فهرست مطالب

Journal of Modern Rehabilitation
Volume:1 Issue: 2, 2008

  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • زهرا سلیمانی، اعظم برخوردار، علیرضا مرادی، شهره جلایی صفحه 1
    زمینه و هدف
    آزمون نامیدن خودکار سریع بهترین وسیله شناسایی و تشخیص اختلالات خواندن و پیشگیری اولیه است. بنابراین با توجه به اهمیت این آزمون در پیش بینی و تشخیص اختلالات خواندن و عدم وجود آزمونی معتبر در این زمینه در زبان فارسی، هدف این پژوهش تهیه این آزمون و تعیین روایی و پایایی آن است.
    روش بررسی
    جهت تهیه ابزار، بر مبنای نمونه خارجی آزمون و بر اساس معیارهای مطابق با زبان فارسی هریک از مواد آزمون انتخاب شدند و سپس برای بررسی روایی از شیوه جمع آوری آراء صاحب نظران امر خواندن استفاده شد. به منظور بررسی پایایی ابزار و همچنین بررسی قدرت تمایزگذاری آزمون، پژوهش به فاصله دو هفته بر روی 50 دانش آموز دو دبستان دولتی و غیرانتفاعی دخترانه و دو دبستان دولتی و غیرانتفاعی پسرانه منطقه 12 آموزش و پرورش تهران و همچنین 12 کودک نارساخوان مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری اجرا شد و نتایج حاصل از آن ثبت گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که همبستگی بالایی بین زمان مرحله اول و دوم اجرای آزمون در کل آزمودنی ها وجود دارد و همچنین اختلاف معنی داری بین میانگین زمان دانش آموزان طبیعی و نارساخوان در دومرحله اجرای آزمون وجود دارد.
    نتیجه گیری
    آزمون نامیدن خودکار سریع دارای روایی و پایایی است و قادر به تمایز گذاری بین دو گروه دانش آموزان طبیعی و نارساخوان می باشد.
    کلیدواژگان: نامیدن خودکار سریع، سرعت نامیدن، نارساخوانی
  • آزاده شادمهر، محمدرضا هادیان، مهدی عبدالوهاب، شهره جلایی، یحیی جعفری صفحه 7
    زمینه و هدف
    مهارتهای حرکتی یکی از جنبه های بسیارمهم زندگی و تکامل بشر است. کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی، درفرآیند یادگیری به اندازه سایر کودکان یا به اندازه ای که توانایی بالقوه آنهاست موفق نبوده و در نتیجه اختلالات جدی در روند زندگی آتی خود خواهند داشت. یکی ازسوالات مطرح در این زمینه این است که آیا تفاوت در فرهنگ و روش زندگی کودکان، در مهارت های حرکتی آنان موثر است یا خیر؟
    روش بررسی
    70 دانش آموز پسرمقطع ابتدایی در دو منطقه1و 16 شهر تهران که از نظر تقسیم بندی شهری در دو منطقه مرفه و غیر مرفه قرار دارند با استفاده از تست مختصر BOTMP مورد ارزیابی مهارت حرکتی قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج به دست آمده نشان داد میانگین نمرات استاندارد کودکان با استفاده از تست مهارت حرکتی، در منطقه یک بیشتر از منطقه شانزده میب اشد(026/0P =).
    نتیجه گیری
    کودکان مقطع ابتدایی ساکن در منطقه یک تهران از مهارت حرکتی بالاتری برخوردار بودند و بنابر این روش زندگی متفاوت می تواند بر مهارت های حرکتی کودکان موثر باشد.
    کلیدواژگان: اختلال هماهنگی رشدی، مهارت حرکتی، تست بی او تی ام پی
  • بهروز عطارباشی مقدم، محمدرضا هادیان، حسین باقری، کامران توکل مجتبی سالاری فر، شهره جلایی، مصطفی نجاتیان صفحه 12
    زمینه و هدف
    هدف از این مطالعه تعیین اثرات بازتوانی جامع قلبی بر شاخص های مختلف کیفیت زندگی بیماران ایرانی پس از عمل جراحی بایپس عروق کرونری قلب است.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی آینده نگر،44 بیمار 40 تا 60 ساله (میانگین 95/52 و انحراف معیار 02/6) مرد و زن (28 مرد و 16 زن) در فاز 2 بازتوانی جامع قلبی مرکز قلب تهران شرکت کردند. برای ارزیابی بیماران قبل، پس از بازتوانی و 3 ماه پس از پایان بازتوانی قلبی، از پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 استفاده شد. اطلاعات بدست آمده از بیماران قبل، پس از بازتوانی و در زمان پیگیری با مقادیر مربوط به افراد با سن مشابه در جامعه (882 فرد با دامنه سنی 45 تا 65 سال) مقایسه شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که قبل از شروع بازتوانی، در 7 شاخص کیفیت زندگی نمرات بیماران کمتر از افراد جامعه (05/0P≤) بود. پس از بازتوانی در تمام شاخص های کیفیت زندگی نمرات بیماران نسبت به افراد جامعه بهبود قابل توجهی یافت (005/0P≤). بهبود شاخصهای کیفیت زندگی در بیماران تا 3 ماه پس از بازتوانی دیده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشانگر این بود که استفاده از مداخلات درمانی فیزیکی و روانی جزء روش های کلیدی در پیشگیری و یا کاهش اثرات منفی ایجاد شده در کیفیت زندگی ناشی از اعمال جراحی بایپس عروق کرونر قلبی است.
