فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:6 Issue: 3, 2002

  • تاریخ انتشار: 1381/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • داریوش شکیبایی، مهدی نعلینی، علی اکبر نجاتی صفا صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به اینکه بیماری های ایسکمی قلبی یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در دنیای امروز به شمار می روند، شناسایی روش هایی که قلب را در برابر ایسکمی محافظت می کنند، بسیار با اهمیت است. مکانیسم های تطابقی متعددی در این خصوص شناسایی شده که بعضا توسط مهار متابولیک در سطح سلولی القا گردیده اند. با توجه به اینکه سیانید یک مهارکننده متابولیک قوی است و موجب مهار آنزیم سیتوکروم اکسیداز و تنفس سلولی می گردد، هدف مطالعه حاضر بررسی این نکته است که به کارگیری سیانید تا چه میزان درافزایش مقاومت قلب نسبت به ایسکمی مؤثر می باشد؟
    موادو روش ها
    مطالعه حاضر به روش تجربی روی رت های نر بالغ دردو گروه تست و کنترل صورت گرفت. درگروه تست حیوانات روزانه mg/kg 7/1سیانید پتاسیم را از طریق داخل صفاقی به مدت 35 روز متوالی دریافت داشتند. درگروه کنترل به همان میزان سالین نرمال تجویز گردید. سپس قلب کلیه حیوانات طبق روش لانگندورف مجزاشدند و هریک سه مرحله کنترل اولیه، دوره ایسکمی (با کاهش پرفیوژن به 40% میزان اولیه) و بازگشت به پرفیوژن آزاد را گذراندند. برای بررسی آماری از آزمون t جفت نشده استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان جریان مایع کرونر، فشار بطن چپ LVP و قابلیت انقباضی dp/dt درمرحله اول و همچنین وزن قلب ها در دو گروه تفاوت معناداری نداشتند، اما درمرحله ایسکمی درصد تغییرات LVP و dp/dt نسبت به حالت اولیه درگروه تست (88/2 ± 8/31 – و53/2 ± 32/44 -) نسبت به گروه کنترل(19/5 ± 29/55 –و73/4 ± 48/60 -) به طور معناداری تفاوت داشتند(005/0P<). در مرحله سوم نیز درصد تغییرات درگروه تست (59/4± 49/11 و24/4 ± 28/10) به طور معناداری با گروه کنترل (62/7 ± 12/8 – و13/7 ± 19/9 -) متفاوت بود(05/0 P<). بحث: این نتایج حاکی از حفظ مناسب تر عملکرد قلب درطول دوره ایسکمی و بازگشت پرفیوژن آزاد در گروه تست نسبت به گروه کنترل می باشد که احتمالا از طریق تاثیر سیانید در مهار متابولیک و تحریک مکانیسم های مقاوم سازی داخل سلولی صورت گرفته است. درمجموع به نظرمی رسدکه سیانید عامل مناسبی برای القای مقاوم سازی قلبی نسبت به ایسکمی بوده است. مطالعات تکمیلی به منظور روشن شدن مکانسیم های دقیق سلولی مولکولی دراین خصوص پیشنهادمی گردد.
