فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:2 Issue: 4, 2004

  • تاریخ انتشار: 1383/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • خسرو آگین، علیرضا رجایی، مهرداد محرابی صفحه 419
    سابقه وهدف
    مصدومین شیمیایی که در تماس با گاز جنگی سولفور موستارد قرار گرف ته اند جمعیت بزرگی از جامعه جوان ایران را تشکیل می دهند که بعلت عوارض تماس با این گاز در معرض ابتلا به آسم، فیبروزمنتشرریه،برونشیت شیمیایی،بیمارهای پوستی وعوارض چشمی قرار دارند. و قسمت مهمی از درمان آنان با استفاده از ترکیبات کورتیکو استروئید انجام می گردد.
    مقایسه میزان استئوپوروزیس در گروه مصدومین شیمیایی مبتلا به آسم با افراد آسماتیک با هدف تعیین میزان وشدت ابتلا به استئوپورزیس در نواحی آناتومیک مختلف در گروه مواجهه با گاز سولفور موستارد انجام شد.
    مواد وروش ها
    این مطالعه از نوع شاهد-مورد می باشد که برروی 200 نفر شامل مصدومین شیمیایی مبتلا به آسم و100 نفر افراد اسماتیک غیر شیمیایی در سال 1381 در بیمارستان لقمان انجام شد.افراد داوطلب پس از انتخاب اولیه مورد معاینات دوره ای منظم قرارگرفتند.افرادشاهد نیز به طور متوالی از درمانگاه انتخاب شدند.معیار ورود وحذف در هر دو گروه بیماران یکسان انجام شد.داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری در محدوده استئوپنی و استئو پورزیس وجود دارد(5%> p). رابطه معنی دار بین سن و عوارض مشاهده نشد. بیشترین میزان تغییرات 65%در ستون مهره ها رویت شد. در گیری هیپ در گروه مصدومین بسیار شدیدتر بود (5%).
    نتیجه گیری
    عارضه استئوپورزیس در مصدومین شیمییایی وجود دارد. و شدت ناتوانی های فیزیکی آنان با توجه به ناتوانی های دیررس ناشی از تماس با سولفورموستارد در طول زمان بیماری افزوده خواهدشد. شایان ذکر است که برنامه پیشگیری از عوارض برای این جمعیت جوان ضروری است.
    کلیدواژگان: آسم، استئوپورزیس، سولفور موستارد، کورتیکواستروئید
  • اکرم انصار، سپیده بهنود، نادر مرکزی مقدم صفحه 423
    سابقه وهدف
    سولارلنتیگو در تماس طولانی مدت با اشعه آفتاب در مناطق باز بدن (صورت و پشت دستها) پیدا می شود. در درمان آن روش های مختلفی ازجمله کرایوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد که بعنوان روش مطلوب مطرح شده اما هیچگونه مطالعه علمی در رابطه علمی با زمان مناسب کرایوتراپی برای دریافت پاسخ درمانی سریعتر صورت نگرفته است. هدف این مطالعه تعیین اثر زمان کرایوتراپی در نتیجه درمان سولارلنتیگو می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی برروی 75 نفر از افراد مبتلا به سولارلنتیگو مراجعه کننده به بخش پوست بیمارستان سینا که بیماری آنها بدنبال معاینه تایید شد، صورت گرفت. بیماران توسط گزینش تصادفی به سه گروه از نظر مدت زمان دریافت کرایوتراپی (گروه A: 43 ثانیه، گروه B: 65 ثانیه و گروه C: 87 ثانیه) تقسیم شدند. برای کرایوتراپی نیتروژن مایع مورد استفاده قرار گرفت. فواصل درمانی 2 هفته ای مد نظر قرارگرفت تا زمانی که پاسخ درمانی کامل (رفع ضایعه پوستی و ابراز رضایت بیمار) مشاهده شد.در هر بار مراجعه ازنظر بروز عوارض ویا ایجاد بهبودی ضایعه، معاینه صورت گرفت.
