ترین موارد بیماری در فصل پاییز بوده است که بیشتر مطرح کننده نوع روستایی بیماری می باشد.
    نتیجه گیری
    در حال حاضر، شهرستان دامغان در استان سمنان بدلیل داشتن شرایط مناسب برای انتقال بیماری از مناطق اندمیک لیشمانیوز جلدی محسوب می شود. روند بروز بیماری در طی سال های 84-78 حاکی از کنترل اپیدمی سال 78 می باشد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، اپیدمیولوژی، اپیدمی
  • زهرا افتخاری، علی آقاسعداللهی صفحه 255
    سابقه و هدف
    کسب مهارت خواندن و نوشتن به عنوان موثرترین دستاورد بشری مستلزم وجود سطوح معینی ازمهارت های ادراکی، حرکتی، حافظه (بینایی و شنیداری) و هوش می باشد. تمیز و حافطه بینایی به خصوص از آنجا که محرک های بینایی شکل کلامی می یابند نقش مهمی در فراگیری خواندن ایفا می کنند. پژوهش حاضر به بررسی برخی از توانایی های کودکان پنج ساله درسطوحی از مهارت های بینایی (تمیز بینایی و حافظه کوتاه مدت بینایی – کلامی) می پردازد که بیش ترین ارتباط را با رشد گفتار و زبان نوشتاری دارند. هدف از این تحقیق تعیین میانگین و فاصله اطمینان 95% توانایی کودکان طبیعی (پنج ساله)در هر یک از زمینه های رشدی فوق می باشد تا بتوان شاخص رشد مهم ترین مهارت های بینایی شالوده زبان نوشتاری را تعیین نمود. هم چنین تدوین یک آزمون غربال گری برای تشخیص، آموزش و درمان مهارت های بینایی – کلامی هنجار از ناهنجار است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی و مقطعی است. تمام آمادگی های وابسته به بهزیستی و آموزش و پرورش شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفتند (کل جامعه آماری 2256) و یک پنجم کودکان واجد شرایط (داشتن بینایی و شنوایی سالم٬ تکلم به زبان فارسی یا سمنانی و نداشتن مشکلات گفتاری و زبانی) به طور تصادفی انتخاب شدند.آزمون مهارت های بینایی کودکان بر روی این عده انجام شد.
    یافته ها
    درکودکان 5 ساله فارسی زبان شهر سمنان میانگین ظرفیت حافظه بینایی کلامی 25/3، میانگین تمیز بینایی طرح 12/2 و میانگین تمیز بینایی حروف 62/1 است. در کودکان 5 سال تا 5 سال و 6 ماه میانگین حافظه کوتاه مدت بینایی24/3، میانگین تمیز بینایی طرح 2/2 و میانگین تمیز بینایی حروف 65/1 است. در کودکان 5 سال و 6 ماه تا 6 سال میانگین حافظه کوتاه مدت بینایی27/3، میانگین تمیز بینایی طرح 93/1 و میانگین تمیز بینایی حروف 54/1 است.
    نتیجه گیری
    توانایی تمیز بینایی طرح در کودکان مورد بررسی بهتر از توانایی تمیز بینایی حرف می باشد. توانایی کودکان برحسب اینکه در نیمه اول یا دوم 5 سالگی باشند در کل آزمون ها مشابه است به جز آزمون تمیز بینایی طرح که متولدین نیمسال اول توانایی بهتری نسبت به متولدین نیمسال دوم نشان دادند. در همه آزمون ها هر دو جنس توانایی های مشابهی نشان دادند.
