فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد - سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 59، تابستان 1386)

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 59، تابستان 1386)

  • 136 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/06/20
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مقالات پژوهشی
  • فرزاد سعدلو پاریزی، محمدعلی خلیلی*، علی حاذقی صفحات 3-9
    مقدمه

    در ایران، هر ساله هزاران جوان دچار ضربه مغزی می شوند. ضربه مغزی موجب آسیب سلولهای عصبی شده و مراقبت بعد از عمل بیمار را با مشکل روبرو می سازد. همچنین، افزایش آهن در مایع مغزی– نخاعی می تواند با رها سازی رادیکال های آزاد باعث هیپوکسی– ایسکیمی بافت مغز شود (واکنش هاب- وایس). هدف از این مطالعه بررسی تغییرات مورفولوژی بافت عصبی به همراه سنجش میزان آهنCSF بعد از ایجاد ضربه مغزی در رت نر بوده است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع تجربی است که بر روی مایع مغزی نخاعی Cerebrol Spinal Flouid) CSF) 27 رت بالغ، از نژاد ویستار که به دو گروه کنترل (7 راس) و تجربی I(9 راس) و II (11 راس) تقسیم شدند انجام گرفت. گروه کنترل پس از بیهوشی تحت عمل جراحی قرار گرفته تا200 میکرولیترCSF با سوراخ نمودن غشای آتلانستواکسی پیدال به وسیله سوزن ها میلتون کشیده شود. و بافت مغزی از ناحیه پاریتال مغز برداشته شود. پس از بیهوشی، حیوانات تجربی با وزنه 300 گرمی از فاصله 1 متری جمجمه دچار ضربه مغزی شده و به ترتیب30 و 60 دقیقه بعد، از حیوانات تجربی I وII نمونه برداری CSF و بافت مغزی انجام شد. میزان آهن موجود درCSF تمام رت ها با دستگاه جذب اتمی سنجیده شد. داده های تحقیق با نرم افزار آماری SPSS ver 10 تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج

    نتایج ماکروسکوپی نشان داد که پس از ایجاد ضربه مغزی، لخته های خون به طور پراکنده در اطراف مغز وجود داشتند. میزان آهنCSF در گروه کنترل 2.95±0.31ppm بود. این میزان در گروه های تجربی I وII به ترتیب(P>0.05) 6.14±1.01 و14.72±2.94 (P

    کلیدواژگان: ضربه مغزی، آهن، مایع مغزی، نخاعی، مغز، رت
  • محمدحسین برادران فر *، افسانه دوستی صفحات 10-14
    مقدمه

    مطالعات مختلف حاکی از وجود اختلالات شنوایی در بیماران مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید است که این اختلالات می تواند برای افراد مشکلاتی را در زندگی موجب شود. لذا نظر به اهمیت شنوایی در زندگی فرد و نحوه ی برقراری ارتباط وی با دیگران، بررسی ارتباط بین آرتریت روماتوئید و اختلالات شنوایی ضروری به نظر می رسد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع مورد- شاهدی است که از آذر 1383 تا مرداد 1385 در بیمارستان آموزشی شهید صدوقی یزد انجام گرفت. در این مطالعه 50 نفر بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید (گروه مورد) و 50 نفر غیر مبتلا به بیماری که از نظر سن، جنس و شغل مشابه گروه مورد بودند، به عنوان گروه شاهد مورد مقایسه و بررسی قرار گرفتند. آستانه شنوایی بیشتر ازdBHL 25 ملاک کاهش شنوایی قرار گرفت.

    نتایج

    در هر دو گروه 42 نفر زن و 8 نفر مرد بودند. آستانه شنوایی در کلیه فرکانس ها ارزیابی شد. این مطالعه نشان داد که در فرکانس های بالا (High Frequencies) بین آستانه شنوایی دو گروه مورد و شاهد تفاوت وجود دارد که این تفاوت در فرکانس 8000 هرتز معنی دار بود(p=0.003). از طرفی ارزیابی گوش میانی هم نشان داد که اختلال در این ناحیه دیده می شود که به صورت عدم رفلکس اکوستیک بارز گردید. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید از نظر مصرف دارو به دو گروه معرف NSAID و Steroid تقسیم شدند که اختلاف معنی داری بین آستانه شنوایی در این دو گروه دیده نشد. همچنین این بیماران از نظر طول مدت ابتلا به بیماری به دو گروه (طول مدت بیماری کمتر یا بیشتر از 5 سال) تقسیم شدند که بین این دو گروه نیز اختلاف معنی داری مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که به دلیل وجود اختلالات شنوایی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (اختلال گوش میانی و داخلی)، این گروه از بیماران باید تحت انجام آزمایش های دوره ای شنوایی سنجی (ادیومتری) قرار بگیرند تا در صورت وجود هر نوع اختلال شنوایی بتوان راهکار درمانی یا توانبخشی مناسبی برای آنها در نظر گرفت. اختلال شنوایی در بیماران مبتلا در فرکانس بالا دیده شد که می تواند سایر فرکانس ها را نیز درگیر کند. به علاوه درگیری گوش میانی هم در این بیماران مشاهده شد که ضرورت ارجاع بیماران را برای معاینات اتولوژی و ادیولوژی نشان می دهد

    کلیدواژگان: آرتریت روماتوئید، اختلال شنوایی، رفلکس اکوستیک
  • محمدعلی کریمی زارچی *، فرحناز فرنیا صفحات 14-21
    مقدمه

    عفونت های بیمارستانی از علل مهم مرگ و میر و صرف هزینه می باشد. لذا ضروری است که با شناسایی منابع آلودگی، عفونت ها را تحت کنترل درآوریم. بدین منظور با توجه به آمار روز افزون اعمال جراحی و خطرات آلودگی ناشی از به کارگیری وسایل و دستگاه های بیهوشی این بررسی انجام گرفت. هدف از مطالعه تعیین آلودگی باکتریال لوله های خرطومی دستگاه های بیهوشی در اتاق های عمل جراحی بود.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت. تعداد نمونه 440 مورد بود که در طول هفته از قسمتهای مختلف لوله های خرطومی بعد از اتمام دوره بیهوشی توسط سوآب استریل مرطوب تهیه و به محیط کشت منتقل می شد. در روز پنج شنبه هر هفته نیز نمونه ای از قسمتهای مختلف لوله بعد از ضد عفونی آنها با محلول ساولن1:30 به روش فوق فراهم می گردید. در نهایت پس از 24 ساعت محیط های کشت از نظر رشد کلنی بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج

    نتایج حاصله نشان داد از کل 440 نمونه گرفته شده 297 مورد (7/80%) قبل از ضد عفونی و 46 مورد (87/63%) بعد از ضدعفونی بدون آلودگی بودند و 71 مورد (29/19%) قبل از ضد عفونی و 26 مورد (1/36%) بعد از ضد عفونی آلوده بودند.