    یافته ها
    میانگین تعداد جلسات درمانی در گروه A 4/4 جلسه، و در گروه C 1/3 جلسه بود. (p=./...1)هیچیک از بیماران در سه گروه دچار عوارض خاص مثل اسکار و پیگمانتاسیون نشدند.
    نتیجه گیری
    با افزایش مدت زمان دریافت کرایوتراپی (8-7ثانیه) در هر جلسه نیاز به جلسات متعدد کاهش می یابد در حالیکه عوارض جدی نیز به دنبال نخواهد داشت.
    کلیدواژگان: رنگدانه پوست، لنتیگو، کرایوتراپی
  • عذرا رمضانخانی، محمود جلالی، سیدعلی کشاورز، حجت زراعتی، مصطفی حمدیه، سیدسجاد موسوی، ناهید جارالهی صفحه 427
    سابقه و هدف
    بیماران اسکیزو فرنیک معمولا روش زندگی درستی نداشته ودر مورد تغذیه صحیح آگاهی ندارند. این مطالعه جهت بررسی دریافت مواد مغذی بیماران اسکیزو فرنیک مراجعه کننده به بیمارستان آیت الله طالقانی تهران و مقایسه آن با دریافت غذایی افراد غیر مبتلا در سال 1382 در بیمارستان آیت الله طالقانی تهران انجام گرفت.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه مورد- شاهدی 60 بیمار اسکیزوفرنیک مزمن (21زن و 39مرد) با محدوده سنی (55-15) از بین بیماران مراجعه کننده به بیمارستان آیت الله طالقانی تهران به روش تصادفی تدریجی به عنوان گروه مورد و 60 فرد غیر مبتلا از بین کارکنان این بیمارستان که از نظر سن وجنس با گروه مورد همسان سازی شدند به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. در هر دو گروه معیارهای خروج از مطالعه عبارتند از: اعتیاد به الکل ومواد مخدر، گیاهخواری، بارداری، شیر دهی، وجود بیماری قلبی، د یابت، هیپرتیروئیدی و بیماری های دستگاه گوارش(زخم معده،روده،اسپرو...). در حین مطالعه،اطلاعات مربوط به سن، شغل، سطح تحصیلات، مدت بیماری، درآمد سرانه ماهیانه و داروهای مصرفی با استفاده از پرسشنامه عمومی به دست آمد. سپس قد و وزن ونمایه توده بدن محاسبه گردید. داده های لازم در زمینه در یافت های غذایی با استفاده از پرسشنامه24 ساعت یاد آمد خوراک برای 1 روز ثبت گردید. آزمون t، من ویتنی وکای دو برای مقایسه متغیرها و جهت تعیین همبستگی متغیرها به ترتیب از آزمون کای دو و ضریب همبستگی پیر سون استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین انحراف معیار نمایه توده بدن در گروه مورد وشاهد به ترتیب (4./4+26/24)و(85/4+38/25)بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دارنبود..میانگین دریافت روزانه انرژی،پروتئین،کربو هیدرات، فیبر، اسید فولیک و ویتامین 12 B در گروه شاهد به طور معنی داری بیش از گروه مورد بود. در گروه مورد 50%افراد کمتر از 75%مقدارتوصیه شده برای ویتامین 12 B دریافت داشتند در حالیکه این نسبت در گروه شاهد7/26%بود و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود(009/0= P). آنالیز همبستگی بین انرژی دریافتی روزانه با متغیرهای درآمد سرانه،شغل، سطح تحصیلات و مدت بیماری نشان داد که تنها همبستگی معکوس و معنی داری بین انرژی دریافتی روزانه با میزان دآمد سرانه ماهیانه در گروه شاهد وجود دارد(13%= P و318/0= r).