    کلیدواژگان: سیانید، ایسکمی، قلب مجزا شده، فشار بطن چپ، حفاظت قلبی
  • نورالسادات کریمان، زهره شفایی، مریم افراخته، مهندس ناصر ولایی، محبوبه احمدی صفحه 2
    سابقه و هدف
    واژینیت شایع ترین علت مراجعه زنان به درمانگاه های زنان برای درمان است و کاندیدیاز دومین عفونت شایع مهبل می باشد. با توجه به شیوع بیماری و تناقضات موجود در مورد تاثیر تک دوز فلوکونازول خوراکی و کلوتریمازول واژینال، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر دو داروی فلوکونازول و کلوتریمازول در درمان ولوواژینت های کاندیدا آلبیکنس در بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با روش کارآزمایی بالینی یک سوکور روی 70 بیمار در دو گروه فلوکونازول تک دوز خوراکی (35 نفر) و کلوتریمازول واژینال هفت شبه صورت پذیرفت. بیماران از نظر شکایات ترشح واژینال، خارش، درد هنگام مقاربت، درد زیر دل، سوزش واژینال، سوزش و تکرر ادرار و علایم: التهاب و قرمزی ولو، زخم یا ضایعات پوسچولو پاپولروولو و کشاله ران، التهاب و قرمزی کشاله ران، ترشح واژینال کاندیدیایی، التهاب و قرمزی واژن و درد و حساسیت آدنکس ها لام مستقیم و کشت قبل و بعداز درمان مورد بررسی قرار گرفتند و با آزمون مک نمار تداخل دو گروه و با آزمون کای دو بین دو گروه مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که دو گروه از لحاظ میزان پاسخ درمانی (پاسخ بالینی به همراه پاسخ پاراکلینیکی) در ارزیابی 4 الی 7 روز پس از اتمام دوره درمان، تفاوت معنادار آماری در سطح اطمینان 95% نداشتند. تنها علامت ترشح واژینال کاندیدیایی بود که بعداز درمان در دو گروه اختلافی نزدیک سطح معناداری داشت که نیاز به بررسی با تعداد نمونه بیشتر دارد. البته در خصوص بعضی از شکایات و علایم به عنوان مثال درد زیردل، سوزش واژینال، سوزش و تکرر ادرار، التهاب و قرمزی ولو و واژن میزان درمان و نیز سرعت بهبود علایم و شکایات در گروه فلوکونازول از لحاظ عددی و با توجه به آزمون مک نمار بیش از گروه کلوتریمازول بود. نتیجه درمان مثبت 1/77% در گروه فلوکونازول و 2/74% در گروه کلوتریمازول بود. طبق نتایج آزمایشگاهی در 4/91% از گروه فلوکونازول و در 1/77% ازگروه کلوتریمازول کشت کاندیدا منفی شده بود. عوارض جانبی چشمگیر نبود و میزان پذیرش بیماران در گروه فلوکونازول 100% بود.
    بحث: توصیه می شود ضمن تکرار آن به صورت گسترده تر در صورت تایید یافته های فوق از فلوکونازول تک دوز خوراکی که روشی مؤثر، آسان، ارزان و قابل قبول بیماران است، به جای کرم های واژینال کلوتریمازول استفاده شود و برای حل کامل مشکل تحقیقات تجربی با داروهای کتوکونازول و ایتراکونازول انجام گردد.
    کلیدواژگان: ولوواژینیت کاندیدیایی، فلوکونازول، کلوتریمازول
  • محمدعلی احسانی، امیر عباس هدایتی اصل، علیرضا باقری صفحه 3
    سابقه و هدف
    فعال سازی مجدد ژن های گلوبین ازطریق داروشناختی امیدواری های زیادی را در درمان سندرم های بتاتالاسمی (همانند بیماری سیکل سل) ایجادکردهاست. داروهای مختلفی برای افزایش سنتز گلوبین و تولیدهموگلوبین جنینی(HbF) به کاررفته اند. درمیان داروها، هیدروکسی اوره دارای عوارض کمتروبرای درمان طولانی مدت داروی مناسب تری به نظرمی رسد. گزارش شده که دربعضی بیماران مبتلا به بتاتالاسمی اینترمدیا هیدروکسی اوره باعث افزایش سطح گلوبین وHbF شده است. باوجود این تاثیر بالینی هیدروکسی اوره در بیماران مبتلا به تالاسمی هنوز مورد بحث است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی از نوع قبل و بعد است. جامعه مورد مطالعه، بیماران تالاسمی اینترمدیای مراجعه کننده به مرکز آموزشی-درمانی شهید فهمیده و بخش تالاسمی بودند. تاثیر هیدروکسی اوره در 16 بیمار مبتلا به بتاتالاسمی اینترمدیا ازطریق تعیین تغییرات سطح هموگلوبین کل وHbF قبل و پس از 6 ماه درمان با هیدروکسی اوره به میزان mg/kg/day20 مورد بررسی قرار گرفت. در طول شش ماه بیماران از نظر عوارض هیدروکسی اوره تحت نظر قرارگرفتند.
