فهرست مطالب

Kerman University of Medical Sciences - Volume:15 Issue: 2, 2008

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:15 Issue: 2, 2008

  • 98 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/04/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقالات پژوهشی
  • محمدعلی دامغانی، محمود خدارحمی، احمد شهیدی صفحات 104-110
    مقدمه
    کاهش شنوایی حسی - عصبی یکی از عوارض احتمالی جراحی بای پاس عروق کرونر قلب می باشد که آمبولیسم، نارسایی در خون رسانی و مصرف داروهای اتوتوکسیک به عنوان علل احتمالی این پدیده مطرح شده اند. به دلیل تفاوت نتایج مطالعات پیشین در زمینه کاهش شنوایی به دنبال جراحی بای پاس عروق کرونری مطالعه حاضر با هدف مقایسه آستانه شنوایی قبل و بعد از این عمل طراحی شد.
    روش
    در این مطالعه مقطعی، 65 نفر از بیماران مراجعه کننده به مرکز قلب بیمارستان شفا در شهر کرمان که کاندید عمل بای پاس عروق کرونر شده بودند با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند و از آنها یک هفته قبل از عمل جراحی و 2 هفته بعد از عمل معاینه گوش توسط متخصص گوش، حلق و بینی و آزمون شنوایی سنجی با صوت خالص و ایمپدانس در اتاقک آکوستیک به عمل آمد. اطلاعات دیگر شامل سابقه بیماری های قبلی جمع آوری شد. از شاخص های مرکزی و پراکندگی برای توصیف نتایج و از آزمون آماری Wilcoxon برای مقایسه آستانه شنوایی قبل و بعد از عمل استفاده شد.
    یافته ها
    در تمام فرکانس ها و در هر دو گوش اکثر بیماران بعد از عمل تغییر قابل توجهی در آستانه شنوایی نداشتند و درصد کاهش شنوایی بیش از افزایش آن بود. تغییرات آستانه شنوایی در گوش راست در فرکانس 4000 و در گوش چپ در فرکانس 2000 تفاوت معنی داری را نشان داد (به ترتیب 027/0 P= و 004/0 P=). اگرچه تغییرات آستانه شنوایی در همه فرکانس ها و در هر دو گوش در مردان بیش از زنان بود اما اختلاف معنی دار تنها در فرکانس 1000 گوش راست (03/0 P=) و در فرکانس 4000 گوش چپ (034/0 P=) وجود داشت.
    نتیجه گیری
    گرچه احتمال کاهش شنوایی بعد از اعمال جراحی غیر گوشی وجود دارد ولی شیوع آن خیلی کم است که این امر می تواند به علت بهبود روش های اعمال جراحی و روش های بی هوشی با استفاده از تکنیک های جدید باشد. ضمنا، تغییر آستانه شنوایی در بعضی فرکانس ها احتمالا وابسته به جنس می باشد.
    کلیدواژگان: کاهش شنوایی حسی، عصبی، جراحی بای پس عروق کرونر، آستانه شنوایی، شنوایی سنجی
  • استخراج پارامترهای بهینه در ایجاد هیپرمی غیر فعال برای افزایش توانایی اتساع پذیری شریان بازویی
    مهرآور رفعتی، منیژه مختاری دیزجی، هژیر صابری، حسین چگینی صفحات 112-124
    قدمه: امروزه ارزیابی غیرتهاجمی تغییر اتساع پذیری ناحیه آندوتلیوم عروق در شرایط هیپرمی مورد توجه محققین است. لکن شرایط بهینه ایجاد هیپرمی و نیز بررسی پارامتر مکانیکی مناسب با استفاده از روش های فراصوتی شریان بر اساس اندازه انسداد، زمان انسداد و زمان بررسی فراصوتی پس از حذف انسداد گزارش نشده است. در مطالعه حاضر براساس رفتار بیومکانیکی شریان بازویی، شرایط و پارامترهای بهینه ایجاد هیپرمی استخراج خواهد شد.
    روش
    ابتدا شریان بازویی مردان سالم تحت انسداد صفر، 50، 100، 150، 200 و 250 میلی متر جیوه به مدت 5 دقیقه قرار گرفت و سپس 60 ثانیه پس از رفع انسداد بررسی فراصوتی انجام شد و انسداد بهینه بر اساس حداکثر اتساع پذیری شریان استخراج شد. سپس شریان تحت انسداد بهینه به مدت 1، 2، 3، 4 و 5 دقیقه قرار گرفت و زمان انسداد بهینه با حداکثر اتساع پذیری حاصل شد. برای استخراج زمان بررسی فراصوتی بهینه، شریان بازویی مردان سالم تحت فشار و زمان انسداد بهینه قرار گرفت و 30، 45، 60، 75 و 90 ثانیه پس از حذف هیپرمی مورد ارزیابی فراصوتی قرار گرفت. برای استخراج تغییرات قطر شریان، حداکثر سرعت در فاز سیستول و حداقل سرعت در فاز دیاستول شریان و نیز تخمین استرین شعاعی و اتساع پذیری، شکل های متوالی از تصاویر فراصوتی و داپلر، بر روی کامپیوتر شخصی ثبت گردید. با استفاده از آزمون تحلیل پراش یک راهه، پارامترهای بهینه ایجاد هیپرمی غیرفعال برای افزایش توانایی اتساع پذیری شریان بازویی مشخص شد.
