فهرست مطالب

علوم محیطی - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، زمستان 1385)

نشریه علوم محیطی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، زمستان 1385)

  • 118 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا آستارایی، مهرنوش اسکندری صفحه 1

    یکی از مشکلات جانبی تولید کود کمپوست در کشور وجود مقادیر زیاد رطوبت(بیش از 70درصد) در زباله است که منجر به تولید شیرابه کمپوست می شود که اگر به نحو مطلوب جمع آوری و کنترل نشود، مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی خاک و آب های زیرزمینی را به وجود خواهد آورد. به طور کلی تصفیه به منظور پاک سازی از آلودگی های باکتریایی یا شیمیایی انجام می شود. از فرایند های متداول در تصفیه خانه های آب عمل انعقاد است که به عنوان پیش فرایندی فیلتراسیون را کامل خواهد کرد. برای این منظور از مواد منعقد کننده ای چون کلرید آهن ، آلوم و غیره استفاده می شود به منظور بررسی اثر سه منعقد کننده مختلف سولفات مس ، کلرید آهن و بنزوات سدیم بر گندزدایی وبرخی خصوصیات شیمیایی شیرابه ، آزمایشی با 4 تیمار اصلی : 1- شاهد(شیرابه خالص ، L) ، 2- شیرابه + سولفات مس (Lcs) ، 3- شیرابه + کلرید آهن (Lcf) ، 4- شیرابه + بنزوات سدیم (Lsb) هر کدام در دو سطح 40 و 80 میلی گرم بر لیتر به عنوان تیمارهای فرعی در قالب طرح کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل به سه تکرار در شرایط آزمایشگاه انجام گرفت. نتایج آزمایش نشان داد استفاده از هر سه ترکیب شیمیایی هدایت الکتریکی و مقدار کربن آلی محلول تیمارهای آزمایشی نسبت به تیمار شاهد(شیرابه خالص) کاهش داشت . در حالی که مقدار PH در تیمارهای آزمایشی تفاوت معنی داری نداشت مقایسه دو سطح نمک مصرفی با یکدیگر نشان داد که مقدار 40 میلی گرم بر لیتر نمک نسبت به 80 میلی گرم بر لیتر درکاهش تعداد میکرواورگانیسم ها کارایی بهتری داشت. تیمارهای آزمایشی کلرید آهن 40 میلی گرم بر لیتر و بنزوات سدیم 40 و 80 میلی گرم بر لیتر بیشترین تاثیر را برکاهش تعداد کل میکروارگانیسم ها و تعداد باکتری ها نشان دادند. تیمار سولفات مس 40 میلی گرم بر لیتر کارایی زیادی در کاهش تعداد کلی فرم های مدفوعی و غیر مدفوعی داشت در حالی که تیمار بنزوات سدیم 40 میلی گرم بر لیتر حداکثر کاهش را در تعداد قارچ ها نشان داد .

    کلیدواژگان: سولفات مس، کلرید آهن، بنزوات سدیم، گندزدایی، شوری، PLL، کربن آلی و شیرابه کمپوست
  • محمدسعید مقدسی، سید محمدرضا علوی مقدم، رضا مکنون، عبدالرضا مقدسی صفحه 13