    نتیجه گیری

    نمونه گیری و کشت از وسایل و تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان یکی از مهمترین اقدامات در شناسایی و کنترل عفونتهای بیمارستانی است. نتایج به دست آمده از این بررسی نشان داد که در صد آلودگی باکتریال حدود 22% موارد بوده است. لذا پیشنهاد می گردد فیلترهای آنتی باکتریال قبل از تکه Y شکل لوله های ماشین بیهوشی نصب گردیده و حتی الامکان لوله های خرطومی یکبار مصرف جایگزین لوله های رایج شود، به علاوه تحقیقات گسترده تری در زمینه تاثیر مواد ضد عفونی کننده متنوع ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: لوله های خرطومی دستگاه بیهوشی، آلودگی باکتریال، کنترل عفونت
  • فاطمه عزالدینی اردکانی*، رضا ملا، سولماز اکبری، احمد حائریان اردکانی، چجعفر جوادی شلمانی صفحات 22-30
    مقدمه

    در افراد مبتلا به بیماری پریودنتال معمولا تعادل بین دو فرآیند تشکیل و تخریب مداوم استخوان به هم خورده و به دلیل تخریب بیش از حد یا عدم تشکیل استخوان، ارتفاع استخوان آلوئول کاهش می یابد. در تشخیص بیماری و ارایه طرح درمان پس از معاینات بالینی، رادیوگرافی نقش به سزایی داشته و مقدار تحلیل استخوان را تعیین می کند. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه دقت روش های رادیوگرافی پانورامیک وپری اپیکال موازی و بایت وینگ درتشخیص بیماری پریودنتال می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی که به روش تشخیصی انجام گردید برای تخمین مقدار تحلیل استخوان در 32 بیمار (13 مرد و 19 زن) مراجعه کننده به بخش پریودنتولوژی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با متوسط سنی 38 سال، پس از تکمیل پرونده بیماران و تشخیص ضرورت انجام جراحی در ناحیه دندانهای 5 و 6 و 7 فک بالا و پایین، رادیوگرافی های پانورامیک، پری اپیکال به روش موازی و بایت وینگ عمودی تهیه شد. سپس طی عمل جراحی پریودنتال، مقدار Bone Loss(BL) تحلیل استخوان ازCEJ(Cemento Enamel Junction) دندان تا ستیغ استخوان آلوئول توسط پروب ویلیامز اندازه گیری شد. در تصاویر رادیوگرافی نیز ناحیه مورد نظر به وسیله کولیس دیجیتال اندازه گیری و اندازه های واقعی حین جراحی با اندازه های به دست آمده در رادیوگرافی با استفاده از برنامه نرم افزاری SPSS و آنالیز آماری Paired t. Test مقایسه و ارزیابی شد.

    نتایج

    در 32 بیمار مجموعا 314 ناحیه به صورت فاصله خطی C.E.J/B.L در رادیوگرافی پانورامیک و 314 ناحیه در رادیوگرافی پری اپیکال موازی و 314 ناحیه در رادیوگرافی بایت وینگ اندازه گیری گردید. از میان اندازه تحلیل استخوان به دست آمده در جراحی و مقایسه آن با رادیو گرافی پانورامیک و پری اپیکال موازی و بایت وینگ تفاوت میانگین اندازه های رادیوگرافی پانورامیک با اندازه های واقعی بین 115/0تا28/ (07/0-24/0=(P و تفاوت میانگین اعداد حاصل از کلینیک با اندازه های پری اپیکال موازی بین 498 /0 –279/0 (004/0-0001/0=(P بود که تفاوت آماری معنی داری وجود داشت. تفاوت میانگین اعداد حاصل از کلینیک با اندازه های بایت وینگ بین 576/0 تا 613/0 (0001/0-0001/0=P) بود.

    نتیجه گیری

    نتایج، حاکی از دقت کم و تفاوت معنی دار آماری بین رادیوگرافی های پری اپیکال و بایت وینگ عمودی با واقعیت بوده است. هیچ کدام از این رادیوگرافی ها ارجحیتی نسبت به دیگری نشان ندادند در صورتی که رادیوگرافی پانورامیک با احتساب مقدار بزرگنمایی دارای دقت بالایی در تعیین مقدار تحلیل استخوان بود.

    کلیدواژگان: رادیوگرافی پانورامیک، رادیوگرافی پری اپیکال موازی، رادیوگرافی بایت وینگ، اتصال سمان و مینا
  • سوسن صادقیان *، محمدحسین نصر اصفهانی، مسعود وطنی صفحات 31-38
    مقدمه

    در درمان های ارتودنسی از مواد مختلفی استفاده می شود که به مدت طولانی در حفره دهان و در مجاورت پریودونشیوم قرارمی گیرند. هدف از این بررسی، ارزیابی سازگاری نسجی سه نوع کامپوزیت رزین مورد استفاده در درمان های ارتودنسی در محیط کشت فیبروبلاست های دهانی انسان به دو روش تماس مستقیم و غیر مستقیم بوده است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع تجربی و مداخله ای است که بر روی سه کامپوزیت رزین، شامل دو نوع کامپوزیت سلف کیور(3M)، (Fantastic-Zardent) و یک نوع کامپوزیت لایت کیور (Transbond XT-3M) بررسی شدند. درروش تماس غیر مستقیم، بعد از یک دوره آزاد سازی مواد موجود در کامپوزیت ها در محیط کشت، واسطه طی بیست روز، حیات سلولها باگروه کنترل و با همدیگر به وسیله تستMTT 3-(4,5-Dimethylthiazol-2-yl)-2,5-diphenyltetrazolium bromide) مقایسه گردید. در روش تماس مستقیم، پس از تماس کامپوزیت ها با محیط کشت، حیات سلولی در اطراف آنها به وسیله میکروسکوپ اینورت فاز کنتراست بررسی گردید.

    نتایج

    نتایج تست MTT سازگاری نسجی کامپوزیت لایت کیور را درمقایسه با گروه کنترل نشان داد(114/0= P).اختلاف آماری معنی داری بین کامپوزیت های سلف کیور و گروه کنترل موجود بود3M(029/0= P) و Fantastic (029/0= P). از طرفی اختلاف آماری معنی داری بین سه کامپوزیت دیده نشد. نتایج روش تماس مستقیم برای کامپوزیت لایت کیور 3M درجه صفر، کامپوزیت سلف کیور فانتاستیک درجه یک و کامپوزیت سلف کیور 3M درجه دو نشان دادند.

    نتیجه گیری

    این مطالعه نشان داد تحت شرایط آزمایشگاهی موجود، کامپوزیت رزین های سلف کیورنو- میکس در مقایسه با نوع نوری در هر دو روش تماس مستقیم و غیرمستقیم از سمیت بیشتری برخوردار بوده است. بنابراین تحقیقات بیشتر در این زمینه خصوصا در مورد روش پلیمریزاسیون و اثرات بیولوژیک پرایمرها بر روی سمیت مواد و همچنین مطالعات حیوانی توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: سازگاری نسجی، فیبروبلاست های دهانی انسان، کامپوزیت رزین ارتودنسی، تست MTT
  • معصومه دل آرام * صفحات 39-44
    مقدمه

    در خصوص عوارض و اثرات جانبی استنشاق دود محیطی در میان کسانی که خود سیگاری نیستند، مطالعات اندکی صورت گرفته است. هدف از انجام این مطالعه تعیین ارتباط استنشاق دود محیطی بر سر انجام حاملگی بود.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و بر روی 600 نفر زن غیر سیگاری که بچه یک قلو و زنده به دنیا آورده بودند در بخش زایمان مرکز آموزشی – درمانی هاجر شهرکرد مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده و سرانجام مادر و جنین در گروهی از مادران که در دوران بارداری در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند با آنهایی که در معرض دود قرار نگرفته بودند، مورد مقایسه قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS، جهت مقایسه متغیرهای کمی از آزمون تی، جهت مقایسه متغیرهای کیفی از آزمون دقیق فیشر و جهت تعیین مهمترین عامل موثر در بین عواملی که ارتباط معنی داری با در معرض دود بودن مادر در حاملگی داشتند از آزمون رگرسیون لجستیک استفاده گردید.

    نتایج

    از 600 مادری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند 236 نفر (3/39 درصد) در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند. شیوع نوزادان نارس در مادران بیشتر در گروهی بود که در معرض دود قرار نگرفته بودند (2/15درصد در مقابل 9/7 درصد، 001/0=P)، تعداد نوزادانی که نسبت به سن حاملگی کوچکتر بودند، نیز در این گروه بیشتر بود(4/15درصد در مقابل 8/6 درصد، 0001/0=P). میانگین وزن نوزادان در این گروه 139 گرم کمتر از گروهی بود که در معرض قرار نگرفته بودند (402±49/3094 گرم در مقابل 443±99/3233 گرم، 001/0=P). شیوع آنمی نیز در این گروه از مادران بیشتر بود (005/0=P). آزمون رگرسیون چندگانه لجستیک نشان داد که در معرض دود بودن در دوران حاملگی به طور معنی داری با خطر بیشتر کوچک بودن برای سن حاملگی همراه است.

