فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:2 Issue: 1, 2004

  • تاریخ انتشار: 1383/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • منیژه مختاری دیزجی، علی اکبر شریفی، فریبرز منطقی، ندا خداپرست صفحه 261
    سابقه و هدف
    برای کنترل کیفی ابزارهای فراصوتی، تصاویر فراصوتی از اجسام آزمون مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می گیرند. با افزایش پیچیدگی ابزارهای فراصوتی، روش های کنترل کیفی نیز رشد پیدا کردند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، جسم آزمون و پروتکل عملکردی آن طراحی و ساخته شده است، بطوریکه توسط آن بتوان تعدادی از پارامترهای عملکردی شامل عمق منطقه مرده، اندازه گیری های عمقی و عرضی، قدرت تفکیک محوری، قدرت تفکیک عرضی، توانایی کانونی کنندگی، یکنواختی و حساسیت ابزارهای فراصوتی B-mode را تخمین زد. برای بررسی دقیق نشانگرها و پارامترهای اساسی فراصوتی بایستی سرعت انتشار امواج فراصوتی در جسم آزمون مشابه سرعت انتشار صوت در بافت نرم باشد. اگر سرعت انتشار صوت با سرعت کالیبراسیون دستگاه متفاوت باشد، اندازه گیری برخی پارامترها مانند قدرت تفکیک بادقت صورت نمی گیرد. بدین منظور از ترکیبات آب نمک، الکل اتیلیک، اتیلن گلیکول و مواد شبیه ساز معادل بافت نرم استفاده شد و سرعت انتشار امواج فراصوتی در آنها ارزیابی و مقایسه گردید.
    یافته ها
    تصاویر فراصوتی حاصل از میله های کاشته شده درون جسم آزمون آنالیز شد تا در هر عمق پارامترهای عملکردی سیستم های فراصوتی ارزیابی شود. در این مطالعه جسم آزمون و پروتکل اجرایی برای اندازه گیری پارامترهای سیستم های فراصوتی بهنگام و نیز چگونگی اندازه گیری های کمی پارامترهای اساسی در تصاویر دیجیتال شده، پیشنهاد و ارائه گردید.
    نتیجه گیری و توصیه ها: در مطالعه حاضر، یک روش کاملا سهل و قابل اجرا برای اندازه گیری پارامترهای عملکردی سیستم های فراصوت تشخیصی توسط یک جسم آزمون ساده با ماتریکس معادل بافت از لحاظ سرعت، در ایران ارائه می شود که برای استفاده و کاربری در بیمارستان های درگیر با سیستم های فراصوتی، توصیه می شود.
    کلیدواژگان: امواج فراصوتی، پروتکل اجرایی، جسم آزمون، سرعت انتشار امواج فراصوتی، کالیبراسیون
  • خسرو آگین، قاسمی برومند صفحه 269
    سابقه و هدف
    تماس با گاز جنگی خردل گوگردی موجب بروز عوارض متعدد شناخته شده جسمی و معلولیت های فیزیکی و اجتماعی در دراز مدت می گردد. اما تاثیر و بررسی رابطه فاکتورهای دموگرافی-اجتماعی در شدت ضایعات ایجاد شده در طی زمان طولانی سپری شده از وقوع حادثه تاکنون مورد ارزیابی نگرفته است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق 500 مصدوم شیمیایی مرد با معیارهای مشخص تماس با گاز انتخاب شدند و 80% توام با عوارض چشمی و بیماری های ریوی شناخته شده از گاز را با درجات متفاوت ناتوانی دارا بوده اند.