    کلیدواژگان: کودکان پنج ساله، تمیز بینایی، حافظه کوتاه مدت بینایی کلامی
  • غلامحسین حلوانی، محمد علی مروتی شریف آباد، محمدحسین باقیانی مقدم صفحه 261
    سابقه و هدف
    سلامت جامعه کارگری یک کشور به ویژه کشوری که مبنای آن متکی به صنعت می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود مشکلات روانی در بین کارکنان واحدهای صنعتی از معضلات بخش صنعت بوده و شواهدی از آسیب پذیری کارکنان مشاغل صنعتی وجود دارد با توجه به اینکه شرایط خاص معادن از لحاظ وضعیت محیطی و کاری باعث شده که کارگران این بخش یکی از آسیب پذیرترین کارکنان در بخش صنعت و معدن باشند، برآن شدیم تا با بررسی وضعیت سلامت عمومی این کارگران مطالعه ای که زمینه ساز تحقیقات وسیع تر و تعیین کننده نیازهای کارگران همراه با اقدامات عملی برای کاهش مشکلات روانی، اجتماعی و جسمانی کارگران بوده و کارآیی اقتصادی آن ها را افزایش می دهد، انجام دهیم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش توصیفی، مقطعی می باشد که تحت عنوان بررسی سلامت عمومی کارکنان معدن سرب و روی کوشک بافق در پاییز سال 1385 انجام شد. تعداد نمونه 262 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه دو قسمتی بود. که قسمت اول آن مربوط به خصوصیات دموگرافی کارکنان می باشد. قسمت دوم پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ 28)، می باشد که شامل 28 سوال بوده که توسط افراد و بررسی های متعدد روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. نمره گذاری سوالات به روش ساده لیکرت انجام شد اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج وضعیت سلامت عمومی و زیر مقیاس های کارکنان مورد بررسی، گویای آن است که 8/25 درصد از آن ها از سلامت عمومی برخوردار نبودند و حدود 5/24 درصد آن ها از نظر سلامت جسمی، 9/28 درصد از نظر اضطراب، 6/43 درصد از نظر اختلال در کارکرد اجتماعی و 5/7 درصد از نظر افسردگی، وضعیت مناسبی نداشتند. بیش از 21 درصد آن ها از شغل و کارفرمای خود راضی نبودند و 85 درصد دارای شیفت چرخشی بودند.
    نتیجه گیری
    لازم است سلامتی کارکنان در بخش های مختلف صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته و برنامه های کنترل وپیش گیری برای عدم ابتلا آن ها به بیماری های مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی تدوین گردد و اقداماتی جهت برگرداندن سلامتی از دست رفته آن ها انجام شود.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، کارکنان معدن
  • منوچهر صفری، محمدحسن تبریزی امجد، محمدرضا الداغی، سعید حقیقی، بهپور یوسفی، عباسعلی طاهریان صفحه 269
    در مورد وجود واریاسیون در شاخه های شریان آئورت شکمی گزارشاتی وجود دارد اما این گزارش بسیار نادر بوده و تا کنون مطلبی در این مورد منتشر نشده است. تنه شریانی سلیاک یک شاخه قدامی نسبتا قطور آئورت شکمی با طول حدود 25/2 سانتی متر می باشد. این تنه به سه شاخه گاستریک چپ ، هپاتیک مشترک و طحالی تقسیم می شود. در حالت عادی هیچ شاخه ای از این تنه شریانی به روده کوچک بعد از دئودنوم نمی رود. در جسد یک مرد حدود 65 ساله که با روش Grant،s مورد کالبد شکافی قرار گرفت مشاهده شد که تنه مشترکی از شریان Common Hepatic جدا شده که خود به شاخه های زیر تقسیم می شد: 1 – شاخه هایی برای پانکراس که در نزدیکی گردن و تنه پانکراس قرار داشتند. 2 - یک شاخه برای سر پانکراس. 3 – شاخه هایی برای دئودنوم. 4 - شاخه بزرگی برای ژژنوم و ایلئوم که از سمت راست جدا می شد. 5 - شاخه دیگری که از سمت چپ جدا می شد و برای روده بزرگ می رفت. 6 - وجود یک شاخه ارتباطی بین گاسترواپیپلوئیک راست و تنه سلیاک. 7 - جدا شدن شریان Cystic از تنه مشترک کبدی.
    این گزارش به این علت حائز اهمیت است که بسیار نادر بوده و نه تنها تا کنون گزارش نشده است بلکه در مورد وقوع این واریاسیون در کتاب های مرجع آناتومی و بالینی نیز درصدی ذکر نشده است.
    کلیدواژگان: واریاسیون آناتومیک، شریان هپاتیک مشترک، شریان سلیاک
|
  • Page 193
    There are hundred thousands of deaths per annum from poisoning in the World. Accidental poisoning is most common in children and over 50 years old persons, but deliberate self-harm becomes predominant in teenage years and early adulthood. Understanding the patterns of poisoning can assist in developing suicide prevention strategies and reducing the risks of accidental poisoning. On the other hand, this could be helpful in reducing the accidental and occupational poisoning cases. In some circumstances, many of these materials can potentially induce poisoning. In excessive amounts, chemicals that are usually harmless, even apparently safe drugs can cause poisoning. To reduce the morbidity and mortality and overall burden of poisoning in the community, consideration should be given to developing education program as an effective tool and establishing poison information centers.
  • Page 205
    use of measurement tools in rehabilitation has an important role. For clinicians, measurements provide important information to support effective clinical reasoning. This study aimed to establish current kinesiological assessment for evaluation of children with movement disorders. A number of assessment tools including, tone measurement, functional measurement, assessment of range of motion, reflex testing, fine and gross motions and sensory testing have been proposed for evaluation of children movements. In summary, it has been discussed some important measurement tools for evaluation of pediatrics movements in the present article.
