فهرست مطالب

نشریه علوم سیاسی
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 18، تابستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/05/21
  • تعداد عناوین: 22
|
  • سرمقاله
  • نجف لک زایی صفحه 7
  • مقالات
  • آیت الله محمد ابراهیم جناتی صفحه 15
    بررسی ابعاد گوناگون حقوق مردم و حقوق حاکم در اندیشه اسلامی همواره از دغدغه های جدی اندیشمندان اسلامی بوده است مقاله حاضر ضمن بررسی سیاست دادمدارانه و سیاست حکومت مدارانه، حقوق متقابل مردم و حاکم را تحلیل می کند.
    کلیدواژگان: حقوق مردم، حقوق حاکم، اسلام، سیاست دادمدارانه، سیاست حکومت مدارانه
  • عباس حیدری بهنوییه صفحه 29
    تلقی امام خمینی از دین اسلام به عنوان برنامه جامع برای سعادت انسان در دنیا و آخرت، این امکان را فراهم کرده است تا مولفه ها و تمهیدات نظری لازم جهت نظریه پردازی درباره دولت و انقلاب را از منابع دینی فراهم کند; در این مقاله به بعضی از این مولفه های ابتکاری اشاره می شود.
    کلیدواژگان: فقه سیاسی، امام خمینی، نظریه انقلاب، اجتهاد و تقلید، ولایت فقیه، تقیه، امر به معروف
  • مجید مرادی صفحه 43
    نص)) و ((واقعیت)) دو منبع عمده اندیشه سیاسی فضل الله است. از دید وی آنچه که از نص گرفته می شود ارزش ها است و آنچه که با توجه به واقعیت هر زمان، تعیین می شود شکل ها و الگوها است. پویایی نص در آن است که قابلیت انعطاف و انطباق در شرایط و اوضاع گوناگون را داشته باشد. انتزاع الگو و ساختار سیاسی ابدی از نص دینی ممکن نیست، زیرا عامل زمان را نمی توان نادیده گرفت. نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه نصوص دینی نظامی است که عدالت و آزادی را تإمین کند اما شکل این نظام با توجه به ضرورت ها و اقتضائات هر دوره و با عیار کارآمدی سنجیده و تعیین می شود.
    کلیدواژگان: نص، واقعیت، سیاست، حکومت اسلامی، مشروعیت
  • محمدحسن قدردان قراملکی صفحه 61
    مقاله حاضر به ارزیابی و طبقه بندی دیدگاه های فقها درباره مسإله ((حکم مرتد)) می پردازد. بر این اساس، هشت رویکرد در موضوع ارتداد و مرتد احصا شده است. پذیرش توبه مرتد، علم مرتد، علنی بودن ارتداد، عناد مرتد، قصد اهانت به دین و موارد دیگر از جمله موضوعاتی است که باعث اختلاف نظر فقها درباره حکم مرتد گردیده است.
    کلیدواژگان: حکم مرتد، ارتداد، مرتد فطری، مرتد ملی، توبه، حکم قتل
  • علیرضا صدرا صفحه 93
    شیعه و اهل سنت دو مذهب عمده و اصلی مسلمانان معتقد به مکتب وحیانی اسلام به عنوان طرح هادی و نقشه راهبردی تإسیس، ساماندهی و اداره امت، دولت و نظام اسلامی هستند. هر دو مذهب شیعه و سنی اقامه مکتب دینی و سیاسی کامل و برتر یا فاضله را که حاوی نظریه سیاسی و نظام سیاسی کارآمد است ضروری، مفید و عملی دانسته و اجرا و پیاده کردن آن را رسالت خویش می دانند. شیعه بر اساس صریح قرآنی ((الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی)) مدعی اکمال و اتمام مکتب مدنی اسلام است نظریه اصول متناهی در قبال مسائل نامتناهی یا نظریه اکمال نص و ضرورت امامت به عنوان مفسر، عالم و عامل وحی، اساس نظریه فقهی سیاسی شیعه می باشد. در مقابل، اهل سنت با عدم اهتمام به امامت به عنوان رکن دوم مکتب در فقه سیاسی خویش، حتی با طرح نظریه تناهی احکام در مقابل مسائل نامتناهی، نقض نص و نارسایی مکتب را به عنوان طرح هادی تداعی می کنند. تلقی اجتهاد به عنوان بدل و جایگزین نقص یعنی مکمل نص نیز بر این تلقی و تداعی دامن زده است. این موضوع سبب آسیب های دینی و سیاسی جدی و جبران ناپذیر گشته و سازوکارهای همچون قیاس، استصلاح، استصواب و استحسان نه تنها مشکل را کاهش نداده بلکه بردامنه هرج و مرج فقهی افزوده است; هرج و مرجی که سبب انسداد باب اجتهاد فقهی در جهان اهل سنت و فتح مجدد آن بدون اصلاح بنیادین اشکالات فوق شده است.