    نتیجه گیری
    یافته های این بررسی نشان دادکه در بیمار اسکیزوفرنیک مورد مطالعه،کمبود انرژی،پروتئین وبعضی از ویتامین هاوجود دارد.بنابراین توجه به وضعیت تغذیه ای این بیماران،،موزش الگوی صحیح تغذیه به بیماران و خانواده آنها ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنی، اسید فولیک، مواد مغذی، ویتامین، 24ساعت یاد آمد
  • کامران آزما، ندا انتظاری صفحه 433
    سابقه و هدف
    درد پاتلوفمورال یکی از شایع ترین بیماری های زانواست و فراوانی آن نزدیک به 25% جمعیت کلی می باشد. از این تعداد بیشترین شیوع در جمعیت فعال از نظر فیزیکی دیده می شود.هدف از این تحقیق مقایسه انواع مورفولوژیک استخوان کشکک در مبتلایان به کندرومالاسی آن با افراد نرمال به منظور پی بردن علت ها وپیشگیری به موقع از ناتوانی ها است.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه که به صورت مورد شاهدی انجام گردید تعداد60 نفر از بیماران مراجعه کننده با شکایت درد و مشکلات زانو که براساس معیارهای بالینی تعریف شده بودند وارد مطالعه شدند و در2 گروه افراد نرمال و مبتلا به کندرو مالاسی مورد بررسی قرارگرفتند. چک لیستی جهت بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 501 ارتش با شکایت درد ومشکلات زانو تهیه شد. پس از تشخیص بالینی براساس معیارهای مشخص شده در چک لیست، گرافی های لازم در خواست گردید و دو گروه از نظر انواع مورفولوژیک استخوان کشکک در طبقه بندی ویبرگ و طبفه بندی براساس Morphology Ratio مورد بررسی قرارگرفتند.
    یافته ها
    30 نفر در هر گروه شرکت داشتندکه در طبقه بندی براساس Morphology Ratio، 60% افراد نرمال در طبقه مورفو لوژیک نوع I و 40% در نوع II قرار گرفتند و نوع III نیز اصلا وجود نداشت. در طبقه بندی ویبرگ، 57% افرادنرمال در طبقه بندی مورفو لوژیک نوع I و 43% در نوع II قرارگرفتند و نوع III نیز اصلا وجود نداشت.
    در طبقه بندی براساس Morphology Ratio، 74% بیماران مبتلا به کندرومالاسی در طبقه یندی مورفولوژیک نوع I، 13% در نوع II و13% درنوع III قرارگرفتند. در طبقه بندی ویبرگ،17% بیماران در گروه مورفولوژی نوع I و83% در نوع II قرارگرفتند و نوع III نیز اصلا نداشتیم.
    نتیجه گیری
    درافراد با مورفولوژی نوع II کشکک در طبقه بندی براساس Morphology Ratio احتمال ابتلا به کندرومالاسی کمتر و افراد با نوع مورفولوژی III استعدادبیشتری برای ابتلا به کندرومالاسی دارند. براساس طبقه بندی ویبرگ کوچک بودن رویه داخلی کشکک نسبت به رویه خارجی احتمال به کندرومالاسی را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: کشکک، کندرومالاسی، مورفولوژی
  • مهدی صفری، مهوش صلصالی، فضل الله غفرانی پور صفحه 437
    سابقه وهدف