    یافته ها
    500 مرد مصدوم با متوسط سن 5.2±36.5 سال انتخاب شدند. 69.2% الگوی تنفسی انسدادی ریوی خفیف و عوارض چشمی خفیف 97% متاهل، 75.7% دارای سه فرزند و کمتر 92.8% شاغل و 27.2% در استان های مرطوب زندگی می کردند و تنها 37.3% از وسایل حفاظتی استفاده کرده اند. رابطه معنی داری بین شدت ناتوانی ریوی و عوارض چشمی با استفاده از وسایل حفاظتی در این تحقیق بدست نیامد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: استفاده از وسایل حفاظتی در برابر گاز از میزان عوارض می کاهد. اما افراد مورد مطالعه از آن به میزان کم استفاده کرده اند با این وجود میزان عوارض دیررس و ناتوانی ایجاد شده پس از سالیان دراز از زمان تماس در غالب موارد خفیف می باشد. ممکن است علت این یافته در رابطه با خدمات پزشکی به موقع و مناسب و زندگی در آب و هوای مرطوب باشد و همچنین میزان عقیمی نیز بسیار پایین بوده است.
    کلیدواژگان: بیماری ریوی، گاز خردل، ضایعه چشمی، ناتوانی
  • عبدالله عباسی، محمدرضا قنبری، کاظم کاظم نژاد صفحه 275
    سابقه و هدف
    این مطالعه به منظور توصیف وضعیت لیشمانیوز جلدی در شهرستان گرگان و در راستای کمک به برنامه ریزی برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی مطلوب تر انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع توصیفی بوده (Case series) و جامعه مورد مطالعه 175 مورد بیمار بوده که از ابتدای سال 1377 تا پایان سال 1380 تحت پوشش درمانی مرکز بهداشت شهرستان گرگان قرار گرفته اند. تشخیص بیماری براساس علائم بالینی بوده که در موارد عدم اطمینان از تشخیص بالینی از آزمایشات پاراکلینیکی نیز استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و شاخص های آماری توصیفی، تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    از 175 بیمار مورد مطالعه 120 نفر مرد (68.6%) و 55 نفر زن (31.4%) بوده اند بیشترین تعداد بیماری در گروه سنی 29-20 سال و کمترین تعداد بیماری در گروه سنی بالای 50 سال بوده است. بیشترین ضایعات (زخم) بیماری در اندام ها بوده و اکثریت بیماران دارای دو زخم بودند. بیماران مورد مطالعه مربوط به سه قومیت مختلف ترکمن، فارس و افغانی بوده که بیشترین تعداد بیماران از قوم فارس بودند. 93 نفر (53.1%) از بیماران ساکن شهر و 82 نفر از بیماران (46.9%) ساکن روستا بودند که 55% از ساکنین شهر دارای ضایعه خشک و 72% نفر از ساکنین روستا دارای ضایعه مرطوب بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به اینکه بیماری در ماه های شهریور، مهر، آبان و آذر بیشترین مقدار خود را داشته و با توجه به دوره بیماری در نوع مرطوب و شرایط مناسب محیطی برای فعالیت پشه ها در منطقه در برخی از ماه های سال، انتظار می رود بیشترین موارد بیماری از نوع مرطوب باشد و لذا پیشنهاد می شود در یک مطالعه جامع اپیدمیولوژیک در منطقه، این مسایل مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: زخم خشک، زخم مرطوب، لیشمانیوز جلدی، همه گیر شناسی
  • زهرا فلاح صفحه 279
    سابقه و هدف
    مطالعات قبلی خاطر نشان ساخت که ضایعه اعصاب مدین و اولنار، راکتیویته کلبیندین (Calbindin=CB) را در بعضی نرون های عصبی آسیب دیده در موش های صحرایی در حال رشد القاء می نماید. مرگ نرون های حرکتی به وسیله قطع عصب سیاتیک در موش های صحرایی نوزاد سبب القاء ایزوفرم نرونی نیتریک اکسید سینتاز شده است. مطالعه حاضر ارتباط بروز کلبیندین با مرگ نرون های حرکتی را بررسی می نماید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی که بر روی 30 نوزاد موش صحرایی صورت گرفت، بعد از قطع عصب مدین و اولنار در روزهای دوم و هفتم بعد از تولد (P7 و P2) واکنش NADPH، -d به طریقه هیستوشیمیایی روی مقاطع نخاع گردنی انجام شد تا القاء بروز نیتریک اکسید سینتاز را در نرون های حرکتی که به روش رتروگراد با فاست بلو (Fast blue=FB) نشاندار شده بودند همراه با روش ایمنوهیستوشیمی برای CB مورد بررسی قرار دهد.