    یافته ها
    نتایج بررسی استرین و اتساع پذیری نشان داد که هیپرمی با فشار انسداد 150 میلی متر جیوه 85/2 برابر بیش از شرایط بدون استرس است. آنالیز آماری پارامترهای استرین، اتساع پذیری، حداکثر سرعت سیستول و سرعت انتهایی دیاستول نشان داد که هیپرمی با انسداد150 میلی متر جیوه به مدت 4 و 5 دقیقه تمایز معنی داری با گروه های 1، 2 و 3 دقیقه انسداد دارد. لذا با توجه به سطح تحمل بیمار زمان 4 دقیقه انسداد انتخاب شد. بررسی زمان ارزیابی فراصوت پس از رفع هیپرمی نشان داد که زمان های 45 تا 60 ثانیه برای ارزیابی پارامترهای فراصوتی مناسب تر است.
    نتیجه گیری
    با اعمال پروتوکل هیپرمی غیرفعال بهینه، امکان ارزیابی غیرتهاجمی و دقیق تر پارامترهای بیومکانیک به دلیل افزایش اتساع پذیری شریان فراهم خواهد شد.
    کلیدواژگان: اولتراسونوگرافی، پارامترهای بیومکانیکی، هیپرمی غیر فعال، شریان بازویی
  • محمود حسینی، حجت الله علایی، حبیب الله نعمتی کریموی، زهرا داعی، شهرزاد هواخواه صفحات 126-137
    مقدمه
    مطالعات نشان داده است که هسته اکومبنس در مکانیسم های پاداش و اعتیاد نقش مهمی دارد. بعضی محققین عقیده دارند که این هسته در هوشیاری نیز نقش دارد. در این مطالعه تغییرات امواج خودبه خودی مغزی به دنبال تحریک و تخریب هسته اکومبنس در موش های صحرایی سالم و وابسته به مرفین بررسی شد.
    روش
    موش های صحرایی نر، نژاد ویستار، در محدوده وزنی 190 تا 250گرم انتخاب و به دو گروه سالم و معتاد تقسیم شدند. برای القای وابستگی حیوانات روزانه 3 نوبت به مدت 4 روز مرفین دریافت کردند. حیوانات هر دو گروه با یورتان بی هوش شدند و با استفاده از استرئوتاکس در هسته اکومبنس الکترود گذاشته شد. استخوان های پاریتال و فرونتال با استفاده از مته سوراخ و الکترودهای مخصوص در آن قرار داده شد و EEG در 3 مرحله کنترل، پس از تحریک هسته اکومبنس و پس از تخریب این هسته ثبت گردید.
    یافته ها
    مقایسه نتایج در دو گروه نشان داد که در گروه معتاد وقوع امواج آلفا و بتا افزایش و امواج تتا و دلتا کاهش معنی داری نسبت به گروه شاهد می یابد. تخریب هسته اکومبنس در گروه وابسته به مرفین امواج بتا را افزایش و تخریب این هسته در گروه سالم امواج تتا را کاهش می دهد.
    نتیجه گیری
    اگرچه وابستگی به مرفین سبب افزایش امواج پرفرکانس و کم ولتاژ و همین طور کاهش امواج کم فرکانس و با ولتاژ بالا می شود ولی هسته اکومبنس نقش مؤثری در آن ایفا نمی کند
    کلیدواژگان: هسته اکومبنس، امواج مغزی، وابستگی به مرفین
  • پرویز امینی، فاطمه جهانی مقدم صفحات 138-146
    مقدمه
    دندان هایی که به شدت تخریب شده و تحت درمان ریشه قرار گرفته اند نیاز به پست و کور برای گیر رستوریشن دارند. ماده ای که معمولا برای ساخت کور در دندان های خلفی بدون پالپ استفاده می شود به دلیل استحکام بالا و هزینه کم آمالگام می باشد که با و یا بدون پین استفاده می شود. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر نوع پست بر توزیع تنش در دندان پره مولر دوم پایین با تحلیل به روش اجزاء محدود می باشد.