    کلیدواژگان: بازتوانی قلبی، کیفیت زندگی، پرسشنامه SF، 36، جراحی بایپس عروق کرونر قلب
  • غلامرضا علیایی، محمدرضا هادیان، فرشته فرزیانپور، شهره جلالی، بهنوش وثاقی قراملکی، انسیه عباسی صفحه 19
    زمینه و هدف
    ارزشیابی فرایندی نظام دار برای جمع آوری، تحلیل و تفسیراطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها می باشد. در سیستم نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روز افزون در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان است و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت آموزش می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه گروه آموزشی فیز یوتراپی دانشکده توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران باهدف انطباق آموزش با نیازهای جامعه وارتقای کیفیت با استفاده از پرسشنامه نظرسنجی از استادان، دانشجویان و دانش آموختگان در سال 1383 ارزشیابی شدند. این پژوهش یک مطالعه مقطعی (Cross sectional) و از نوع سنجش توصیفی و تحلیلی (Survey descriptive & analytical) می باشد که براساس ده گام و در هشت حوزه با عوامل مورد ارزشیابی مثل مدیریت و سازماندهی، هیات علمی، فراگیران، نیروی انسانی و پشتیبانی، فضاهای آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی، تجهیزات آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی و تشخیصی، دوره ها، برنامه های آموزشی، فرایند تدریس و یادگیری و رضایت مندی دانش آموختگان انجام شده است.
    یافته ها
    میانگین کل نتایج ارزیابی درونی در گروه آموزشی فیزیوتراپی در هشت حوزه براساس الگوی SWOTs 2/76% یعنی مطلوب تحلیل شده است.
    نتیجه گیری
    ارزشیابی آموزشی بهترین شاخصی است که میزان رسیدن به هدفها را نشان می دهد و به تحلیل کیفیت فعالیت های آموزشی می پردازد و از آن می توان به نتایج منطقی ومتعارف دست یافت.
    کلیدواژگان: ارزیابی درونی، گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • غلامرضا علیایی، مهدی عبدالوهاب، حسین ذبیحیان، حسین باقری، محمود جلیلی صفحه 25
    زمینه و هدف
    با توجه به افزایش تعداد سالمندان، توجه به این گروه از اجتماع از جنبه های مختلف درمانی، اقتصادی شغلی و... ضروری به نظر می رسد. تعداد زیادی از سالمندان از عملکردهای مربوط به دست خود شکایت دارند که این نقصان عملکرد عواقبی از قبیل عدم استقلال در فعالیتهای روزمره زندگی، از دست دادن شغل و... به جای می گذارد. هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین قدرت گرفتن و زبردستی در دو گروه سنی 45-25 و 85-65 سال می باشد.
    روش بررسی
    100 نفر در دو گروه سنی 45-25 و 85-65 سال با میانگین سنی (انحراف معیار) 61/53 (60/20) سال به روش مقطعی در این مطالعه شرکت نمودند. پس از کسب رضایت و آشنایی فرد با نحوه انجام آزمون، آزمونگر قدرت عضلانی و زبردستی را سه بار در هر فرد ارزیابی کرده میانگین اعداد بدست آمده را در جدول داده ها ثبت کرد. در پایان اطلاعات کسب شده توسط نرم افزار SPSS ویراست 5/11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین قدرت گرفتن در گروه سنی 45-25 سال بیشتر از گروه سنی 85-65 سال بود. در هر دو گروه آقایان به میزان قابل توجهی قدرت گرفتن بیشتری نسبت به خانم ها داشتند. براساس تحقیق مشخص شد که زبردستی با افزایش سن کاهش می یابد و بین دو گروه سنی نتایج زبردستی دارای اختلاف معنی داری بود. اختلاف میانگین در دو گروه آقایان و خانم ها از لحاظ زبردستی معنی دار نبود. بررسی ارتباط بین قدرت گرفتن و زبردستی براساس ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین قدرت گرفتن و زبردستی ارتباط معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    زبردستی با عواملی از قبیل سن، استفاده عملکردی از دست ارتباط دارد. قدرت گرفتن نیز با جنسیت و سن ارتباط دارد. با افزایش سن در هر دو جنس این ویژگی ها دچار نقصان می گردند. قدرت گرفتن و جنسیت بر روی زبردستی تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: قدرت گرفتن، زبردستی، دست
  • محمدرضا هادیان، نورالدین نخستین انصاری، تیمور عسگری، مهدی عبدالوهاب، محمود جلیلی، سقراط فقیه زاده صفحه 31
    زمینه و هدف
    تعادل جزء ضروری و اساسی در تمام مراحل رشد حرکتی است. ارزیابی تعادل در بیماران نورولوژیک بایستی قبل از هر گونه برنامه ریزی درمانی صورت گیرد. با بررسی های انجام شده بر تست های تعادلی مشاهده می شود که اکثر تست های تعادلی برای بیماران نورولوژیک بزرگسال هنجاریابی شده اند و کمتر قابل استفاده در جمعیت کودکان می باشند. بنابراین در دسترس بودن یک مقیاس معتبر و قابل اطمینان و پایا به منظور ارزیابی تعادل عملکردی در کودکان فلج مغزی کاملا ضروری می باشد. لذا هدف این تحقیق بررسی پایایی اینترریتر و اینتراریتر مقیاس تعادلی Berg در کودکان فلج مغزی همی پلژی اسپاستیک می باشد.