    کلیدواژگان: فقه سیاسی، اهل سنت، نقص نص، اجتهاد به رإی، تصویب
  • ابوالفضل شکوهی صفحه 125
    مقاله حاضر سه نظریه سیاسی استنباط شده از آثار سید جعفر کشفی را مورد بررسی قرار داده است:الف) ((نظریه حکمت نبوی و واسطه فیض)) که مباحث اجتهادی وی تحت عناوین زیر مورد بحث قرار گرفته است: 1. عقل و شرع; 2. ضرورت اجتهاد و شرایط آن; 3. ولایت فقیه در کتاب و سنت; 4. اعلمیت، مرجعیت و رکنیت رابع; 5. حکومت فقی هان و سلاطین; 6. وظیفه مردم در قبال دولت حق و باطل.
    ب) ((نظریه ضرورت)) که کشفی عناوین زیر را از دیدگاه فلاسفه نقل کرده است:1. ضرورت زندگی و سیاست; 2. ضرورت وجود حکام و سلاطین; 3. وظایف مردم در برابر حکام ظالم.
    ج) ((نظریه خلافت)) که در آن مباحث نجم الدین رازی شرح شده و دارای عناوین زیر است: 1. جایگاه و نقش خلافت و گستره آن; 2. اهمیت عدالت; 3. تعریف و موارد عدالت در مورد گروه ها و افراد سیاسی اجتماعی.
    کلیدواژگان: نظریه حکمت نبوی، نظریه ضرورت، نظریه خلافت، اندیشه سیاسی کشفی
  • جرمی والدران ترجمه: محمدرضا ظفری صفحه 149
    مفهوم ((حق)) در علم حقوق، اخلاق و سیاست کاربرد وسیعی دارد و منشإ همه حقوق قانونی، اخلاقی و سیاسی، قواعدی است که پیکره این علوم را تشکیل می دهد; برای مثال حق امنیت جسمانی اشخاص از قاعده کیفری ممنوعیت ایراد ضرب و جرح به دست میآید. با این وصف، هیچ حقی را نمی توان بر اساس قاعده مربوط توجیه کرد، زیرا خود این قواعد، بر اساس منطق و مبنایی وضع شده اند که در فلسفه هر یک از این علوم، از آن به نظریه حق تعبیر می شود. در این مقاله تلاش شده است تا مهم ترین نظریه های حق، مبانی فلسفی وضع قواعد مذکور و ریشه های پنهان حق، تفکیک هر یک از حقوق از دیگری و نسبت آنها با آزادی و... تبیین گردد.
    کلیدواژگان: حق، نظریه های حق، حقوق اخلاقی، حقوق سیاسی، مبانی فلسفی حق
  • جایگاه سیاست در اندیشه شیخ بهایی
    ابوالفضل سلطان محمدی صفحه 183
    مقاله حاضر به تحلیل و بررسی برخی از مولفه های سیاست از نگاه شیخ بهایی می پردازد. وی با تإکید بر ویژگی مدنی الطبع بودن انسان، نهاد حکومت را از ضروریات سیاسی جامعه دانسته و بحث از انواع حکومت، شرایط و وظایف حاکمان را بر آن مبتنی می سازد. مسإله حاکمان جائر، سبب گردیده تا وی درباره مباحثی، چون مفهوم عدالت، مفهوم طاغوت، اعانت ظالمان، معاشرت ظالمان، قرب شاهان و عدم مشروعیت آنان به اظهار نظر بپردازد.
