فهرست مطالب

Govaresh - Volume:12 Issue: 4, 2008

Govaresh
Volume:12 Issue: 4, 2008

  • 68 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/05/10
  • تعداد عناوین: 18
|
  • لزوم دایر کردن دوره های تکمیلی در فوق تخصص گوارش
    صادق مسرت صفحه 218
  • غلامرضا مولوی، هادی میراحمدی، مصطفی رضاییان، عشرت بیگم کیا، ناصر ابراهیمی دریانی، محمدباقر رکنی، بنفشه گلستان، رضا شفیعی، سید محمد فرشته نژاد، محمدرضا کرامتی صفحات 219-228
    زمینه و هدف
    بیماری های انگلی، از جمله مهمترین مسایل و مشکلات غالب کشورهای دنیا، خصوصا کشورهای در حال توسعه می باشند. از آنجا که قسمتهای مختلف ایران، دارای تنوع آب و هوایی و الگوهای فرهنگی- اجتماعی متفاوتی است، مطالعه اپیدمیولوژیک هر استان به طور جداگانه ضرورت می یابد. با توجه به اینکه طی یک دهه گذشته مطالعه ای اختصاصی در مناطق عشایری استان خوزستان بر روی انگلهای روده ای انجام نشده است. بر آن شدیم تا میزان شیوع انگلهای روده ای در سطح عشایر و روستاهای واقع در مناطق عشایری استان خوزستان را بررسی کنیم.
    روش بررسی
    این مطالعه، به روش مقطعی صورت گرفته است و نمونه گیری آن از نوع احتمالی و به روش تصادفی خوشه ایمی باشد. از کل خوشه ها، 15 خوشه به طور تصادفی انتخاب شدند. بدین ترتیب، از منطقه جنوب غرب، 15 روستا و از منطقه شمال شرق، 13 روستا به طور تصادفی انتخاب شدند. در مراجعه به هر روستا (منطقه عشایری)، 25-20 خانوار به طور تصادفی انتخاب شدند و در مجموع در هر روستا 50 نفر با مراجعه به درب منازل و به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. در نهایت، از 1494 نفر (789 نفر مذکر و 705 نفر مونث) با گروه های سنی متفاوت در دو منطقه مختلف عشایری نمونه مدفوع گرفته شد و با نمونه گیری و به روش رسوبی فرمالین اتر برای تمامی نمونه ها و روش گسترس مستقیم در نمونه های اسهالی، از نظر انگل های روده ای در یک نوبت آزمایش انجام گردید. ضمنا نمونه های مدفوع به صورت تازه جمع آوری می شد و جهت بررسی های بیشتر در همان روز به آزمایشگاه ارسال می گردید. اطلاعات، توسط نرم افزار آماری SPSS v.11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    محدوده سنی افراد مورد بررسی بین 6 ماه تا 100 سال قرار داشت و میزان مشارکت معادل 40.38% برآورد شد. یافته های مطالعه نشان داد که 379 نفر (25.36 درصد) افراد مورد بررسی، حداقل به یک نوع انگل روده ای (تک یاخته یا کرم)، اعم از بیماریزا و غیر بیماریزا آلوده بودند. میزان آلودگی به تک یاخته های روده ای 322 مورد (21.55 درصد) و میزان آلودگی به کرمهای روده ای 57 مورد (3.81 درصد) بود. فراوانتری تک یاخته های روده ای شامل: ژیاردیالامبلیا (10.91 درصد)، انتامباکلی (9.37 درصد)، بلاستوسیستیس هومینیس (2.4 درصد) بودند و شایعترین کرمهای روده ای نیز عبارت بودند از: هیمنولپیس نانا (2.54 درصد)، استرانژیلوئیدس استرکورالیس (0.6 درصد) و گونه های تریکوسترونجیلوس (0.47 درصد).
    نتیجه گیری
    با مقایسه درصدهای آلودگی در این مطالعه و دیگر مطالعات مشابه در سالیان گذشته، می توان نتیجه گرفت که شیوع انگلهای روده ای در استان خوزستان، همچون دیگر نقاط کشور، رو به کاهش گذاشته است؛ ولی همچنان زمینه های آلودگی در این بخش از کشور وجود دارد. یافته های این مطالعه، نشان دهنده میزان نسبتا بالای آلودگی به ژیاردیا می باشد و ارتباط آماری معنی داری، بین ابتلا به ژیاردیا و سن مشاهده شد؛ یعنی با کاهش سن، ابتلا به ژیاردیا افزایش داشت. همچنین بین توزیع فراوانی ابتلا به انگلهای روده ای بین دو منطقه مطالعه شده، اختلاف معنی داری دیده شده است.