    یافته ها
    واکنش دیافورز NADPH در نرون های حرکتی نشاندار شده با FB در طی هفته های اول و دوم بعد از ضایعه عصبی در P2 مشاهده نگردید. اما به دنبال ضایعه عصبی در P7 بعضی نرون های حرکتی نشاندار شده با FB فعالیت آنزیمی را دو هفته بعد از قطع عصب نشان دادند در حالی که برای CB نبودند.
    بحث و نتیجه گیری
    این نتایج نقش احتمالی نیتریک اکسید را در ترمیم عصب و نقش CB را در مکانیسم های محافظتی و یا مرگ نرونی مطرح می نماید.
    کلیدواژگان: اکسوتومی، دیافورز NADPH، کلبیندین، نرون حرکتی
  • نعمت الله اسمی، قاسمعلی عمرانی، علی مهرابی توانا، علی اکبر کریمی زارچی، مهدی خوبدل، فهیمه فلاح، فیروز ولی پور صفحه 289
    سابقه و هدف
    جمع آوری و دفع بهداشتی زباله همواره یکی از مشکلات جوامع بشری است. محیط های طبیعی و کوهستان، بدلیل ویژگی های این گونه مناطق به عنوان مکانی برای ورزش کوهنوردی و نیز تفریح مردم و همچنین موقعیت توریستی آنها، مورد علاقه بسیاری از افراد است. بنابراین جمع آوری و دفع بهداشتی زباله باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. از آنجایی که تاکنون در این زمینه مطالعات کمتری صورت گرفته است لازم بود بصورت علمی و عملی مطالعه ای در رابطه با زباله در کوهستان صورت پذیرد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی (Cross-sectional) بوده و جهت بررسی وضعیت جمع آوری زباله و دیدگاه کوهنوردان در این زمینه در رزمایش 14 هزار نفری نیروهای سپاه و بسیج به قله سبلان در سال 1382 انجام گرفت. نمونه گیری از نوع تصادفی و حجم نمونه 205 نفر تعیین گردید. افراد در چادرهای گروهی پرسشنامه را تکمیل نموده و پس از جمع آوری زباله های تولید شده در 24 ساعت در رزمایش و توزین و جداسازی آنها انجام پذیرفت. داده های مربوط به پرسشنامه ها و تجزیه و توزین کیسه های زباله توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده در این مطالعه نشان می دهد که سرانه زباله در کوهستان سبلان 485 گرم به ازای هر نفر در روز می باشد که شامل 18.6% قوطی کنسرو، 9.3% ظروف یکبار مصرف، 53.6% کارتن و مقوا، 16.5% نان خشک و 2% مواد فساد پذیر تعیین گردید. همچنین براساس تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها، میانگین سابقه عضویت در بسیج، سابقه کوهنوردی و سن به ترتیب 13.47، 5.87 و 33.93 بدست آمد. همچنین مطالعه انجام شده نشان می دهد وضعیت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله در این اردو نامطلوب می باشد. از مجموع پرسشنامه های تکمیل شده 94% به اهمیت و ضرورت دفع بهداشتی زباله تاکید و تسریع نموده اند. همچنین میزان آشنایی افراد با نحوه جمع آوری و دفع بهداشتی زباله در کوهستان معنی دار بوده و هرچه سابقه عضویت در بسیج و سابقه کوهنوردی و سن بیشتر باشد میزان آشنایی بیشتر خواهد بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: بطور کلی می توان گفت آموزش اصول کوهنوردی و اصول حفاظت از محیط طبیعی به افراد، به خصوص افراد با سابقه کوهنوردی کم، به کارگیری تیم بهداشت محیط در برنامه ریزی، استفاده از ظروف جمع آوری زباله، استفاده از علائم و یا تابلوهای آموزشی و هشدار دهنده در خصوص جمع آوری زباله باید انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: جمع آوری زباله، دفع بهداشتی زباله، کوهستان سبلان، کوهنورد
  • مژگان محمدی مهر، احیا عبدی عالی صفحه 295
    سابقه و هدف
    با توجه به مشکل درمان عفونت های بیوفیلم باکتریائی و عدم تشخیص بیوفیلم با روش های مرسوم تشخیصی، این تحقیق با هدف ارائه روش شناسائی و تولید بیوفیلم توسط باکتری ها، با مطالعه Pseudomonas aeruginosa بعنوان یکی از مهمترین باکتری های تولید کننده بیوفیلم صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    تحقیق از نوع تحقیقات پایه ای بر روی 42 نمونه بالینی با استفاده از روش پلیت میکروتیتر اصلاح شده و مطالعه میکروسکوپ الکترونی نگاره انجام پذیرفت.