    از آنجا که پرستاران گردانندگان اصلی بخشهای ویژه هستند و در امر مراقبت از بیماران نقش عمده ای دارند، کیفیت کار آنها تاثیر بسزایی در بهبود بیماران دارد. با توجه به مقاصد وخط مشی های بهسازی نیروی انسانی، آموزش همواره به عنوان وسیله ای مطمئن در جهت بهبود کیفیت، عملکرد و حل مشکلات می باشد. این پژوهش به منظوربررسی تاثیر آموزش پرستاران به روش بحث گروهی بر کیفیت مراقبت پرستاری بیماران مبتلا به سکته قلبی انجام شده است.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی10 پرستار واحد مراقبت ویژه قلبی و 45 بیمار مبتلا به سکته قلبی بستری در این واحد از بیمارستان منتخب آموزشی شهرتهران،در نیمه دوم سال 1380 وارد مطالعه شدندو کیفیت مراقبت پرستاری قبل از بحث گروهی توسط چک لیست مشاهده ای بررسی عملکرد پرستاران، چک لیست بررسی مراقبت های ثبت شده در پرونده و پرسشنامه رضایت سنجی بیماران از نحوه ارائه مراقبت ها بررسی شد. سپس برنامه آموزش پرستاران به روش بحث گروهی انجام شد و مجددا یک ماه بعد، کیفیت مراقبت پرستاری مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاکی از آن بود که در بررسی کیفیت و عملکرد پرستاران در مرحله قبل از بحث گروهی،فقط 2نفر از پرستاران عملکرد مراقبتی خوب داشتند در حالیکه پس از بحث گروهی 8نفراز پرستاران دارای عملکرد خوب بودند (T زوج،001/0 P<). در ضمن میانگین نمره عملکرد قبل از مداخله 6/24 بوده در حالیکه بعد از مداخله به 38 ارتقاء یافت. میانگین نمرات گزارش نویسی و ثبت به ترتیب از 2/5 و 2/16 به 6/10 و 18/28 رسید. میزان اثر بخشی برنامه بحث گروهی بر اساس آزمون T) زوج،1../.> p)در ضمن میانگین نمره عملکرد قبل از مداخله 6/24 بوددر حالیکه بعد از مداخله به 38 ارتقایافت.میانگین نمرات گزارش نویسی و ثبت به ترتیب از 2/5و2/16 به 6/10 و 18/28 رسید. میزان اثر بخشی برنامه بحث گروهی براساس آزمون T زوج، رشد4/54 درصد در عملکرد مراقبتی پرستاران،9/73 در صد در ثبت مراقبت پرستاری و 01/48 درصد رضایت مندی بیماران را نشان داد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج فوق،این پژوهش اهمیت استفاده از روش های آموزشی نوین پرستاری در واحدهای داخلی جراحی و ویژه را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: بحث گروهی، سکته قلبی، کیفیت مراقبت پرستاری
  • سیدمحمود میرزمانی، حمیدرضا پوراعتماد صفحه 443
    سابقه و هدف
    هدف از روانشناسی سلامت به بررسی تاثیر عوامل روانشناختی بر سلامت و بیماری می پردازد.یکی از مباحث اساسی این رشته،سبک زندگی است. این تحقیق بررسی سبک زندگی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) است.
    مواد و روش ها
    در مرحله اول از این پژوهش 50 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج) بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل این موارد بود: الف) پرسشنامه محقق ساخته حاوی سئوالاتی در مورد اطلاعات فردی و مشخصات آزمودنی ها و بسیاری س ئوالات دیگر به منظور بررسی سبک زندگی آنها. ب) جنبه های روانشناختی آزمودنی ها بوسیله چک لیست 90R -SCL مورد ارزیابی قرار گرفت. ج) پرسشنامه بهداشت عمومی (GHQ).
