فهرست مطالب

فصلنامه هنر - پیاپی 75 (بهار 1387)

فصلنامه هنر
پیاپی 75 (بهار 1387)

  • 416 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/06/05
  • تعداد عناوین: 20
|
  • ندای سخن
  • مستمر در زمان
    محمدرضا لاهوتی صفحه 7
  • ادبیات
  • نظریه ادبی آدورنو
    بهرم مقدادی صفحه 10
  • رئالیسم جادویی، واقعیت خیال انگیز
    منصوره شوشتری صفحه 32
    رئالیسم جادویی، مفهومی که از دهه سی قرن بیستم در مکتب های ادبی جهان مطرح شد، هنوز علاقه مندان فراوانی در جهان دارد و آثاری که به این نام شناخته می شود، در سراسر جهان با اشتیاق خوانده می شود. در مقاله حاضر، ابتدا تاریخچه مختصری از رئالیسم جادویی ارائه شده، سپس به اصول آن پرداخته شده است...
    کلیدواژگان: رئالیسم جادویی، واقعیت، تخیل، نویسندگان رئالیست جادویی آمریکای لاتین
  • تئاتر
  • اکبر رادی و ایبسن
    فریندخت زاهدی صفحه 46
    پیدایش معتبرترین نمایشنامه های مدرن ایرانی از دهه سوم سده بیستم آغاز شد. از میان درام نویسان مدرن ایرانی، اکبر رادی با گوشه چشمی به تحولات نوین اروپا در درام نویسی، به خصوص شیوه درام نویسی هنریک ایبسن نمایشنامه نویس نروژی، سبک خاص خود را با تاکید بر فضاسازی در نمایشنامه ابداع کرد...
    کلیدواژگان: رادی، ایبسن، فضای فیزیکی و غیر فیزیکی نمایش، فرد، نظام اجتماعی
  • درام به مثابه هنر
    الکساندر دین، لارنس کارا ترجمه: مسعود اوحدی صفحه 57
  • عروسک، گذر از آئین به صنعت
    شیوا مسعودی صفحه 93
    بر طبق نظرات مورخان، درهند بازیگر معادل واژه ای سوترادار به معنی نگهدارنده نخ ها بوده است و این نمایانگر قدمت عروسک نسبت به بازیگر است. عروسک در سیر تاریخ بنا بر ضرورت اجتماعی کارکردهای گوناگونی داشته و با توجه به توانمندی های شکلی و معنایی متنوع، نگرش های متفاوتی به آن شده است. از کارکرد آئینی مذهبی تا کارکرد...
    کلیدواژگان: عروسک، کارکرد، مذهب، آئین، ماسک، نمایش عروسکی سیار، سلائق اجتماعی، حضور سیاسی، پیام های آموزشی، مکانیکی، تبلیغات، زیارت، خدمت رسان، زیبایی شناسانه
  • رقابت یا مراقبت
    مجتبی حسین نیا کلور صفحه 106
  • تجسمی
  • تاثیر خطاطی چینی بر نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی
    فرانک پناهی وقار صفحه 126
    اصطلاح اکسپرسیونیسم انتزاعی را به طور عام در مورد جنبشی که از زمان جنگ جهانی دوم در هنر آمریکا شکل گرفت، به کار می برند. نخستین کاربرد این اصلاح برای توصیف برخی نقاشی های کاندینسکی بود. ولی توسط ربرت کوتس، منتقد آمریکایی، به اثار دکونینگ و پالاک و چند نقاش دیگر از جمله فرانتس کلاین، هارتونگ، مارک تابی و... اطلاق شد...
  • آنتونی براون و اقتباس در تصویرگری
    آرشین آگشته صفحه 148
    هدف، اشنایی با هنرمندی موفق در عرصه تصویرگری و بررسی شیوه خلاق به کارگیری اقتباس در تصاویر این کتاب است. روشی که به لحاظ نزدیک نمودن افراد با فرهنگ تصویری مرز و بومشان می تواند درخور توجه باشد. برای نزدیک نمودن افراد با فرهنگ تصویری کشورشان راه های متفاوتی وجود دارد...