    نتیجه گیری

    در معرض دود بودن مادر در دوران حاملگی با خطر بیشتر کوچک بودن نوزاد نسبت به سن حاملگی همراه است.

    کلیدواژگان: سیگاری بودن غیر فعال مادر، بارداری، سرانجام حاملگی
  • محمدعلی هادیان*، غلامرضا سلیمانی صفحات 45-49
    مقدمه

    کمبود روی باعث کاهش اشتها و توقف رشد و افزایش بروز عفونت می شود و در صورتی که کمبود روی ادامه پیدا کند ممکن است باعث کوتاهی قد و تاخیر بلوغ شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان سطح روی در کودکان با اختلال رشد و وزن گیری می باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است که بر روی 460 کودک زیر 5 سال که وزن کم داشتند انجام شد. از کودکان بعد از بررسی های لازم و ثبت اطلاعات، 5 میلی لیتر خون گرفته می شد. سپس نمونه ها به دانشکده شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستان فرستاده می شد و در آنجا به روش اسپکترومتری جذب اتمی روی سرم اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفت.

    نتایج

    در این پژوهش از تعداد کل 460 کودک مورد مطالعه 232 نفر پسر (43/50%) و 228 نفر دختر(56/49%) بودند. متوسط سن افراد مورد مطالعه 5/2 سال بود. 3/89% کودکانی که سوء تغذیه خفیف داشتند کمبود روی در آنها ثابت شد اما همه کودکانی که سوء تغذیه متوسط و شدید داشتند کمبود روی در آنها وجود داشت.

    نتیجه گیری

    در این پژوهش مشخص شد که اکثر کودکان مبتلا به سوء تغذیه روی سرم آنها کمتر از حد استاندارد است و هر چه که سوء تغذیه شدیدتر باشد میزان روی سرم کمتر است. 100% دختران و 77/85% پسران مورد مطالعه به کمبود روی مبتلا هستند.

    کلیدواژگان: روی، سوء تغذیه، کودکان زیر 5 سال
  • غلامحسین حسن شاهی راویز *، محمدرضا حاجی زاده، محمدرضا میرزایی، علی اصغر پورشانظری، محمد ابراهیم رضوانی، رضا وزیری، آلن دیکسون صفحات 50-56
    مقدمه

    کموکین ها مولکولهای پروتئینی کوچکی هستند که باعث بسیج سلولهای ایمنی به محلهای آسیب دیده جهت از بین بردن عوامل عفونی، سلولهای آلوده و ترمیم بافتها می شوند. از جمله کموکین های مهم IP-10/Mob-1 می باشد. سلولها در پاسخ به عوامل تحریکی مختلف اقدام به بیان این کموکین می کنند. برای انتقال پیام تحریکی به داخل سلول، سلولها از مسیرهای مختلفی استفاده می کنند. هدف از این مطالعه بررسی مسیرهای احتمالی انتقال پیام برای کنترل تولید کموکین IP-10/Mob-1 توسط سلولهای هپاتوسیت است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع تجربی آزمایشگاهی است که بر روی سلولهای کبد موش صحرایی نر از نژاد Sprague – Dawley جداسازی (برای هر ازمایش از 8 نمونه استفاده شد) و در محیط کشت 1271Waymouth MD در زمانهای معین در حضور مهار کننده های استرسپورین، KN62، MG132 و SB203580در غلظتهای مختلف انکوبه، شدند سپس مایع رویی محیط کشت به وسیله سانتریفوژ از سلولها جدا شد. پروتئینهای موجود در این مایع توسط تکنیک SDS-PAGE از هم تفکیک شدند و سپس به غشای نیتروسلولزی منتقل شدند. بعد از انکوبه کردن غشای حاوی کمپلکس IP-10/Mob-1 با آنتی بادی ضد آن، این غشای با آنتی بادی ثانویه نشاندار با پراکسیداز تربچه انکوبه شد و پس از آن مقدار و محل پروتئین IP-10/Mob-1 با تکنیک کمولایسنس (ECL) اندازه گیری شد.

    نتایج

    بیان کموکین IP-10/M0b-1 در حضور مهارگرهای اختصاصی مختلف شامل استرسپورین M)5 و M 10)، KN62 M)10 و M 20)، MG132 و SB203580 در غلظتهای mM20 وmM 50 مهار شد(P

    کلیدواژگان: کموکین، سلولهای هپاتوسیت، IP، 10، Mob، 1، استرسپورین، SB203580، MG 132TKN62
  • منصور صالحی*، رسول صالحی، بهرام نصر اصفهانی صفحات 57-63
    مقدمه

    موکوپلی ساکاریدوز نوع I (MPS-I) یک بیماری اتوزوم مغلوب ذخیرهای لیزوزمی است که به واسطه کمبود آنزیم آلفا-ال-ایدورونیداز (IDUA) به وجود میآید. تظاهرات بالینی بیماران مبتلا به MPS-I از شدید تا ملایم متفاوت می باشد بنابراین پیش بینی شدت بیماری دشوار است. از زمانی که ژن IDUA کلون شده بیش از 109 جهش در آن شناسایی شده و این تعداد در حال افزایش می باشد. نشان داده شده است که نوع جهش با دامنه فنوتیپ مشاهده شده از بیماری ارتباط دارد. هدف از این مطالعه شناسایی و تشخیص مولکولی جهش های ژن IDUA در گروهی از بیماران مبتلای به MPS-I بوده است.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر بر روی 5 خانواده ایرانی که هر کدام یک بچه مشکوک به ابتلای به MPS-I داشتند، انجام گرفت. ابتدا با استفاده از اندازه گیری فعالیت آنزیم ایدورونیداز، تشخیص بیماری قطعی گردید. بعد جهش L132R با روش PCR-RFLP مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در نمونه هایی که فاقد این جهش بودند با استفاده از تکثیر همه 14 اگزون ژن با PCR و در ادامه SSCP و تعین توالی، جهش عامل بیماری شناسایی و تشخیص مولکولی انجام گرفت.

    نتایج

    جهش های شناسایی شده عبارت بودند از L132R در 2 بیمار و جهش های W402X، P533R و G518 در سه بیمار دیگر.

    نتیجه گیری

    جهش L132R که برای اولین بار از مرکز آزمایش ژنتیک مولکولی اصفهان گزارش شده بود در این مطالعه نیز در 2 خانواده مشاهده گردید و 3 جهش دیگر جهش هایی متداول بودند. از نتایج ما و همین طور سایر مطالعات مشابه انجام شده می توان نتیجه گیری نمود که دامنه جهش در ژن IDUA از منطقهای به منطقه دیگر متفاوت است. این نکته را بایستی هنگام طراحی راهکارهای شناسایی جهش برای MPS-I مورد نظر قرار داد.

    کلیدواژگان: موکوپلی ساکاریدوز تیپ 1 آلفا، ال، ایدورونیداز، جهش SSCP، RFLP
  • کیومرث قاضی سعیدی*، شیده وطنی، فرحدخت فاطمی نسب، نازنین دهقان زاده، مریم محمدی صفحات 64-70
    مقدمه

    اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم یکی از مهمترین عوامل اورتریت غیرگنوکوکی(NGU) و اورتریت غیراختصاصی (NSU) در مردان می باشد. مایکوپلاسما هومینیس نیز در ایجاد NGU و NSU نقش دارد. هدف از انجام این مطالعه جداسازی مایکوپلاسماهومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در بیماران مبتلا به اورتریت غیر گنوکوکی و اورتریت غیر اختصاصی با استفاده از نمونه قطرات اولیه ادرار در بیماران مرد که فاقد ترشح مجرا هستند و خانمهایی که دارای علایم بالینی بوده اما از نظر کشت ترشح واژن منفی هستند، می باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی است که برروی نمونه قطرات اولیه ادرار 150 بیمار (21 زن و 129 مرد) که با تشخیص پزشک جهت بررسی اورتریتهای غیرگنوکوکی به بخش باکتری شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در مدت یکسال (84-1383) مراجعه کرده بودند، با استفاده از روش کشت بررسی شد.