    روش بررسی
    20 کودک فلج مغزی اسپاستیک از نوع همی پلژی که دامنه سنی آنها بین 6 تا 12 سال بود و با میانگین سنی 1/7 و انحراف معیار 58/1، به روش مقطعی در این مطالعه شرکت نمودند. پس از کسب رضایت از والدین و آشنایی کودک با نحوه انجام آزمون، مراحل ارزیابی اینترریتر در یک جلسه توسط دو تراپیست انجام شد. ترتیب تست توسط آزمونگران تصادفی بود. جهت ارزیابی اینتراریتر، کودکان یک هفته بعد مجددا توسط مجری اصلی طرح تست شدند.
    یافته ها
    از آزمون ضریب همبستگی جهت بررسی همبستگی بین نمرات داده شده توسط دو آزمونگر استفاده شد. توافق دو آزمونگر (001/0، p < 966 /. = ICC) و همچنین توافق در یک آزمونگر (001/0، p < 988/. = ICC) عالی بود.
    نتیجه گیری
    مقیاس تعادلی برگ دارای پایایی اینترریتر و اینتراریتر بالابرای اندازه گیری تعادل در کودکان همی پلژی اسپاستیک می باشد. بنابر این می توان این آزمون را به عنوان یک معیار کلینیکی پایا در ارزیابی کودکان فلج مغزی نوع همی پلژی پیشنهاد نمود. توصیه می شود که جهت ارزیابی توانائی های عملکردی در زندگی روزمره این کودکان از مقیاس برگ استفاده شود.
    کلیدواژگان: همی پلژی اسپاستیک، مقیاس تعادلی برگ، تستهای روایی و پایایی
  • سعید طالبیان، مریم عباس زاده، سمیه سلطانی صفحه 38
    زمینه و هدف
    در ورزش هایی مانند بیس بال و والیبال فرد نیاز دارد نیرو و یا بار زیادی را در بالای شانه اعمال کرده و وضعیت ابداکشن شانه را در بالای سر اختیار کند. ورزشکارانی که در چنین ورزشهایی شرکت می کنند درمعرض ضایعات ورزشی ناشی از استفاده زیاد عضو هستند. سندروم اینفرااسپیناتوس به مفهوم ضعف و آتروفی بدون درد عضله است که به دنبال نوروپاتی عصب سوپرااسکپولار بوجود می آید. علائم ضایعه خفیف بوده و اغلب تشخیص آن با تاخیر است. در این تحقیق، زمان بندی و سطح فعالیت عضلات چرخاننده خارجی شانه والیبالیست های مبتلا به سندروم اینفرااسپیناتوس با ورزشکاران سالم مقایسه شده است.
    روش بررسی
    سی مرد والیبالیست حرفه ای (20 سالم و 10 بیمار) در محدوده سنی 20 تا 30 سال بطور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. گروه بیمار در معاینه بر اساس اطلاعات کلینیکی و الکترومیوگرافی مبتلا به ضایعه عصب سوپرااسکاپولار سمت راست با آتروفی عضله بودند. افراد در حالت به شکم خوابیده بر روی تخت قرار می گرفتند به نحوی که شانه مورد نظر در 90 درجه ابداکشن و مدیال روتیشن و مفصل آرنج از لبه تخت با فلکشن 90 درجه بطور عمودی قرار می گرفت. ابتدا همزمان با سه بار ثبت حداکثر فعالیت عضلات اینفرااسپیناتوس، تراپز میانی و ترس مینور بصورت ایزومتریک نیروی تولید شده توسط نیروسنج به رایانه منتقل و جهت نرمال کردن حرکت داینامیک پردازش می شد. سپس در حین حرکت داینامیک شبیه به Spirk به تعداد سه تکرار، با همزمان ساز خارجی زمان شروع و خاتمه فعالیت سه عضله ثبت و توسط نرم افزار شناسایی می شد.
    یافته ها
    در گروه بیماران تفاوت معنی داری بینRMS نرمال شده حرکت داینامیک عضله اینفرااسپیناتوس و عضله تراپزمیانی مشاهده شد (05/0p≤). در حالیکه در گروه سالم این اختلاف بین عضله اینفرااسپیناتوس و دو عضله دیگر معنی دار بود (05/0p≤). همچنین تفاوت معنی داری بین RMS نرمال شده دو گروه در سه عضله وجود داشت (05/0p≤). تفاوت معنی داری بین زمان شروع و خاتمه فعالیت سه عضله در هر دو دیده شد (05/0p≤). ترتیب شروع فعالیت سه عضله بین دو گروه همراه با تفاوت بود (05/0p≤) به نحوی که در گروه بیماران تراپز ترس مینور اینفرااسپیناتوس و در گروه سالم تراپز اینفرااسپیناتوس ترس مینور بود. مدت زمان فعالیت سه عضله بین دو گروه تفاوت داشت (05/0p≤)بطوریکه در گروه بیماران غیر از اینفرااسپیناتوس که مدت کمتری فعال بود دو عضله دیگر زمان بیشتری را فعال بودند.
    نتیجه گیری
    والیبالیست های حرفه ایی در معرض صدمه عضله اینفرااسکاپولار هستند و با حداکثر فعالیت و جایگزینی عضلات ثبات دهنده و سینرژی، نقص بوجود آمده را جبران می کنند که می تواند سبب کاهش دقت در حرکت و خستگی زود هنگام شود. لذا توجه به علل به وجود آمدن عارضه مهم است.
    کلیدواژگان: صدمه عصب سوپرااسکاپولار، ضایعات ورزشی، مفصل شانه
  • محمدرضا هادیان، مهدی عبدالوهاب، سعیده مرتضوی، حسین باقری، محمود جلیلی، سقراط فقیه زاده صفحه 48
    زمینه و هدف

