فهرست مطالب

مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال بیستم شماره 2 (پیاپی 51، تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/05/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حمید کرمانشاه، شهرام فرزین ابراهیمی صفحه 100
    زمینه و هدف
    بریج های تمام سرامیکی با نگهدارنده های اینله، به دلیل تراش کم دندان، محافظه کارانه ترند. بیشترین شکست این بریج ها در ناحیه کانکتور میان پونتیک و نگهدارنده ها است. تقویت سرامیک کور مورد استفاده در این بریج ها باعث افزایش دوام کلینیکی آنها می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر زیرکونیا بر استحکام خمشی کور سرامیک IPS Empress 2 انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، 28 نمونه سرامیکی به شکل مکعب مستطیل به ابعاد 3× 17 میلی متر در چهار گروه به ترتیب زیر تهیه شد:(1): کور سرامیک اینسرام آلومینا (به روش Slip casting) به عنوان گروه کنترل(2): کور سرامیک لیتیوم دی سیلیکات (به روش Hot press) (IPS Empress 2)(3): کور سرامیک لیتیوم دی سیلیکات همراه با Cosmopost (پست زیرکونیا) به صورت طولی در مرکز نمونه(4): کور سرامیک لیتیوم دی سیلیکات همراه با Cosmopost (پست زیرکونیا) به صورت طولی در زیر نمونهنمونه ها تحت آزمایش خمش سه نقطه ای با طول 15 میلی متر و با سرعت 5/0 میلی متر در دقیقه قرار گرفتند. نیروهای شکست ثبت شدند و داده ها با استفاده از آزمون آماری یک طرفه ANOVA و post- hoc(Tomhane) با سطح معنی داری 05/0p< مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. سپس سطح شکست نمونه ها با میکروسکوپ الکترونی (SEM) بررسی شد. در ضمن چهار نمونه اضافی مشابه گروه 3 ساخته و برش داده شد تا ناحیه حد فاصل میان پست زیرکونیا و سرامیک IPS Empress 2 قبل از شکست تحت ارزیابی SEM قرار گیرد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار استحکام خمشی سه نقطه ای (بر حسب مگاپاسکال) برای گروه ها به این شرح بود: گروه 1: 6/44 ± 4/378، گروه 2: 5/27 ± 6/258، گروه 3: 7/51 ± 3/144، گروه 4: 3/22 ± 230. استحکام خمشی گروه های 2 و 3 و 4 به طور معنی داری از گروه 1 کمتر بود. در میان تمام نمونه ها، استحکام خمشی گروه 3 کمترین بود. ارزیابیSEM نشان داد که ترک بعد از شروع در حد فاصل پست زیرکونیا و IPS Empress 2 پخش می شود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه، پست زیرکونیا (Cosmopost) باعث تقویت سرامیک IPS Empress 2 نمی گردد.
    کلیدواژگان: استحکام خمشی سه نقطه ای، گلاس سرامیک لیتیوم دی سیلیکات، کور سرامیک آلومینا، پست زیرکونیا، میکروسکوپ الکترونی
  • مسعود ساعتچی، لیلا اعتصامی صفحه 108
    زمینه و هدف
    هدف نهایی در درمان ریشه ایجاد یک سیل کامل در سرتاسر طول کانال ریشه و تطبیق هر چه بهتر ماده پرکردگی با دیواره کانال می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان ریز نشت آپیکال در دندان های تک کاناله درمان ریشه شده با استفاده از مخروط اصلی گوتاپرکا با درجه تقارب 02/0 و 04/0 انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، از 72 دندان تک کاناله تازه کشیده شده، استفاده شد. تاج دندان ها قطع شد و کانال ریشه با روش step-back و به کمک گیتس گلیدن و رعایت apical patency آماده سازی شد. دندان ها به دو گروه 31 تایی آزمایشی تقسیم شدند. 2 گروه 5 تایی شاهد مثبت و منفی نیز در نظر گرفته شد در گروه اول از مخروط اصلی گوتاپرکای 02/0 و در گروه دوم از مخروط اصلی گوتاپرکای 04/0 استفاده شد.. نمونه ها به روش تراکم جانبی پر شدند و به مدت 3 روز در انکوباتور در رطوبت 100% و دمای 37 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. سپس تمام سطح دندان ها به جز 2 میلی متر انتهای ریشه، توسط دو لایه لاک ناخن و یک لایه موم چسب پوشانده و دندان ها به مدت یک هفته در جوهر پلیکان قرار داده شدند. دندان ها در جهت طولی دو نیمه شدند و بیشترین میزان نفوذ خطی رنگ به داخل کانال به وسیله استرئومیکروسکوپ توسط دو نفر جداگانه اندازه گیری گردید. داده ها توسط آزمون t مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. 05/0P< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین ریز نشت آپیکالی در گروه دارای مخروط اصلی 02/،0 برابر 88/0 53/2 میلی متر و در گروه دارای مخروط اصلی 04/،0 برابر 20/1 89/4 میلی متر بود. این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (001/0P<).
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه، سیل آپیکالی کانال ریشه هنگام استفاده از مخروط اصلی گوتاپرکا 02/0 در مقایسه با مخروط اصلی گوتاپرکا 04/0، بهتر تامین می شود.
    کلیدواژگان: سیل آپیکالی، تراکم جانبی، گوتا پرکا، درجه مخروطی، ریزنشت
  • معصومه حسنی طباطبایی، منصوره میرزایی، محمد عطایی، فریبا متوسلیان صفحه 113
    زمینه و هدف
    سالهاست که برای پخت مواد پلیمری در دندانپزشکی از لامپ های هالوژنه استفاده می شود. اخیرا برای بالا بردن درجه پخت و تسریع در کار، دستگاه های هالوژنه با توان بالا و دستگاه هایی از قبیل دیود منتشر کننده نور آبی و پلاسما آرک ارائه شده اند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر دو دستگاه هالوژنه با توان معمولی و توان بالا و یک نوع دستگاه LED (Light Emitting Diode) بر میزان درجه تبدیل دو نوع کامپوزیت دندانی انجام شد.