    یافته ها
    میانگین سطح هموگلوبین کل پس از 6 ماه درمان gr/dl12/147/1 و میانگین سطح HbF به میزانgr/dl12/143/1 افزایش داشته که این افزایش ها از لحاظ آماری قابل توجه و معنادار بودند. همچنین از جهش ها و پلی مرفیسم Xmn1 مورد بررسی قرار گرفته شده مشاهده شد در بعضی از بیماران تالاسمی اینترمدیا که دارای پلی مرفیسم Xmn1 بوده اند، تولید HbF افزایش بیشتری داشته است و با بعضی از جهش های بتاگلوبین (به ویژهIV S II-I) ارتباط دارد. در مطالعات انجام شده در ایران، شایع ترین جهش ژن بتاگلوبین، جهش IV S II-I گزارش شده است. در این مطالعه نیز مشخص شد که در جهش های بتاگلوبین و وجود پلی مرفیسم Xmn1 در 16 بیمار تحت مطالعه شایع ترین جهش، جهش IV S II-I است. همچنین افزایش میانگینHb کل و HbF بر اثر هیدروکسی اوره برحسب حالت های مختلف پلی مورفیسم Xmn1 و جهش IV S II-I مقایسه گردید. هرچند که در این خصوص از لحاظ آماری تفاوت معنا داری وجود نداشت، ولی به طور توصیفی بیشترین افزایش سطح Hbکل و HbF در گروهی مشاهده شد که از نظر IV S II-I هتروزیگوت بودند و پلی مرفیسم (+/-) Xmn1 داشتند.
    بحث: درمان با هیدروکسی اوره در بیماران بتا تالاسمی اینترمدیا، باعث افزایش سطح هموگلوبین و HbF می شود، ولی برای ارتباط این پاسخ درمانی با نوع جهش و حالت پلی مرفیسم Xmn1 نیاز به مطالعاتی با حجم نمونه بیشتر و یا متا آنالیز مطالعات مشابه می باشد.
    کلیدواژگان: بتا تالاسمی اینترمدیا، هیدروکسی اوره، Xmn1، موتاسیونIVS II، I، هموگلوبین
  • بهزاد تیموری، زهرا مهدوی، بهنام خالدی، ثریا مهدوی، کامران سلیمی، فرح سیفی صفحه 4
    سابقه و هدف
    خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است که در بهبود سلامتی بیماران اهمیت به سزایی دارد. بیماران بستری در بیمارستان به دلایل مختلفی از جمله نارحتی های جسمی، ناراحتی های روحی و عوامل محیطی دچار اختلال خواب می گردند. بسیاری عقیده دارند تمرینات بدنی خستگی را افزایش می دهد و درجاتی از آرام سازی را برای فرد فراهم می کند که منجر به خواب می گردد. پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر تمرینات بدنی در وضعیت خواب بیماران بی حرکت تحت درمان با گچ و تراکشن بستری در بیمارستان های منتخب شهر تهران در سال 75 1374 انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به روش کارآزمایی بالینی روی تعداد 40 نفر بیمار مرد در سنین 60-20 سال انجام شده است. ابزار گرد آوری داده ها شامل دو پرسشنامه بوده که پرسشنامه اول برای بررسی وضعیت خواب نمونه های واجد شرایط و دستیابی به وضعیت خواب آن ها در زمان های قبل و بعد از بستری شدن در بیمارستان استفاده شده است و پرسشنامه دوم به منظور بررسی وضعیت خواب واحدهای مورد پژوهش در زمان های قبل و بعد از انجام دادن تمرینات بدنی مورد استفاده قرار گرفته است. برای رسیدن به اهداف، سه روز بدون مداخله و شش روز با انجام دادن تمرینات بدنی شامل ورزش های ایزومتریک و ایزوتونیک، وضعیت خواب افراد مورد پژوهش مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از آزمون های t زوجی و کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که 80% بیماران دچار بی خوابی به صورت طولانی شدن زمان لازم برای شروع خواب و 75% دچار اختلال خواب به صورت بیداری های مکرر از خواب شبانه و 5/52% به بی خوابی از نوع بیداری صبح خیلی زود مبتلا بوده اند؛ یعنی همه واحدها دچار یک، یا دو یا هر سه نوع بی خوابی بوده اند و مقدار خواب شبانه آن ها نسبت به زمان قبل از بستری شدن کاهش یافته است. همچنین نتایج نشان داد با انجام دادن تمرینات بدنی وضعیت خواب بیماران مورد پژوهش در کلیه موارد در مقایسه با زمان قبل از انجام دادن تمرینات بدنی بهبود یافته است (001/0P<).