    عملکرد طبیعی و ماهرانه اندام فوقانی برای انجام فعالیتهای روزمره زندگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. باتجزیه وتحلیل فعالیتهای فوق مشخص می شود که اهمیت عملکرد اندام فوقانی به علت وجود مهارتهای حرکتی ظریفی است که برای انجام فعالیتها و نیز برقراری ارتباط با سایرین ضروری است. پر واضح است که فقدان و یا اختلال این حرکات موجب مشکلات متعددی برای کودکان عقب مانده ذهنی می گردد. از این رو، ارایه برنامه های توانبخشی دست اهمیت ویژه ای یافته است.

    روش بررسی

    27 دانش آموز استثنایی از نوع عقب مانده ذهنی با دامنه سنی 7 تا 10 سال (میانگین 11/8 و انحراف معیار 09/1) به روش مقطعی در این مطالعه شرکت نمودند. پس از کسب رضایت از والدین و آشنایی دانش آموز با نحوه انجام آزمون مراحل ارزیابی با تست پرد و پگ بورد انجام شد. دانش آموزان در 15 جلسه 40 دقیقه ای برنامه درمانی هماهنگی چشم و دست شرکت کردند و پایان درمان مجددا ارزیابی شدند.

    یافته ها

    میانگین سرعت حرکت (تعداد در 30 ثانیه) دست غالب و مغلوب، میانگین هماهنگی دو دست و میانگین مهارت دست قبل از مداخله و بعد از مداخله در سطح 05/0p≤ اختلاف میانگین معنی دار بود. میانگین افزایش سرعت حرکت دست غالب و مغلوب، میانگین افزایش هماهنگی حرکت دودست و میانگین افزایش مهارت دست در سطح 05/0p≤ در دختران و پسران معنی دار نبود. افزایش مهارت دست به افزایش خرده آزمون سرعت حرکت دست غالب ارتباط بیشتری داشت (05/0p≤).