    یافته ها
    با روش انجام شده تولید بیوفیلم توسط سویه مورد بررسی بخوبی معین گردید و سویه 214، با بیشترین میزان تولید بیوفیلم و جذب نوری جهت مطالعه میکروسکوپ الکترونی انتخاب گردید.
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد روش اصلاح شده پلیت میکروتیتر جهت استفاده تشخیصی در آزمایشگاه های تشخیصی راحت تر و مقرون به صرفه باشد با توجه به مشکلات درمانی بیوفیلم باکتریایی توصیه می شود قبل از تجویز آنتی بیوتیک تولید بیوفیلم توسط سویه مورد بررسی مطالعه گردد.
    کلیدواژگان: بیوفیلم، Pseudomonas aeruginosa، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • شهین نجار پیرایه، داود اسماعیلی صفحه 301
    سابقه و هدف
    افلوکس فرآیندی است که طی آن باکتری ها ترکیبات خارج سلولی را که سمی هستند (داروها، مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک ها) به خارج سلول دفع و از ایجاد غلظت مناسب آنتی بیوتیک ها برای مهار باکتری ممانعت می کنند. امروزه افلوکس پمپ خصوصا در ایجاد مقاومت چند دارویی مطرح است و به عنوان یکی از مهمترین مقاومت ذاتی آنتی بیوتیک در باکتری ها می باشد. بنابراین جهت شناخت بیشتر پمپ های دفع آنتی بیوتیکی این مقاله تنظیم شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مروری از نوع تحلیلی انجام گرفت. با استفاده از کلمات کلیدی آنتی بیوتیک ها، پمپ های دفع، مقاومت چند دارویی، میکروارگانیسم ها، مکانیسم مقاومت، در 12 مقاله در مجلات معتبر در طی سال های 1997 تا 2002 مورد بررسی قرار گرفت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: افلوکس آنتی بیوتیکی یکی از گسترده ترین مکانیسم های مقاومت آنتی بیوتیکی بین میکروارگانیسم هاست. چون هم در باکتری های گرم مثبت و هم گرم منفی و از جمله گونه های بیماریزای مهم پزشکی مانند استافیلوکوک ها، استرپتوکوک ها و پاتوژن های فرصت طلب مثل سودوموناس آئروژینوزا وجود دارد. در عالم باکتری ها پنج خانواده از افلوکس پمپ ها وجود دارد. این پمپ های افلوکس میکروبی متعلق به خانواده انتقال دهنده های مختلفی بوده و اغلب توسط ژنوم های میکروبی رمزگذاری می شوند. هم سلول های یوکاریوتیک و هم پروکاریوتیک دارای خانواده هایی از پروتئین های غشایی موسوم به افلوکس پمپ ها می باشند که در افلوکس داروها و مواد شیمیایی از درون سلول عمل می کنند. با توجه به اهمیت این سیستم های افلوکس، شناخت آنها و استفاده مناسب از داروها در درمان برای پزشکان و محققین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک ها، پمپ های دفعی، مقاومت چند دارویی، مکانیسم مقاومت، میکروارگانیسم ها
  • فرشته مظفریان، محمدرضا صفری نژاد، بهشته ابوحمزه، مریم فتاحی صفحه 307
    سابقه و هدف