    بحث: انجام دادن تمرینات بدنی موجب بهبود وضعیت خواب بیماران مورد پژوهش گردید، به طوری که زمان لازم برای شروع خواب کاهش یافته و از تعداد بیداری های شبانه و بیداری های صبح خیلی زود، کاسته شده است؛ لذا پیشنهاد می شود تمرینات بدنی به عنوان یک عامل غیر دارویی مؤثر در بهبود خواب بیماران بستری آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: تمرینات بدنی، خواب، بی حرکتی
  • میترا کولیوند، طلعت خدیوزاده، سوسن پارسای صفحه 5
    سابقه و هدف
    باتوجه به نقش تغذیه درسلامت انسان و اهمیت شاخص های تن سنجی در بررسی وضعیت تغذیه، مطالعه حاضر به منظور بررسی شاخص های تن سنجی زنان سنین باروری شهر مشهد در سال های 77-1376 صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی است و در آن 2000 زن در سنین بین 49-15 سال که حامله و شیرده نبودند، از هیچ روش ضد بارداری هورمونی استفاده نمی کردند و سالم بودند، به روش نمونه گیری طبقه ای – خوشه ایو تصادفی از بین سه طبقه زنان شاغل، خانه دار و محصل و به نسبت حجم هر طبقه انتخاب شدند. مشخصات فردی افراد مورد پژوهش به روش مصاحبه ثبت شد و شاخص های تن سنجی وزن، قد، اندازه دور بازو، دور ساق و دور مچ اندازه گیری شد. صدک ها، میانگین و انحراف معیار ویژگی های مورد بررسی محاسبه ودر تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی استفاده شده است.
    یافته ها
    میانگین شاخص های تن سنجی زنان سنین باروری شهر مشهد عبارتند از: وزن 9/23±2/58 کیلوگرم، قد 1/6±5/156 سانتی متر، شاخص توده بدنی 4/4±6/23 کیلوگرم بر متر مربع و درصد وزن ایده آل 9/15±5/103 درصد، دور بازو 3/9± 6/26 سانتی متر، دور ساق 42/3±7/33 سانتی متر، ضخامت چین پوستی 4/6±0/16میلیمتر، محیط عضلانی بازو 7/23±3/215 میلیمتر، ناحیه عضلانی بازو 6/8±4/37 میلیمتر مربع، ناحیه چربی بازو 9/9±9/19 میلیمتر مربع. در زنان 19-15 ساله و 24-20 ساله میانگین قد به ترتیب بالاترین میزان و میانگین وزن پایین ترین میزان را داشت. زنان 45-40 ساله بالاترین میزان وزن و کمترین میزان قد را داشتند. با استفاده از آزمون آنالیز واریانس اختلاف میانگین کلیه شاخص ها در زنان سنین مختلف مشاهده شد (05/0P<) و آزمون توکی نیز اختلاف شاخص های مورد بررسی در زنان 19-15 و 24-20 ساله را با سایر گروه ها نشان داد(05/0P<).
    بحث: نتایج مطالعه حاکی از شیوع بیشتر اختلالات تغذیه ای در زنان در دو انتهای طیف باروری می باشد. کم وزنی در زنان جوان تر و وزن بالا در انتهای سنین باروری از افزایش قابل توجهی برخوردار است که نشان دهنده نیاز به آموزش و مراقبت های خاص غذایی در این سنین می باشد. همچنین باتوجه به پایین بودن میانگین اندازه دور بازو و ضخامت چین پوستی و نیز وزن نسبت به مقادیر استاندارد مؤسسه ملی سلامتی و تغذیه آمریکا توصیه می شود که استانداردهای منطقه ای و کشوری وزن، قد، اندازه دور بازو وسایر شاخص های تن سنجی به منظور تسهیل مقایسه وشناسایی موارد اختلالات تغذیه ای تهیه شود.