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که فعالیتهای هماهنگی چشم و دست بر مهارت دست دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر تاثیر مثبت داشته است. مهارتهای ساده نظیر سرعت حرکت دست در مقایسه با مهارتهای پیچیده (شامل مهارتهای دو دست) در زمان کوتاهتری بهبود یافته است. بر اساس شواهد موجود، برنامه های جامع توان بخشی شامل فعالیت هماهنگ چشم و دست برای افرادعقب مانده ذهنی آموزش پذیرپیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: فعالیت هماهنگ چشم ودست، مهارت دست، تست پرد و پگ برد
  • زهرا فخاری، مریم صنوبری، شهره جلایی صفحه 55
    زمینه و هدف
    عضله همسترینگ عضله ای است دو مفصلی که از یک سر به لگن و از سر دیگر به زانو اتصال می یابد، لذا کوتاهی این عضله بر روی مفاصل بالایی و پایینی تاثیر می گذارد. با توجه به شیوع کوتاهی این عضله اندازه گیری صحیح طول آن مهم می باشد. تستهای مختلفی جهت سنجش طول عضله همسترینگ وجود دارد. در تست SLR)) Straight Leg Raise به دلیل تاثیر وضعیت لگن روی زاویه SLR احتمال خطا در اندازه- گیری وجود دارد ولی در تست ((PKE Passive Knee Extension به دلیل وضعیت فلکسیون 90 درجه مفصل هیپ در هنگام انجام تست، موقعیت لگن تثبیت شده و این عامل خطا عملا حذف می گردد. در این مطالعه ارتباط بین دو تست فوق مورد بررسی قرار گرفته است. در صورت وجود ارتباط بین دو تست می توان از تست PKE که ساده تر و با خطای کمتر است به جای SLR برای سنجش طول همسترینگ استفاده کرد.
    روش بررسی
    در این مطالعه دو تست SLR و PKE در 3308 نفر از دختران مهدهای کودک و مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مناطق 3 و 20 آموزش پرورش تهران در محدوده سنی 17-3 سال در هر دو اندام راست و چپ انجام شد. و زاویه SLRدر تست SLR، و زاویه پوپلیته (میزان فلکسیون زانو) در تست PKE با استفاده از گونیامتر اندازه گیری شد.
    یافته ها
    همبستگی معناداری بین دو تست SLR و PKE در دختران 3 تا 17 سال در دو منطقه 3 و 20 تهران مشاهده شد. طبق آزمون کای دو، اختلاف دو زاویه SLR و پوپلیته آل در سمت راست و چپ معنا دار بود.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان دهنده ارتباط بین دو تست در تمام سنین مورد بررسی و در هر دو پای راست وچپ است. هر دو تست می تواند کوتاهی عضله همسترینگ را نشان دهد، اما تست PKE با توجه به مزایایی که در مراحل انجام آن وجود دارد می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای SLR مطرح باشد.
    کلیدواژگان: طول عضله، حرکت بازکردن غیرفعال زانو، عضله همسترینگ
  • آزاده شادمهر، محمدرضا هادیان، صدیقه سادات نعیمی، شهره جلایی، اکرم مختاری صفحه 60
    هدف
    جهت افزایش انعطاف پذیری عضلات از تکنیکهای مختلف استرچ استفاده می شود. یکی از این روش ها تکنیکهای انرژی عضلانی می باشند ولی گزارشات متفاوتی در مورد نحوه اجرا و نتایج حاصل از کاربرد این تکنیکها وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر یکی از انواع تکنیکهای انرژی عضلانی با قدرت انقباض وزمان Hold معین در افزایش طول عضلات همسترینگ کوتاه شده در مقایسه با گروه کنترل می باشد.
    روش اجرا: 30 زن 20 تا 25 ساله که دچار کوتاهی همسترینگ بودند به طور تصادفی به دو گروه آزمون (15=n) و کنترل (15=n) تقسیم شدند. برای گروه آزمون طی 4 هفته در هرجلسه 3 بارتکنیک انرژی عضلانی با 50% قدرت ماکزیمم ایزومتریک ارادی و با زمان Hold 10 ثانیه اجرا شد. گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. اندازه دامنه اکستنشن زانو در تست Passive knee extension قبل و بعد از هرجلسه درمان در گروه آزمون و در ابتدا و خاتمه زمان معادل 10 جلسه در گروه کنترل اندازه گیری شد.
    نتایج
    آزمون t زوجی نشان داد که تکنیک انرژی عضلانی توانسته است تغییرات معناداری در دامنهاکستنشن زانو ایجاد نماید. (001/0(P<. در حالیکه درگروه کنترل تغییرات معناداری مشاهده نشد(001/0(P<. مقایسه دو گروه نیز موید اثر بخشی تکنیک انرژی عضلانی در مقایسه با گروه کنترل بود (001/0(P<.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد تکنیک انرژی عضلانی با مشخصات فوق می تواند در افزایش طول عضلات همسترینگ موثر باشد.
    کلیدواژگان: تکنیک انرژی عضلانی، همسترینگ
|
  • Soleymani Z., Barkhordar A., Moradi A., Jalaee S Page 1
    Background And Aim
    Rapid automatized naming test is the best tool for screening, assessment and early prevention of reading disorders. Therefore with regard to the importance of this test in anticipation and assessment of reading disorders and absence of valid test in this area in Persian language, the target of study was designing and measuring the validity and reliability of this test.
    Materials And Methods
    Based on foreign test, items of test have selected with regard to the criterions of Persian language. Then the suggestions of experts in this field were collected. Study was performed in two weeks time-out on fifty students of the governmental and nongovernmental schools of the 12th education area of Tehran and 12 dyslexic children of learning disability centers. Then, to measure the differential power and reliability of the test, the results were analyzed.
    Result
    Findings indicate high correlation between first and second test. There is also significant difference between two groups (normal and dyslexic) in total time of the test in two stages.
    Conclusion
    Rapid automatized naming test is valid and reliable in Persian language and is able to distinguish between two groups (normal and dyslexic).
  • Shadmehr A., Hadian M.R., Abdolvahab M., Jalaie S., Jafari Y Page 7
    Background And Aim