    روش بررسی
    در این تحقیق تجربی آزمایشگاهی از دو دستگاه هالوژنه Coltolux 50 با توان تابش mW/cm2 330 و Optilux 501 با توان تابش mW/cm2 1030- 100 و یک دستگاه LED با توان تابش mW/cm2 620 استفاده شد. دستگاه هالوژنه Optilux 501 با دو روش پخت استاندارد و Ramp مورد استفاده قرار گرفت. در روش پخت استاندارد از توان mW/cm2 820 و در روش Ramp از توان mW/cm2 1030- 100 استفاده شد. آزمایش ها بر روی دو نوع کامپوزیت هایبرید (Tetric ceram) و نانوفیلد (Filteke supreme) انجام شد. از هر کامپوزیت سه نمونه با روش های مختلف پخت شد، سپس درجه تبدیل آنها به روش FTIR اندازه گیری گردید. داده ها توسط آزمون های واریانس یک طرفه و دو طرفه و مقایسه چندگانه توکی موردتجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. 05/0P< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    کامپوزیت هایبرید تتریک سرام درجه تبدیل بالاتری نسبت به کامپوزیت نانوفیلد سوپریم نشان داد. Optilux 501 و LED تاثیر معنی داری در DC تتریک سرام نداشت، ولی Coltolux 50 پلیمریزاسیون پایین تری ایجاد کرد. میزان درجه تبدیل کامپوزیت تتریک سرام در همه دستگاه ها به طور معنی داری بیشتر از سوپریم بود (05/0P<). سوپریم در روش های مختلف پخت تفاوت معنی داری در DC نداشت.
    نتیجه گیری
    بر طبق یافته های این مطالعه درجه تبدیل در کامپوزیت هایبرید بیشتر از نانوفیلد بود. دستگاه های هالوژنه با شدت بالا و همچنین دستگاه LED به طورمعنی داری باعث بهبود درجه تبدیل کامپوزیت هایبرید در مقایسه با دستگاه کانونشنال Coltolux 50 می شوند.
    کلیدواژگان: کامپوزیت رزینی، درجه تبدیل، دیود منتشر کننده نور آبی، لامپ هالوژنه
  • سیدمحسن هاشم نیا، صادق نوروزی نسب صفحه 119
    زمینه و هدف
    در درمان ریشه دندان باید میکروارگانیسم های داخل کانال تا حد زیادی حذف شوند. به این منظور استفاده از داروهای داخل کانال به عنوان یکی از مهمترین مراحل قبل از پرکردن کانال مورد توجه می باشد. خمیر هیدروکسید کلسیم به علت خاصیت آنتی باکتریال و حلالیت بافتی یکی از متداول ترین داروهایی است که امروزه استفاده می شود. این پودر با مواد مختلفی ترکیب می گردد تا به خمیری قابل استفاده در داخل کانال ریشه تبدیل شود. زمانی که این ترکیب در مجاورت عاج دیواره کانال قرار می گیرد، تغییرات سطحی در عاج ریشه ایجاد می کند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تغییرات میکروهاردنس عاج در مجاورت ترکیب هیدروکسید کلسیم با گلیسیرین، نرمال سالین و آب مقطر در مدت زمان 7 و 14 روز انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی، 15 دندان تازه کشیده شده سانترال و کانین ماگزیلا انتخاب شدند. بعد از قطع تاج و پاکسازی کانال ریشه دندانها، نمونه های دندانی به صورت عرضی و از 3/1 میانی برش داده شد و در پایان 30 نمونه جهت انجام مطالعه فراهم گردید. نمونه های مورد مطالعه به صورت تصادفی به 3 گروه 10 تایی تقسیم و سپس در مجاورت ترکیب هیدروکسید کلسیم با سه حامل گلیسیرین، نرمال سالین و آب مقطر برای مدت زمان 7 و 14 روز قرار داده شدند. میکروهاردنس نمونه های مورد مطالعه با شرایط کاملا یکسان و در مدت زمان 7 و 14 روز با استفاده از دستگاه ویکرز و با وارد ساختن نیروی 200 گرم به مدت 15 ثانیه اندازه گیری شد. داده ها توسط آنالیز واریانس داده های مکرر، T زوج، آنالیز واریانس یک طرفه و LSD بررسی و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    آنالیز آماری نشان داد که هر سه ترکیب باعث کاهش میکروهاردنس عاج می شوند. در مدت زمان 7 روز، میزان کاهش میکروهاردنس عاج متعاقب استفاده از ترکیب هیدروکسید کلسیم و گلیسیرین بیشتر از دو ترکیب دیگر بود، ولی در 14 روز میزان کاهش در میکروهاردنس عاج متعاقب استفاده از ترکیب هیدروکسید کلسیم و آب مقطر به طور قابل ملاحظه ای بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    استفاده از ترکیبات هیدروکسید کلسیم به عنوان داروی داخل کانال باعث نرم شدن عاج دیواره کانال می شود. براساس نتایج مطالعه حاضر، استفاده از ترکیب هیدروکسید کلسیم با گلیسیرین در مدت زمان 7 روز و همچنین ترکیب هیدروکسید کلسیم با آب مقطر در مدت زمان 14 روز بیشترین تاثیر را در کاهش میکروهاردنس عاج نشان می دهد.