    کلیدواژگان: شاخص های تن سنجی، زنان، سنین باروری، تغذیه، دوربازو، شاخص توده بدنی
  • مهندس منوچهر امیدواری، مهندس نصرالله قهوه ای، مهندس مجتبی اختیاری صفحه 6
    سابقه و هدف
    صدا یکی از عوامل زیان آور مهم در شهرهای بزرگ می باشد که زندگی در شهرها را با مخاطرات زیادی روبرو ساخته است. از مهم ترین منابع ایجاد این آلودگی ترافیک و تردد اتومبیل ها می باشد. به همین منظور این تحقیق با هدف بررسی میزان آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و تردد اتومبیل ها در شهر کرمانشاه انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع توصیفی مقطعی در دو مرحله به اجرا در آمد: در مرحله اول صدای عمومی خیابان های شهر مورد بررسی قرار گرفت که در این خصوص تعداد 328 ایستگاه به عنوان نقاط اندازه گیری صدا در خیابان های پرترافیک شهر انتخاب شدند. ایستگاه ها در دو طرف در حد فاصل بین خیابان و پیاده رو به فواصل 25 متر از همدیگر انتخاب شدند کلیه اندازه گیری ها با توجه به استعلام به عمل آمده درخصوص ساعات اوج ترافیک در مقطع زمانی 8-4 بعدازظهر انجام گرفت. دستگاه مورد استفاده در طرح Quest-2900 و B&k-2230 بود. در مرحله دوم میزان صدای دریافتی در افراد ساکن در این خیابان ها مورد ارزیابی قرار گرفت که در این ارتباط در حدود 106 نفر از کسبه و پلیس های راهنمایی و رانندگی مستقر در این خیابان ها انتخاب و دزیمتری شدند. در این مرحله جهت ارزیابی از فاکتور Leq استفاده شد. دستگاه مورد استفاده در این قسمت از طرح دزیمتر Quest بود. چهت مقایسه نتایج با استاندارد (dB 500) از تست Z استفاده گردیده.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که میزان صدای زمینه در شهر کرمانشاه بالا بوده، به طوری که میزان L50 و L90 در شهر کرمانشاه dB 1/4±68 و 4/4±63 برآورد شده است. .نتایج به دست آمده در ارتباط با صدای دریافتی توسط ساکنان این مناطق نشان داد که کسبه ساکن در این خیابان ها صدایی برابر dB 2/3±3/74 در اطراف میادین و dB 1/3±6/75 در خیابان ها دریافت می کنند و پلیس های راهنمایی و رانندگی مستقر در میادینdB 5/1±5/73 و مستقر در خیابان ها dB 4/1± 75 دریافت می کنند.
    بحث: با توجه به نتایج به دست آمده مشخص می گردد که شهر کرمانشاه از آلودگی صوتی بالایی برخوردار است و در مقایسه با استانداردها در اکثر موارد بالاتر از استاندارد می باشد. نتایج بدست آمده با نتایجی که از سوی موسسه OECD ارائه شده است مشابه بوده و در گزارش ارائه شده از سوی این شرکت اشاره به بالا بودن صدا و شاخص Leq نموده است.
    در نهایت پیشنهاد می شود که در ارتباط با شهرسازی کرمانشاه و مهندسی ترافیک با پهن کردن خیابانها و معابر و همچنین استفاده از پانل جاذب صوت میزان صدا را کاهش نمایند.
    کلیدواژگان: صدا، Leq، ترافیک، اتومبیل، کرمانشاه
  • ایرج قدوسی، محمدتقی صالحیان، فریدون وزین دل، سیدعلی مرعشی صفحه 7
    سابقه و هدف
    درترومای عروقی همچون سایر آسیب های مهم بدن انسان، تشخیص و درمان دقیق و مناسب برای به دست آوردن بهترین نتیجه امری ضروری است. توجه اساسی به ترومای نافذ و غیر نافذ اندام ها و عوارض آن ها که به دنبال آسیب ایجاد می شود، در کاهش مرگ و بیماری این بیماران بسیار مهم است. همچنین با در نظرگرفتن این نکته که میزان وقوع آسیب و عروقی در تمام دنیا مشخص نیست و با توجه به بدحال بودن بیماران و خطر مرگ و یا ازدست دادن اندام و اهمیت اطلاع از نوع آسیب وارد شده، روش درمان و نتایج آن و نیز عدم اطلاع از وضعیت آن ها، این تحقیق روی مراجعین به بیمارستان طالقانی تهران در سال های 79-1376 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی روی کلیه بیمارانی که به صورت مستمر مراجعه نموده اند، صورت گرفته است. این بیماران دارای ضایعه شریانی به تنهایی و یا همراه با آسیب ورید و ارگان های دیگر بودند. ضایعات تنهای وریدی در این مطالعه بررسی نشده است. خصوصیات فردی و بیماری، تشخیص، نوع درمان و نتایج آن ها بررسی شد. مشخصات بیماران مراجعه کننده در فرم های از پیش تعیین شده ثبت گردید و با پیگیری انجام شده، نوع عمل جراحی و نتایج آنها یادداشت و پس از تکمیل شدن و در پایان دوره سه ساله بررسی شد.
