فهرست مطالب

توسعه سازمانی پلیس - سال پنجم شماره 2 (پیاپی 17، خرداد و تیر 1387)

نشریه توسعه سازمانی پلیس
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 17، خرداد و تیر 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقالات
  • مصطفی احمدی صفحه 7
    زندگی انسانی از بدو تولد تا پایان حیات در سازمان ها می گذرد، و بشر همواره درگیر گروه بندی و ساختارسازی فعالیت های خود می باشد. سازمان ها خود از عوامل گوناگون نظیر راهبردها، فناوری ها، محیط و غیره... متاثر هستند و بر اساس مبناهای گوناگونی از سازماندهی به شکل نمودار سازمانی نمود پیدا می کنند. لذا بخشی از مقاله حاضر به ارائه دیدگاه های صاحب نظران در خصوص ابعاد و انواع سازماندهی می پردازد. از سوی دیگر تغییر روش اساسی در مدیریت سازمان ها، متناسب با اقتضائات و شرایط حاکم بر عصر کنونی با شاخصه هایی مانند سبک سازی، صحیح سازی، چالاک سازی، پرتحرکی و... همراهی سازماندهی را با موارد فوق طلب کرده است. بنابراین بخش تکمیلی این مقاله به تشریح سازمان های متناسب با فضاهای نمادین و مجازی و تامین منبع از بیرون اختصاص یافته است و تاثیر فناوری های ارتباطی بر ساختار و سازمان به بحث گذاشته شده است.
    کلیدواژگان: ساختار، سازمان، ابعاد ساختار، انواع ساختار، سازمان های مجازی، مجازی سازی
  • علیرضا سروش صفحه 29
    توسعه دانش به عنوان یکی از پنج مولفه کلیدی فرایند گردش دانش، نقشی بسیار مهم در این فرایند ایفاء می کند. به عبارت دیگر، می توان آن را قلب مدیریت دانش هر سازمانی معرفی نمود که دانش موجود در هر سازمانی پس از ورود به این مرحله به سایر بخش های سازمان منتقل می شود. با این اوصاف، موضوعی که برای بسیاری از سازمان ها اهمیت پیدا می کند، اندازه گیری توسعه دانش در عصر اطلاعات است. علیرغم این که کمی سازی دانش کاری مشکل است، لیکن می توان علائم توسعه دانش شامل اطلاعات و ارتباطات را با استفاده از شاخص های آماری اندازه گیری نمود. از طرف دیگر، امروزه، افزایش بسیار زیاد فعالیت های گسترش دانش به دلیل وجود اینترنت و اینترانت در سازمان ها منجر به پیدایش پدیده یکپارچگی انسان و تکنولوژی شده است. بدین ترتیب، برای اندازه گیری توسعه دانش باید متغیرهای مناسب تحت حوزه انسان و تکنولوژی را شناسایی نموده و آن ها را یکپارچه نمود. بدین منظور، می توان از داده های موجود در گذشته جهت نمایش توسعه دانش در این عصر استفاده کرد. از این رو، در این مقاله شاخصی مرتبط با اینترانت سازمان تحت حوزه انسان و تکنولوژی پیشنهاد می شود که به عنوان ابزاری جهت اندازه گیری عملکرد سازمان در توسعه دانش مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: توسعه دانش، فرایند گردش دانش، مدیریت دانش، اندازه گیری، اینترانت
  • ابراهیم علیزاده صفحه 53
    هدف از مقاله حاضر، بررسی عوامل تشکیل دهنده خشنودی شغلی کارکنان می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین عوامل توسعه ارتقای شغلی، ارتباطات سازمانی، توانمند سازی، ایجاد فرصت های یکسان در سازمان، مشارکت، رهبری، فرصت های یادگیری و دستیابی به اهداف، قدردانی، تبیین اهداف وارزیابی ها، چشم انداز، خط مشی و راهبردهای سازمان، آموزش و توسعه منابع انسانی، تسهیلات و خدمات، وضعیت ایمنی و بهداشت، امنیت شغلی، حقوق و مزایا، ارتباط با همکاران و شرایط محیط کار با خشنودی شغلی رابطه مثبت وجود دارد.