    کلیدواژگان: هیدروکسید کلسیم، میکروهاردنس، عاج
  • هنگامه صفرچراتی، همایون علاقه مند، رقیه آریانفر صفحه 123
    زمینه و هدف
    از اهداف مهم در ترمیم های چسبنده دندانپزشکی، محدود نمودن تراش حفره به حذف عاج عفونی و حفظ ساختمان سالم دندان می باشد. استفاده از محلول های آشکارساز پوسیدگی و نیز ضدعفونی کننده حفره می تواند در دستیابی به این هدف کمک کننده باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر عوامل آشکارساز پوسیدگی و ضدعفونی کننده حفره روی ریز نشت ترمیم های کامپوزیتی انجام شد.
    روش بررسی
    در این تحقیق تجربی آزمایشگاهی جهت بررسی ریز نشت از روش نفوذ رنگ در حفرات کلاس پنج در 48 دندان پرمولر کشیده شده سالم انسان استفاده شد. دندان ها براساس استفاده از ماده آشکارساز پوسیدگی Seek و ماده ضدعفونی کننده حفره Consepsis liquid به 4 گروه تقسیم شدند. در گروه 1 آشکارساز پوسیدگی و در گروه 2 محلول ضدعفونی کننده حفره روی سطوح عاجی به کار رفت. در گروه 3 از هر دو ماده روی سطح عاج استفاده و گروه 4 به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در همه گروه ها ماده باندینگ عاجی PQ1 وکامپوزیت Amelogen Universalمورد استفاده قرار گرفت. ریزنشت در کف جینجیوال نمونه ها با بررسی نفوذ رنگ اندازه گیری شد. داده ها توسط آزمون Kruskall Wallis و مقایسه چندگانه Dunn مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. 05/0P< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    گروه دوم کمترین میزان ریزنشت و گروه چهارم، بیشترین میزان ریزنشت را نشان دادند، اما آنالیز آماری هیچ تفاوت معنی داری بین 4 گروه مورد مطالعه نشان نداد.
    نتیجه گیری
    به کار گرفتن ماده آشکارساز پوسیدگی Seek و محلول ضدعفونی کننده حفره Consepsis liquid، تاثیری بر توانایی تطابق رزین های چسبنده عاجی ندارد.
    کلیدواژگان: ریز نشت، کامپوزیت، عوامل آشکارساز پوسیدگی، محلول ضدعفونی کننده حفره
  • محمدرضا شریفیان، محمد ضرابیان، حسن رزمی، مهرنوش قبادی، محمد جواد خرازی فرد، فرهید همت زاده، رز افضلی فر صفحه 131
    زمینه و هدف
    MTA(Mineral Trioxide Aggregate) ماده ای است که کاربردهای مختلفی در درمانهای اندودونتیکس دارد، از آن جمله: درمان پالپ زنده، ایجاد سد آپیکال در دندان های با آپکس باز، ترمیم پرفوریشن ها، پرکردن حفره انتهای ریشه حین جراحی پری آپیکال، سد تاجی در سفید کردن دندان و ترمیم تحلیل های خارجی. اخیرا گزارش شده که خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک سیمان پرتلند بسیار شبیه Pro Root MTA است. در ضمن ماده ای به نام Root MTA در ایران تهیه شده است که ادعای مشابهت با Pro Root MTA را دارد. در صورتی که بتوان از سیمان پرتلند و Root MTA در کلینیک به جای Pro Root MTA استفاده نمود، از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سمیت سلولی سیمان پرتلند و MTA ساخت ایران (Root MTA) در مقایسه با Pro Root MTA بر روی سلول های فیبروبلاست L929 موش انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی عصاره های 0،4، 24 ساعته و 7 روزه مواد بر روی سلول های کشت داده شده (فیبروبلاست L929) به پلیت های 96 خانه انتقال داده شدند. پس از 24 ساعت انکوباسیون، نمونه ها به روش Neutral Red رنگ آمیزی شدند و دانسیته نوری (OD) هر یک توسط ELISA Reader خوانده شد. داده های این مطالعه با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون Tukey HSD با سطح معنی داری 05/0> Pمورد تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در تمامی گروه های مورد مطالعه (Pro Root MTA، Root MTA و سیمان پرتلند) و گروه کنترل منفی در تمام لحظات (لحظه مخلوط کردن، 4، 24 ساعت و 7 روز پس از مخلوط کردن) سلول های جدا شده از کف گوده، سلول های گرد بوده و خاصیت انکسار نور توسط سلول ها که از علائم مرگ سلولی می باشد، را نشان ندادند، در حالی که در گروه کنترل مثبت سلول های گرد و جدا شده از کف ظرف که خاصیت انکسار نور را نشان می دادند، مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق حاضر، Pro Root MTA، PC و Root MTA دارای قابلیت پذیرش نسجی یکسان هستند. PC دارای پتانسیل استفاده در موقعیت های کلینیکی مشابه موارد استفاده MTA می باشد. با این وجود به منظور جایگزین کردن Root MTA و PC به عنوان موادی با کیفیت مشابه MTA و ارزان تر مطالعات بیشتر in vitro و in vivoپیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: سمیت سلولی، MTA، Pro Root MTA، Root MTA، سیمان پرتلند، فیبروبلاست L929
  • منصوره میرزایی، نیما مرادی مجد صفحه 138
    زمینه و هدف
    کاربرد کامپوزیت ها و مواد ترمیمی با نور سخت شونده در دندانپزشکی رواج زیادی یافته است. موفقیت ترمیم های انجام شده تا حدود زیادی بستگی به کارائی مناسب دستگاه های لایت کیور شامل شدت اشعه خروجی و طول موج دستگاه دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کارایی دستگاه های لایت کیور در مطب های دندانپزشکی خصوصی شهر تهران در سال 1384 انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی، دستگاه های لایت کیور 240 مطب دندانپزشکی شهر تهران به طور تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. شدت اشعه توسط دستگاه رادیومتر و میزان دبری جمع شده روی fan دستگاه و وجود خراش یا ترک بر روی فیلتر از طریق بررسی و مشاهده مستقیم دستگاه ثبت شد. سن دستگاه، تعداد دفعات تعویض لامپ و رضایت دندانپزشک از دستگاه از طریق پرسش از افراد در فرم های مخصوصی درج گردید. داده ها به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون t مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. 