    نتایج

    از 150 نمونه قطرات اولیه ادرار کشت داده شده، 49 نمونه (6/32%) از نظر وجود ارگانیسم های مایکوپلاسما هومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم مثبت و 101 نمونه (4/67%) منفی شدند. از 21 بیمار زن مورد بررسی نمونه 5 زن از نظر وجود این ارگانیسم ها مثبت شدند (2 نمونه مایکوپلاسما هومینیس، 3 نمونه اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم). از 129 بیمار مرد مورد بررسی 44 نمونه از نظر وجود این ارگانیسم ها مثبت شدند (17 نمونه مایکوپلاسما هومینیس، 4 نمونه اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم، 23 نمونه هر دو ارگانیسم). اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم از نمونه 30 بیمار (20%) و مایکوپلاسما هومینیس از 42 بیمار (28%) جدا شد.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، در صورت عدم امکان گرفتن نمونه ترشحات مجرا در مردان و یا منفی بودن نتایج کشت ترشحات واژن در زنان، علی رغم دارا بودن علایم بالینی، می توان از نمونه قطرات اولیه ادرار برای تشخیص ارگانیسمهای مایکوپلاسما و اوره آپلاسما در بیماران مبتلا به اورتریت غیر گنوکوکی و اورتریت غیر اختصاصی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: مایکوپلاسماهومینیس، اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم، اورتریت غیر گنوکوکی، اورتریت غیر اختصاصی، قطرات اولیه ادرار
  • حسن جمشیدیان *، محمدرضا نوروزی، افشین حیدری، نیما نوروز خیابانی صفحات 71-75
    مقدمه

    سنگ های سیستم ادراری از بیماری های شایع است و هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش وتاثیر سطح تستوسترون سرم و نیز سطح سیترات ادرار برروی سنگ سازی در مرد و زن و استفاده از یافته های احتمالی در جلوگیری از ساخته شدن سنگ های ادراری می باشد.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع Case Control و به روش آینده نگر از شهریور سال 1381 تا شهریور 1382 بر روی 200 بیمار که به درمانگاه ارولوژی بیمارستان امام خمینی و کلینیک سنگ شکنی صدا و سیمای تهران مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند، افراد مورد مطالعه در 2 گروه 100 نفری مرد و زن قرار گرفتند. در هر گروه 50 نفر بیمار سنگ ساز بودند و 50 نفر دیگر افراد شاهد که هیچ سابقه ای از سنگ در سیستم ادراری نداشتند، دامنه سنی افراد مورد مطالعه از 17 تا 60 سال بود و تمام آزمایشات تعیین سطح سیترات ادرار 24 ساعت و تستوسترون سرم در یک آزمایشگاه واحد انجام گردید.

    نتایج

    در گروه مردان در افراد با سابقه سنگ ادراری سطح متوسط تستوسترون سرم ng/ml67/6±99/9 و در گروه شاهد این میزان ng/ml3/9± 53/12 بود. در گروه زنان، در افراد سنگ ساز متوسط سطح تستوسترون حدود ng/ml6/1± 01/1 را نشان داد و در افراد غیر سنگ ساز شاهد ng/ml 65/0±14/1 به دست آمد. در ارتباط با سطح سیترات در ادرار 24 ساعته، در مردان سنگ ساز متوسط سیترات mg/24 hrs 5/95 بود که انحراف معیار 89 را در بر داشت د رحالی که در گروه شاهد سطح متوسط سیترات mg/24hrs6/148 با انحراف معیار 119 به دست آمد و با توجه به یافته فوق ارتباط معنی داری دیده شد که نشانگر نقش احتمالی جلوگیری کننده سنگ سازی توسط سیترات ادرار است. در گروه زنان نیز یافته مشابهی دیده شد که سطح متوسط ادراری به ترتیب: mg/24hrs 2/106 و 1/142 در بیماران زن سنگ ساز و غیر سنگ ساز بود.

    نتیجه گیری

    براساس یافته های تحقیق، اختلاف معنی داری بین گروه سنگ ساز و غیر سنگ ساز در ارتباط با سطح تستوسترون سرم دیده نشد و به نظر نمی رسد که سطح تستوسترون سرم نقش قابل ارایه ای درارتباط با سنگ سازی داشته باشد، در حالی که سطح سیترات ادرار ارتباط مستقیمی با میزان بروز سنگ سازی در مرد و زن داشت که احتمالا می تواند به عنوان عامل باز دارنده سنگ سازی عمل کند.

    کلیدواژگان: سنگ ادراری، تستوسترون سرم، سیترات ادرار
  • رضا جعفری *، مهدی محبعلی، علیرضا دهقان دهنوی، حسن سلیمانی، امیر احمد اخوان، هما حجازیان، عباس دهقان شادکام، جواد فتاحی صفحات 76-83
    مقدمه

    لیشمانیوز جلدی یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی موجود در کشور ما می باشد. این بیماری به دو صورتACL(شهری) وZCL(روستایی) وجود دارد. به دنبال اپیدمی لیشمانیوز جلدی در شهر بافق از استان یزد در سال1383، این تحقیق جهت مشخص شدن جنبه های مختلف اپیدمیولوژی بیماری برای اولین باردر این شهر در سال 1384صورت پذیرفت.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی وبه روش مقطعی انجام گردید. جهت مطالعات حشره شناسی هر 15 روز یکبار اقدام به صید پشه خاکی از اماکن ثابت انسانی و خارجی به وسیله 30 عدد تله چسبان انجام شد. جهت مطالعه جوندگان هر 15 روز یکبار اقدام به تله گذاری با 20 عدد تله زنده گیر و با طعمه هایی از خیار تازه انجام گردید. مطالعات عفونت انسانی در آخر هر فصل بر روی 2123 نفر(شامل 500 خانوار) صورت پذیرفت که برای هر خانوار فرمهای مخصوصی ثبت شد.در این فرمها سن، جنس و وضعیت افراد از نظر بیماری ثبت می گردید.

    نتایج

    1784 عدد پشه خاکی شامل شش گونه فلبوتوموس پاپاتاسی، فلبوتوموس منگولنسیس، سرژانتومیا سینتونی، سرژانتومیا تئودوری، سرژانتومیادنتاتا، سرژانتومیا بغدادیس صید گردید. در اماکن داخلی گونه غالب فلبوتوموس پاپاتاسی(3/87 درصد) و در اماکن خارجی سرژانتومیا سینتونی (53 درصد) بودند. جمعا 39 عدد مریونس لیبیکوس و 3 عدد رومبومیس اپیموس صید گردید که در هر دو گونه آلودگی به انگل لیشمانیا مشاهده شد. جمعا 2123 نفر از اهالی شهر بافق مورد معاینه قرار گرفتند که، شیوع اسکار و زخم حاد به ترتیب: 8/1 و 9/0 درصد محاسبه گردید.

    نتیجه گیری

    براساس یافته های این تحقیق، لیشمانیوز جلدی شهر بافق از نوع روستایی است که عامل آن L.majorو مخازن آن می تواند libycus و R.opimusباشند و با توجه به میزان صید P.papatasi در اماکن داخلی(3/87 درصد) این گونه ناقل احتمالی در این شهر می باشد.

    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، مخزن، ناقل، عفونت انسانی، بافق، یزد، ایران
  • سیدحبیب الله میرغفوری *، حبیب زارع احمدآبادی صفحات 84-92
    مقدمه

    بسیاری از سازمان ها به خصوص سازمان های خدماتی متناسب با آرمان و ماموریت شان رویکرد ویژه ای به مبحث کیفیت و مدیریت آن نموده اند.