  • F. Shahsevari, M. Eslami, M. H. Ferhvesh Page 211
    Introduction
    Beta-thalassemia major is a hemolytic anemia. If these patients are not treated, bone marrow hyperplasia will happen. Hematopoiesis in the jaw results in mandibular and/or maxillary enlargement. To our knowledge, there are few studies about frequency of malocclusion in these patients. Therefore, this study was designed to investigate the frequency of malocclusion in beta-thalassemia patients and compare it to healthy control group.
    Materials And Methods
    This research was a cross sectional study. Seventy beta-thalassemia patients and 70 healthy controls (age and sex matched) were examined for malocclusion using Angle classification, WHO malocclusion classification, determination of overjet and overbite. If crossbite, spacing, openbite, crowding and mouth breathing were observed in clinical examination they were recorded. Statistical analysis was done using Chi-square and Variants analysis.
    Results
    Beta-thalassemia patients showed class II malocclusion (angle classification) and grade 2 (WHO classification) more than healthy control group. There were significant differences in angle & WHO malocclusion classification between two groups (P<0.05). Increased overjet and mouth breathing were seen in patients more than healthy control group. There were significant differences in overjet and mouth breathing between two groups (P<0.05). There was a positive correlation between WHO malocclusion classification and serum ferritin levels, but not between angle malocclusion classification, overjet and serum ferritin levels.
    Conclusion
    Beta-thalassemia major is associated with increased malocclusion and these anomalies will occur if the patients are not treated early. Patients with malocclusion should be visited and followed up by a dentist for dental problems. Fortunately, as a result of new treatments these patients live longer than before. Therefore, it is important to pay attention to their functional and esthetical problems.
  • Page 217
    Introduction
    All–trans retinoic acid (ATRA) has beneficial and teratogenicity effects when used in a variety conditions. The objectives of this study were to determine the effects of ATRA on the red blood cells (RBC) and platelets in rat's embryo.
    Materials And Methods
    In this study Wistar rats were used. They were maintained on laboratory chow and tap water provided ad libitum. Adult virgin females (n = 10) were mated overnight with males of the same stock. A vaginal plug and smear observed, indicated day 0 of pregnancy. Single dose of 100 mg/kg of ATRA suspended in alcohol; corn oil (1:9) mixture and was given by oral intubations on the morning of gestation day (GD) 10 to experimental group. The control group was vehicle treated. The fetuses blood (controls and ATRA treated each, n= 23) were obtained directly from heart, as placental and mother circulation was continued and subsequently processed for staining (Gimsa) and followed by counting. The fetuse's blood cells were studied by light microscope and eyepiece (x40 for count, 100 for diameter.
    Results
    The number of RBC and also and platelets were significantly lower than those of control group (P<0.0001, P<0.04, respectively). There was no significant relationship between diameter of RBC in treated and control groups.
    Conclusion
    The present data showed that ATRA may has negative effects on proliferation and maturation of erythroid cell and platelet progenitors, without having any deleterious effects on the dime nation of cells, probably via events involving activation or suppression of specific genes.
  • Kh. Sadeghneiat, D. Pahlevan Page 223
    Introduction

    Dentists are often considered at risk of mercury poisoning due to using amalgam. To investigate the plasma and whole blood mercury levels in dental students, residents and clinical teaching staff, who work with amalgam and have mercury exposure, we performed this study.

    Materials And Methods

    We conducted a historical cohort study on fifty persons of dental group by a census of dentists in restorative department of Tehran Dental School and fifty persons of control group at Des. 2006. Data collection was carried out using questionnaire. Following taking 4cc blood by standard venojects, all samples were sent to a lab by cold box and cold vapor atomic absorption method was performed for determining blood mercury level. Statistical analysis was performed by SPSS program by using t-test, chi square and logistic regression.

    Results

    This study showed mercury blood and plasma levels were significantly more in dental group (P <0.001). Also this study demonstrated all of the persons in exposed group had mercury level under Threshold Level Value (5µg/dl) expect of 2 persons.

    Conclusion

    Although mercury hygiene is good in dental school at present, but close monitoring of environmental mercury and physical and laboratory examination of dental workers is recommended.

  • M. Malek, R. Ghorbani, M. Nameni, Sh. Mousavi, F. Malek, R. Eskandarian, M. Faranoush, M.R. Tamadon Page 229
    Introduction
    Miscarriage is the most common problem in pregnancy. Major mechanisms responsible for abortion are not always clear. Some underlying factors have been proved. Hence, efforts are being done to determine the new factors; like chronic infection. In this study, we investigated relationship between helicobacter pylori (HP) infection and first miscarriage.