05/0>P به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    شدت اشعه 8/53% دستگاه ها بیشتر از mW/cm2 300 بود که این شدت اشعه مطلوب می باشد. شدت اشعه 4/30% دستگاه ها بین mW/cm2 201 تا 300 و شدت اشعه 8/15% از دستگاه های لایت کیور mW/cm2 200 و کمتر از آن بود. در ضمن بین میزان نور خروجی دستگاه با افزایش سن دستگاه و یا افزایش دفعات تعویض لامپ، یا خش دار بودن فیلتر و یا افزایش دبری بر روی fan رابطه ای منفی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    طبق یافته های این مطالعه شدت اشعه دستگاه های لایت کیور در 2/46% مطب های دندانپزشکی برای کیورینگ مناسب نبوده و از آنجایی که با افزایش سن دستگاه و یا افزایش دفعات تعویض لامپ و یا افزایش میزان دبری بر روی fan دستگاه و یا وجود خراش بر روی فیلتر از شدت اشعه کاسته می شود، بنابراین کنترل منظم کیفیت این دستگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    کلیدواژگان: دستگاه لایت کیور، شدت نور، رادیومتر، کامپوزیت نوری
  • محمدحسن سمندری نجف آبادی، شکوفه شهرابی فراهانی، حسین خیراللهی صفحه 144
    زمینه و هدف
    یکی از مشکلات بعد از جراحی های حفره دهان به خصوص جراحی های وسیع، نقایص مخاطی ناشی از جراحی و ترمیم دیررس می باشد. تاکنون انواع پیوند های پوستی- مخاطی در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته اند. غشاء آمنیون نیز به عنوان یک biologic dressing در جراحی های پوست، چشم و گوش و حلق و بینی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی هیستوپاتولوژیک روند ترمیم به دنبال استفاده از پیوند غشای آمنیون انسانی به مخاط شاخی دهان خرگوش انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی حیوانی در مخاط کام 10 خرگوش که از نظر وزن، جنس و نژاد وضعیت یکسانی داشتند، دو defect مخاطی هم اندازه به طریق جراحی ایجاد و در یکی از آنها غشای آمنیون انسانی پیوند زده شد. سپس در زمان های7،14و28، روز متعاقب جراحی از هر دو ناحیه در کام 3،4و3 خرگوش به ترتیب به طور تصادفی نمونه برداری شد و مورد مطالعه میکروسکوپیک قرار گرفت.
    یافته ها
    در نواحی پیوند زده شده در مقایسه با نواحی بدون پیوند، تشکیل اپی تلیوم سطحی بیشتر بوده و اپی تلیوم تشکیل شده ضخامت بیشتری را دارا بود. همچنین میزان انفیلتراسیون سلول های آماسی کمتر بود. در همه نمونه ها در ناحیه بافت همبند ناحیه گیرنده پیوند تشکیل بافت غضروفی مشهود بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که پیوند غشای آمنیون می تواند در روند ترمیم زخم های دهانی مؤثر باشد. بنابراین باید مطالعات بیشتری با استفاده از مدل های حیوانی و انسانی و با تعداد نمونه بیشتر انجام گیرد. مسئله تشکیل بافت غضروفی در بیشتر این پیوند ها و اهمیت آن در بازسازی نقایص استخوانی نیازمند تحقیقات بیشتری است.
    کلیدواژگان: غشای آمنیون انسانی، پیوند، مطالعه هیستولوژیکی، ترمیم، خرگوش
  • عباس ابوالقاسمی، محمود حجاران، آذر کیامرثی صفحه 150
    زمینه و هدف
    ترس از محیط دندانپزشکی از جمله اضطراب ها و ترس های کودکان است که به شکل رفتارهای منفی مانند ترس، اضطراب و خشم بروز می کند. این رفتارهای منفی در واقع ناشی از اضطراب جدایی، مواجهه با وسایل دندانپزشکی و نیز تجربه درمان های گوناگون پزشکی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر بخشی مداخلات شناختی- رفتاری و پلاسیبو در کاهش آشفتگی ناشی از شیوه های دندانپزشکی کودکان انجام شد.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی از تکنیک مداخلات شناختی- رفتاری استفاده شد. آزمودنی های این پژوهش شامل 42 کودک مراجعه کننده به مطب دندانپزشکی بودند که دارای ترس از محیط دندانپزشکی بودند و به طور تصادفی به گروه های آزمایشی، پلاسیبو و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 14 آزمودنی). مقیاس ترس، مقیاس چهره ای خشم، مقیاس چهره ای درد و شاخص فیزیولوژیک ضربان نبض مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه و مقایسه چندگانه Tukey تحلیل و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که گروه های شناختی- رفتاری، پلاسیبو و کنترل تفاوت معنی داری از نظر ترس، خشم، درد و ضربان نبض داشتند. همچنین آزمون چند مقایسه ای توکی نشان داد که روش مداخلات شناختی- رفتاری در مقایسه با پلاسیبو، ترس، خشم، درد و ضربان نبض کودکان را هنگام درمان های دندانپزشکی به طور معنی داری کاهش می دهد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصله می توان از مداخلات شناختی- رفتاری برای کاهش آشفتگی های ناشی از درمان های دندانپزشکی در کودکان استفاده نمود
    کلیدواژگان: مداخلات شناختی، رفتاری، پلاسیبو، آشفتگی، درمان های دندانپزشکی
  • محمدرضا صفوی، محمد فراهانی، سمیه خرمیان طوسی، امید دیانت، علیرضا اکبرزاده صفحه 156
    زمینه و هدف
    در سال های اخیر مواد مختلفی در مایع شیار لثه (GCF) به عنوان مارکرهای تشخیصی جهت بررسی وقایع بیولوژیک و پروسه های بیوشیمیایی مرتبط با turnover استخوان در حین حرکات ارتودنسی، مورد توجه قرار گرفته اند. غلظت IL-6 حین حرکات ارتودنسی در مایع شیار لثه در هفته اول پس از اعمال نیرو افزایش می یابد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تغییرات IL-6 در مایع شیار لثه در طول 4 هفته پس از اعمال نیروی ارتودنسی انجام شد.