    کلیدواژگان: انگلهای روده ای، خوزستان، ایران
  • مریم دارم، رضا ملک زاده، قدرت الله منتظری، سیدموید علویان، شهرام میرمومن، زهرا گودرزی، هادی کریم زاده، سید محمد جزایری صفحات 229-234
    زمینه و هدف
    عفونت HBV یک مشکل بزرگ بهداشت جهانی در حال حاضر است و علی رغم وجود یک واکسن موثر، بیش از 370 میلیون انسان در دنیا به عفونت مزمن با هپاتیت B مبتلا می باشند. اگر چه در برخی افراد ناقل مزمن، روش واکسن درمانی کاربرد دارد، غالبا این گونه بیماران نمی توانند به تحریک ایمنی ناشی از این واکسن پاسخ دهند و بعضا موتاسیونهای ایجاد شده در سوشهای مقاوم به واکسن در اپی توپ های ایمنی پروتئین سطحی ویروس (HBsAg) رخ می دهد.
    روش بررسی
    برای 19 بیمار ناقل مزمن غیر فعال HBsAg، که در سرم آنها HBV DNA قابل تشخیص بود، 3 تزریق استاندارد واکسن هپاتیت B به فاصله 1 ماه انجام شد. روی 2 نمونه از هر بیمار، یکی قبل از تزریق واکسن نوبت اول و دیگری پس از تزریق واکسن سوم (جمعا 38 نمونه)، Nested-PCR برای ژن سطحی با پرایمرهای اختصاصی انجام شد و بعد از تعیین توالی محصولات PCR، موتاسیون های موجود در این قطعه در مقایسه با سوشهای ایرانی و Database مشخص شد.
    یافته ها
    تعیین توالی نمونه ها نشان دهنده تعدادی موتاسیون تغییر دهنده اسید آمینه و تعدادی mutation silent در خارج از ناحیه «a»determinant است و بیشتر موتاسیونها در اسیدهای آمینه نواحی 215-205 تجمع داشتند. از تعداد کل موتاسیونهای منجر به تغییر اسید آمینه (92 عدد)، تعداد 51 عدد (55.4%) در اپی توپ های ایمنی به وقوع پیوسته بود، که شامل: 5 عدد دراپی توپ B (5.4%)، 21 عدد در اپی توپ Th (22.8%) و 25 عدد دراپی توپ CTL (27.2%) بودند. توزیعه موتاسیونی به سه دسته بود: در 3 نمونه تعداد موتاسیونها بعد از درمان افزایش یافت، در 6 نمونه کاهش پیدا کرد و در 7 نمونه تفاوتی بین قبل و بعد از درمان دیده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده، موتاسیونهای بررسی شده در این پژوهش، خارج از ناحیه «a»determinant قرار گرفته اند. موتاسیونهای ناحیه اپی توپ های ایمنی سلولهای Th و CTL می توانند از نوع فرار ایمنی باشند و دلیلی بر عدم پاسخ دریافت کنندگان واکسن به آن در نظر گرفته شوند.
    کلیدواژگان: هپاتیت HBsAg، B واکسن HBV، اپی توپ های ایمنی
  • محمد یعقوبی، راحله بیجارچی صفحات 235-238
    زمینه و هدف
    علل سرطان معده متعدد می باشند. تصور می شود احتمال ابتلای بستگان درجه اول مبتلایان به سرطان معده به این بیماری، بیشتر از افراد عادی است. این مطالعه به بررسی مقدار این خطر به روش متاآنالیز می پردازد.
    روش بررسی
    مرور مقالات با استفاده از PubMed و دیگر منابع تا فوریه 2008 صورت گرفت. مطالعات موردی- شاهدی که میزان شیوع سابقه فامیلی مثبت ابتلا به سرطان معده را در مبتلایان به این سرطان، در مقایسه با جمعیت غیر مبتلا به سرطان بررسی کرده بودند؛ در متاآنالیز گنجانده شدند. متاآنالیز از نوع Pooled odd ratio توسط نرم افزار Review Manager 4.2. O انجام شد.