    یون نیترات از مهم ترین آلاینده های منابع آب آشامیدنی شهر اراک می باشد. بر اساس نتایج آخرین تحقیقات، مشخص شده که غلظت نیترات حدود 80 درصد شبکه تامین آب آشامیدنی از شهر بالای 10 میلی گرم در لیتر (براساس نیتروژن) است که بر اساس استانداردهای معتبر داخلی و بین المللی غیر قابل مصرف برای آشامیدن می باشد. از آنجا کعه در دنیای امروز تصمیم گیری و برنامه ریزی در سطوح کلان در تمام زمینه ها به خصوص در مورد مسایل زیست محیطی بدونبدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست، بنابراین لزوم آگاهی اقشار مختلف جامعه در مورد معضلات زیست محیطی هر منطقه بسیار ضروری است . هدف از انجام این تحقیق تعیین میزان آگاهی افکار عمومی مردم شهر اراک نسبت به آلودگی نیتراتی منابع آب آشامیدنی این شهر و سنجش نحوه برخوردهای متفاوتی است که با این معضل زیست محیطی داشته اند. اطلاعات و داده های لازم جهت تحقیق از پرسش نامه هایی به دست آمده است که در مناطق مختلف شهر توزیع و سپس جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. تحقیقات اولیه نشان می دهد که تقریبا 90 درصد افرادی که مورد پرسش واقع شده اند از پایین بودن کیفیت ظاهری آب آشامیدنی شهر اراک با اطلاع هستند ولی تنها 38 درصد از افراد مزبور از بالا بودن غلظت نیترات در منابع آب آشامیدنی شهر مطلع هستند از این میان تنها 15 درصد از افراد مورد پرسش واقع شده از مخابرات بهداشتی بالا بودن غلظت آلاینده نیترات در آب آشامیدنی آگاهی دارند و عکس العمل تقریبا جدی در قبال این موضوع اتخاذ کرده اند. براساس نتایج این تحقیق اگر چه ارتباط منطقی بین سطح تحصیلات افراد و میزان آگاهی از کیفیت آب آشامیدنی وجود داشت ولی ارتباطی بین سطح تحصیلات افراد با میزان آگاهی از بالا بودن غلظت نیترات و یا مخاطرات بهداشتی آن مشاهده نشد.

    کلیدواژگان: آگاهی عمومی، ادراک، آلودگی، نیترات، آب آشامیدنی
  • مهدی نادری جلودار، عباس اسماعیلی ساری، محمدرضا احمدی، سیدجعفر سیف آبادی، اصغر عبدلی صفحه 21

    در این تحقیق به منظور بررسی اثرات کارگاه های پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان بر کیفیت آب رودخانه هراز و روند خودپالایی آن ، چهار کارگاه تکثیر و پرورش ماهی و ده ایستگاه نمونه برداری انتخاب شدند. اندازه گیری خصوصیات فیزیکوشیمیایی و مواد مغذی آب شاملT^(°C) ، 〖DO〗^ pH,〖BOD〗_5 ، سخت کل ، TDS ، TSS ، کدورت ، EC ، 〖PO〗_4 ، 〖NH〗_4 ،NO〖 〗_3، 〖NO〗_2و در هر دو ماه یک بار و در یک دوره یکساله صورت گرفت . نتایج حاصل از آنالیزها نشان داد که دامنه مقدار متوسط پارامترها در ایستگاه های مختلف در مدت بررسی برای دما، 7/11-9/8 درجه سانتی گراد، DO 3/11 – 7/8 میلی گرم در لیتر، BOD5 9/5- 95/2 میلی گرم در لیتر،PH 9/7-4/7 ، سختی کل 245- 160 میلی گرم در لیتر، TDS247- 209 میلی گرم در لیتر،TSS 156- 62 میلی گرم در لیتر ؛ کدورت NTU 76-2/21، EC 491-398 میکروموس بر سانتی متر ، 〖PO〗_4 115/0-014-0 میلی گرم در لیتر، 〖NH〗_4 783/0 -014-0 میلی گرم در لیتر،، 〖NO〗_3 49-1-74/0 میلی گرم در لیتر، وNO _2 021/0- 003/0 میلی گرم در لیتر متغیر بود. در این مطالعه مقادیر پارامتر های فوق در ایستگاه های مختلف دارای نوساناتی بوده و برخی از آن ها شامل DO ، TSS ، 〖NH〗_4 ، و کدورت در ایستگاه های مختلف اختلاف معنی داری داشتند که نتیجه تاثیر مزارع پرورش ماهی و خودپالایی رودخانه می باشد. این فاکتورها در فصول مختلف سال نیز در تغییر بوده که علت اصلی آن تغییر شرایط محیطی و شدت فعالیت کارگاه ها می باشد .