    کلیدواژگان: خشنودی شغلی، عوامل تشکیل دهنده
  • امیر اعظمی، سعید ایباغی اصفهانی، روح اللن تولایی صفحه 71
    در آغاز هزاره سوم میلادی علی رغم پیشرفت های حیرت انگیز حوزه علوم به خصوص در زمینه مدیریت، مقوله ارزش، هویت و اخلاق (در کاربردی عام)، ازجمله اخلاق حرفه ای، اخلاق سازمانی، اخلاق فردی، اخلاق کاری، اخلاق شهروندی و اخلاق اسلامی اهمیتی ویژه پیدا کرده اند. رهبری و مدیریت در اخلاق اسلامی یک اعتقاد متقابل است و اغلب با تقابل ها و توافق های بارزی بین رهبر و طرفدارانش همراه می شود. در گذشته توجه خاص رهبری در اسلام بر حفظ صداقت و عدالت بوده و امروز رعایت رفتار اخلاقی نیز به این مسئولیت افزوده شده است. مدیریت اخلاق اسلامی شناسایی و اولویت بندی ارزش ها، برای هدایت رفتار انسان ها است. این نوع مدیریت در جوامع غربی که تعریف ارگانیک و منعطفی از اخلاق دارند کاربردهای مخصوص به خود را دارد. به عبارت بهتر همان مقدار که حیطه ارزش های اخلاقی ممکن است در فرهنگ های مختلف بر حسب ایدئولوژی آنها متفاوت باشد، به همان میزان نیز اعمال مدیریت اخلاق اسلامی در این جوامع نیز ساز و کارهای مخصوص به خود را دارد. لذا با توجه به اهمیت مدیریت و رهبری اخلاق اسلامی در عصر حاضر، در این مقاله پس از تشریح ضرورت اخلاق در مدیریت و اسلام به طور مفصل به این مقوله پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: اخلاق، مدیریت اخلاق، اخلاق اسلامی، مدیریت اخلاق اسلامی
  • داوود باقرزاده، زهرا عیوضی صفحه 89
    از زمانی که مفهوم هوش، IQ، در محافل علمی مطرح شد به مدت صد سال چنان سیطره ای بر رفتارهای افراد اعمال می کرد که تمام مردم فعالیت های خود را تحت هدایت هوش خود قلمداد می کردند و پیشرفت ها یا عقب ماندگی های خود را به آن نسبت می دادند. پس از گذشت یک قرن با مشاهده شواهدی، دانشمندان دریافتند که عوامل دیگری علاوه بر IQ باعث موفقیت یا شکست فعالیت ها می شود. آن ها این عامل جدید را هوش هیجانی نامیدند. هوش هیجانی به ساده ترین تعریف عبارتست از توانایی فرد در شناسایی احساسات خود و دیگران و استفاده از آن در برقراری ارتباط موثر در جهت تحقق اهداف خاص. حوزه مدیریت یکی از نخستین جاهایی بود که هوش هیجانی در آن راه پیدا کرد. چرا مدیران با انسان ها کار می کنند و تعاملات انسانی از جنس عاطفه است تا تعقل. از طرف دیگر تحقیقات گلمن نشان داد که تنها 20 درصد موفقیت ناشی از IQ است و 80 درصد بقیه مربوط به توانایی استفاده از هوش هیجانی است. این مقاله در پی آن است تا بطور خلاصه مفهوم هوش هیجانی را مورد بررسی قرار دهد و تاریخچه، کارکردها و فواید آن را در مدیریت سازمان ها مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: هوش، هوش هیجانی، مدیریت
  • اطلاع رسانی
  • چارلز هلدی صفحه 107
  • صفحه 115