    روش
    این تحقیق به روش اجزاء محدود که روشی خیلی قوی و عمومی برای آنالیز تنش ها می باشد انجام شد. در این تحقیق توزیع تنش در کور آمالگامی با و یا بدون پین بررسی شد. مدل دندان پره مولر فک پایین ابتدا با پین آمالگام و بعد با پست آمالگام ساخته شد و پس از بارگذاری با زاویه 45 درجه توزیع تنش در مدل ها آنالیز شد.
    یافته ها
    حداکثر تنش در پین آمالگام بیشتر از پست آمالگام بود و ناحیه حداکثر تنش در پین آمالگام در محل اتصال پین و آمالگام مشاهده شد در صورتی که در پست آمالگام در مارژین کور در سمتی که نیرو وارد شده بود قرار داشت. حداقل تنش در هر دو مدل در مارژین و در خلاف نیروی وارد شده بود که در پین آمالگام بیشتر از پست آمالگام بود.
    نتیجه گیری
    از آن جایی که تنش در پین آمالگام بیشتر از پست آمالگام بود بنابر این می توان گفت استحکام پست آمالگام بیشتر از پین آمالگام می باشد و با توجه به این که کراون استحکام شکست پست و کور را افزایش می دهد توصیه می شود بررسی توزیع تنش در کور با کراون نیز انجام شود
    کلیدواژگان: پست و کور، پین آمالگام، پست آمالگام، توزیع تنش، پره مولر دوم
  • محمد براتی، محمدحسین داعی پاریزی، ایرج شریفی صفحات 148-155
    مقدمه
    لیشمانیوز یک بیماری انگلی کمپلکس با علایم اپیدمیولوژیکی و بالینی متنوع می باشد که نوع احشایی آن در صورت عدم درمان باعث مرگ می شود. عامل این بیماری در ایران لیشمانیا اینفانتوم (Leishmania infantum) می باشد که در کودکان زیر 10 سال شایع تر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین خصوصیات بالینی و اپیدمیولوژیکی بیماری در کودکان مبتلا به لیشمانیوز احشایی طی سال های 1385- 1372 در استان کرمان صورت پذیرفت.
    روش
    این مطالعه توصیفی و تحلیلی با جمع آوری داده ها از پرونده 68 بیمار بستری در بیمارستان شماره یک و مرکز آموزشی درمانی افضلی پور دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی 14 سال اخیر که با تشخیص کالاآزار بستری شده بودند، صورت گرفته است. تمامی بیماران مبتلا به لیشمانیوز احشایی استان، برای درمان به این مرکز آموزشی درمانی ارجاع داده می شوند. داده های مربوطه از پرونده بیماران استخراج و به کمک نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تعداد مبتلایان پسر 45 نفر (2/66٪) و دختر 23 نفر (8/33٪) با میانگین سنی 2/46±3/52 ماه بود (دامنه 156-6 ماه). حداکثر موارد بیماری (9/52٪) در گروه سنی 4-1 سال مشاهده شد. از نظر محل سکونت بیشتر موارد بستری به شهرستان بافت با 28 نفر (2/41٪) اختصاص داشت، سپس جیرفت با 15 نفر (22٪)، کهنوج با 10 نفر (7/14٪) و سیرجان با 7 نفر (3/10٪) به ترتیب آلودگی، در مراتب بعدی قرار داشتند. بیشترین تعداد مراجعه بیماران درماه بهمن بود و مدت زمان بروز تب و علایم بالینی در بیماران قبل از مراجعه به پزشک به طور متوسط 8/31 روز (±6/25) و میانگین زمان بستری در بیمارستان 12 روز (±3/4) بود. از نظر نتیجه درمان 65 نفر (6/95٪) هنگام ترخیص به طور کامل بهبودی یافتند و 3 بیمار (4/4٪) نیز فوت نمودند. میانگین سدیمانتاسیون خون (ESR) بیماران 58 (±2/34) میلی متر در ساعت بود و شایع ترین علایم بالینی به ترتیب تب، بزرگی طحال و کبد گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    فراوانی مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی از سطح استان نشان دهنده وجود آلودگی در این استان به خصوص در شهرستان بافت می باشد. مطالعه اکولوژیک مخازن و ناقلین این بیماری در سطح استان به خصوص در شهرستان بافت که در مطالعه حاضر رتبه اول فراوانی را داشت، به منظور هر گونه اقدام کنترلی به شدت احساس می شود.