    کلیدواژگان: رودخانه هراز، آمونیوم، تیترات، نیتریت، فسفات، BOD، TDS، ISS
  • شهیندخت برق جلوه صفحه 37

    از عوامل متاثر از سیاست های انسانی محیط تغییر سیمای سرزمین ها است . "تغییر سیمای سرزمین " به مفهوم تغییر ساخت و عملکرد تمامیت فضایی و بصری فضای زیست انسان – یکی کننده جغرافیا، موجودات زنده، و مصنوعات انسان ساخت- به دنبال کنش ها و واکنش های متقابل بوم شناختی و انسان شناختی در طول زمان حاصل می آید. "تغییر بوم شناختی سیمای سرزمین" از جمله مفاهیم عمده در برنامه ریزی پایداری است که به عنوان یک اصل علمی عمده در تصمیم سازی های مربوط به کاربری زمین و پوشش زمین مورد استفاده قرار می گیرد . پژوهشگران مطالعات تغییر سیمای سرزمین مسیر "مطالعات تغییر بوم شناختی سیمای سرزمین " را راهبری کرده ، پاسخگوی توسعه رویکردهای میان دانشی در این زمینه هستند. روند ا صلی این تلاش های میان دانشی لزوم تمرکز بر علت ها و معلول های تحرکات تخصیص زمین و پوشش زمین واثرات بوم شناختی – انسان شناختی برنامه ریزی های سیاستی و مدیریتی توسعه پایدار سیمای سرزمین ها است . گرچه مطالعات تغییر بوم شناختی سیمای سرزمین تمرکز اصلی تلاش های پژوهشی مشترک در این زمینه است، لیکن لزوم شناسایی برنامه ای عملی که این تشریک مساعی را محقق بگرداند مورد توجه بسیار است. این مطالعه درصدد است راهبردی علمی در ارایه این برنامه عملی معرفی نماید تا سوالات و پیامدهای کلیدی بحث، از جمله طبیعت میان دانشی – دانشی مطالعات، پاسخ داده شوند. در مدلسازی استنتاجی مطالعه ، به دنبال رویکردهای "تعادل یابی سیستم های محیطی "و "پایدار سازی سیستم های سیمای سرزمین "مدل های برنامه ریزی پایداری محیط ، "تعالی خواهی عملکرد شبکه سیستم های بومی – انسانی محیط " از طریق مطالعات میان دانشی تغییر بوم شناختی – انسان شناختی فضا در بعد زمان (بومی- فضایی – زمانی) قابل کنترل میگ ردد. طی این مقاله برنامه توسعه پژوهش در حوزه "مطالعات میان دانشی تغییر بوم شناختی سیمای سرزمین "از طریق ارایه یک برنامه راهبردی ، مشتمل بر چهار حوزه "جهان بینی پژوهش"؛ "قانونگذاری پژوهش" ،" سیاستگذاری پژوهش" و" برنامه ریزی پژوهش" ، معرفی میگردد .

    کلیدواژگان: مطالعات میان دانشی، تغییر بوم شناختی سیمای سرزمین، شبکه بوم شناختی سیمای سرزمین ها، شبکه سیستم های بومی انسانی محیط
  • مجید جوانمرد، علیرضا بصیری صفحه 63

    ویژگی های کششی ، میزان تراوایی نسبت به بخار آب و اکسیژن و میزان حلالیت در آب در رطوبت های نسبی (RH) تحت بررسی در فیلم های خوراکی تهیه شده از نشاسته نخود، اندازه گیری و با فیلم های خوراکی مرسوم و مورد استفاده مقایسه گردید. افزودن گلیسرول به فیلم های نشاسته نخود که تورم و باد کردگی گرانول های حاوی آمیلوز و توزیع یکنواخت آنها در بین ژل های آمیلوپکتین را در پی داشته ، در رطوبت نسبی 90 درصد، به طور معنی داری میزان کش آمدگی فیلم را افزایش داد . با افزایش رطوبت نسبی از 51 به 90 درصد قدرت کششی فیلم تولیدی کاهش و میزان کش آمدگی افزایش یافت. میزان تراوایی بخار آب دراین فیلم 130 تا 150 g mm/m2/d/kpa تعین گردید . میزان تراوایی نسبت به اکسیژن در رطوبت نسبی کمتر از(cm3 um/m2/d/kpa) بوده و میزان آن 2/1 تا 4/1(cm3 um/m2/d/kpa) در رطوبت نسبی 45 درصد شد. حلالیت در آب فیلم تولیدی 32 درصد بود. فیلم نسبت به اکسیژن تراوایی پایین و قابلیت کشش بالایی داشت.