    روش بررسی
    14 بیمار (9 زن و5 مرد با میانگین سنی5/2 ±1/15 سال) که باید پره مولر اول آنها خارج می شد و دارای مال اکلوژن کلاس I بودند، در این کارآزمایی بالینی شرکت کردند. یکی از دندان های کانین فک بالای هر بیمار با یک نیروی مداوم ارتودنسی (فنر NiTi) تحت حرکت دیستالی قرار گرفت(Distalized Canine: DC). بر روی دندان کانین قرینه آن براکت ارتودنسی قرار گرفت، ولی نیروی ارتودنسی به دندان وارد نشد(Contralateral Canine: CC) و یکی از دندان های کانین فک پایین به عنوان کنترل در نظر گرفته شد و هیچ دستگاهی روی آن قرار نگرفت(Antagonist Canine: AC). وضعیت پریودنتال بیماران قبل از مداخله و 14 و 28 روز پس از مداخله ثبت گردید. مایع شیار لثه ای در بیماران قبل از مداخله و 14 و 28 روز پس از آن به صورت مجزا از سطوح مزیال و دیستال دندان های مورد بررسی توسط کاغذ مخصوص جذب GCF جمع آوری شد و سپس میزان IL-6 توسط روش ELISA تعیین گردید. میزان IL-6 در سطوح مزیال و دیستال دندان های DC، CC و AC قبل و بعد از اعمال نیرو با روش های آماری ANOVA برای داده های تکراری و مقایسه چندگانه LSD مورد آنالیز آماری قرار گرفت. 05/0>P به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    با وجود این که شاخص های التهابی لثه (ایندکس پلاک و شاخص خونریزی از لثه) در هر دو دندان DC و CC نسبت به زمان آغاز مطالعه افزایش یافت، ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود. میزان IL-6 در GCF در دندان DC نسبت به دو دندان دیگر افزایش معنی داری را در 14 روز پس از مداخله نشان داد (002/0P=). همچنین میزان IL-6 در دندان DC در 14 روز پس از مداخله به صورت معنی داری بالاتر از زمان آغاز مطالعه و 28 روز پس از مداخله بود (009/0P=). میزان IL-6 در دندان CC نیز در طول مطالعه افزایش یافت، ولی میزان آن کمتر از دندان DC بود. میزان IL-6 در دندان AC در طول مطالعه، در حد پایه باقی ماند.
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه حاضر حاکی از آن است که غلظت IL-6 در اثر اعمال نیروی ارتودنسی، در روز 14 به بیشترین حد خود می رسد و در سطح فشار و کشش تفاوت معنی داری ندارد.
    کلیدواژگان: حرکت ارتودنسی دندان، مایع شیار لثه ای، اینترلوکین، 6
  • فرحناز نجاتی دانش، امید صوابی، بابک صراف پور، داریوش میرابی صفحه 163
    یکی از مشکلات اصلی درمان با پروتزهای پارسیل متحرک طرح درمان می‎باشد. جهت سرعت، سهولت و دقت بیشتر در طراحی پروتزهای پارسیل متحرک می توان از رایانه استفاده کرد. مطالعه حاضر با هدف تهیه یک نرم افزار جهت طراحی پروتزهای پارسیل متحرک انجام شد. جهت تهیه این نرم‎افزار از نتایج پرسشنامه (بخش اول) و کتب مرجع پروتزهای پارسیل متحرک، نرم ‎افزار Visual C++ و برنامه فارسی نویس مریم استفاده شد. جهت استفاده از این نرم افزار با مشخص کردن دندان های غایب و اطلاعاتی در مورد دندان های پایه، طرح درمان نهایی به صورت نوشتاری و تصاویر گرافیکی توسط رایانه و به صورت هوشمند ارائه می‎شود. نرم افزار فوق هوشمند و کم حجم است. از این سیستم قدم به قدم در آموزش طراحی پروتزهای پارسیل متحرک می توان سود جست، ضمن این که به عنوان کمک به کلینیسین در تصمیم گیری در طراحی پروتز پارسیل مفید است. به علاوه این سیستم قابلیت تبدیل به نرم افزاری کاملتر را دارد
    کلیدواژگان: نرم‎افزار، طراحی پروتزهای پارسیل متحرک، طراحی با رایانه، طرح درمان
  • بهمن سراج، پوریا مطهری*، مرجان فخری، راحیل احمدی صفحه 168

    ادنتوم شایعترین تومور ادنتوژنیک می باشد اما بندرت در سیستم دندانهای شیری مشاهده می گردد. ادنتوم توموری خوش خیم با منشا دندانی است که رشدی آهسته دارد و همچنین اتیولوژی آن ناشناخته می باشد اما فاکتورهایی مثل ترومای موضعی، عفونت و فاکتورهای ژنتیکی به عنوان عوامل احتمالی مطرح می باشند. ادنتوم موجب اختلالاتی در رویش دندان ها مانند نهفتگی و یا تاخیر در رویش دندان های شیری و ناهنجاری در موقعیت دندان مثل tipping و یا جابجایی دندان های مجاور می گردد. در این مقاله، یک مورد ادنتوم کامپاند در دختر 5 ساله که به دلیل عدم رویش دندان کانین شیری مندیبل در سمت راست مراجعه کرده بود، گزارش می گردد.