    Developmental coordination disorder is characterized by motor in-proficiency, resulting in significant impairments in social and academic functioning. We examine whether life style differences between elementary male students in two socio-economic different areas of Tehran may be reflected in developmental coordination disorder prevalence rates.
    Materials And Methods
    Two matched groups of 70 children were compared by use of BOTMP short form.
    Results
    The results show that the standard scores for children in the first area were significantly higher than the sixteenth area (P= 0.026).
    Conclusion
    Above findings suggest that different life styles may influence the motor skills and developmental coordination disorder prevalence in elementary children.
  • Hadian M.R., Attarbashi B., Baqeri H., Tavakol K., Salarifar M., Jalaie S., Nejatian Page 12
    Background And Aim
    The goal of this study is to determine the effects of comprehensive cardiac rehabilitation program (CCRP) on various domains of health related quality of life (HRQOL) in coronary artery bypass grafts (CABG) patients.
    Materials and Methods
    Forty- four post CABG patients aged 40 - 60 years (mean age = 52.95, SD = 6.02) participated in Phase II CCRP. The SF-36 health survey was used to assess the HRQOL before and after the CCRP and at three-month follow up. The data of patients were compared before and after the intervention and with the normal values of age matched (45-64 Yrs., 882 persons).
    Results
    The findings showed that there was a significant difference in seven domains of HRQOL between patients prior to CCRP and general population (P ≤ 0.05). There was a significant difference in all HRQOL domains after CCRP (P ≤ 0.005). Five out of 8 domains of HRQOL were unchanged at least 3 months after the CCRP, whereas there was an improvement in 3 domains of HRQOL (P ≤ 0.05).
    Conclusion
    The results of this study suggest that the physical and mental health interventions in CCRP are among critical keys to prevent and/or at least decrease the adverse effects of surgery on HRQOL.
  • Olyaei, G.R., Hadian M.R., Farzianpour F., Jalali S., Vasaghie Gharamaleki B., Abbasi E Page 19
    Background And Aim
    Academic evaluation is a systematic process for collecting, analyzing and interpretation of the obtained educational information. The purpose is that how many educational objectives can be achieved. The goal of education is creating effective & efficient changes in the outcome of this system (i.e. students), and finally, promotion of the quality of educational process. In the following study, internal evaluation in 8 educational domains of the Physical therapy Department of the Rehabilitation Faculty (TUMS) was performed.
    Materials And Methods
    Physical therapy Department of the Rehabilitation Faculty (TUMS) was evaluated using the opinion of the faculties, students and graduates in the academic year 2003-2005. The aim was to adjust the system according to the golden standard and community needs by using a cross sectional and descriptive method. This was done on the basis of 10 procedural steps, within 8 domains such as faculties, management, student's opinion, staff and logistic affairs, classes, library, clinics, equipments, laboratory, satisfaction of graduates and curriculum.It is worthwhile to mention that there was no golden standard available in Iran for Physical Therapy Department. Therefore, by using the standards of prestigious universities of the world & opinion of Iranian experts, for the first time in Iran, a native golden standard was defined by the principal investigators. The results of the research were compared with the golden standard.
    Results
    The results of study showed that the mean of 8 domains based on SWOTs model was 76/2% which may be interpreted as a positive model. Among the 8 domains, the clinics, classes & library were rated the best (95%) and student's satisfaction was 65.3%.
    Conclusion
    The results of the current study showed that academic evaluation is the best indicator for representing the strength, weakness, opportunity & threats of the educational system. These results could be used for promotion, adjusting & remodeling of the academic system.
  • Olyaei Gr, Abdolvahab M., Zabihian H., Bagheri H., Jalili, M Page 25
    Background And Aim
    As the population of geriatrics increase, this group must be noticed from economical, vocational, therapeutic situations; the majority of geriatrics has problems with their hands. These problems influence their activity of daily living, vocation and etc. The main goal of present study is to determine the relation between grip strength and dexterity in 25-45 and 65-85 years people.
    Material And Method
    The grip strength and dexterity were administered to one hundred people aged between 25-45 and 65-85 years with a mean age of 53.61 years old (SD= 20.60). The grip strength and dexterity were evaluated 3 times, and data were analyzed with SPSS (V: 11.5).
    Results
