فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:1 Issue: 1, 2003

  • تاریخ انتشار: 1382/03/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • زاهد حسین خان، منیژه جدیدی صفحه 9
    سابقه و هدف
    باتوجه به عوارض قلبی- عروقی در هنگام خارج کردن لوله نای در بیماران بیهوشی و گزارشی از تاثیر متفاوت داروها در کنترل این پاسخها و نیز نواقص و اشکالات طراحی قبلی و به منظور مقایسه تاثیر لیدوکائین- سالین با لیدوکائین- وراپامیل با نرمال سالین در تعدیل پاسخهای قلبی-عروقی بیماران در هنگام خارج کردن لوله نای این تحقیق روی بیماران تحت بیهوشی عمومی در مراجعین به بیمارستان امام خمینی (ره) انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی دو سوکور و روی تعداد72 بیمار 20 تا 40 ساله تحت اعمال جراحی کوچک انجام گرفت. بیماران به لحاظ سن، جنس و طول مدت بیهوشی مشابه بودند و به طور تصادفی در سه گروه مساوی 24 نفر قرار گرفتند. نوع بیهوشی و عمل جراحی در گروه ها مشابه بود. تاثیر داروها بر تغییرات فشار خون سیستولیک، دیاستولیک، ضربان قلب و نیز حاصلضرب ضربان قلب در فشار خون سیستولیک و بالاخره عوارض مصرف داروها بررسی گردید و آزمونهای مختلف مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان تغییرات حاصلضرب فشار خون سیستولیک در ضربان قلب، میزان فشار خونهای سیستولیک و دیاستولیک و نیز ضربان قلب در گروه شاهد بیشتر از گروه های تجربی بود. ولی در گروه های تجربی اختلاف آنها به لحاظ آماری معنی دار نبود. در هیچ مورد از متغیرهای مورد بررسی افزایش بیش از 15% میزان پایه در گروه های تجربی وجود نداشت. عوارض دارویی نیز در هیچ یک از گروه ها مشاهده نشد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد تزریق همزمان وراپامیل و لیدوکائین، از تغییرات فشار خون و ضربان قلب به طور موثرتری جلوگیری می کند. گزارش تجربه مشابه را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: اکستوباسیون، پاسخهای قلبی، عروقی، لیدوکائین، وراپامیل
  • محمد قرقره چی، کاظم کاظم نژاد تبریزی صفحه 17
    سابقه و هدف
    با توجه به شایع بودن دردهای عضلانی بعد از عمل به عنوان عوارض شناخته شده مصرف داروی ساکسنیل کولین و تناقضاتی که در مورد استفاده از دوز مورد نظر ساکسنیل کولین در پیشگیری از دردهای عضلانی وجود دارد و به منظور مقایسه تاثیر دو دوز 5/1 و 3 آن بر روی شدت فاسیکولاسیون عضلانی و شدت میالژی پس از عمل، این تحقیق روی بیماران تحت عمل ترمیم فتق اینگوینال در بیمارستان شریعتی در سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی روی تعداد 50 بیمار که به طور تصادفی به دو گروه با دوز درمانی 5/1 و 3 تقسیم شدند انجام گرفت. کلیه اقدامات مطابق استاندارد برای همه بیماران انجام گردید و شدت فاسیکولاسیون و درد عضلانی در چهار درجه بوسیله پزشکی که از گروه درمانی بیماران اطلاعی نداشته ارزیابی شده و با آزمون مجذور کای مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی 50 نفر در 2 گروه مساوی انجام گرفت. درجات صفر و خفیف فاسیکولاسیون در گروه (5/1) برابر 36درصد و در گروه (3) 68درصد بود و این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار بود. از نظر شدت درد عضلانی بعد از عمل دو گروه مشابه بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: دوز 3 ساکسنیل کولین را می توان به جای استفاده از شل کننده های غیر دپولاریزان که بعنوان PRETREATMENT قبل از تزریق ساکسنیل کولین تزریق می شوند، استفاده نمود که هم عوارض جانبی کمتری دارد و هم وضعیت انتوباسیون بهتری دارد. در این مورد تحقیق بیشتر را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: ساکسنیل کولین، درد عضلانی، فاسیکولاسیون عضلانی
  • فرید رضایی مقدم، کامران آزما، پیمان بنکدار صفحه 21
    سابقه و هدف