    کلیدواژگان: فیلم نشاسته، فیلم خوراکی، گلیسرول، تراوایی اکسیژن، تراوایی بخار آب، ویژگی کششی
  • محمد یزدی، نرگس بهزاد صفحه 73

    شهرستان اسلام شهر در 10 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد. بر اساس آخرین بررسی های به عمل آمده مساحت این شهر در حدود 245 کیلومتر مربع است و جمعیتی قریب به 500 هزار نفر در آن زندگی می کنند. شهرستان اسلام شهر در نواحی میانی شمال غرب فلات مرکزی ا یران و در دشت جنوب تهران ساخته شده است. دشت جنوب تهران از سازند آبرفتهای کنونی ریز دانه و رس های قرمز رنگ پوشیده شده است که منشاء خاک های منطقه اسلام شهر نیز از آن است. با گسترش شهر و صنایع و... میزان آلودگی خاک ، آب و هوای شهرها نیز افزایش می یابد. گزارش حاضر نتیجه یک طرح پژوهشی درمورد بررسی میزان آلودگی خاک فضاهای سبز داخل این شهر است. در این پژوهش مقادیر تجزیه شده از نمونه های خاک فضاهای سبز اسلام شهر با میانگین پوسته فوقانی زمین و استاندارد خاک های دنیا ازجمله خاک کشور چین (به دلیل مشابهت زیاد) مقایسه گردید. نتایج به دست آمده از مقایسه این داده ها نشان می دهد که خاک فضاهای سبز اسلام شهر از نظر آلودگی نزدیک به درجه اول آلودگی خاک ها می باشد. این بدان معنی است که این خاک ها هنوز آلوده نیستند و ازنظر کاشت گیاهان وکشاورزی مشکل دار محسوب نمی شوند. اگر چه اغلب داده ها نزدیک مرز آلودگی مرحله اول هستند. همچنین این داده ها نشان می دهند که مقدار غلظت عناصراندازه گیری شده درنمونه های خاک فضاهای سبز اسلام شهر نسبت به ترکیب بخش بالایی پوسته زمین غنی شده اند. این مطلب موید آن است که این خاک ها توسط کودهای شیمیایی ، سموم کشاورزی و آلودگی های صنعتی و خودروها تا حدی آلوده شده اند. در نمونه های تجزیه شده از بخش های مختلف فضاهای سبز اسلام شهر مشخص شد که نمونه های خیابان مهدیه و نوری دارای آلودگی بیشتی نسبت به بقیه مناطق هستند و نمونه های ابتدای شهرک واوان از آلودگی کمتری برخوردار می باشند. علت آن است که خیابان مهدیه ونوری جایگاه تمرکز بخش عمده ای از تعمیرگاه ها و محل تردد خودروهای سنگین و سبک است و خاک های آن محل از قدمت بیشتری نیز برخوردارند. در حالی که چنین عوامل آلوده کننده ای در ابتدای شهرک واوان کمتر بوده و خاک های آن محل نیز جوان تر هستند و کمتر تحت تاثیر آلودگی قرار گرفته اند. نتایج این پژوهش نشان داد که خاک فضاهای سبز اسلام شهر در مرز آلودگی مرحله اول قرار دارند. با توجه به قدمت کم گسترش شهرنشینی در طی 15 سال گذشته در این منطقهر، این داده ها نشان از سرعت زیاد آلودگی دراین خاک ها دارد.

    کلیدواژگان: عناصر سنگین، آهودگی خاک، اسلام شهر، جنوب تهران
  • محمدرضا مثنوی، هادی سلطانی فرد صفحه 85