    کلیدواژگان: کالاآزار، علایم بالینی، اپیدمیولوژی، کودکان، کرمان
  • محمود کریمی مبارکه، مسعود قادی پاشا، محسن موقری پور صفحات 156-161
    مقدمه
    اختلافات تشریحی در تاندون های دست شناخته شده است ولی شیوع آن در نژادهای مختلف متفاوت است. از آنجا که تاندون پالماریس لونگوس منبع مهم پیوند تاندونی محسوب می شود شیوع فقدان آن در نژادهای مختلف اهمیت پیدا می کند. میزان فقدان یک طرفه و دوطرفه آن در کتاب های جراحی دست به ترتیب 15 و 30 درصد ذکر شده است و فقدان آن در نژاد آسیایی کمتر از اروپایی است. در ایران مطالعه ای در مورد تنوع تشریحی تاندون پالماریس لونگوس که بر روی جسد انجام شده باشد گزارش نشده است.
    روش
    در این مطالعه، 150 ساعد متعلق به 75 جسد مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از انجام برش و پیدا کردن تاندون، پهنای تاندون در ناحیه پرگزیمال با کالیپر مدرج (کولیس صنعتی) و بر حسب میلی متر و قد افراد از فرق سر تا پاشنه در وضعیت دراز کشیده به پشت اندازه گیری شد. وجود یا عدم وجود این تاندون در سمت چپ و راست، پهنای تاندون در دو جنس زن و مرد و رابطه پهنای تاندون با قد فرد بررسی شد. آنالیز آماری با استفاده از SPSS (version 14) و تست های مجذور کای،t-student، ضریب همبستگی وپیرسون و فیشردقیق انجام شد.
    یافته ها
    تاندون پالماریس لونگوس در 24 درصد یک طرفه، و در 7/10 درصد دوطرفه وجود نداشت. از 32 مورد جنس مؤنث، تاندون در 4 نفر (5/12 درصد) در سمت چپ، در 6 نفر (8/18 درصد) در سمت راست و در 3 نفر (4/9 درصد) در هر دو سمت وجود نداشت. از 43 بیمار مرد، تاندون در 3 نفر (7 درصد) در سمت چپ، در 5 نفر (6/11 درصد) در سمت راست و در 5 نفر (6/11 درصد) در هر دو سمت مشاهده نشد. متوسط پهنای قسمت تاندونی پالماریس لونگوس در مردان این نمونه 05/2±07/4 میلی متر در سمت راست و 16/2±97/3 میلی متر در سمت چپ و در زنان 07/2±77/3 میلی متر در سمت راست و 20/2±41/3 میلی متر در سمت چپ بود.
    نتیجه گیری
    در این بررسی شیوع فقدان تاندون پالماریس لونگوس یک طرفه 24 درصد و دوطرفه 7/10 درصد بود که با آمارهای موجود در مورد نژاد آسیایی مثل چین و ژاپن متفاوت است. بین پهنای تاندون در زنان و مردان و همچنین بین فقدان تاندون یک طرفه یا دوطرفه با جنس، سمت مبتلا و قد فرد اختلاف معنی دار وجود نداشت. همچنین رابطه ای بین قد فرد و پهنای تاندون دیده نشد.
    کلیدواژگان: تاندون، پالماریس لونگوس، واریاسیون
  • مسعود عزت آبادی پور، مهری میرحسینی، شهریار دبیری، علیرضا رضایی زاده، سید حسن افتخار واقفی صفحات 162-170
    مقدمه
    تاثیر مورفین بر فعالیت ترشحی هیپوفیز با واسطه گیرنده های اوپیوئیدی میو تقریبا موضوعی شناخته شده می باشد و گزارشاتی نیز مبنی بر اثر مورفین بر تکثیر سلولی وجود دارد. در تحقیق حاضر برای اولین بار اثر مورفین بر تکثیر سلول های اسیدوفیل آدنوهیپوفیز موش صحرایی نر مورد بررسی قرار گرفت.
    روش
    این مطالعه بر روی 14 موش صحرایی نر بالغ نژاد Wistar در دو گروه وابسته و غیروابسته به مورفین انجام گرفت. حیوانات در گروه وابسته به مورفین با مصرف 21 روز مورفین (خوراکی و از طریق آب آشامیدنی) معتاد شدند. پس از کنترل علائم سندرم ترک اعتیاد، از حیوانات خون گیری به عمل آمد و با استفاده از روش Elisa مقدار پرولاکتین در دو گروه اندازه گیری شد. در مرحله بعد و پس از بی هوش کردن موش ها و انجام تزریق داخل قلبی سرم فیزیولوژی و فیکساتور، هیپوفیز خارج شده و در فرمالین 10% ثابت شد. تعداد سلول های لاکتوتروپ و سوماتوتروپ در دو گروه وابسته و غیروابسته به مورفین با استفاده از روش ایمونوهیستوشیمی مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین تولید پرولاکتین در گروه وابسته به مورفین افزایش معنی داری نسبت به گروه غیروابسته به مورفین نشان داد. نتایج به دست آمده حاکی از افزایش معنی دار میانگین نسبت درصد سلول های لاکتوتروف به مجموع سلول های اسیدوفیل و کاهش معنی دار میانگین نسبت درصد سلول های سوماتوتروپ به مجموع سلول های اسیدوفیل در گروه وابسته به مورفین نسبت به گروه غیروابسته به مورفین می باشد.