    روش بررسی

    این پژوهش درصدد آن است تا با توجه به اهمیت موضوع کیفیت خدمت رسانی در مراکز درمانی، با استفاده از مدل تحلیل شکاف و تکنیک سروکوال به تجزیه و تحلیل کیفیت خدمات درمانی ارایه شده در یک مطالعه موردی(بخش داخلی بیمارستان شهید رهنمون یزد) بپردازد. بدین منظور بر مبنای شکاف های 5 گانه کیفی خدمت، پرسشنامه ای با هدف سنجش سطح ادراکات و انتظارات بیماران و کارکنان از خدمات درمانی بیمارستان طراحی و پیمایش شده است.

    نتایج

    با کاربرد آزمون های آماری ناپارامتریک، پیشنهاداتی جهت بهبود کیفیت خدمات درمانی در سطح مطالعه موردی ارایه گردیده است. آزمون های آماری در پنج حوزه مفهومی شکل دهنده کیفیت خدمات شامل ملموسات، پاسخگویی، تضمین، اعتبار و همدلی صورت گرفته است. نتایح نشان دهنده آن است که بیماران بخش داخلی از نحوه ی پاسخگویی ارایه دهندگان خدمات رضایت دارند ولیکن بین انتظارات و ادراکات آنها از کیفیت خدمات درسایر حوزه ها تفاوت معنی داری مشاهده می گردد.

    نتیجه گیری

    مدیران مراکز خدمات درمانی، با استفاده مدل های تحلیل کیفیت خدمات قادر خواهند بود تا شکاف های ایجاد شده بین دو وجه ارایه خدمت، یعنی بیماران و پرسنل مراکز درمانی را شناخته و به برنامه ریزی جهت تقویت و اصلاح نابسامانی ها بپردازند.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، سروکوآل، مدل تحلیل شکاف، رضایت مندی مشتری
  • منصوره فروزی عزیزاده *، سکینه محمدعلیزاده صفحات 93-99
    مقدمه

    جنسیت عاملی است که تحت تاثیر قوانین و هنجارهای فرهنگی قرار دارد و این قوانین و هنجارها تعیین کننده رفتارهای قابل قبول درهر فرهنگ می باشند، گوناگونی فرهنگ ها در جهان تنوع، قابل توجهی از هنجارهای جنسی و همچنین طیف وسیعی از ارزش ها و اعتقادات را به وجود آورده است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی و به منظور تعیین نگرش والدین ساکن در شهر کرمان نسبت به آموزش جنسی و نظرات آنان در مورد نکات مورد لزوم در آموزش جنسی نوجوانان صورت گرفت. تعداد نمونه مورد مطالعه 554 نفر (275 زوج) بودند. نمونه گیری به صورت خوشه ایو از مناطق 5 گانه شهر کرمان به صورت تصادفی صورت گرفت. در صورتی که به مورد تک والدین برخورد می شد از نمونه حذف می گردید. در این پژوهش جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر- ساخته که روایی محتوا و پایایی ثبات درونی آن مورد تایید قرار گرفته بود استفاده گردید. داده های تحقیق توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های ANOVA، مربع کای و فیشر و توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج این پژوهش نشان داد در مقاسیه نمرات، نمره کل نگرش و هر کدام از زوجین فقط در موارد" بهتر است به طریقی که شده فکر نوجوانان را از امور جنسی دور کرد " و " آموزش احترام به حقوق نوجوانان " تفاوت معنی داری نشان داد. همچنان میانگین و انحراف معیار نمره نگرش در مردان9/5±57/42 و زنان 56/9±71/43 که به ترتیب 2/53 و 6/54 در صد نمره کل نگرش را تشکیل می داد. در مورد نظرات والدین در زمینه نکات مورد لزوم در آموزش جنسی به نوجوانان کمترین میزان آموزش را هر گروه برای مواردی برگزیدندکه مربوط به آموزش نکات مورد لزوم به جنس مخالف بود. گرچه میانگین نمره نگرش تفاوت معنی دارای را نشان داد اما این تفاوت بسیار اندک و در مجموع نمره نگرش هر دو گروه والد پایین می باشد، به طوری که درصد کسب نمره نگرش در هر دوگروه کمی بیش از 50 درصد می باشد که نشان می دهد والدین نسبت به آموزش جنسی به نوجوانان نگرش مثبتی ندارند و همچنین در مقایسه نظرات والدین در مورد نکات مورد لزوم در آموزش جنسی به نوجوانان در هر دو والد نتیجه یکسان بود و اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. در مورد بیشترین مواردی که هر دو والد آموزش کامل آن را در آموزش جنسی به نوجوانان مورد تاکید قرار دادند نتایج یکسان بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج پژوهش و با توجه به این مطلب که سازمان بهداشت جهانی بر سلامت جنسی تاکید زیادی دارد باید به نحو مقتضی سطح اطلاعات ونگرش جامعه را نسبت به آموزش مسائل جنسی با لا برد.

    کلیدواژگان: والدین، آموزش جنسی، نوجوانان
  • گزارش مورد
  • علی اکبر سالاری*، شکوه تقی پور، علیرضا پورمازار صفحات 100-103
    مقدمه

    لیپوم کولون یک تومور خوش خیم است که می تواند ایجاد انسداد کولون نماید اما به ندرت در بالغین باعث انواژیناسیون می شود. دراین بیمار انواژیناسیون نوع کولوکولیک (Colocolic) در اثر لیپوم در کولون نزولی پدید آمده است که در زمان لاپاراتومی تشخیص داده شد که درمان از طریق جااندازی ممکن نبود لذا رزکسیون کولون با توده و سپس آناستوموز به عمل آمد. بعد از جراحی و سه سال پیگیری بیمار بدون عارضه بود. لذا در این گزارش به معرفی بیمار پرداخته و مرور کوتاهی بر تاریخچه انواژیناسیون کولون در

    کلیدواژگان: لیپوم کولون، انواژیناسیون در بالغین، انسداد
  • محمدکاظم امیربیگی*، رامین سامی صفحات 104-107

    پنوماتوزیس سیستوئید اینتستینالیس (PCI) یک اختلال نسبتا نادر می باشد که به صورت بروز کیست های پر ازگاز در قسمتهای مختلف معده و روده رخ می دهد.
    در این مقاله سه بیمار با سه تظاهر مختلف را معرفی می کنیم که در بررسی آنها PCI یافت شد. بیمار اول با رکتوراژی مراجعه کرده بود (PCI زیر مخاطی داشت) بیمار دوم با سوء هاضمه مراجعه کرده بود (PCI زیر سروز روده ای داشت) و بیمار سوم با علایم انسداد معده مراجعه کرده بود (PCI زیر سروز

    کلیدواژگان: پنوماتوزیس سیستوئید اینتستینال، زیر مخاط، زیر سروز
  • مقاله خودآموزی
  • جمشید آیت اللهی*، رضوان بحرالعلومی، مصطفی بهجتی، محمدحسین میرشمسی صفحات 108-116

    هدف این مقاله آشنا کردن پزشکان با آزمایش سرعت رسوب گلبولی (Erythrocyte Sedimentation Rate = ESR) می باشد، که از شایع ترین آزمایشاتی است که برای بیماران توسط پزشکان عمومی و متخصص درخواست می شود. این مقاله مروری جهت استفاده پزشکان عمومی، متخصصین جراحی و متخصصین داخلی و فوق تخصص های مختلف آن مانند روماتولوژی و انکولوژی و متخصصین عفونی ارایه گردیده به طوری که در پایان:اساس فیزیولوژیک این آزمایش را بدانند.
    با مقادیر طبیعی آن آشنا شوند.
    با عواملی که باعث افزایش یا کاهش آن می شوند آشنا شده باشند.
    با موارد کاربرد آن در پیگیری انواع بیماری های عفونی، روماتولوژی، کانسرها و غیره آشنا شده باشند.
    با موارد کاربرد آن در غربالگری بیماری های سیستمیک آشنا شوند.
    بتوانند توضیح دهند که در چه مواردی ESR بیش از حد افزایش می یابد.

|
  • F Saadlou, MA Khalili*, A Hazeghi Pages 3-9
    Introduction

    In Iran, thousands of young individuals become victims of head injury annually. Head injury can damage neuronal cells which may in turn complicate the recovery of the patients. Also, the increase of iron in cerebrospinal fluid (CSF) following head injury may contribute to the hypoxic-ischemia brain damage by catalyzing the formation of free radicals (Harber-Weiss Rection). The object was to study the correlation between the level of iron in CSF with cerebral tissue damage after experimental head injury in adult male rats.