    شناخت ماهیت پیچیده جهان ودرک فرآیندها و روابط میان اجزاء آن همواره یکی از اهداف علوم معاصر بوده است. از سویی پیچیدگی جهان در تضاد با سادگی قوانین فیزیکی قرار دارد. در دهه های اخیر بررسی این روابط و مطالعه آنها در شکل جدیدی از علوم ارایه گردیده است که توانسته ماهیت این فرایندها را توجیه نماید. اگرچه درک این رفتارها منجر به وضع قوانین جدیدی نشده است اما ره یافت حاصل از آن مفاهیم فیزیک و ریاضیات کلاسیک را به چالش کشیده است. در دهه های آخر قرن بیستم مطالعه رفتارهای غیر خطی و پویای سیستم ها و نتایج حاصل از آنها در قالب تیوری آشوب و نهایتا پیچیدگی ارایه و منجر به درک عمیق تری از قوانین حاکم بر جهان شده است. در این میان پیچیدگی بواسطه ارتباط تنگاتنگ با تیوری آشوب، اغلب مفاهیم ارایه شده در این تیوری را بسط داده و مجموعه حاصل از آن را در قالب تیوری پیچیدگی ارایه کرده است. در این رویکرد، برخلاف پندارهای پیشین چنین انگاشته می شود که قوانین یا رفتارهای ساده می توانند در بسط و تکرار خود منجر به بروز رفتارهای بسیار پیچیده شوند. درعین حال رفتارهای پیچیده در نتیجه تعاملات میان سیستم پیچیده و محیط پیرامون آن حاصل می شوند. در مجموعه سیستم های موجود سیستم های اکولوژیک از اهمیت خاصی برخوردارند زیرا عامل مهمی در برقراری و تعادل چرخه حیات محسوب می گردند. سیستم های اکولوژیک بخش عمده ای از طبیعت پیرامون ما را تشکیل می دهند که شناخت فرآیندها و مکانیسم های حاکم و درک ماهیت روابط میان اجزای آنها می تواند رهیافت مناسبی از چگونگی ساز و کار سیستم های پیچیده فراهم آورد. سیمای سرزمین و به عبارتی دیگر منظر یکی از این سیستم های اکولوژیک به شمار می رود که با توجه به ویژگی های خود قادر است در مقابله با تغییرات پارامترهای محیطی و اختلالات وارده به آن پاسخ مناسبی ارایه نماید. شناخت این فرآیندها می تواند ره یافت مناسبی ازمکانیسم های موجود در سیستم های اکولوژیک فراهم آورد و در نهایت زمینه مناسبی را برای شناخت عملکرد سیستم های پیچیده و در سطحی بالاتر ، سیستم های زنده و رفتارهای اجتماعی و سازمانی آنها فراهم آورد.

    کلیدواژگان: نظریه پیچیدگی، آشوب، سیستم های اکولوژیک، سیمای سرزمین، منظر پایدار، فرایندهای منظر
  • مرتضی عاشورلو، عباس علیمحمدی، پرویز رضاییان، داود عاشورلو صفحه 101

    استفاده از علم سنجش از دور در تهیه نقشه پراکنش ا راضی و آمار سطح زیر کشت گندم در شهرستان بهار همدان مدنظر قرار گرفته است از این رو با انجام مطالعات پایه در مورد این محصول کشاورزی بر اساس سطح شهرستان و تحقیق در خصوص تکنیک های مناسب پردازش تصویر، تصاویر ماهواره اسپات در دو زمان مورد استفاده قرار گرفتند. تابع تحلیل تشخیص به عنوان یک روش آماری چند متغیره برای طبقه بندی کلاس های کشاورزی بر روی تصاویر مورد استفاده قرا رگرفت تصاویر دو زمانه ماهواره SPOT با الگوریتم چند مقیاسه قطعه بندی شدند سپس خصوصیات آماری پیکسل های محاط در هر قطعه به عنوان متغیرهای تحلیل تشخیص در نظر گرفته شدند . بعد از انجام تحلیل تشخیص گام به گام ، قطعات تصویر با استفاده ازتوابع تشخیص حاصله ازنمونه های آموزشی در چند مرحله طبقه بندی شدند. دقت تفکیک و دقت طبقه بندی به عنوان مفاهیمی جداگانه شناخته شدند از طرف دیگر تحلیل تشخیص پیکسل مبنا با در نظر گرفتن پیکسل های هر باند به عنوان متغیرهای ورودی تحلیل به صورت جداگانه انجام پذیرفت. با مقایسه نتایج هر دو روش مشخص گردید که روش پیکسل مبنا در تفکیک گندم از سایر کلاس ها از جمله جو دقت بیشتری دارد.