    نتیجه گیری
    وابستگی به مورفین می تواند منجر به افزایش نسبت درصد سلول های ماموتروپ و سطح سرمی پرولاکتین و کاهش نسبت درصد سلول های سوماتوتروپ شود.
    کلیدواژگان: مورفین، اعتیاد، آدنوهیپوفیز، سلول های اسیدوفیل، موش صحرایی
  • روح الله دهقانی، شیرین موبد مهدی آبادی، فاطمه کامیابی، علی اکبر حق دوست، مینو مشایخی، حمید سلطانی نژاد صفحات 172-181
    مقدمه
    با توجه به پراکندگی گسترده کژدم ها در مناطق گوناگون کشور، و اهمیت این جانوران در علوم زیستی و پزشکی این بررسی طی سال های 1383 تا 1385 به منظور شناسایی گونه های کژدم در استان کرمان انجام گردید.
    روش
    این پژوهش به روش توصیفی انجام گرفت و در طی آن 13 شهرستان در مناطق گوناگون استان کرمان، مورد بازدید قرار گرفتند. نمونه های مورد مشاهده در ظروف درب دار محکم حاوی الکل 75% که دارای شماره و اطلاعات اساسی از جمله تاریخ و محل جمع آوری بودند جمع آوری و به آزمایشگاه حشره شناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انتقال یافتند. در آزمایشگاه با استفاده از کلید تشخیص واستریو میکروسکوپ مورد شناسایی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که حداقل 8 گونه کژدم از 3 خانواده Hemiscorpiidae یا Buthidae، Liochelidae و Scopionoidae در استان کرمان وجود دارد. از تعداد 1265 کژدم جمع آوری شده گونه های Androctonus crassicauda، Mesobuthus eupeus، Hemiscorpius Lepturus، Orthochirus scorobiculosus، Odontobuthus doriae، Buthotus saulcyi،Androctonus.amorcuxi و Nebo sp شناسایی گردیدند.
    نتیجه گیری
    استان کرمان با وجود 8 گونه کژدم متعلق به سه خانواده از فون با غنای زیستی بالایی برخوردار است. کژدم جنس Nebo برای اولین بار از قلمرو خشکی سرزمین ایران شناسایی گردید. کژدم نبوهنگامیکوس در سال 1980 از قلمرو آبی ایران و از جزیره هنگام در آبهای خلیج فارس گزارش شده بود. از آنجا که درمان کژدم زدگی بر اساس گونه و با توجه به اثرات زهر آنها باید انجام گیرد، پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی پیشگیری و درمان را بر اساس تنوع گونه در منطقه طراحی و اجرا نمود
    کلیدواژگان: کژدم، فون، کرمان، ایران
  • مقاله موردی
  • فرهاد اسدی، محبوبه افضلی صفحات 182-185
    Myocardial bridge یک ناهنجاری مادرزادی خوش خیم است که در آن قطعه ای از عروق کرونر اپی کاردی از درون میوکارد می گذرد. این اختلال، تقریبا همیشه به صورت منفرد و در قسمت میانی شریان قدامی نزولی چپ دیده می شود. وجود بیش از یک ناحیهmyocardial bridge در عروق کرونر بسیار نادر می باشد. در این گزارش مردی 55 ساله با دو ناحیه myocardial bridge در شریان قدامی نزولی چپ معرفی می شود. این بیمار با درد قفسه سینه هنگام فعالیت مراجعه کرده بود و در اسکن رادیوایزوتوپ قلبی، ایسکمی قابل برگشتی در دیواره قدامی قلب داشت. به دلیل این یافته غیرطبیعی بیمار تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفت که در آنژیوگرافی کرونر، دو ناحیه myocardial bridge در قسمت میانی و انتهایی شریان قدامی نزولی چپ دیده شد.