    Materials and Methods
    In this study, 70 women with first miscarriage (case group) and 67 with normal (control group) delivery, aged 20-29 years old were studied. Interviews along with 5cc blood were taken from each case to test the specific IgG titer with ELISA method. A questionnaire was filled for each subject.
    Results
    Mean (±SD) age of cases was 23.0±2.6 and control group was 23.8±2.7. This difference was not significant (P=0.076). 45.7% of cases with the first miscarriage and 25.4% control group suffered from HP. Relationship between HP infection and miscarriage was significant (OR=2.48, 95% CI: 1.13-5.46, P=0.013.
    Conclusion
    According to this study, it seems that there is an association between HP infection and first miscarriage. For determining the effect of HP infection on causing the first miscarriage, more studies are required.
  • Page 233
    Introduction
    The low back pain (LBP) are more than prevalent complaint that cause people refer to clinic and doctor,s surgery. Previous studies have shown that about 80 percent of people have referred to doctor because they reported LBP in the course of life. The aim of this study was study the prevalence and causes of LBP in personnel of Islamic Azad university semnan unit.
    Material And Methods
    This is a descriptive study that was done in 1385-86 on the 128 personnel and staff of semnan Azad university. Data was obtained using a specific questionnaire and were analyzed with software Spss.
    Results
    The result indicated that 75.78 percent of people at least reported one time LBP in the life. The prevalence of LBP was more in male than female. LBP prevalence was more (44.32%) in third decade of life. About 50.78% people had abnormal BMI. A significant relationship was found between LBP and weight and also between LBP and exercise.
    Conclusion
    Due to high prevalence of LBP in employers and also presence of significant relationship between weight and LPB and also exercise and LBP, it is necessary to provide an educational schedule for employers about correct standing and sitting, procedures of carrying the heavy things and also appropriate exercise to avoiding LBP
  • Z. Kiasalari, M. Khalili, F. Khoshnevisan Page 239
    Introduction
    The pain as the most prevalent medical problem and an unpleasant experience obliges patients to use sedatives. Recent studies have shown that anticholinergic alkaloid compounds have antinociceptive property. Regarding the presence of anticholinergic alkaloid compounds in henbane (hyoscyamus niger) and since this plant was mentioned as sedative in Iranian traditional medicine, the aim of present study was to investigate the antinociceptive effect of oral and injective administration of henbane seed on formalin-induced acute and chronic pain in rats.
    Materials And Methods
    Male rats weighing 300-350 gr from NMRI strain were chosen randomly, and alcoholic extract of henbane seed were injected at doses of 500, 1000 and 2000 mg/kg intraperitoneally(n=10 for each dose). Also oral henbane seed at ratio of 1/14 in standard food was given to another group of rats (n=8) for 2 weeks. Acute and chronic pain scores were assessed in control (n=8) and experimental groups by formalin test. The reactions against the pain were carried out via formalin test, based on the standard criteria assessment. In addition, the antinociceptive effect of sodium salisilate as a positive control group was examined.
    Results
    Statistical analysis of findings showed that injection of alcoholic extract of henbane seed in all doses decreased the formalin-induced acute and chronic pain significantly (P<0.001). In addition, oral administration of henbane seed caused significant decrease of formalin-induced chronic pain (P<0.001) relative to control group.
    Conclusion
    The results of the present study indicate that henbane extract has significant antinociceptive effect on both acute and chronic phases of formalin test. In addition, oral administration of henbane seed has only antinociceptive effect on formalin-induced chronic pain. It could be resulted from different mechanisms of extract injection and oral administration henbane in acute pain.
  • N. Rafati, A. Shaporimoghadem, R. Ghorbani Page 247
    Introduction
    Cutaneous Leishmaniasis is endemic in many parts of Iran. Numerous recognized focuses of Anthroponotic and Zoonotic forms of the disease exist in our country. Damghan is one of the endemic foci of cutaneous leishmaniasis in Iran. An outbreak of the disease occurred in 1378 in this city. To determine epidemiological characteristics of the disease during 1378- 1384, we planed this study.
    Material And Methods
    In this descriptive research 3460 patients with cutaneous leishmaniasis studied. Data were collected by using of patients records available at public health department of Damghan County. Demographic and clinical features such as age, sex, resident place, season and year of diagnosis, migration history, and involvement of organs evaluated.