    کلیدواژگان: ضرورت حکومت، انواع حکومت، نظارت اجتماعی، شیخ بهایی
  • علی خالقی صفحه 203
    از منظر فاضل هندی، انسان موجودی مدنی الطبع بوده و بدون اجتماع و تعاون همنوعانش قادر به ادامه حیات نیست، از این رو به ایجاد مدینه اقدام کرده است. بی شک مشارکت او در زندگی مدنی بدون معامله و مراوده با دیگران میسر نمی شود معامله و مراوده به سنت، قانون، و عدالت نیازمند است. از این رو انسان برای زندگی در مدینه نیازمند ((سان)) و ((معدل)) می باشد که مطلوب ترین سان و معدل از نگاه فاضل هندی همان پیامبر(ص) و امیران معصوم(علیهم السلام) و فقهای مإذون از سوی ایشان است.
    کلیدواژگان: دین، سیاست، مشروعیت حکومت، قانون، عدالت، رهبر عادل
  • زکی میلاد ترجمه: محمدجمعه امینی صفحه 219
    اندیشه اسلامی در قرون نوزدهم و بیستم به سه دسته تقسیم می شود: 1 اندیشه اسلامی نوگرا، از نیمه دوم قرن نوزدهم تا دهه; 1920 2 اندیشه اسلامی معاصر، از فروپاشی خلافت عثمانی تا پایان دهه هفتاد میلادی; 3 اندیشه اسلامی جدید، پس از دهه هفتاد میلادی. مقایسه اندیشه اسلامی نوگرا و اندیشه اسلامی معاصر نشان می دهد که از نظر رشد، تعامل و بالندگی در دنیای اسلام و جهان عرب، اندیشه اسلامی نوگرا بسیار پیشروتر بوده است.
    اندیشه اسلامی معاصر نیازمند نوسازی و بازنگری است که در آن رابطه فکری نخبگان منظومه های فکری شیعه و سنی باید از نو پایه ریزی شود و ارتباط با غرب بر اساس انتقاد دوباره تعریف گردد.
    کلیدواژگان: اندیشه اسلامی نوگرا، اندیشه اسلامی معاصر، اندیشه اسلامی جدید
  • احمدرضا طاهری پور صفحه 239
    در تاریخ اندیشه سیاسی با سه سطح از بحث، فلسفه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی و نظریه سیاسی به مثابه سطوحی انتزاعی عقلانی و اندیشیده شده مواجه ایم. در این مقاله، به اختصار، تمایز تئوری سیاسی و فلسفه سیاسی از ایدئولوژی سیاسی مطرح شده و نیز موارد همگرایی و واگرایی این سه مفهوم از یکدیگر بیان شده و ضمنا اهمیت و موقف هر یک، در کلیت اندیشه سیاسی خاطر نشان گردیده است.
    کلیدواژگان: نظریه سیاسی، فلسفه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی
  • انوشیروان احتشامی ترجمه: محسن اسلامی صفحه 245
    بنیادگرایی اسلامی و اسلام سیاسی واژگانی است که غرب به صورت مترادف در مورد حرکت های سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی و به خصوص خاورمیانه به کار می گیرد. پایان جنگ سرد و ضرورت تعریف دیگر ((other)) به عنوان دشمن غرب، بیش از پیش اشاعه و ترویج مقوله بنیادگرایی از سوی غرب را موجب گردید. نویسنده ضمن طرح دیدگاه های متفاوت در مورد ریشه ها و ماهیت بنیادگرایی و تفکیک آن از اسلام سیاسی استراتژی مهار و سد نفوذ غرب در برابر این مقوله را به بررسی و پژوهش می گیرد.
  • میراث سیاسی
  • نقد و معرفی
  • محمد اکرم عارفی صفحه 287
  • محسن مهاجرنیا صفحه 293
  • گزارش های علمی
  • محمد باقر حشمت زاده صفحه 305
  • حسن حکیم، فاضل سعدی ترجمه: حسن حکیم، فاضل سعدی صفحه 367
  • علی اصغر سلطانی ترجمه: دکتر علی اصغر سلطانی صفحه 373