    یافته ها
    تحقیق روی 157 بیمار در سنین 7/15 5 /28 سال و با نسبت مذکر به مونث7به 1 انجام گرفت. 100 نفر (7/63%) با ضایعه ناشی از جسم برنده آسیب دیده بودند و شایع ترین تروما از نوع نافذ بود. 5/18% آسیب عروقی ایاتروژنیک داشتند و در 5/11% موارد ترومای شریانی به دلیل تزریق مواد مخدر رخ داده بود. شایع ترین محل تروما، اندام تحتانی (56%) بود و در 5/9% شکستگی استخوان نیز وجود داشت. اختلال نبض در 4/71%، اختلال حسی در 33% و اختلال حرکتی در 6/30% مشاهده گردید. در 49% بیماران درمان به روش Graft Interposition و در بقیه بصورت Patch Angioplasty، ترمیم اولیه یا لیگاتور بوده است. در 136 بیمار (6/86%) نتیجه اقدامات جراحی رضایت بخش بود و در 1/5% بیماران فوت نمودند و در 3/8% آمپوتاسیون انجام شد. بیمارانی که در فاصله زمانی کمتر از 6ساعت از ترومای شریانی مراجعه نموده بودند، نتیجه درمانی بهتری داشتند.Patch Angioplasty و Inter. Graft در بیشتر موارد با استفاده از ورید صافن بزرگ انجام شد. در مواردی که به دلایل مختلف نتوانستیم از ورید استفاده کنیم، از مواد سنتتیک مثل داکرون و گورتکس استفاده گردید.
    بحث: میزان ترومای ایاتروژنیک و ترومای شریانی به دلیل تزریق مواد مخدر مشکل و خطر جدی در این بیماران است و لذا بررسی های اختصاصی در این دو زمینه توصیه می شود. همچنین پیشنهاد می شود یک دوره آموزش مداوم حین خدمات به پزشکان برای ارائه خدمات اولیه مناسب در برخورد با این بیماران برگزار گردد.
    کلیدواژگان: ترومای عروقی، اپیدمیولوژی، ایاتروژنیک، تزریق شریانی
  • فریبا شیخی شوشتری، محمدرضا انصاری، جلیل امیدیان، فرید دانشگر صفحه 8
    سابقه و هدف
    بیماری دیس اتونومی فامیلیال یک بیماری نادر می باشد و از آنجا که میزان بروز آن 1 در 10.000 تا 20.000 می باشد و هر چشم پزشکی درطول مدت طبابت خود ممکن است موفق به دیدن چنین بیماری نگردد، گزارش این مورد صورت گرفته است. معرفی بیمار: بیماریک پسر بچه یک ساله ای است که با قرمزی و اشک ریزش و زخم قرنیه دو طرفه قرنیه که منجربه دسماتوسل (نازک شدگی قرنیه به حدی که از لایه های قرنیه فقط لایه دسمه باقی بماند) در هر دو چشم شده بود، برای مداوا به درمانگاه چشم بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه آورده شده بود.
    با توجه به معاینات چشمی و معاینات سیستمیک و پاراکلینیک بعمل آمده، بیمار مشکوک به بیماری دیس اتونومی فامیلیال می شود که با مشورت با متخصصین اطفال تشخیص تایید شد. بیمار تحت عمل جراحی کشیدن ملتحمه در روی قرنیه و به هم دوختن قسمت خارجی پلک فوقانی و تحتانی به طوردایم قرار گرفت و با وضعیت نسبتا مطلوب مرخص گردید.
    بحث: درمطالعه ما بیمار با علایم چشمی پیش رفته (زخم قرنیه دو طرفه) آورده شده بود، ولی دربسیاری از مطالعات، ببیشتر بیماران با علایم غیرچشمی مراجعه کرده بودند و علایم چشمی نادر بوده است. البته دریک مطالعه دختر 9 ماهه ای گزارش شده که دچار زخم قرنیه خفیف یک طرفه بوده که با درمان دارویی سریعا بهبود یافته بود.
    چون بیمار به دیس اتونومی فامیلیال مبتلاست، در دوره های مختلف طفولیت علایم متفاوتی را ممکن است از خود نشان دهد. درتشخیص افتراقی تعدادی از بیماری ها مطرح می گردد؛ بنابراین متخصصین اطفال و چشم پزشکان باید بتوانند از طریق اقدامات درمانی و نگاهدارنده علایم بیماری را تا حد زیادی کنترل نمایند و زندگی راحت تری را برای بیمار به وجود آورند.
    کلیدواژگان: دیس اتونومی فامیلیال، زخم قرنیه