    Results
    Incidence rate in 2000-2006 was 1168.7, 558.8, 538.1, 525.2, 587.8, 548/5 and 312 per 100000 population respectively. Incidence rate in the village was higher than city, and in men higher than women. Most involved organs were hands (55%) and foot (43%). Most new observed cases of disease were in autumn. These findings indicate the Zoonotic type of the disease rather than Anthroponotic type of it.
    Conclusion
    Damghan is one of focuses of cutaneous leishmaniasis in Iran. Surveillance and appropriate interventions in control of disease are very important. Trend of incidence of the disease during 1378-1384 indicates that 1378 epidemic is under control.
  • Z. Eftekhari, A. Sadolahi Page 255
    Introduction
    To learn, read and write as the most influential aspect of human civilization, a learner needs to reach to a certain levels of conceptual and sensorial skills, memory (auditory and visual) and intelligence abilities. Verbal visual skills play an important role for learning of reading and writing. The present study was performed to assay some visual skills (discrimination & memory), which are in close relationship with speech and language development in 5-year-old children. the aims of the study were to identify the mean and 95% confidence interval in normal children with respect to in these developmental aspects. The findings of this study would help us in finding the normal ranges of these skills, which are a base for reading and writing, as well as making a screening test to diagnose, train and treat abnormal skills in 5-year-old children.
    Materials and Methods
    In this transactional and descript ional study, 20% of qualified Kindergarteners who had healthy vision, audition and speech, and speaking in Farsi or Semnani language and affiliated to the education and welfare department in Semnan city were selected randomly (total of 2256 persons). They were evaluated by Visual Skills Test.
    Results
    In 5-year-old children who speaking in Farsi, mean levels of tested skills were as follows: visual memory= 3.25, shape visual discrimination= 2.12 and alphabet visual discrimination =1.62. In 5-5.5 year- old children, the mean levels of visual memory, shape visual discrimination and alphabet visual discrimination were 3.24, 2.20 and 1.65, respectively. Finally, these mean levels were respectively 3.27, 1.93 and 1.54 for visual memory, visual discrimination, and alphabet visual discrimination in 5.5- 6 year old children.
    Conclusion
    5-year-old children were more skilled in shape visual discrimination than that of alphabet visual discrimination. Since the date of birth was an effective factor on children abilities in shape visual discrimination test, the older the child the better the scores. There were no differences between girl's and boy's scores in any of tests.
  • G.H. Halvani, M. Morowatisharifabad, M. Baghianimoghadam Page 261
    Introduction
    Health of workers of a community, especially in an industry oriented country, is very important. Mental sproblem of workers in an industrialised country is the most problems, because their environment and work conditions are risk factors. The aim of this study was to determine the health statue of workers of Kuushk mine based on General Health Questionnaire to decrease problems of physical, mental and social health of workers and increase their economical efficiency.
    Materials And Methods
    This was a cross-sectional studuy, carried out on 262 workers of Kuushk plumb and zinc mine. Twenty eight item General Health Questionnaire (GHQ-28) in workers was examined. All of workers participated in the study.GHQis a measure of current mental and physical health. The most commons coving methods are bi-modal(0-0-1-1) and Likert styles (0-1-2-3). All data were transferred directly in to SPSS. For data analysis ANOVA, Pearson chi-square was used.
    Results
    About 40% of subjects reported a history of accident. The results of GHQ showed that general health of 25/8% of participants was not good. The physical health of 24/5%, anxiety of 28/9%, social function of 43/6% and depression of 7/5% of subjects were not suitable. More than 21% of them were not satisfy from their work and their laborer. About 85% of them had a rotation shift.
    Conclusion
    It is concluded that concluded that health status of workers in different parts of industry must be assessed and appropriate programs should be designed for improvement of health status of workers.
  • M. Safari, M.H. Tabrizi Amjad, M.R. Aldaghi, S. Haghighi, B. Yousefi, A.A. Taherian Page 269
    Although there are many reports about variation of the branches of abdominal aorta, the present report is a very rare case that it has not been reported so far. The coeliac trunk is a wide ventral branch of abdominal aorta with 2.25cm long. The coeliac trunk divided into three branches: left gastric, common hepatic and splenic branch. Normally, the trunk has not any branches for small intestine after duodenum. In cudavr of a man with 65 years old who was dissected with grants method, the following variations were observed: a common trunk which is raised from common hepatic artery and divided to following branches: branches for pancreas near the neck and body of pancreas, a branch for head of pancreas, branches for duodenum, a huge branch for jejunum and ileum from right side, a huge branch for large intestine from left side, a communication branch between right gasteroepiploic and coeliac, arise cystic artery from common hepatic artery. Since the current report is a rare case, which has not been reported in any anatomical and clinical literatures so far, it may be an interesting and important case.