  • هانس هارتونگ
    فهیمه ملکی نژاد صفحه 178
    در این مقاله به زندگی و معرفی اثار و شیوه کاری هانس هارتونگ پرداخته شده است. وی هنرمند مکتب پاریس و از جمله نقاشانی بود که با شیوه نقاشی خط بر روی حرکات بیانی قلم کار می کردند و عنوان تاشیسم و هنر غیر رسمی را داشتند. وی درزمینه های مجسمه سازی، عکاسی، حکاکی و لیتوگرافی اثار با ارزشی داشته و از جمله نخستین هنرمندان اروپایی بود که به نقاشی...
  • رابرت و شاناپارک هریسون
    نیکناز رحمانی فرد صفحه 205
  • موسیقی
  • بررسی دقیق تر فاصله های موسیقایی
    مصطفی پورتراب صفحه 232
  • موسیقی در فلسفه افلاطون
    زینت سادات سیدغلامی موسوی صفحه 241
    سده پنجم پیش از میلاد اوج شکوفایی هنر و فلسفه یونان است. یونانیان باستان، هنر، اخلاق و زیبایی را امری یگانه و شعر و موسیقی را دو پایه فرهنگ خویش می انگاشتند. از این رو، افلاطون به عنوان فیلسوفی که در جست و جوی حقیقت و در پی تربیت انسان حکیم است، برخود روا می دارد تا پایه های این فرهنگ را در دستگاه فلسفی خویش مورد بررسی قرار دهد...
    کلیدواژگان: شعر، موسیقی، ایده، تقلید، اخلاق، نیک
  • بررسی جایگاه مطالعات زیباشناختی موسیقی ایران در دوره اسلامی
    پویا سرابی صفحه 256
    در این مقاله، نظر به اهمیت موضوع ادراک زیباشناختی در معرفت شناسی تفکر ایرانی در دوره اسلامی، نگارنده به بررسی و تبیین جایگاه مطالعات زیباشناسی در رسالات موسیقی ایرانی در دوره اسلامی می پردازد. تدقیق این موضوع جدای پاسخگویی به مسئله مبهم عدم پرداختن حکمای ایران به مقوله زیباشناسی به چگونگی نگرش صحیح به آثار موسیقایی دستگاهی که میراث دار همان تفکر سنتی...
    کلیدواژگان: زیبایی، صناعت، فن، زیباشناسی، موسیی ایران در دوره، رسالات موسیقی، ایران در دوره اسلامی، معرفت شناسی اسلامی، فلسفه اسلامی
  • کامپوزیت های پلیمری در خدمت موسیقی
    سیدیحیی موسوی، امیر سهیل پیرایش فر صفحه 280
  • سینما
  • فرمالیسم و نقد فیلم
    مسعود اوحدی صفحه 298
  • فیلم به مثابه اندیشه
    مهسا رضوی صفحه 312
    فصل مشترک میان فیلم و فلسفه، پرسش از هستی و دعوت انسان به اندیشیدن است. فلسفه به مثابه پرسش از هستی و اندیشیدن درباره هستی، انسان و وضعیت او در جهان، رویکرد منحصر به فردی برای مطالعه فیلم، به عنوان یک شکل هنری دارد. فیلم با نمایش شخصیت ها، رویدادها و وضعیت هایی که ارتباط انسان با خود، خدا، دیگری و جهان را شکل می دهند...
  • کارکرد سینمایی جلوه های صوتی در شاهنامه فردوسی
    سیدمحسن هاشمی صفحه 342
  • هنرهای چند رسانه ای
  • تکنولوژی های دیجیتال به مثابه یک ابزار
    کریستین پال ترجمه: فرانک فریدونی صفحه 358
  • فناوری های دیجیتال به عنوان یکمدیوم
    کریستین پل ترجمه: گلاره خوش گذران حقیقی صفحه 388