    نظر به عدم درمان بعضی بیماری ها و یا عوارض شناخته شده درمانهای فعلی و تناقضاتی که در مورد تاثیر درمان شفای معنوی در بیماران و حتی در مدلهای حیوانی و آزمایشگاهی وجود داشت و به منظور تعیین تاثیر شفای معنوی (روحی) بر روند التهاب مفصل، این تحقیق روی RAT انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش تجربی بر روی تعدا 16 عدد RAT انجام گرفت. RAT ها به طور تصادفی به دو گروه تقسیم و با رنگ قرمز و زرد مشخص شدند. در ناحیه قدام زانوی راست همه حیوانات پس از بیهوشی با تزریق ماده التهاب زای F.C.A التهاب مزمن ایجاد گردید.شفای معنوی بوسیله یک نفر پزشک در یکی از گروه ها (گروه آزمون) انجام گرفت. شفاگر از دور و با یک خواست درونی و قلبی از خدا برای نمونه ها به صورت دست جمعی طلب بهبودی نمود. حرارت سطحی مفصل با ترموگراف در روزهای 1، 3، 7، 14 در سطح زانوی چپ و راست حیوان و نیز تغییرات قطر مفصل با کولیس پلاستیکی و نیز وزن حیوانات تعیین گردید و با آمار Two-FACTOR ANOVA مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تغییرات دمای مفصل در گروه شاهد بیش از آزمون بود و از نظر آماری معنی دار بود میزان تغییرات قطر زانوها در گروه آزمون کمتر از گروه شاهد بود افزایش وزن حیوانات در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد در تمام روزهای مورد مطالعه نیز به لحاظ آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: شفای معنوی موجب بهبود روند التهاب مفصل و وزن حیوان RAT می گردد و این تاییدی بر پدیده درمان از راه دور می باشد. انجام تحقیقات مشابه توصیه می شود.
    کلیدواژگان: التهاب مفصل، شفای از راه دور، شفای معنوی
  • اکرم انصار، نادر مرکزی مقدم، ایرج رمضانی صفحه 29
    سابقه و هدف
    آکنه و لگاریس یکی از شایعترین بیماری های پوستی است که شیوع بالایی از آن در جوانان گزارش شده است. باتوجه به شیوع بالای آن و عوارضی همچون ضایعات التهابی، غیر التهابی و گاه اسکار و علائم روانشناختی و نیاز به شناخت وضعیت این بیماری در شهر همدان این تحقیق در دانش آموزان دبیرستانی در سال 1377 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی مقطعی در 720 دانش آموز که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از 95 دبیرستان شهر همدان انتخاب شدند انجام گرفت ابتلا به آکنه و شدت و محل آن با معاینه بالینی و بر اساس ضوابط تشخیصی مشخص گردید از نظر شدت آکنه، آکنه خفیف دارای کومدون و تعداد کمی پاپول و پوستول بوده فاقد ندول می باشد آکنه متوسط دارای کومدون پاپول و پوستول زیادی بوده و تعداد کمی ندول دارد آکنه شدید دارای کومدون پاپول و پوستول زیاد و منتشر و تعداد زیادی ندول بوده و پاسخ کافی به درمان نمی دهد همچنین در هر دانش آموز محل ابتلا سن جنس و سن بروز آکنه تعیین و در فرمهای اطلاعاتی ثبت شد و با روش های آماری توصیفی و استنباطی ارائه و تفسیر گردید.
    یافته ها
    از 720 دانش آموز دبیرستانی در سنین 20-14 سال 7/50 درصد پسر و 3/49 درصد دختر بودند شیوع آکنه و لگاریس 7/79 درصد بود این شیوع در دختران 4/52 درصد و در پسران 6/47 درصد بود که تفاوت معنی داری نداشت. درصد ابتلا به آکنه در گروه سنی 18 تا20 سال بیش از گروه سنی 14 تا17 سال بود یعنی با افزایش سن میزان ابتلا افزایش می یابد میانگین سن بروز آکنه در دختران 8/0 سال و یا حدود 3/5 درصد زودتر از پسران بود از نظر محل ابتلا 5/97 درصد در صورت 5/29 درصد در پشت و 28 درصد در سینه و 7/18 درصد در بازو بود. 60 درصد آکنه خفیف 5/31 درصد آکنه متوسط و 5/8 درصدآکنه شدید داشتند دختران بیش از پسران مبتلا به آکنه شدید بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: شیوع آکنه و لگاریس در جوانان شهر همدان نسبتا بالاست از آنجا که شیوع و شدت آکنه در دختران بیش از پسران بود و سن بروز آکنه در آنها پائین تر بود و سن بروز آکنه در آنها پائین تر بود توصیه می گردد که علاوه بر بررسی علل بوجود آورنده آکنه در برنامه ریزی های بهداشتی درمانی به دختران حتی در سنین پائین تر توجه بیشتری شود.