    Methods

    A total of 27 Wistar rats were randomly divided into 3 groups of control (n=7), experimental I (n=9), and experimental II (n=11). Head injury was induced with a 300g weight dropped on the skull from a distance of 1 meter. CSF samples were withdrawn from controls with insertion of a Hamilton needle throught atlanto-ocipital (OA) membrane. Also, CSFs were collected from experimental animals I and II at 30 min and 60 min after induction of head injury, respectively. All CSF samples were measured with Atomic Absorption Spectrometry. Also, biopsy samples from parietal lobe of brain were fixed in 10% formalin and stained with Hemotoxylin-Eosin for morphological evaluation.

    Results

    The level of iron in CSF of control group was 2.95±31ppm. The level of iron in experimetanl groups of I and II increased to 6.14±1.01 (P>0.05) and 14.72±2.94 (P<0.001), respectively. The cerebral tissue of group I consisted of abnormal dark neurons which were scattered among normal neurons. However, the majority of neuronal cells were damaged in experimental group II.

    Conclusion

    The results showed that the level of iron in CSF as well as neuronal cell architecture was time-dependent after experimental head injury. This may cause a non-reversible brain injury with release of free radicals in CSF following head injury.

    Keywords: Head injury, CSF, Iron, Brain, Rat
  • MH Baradaran far*, A Doosti Pages 10-14
    Introduction

    Some of the studies have shown that RA (Rheumatoid Arthritis) may cause hearing disorders. These disorders can result in problems later in life, so survey of correlation between rheumatoid arthritis and hearing disorders is important .

    Methods

    This was a case-control study which has done from December 2004 to August 2006 at Shaheed Sadoughi hospital in Yazd. In this study, 50 Rheumatoid arthritis patients as case group (100 ears) with 50 persons as control group who were of the same age, sex and job (100 ears) were compared.

    Results

    Patients were 21-67 years old and the mean age was 47.58 years(It was the same as the control group).From 50 cases (controls) 42 were women and 8 were men . Audiometric tests in different frequencies showed that hearing loss in high frequencies, especially in 8000 Hz was significantly different in the two groups. Also, acoustic reflex was absent in case group and this too was significantly different.The evaluation of sensory neural hearing loss showed that this hearing loss was sensory, not neural .

    Conclusion

    In Rheumatoid arthritis, middle and inner ear disorders have been shown. But some patients aren't aware of their hearing loss and they have no clinical complains, so frequent evaluation of audiometric tests is recommended. Hearing disorders can be controlled by therapeutic and rehabilitation procedures in these patients.

    Keywords: Rheumatoid Arthritis, Hearing disorders, Acoustic reflex
  • MA Karimi-Zarchi*, F Farnia Pages 14-21
    Introduction

    Hospital infections are one of the important reasons of mortality and incurred expenses. Therefore, we must control these infections by identifying contamination sources. The aim of this study was the determination of bacterial pollution of corrugated anesthesia sets in surgical rooms.

    Methods

    This study was an analytic-description one performed in training hospitals of Yazd city. Research sample was 440 cases provided from different parts of corrugate after completing the anesthesia period by wet sterile swabs and transferred to culture media. On Thursday, each week, a sample from different parts of tube after sterilizing with cetrimide solution was obtained. Finally, after 24 hours, culture medias were studied for colony growth.

    Results

    Obtained results indicated that of 440 cases taken samples, 343 cases were without bacterial pollution, 71 cases (19.29%) had bacterial pollution of samples before sterilizing and 26 cases (36.1%) were polluted after tube sterilizing.

    Conclusion

    Sampling and culturing from used equipment and tools in hospital is one of the important actions for identifying and controlling hospital infections. Obtained results from this study indicated that of 440 cases, there were 97 cases of pollution. Therefore, it is suggested that anti bacterial filters should be installed before Y form piece of tubes in anesthesia machines and disposable corrugated tubes should replace traditional tubes. In addition, it seems necessary that wider investigations should be done.

    Keywords: Anesthesia corrugated sets, Bacterial contamination, Infection control
  • F Ezoddini Ardakani*, R Molla, S Akbari, A Haerian Ardakani, J Javadi-Shalmani Pages 22-30
    Introduction

    The height of the alveolar bone, is normally maintained by equilibrium between bone formation and bone resorption, but in periodontal disease more destruction or lack of bone formation will reduce the alveolar bone height. However the radiography is important in diagnosis, treatment plan and detection of quality and quantity of the alveolar bone although the type of radiography is more important. The purpose of this study is the comparison between panaromic, P.A (Parallel), Bite Wing radiographs in diagnosis of periodontitis.

    Methods

    This study was descriptive cross-Sectional study Periapical (PA), Bitewing (B.W) & Panoramic radiographic images in 32 pationent 13 male and 19 female with moderate to advanced periodontitis (mean age 38 year) were taken before surgical treatment. Actual hight of defect were measured by a William's probe during surgery, the distance between cemento enamel junction (CEJ) and alveolar crest were measured on radiographs using a digital vernie scale as will as. Actual measurements were compared with values taken from panoramic PA, B.W radiographs. For Data analysis Paired t test was used.

    Results

    A total of 314 linear distances from the panoramic PA , B.W, and CEJ/BL were measured. The mean difference between panoramic and actual Measurements (0.115 and 0.28) P=(0.24-0.07), were not satistically significant (P> 0.05). The mean difference between P.A and actual measurements (0.279-0.498) P=(0.0001-0.004) showed a satistically significant difference (P< 0.05). The mean deference between BW and actual Measurements (0.576-0.613) P=(0.24-0.07) were satistically significant (P<0.05).

    Conclusion

    Although, all forms of radiographic images showed agreement in detection of periodontal bone loss, the accuracy of panoramic radiographs was more than PA & BW radiographs'. Specially when the magnification was adjusted in panoramic radiography.

    Keywords: panoramic Radiography, periapical Radiography (parallel) film holder, Bitewing Radiography(B.W), Alveolar Bone loss(BL), Cemento Enamel junction (CEJ)
  • S Sadeghian*, MH Nasr Esfahani, M Vatani Pages 31-38
    Introduction

    In orthodontic therapy ,different materials are used and their presence in oral cavity may modify their properties. The purpose of this study was to evaluate the direct and indirect biocompatibility of three orthodontic composite resins on culture of human oral fibroblasts.

    Methods

    This was an interventional experimental study. The biocompatibility of three orthodontic composite resins including two kinds of self cure composite resins(Unite,3M and Fantastic,Zar Dent)and one kind of light cure composite resin (Transbond,3M) were studied. After a releasing period of each material in the culture medium for 20 days, the viability of oral cultivated fibroblasts was compared to negative control(Teflon) and together with MTT assay(3-(4,5dimethylthiazolyl-2) -2,5-diphenyltetrazolium bromide).In order to evaluate the direct biocompatibility, after direct contacting of composite resins with cell culture ,the viability of oral cells was evaluated with invert phase contrast microscope.

    Results

    The results of MTT assay showed the biocompatibility of light cure composite (P.V=0.114) In comparison to control group. There were significant differences between biocompatibility of self cure composite resins and control group(P.V=0.029). On the other hand, significant statistical difference was not seen between biocompatibility of three composites.The results of direct method showed grade 0 for light cure composite, grade1 for fantastic and grade 2 for unite( 3M) .