    یافته ها
    چهارده مطالعه از مجموع 113 مطالعه وارد متاآنالیز شدند. این متاآنالیز شامل 8506 بیمار مبتلا به سرطان معده و 53782 شاهد است. 23.5% بیماران و 11.5% گروه شاهد حداقل یک سابقه فامیلی داشتند (p<0.00001). ریسک نسبی (RR) ابتلا به سرطان معده در افراد دارای سابقه فامیلی 2.86 (CI=%95، 2.21-3.70) می باشد. پراکندگی در متاآنالیز معنی دار بود و فقط در مطالعات با کیفیت بالا کاهش یافت. محاسبه در زیرگروه ها، تغییر معنی داری در زیر گروه بیماران آسیایی، مطالعات با کیفیت بالا، نوع هدف اصلی مطالعه و درجه نسبت فامیلی با ابتلا به سرطان معده نشان نداد.
    نتیجه گیری
    احتمال ابتلای بیمارانی که سابقه سرطان معده در بستگان درجه اول و دوم خود دارند، به این بیماری، سه برابر است. برای پیشگیری و درمان به موقع این افراد نیاز به طراحی راهکارهای مشخص است.
    کلیدواژگان: سرطان معده، سابقه خانوادگی، درجه نسبت فامیلی
  • اکبر فاضل تبار ملکشاه*، اکرم پورشمس، جمشید یزدانی، شقایق کایدی مجد، گوهرشاد گوگلانی، رسول صلاحی، شهریار سمنانی، مسعود کیمیاگر، رضا ملک زاده صفحات 239-243
    زمینه و هدف
    الگوی غذای مصرفی و کمبود برخی مواد مغذی از عوامل اصلی محیطی خطرساز سرطان مری شناخته شده اند. هدف این مطالعه تعیین الگوی غذای مصرفی و عوامل خطر تغذیه ای در منطقه پرخطر از نظر بروز سرطان مری است.
    روش بررسی
    الگوی غذای مصرفی ساکنین بالای 30 سال شهرستانهای گنبد و کلاله، که وارد مطالعه آینده نگر سرطان مری شدند. به واسطه پرسشنامه بسامد خوراک معتبر شده 117 قلمی، از طریق بانک اطلاعاتی ایرانی تعیین شد و از آزمون رگرسیون چندگانه خطی برای مقایسه جنس، مکان اقامت و قومیت استفاده شد.
    یافته ها
    30463 نفری که بررسی شدند با میانگین سنی 52.2 سال و با ترکیبی شامل 57.5% جنس زن، 75% ترکمن، 73.6% روستایی و 71.2% بی سواد بودند. میزان اضافه وزن و چاقی در میان زنان و ساکنین شهر بیشتر از سایر گروه ها بود. به طور کل، 65% انرژی دریافتی از کربوهیدارت ها، 22% از چربی ها و 13% از پروتئین ها تامین می شود.
    نتیجه گیری
    میزان مصرف انرژی دریافتی در اغلب افراد جامعه در حد مورد نیاز بود و کمبود دریافت ریز مغذی ها مخصوصا ریبوفلاوین، ویتامین آ، فیبر و آهن در میان این جامعه به چشم می خورد.
    کلیدواژگان: سرطان مری، انرژی و مواد مغذی، پرسشنامه بسامد مصرف خوراک، ایران
  • رحیم گل محمدی، مهدی نیکبخت، منصور صالحی صفحات 244-248
    زمینه و هدف
    سرطان کولورکتال یکی از سرطانهای کشنده در جهان است. میزان شیوع سرطان کولورکتال بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت است. در سرطان کولورکتال عوامل ژنتیکی و عادتهای غذایی نقش دارند. ژن P53 مهمترین ژن مهار کننده تومور است. میزان جهش اگزون های 7 و 8 ژن P53 در نمونه های سرطانی کولورکتال در نواحی مختلف متفاوت گزارش شده است. هدف ما از این مطالعه تعیین میزان جهش اگزون های 7 و 8 ژن P53 در نواحی مختلف روده بزرگ و ارتباط آن با شاخصهای هیستوپاتولوژی در سرطان کولورکتال است.