    Mean of grip strength in group (25-45) year was more than group (65-85) year. In both groups the results of grip strength in men were more than women. We noticed that with increasing age the dexterity decrease and dexterity differences between group 25-45 and 65-85 years were statistically significant. Between men and women dexterity differences was not significant. The correlation between grip strength and dexterity was not statistically significant.
    Conclusion
    This study showed that dexterity is related with age and functional activities. Grip strength is related with age, occupation, gender. As the age increase these features of the hand decrease. But there isnt a correlation between grip strength and dexterity.
  • Asgari T., Hadian M.R., Nakhostin Ansari N., Abdolvahab M., Jalili M Page 31
    Background And Aim
    Balance is an essential part of motor development. Assessment of balance in children with neurological disorders is necessary before any treatment. There are various versions of balance tests for adult assessment; however, little has been done with regard to a reliable test for evaluating the balance in children with spastic cerebral palsy. The purpose of this study was to investigate inter and intra rater reliability of Berg balance scale in children with spastic hemieplegia.
    Material and Methods
    20 Spastic hemieplegia children were participated in this study (cross sectional). Children were in the range of 6-12 Yrs (Mean & SD, 7/10 &1/58 yrs, correspondingly). Parents were asked to sign the informed consent. Berg Balance Scale tested in one session by two therapist for inter rater and repeated tests by the same therapist for intra rater reliability after a week.
    Results
    Intraclass correlation coefficient (ICC) test was used for inter rater (between two therapists, ICC= 0.966, p<001 and intra rater reliability (repeated test by the same therapist, ICC= 0.988, p<001).
    Conclusion
    The result of this study suggests that inter rater and intra rater reliability of Berg balance scale is acceptable. Therefore, it could be used in clinic for the assessment of children with spastic hemieplegia as a reliable scale.
  • Talebian S., Abbaszadeh M., Soltani S Page 38
    Background And Aim
    Sports such as baseball, volleyball, and racquet sports demand skills that place substantial load upon the athlete's shoulder when his or her arm is in an overhead or abducted position. Athletes who participate in these sports are consequently at higher risk for overuse injuries of the shoulder. Infraspinatus syndrome is defined as a condition of frequently painless atrophy of the infraspinatus muscle caused by suprascapular nerve neuropathy. The syndrome typically causes symptoms that mimic those of rotator cuff tendinopathy, and the diagnosis is often overlooked until the condition fails to respond to a traditional rotator cuff treatment program.In this study muscle timing and activities of shoulder rotator cuff compared between normal athletics and volleyball players with infraspinatus syndrome.
    Materials And Methods
    Thirty voluntary male professional volleyball players (20 healthy and 10 patient) in the range of 20 -30 years contributed in this study. Patients group in base of electroneurography had injury of suprascapular nerve at right side. Subjects lied prone on table and their shoulder were 90 degree of abduction and medial rotation with 90 degree of flexion in elbow with vertically position of forearm at the lateral side of table. Electromyographic activities of maximum voluntary contraction of infraspinatus, middle trapezius and teres minor. Muscles were recorded three times with monitoring of dynamometer for normalization of dynamic activities. Activities (RMS) of above muscles were recorded during three dynamic motions similar to spark skill and onsets of their activities determined by external synchronized apparatus.
    Results
    There was significant difference between normalized RMS of infraspinatus,. and middle trapezius of patients in dynamic motion (p<0.05). Whereas healthy subjects showed significant difference between infraspinatus. and two other muscles (p<0.05). Comparison of normalized RMS indicated different in all three muscles between two groups (p<0.05). The sequence of onset three muscle activities were different between two groups significantly (p<0.05). This sequence in patients was middle trapezius, teres minor and infraspinatus whereas in healthy subjects was middle trapezius, infraspinatus and teres minor. Duration of above muscle activities were different in two groups (P<0.05). In patients infraspinatus were active less than other two muscles.
    Conclusion
    Professional volleyball players are candidate of suprascapular nerve and infraspinatus muscle weakness. Synergic and stabilizer muscles after this condition with more activities contribute and caused reduce of accuracy of motion and early muscle fatigue.
  • Hadian M.R., Mortazavi S., Abdolvahabm., Bagheri H. Jalili, M Page 48
    Background And Aim