    Conclusion

    This study suggested that under these experimental conditions, chemically cured(no-mix) composite resins were more cytotoxic than light cured ones in both direct and indirect methods. Further investigations into the influence of the modes of polymerization and biologic effects of primers on cytotoxic effect and animal studies are warranted to verify its clinical implication.

    Keywords: Biocompatibility, Human oral fibroblasts, Orthodontic composite resin, MTT assay
  • M Delaram* Pages 39-44
    Introduction

    Adverse health effects of exposure to environmental tobacco smoke (ETS) among non-smokers have been studied occasionally in developing countries. The aim of this study was to determine the effects of exposure to ETS on outcome in pregnancy

    Methods

    In this descriptive and analytical study 600 non-smoking women delivering a singleton live baby were studied in delivery room in Hajar hospital in Shahrekord . A pre-designed structured questionnaire was used to record the details of exposure to ETS . Mother and infants outcomes were compared among those who were exposed to ETS vis-à-vis not exposed . We used spss software for analysis of data . Unpaired Student t-test was used for the comparison of continuous variables and Fisher’s Exact test was used for categorical variables. Multiple logistic regression analysis was performed after including all variables found to have significant differences on univariate analysis.

    Results

    Of the 600 women studied 236 (39.3%) were exposed to ETS. In these mothers there was a significantly higher incidence of pre-term birth (15.2% versus 7.9% , P = 0.001) and small-for-gestation babies (15.4% versus 6.8% , P= 0.0001) as compared to unexposed mothers. The mean birth weight of the babies born to the mothers exposed to ETS was 139 g less than that of babies in the unexposed group (3094.49 ±402 g versus 3233.99 ±443 g respectively, P= 0.001). The incidence of anemia was higher in exposed than unexposed mothers (P= 0.005) . The multiple logistic regression analyses showed that ETS exposure during pregnancy was significantly associated with a higher risk of small-for-gestation babies .

    Conclusion

    Exposure to ETS during pregnancy is associated with higher risk of having a small-for-gestation baby.

    Keywords: Passive smoking, Pregnancy, Pregnancy outcomes
  • MA Hadian*, GR Soleimani Pages 45-49
    Introduction

    Zinc deficiency decreases appetite, stunts the growth and increases incidence of infection and if zinc deficiency persists it may cause short stature and delay in puberty. The aim of this research is to specify the level of serum zinc in children with growth disorder and weight gaining.

    Methods

    This cross sectional descriptive study was done on 460 children under 5 years who were underweight. After doing necessary examinations and recording the information, 5 cc of blood was drawn from children. The samples were sent to the chemistry college of S&B university and serum zinc levels were measured by spectrometry method of atomic absorption. The obtained information was analyzed using SPSS software and Fisher test.

    Results

    In this research on 460 children, 232 (50.43%) were boys and 228 (49.56 %) were girls. The average age was 2.5 years. Zinc deficiency was confirmed in 89.3 % of children who had mild malnutrition and all of children who had moderate or severe malnutrition had zinc deficiency.

    Conclusion

    This research indicated that serum zinc levels in most of children with malnutrition was less than standard , and the more severe the malnutrition, the lower the serum zinc levels will be. 100% of the girls and 85.77% of the boys had zinc deficiency.

    Keywords: Zinc, Malnutrition, Children under 5 years
  • GH Hassanshahi-Raviz*, MR Hajizadeh, MR Mirzaee, AA Pourshanazari, MA Rezvani, R Vaziri, A Dickson Pages 50-56
    Introduction

    Chemokines are low molecular weight proteins (8-17kDa) with the main role of immune cells recruitment to injured tissues. IP-10/Mob-1 is a CXC chemokine and different cell systems in response to external stimulation produce this chemokine. Various signaling pathways are used by cell and tissue systems to regulate production of proteins e.g. chemokines. Therefore we have investigated some of these pathways leading to production of IP-10/Mob-1 by primary cultured hepatocytes.

    Methods

    In the present study, hepatocyts were isolated from male Sprague Dawley rats and cultured on Waymouth medium in presence and absence of different inhibitors such as SB203580, MG132, KN62 and Staurosporine for indicated time points. Supernatant medium of culture was centrifuged and proteins were isolated by SDS-PAGE and transferred to nitrocellulose membranes, then membranes were incubated with IP-10/Mob-1 antibody overnight and followed by incubation with secondary antibody and then IP-10/Mob-1 was detected by ECL.

    Results

    We showed that the expression of IP-10/Mob-1 has been decreased in presence of Staurosporine (10 and 50μM), SB203580(50μM) MG132 (20μM) and KN62 (10 and 20μM) but did not change in absence or lower concentrations of these inhibitors.

    Conclusion

    Hence, these in vitro data may aid to a better understanding of the pathways in chronic liver injuries and identify clinical studies that may aid in treatment or prevention of these conditions. Furthermore, there may be further potential to prevent changes to hepatocyte phenotype and allow isolation of hepatocytes with a greater physiological phenotype. Therefore it could be concluded that all of these pathways are used by hepatocytes regarding expression of IP-10/Mob-1.

    Keywords: CXC chemokine, IP-10, Mob-1, Hepatocyte, SB203580, MG132, KN62, Staurosporine
  • M Salehi*, R Salehi, B Nasr- Esfahani Pages 57-63
    Introduction

    Mucopolysaccharidosis I (MPS-I) is an autosomal recessive lysosomal storage diseases, caused by α-L-iduronidase (IDUA) enzyme deficiency. The clinical manifestations of MPS-I patients are variable ranging from severe to mild, and therefore prediction of disease severity is difficult. From when IDUA gene has been cloned more than 109 distinct mutations have been identified in it and this number is increasing. This mutation analysis has provided some molecular explanations for the range of MPS-I phenotypes. The aim of this study was identification and molecular characterization of IDUA gene mutations in our subset of MPS I patients.

    Methods

    The present study performed on 5 Iranian families, each with a suspected child for MPS-I. Initially by using enzyme activity assay, the Hurler syndrome was verified and then presence of L123R mutation was evaluated by PCR-SSCP. Finally by PCR amplification of all 14 exons of the gene, SSCP and sequencing the mutations underlying the disease were identified and characterized.

    Results

    The detected mutations turned to be L123R (in 2 patients), W402X, P533R and G51D mutations in other 3 patients.

    Discussion

    L123R mutation, which was reported for the first time from our centre, was also present in 2 of the patients of this study but other 3 mutations were not novel. From our results, as well others, it can be concluded that the range of mutations in IDUA gene differ in different geographical areas. This should be considered when designing mutation detection strategies for MPS-I.

    Keywords: IDUA(α-L-iduronidase enzyme deficiency), Mutation, MPS-I
  • K Ghazisaidi*, Sh Vatani, F Fateminasab, N Dehghanzadeh, M Mohamadi Pages 64-70
    Introduction

    Ureaplasma uriealyticum is one of the most important causes of Nongonococcal and Nonspecific urethritis (NGU & NSU) in men. Mycoplasma hominis too has a causal role in NGU & NSU. This study aimed to investigate whether it is possible to detect Mycoplasma hominis and Ureaplasma uriealyticum in first voided urine samples in men suffering from NGU & NSU without complaints of urethral secretions and in women with clinical symptoms despite negative vaginal secretion culture test results.

    Methods

    First voided urine samples were taken from 150 patients (21 women & 129 men) suffering from NGU & NSU who referred to the Division of Bacteriology, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences in 2004-2005. Samples were examined by culture method.

    Results

    Cultures were positive for Mycoplasma and Ureoplasma in 49 (32.6 %) of the 150 samples. Of the 21 samples taken from women, 5 samples were positive for Mycoplasma & Ureoplasma (2 samples Mycoplasma, 3 samples Ureaplasma). Samples from 44 men were positive for Ureoplasma & Mycoplasma(17 samples Mycoplasma, 4 samples Ureaplasma and 23 samples were positive for both). Ureoplasma urealyticum was detected in 30 samples (20%) and Mycoplasma hominis, was detected in 42 samples (28%).

