فهرست مطالب

اکتشاف و تولید نفت و گاز - پیاپی 27 (آبان 1384)

ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز
پیاپی 27 (آبان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/08/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • صفحه 1

    با همکاری شرکت توسعه پترو ایران (کارفرما) و شرکت صدرا (پیمانکار) جاکت (پایه سکوی) KPP به وزن 1300 تن و به ابعاد 40.40 متر از خشکی جدا و روی بارج حمل کننده منتقل شد. این جاکت به منظور استقرار در محل مورد نظر به سمت منطقه دالان حمل می شود و در آینده نزدیک, سکوی عملیاتی KPP به وزن تقریبی 8500 تن روی آن در دریا نصب خواهد شد.

  • داوود مرسل نژاد، محمود جلالی صفحات 2-6

    3-موجودات مستقل از نور (Photo -Independent Biota): این موجودات عمدتا هتتروف بوده و برای ادامه زندگی نیازی به نور ندارند. این موجودات در هر محیطی امکان زندگی دارند و ادامه زندگی آنها بستگی به فاکتورهایی نظیر نوع سوبسترا, مقدار غذا, رقابت با سایر موجودات, درجه حرارت, شوروی و یا انرژی هیدرولیکی دارد.

  • عبدالرسول خشود، محمدکمال قاسم العسکری صفحات 7-10

    شناسایی روند تغییرات دینامیکی مخازن هیدروکربوری با روش نظارت در تغییرات خصوصیات لرزه ای TLSRM Time-Lapse Seismic Reservior Monitoring اخیرا جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. در این روش دو سری داده های لرزه ای برداشت شده در دو عملیات لرزه سنجی (دو و یا سه بعدی) با شرایط کاملا یکسان (درتهیه و پردازش) از یک منطقه مشخص در دو زمان مختلف (مثلا قبل و بعد از تولید و یا تزریق) مورد مقایسه قرار می گیرد.

  • محمدرضا غفوری صفحات 11-14

    نمودارهای تصویری (Image logs) از نقطه نظر رسوب گذاری و رسوب شناسی, برای شناسایی عوارض زمین شناسی, تعیین شیب و جهت شیب ساختارها, حصول اطلاعات سنگ شناسی (Lithology) شکاف ها و رخساره های رسوبی و تعیین پارامترهای مخزن به کار می روند.

  • محمود نیکجو صفحات 15-17

    ب. تله نفتی: تله نفتی عبارتست از ساختار زمین شناسی محصور و آب بندی شده (sealed). احتمال وجود یک تله نفتی موثر برابر است با حاصل ضرب احتمال وجود یک ساختار زمین شناسی محصور و احتمال وجود یک مکانیزم آب بندی(sealing). قبل از ارزیابی احتمال وجود یک تله نفتی موثر, توصیه می شود که مراحل زیر انجام گیرد: - همه سطوح محصورکننده حجم مخزن (هم فوقانی و هم تحتانی) ترسیم شود. - یک مدل زمین شناسی برای تعریف ساختار ترسیم شده و مکانیزم آب بندی تله نفتی بنا شود (به طور مثال سنگ های آب بندی کننده و گسل ها باید مشخص شوند).

  • الهام خاقانی کاوکانی صفحات 18-22

    سازندهای مخزن نفتی Zeit Bay از نوع ماسه سنگ و کربناته می باشد که در بعضی از قسمت ها روی سازند شیب دار گرانیتی در بخش زیرین قرار گرفته و دارای مکانیسم پیچیده تولید می باشد. طرح بازیافت ثانویه توسط تزریق گاز مجدد در کلاهک گازی اولیه برای حفظ انرژی مخزن و کاهش افت تولید پیشنهاد گردید. لازم به ذکر است هم اکنون بیش از 70 حلقه چاه تولیدی در این میدان وجود دارد.