    کلیدواژگان: Myocardial Bridge
  • مقاله خودآموزی
  • مریم سادات هاشمی پور صفحات 186-194
    تقریبا تمامی دندانپزشکان، دانشجویان و دستیاران دندانپزشکی به علت سر وکار داشتن با وسایل تیز و سوزن در فعالیت های معمول کلینیکی در معرض خطر آسیب ناشی از جراحت سوزن (Needlestick Injury: NSI) و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق خون می باشند. ویروس هپاتیت، B هپاتیت C وHIV ویروس های اصلی می باشند که می توانند از طریق آسیب ناشی ازجراحت سوزن انتقال یابند. آسیب ناشی از جراحت سوزن بسیار شایع بوده و بین 22 تا 83% در مطالعات مختلف گزارش شده است. گزارشات حاکی از افزایش شیوع این پدیده بین سال های 1990 تا 1999 در سرتاسر دنیا می باشند. میانگین آسیب ناشی ازجراحت سوزن در یک دندانپزشک که 3000 عمل تهاجمی در سال را انجام دهد حدود 37% گزارش شده است. البته تعداد دقیق موارد آسیب ناشی ازجراحت سوزن در سرتاسر دنیا چندان مشخص نمی باشد، زیرا تعداد زیادی از کارکنان دندانپزشکی موارد این آسیب را گزارش نمی کنند. هدف این مقاله، بررسی آسیب ناشی از جراحت و چگونگی برخورد با این آسیب می باشد. انتظار می رود پس از مطالعه این مقاله خوانندگان بتوانند:1- شایع ترین بیماری های منتقله از طریق خون را بدانند.
    2- توصیه های لازم برای کاهش موارد آسیب ناشی از جراحت سوزن را به کار بگیرند.
    3- با اقدامات لازم در موارد آسیب ناشی از جراحت سوزن آشنا باشند.
    کلیدواژگان: جراحت، آسیب، سوزن، دندانپزشکی
|
  • Damghani M.A., Khodarahmi M., Shahidi A Pages 104-110
    Introduction
    Sensorineural hearing loss (SNHL) is a probable complication of coronary artery bypass graft (CABG) Surgery, that may be due to embolism, perfusion failure and consumption of ototoxic drugs. Since the incidence of SNHL after CABG is different according to the various reports, the present study was designed to study hearing threshold change after CABG surgery.
    Method
    In this cross-sectional study, 65 patients candidated for CABG surgery were selected by convenient sampling. One week before and two weeks after the surgery, all patients were examined by E.N.T specialist, and underwent PTA and impedance test. Other information including history of previous diseases were collected too. Distribution and central indices were used for description of results and Wilcoxon test was used for comparison of pre- and post- operative hearing threshold.
    Results
    Comparison of Pre -and Post - operative audiometry results showed no significant change in hearing for all frequencies and in both ears. Hearing threshold difference in the right ear at 4000HZ and in the left ear at 2000HZ was meaningful (P=0.027, P=0.004 respectively). Although hearing threshold differences at all frequencies and in both ears were greater in men rather than women, the meaningful difference was only for the frequency of 1000HZ in the right ear (P=0.03) and 4000HZ in the left ear (P=0.034).
    Conclusion
    Although, hearing loss can occur after nonotologic surgeries, the incidence is very low and this can be due to the improvement in surgical and anesthesia techniques. Meanwhile, hearing threshold change in some frequencies may be sex-dependent.
  • Extraction of Optimum Parameters of Inducing Reactive Hyperaemia for Increasing Distensibility of Brachial Artery
    Rafati M., Mokhtari Dizaji M., Saberi H., Chegini H Pages 112-124
    Introduction
    Nowadays, noninvasive evaluation of dilatation changes of endothelium region under hyperaemia has attracted researchers’ notice. But optimum conditions for inducing hyperaemia and proper mechanical parameters based on obstruction stress, obstruction time and time of ultrasonic survey after obstruction release were not reported. This study was designed to extract optimum biomechanical parameters for inducing hyperaemia in brachial artery.
    Method
    First, brachial artery of healthy men were forced under 0, 50, 100, 150, 200, 250 mmHg for five minutes, and 60 seconds after obstruction release ultrasonic assessment was performed and according to maximum distensibility of brachial artery, optimum obstruction was extracted. Then brachial artery of healthy men were forced under optimum obstraction for 1, 2, 3, 4, 5 minutes and optimum obstruction time was extracted. For extracting the optimum time of ultrasonic assessment, brachial artery of healthy men were forced under optimum obstruction pressure and time and then ultrasonic assessment was done in 30, 45, 60, 75, 90 seconds after obstruction release. For extracting diameter changes of artery, maximum systolic velocity, minimum diastolic velocity, and also radial strain and distensibility, multi frames of B-mode and Doppler images were recorded on personal computer. According to ANOVA test, optimum parameters of inducing reactive hyperaemia for increasing distensibility of brachial artery were extracted.
    Results
    Hyperaemia under 150 mmHg obstruction, for a duration of 4 minutes and 45 and 65 seconds after releasing are the best conditions for ultrasonic assessments.
    Conclusion
    The application of optimum reactive hyperaemia protocol can provide a more accurate noninvasive evaluation of artries’ biomechanical parameters.