    کلیدواژگان: ادنتومای کامپاند، سیستم دندانی شیری، تومور ادنتوژنیک
|
  • Kermanshah H., Farzin Ebrahimi Page 100
    Background And Aim
    All ceramic, inlay-retained resin bonded fixed partial denture is a conservative method for replacement of missing teeth, because of minimal tooth reduction. The connector between the retainer and the pontic is the weak point of these bridges. Reinforcement of ceramic core will increase the clinical longevity. The aim of this study was to determine the effect of zirconia on flexural strength of IPS Empress 2 core ceramic.
    Materials And Methods
    In this experimental in vitro study, twenty eight bar shape specimens (17´3.1´3.1 mm) were made of four different materials: (1) Slip casting in-ceram alumina core (control group) (2) Hot-pressed lithium disilicate core ceramic (IPS Empress 2) (3) IPS Empress 2 with cosmopost (zirconia post) inserted longitudinally in the center of the bar (4) IPS Empress 2 with cosmopost (zirconia post) inserted longitudinally in bottom of the bar. Specimens were subjected to three-point flexure loading with the span of 15mm, at a cross-head speed of 0.5 mm/min. Failure loads were recorded and analyzed using one-way ANOVA and Tomhane Post-hoc tests and p<0.05 was set as the level of significance. Fractured surfaces were then observed by scanning electron microscope (SEM). Four additional samples were made as the third group, and zirconia-IPS interface was observed by SEM before fracture.
    Results
    Mean values and standard deviations of three point flexural strengths of groups 1 to 4, were: 378.4±44.6, 258.6±27.5, 144.3±51.7, 230±22.3 MPa respectively. All the groups were statistically different from each other (P<0.05), except groups 2 and 4. The flexural strengths of groups 2, 3, 4 were significantly lower than group 1. Group 3 had the lowest flexural strength. SEM analysis showed that the initiated cracks propagated in the interface of zirconia post and IPS Empress 2 ceramic.
    Conclusion
    Based on the results of this study, inserting zirconia post (cosmopost) in IPS Empress 2 ceramic does not reinforce all-ceramic inlay retained resin bonded fixed partial dentures.
  • Saatchi M., Etesami L. Page 108
    Background And Aim
    The final objective of root canal therapy is to create a hermetic seal along the length of the root canal system from the coronal opening to the apical termination and to accomplish the best adaptation of obturation material with canal walls. The purpose of this study was to compare the microleakage during lateral condensation of 0.04 and 0.02 tapered gutta-percha master cones.
    Materials And Methods
    In this experimental in vitro study, seventy two single canal teeth were selected and the crowns were removed. Canals were prepared using a step-back technique. Patency of the apical foramen was maintained and the teeth were divided into two experimental groups of 31 each Ten teeth were used as control group, out of which five served as negative and five as positive controls. The first and second groups were obturated with 0.02 and 0.04 tapered master cones respectively. All the teeth were obturated using lateral condensation technique. The teeth were placed in 100% humidity and 37oc for three days. The roots were coated with two layers of nail varnish and one layer of stick wax except for the apical 2 mm. Teeth were placed in Pelikan ink for one week and sectioned vertically. The maximum depth of dye penetration for each tooth was recorded by two evaluators with stereomicroscope. The results were statistically analyzed using t-test with p<0.05 as the level of significance.
    Results
    The mean linear dye penetration for the first and second groups was 2.53 0.88mm and 4.89 1.20 mm respectively. The difference was statistically significant (P<0.001).
    Conclusion
    The results of this study showed that 0.02 tapered gutta-percha master cone, provided a significantly better apical seal than 0.04 tapered gutta-percha master cone.
  • Hasani Tabatabaei M., Mirzaei M., Ataei M., Motevaselian F. Page 113
    Background And Aim
    Halogen lamp is the commonly used light source for composite photo polymerization. Recently, high power halogen lamps, LED and plasma arc are introduced for improving the polymerization. The aim of this study was to investigate the effect of conventional and high power halogen lamps and LED light curing unit on degree of conversion of two different composite resins.
    Materials And Methods
    In this in vitro experimental study two halogen units (Coltolux 50 with the intensity of 330 mW/cm2 and Optilux 501 with two different operating modes of standard with the intensity of 820 mW/cm2 and Ramp with the intentsiy of 100-1030mW/cm2) and one LED light curing unit (620 mW/cm2) were used. The composites were hybrid (Tetric ceram) and nanofilled (Filteke supreme). Each materials/curing method contained three samples and degree of conversion (DC) was measured with FTIR. Data were analyzed statistically with one way and two way ANOVA, Tukey HSD. P<0.05 was considered as the limit of significance.
    Results
    Tetric ceram revealed higher DCthan Supreme. Tetric ceram showed a significant decrease in DC when Coltolux 50 was used in comparison to LED and Optilux 501. The latters did not show significant effect on DC of this material. DC of Supreme polymerized with various curing modes was not significantly different.
    Conclusion
    Based on the results of this study, degree of conversion in hybrid composites was higher than nanofilled. In comparison with conventional halogen lamp (Coltolux 50), high intensity halogen lamps and LED unit significantly lead to higher degree of conversion in hybrid composites
  • Hasheminia Sm, Norouzynasab S. Page 119
    Background And Aim
    During root canal therapy, it is necessary to remove as many bacteria as possible from the root canal. The use of medicaments is recommended to reduce the microbial population prior to root filling. Calcium hydroxide pastes have been used because of their antibacterial effects and the ability of tissue dissolving. The aim of this study was to evaluate the effect of calcium hydroxide/glycerine mixture, calcium hydroxide/normal saline mixture and calcium hydroxide/distilled water mixture on root dentin microhardness in storage times of 7 and 14 days.