    کلیدواژگان: جوش غرور جوانی، دانش آموزان، شیوع
  • احمد خورشیدی، شهرام برجیان صفحه 35
    سابقه و هدف
    باتوجه به عوارض شناخته شده اختلال در آزمایشهای بیمارانی که تحت عمل جراحی الکتیو قرار می گیرند و تناقضاتی که در مورد شیوع این اختلالات وجود دارد و هزینه و زمانی که برای انجام این آزمایش ها مطرح است به منظور تعیین شیوع اختلال آزمایشها در افرادی که تحت عمل جراحی الکتیو بودند این تحقیق در سال 1377 در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی روی تعداد 436 نفر بیمار که بر اساس محاسبات آماری تعیین شده بود انجام پذیرفت بیمارانی که تحت عمل جراحی الکتیو قرار می گرفتند و آزمایشهای روتین برای آنها تجویز شده بود مورد بررسی قرار گرفتند و در افرادی که نتایج آزمایشهای آنان خارج از فرم استاندارد بوده به عنوان اختلال آزمایش تلقی می شد و شیوع آنها در نمونه تعیین و در جامعه برآورد و نقش سن و جنس در شیوع این اختلال تعیین گردید.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 436 بیمار شامل 8/57 درصد مرد و 2/42 درصد زن انجام و شیوع اختلال آزمایش 3/26 درصد مشخص گردید بیشترین اختلال مربوط به هموگلوبین و هماتوکریت 4/12 درصد و کمترین مقدار صفر درصد مربوط به پتاسیم بود و میزان شیوع اختلال در سنین پائین تر کمتر و در زنان درصد اختلال بیشتر از مردان بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: انجام آزمایشهای روتین بویژه در سنین پائین تر و برای میزان سدیم و پتاسیم مورد تردید است که تجویز آن باید به لحاظ داشتن معیارها و شرایطی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: اختلالات آزمایشهای روتین، عمل جراحی الکتیو
  • آراسب دباغ مقدم، علی اصغر خاکسار، عارف امیرخانی، حسن شفایی، شهیندخت بصیری جهرمی صفحه 39
    سابقه و هدف
    باتوجه به مطرح شدن آلودگی های قارچی در نظامیان و گزارشات متفاوت از وضعیت آنان و به منظور تعیین شیوع آلودگی قارچی این تحقیق روی نظامیان ارجاع شده به انستیتو پاستور ایران طی سالهای 76-75 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی روی کلیه مراجعین انجام گرفت از نواحی هفت گانه بدن نمونه پوسته اخذ و پس از شفاف سازی با هیدروکسید پتاسیم یا لاکتوفنل به روش کتب معتبر قارچ شناسی پزشکی آزمایش مستقیم و کشت انجام شد. سپس نوع قارچ بیماریزا و محل مبتلا در بدن تعیین شده شیوع آلودگی در نمونه ها و میزان واقعی آنها در جامعه برآورد گردید
    یافته ها
    تحقیق بر روی 84 نفر انجام شد که تعداد 25 نفر مبتلا به آلودگی قارچی بودند شایعترین قارچ جداشده از افراد نظامی اپیدرموفیتون فلوکوزوم و بیشترین آلودگی در پا به میزان 5/15 درصد و بعد کشاله ران به میزان 3/8 درصد بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد میزان آلودگی باتوجه به زندگی اجتماعی نظامیان نگران کننده باشد و بررسی علل آن در پژوهشهای بعدی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آلودگی قارچی، افراد نظامی، درماتوفیت
  • عصمت باروتی، زهرا فرهادی صفحه 43
    سابقه و هدف
    باتوجه به شیوع قابل توجه حاملگی های ناخواسته در کشور و عوارض متعدد آن برای مادر، خانواده و جامعه و نظر به اینکه نقش عمده در بروز آنرا عامل آگاهی و نگرش و عملکرد ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و مصرف کنندگان آن دارند در اولین مرحله به منظور تعیین میزان آگاهی کارکنان ارائه دهنده خدمات بهداشتی شهر تهران نسبت به روش های پیشگیری از بارداری این تحقیق در سال 1375 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق توصیفی بوده ابزار تحقیق پرسش نامه تنظیم شده که توسط پرسشگران که پزشکان متخصص زنان و کارشناسان مامایی آموزش دیده در کلیه مراکز دولتی دهنده خدمات بهداشتی درمانی شهر تهران از تعداد 167 پرسنل ارائه دهنده خدمات بهداشتی شامل پزشکان کارشناسان مامایی و کادر درمانی انجام شده است میزان آگاهی کارکنان تعیین و نقش عوامل مرتبط با میزان آگاهی بررسی گردید.