    روش بررسی
    این مطالعه روی 80 نمونه سرطانی کولورکتال که طی سالهای 82 تا 85 به بیمارستانهای شهر اصفهان مراجعه کرده بوند، انجام شد. DNA نمونه ها بعد از انجام مراحل بافتی و تشخیص پاتولوژی با روش فنل کلروفرم، ایزوآمیل الکل در بخش ژنتیک دانشکده پزشکی اصفهان استخراج شد و اگزون های 7 و 8 ژن P53 با PCR تکثیر شد و متعاقب الکتروفورز افقی با روش SSCP جهش اگزون های فوق تعیین شد. داده ها با تست کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 80 نمونه مطالعه شده، در 9 نمونه در اگزون های 7 و 8 ژن P53 جهش تشخیص داده شد، که 4 مورد در اگزون 7 و 5 مورد در اگزون 8 بود. بین جهش های ژن P53 با نواحی مختلف روده بزرگ ارتباط معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین جهش با درجه تمایز و مرحله بندی تومور ارتباط معنی دار دیده نشد (P>0.05).
    نتیجه گیری
    مطالعه ما نشان می دهد که میزان جهش در هر یک از اگزون های 7 و 8 ژن P53 در سرطان کولورکتال در منطقه مورد مطالعه از الگوی خاصی تبعیت می کند به طوری که با برخی از نواحی جهان تفاوت دارد.
    کلیدواژگان: سرطان کولورکتال، جهش، ژن P53، اگزون
  • قربانعلی رحیمیان، جعفر نصیری، اکرم پورشمس، فروزان گنجی صفحات 249-252
    زمینه و هدف
    کولونوسکوپی وسیله تشخیصی و درمانی جهت ارزیابی و درمان بیماری های کولورکتال است. سدیشن و راحتی در کولونوسکوپی بسیار مهم است. در حال حاضر دو روش برای سدیشن وجود دارد: بیهوشی عمومی و استفاده از ضد دردهای دیگر. استفاده از طیف آرام بخش ها و ضد دردها شایعترین وسیله برای سدیشن حین کولونوسکوپی در جهان است.
    روش بررسی
    در این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی، 145 بیمار تحت کولونوسکوپی به 4 گروه D، C، B، A تقسیم شدند: در گروه A سدیشن با هیدروکسی زین خوراکی به تنهایی، در گروه B سدیشن با هیدروکسی زین خوراکی و پتدین وریدی، در گروه C سدیشن با پتدین وریدی و در گروه D سدیشن با میدازولام و پتدین وریدی صورت گرفت. سپس میزان رضایت مندی یا درد بیماران با پرسشنامه های رضایت مندی GHAA-9 و VAS به دست آمد.
    یافته ها
    رضایت مندی و کنترل درد در گروه های مختلف تفاوت آماری داشت (p<0.05). در گروه هیدروکسی زین 32 بیمار (84.3 درصد) و در گروه هیدروکسی زین خوراکی + پتدین تزریقی 24 بیمار (64.9 درصد)، در گروه میدازولام + پتدین وریدی 2 بیمار (5.7 درصد) و در گروه پتدین وریدی 2 بیمار (5.7 درصد) رضایتمندی از کولونوسکوپی را عالی گزارش کردند.
    نتیجه گیری
    هیدروکسی زین خوراکی در مقایسه با ترکیب یک نارکوتیک و بنزودیازپین در کاهش درد و رضایتمندی بیمار بسیار موثر بود و می توان از آن به عنوان یک جایگزین مناسب برای داروهای معمول وریدی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: کولونوسکوپی، هیدروکسی زین، رضایتمندی، میدازولام، پتدین، GHAA، 9، درد
  • افشین هوشیار، همایون واحدی، مسعود ستوده، سید حسین میرمجلسی صفحات 253-255
    در این گزارش، مرد 26 ساله ای معرفی می شود که با تظاهر اولیه آسیت اگزوداتیو به عنوان عارضه بیماری کرون ایلئوکولیت شدید همراه درد شکم و اسهال شدید در بیمارستان بستری شد. آسیت در جریان بیماری کرون به ندرت دیده می شود و اغلب نتیجه بدخیمی همزمان، عفونت پریتوئن یا ترمبوز ورید پورت یا کبدی است، اما در این بیمار شواهدی از موارد بالا و یا هر گونه التهابی درسایر اعضا، به غیر از روده، مشاهده نشد و سرانجام با تشخیص بیماری کرون تحت درمان قرار گرفت، به طوری که با شروع درمان 5- آمینوسالیسیلیک اسید و استروئید، تمامی علایم و آسیبت بیمار بهبود یافت و در حال حاضر، با مصرف روزانه 1.5 گرم مسالازین، بعد از یک سال پیگیری حال عمومی بیمار خوب است.