    یافته ها
    در این مطالعه 50 نفر از کارکنان شامل 17 نفر (34%) زن و 33نفر (66%) مردبا میانگین سنی 1/36 سال مورد بررسی قرار گرفتند. 44نفر (88%) ازآنها متاهل بودند. میانگین نمایه جام بدن در کل 34/25 ودر زنان و مردان به ترتیب 38/24 و 76/25 بود. بطور میانگین روزانه روزانه 25/2 ساعت از وقت آزمودنی ها در ترافیک هدرمی رفت در حالیکه حدود یک ساعت از وقت خود را در هر هفته صرف ورزش می کردند.36(72%)نفر از آزمودنی ها تمایل داشتند پس از بازنشستگی به شغل آزاد بپردازند.نتایج حاصل از اجرای مقیاس های SCL - R 90 در بین آزمودنی ها نشان داد میانگین هیچیک از مقیاسها در حد مرضی نی ست. اما نتایج حاصل از اجرای مقیاس های GHQ در بین آزمودنی ها نشان دادکه 30 درصد از آزمودنی هاکه نمراتی بالاتر از نقطه برش (23) بدست آورده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج پروژه حاضر نشان داد که بعضی از آزمودنی ها نیاز به مراقبت و آموزش دارند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کارکنان، نظامی
  • حمید قادری صفحه 451
    سابقه وهدف
    عقرب گزیدگی یکی از معضلات بهداشتی کشور ایران می باشد که نظامیان بعلت حضور مدام در مناطق بیابانی و اقلیمی خاص همواره در معرض خطرمی باشند. با توجه به جنگ تحمیلی و آزار و اذیت این جانوران و ترس حاصل از آن برای نظامیان لازم است در زمان صلح مطالعات کاملی در مورد اپیدمیولوژی و درمانهای عقرب زدگی و همچنین ارتباط بین تعداد موارد عقرب زدگی و شبهای مختلف ماه قمری بعمل آید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بصورت Case series، در طی اردیبهشت ماه 1381 الی دی ماه 1382، در محل شمال غربی خوزستان، که محل استقرار لشکر 30 پیاده ارتش گرگان بوده انجام شده و تمام موارد ناشی از عقرب گ زیدگی crassicauda Androctonus که به درمانگاه این لشکر اعزام شدند را شامل می شود. آنالیز آماری با استفاده از chi 2 در12 SPSS.v انجام گرفته.
    یافته ها
    139 مورد عقرب گزیدگی ناشی از عقرب Androctonus crassicauda که 92 مورد(6/66%)در سال 1381 و47مورد 4) /33% (در سال 82، بوده که97 مورد(8/69%)سرباز بودند. بیشترین موارد عقرب گزیدگی در فصل تابستان بود. همگی بصورت علامتی تحت درمان قرار گرفتند (بدون تزریق سرم ضد عقرب) و بدون عارضه مرخص شدند.
    نتیجه گیری
    خطر اصلی عقرب گزیدگی در منطقه فوق الذکر عقرب Androctonus crassicauda است. با توجه به عدم تزریق سرم ضد عقرب، توصیه به بازنگری و انجام مطالعات کاملتر در تجویز سرم ضد عقرب در درمان این نوع عقرب خاص می شود. همچنین هیچ نوع ارتباطی بین عقرب گزیدگی و شبهای مختلف ماه قمری دیده نشد.
  • رضا رنجبر، محمد مهدی سلطان دلال، محمدرضا پورشفیع صفحه 457
    سابقه و هدف
    بیماری شیگلوز که همچنین بعنوان دیسانتری باسیلی نیز نامیده می شود، یک بیماری عفونی است که سرایت پذیری بالایی داشته و با اسهال آبکی یا خونی، درد شکمی، تب، بی حالی و کسالت مشخص می گردد. این بیماری نسبت به سایر اشکال گاستروانتریت از شدت بالاتری برخوردار است. چندین فاکتور و ویژگی در باکتری عامل شیگلوز سبب گردیده اند تا آن بعنوان یک عامل بیولوژیک مطرح باشد. دوز عفونی کننده خیلی پائین باکتری، داشتن راه های انتقال متعدد، مقاومت دارویی روز افزون و گسترده نسبت به عوامل درمانی که همین امر درمان را با مشکلاتی مواجه کرده است، قدرت انتشار بالا و ایجاد عفونت های ثانویه در جامعه، مرگ و میر نسبتا بالا در مقایسه با باکتری های هم خانواده و سر انجام ایجاد عوارض متعدد و شدید از جمله مهمترین فاکتورها می باشند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی شیگلوز از بسیاری از جنبه های مهم همه گیری شناسی از جمله چگونگی توزیع فراوانی گونه ها، الگوهای مقاومت آنتی بیوتیکی، درجه سرایت پذیری، میزان مرگ و میر و سایر ابعاد مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات بیماران از طریق مراجعه به پرونده ها، تکمیل پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری گردید. جداسازی و تعیین هویت باکتری ها و بررسی مقاومت ضد میکروبی آنها از طریق روش های استاندارد باکتری شناسی انجام گرفت. همچنین آخرین اطلاعات موجود در سایر منابع در خصوص اهمیت این باکتری بعنوان یک عامل بیولوژیک خطرناک استخراج و ارائه گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه،141 بیمار مبتلا شناسایی شد. میزان مرگ ومیر 3مورد (1/2%)بود در 3خانواده شامل 6نفر سرایت به هم وجود داشت. تمام ایزو له های باکتریایی مقاومت چند دارویی داشتند. بیشترین مقاومت به استر پتو ماسین (97%) کوتریموکسازول (5/93%)وتتراسایکلین (93%)وجودداشت.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه موارد اندمیک شیگلوز در طی یکسال مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله در برخی جهات از جمله قدرت انتقال، مقاومت چندگانه آنتی بیوتیکی و میزان مرگ ومیر، قابل توجه بوده و حکایت از اهمیت این باکتری بعنوان یک عامل بیماریزای خطرناک دارد. همچنین از آنجائیکه استفاده عمدی از این باکتری در مواردی از همه گیری ها مستند گردیده است، توجه به این باکتری بعنوان یک عامل بیولوژیک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همیشه باید مد نظر باشد.
    کلیدواژگان: شیگلوز، عامل بیولوژیک، گونه های شیگلا، همه گیری شناسی
  • علی شبستانی منفرد صفحه 463
    سابقه و هدف
    در جنگهای نوین استفاده از سلاحهای هسته ای انفجاری همچون بمب های اتمی به جهت ایجاد ترس و وحشت فراوان در جامعه و حجم بالای ضایعات و صدمات از اهمیت ویژه ای برخودار بوده و این اهمیت با افزایش آگاهی جامعه از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی از عواقب انفجار بمب های اتمی در ژاپن در سال 1945 و همچنین آزمایشات اتمی – هسته ای مضاعف شده است.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مروری با جستجوی کتابخانه ای و اینترنتی در مقالات و تحقیقات انجام گردید.جهت جمع آوری اطلاعات از موتورهای جستجوی Yahoo و Google و همچنین پایگاه اطلاعاتی Pubmed و با کلید واژه های Radiation Syndrome Acute، Triage و Nuciear Weapon استفاده شد. مجموعا49 متن ومقاله بررسی شد که 18 مقاله ومتن مرتبط مورد بهره برداری قرار گرفت.
    یافته ها
    با توجه به اینکه حوادث هسته ای اتمی منجر به آسیب وسیع، به مخاطره افتادن زندگی انسانها وایجاد مشکلات شدید بهداشتی می گردند، تریاژ مصدومین هسته ای به مفهوم دسته بندی مصدومین برمبنای شدت صدمات،ضروری بوده تا امر درمان تعداد زیادی از مصدومین به بهترین روش ودر کوتاهترین زمان ممکن تحقق یابد.
    نتیجه گیری
    وقوع یک حادثه هسته ای در قالب جنگ یا عملیات تروریستی و یا حتی سوانح اتمی – هسته ای می تواند منجر به پرتوگیری های شدید و بروز سندرمهای مختلف پرتوگیری حاد گردد. در این مقاله ضمن اشاره به ویژگی های بمب اتمی ونوع تشعشعات صادره به انواع صدمات و آسیبهای ناشی از آنها پرداخته خواهد شد،سپس تریاژ مصدومین با توجه به هر دو مشکل آسیبهای فیزیکی و پرتوگیری یا آلودگی رادیواکتیو مد نظر قرار خواهد گرفت و نهایتا انواع نشانه های سندرم پرتوگیری حاد و درمانهای پزشکی آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: تریاژ، سلاح های هسته ای، سندرم پرتوگیری حاد