  • Hosseini M., Alaei H., Nemati Karimoy H., Daei Z., Havakhahi Sh Pages 126-137
    Introduction
    The nucleus accumbens is involved in various functions ranging from motivation and reward to feeding and drug addiction. Some researchers have also suggested that this region has some roles in consciousness. In the present study, the effect of electrical stimulation and lesion of nucleus accumbens on Electroencephalogram waves (EEG) of addict and non-addict rats was investigated.
    Method
    Male wistar rats (weight 190-250 g) were divided into control and addict groups. Addiction was induced by injection of morphine (three times a day and for four days). Then all rats in both groups were aneasthetized by urethane and stainless steel electrodes were implanted in nucleus accumbens. EEG waves were recorded in three stages of control, after stimulation (130µA, 100HZ, every 5sec for 10 min), and after lesion (0.4 mA, 60 sec) of nucleus accumbens in each group.
    Results
    In addict group alpha and betha waves were increased, while theta and dltha waves were decreased compared to intact group. Electrical stimulation and lesion of nucleus accumbens decreased theta waves in intact group and increased betha waves in addict group comparing to the control stages.
    Conclusion
    Although morphine dependency causes increase of high frequency- low voltage waves and decrease of low frequency-high voltage waves, it seems, that nucleus accumbens has no role in variations of brain waves.
  • Amini P., Jahani Moghaddam F Pages 138-146
    Introduction
    The restoration material commonly used as core material for pulpless posterior teeth is mostly amalgam due to its high strength and low cost and it can be used with or without pin. The aim of this study was to evaluate the influence of post material on stress distribution in mandibular second premolar tooth by finite element analysis.
    Method
    The stress distribution was analyzed in amalgam core supported with and without pin. Three dimensional plane strain models of the human mandibular second premolar were first made with pin amalgam and then with post amalgam. After applying the loading force at 45 degree angel, the stress distribution was analyzed in models.
    Results
    Maximum stress in pin amalgam was more than that in post amalgam. The area of maximum stress in pin amalgam was at pin and core interface but in post amalgam it was at the margin of core in the side of applied force. The least stress was at the margin of core opposite to the side of force in both models and was more in pin amalgam than post amalgam.
    Conclusion
    As the stress was more in pin amalgam than post amalgam so it can be said that the fracture strength of post amalgam is more than pin amalgam. Since crown increases fracture resistance of post and core, further studies for analysing stress distribution of amalgam core with crown is recommended.
  • Barati M., Daie Parizi M.H., Sharifi I Pages 148-155
    Introduction
    Leishmaniasis is a complex parasitic disease with various epidemiological and clinical features. Visceral leishmaniasis (VL) can be extremely fatal in untreated cases. The objective of this study was to assess the epidemiological and clinical aspects of the disease in children with VL in Kerman province during 1991-2006.
    Method
    In a descriptive-analytical survey, medical files of 68 VL cases hospitalized in Hospital No. 1 and Afzalipour Medical Center, Kerman University of Medical Sciences during 1991-2006 were studied. Data analysis was done by SPSS software and using descriptive and analytical statistics.
    Results
    Of 68 cases of Kala-azar, 45 ones were boys and 23 ones were girls with mean age of 52.3±46.2 months. Most of the cases were in the age group of 1-4 years. The majority of cases (41.2%) belonged to Baft, followed by Jiroft (22.0%), Kahnouj (14.7%) and Sirjan (10.3%). Most patients were referred to hospitals in winter and mainly during February. Mean duration of clinical symptoms before referring was 31.8 days and mean duration of hospitalization was 12 days. Overall, 65 cases cured completely, while 3 cases died. The mean sedimentation rate was 58 mm/hour and the most common clinical symptoms were fever, and hepato-splenomegaly, respectively.
    Conclusion
    Further studies on reservoirs and vector ecology, particularily in Baft district are required for planning control programs, in the affected areas.
  • Karimi Mobarakeh M., Ghadi Pasha M., Movaghari Pour M Pages 156-161
    Introduction
    Since palmaris longus tendon is the first choice for grafting, its anatomical variation is important. This study was designed to find the anatomical variations of this tendon in Iranian population by performing a study on cadaver.
    Method
    In this study, 150 forearms belonged to 75 cadavers were studied. After exploring the proximal end of tendon, tendon width was measured at its proximal end by caliper. The presence or absence of tendon in left and right, width of tendon in males and females, crown to heel height and the relationship between tendon width and height were determined. Statistical analysis was done by SPSS, and using exact Fischer test, Student t-test, Pearson's correlation coefficient and chi-square.
    Results
    Unilateral absence was seen in 24% and bilateral absence in 10.7 % of 32 females. The tendon was absent in 4 cases (12.5 %) in left side, in 6 cases (18.8 %) in right side, and in 3 cases (9.4%) in both sides. Of 43 males, in 3 (7%) the tendon was absent in left side, in 5 (11.6%) in right side and in 5 (11.6%) in both sides. The mean width of tendon in males was 4.07±2.05 mm in right and 3.97±2.16 mm in left side and in women it was 3.77±2.07mm in right and 3.41±2.20 mm in left side.