    کلیدواژگان: آسیت، بیماری کرون، بیماری التهابی روده
  • مریم رهبان، قدرت الله منتظری، صادق مسرت صفحات 256-257
    بقای پنج ساله بیماران مبتلا به سیروز جبران نشده کریپتوژنیک بسیار کم است؛ به طوری که در مطالعات، این میزان کمتر از 14 درصد است. بیماری که شرح حال او گزارش می شود، مرد 70 ساله مبتلا به سیروز کریپتوژنیک است که به مدت 22 سال بعد از اسپلنکتومی و از زمان تشخیص، علی رغم خونریزی گوارشی و آسیت به مدت 16 سال، هنوز زنده است و با حال عمومی رضایت بخش همچنان تحت پیگیری است.
    کلیدواژگان: بقا، سیروز جبران نشده کریپتوژنیک
  • گزارش همایشهای علمی، خلاصه مقالات دیگر
  • خلاصه مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی گوارش و کبد
    صفحه 258
  • نامه به سردبیر
    سیدموید علویان صفحه 260
  • نامه به سردبیر
    ابوالفضل ایرانی خواه صفحه 261
  • تشیل انجمن سردبیران نشریات علوم پزشکی کشور
    صفحه 262
  • نمایه موضوعی
    صفحه 263
  • نمایه نویسندگان
    صفحه 265
  • بخش انگلیسی
  • خلاصه مقالات به زبان انگلیسی
    صفحات 270-277
  • نمایه موضوی به زبان انگلیسی
    صفحه 278
  • نمایه نویسندگان به زبان انگلیسی
    صفحه 279
|
  • Gholamreza Mowlavi, Hadi Mirahmadi, Mostefa Rezaeian, Eshratbeigom Kia, Naser Ebrahimidaryani, Mohammadbagher Rokni, Banafsheh Golestan, Raza Shafiei, Seyedmohammad Fereshtehnejad, Mihammadreza Keramati Pages 219-228
    Background
    Parasitic diseases are among the most important problems of many countries in the world, especially developing ones. Since various parts of Iran have different types of weather, jobs and people, different and separate epidemiological studies for each province will be necessary. We have scarce information on the epidemiology of intestinal parasites in tribal regions of Khuzestan province. Therefore, we conducted this study to det remine the prevalence of intestinal parasites in this part of Khuzestan Province.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study, using a cluster random sampling 15 clusters were studied. 15 villages from the Southwest and 13 from the Northeast regions were selected at random. In each village (tribal region) 20-25 families were selected at random (a total of 50 cases in each village). A total of 1494 persons (789 males and 705 females) with different ages were studied for intestinal parasitic infestation using the formalin ether deposit method on all samples, and direct spreading method for those with diarrhea. Fresh samples were collected and sent to the laboratory on the same day.
    Results
    Age of participants ranged from 6 months to 100 years. The participation ratio was 40.4%. 379 (25.4%) of participants were infested with at least one type of intestinal parasites (pathogenic/non-pathogenic protozoa/helmint). 322 (21.6%) participants were infested with intestinal protozoa and 57 (3.8%) with intestinal helmints. The most common intestinal protozoa were Giardia lamblia (10.9%), Entamoeba coli (9.4%), and Blastocystis hominis (2.4%); the most common intestinal helmints were Hymenolepis nana (2.5%), Strongyloides stercoralis (0.6%) and Trichostrongylus species (0.5%).
    Conclusion
    The tribal parts of Khuzestan province have a poor health status. There is an increase in the prevalence rate of Giardiasis. Furthermore, significant differences existed in prevalence rates of infestation with intestinal parasites between the two studied areas.
    Keywords: Intestinal parasites, Khuzestan, Iran
  • Maryam Daram, Reza Malekzadeh, Ghodratollah Montazeri, Seymoayyed Alavian, Shahram Mirmomen, Zahra Goodarzi, Hadi Karimzadeh, Seyedmohammad Jazayeri Pages 229-234
    Background
    Chronic hepatitis B virus (HBV) infection represents a major global public health problem. Though there is an effective prophylactic vaccine, more than 370 million people round the globe are chronically infected with HBV. In spite of vaccination, as a therapeutic approach in chronic carriers, some patients are unable to induce an immune response. Such failure is often caused by emergence of mutations in immune epitope of the surface gene.
