فهرست مطالب

مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی
سال بیست و هفتم شماره 1 (پیاپی 40، بهار 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/06/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • احمد حقانی، منصور معتمدی صفحه 1
    اهمیت، تاثیر و راه گشایی قضیه گلدی در جبر به ویژه در نظریه حلقه ها فراوان بوده است و به طور قطع انجام پژوهش های بسیاری در جبر و دست یابی به نتایج مهم در این زمینه را باید مدیون قضیه گلدی دانست. در این مقاله می کوشیم زمینه های پیدایش قضیه گلدی و مفاهیمی را که در اثبات آن به کار رفته است، آشکار سازیم.
    کلیدواژگان: حلقه کسرها، دامنه های نوتری، حلقه های اول، عضو منظم، ایدآل پوچ، حلقه کسرهای نیم ساده، حلقه آرتینی
  • علیرضا مدقالچی صفحه 15
    تلاش برای حل معادله دیفرانسیل پاره ای مربوط به مساله فیزیکی ارتعاش فنر، منجر به ابداع سری های فوریه و شروع آنالیز همساز شد. در قرن نوزدهم گسترش وسیع سری های فوریه روی گروه دایره و گروه جمعی اعداد حقیقی متمرکز شد. در آنالیز همساز مدرن، به جای این دو گروه، یک گروه توپولوژیک قرار می گیرد و فضایی از تابع ها بر این گروه مورد بحث واقع می شود. در این مقاله سیر مطالعه آنالیز همساز بر روی گروه های توپولوژیک را بررسی می کنیم.
    کلیدواژگان: تسریهای فوریه، آنالیز همساز، گروه توپولوژیک، میانگین پذیری، تابع های تقریبا متناوب، جبرهای فوریه، ابرگروه های توپولوژیک
  • رامین جوادی، بهناز عمومی صفحه 47
    هدف اصلی در نظریه بازی ها، تحلیل و بررسی دسته وسیعی از موقعیت های رقابتی است. این موقعیت ها تقریبا همه وضعیت هایی را که مردم بازی می خوانند شامل می شود، اما تنها به این سرگرمی ها محدود نیستند. رقابت بین دو شرکت، رویارویی نیروهای نظامی یا جنگ تمدن ها نیز از جنبه نظری بازی محسوب می شوند و با مدلهای ریاضی نظریه بازی ها قابل تحلیل هستند. در این مقاله ضمن معرفی اجمالی نظریه بازی های غیرمشارکتی، به تشریح برخی از مهمترین نتایج تحقیقات توماس شلینگ و رابرت اومان می پردازیم.
    کلیدواژگان: نظریه بازیها، بازی غیرمشارکتی، استراتژی بازی، موازنه نش، موازنه اصلی، بازدارندگی، مساله زندانی، ابربازی
  • جی. دبلیو. جانسون، مارک ای. والگر صفحه 63
    مایکل عطیه اولین سخنرانی عمومی سالانه اینشتین را در دانشگاه نبراسکا لینکلن ایراد کرد. سخنرانی برای مردم عادی برنامه ریزی شده بود. او موضوعات اصلی دانش در قرن بیستم را با اشاره به جزئیات تکنیکی مورد بحث قرار داد. سخنرانی او شامل مطالبی از ریاضی، فیزیک، فلسفه و حتی تکامل و علم عصب شناسی بود. در این مقاله، درباره مطالب بیان شده توسط عطیه در سخنرانی خود، شرحی توصیفی، تاریخی و فلسفی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: نظریه نسبیت اینشتین، کیهان شناسی، فضا، زمان، قانون گرانش عمومی، نظریه ریسمان، آشوب
  • آی. م. سینگر صفحه 71
    شرح مختصر زندگانی و فعالیت های علمی وارن امبروز
    کلیدواژگان: هندسه دیفرانسیل، التصاق، هندسه ریمانی، انتقال موازی، معادلات دیفرانسیل پاره ای، امبروز