    یافته ها
    در 120 مرکز بهداشتی تعداد 167 نفر کادر بهداشتی و تنظیم خانواده با تعداد 7 نفر (4درصد) پزشک و تعداد 106 نفر (64درصد)کارشناس و 54 نفر (32درصد) کادر پرستاری مورد بررسی قرار گرفتند و میزان آگاهی عمومی در مورد تنظیم خانواده در حد خیلی خوب (30درصد) و 6/17 درصد در حد بسیار کم و ضعیف داشته اند. میزان آگاهی خیلی خوب در مورد نحوه مصرف وسایل پیشگیری از بارداری قرص 5 درصد، IUD 6 درصد و کاندوم 23 درصد بود. بین سابقه کار و میزان آگاهی همبستگی بسیار ضعیف و یا کم وجود داشته است.
    نتیجه گیری و توصیه ها: میزان آگاهی کارکنان در حد قابل انتظار نبوده و به نظر می آید آموزش مجدد، برقراری دوره های بازآموزی، سمینارها و جلسات توجیهی برای بهبود خدمات تنظیم خانواده ضروری باشد. همچنین نقش مشاوره کافی و مناسب میتواند در بالا بردن میزان آگاهی مصرف کننده و کاهش شکست روش پیشگیری از حاملگی موثر باشد.
    کلیدواژگان: روش های پیشگیری از بارداری، کارکنان خدمات بهداشتی
  • اسفندیار متینی، نادر مرکزی مقدم، بهنوش پیروز صفحه 49
  • علیرضا نادری، مژگان طارمی صفحه 55
    سابقه و هدف
    تومورهای مغزی شایع هستند اما وجود توکسوپلاسموز با تظاهر تومور مغز منفرد یک تظاهر نادر می باشد. در این مقاله به معرفی یک خانم مبتلا اقدام گردیده است.
    معرفی مورد: خانم 36 ساله با شکایت کمر درد مزمن با انتشار به هر دو پا و بدون سابقه ابتلا به بیماری عفونی خاصی مراجعه نموده و پس از درمان نگهدارنده و کاهش نسبی در علائم و به دنبال یک مشاجره بیمار با شکایت گرفتگی زبان و اسپاسم عضلات سمت چپ بدن و صورت و تشنج مراجعه نمود در بررسی های تکمیلی توموری به ابعاد نسبتا وسیع با اثر فشاری بر شاخ فرونتال بطن جانبی راست مشاهده گردید هیدروسفالی موجود نبود در بررسی MRI ضمن مشخص تر کردن تومور تشخیص نئوپلاسم کیستیک از جمله گلیوما داده شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت در جراحی نسجی UNUSUAL مشاهده شد. مقداری از توده ساکشن و تخلیه گردید بعد از عمل بیمار دچار همی پلژی طرف چپ بدن گردید. در پاتولوژی تومور سیست کاذب و در سرولوژی روتین آنتی بادی علیه توکسوپلاسما منفی و در آزمایشات ایمنو فلئورسنت نتایج مثبت بدست آمد. بیمار به درمان پاسخ داد و در یک پیگیری دو ساله بیمار بهبودی یافت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: احتمالا توکسو پلاسموزیس می تواند یک اتیولوژی نادر علائم عصبی با سیستم ایمنی سالم باشد.گزارش تجربه مشابه را درخواست می نماید.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموزیس مغزی، تومور مغزی
  • فرنا سیار، محمد مهدی امام، ناصر ولایی صفحه 59
    سابقه و هدف
    با توجه به فاکتورهای مشابهی که در پاتوژنز دو بیماری پریودنتال و آرتریت روماتوئید (RA) وجود دارد و با توجه به شیوع و روند رو به افزایش RA و اهمیت شناخت بیماری و تناقضاتی که در مورد بیماری های پریودنتال با این بیماری وجود داشت این مقاله تنظیم شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مروری (Review Article) از نوع تحلیلی انجام گرفت. با کلمات کلیدی Autoimmune disease، Periodontitis، Rheumatoid، Periodontal disease. در اینترنت سایت های مرتبط با مجلات دندانپزشکی و عمدتا معتبر پریودنتولوژی و مدلاین از سال های 1970 تا 2001 جستجوی مقالات و تحقیقات انجام شد. تعداد 46 منبع به دست آمد که با توجه به دستیابی به کل مقالات از آنها استفاده گردید و مورد تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری قرار گرفتند. نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد که به علت مکانیسم ایمونوپاتوژنی مشابه بین دو بیماری پریودنتیت و RA، احتمال وجود ارتباط میان دو بیماری وجود دارد که جهت روشن شدن و رفع تناقضات موجود نیاز به انجام تحقیق و بررسی های بیشتر به صورت Longitudinal و یا انجام تحقیق تجربی یا درمان و عدم درمان مبتلایان به بیماری پریو و مقایسه با افراد سالم از نظر RA و پیگیری طولانی مدت آن نظر بروز یا عدم بروز RA را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: آرتریت روماتوئید، بیماری های پریودنتال، بیماریهای خود ایمنی، پریودنتیت