    Conclusion

    The results of this study provides evidence that culture tests can be done using voided urine in order to detect Mycoplasma hominis and ureaplasma urealyticum in patients suffering from Nongonococcal urethris men who do not have urethral secretions and women with clinical symptoms despite negative vaginal secretion culture test results.

    Keywords: Mycoplasma hominis, Ureaplasma urealyticum, Nongonococcal urethris, First voided urine
  • H Jamshidian, MR Nowroozi, A Heidari, N Nowrooz- Khiabani Pages 71-75
    Introduction

    Aim was to study the influence of serum testosterone and urinary citrate on the formation of urinary stones in men and women, and to apply the findings for preventing urolithiasis.

    Methods

    We studied 200 patients (100 were men and 100 women) who had referred to the urology clinic at Imam Khomeini hospital and Seda Sima ESWL center. In both groups, 50 were stone formers and 50 were control group with no past history of urinary tract stones. The age range was between 17 and 60 years. All the tests were performed at one laboratory and SPSS 10 software was used to evaluate the results.

    Results

    In men with history of urinary stone formation, the mean serum testosterone level was 9.99 ng/ml, with standard deviation of 6.6, and in control group it was 12.53 ng/ml ,with the standard deviation of 9.3 . In women, the stone formers had mean testosterone value of 1.01ng/ml with standard deviation of 1.6 , whereas in the controls, the mean value of serum testosterone was 1.14 ng/ml, with ST of 0.65. Regarding the 24 hours urinary citrate ,the mean value for men with stone formation was 95.5 mg/24 hrs and standard deviation of 89, while in the non stone formers , the mean level was148.6 mg/24 hrs with standard deviation of 119.the difference was significant ,which showed the preventive role of urinary citrate on stone formation. In women too, similar results were observed ,with mean levels of 106.2 and 142.1mg/24 hrs in stone formers and control group, respectively.

    Conclusion

    Statistically, no expressive differences were found between the two groups of stone formers and control group regarding serum testosterone levels ,but considering urinary citrate, it seems that a direct correlation exists between two groups ,both in men and women.

    Keywords: Urinary stone, Serum testosterone level, Urinary citrate
  • R Jafari*, M Mohebali, AR Dehghan-Dehnoee, H Soleimani, AA Akhavan, H Hajjaran, A Dehghan-Shadkam, J Fatahi Pages 76-83

    Interoduction: Cutaneous leishmaniasis is a major health problem in some parts of Iran,which exists as zoonotic and anthroponotic forms in different foci of the country.Following an epidemic of cutaneous leishmaniasis in Bafgh city,(Yazd province, centeral Iran),this study was carried out to determine the ecology of sandflies,reservoir hosts and human infection in 2005.

    Methods

    This descriptive-crosss section study was done in the year 2005. Sandflies were collected biweekly from fixed sites of human dwellings and rodent burrows using 30 sticky (oiled) paper traps from the beginning to the active season. Rodents were caught in 20 live traps baited with cucumber biweekly.500 households (2123 persons) in the Bafgh city were randomly selected.All members of the selected households were examined clinically in the end of each season and forms were completed for each households during a house - to - house visit.

    Results

    A total of 1784 sandflies (252from indoors and 1532 from outdoors) were collected. Six species were identified including Phlebotomus papatasi, P.mongolensis, Sergentomyia sintoni, S.theodori, S.dentata, S. baghdadis. The predominant species were P. papatasi in indoors(87.3%)and S.sintoni in rodent burrows (53%) in the studied areas. 39 M. libycus and 3 R.opimus were collected and examined. Both M. libycus and R.opimus were found to be infected with leishmania major.In the population of 2123 individuals in the Bafgh city, prevalence of scars and ulcers was 1.8% and 0.9% respectively.

    Conclusion

    Based on this survey, L.major is the principal agent, M. libycus ,R.opimus are the reservoir hosts and P.papatasi is the probable vector of ZCL in Bafgh city because about 87.3% of indoor sandflies were of these species. Leishmania major was isolated from the caught rodents

    Keywords: Cutaneous Leishmaniasis, Reservoir, Vector, Human infection, Bafgh, Yazd, Iran
  • H Mirghafoori*, H Zare Ahmadabadi Pages 84-92
    Introduction

    Many organizations, especially service oriented ones, relative to their goals and mission, have a special view towards quality phenomena and its management.

    Methods

    This paper analyzes medical service quality in one case The internal section of Shaheed Rahnemoon Hospital Based on the basis of gap analysis model and Servqual technique. A questionnaire was designed and applied to measure expectations and perceptions of patients and personnel of the hospital.

    Results

    On application of non-parametric statistical tests, we propose certain recommendations. These tests drive on five conceptual dimensions of service quality including intangibility, responsiveness, reliability, assurance and empathy. Results show that patients in this section were satisfied from the service provider’s responsiveness, but there are significant differences between expectations and perceptions in other dimensions.

    Conclusion

    The service quality analysis models are useful for managers of medical centers to distinguish gaps between the two sides of service representation patients and medical centers personnel. Ultimately, they can reinforce strengths and control weaknesses.

    Keywords: Quality of Services, Servqual model, Gap analysis model, Customer satisfaction
  • M Forozi-Azizzadeh*, S Mohammad-Alizadeh Pages 93-99
    Introduction

    Sexuality is a factor that is influenced by and cultural norms and rules, and these rules and norms determine acceptable behaviors in any culture. Variations of cultures existing in the world produce considerable variety in sexual norms and extensive spectrum of values and beliefs in this regards.

    Methods

    This descriptive study was done to determine the attitude of Kermaninan parents toward sex education for adolescents and their opinion about its contents of sex education for adolescents. The sample of study was 275 couples selected by cluster sampling method form 5 city regions. In this study, a research- made questionnaire was used for data collection after determining suitable validity and reliability. Data were analyzed by using central and tendency indexes, ANOVA, t. test and Post Hoc tests (Fisher, Tukey).

    Results

    Findings showed that on comparing attitude of both parents, there was a significant difference only in two items (14, 16). Mean 42.57± 5/9 in husbands and 43/71± 9/56 in wives attitude score. In regard to the contents of sex education, the least important item, according to both men and women, with a slight significant diference atitued approximately 50% of the total score. This finding shows that parents have no positive attitude towards sex education for adolescents. Comparing men and women in regard to their opinions about the contents of sex education, showed no significant difference between them. In regard to the items emphasized by both parents as necessary items to the items emphasized by both parents as necessary items in sex education, the results were similar.

    Conclusion

    Considering the results and importance of sexual health as claimed by WHO, we should promote knowledge and attitude of the community towards sex education.

    Keywords: Sexual Education, Adolescents, Parents
  • AA Salari*, Sh Taghipoor, AR Poormazar Pages 100-103

    Colonic lipoma is a benign neoplasm that can lead to colonic obstruction but concomitant intussusception is rare in adults. In this case, colocolic intussusception due to a lipoma in the descending colon had occurred. By laparatomy, we diagnosed the problem , but reduction was impossible . So resection of the colon with mass was done and anastomosed. After surgery and 3 years follow up the patient was without any complications. We present this case, and briefly review literature of colonic intussusception in adults.

    Keywords: Colonic Lipoma, Intussusception in adults, Obstruction
  • MK Amirbaigy*, R Sami Pages 104-107

    Pneumatosis cystoides intestinalis (PCI) is a rare condition charachterized by the presence of multiple gases filled cysts in the gastro intestinal tract. In this article we present three cases with different features, Who at the end evaluation PCI was diagnosed. The first patient present with rectorrhagia (submucosal PCI). The second patient present with dyspepsia (subserosal intestinal PCI) and the third patient present with gastric outlet obstruction (subserosal gastric & intestinal PCI).

    Keywords: Pneumatosis cystoides intestinalis (PCI), Sub mucosal, Subserosal