    امروزه شیزوفرنی را نه تنها یک ناهنجاری در انتقال عصبی بلکه ناشی از تغییرات ساختمانی کلی مغز هم می دانند. با توجه به امکان بررسی بالینی مایع مغزی نخاعی از روش های مختلف و با توجه به امکانات درمانی و تشخیصی محدود شیزوفرنی به نظر می رسد که با بررسی ارتباط بین صدمات ساختمان های مجاور دستگاه بطنی و مایع مغزی نخاعی با وقوع شیزوفرنی می توان به نکات تشخیصی مهمی دست یافت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بصورت مروری انجام گرفت و با استفاده از کلمه کلیدی Amygdaloid و Lateral ventricle و Third ventricle و Fourth ventricle و Sylvian canal و Cerebrospinal fluid و Mesencephalic duct و Caudate nucleus و Schizophrenia و Ventricular system به جستجوی مقالات در سایت های Google و Yahoo و PubMed در سال های 1990 تا 2003 پرداخته و پس از یافتن متن کامل مقالات با استفاده از سایت های Google و Ovid و Proquest بررسی کامل مقالات بخصوص با تکیه بر یافته های آناتومیک انجام گرفت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به مطالعات صورت گرفته از روش سی تی اسکن و تشریح پس از مرگ، بیشترین تغییرات ساختمانی را، در دستگاه بطنی مشاهده کرده اند. این تغییرات شامل تغییر در حجم بطن های طرفی بخصوص شاخ تمپورال آن، افزایش حجم و طول بطن سوم، افزایش اندازه بطن چهارم و بافت اپاندیم تغییر یافته می باشد. در ساختمان های مجاور این حفرات نیز تغییراتی مانند افزایش شیوع فقدان رابط بین تالاموسی، تغییرات سلولی تالاموس و کاهش حجم بخش خلفی، داخلی آن، افزایش کلسیفیکاسیون اپی تالاموس، جابجایی و افزایش انحنای جسم پینه ای، کاهش (Fractional anisotropy: FA) در آن و تغییر در هسته های قاعده ای مثل هسته دم دار دیده شده است. کاهش در متابولیسم لوب آهیانه و لوب پیشانی، هایپوفرونتالیتی، کاهش حجم لوب تمپورال و کاهش سلولی آن، کاهش حجم هایپوکامپ و تغییرات سلولی آن و تغییر در اندازه و ساختمان شکنج پاراهیپوکامپال نیز از تغییرات ماده سفید و خاکستری است. حساسیت شدید بافت مخچه (Supersensitivity) و کاهش حجم کرمینه و کاهش میزان خونرسانی آن در ناحیه حفره مغز خلفی نیز در این بیماران گزارش شده است. احتمال وجود آنتی بادی ضد مغز (Anti-brain) و افزایش لنفوسیت در مغز نیز نشاندهنده تغییرات دستگاه ایمنی این بیماران است. بین تغییرات فوق و سن و جنس و مرحله رشد بیماری، تفاوت معنی دار کمی مشاهده شده است. در ایجاد وقایع فوق دو روند نورودژنراتیو و تکامل عصبی را دخیل می دانند. روند دوم احتمالا تحت تاثیر پدیده Multifactorial-multigene قابل توضیح است و در روند نورودژنراتیو کاهش حجم نوروپیل و اندازه نرون اخیرا مورد بحث قرار می گیرد.:
    کلیدواژگان: شیزوفرنی، دستگاه بطنی، ماده خاکستری، مایع مغزی نخاعی