    Materials And Methods
    In this in vitro study, fifteen extracted maxillary canines and central incisors were selected. The crowns of the teeth were removed and the canals were prepared. Teeth were sectioned transversally to produce a total of 30 dentin discs from the middle third of the roots. Specimens were divided into three groups of 10 discs each. Dentin samples were subjected to calcium hydroxide/glycerine, calcium hydroxide/normal saline and calcium hydroxide/distilled water mixtures for 7 and 14 days. Dentin microhardness was measured by a Vickers indenter with a load of 200 g for 15 seconds. Data were analyzed using ANOVA, Paired t-test and LSD with p<0.05 as the level of significance.
    Results
    Statistical analysis showed that all three mixtures decreased dentin microhardness. After 7 days, reduction in dentin microhardness by calcium hydroxide/glycerine combination was significantly higher than calcium hydroxide/normal saline and calcium hydroxide/distilled water combinations. After 14 days, reduction in dentin microhardness by calcium hydroxide/distilled water combination was significantly higher than the other two groups.
    Conclusion
    Based on the results of this study, the use of calcium hydroxide combinations for intracanal dressing reduces dentin microhardness. After 7 days calcium hydroxide/glycerine combination and after 14 days calcium hydroxide/distilled water combination are the most effective combinations.
  • Safarcherati H., Alaghehmand H., Arianfar R. Page 123
    Background And Aim
    An important purpose of adhesive dentistry is restriction of cavity preparation to carious dentin removal and conservation of sound dentin. Application of caries disclosing agents and cavity disinfectants can help achieving this goal. The aim of this study was to evaluate the effect of caries disclosing agents and cavity disinfectants on microleakage of composite resin restorations.
    Materials And Methods
    This experimental in-vitro study was performed on class V cavities in 48 extracted human sound premolars. The teeth were randomly divided into four equal groups. In group 1 caries detector dye (Seek, Ultradent, USA) and in group 2 cavity disinfectant (Consepsis, Ultradent, USA) were applied on dentinal surfaces. In group 3 both mentioned materials were applied. Group 4 was considered as control group. PQ1 bonding agent and Amelogen composite were used to restore the cavities. Gingival microleakage was assessed by dye penetration. Data were analyzed by Kruskall Wallis and Dunn tests. P<0.05 was the level of significance.
    Results
    Group 2 showed the least and group 4 showed the highest microleakage;however no statistical significant difference was found among the groups.
    Conclusion
    The use of caries disclosing agent (Seek) and cavity disinfectant (Consepsis Liquid) did not adversely affect the sealing ability of dentin bonding resins.
  • Sharifian Mr, Zarrabian M., Razmi H., Ghobadi M., Kharrazifard Mj, Hemmatzadeh F., Afzalifar R. Page 131
    Background And Aim
    Mineral Trioxide Aggregate (MTA) is a material used in many endodontic problems. Recently a number of studies, have reported that Portland Cement (PC) and MTA have similar physical, chemical and biologic properties. In addition, a material known as Root MTA which is produced in Iran has been claimed to have similar properties to Pro Root MTA. If these claims are true, possible use of PC and Root MTA in clinic instead of Pro Root MTA will be quite cost effective. The aim of this study was to investigate the toxicity of Pro Root MTA, Root MTA and Portland Cement on L929 mouse fibroblasts.
    Materials And Methods
    In this experimental study 0, 4, 24 hours and 7 day's extracts of materials were transferred to cell culture plates containing L929 fibroblasts. After 24 hours incubation, cells were stained by Neutral Red (NR), and optical density (OD) of each cell was read with ELISA reader. Data were analyzed using Tukey HSD and one way analysis of variance. P<0.05 was considered as the level of significance.
    Results
    In all surveyed groups and negative control group, at all time points separated cells from the base of the well were round. Refraction which is a characteristic of cellular death was not observed, whereas the separated cells from the base of well in positive control group showed refractional characteristic.
    Conclusion
    Based on the findings of this study Pro Root MTA, PC and Root MTA have the same biocompatibility. PC seems to have the potential to be used in the same clinical situation as MTA. However in order to replace MTA with these less expensive materials more in vitro and in vivo studies are suggested.
  • Mirzaei M., Moradimajd N. Page 138
    Background And Aim
    Light cured composites and other restorative materials are quite common in dentistry today. Successful restorations are dependent on efficiency of curing light unit, eg. the intensity of emitted light and its wave length. The aim of this study was to evaluate the efficiency units of curing, in private dental offices in Tehran.
    Materials And Methods
    In this descriptive cross sectional study, light curing devices in 240 private dental offices were evaluated randomly. Light intensity was measured by radiometer, debris on the fan and cracks and scratches on the filter were directly observed and the age of the device, frequency of changing the bulb and satisfaction of the dentist with regard to the light curing unit were recorded in a questionnaire. Data were analyzed using Spearman and t test, with p<0.05 as the level of significance.
    Results
    The results showed that 53.8% of the units had intensities more than 300 mW/cm2. The intensity of 30.4% of curing light units were between 20 and 300 mW/cm2 and 15.8% had intensities lower than 200 mW/cm2. There was a negative relation between light intensity and the age of the unit, frequency of bulb changing or scratches on the filter and debris on the fan.
    Conclusion
    The results of this study showed that the light intensities of about 46% of light curing units used in private dental practices and clinics were inadequate. Since factors like aging of the curing light unit, frequent bulb changing, increasing the amount of debris on the fan and scratches on the filter reduce the light intensity, regular quality control of these devices is essential.