    Normal & skillful function of hand is an essential part of activity of daily living. Analysis of the function of hand shows the major contribution of fine movements. Fine movement is also important in motor development. In this regard, any deficiency in fine movement may cause various problems for children. Hence, assessment of fine movement in children, particularly in mental retardation disorders is a prerequisite of any rehabilitation protocol.

    Material and Methods

    27 mental retarded children were participated in this cross sectional study. Children were in the range of 7-10 Yrs (Mean & SD, 8/11 &1/09 yrs, respectively). Parents were asked to sign the informed consent. Purdue Peg board test was used for the assessment of hand skill. After fifteen sessions of intervention including eye hand coordination activities, Purdue Peg board test were repeated.

    Results

    Speed of movements (rates in 30 seconds) in dominant & recessive hand, coordination of both hands and hand skills were significantly differed (pre & post intervention, P≤ 0/05).It was also revealed that hand skills are directly related with speed movement of dominant hand. (P≤ 0/05). Furthermore, there was no difference in the eye hand coordination activities of male and female individuals. (P≤ 0/05).

    Conclusion

    The results of this study showed that eye-hand coordination activities have positively affected the skill of hand movement in educable Mental retardation students in both sex.Simple skills such as speed of hand improved in shorter time in comparison with complicated skills (e.g. coordination of tow hand).Based on these evidences, a comprehensive rehabilitation program including eye hand coordination activities would be suggested for educable Mental retardation individual.

  • Fakhari Z., Senobari M., Jalaie S Page 55
    Background And Aim
    Hamstring muscles are biarticular muscles, which conducted to pelvic and knee. Shortness of hamstring muscles can influence on the upper and lower joints of its attachment. With respect of the high prevalence of shortness of these muscles, accurate assessment of these muscles is important.There are many tests for assessment of hamstring muscles length.During using the straight leg raise (SLR) test, pelvic rotation can contribute to the angle of SLR, while pelvic movement in passive knee extension (PKE) is limited. This study was designed to measure the relationship between two alternative tests in order to use of simple and accurate PKE test for measuring of hamstring length.
    Material and Method
    3308 healthy girls (3-17 years) were tested, and hamstring length were determined with using of two tests (SLR and PKE) for both side of lower limbs and measured of active SLR and popliteal angle (PA) with goniometer.
    Results
    Pearson che-squre analysis showed significant relationship(r = 0.529(R), r = -0.435(L), p< 0/05) between PKE and SLR.
    Conclusion
    Results demonstrated relationship between two tests, in all of ages and both side. SLR and PKE tests can use for assessing of hamstring muscles shortness, but PKE test may be a useful alternative in comparison with activeSLR for providing an indication of hamstring muscle length.
  • Shadmehr A., Hadian M.R., Naeimi S.S. Jalaie S., Mokhtari A Page 60
    Background And Aim
    Several stretching methods have been shown to increase flexibility of the short muscles. Previous research suggests muscle energy techniques produce increments in range of motion, but there are many variations of muscle energy techniques. The purpose of our study was to determine the efficacy of muscle energy techniques with 50% of maximal voluntary isometric contraction and 10 second hold in compared to control group.
    Materials And Methods
    A sample of 30 female subjects (aged 20 -25 years) participated in this study. All subjects had limited hamstrings flexibility in degrees of passive knee extension. The subjects in experimental group (n=15) received 3 muscle energy techniques (50% MVIC, hold time=10 sec) for 4 weeks, whereas the control group (n=15) remained without treatment. Before and after range of knee extension was measured for all subjects.
    Results
    The paired t test revealed a significant differences in flexibility for experimental group (P<0.001). There was no significant difference in flexibility gains in control group (P<0.001). Treatment group had significant greater flexibility than the control group (P<0.001).
    Conclusion
    Muscle energy techniques with above protocol produce an increase of hamstring flexibility.