    Conclusion
    The prevalence rate of unilateral and bilateral absence of PL in this study was 24% and 10.7% respectively that differs with the reported rates in studies of Asian countries such as China and Japan. There was not statistical difference between men and women in tendon width, unilateral and bilateral absence and side of absence. There was also no correlation between tendon width and individual height.
  • Ezzatabadi M., Mirhosseini M., Dabiry Sh., Rezaeizadeh A., Eftekhar Vaghefi S.A Pages 162-170
    Introduction
    The influence of morphine on pituitary secretion through µmu receptors has been nearly known. It is also reported that morphine has an effect on cell proliferation. In the present study we investigated the effect of morphine on the proliferation of acidophil cells of adenohypophysis in male rat.
    Method
    This study has been carried out on 14 adult male Wistar rats divided into two groups of morphine dependent and control. The animals in morphine-dependent group were addicted through consumption of morphine for 21 days. After controlling withdrawal syndrome signs, serum prolactin level was determined by Elisa method. In the next step after anesthetizing animals and performing cardiac perfusion, the hypophysis was removed and fixed at 10% formalin. After processing, staining was done by routine immuno-histochemistry method and the number of mammotropes and somatotropes in morphine-dependent and control groups were compared.
    Results
    Mean prolactin production in dependent group as compared with control group showed significant increase. There was a significant increase in the ratio of mammotropes to acidophil cells and a significant decrease in the ratio of somototrops to acidophil cells in morphine-dependent group compared to the control group (P<0.05).
    Conclusion
    Morphine dependency may lead to increase in the percentage of prolactin secreting cells and serum prolactin level and decrease of growth hormone secreting cells.
  • Dehghani R., Moabed Sh., Kamyabi F., Haghdoost A.A., Mashayekhi M., Soltani Pages 172-181
    Introduction
    Considering wide distribution of scorpions in various parts of the country and their importance in biological and medical Sciences, the current study was performed during 2005 to 2006 in order to determine scorpions species in Kerman/Iran.
    Method
    In this descriptive research, 13 cities in Kerman province were investigated. All collected scorpion specimens in %75 ethyl alcohol were sent to the entomology laboratory of Kerman university of Medical Sciences for identification of their species by the use of stereo microscope and morphologic identification key.
    Results
    A total of 8 species belonged to three families of Buthidae, Hemiscorpiidae or Liochelidae and Scorpionidae were identified. The identified species were as follows: A: Family Buthidae: Mesobuthus eupeus(44%), Androctonus crassicauda (28.5%), Odontobuthus doriae(22.6%), Orthochirus scrobiculosus(3%), Androctonus.amorcuxi(0.35%), Buthotus saulcyi (0.35%), B:Family Liochelidae: Hemiscorpious lept urus(0.9%), C:Family Scorpionidae: Nebo sp (0.3%)
    Conclusion
    Kerman province with 8 scorpion species has a high bidogical founa. This is the second report of the Nebo Genus from Iran after the report in 1980 from Hengam island located in south of Iran in Persian Golf. Planning prevention, control and treatment programs based on the identified species is suggested.
  • Asadi F., Afzali M Pages 182-185
    Myocardial bridge is a benign congenital anomaly in which a segment of major epicardial coronary arteries descends into the myocardium for a variable distance. Myocardial bridge is most often single and located in the middle part of the left anterior descending artery. The presence of more than one myocardial bridge in coronary arteries is very rare. We present a patient with more than one myocardial bridge in the left anterior descending artery. The case was a 55- year old man, referred to our clinic with the complaint of atypical chest pain. In the radionucloid study a reversible ischemia in the anterior wall was found. For this abnormal finding, he underwent a coronary angiography and it showed two myocardial bridges in the mid and end segments of the left anterior descending artery. Since myocardial bridge is usually single, the present case with two consecutive myocardial bridges in one artery can be presented as a very rare case report.
    Keywords: Myocardial Bridge
  • Hashemipour M Pages 186-194
    Health care workers including dentists, dental students and nurses may be at the risk of occupational exposure to blood borne pathogens such as HIV and hepatitis B and C via needlestick injuries (NSIs). The prevalence rate of NSI has been reported between 22 to 83% in different studies. The reports show an increase in NSI prevalence around the world during 1990 to 1999. Mean NSIs for a dentist with 3000 invasive operations per year is about 37%. The exact number of NSIs around the world is not known because many health care workers do not report this problem. In this paper written for health care workers, NSI and appropriate strategies applied in facing this problem have been discussed.