  • Samandari Najafabadi Mh, Shahrabi Farahani Sh, Kheirollahi H. Page 144
    Background And Aim
    One of the complications following major oral surgeries is mucosal defects and delayed healing process. Up to now, various mucocutaneous grafts have been used in this field and recently, amniotic membrane has been proposed as a biological dressing in dermatologic, ophthalmologic and otolaryngologic practices. The purpose of this pilot study was to evaluate the healing process following human amniotic membrane graft on oral keratinized mucosa of rabbit.
    Materials And Methods
    In this experimental animal study, two surgical mucosal defects with the same size were made in palatal mucosa of 10 rabbits with the same weight, gender and race and a graft of human amniotic membrane was used on one of the defects. On the 7th, 14th and 28th postoperative days, surgical biopsies were randomly obtained from grafted and ungrafted regions of 3, 4 and 3 rabbits, respectively and submitted for microscopic study.
    Results
    According to the results, grafted regions showed more surface epithelialization and thicker newly formed epithelium. Also inflammatory cells infiltration was less in these areas. In all cases, there was a remarkable cartilage formation in the connective tissue of the recipient sites.
    Conclusion
    The results of this study suggest that the use of amniotic membrane graft in oral surgery could be effective in healing process. Additional studies should be done using animal and human models with more samples. Furthermore, the formation of cartilage in the grafted sites and its possible potential in reconstruction of bone defects, needs to be studied.
  • Abolghasemi A., Hajjaran M., Kiamarsi A Page 150
    Background And Aim
    Dental anxiety is a common problem in pediatric dentistry and results in behaviors like fear and anger that can negatively affect dental treatments. Exposure to various dental treatments and distressful experiences are reasons for anxiety during dental treatments. The aim of this study was to evaluate effect of cognitive behavioral interventions in reduction of stress during dental procedures in children.
    Materials And Methods
    In this clinical trial, 42 boys and girls, undergoing dental treatments were selected from dental clinics in Tehran. Patients were assigned to cognitive-behavioral interventions, placebo and control conditions. The fear scale, anger facial scale, pain facial scale and physiologic measure of pulse beat were evaluated. One way ANOVA and Tukey test were used to analyze the results and p<0.05 was the level of significance.
    Results
    Results showed significant differences between cognitive-behavioral interventions, placebo and control groups regarding fear, anger, pain and pulse beat. Comparison tests revealed that cognitive-behavioral interventions were more effective in reducing fear, anger, pain and pulse beat compared to the placebo or control.
    Conclusion
    According to the results of this study cognitive-behavioral interventions can be used to reduce distress of children undergoing dental procedures.
  • Safavi Smr, Farahani M., Khoramian Tusi S., Dianat O., Akbarzade Ar Page 156
    Background And Aim
    In recent years, different substances have been considered in gingival cervical fluid (GCF) as diagnostic markers due to the evaluation of biologic events and biochemical process related to bone turnover during orthodontic movements. IL-6 concentration increases in GCF during the first week after force loading. The aim of this study was to investigate the levels of IL-6 in GCF during orthodontic movements.
    Materials And Methods
    Fourteen orthodontic patients (9 females and 5 males, mean age 15.1±2.5 years) with Cl I malocclusion needing first bicuspid extraction participated in this clinical trial. In each patient one maxillary canine was distalized (DC) with a NiTi push coil spring. The contra-lateral canine (CC) was included in the orthodontic appliance but was not subjected to the orthodontic force and one of the mandibular canines was used as control with no orthodontic appliance (Antagonist canine: AC). The concentration of IL-6 was evaluated at the baseline and 14th and 28th days after intervention. GCF was taken with periopapers from both mesial and distal sides of tooth before appliance activation, on the 14th and 28th days. Concentration of IL-6 in DC, CC, and AC detected by ELISA reader was compared by repeated measure ANOVA and LSD multiple comparison, P<0.05 was considered statistically significant.
    Results
    Although the inflammatory gingival indices increased in both DC and CC teeth but it was not significant. The amount of IL-6 in GCF increased on day 14th in DC teeth in comparison with AC and CC teeth. In addition, the concentration of IL-6 in DC teeth was significantly greater than the 1st and 28th days. The maximum concentration of IL-6 was detected in both pressure and tension sides of DCs at T14. At T28, although the IL-6 levels were significantly higher than baseline levels but, it was significantly less than T14.
    Conclusion
    The results of this study support the hypothesis that mechanical stimuli cause an inflammatory reaction within the periodontal tissues.
  • Nejatidanesh F., Savabi O., Sarrafpour B., Mirabi D Page 163
    Background And Aim
    Designing removable partial dentures is one of the most important phases of prosthetic treatments. Computer can be used to facilitate and increase accuracy of removable partial denture design. The aim of this study was to develop a software for removable partial denture design.
    Materials And Methods
    A questionnaire (discussed in part I) and major textbooks, were used to determine the design rules. The software (RPD Graph) was developed using Visual C++ and Maryam program. The RPD Graph can determine the classification of partial edentulous arch. With defining the missing teeth and providing data about prognosis and conditions of abutment teeth, the removable partial design will be developed by RPD Graph. This software is a knowledge-based system which has specific characteristics. It can be used as an educational tool for teaching RPD design and as a clinical tool for supporting clinician's decision. In addition it can be developed to more complete softwares.
  • Seraj B., Motahhari P., Fakhri M., Ahmadi R. Page 168

    Odontomas are benign tumors of odontogenic origin characterized by their slow growth. They are considered to be a common type of odontogenic tumor, but rarely occur in the primary dentition.The etiology of odontomas is unknown, although local trauma, infection and genetic factors have been suggested. Odontomas often cause disturbances in the eruption of teeth such as, impaction or delayed eruption, and retention of primary teeth and abnormalities in the position of teeth such as tipping or displacement of adjacent teeth. In this paper, a case of unerupted right mandibular primary cuspid in a 5 years old girl due to the presence of a compound odontoma is presented.