    Materials And Methods
    19 consecutive chronic HBsAg carriers with chronic hepatitis and detectable level of serum HBV DNA were given 3 standard injections of the B vaccine at one month interval. Blood samples were collected from each patient before each dose of the vaccine. Nested-PCR was performed on each specimen using specific primers which amplified the S-Ag region. Direct sequencing and alignment of sequences with Iranian species and databases were used for detecting probable mutations.
    Results
    Direct sequencing revealed substitutions in these sequences which were silent and/or amino-acid-changing mutations outside the "a" determinant of surface genes. Most mutations were occurred in the 205-215 regions. The changes included 92 amino acids: 51 in the immune epitope (25 in the CTL epitopes, 21 in the Th cell epitopes and 5 amino acid in the B cell epitopes) and other changes were observed in other regions. The distribution of the mutations could be categorized in 3 groups: The mutation was increased in 3 samples after treatment, was decreased in 6 samples after treatment, and was not different with pretreatment in 7 samples.
    Conclusion
    Mutations occurred outside the "a" determinant. Mutations of the immune epitopes Th and CTL cell could be a type of escape immune response and are responsible for failure in response to immunotherapy.
    Keywords: Hepatitis B, HBsAg, HBV Vaccine immune epitope
  • Mohammad Yaghoobi, Raheleh Bijarchi Pages 235-238
    Background
    It is presumed that gastric cancer has several etiologies. First-degree relatives of patients with gastric cancer are suggested to be at higher risk compared to others. This is the first study aimed at estimating this risk, using meta-analysis of case-control studies.
    Materials And Methods
    All records prior to February 2008 in PubMed and EMBASE were searched for case-control studies comparing the frequency of positive family history of gastric cancer in patients with the cancer vs those without gastric cancer. Meta-analysis of pooled odd ratio (random model) was performed by software Review Manager®, ver 4.2.
    Results
    Fourteen studies out of 113 potential abstracts were included. These included 8,506 patients in gastric cancer group and 53,782 in the control group. 23.5% of the patients and 11.5% of the controls had at least one relative with gastric cancer (p‹0.00001). Relative risk for development of gastric cancer in those with a positive family history to controls was 2.86 (95% CI: 2.21-3.70). There was a significant large heterogeneity in the findings of the studies. The heterogeneity was only low in studies with high quality scores. Subgroup analyses of studies in Asian populations, studies with higher quality scores, those with study question as the primary objective and those considering only first-degree relatives were not significantly different from those studies in populations.
    Conclusion
    Patients with a first- or second-degree relative with gastric cancer are almost 3 times more likely to develop gastric cancer compared to other people. Screening guidelines should be developed to early diagnosis and management of gastric cancer in this population.
    Keywords: Gastric cancer, Familial clustering, Degree relatives
  • Fazeltabar Malekshah A.*, Pourshams A., Yazdani J., Kayedi Majd Sh, Goglani G., Salahi R., Semnani S., Kimiagar M., Malekzadeh R Pages 239-243
    Background
    Food consumption pattern and lack of some nutrients is known as main environmental risk factor of esophageal cancer. We investigated nutritional risk factor and food consumption pattern of people who live in high risk area in Golestan province.
    Materials And Methods
    We investigated food consumption pattern of more than 30 years old Gonbad and Kalale's people who recruited in Golestan cohort study. Assessment carried out with validated 117 items semi quantitative food frequency questionnaire. We also used Iranaian data bank for nutritional analysis. Multiple linear regressions used to compare between sex, Gender, place and ethnicity.
    Results
    From 30463 subjects, aged 52.2 women, Turkmen ethnicity and rural dweller was 57.7%, 75% and 73.6% respectively. Overweight and obesity were common among urban dweller women in compare to other groups. Energy induced from carbohydrate, fat and protein were 65%, 22% and 13% respectively.
    Conclusion
    People in Golestan had lower intake of some nutrients such as Riboflavin, fiber and vitamin A than recommended dietary allowance by FAO/WHO. Govaresh/ Vol. 12, No. 4, Winter 2008; 239-243
    Keywords: Esophageal cancer, Energy, nutrients, FFQ, Iran
  • Rahim Golmohammadi, Mehdi Nikbakhat, Mansour Salehi Pages 244-248
    Background
    Colorectal cancer (CRC) is a common and lethal malignancy worldwide. The incident rate of CRC is different in various geographica regions. CRC is a multifactorial disease; the factors involved included dietary and genetic factors. P53 gene is the most important tumor suppressor gene which involved in many cancers. The mutation rate in exons 7 and 8 of P53 gene in CRC was reported to be different in the world. The objective of this study was to detect the mutations in the exons 7 and 8 of P53 gene and to determine their correlationship with histopathologic parameters in CRC.