  • مهدی نجف پور، محمد خشنودی، علی وطنی، نادر نیک کام صفحات 23-27

    انتقال میکروبی در محیط متخلخل مساله مهم در کاربرد MEOR, توانایی حرکت میکروب ها در داخل مخزن و تولید مواد شیمیایی برای حرکت دادن نفت است. سرعت نسبی نفوذ مواد مغذی و میکروب های تزریقی داخل مخزن تاثیر زیادی در انتخاب روش و یا استراتژی تزریق مواد برای تولید بهینه نفت دارد. برای مثال در شرایطی که جمعیت میکروبی باید فاصله زیادی را در داخل مخزن طی کند, باید اطمینان حاصل کرد که مواد مغذی به موقع و در مکان درست در اختیار میکروب ها و به منظور فعالیت متابولیکی قرار گیرد.

  • داوود خدامرادی صفحات 28-30

    یکی از مشکلات عمده ای که در مخازن نفتی تحت رانش آب, رخ می دهد, پدیده مخروطی شدن آب است. این پدیده در اثر عدم توازن میان نیروهای ویسکوز و ثقلی رخ می دهد و سطح تماس آب - نفت در نزدیکی چاه تغییر شکل داده و به صورت مخروط به سمت فاصله تکمیل چاه پیشروی می کند تا نهایتا پدیده رسوخ (break through) در چاه رخ میدهد و تولید نفت کاهش و تولید آب از چاه افزایش خواهد یافت. در این مقاله به بررسی خواص سنگ و سیال در به وجود آوردن این پدیده در مخازن همگن و شکاف دار خواهیم پرداخت.

  • سید محمدجواد مجتهدی، حمید سلطانیان، محمد سلیمانی، سید علیرضا مرتضوی صفحات 31-35

    بررسی ها و تحقیقات قبلی که بر روی جریان گاز در فضای حلقوی انجام گرفته نشان داده اند که رفتار سیمان بین حالت سیالیت و حالت بندش, عامل کنترل کننده ورود گاز است. این فاز انتقالی سیمان قبلا در طراحی دو غاب در نظر گرفته نمی شد زیرا اهمیت آن به طور کامل شناخته نشده نبود و روش های آزمایش برای تعیین آن عرضه نشده بود. برای پیش بینی جریان گاز در فضای حلقوی و برای طراحی دو غاب های سیمانی که قادر به جلوگیری از جریان گاز در فضای حلقوی باشند, نخست بایستی مشخصات دو غاب در ابتدا و انتهای فاصله زمانی تبدیل از حالت سیالیت به جامد شدن مشخص باشد.

  • محمدرضا زائری صفحات 36-39

    ایمنی در تاسیسات صنایع نفت از بایدهای مهمی است که هر روز بیشتر از قبل مورد توجه قرار می گیرد. در این گونه تاسیسات اکثر موادی که تحت فرایند, تولید, مصرف و یا ذخیره می گردد, این قابلیت را دارند که به راحتی منفجر شوند. این مواد که شامل گازها, بخارات, مایعات و یا گردهای قابل اشتعال هستند, وقتی با نسبت مناسبی از هوا مخلوط شوند با مقدار کمی حرارت دچار انفجار شده و منطقه را در معرض خطر قرار می دهند.

  • لاله حسین عباسی صفحات 40-41

    نام گذاری یک روز در تقویم به نام روز ملی ایمنی و آتش نشانی مسوولان HSE را بر آن داشت به پاس تعهد HSE در ایجاد سلامت و نشاط کارکنان و حفاظت از سرمایه و محیط زیست یک بار دیگر گردهم آیند و مروری بر عملکرد HSE و تعهدات خود در یکسال گذشته و برنامه های آینده داشته باشند. ابتدا دکتر رعایایی مدیر HSE شرکت ملی نفت عملکرد HSE شرکت ملی نفت را در قالب ارزیابی و تجزیه و تحلیل آماری مجموعه حوادث همراه با تعیین محدوده خطر و ارایه راهکارهای پیشگیرانه, توصیف نمودند.

  • صفحات 42-48