    Materials And Methods
    This study was performed on 80 specimens taken from patients with CRC referred to to Isfahan hospitals between 2003 and 2006. DNA was extracted by phenol chloroform isoamil alcohol after tissue processing and making the pathologic diagnosis in the Genetic Department of Isfahan Medical School. Exons 7 and 8 of P53 gene were amplified using specific primers in a PCR assay. After gel electrophoresis, the mutations were detected by SSCP method.
    Results
    From 80 specimens, 9 (11%) were found to have mutations; 4 (5%) had mutations in exon 7 and 5 (6%) in exon 8. The presence of mutations did not have any significant association with stage and level of cell differentiation of tumors and with anatomical region (p›0.05).
    Conclusion
    Although we could not observe any association between the presence of P53 gene mutations and some histopathologic and anatomic presentations of CRC, the pattern of mutations observed in exons 7 and 8 of P53 gene in CRC was different from that reported from many areas of the world.
    Keywords: Colorectal Cancer, Mutation, P53 gene, Exon
  • Ghorbanali Rahimian, Jafar Nasiri, Akram Pourshams, Forouzan Ganji Pages 249-252
    Background
    To perform screening for colonic cancer and to diagnose other colic diseases, colonoscopies are required. Comfort of patient during colonoscopy is very important. Currently, there are two types of sedation used during colonoscopy-the general anesthesia and sedoanalgesia. Sedo-analgesia is the most frequently used type of sedation employed during colonoscopy worldwide.
    Materials And Methods
    In a double-blinded randomized clinical trial, 145 patients underwent colonoscopy were randomly assigned to four treatment arms. Group A patients received 50 mg hydroxyzine orally. Group B patients received 50 mg hydroxyzine orally and 25 mg pethidine intravenously. Group C patients were administered 25 mg pethidine intravenously and patients in group D were given 25 mg pethidine plus 2.5 mg midazolam intravenously. The patient satisfaction was then evaluated using a GHAA-9 questionnaire and measuring the pain by a visual analogue scale.
    Results
    There were differences among the three groups. Sedation with hydroxyzine alone or in combination with pethedine resulted in a significantly better satisfaction (p‹0.05). The excellent score for the patient satisfaction was 84.3% in hydroxyzine group, 64.9% in hydroxyzine+pethidine group, 5.7% in pethidine group and 5.7% in pethidine+midazolam group.
    Conclusion
    Oral hydroxyzine is more effective than combinations of a narcotic and benzodiazepine in provision of pain relief and achievement of patient satisfaction in colonoscopy. Hydroxyzine is an excellent alternative to traditional intravenous drugs.
    Keywords: Colonoscopy, Hydroxyzine, Satisfaction, Midazolam, Pethidine, GHAA, 9, Pain
  • Afshin Hooshyar, Homaun Vahedi, Masoud Sotoudeh, Seyedhossein Mirmajlessi Pages 253-255
    Ascites in the course of Crohn's diseases is rare and is usually a sign of a concomitant malignancy, infection or thrombosis of portal or hepatic vein. Herein, we reported on a 26-year-old man who was initially admitted with severe Crohn's ileocolitis complicated by copious exudative ascites, abdominal pain and sever diarrhea. In our patient, we could not find any of the aforementioned conditions-there was no evidence of malignancy, portal hypertension or inflammation in any organs other than the bowel. The patient got better after treating with 5-ASA and prednisolone during one year of follow-up.
    Keywords: Ascites, Crohn's disease, Inflammatory bowel disease
  • Maryam Rohban, Ghodratollah Montazeri, Sadegh Massarat Pages 256-257
    Five years survival for decompensated cryptogenic cirrhosis has been reported less than 14%. The patient is a 70 years old man who had cryptogenic cirrhosis since the last 22 years after splenectomy. He had episodes of upper GI bleeding and ascitis at least for the last 17 years. he is still alive and is doing his daily work appropriately.
    Keywords: Survival, Decompensated cryptogenic cirrhosis
  • Epidemiology of Hepatitis B in Iran
    Seyedmoayyed Alavian Page 260
  • Letter to the Editor
    Abolfazl Iranikhah Page 261