    کلیدواژگان: طبقه بندی، گندم، تابع تشخیص، سنجش از دور، تصاویر دو زمانه
|
  • Alireza Astaraei, Mehrnosh Eskandari Page 1

    One of the secondary problems in compost production in our country is the high humidity (over 70%) in waste which produces municipal solid waste leachate. If it is not collected and controlled, this will produce environmental problems such as soil and groundwater pollution. Water treatment with chemicals is used to decrease microbial contamination of water. Coagulants, such as ferric chloride and alum, are usually used in a common process in water treatments, namely coagulation. A laboratory experiment was performed to study the effect of three different coagulants - copper sulfate, ferric chloride and sodium benzoate - at the two levels of 40 and 80 mg/l and a control(pure leachate) on the microbial detoxification and chemical properties of municipal solid waste leachate in a completely randomized design experiment (factorial), with three replications. The results showed that electrical conductivity and total soluble organic carbon decreased in all treatments compared to the control (pure leachate), while changes in the pH of treatments was not significant. Data revealed that in different amounts of salts, 40 mg/l salt decreased the total number of microorganisms more efficiently than 80 mg/l while 40 mg/l ferric chloride, and both 40 and 80 mg/l sodium benzoate were more efficient in reducing the total number of microorganisms. Copper sulfate at 40 mg/l had a greater effect in reducing the number of fecal and non fecal coli forms, while sodium benzoate at 40 mg/l had maximum reduction in number of fungi.

    Keywords: opper sulfate, ferric chloride, sodium benzoate, detoxification, salinity, PH, organic carbon, municipal solid waste leachate
  • Mohammad Saeid Moghaddasi, Syed Mohammad Reza Alavi Moghaddam, Reza Maknon, Abdol Reza Moghaddasi Page 13

    The nitrate ion is one of the most important pollutants of drinking water in the City of Arak. According to the latest research results, the concentration of this ion in 80% of Arak's drinking water supply network is over than 10 mg-N per liter, and according to international and national (Iran) standards, this amount would make the water unsuitable for drinking. As in today's world, making decision and planning at a large scale in all fields, particularly environmental fields, is highly dependent on people's participation, it is necessary to raise public awareness about local environmental Issues. The purpose of this study was to determine the publick awareness of Arak people to the nitrate pollution of tap water of this city, and to measure their different approaches (reactions) to this environmental Issue. The necessary data and information for the research was obtained from a questionnaire form that were distributed in the different city areas and then gathered for being analyzed statistically with SPSS software. The data of this research showed that about 90% of the individuals were aware of the low quality of Arak's drinking water, but only 38% of these people are aware of high nitrate concentration in Arak tap water. Only 15% of questioned people were aware of the danger to their health caused by high nitrate concentration and have seriously reacted to it. According to the results obtained in this study, although there was a reasonable relationship between people's level of education with the water quality, no relationship was found between their level of education with their awareness of high nitrate concentrations or the risks to their health associated with it.

  • Mehdi Naderi Jelodar, Abbas Esmaeili Sari, Mohammad Reza Ahmadi, Syed Jafar Seifabadi, Asghar Abdoli Page 21

    The effects of trout farm effluents on the water quality parameters and self-purification in the Haraz river were investigated. In this study, four trout farms and ten stations were selected. Physiochemical characteristics and nutrients of water, including water temperature, dissolved oxygen (DO), biological oxygen demand (BOD5), total hardness, pH, total dissolved solids (TDS), total suspended solids (TSS), turbidity, electrical conductivity (EC), phosphate, ammonium, nitrate and nitrite were monitored, one every two months annually. The resultsshowed that the average of these parameters were within a range between 8.9-11.7 oC for temperature, 8.7-11.3 mg/lit for DO,2.95-5.9 mg/lit for BOD5, 7.4-7.9 for pH, 160-245 mg/lit for total hardness, 209-247 mg/lit for TDS, 62-156 mg/lit for TSS, 21.2-76 NTU for turbidity, 389-491 μm/cm for EC, 0.014-0.115 mg/lit for PO4, 0.014-0.783 mg/lit for NH4, 0.74-1.49 mg/lit for NO3 and 0.003-0.021 mg/lit for NO2, respectively. All the parameters showed fluctuations at different stations, and some of them such as DO, TSS, NH4 and turbidity had been shown to differ significantly between stations. These results were due to the effects of trout farms and of the self-purification of river. Meanwhile, all the parameters showed changes in different seasons that were due to fluctuations of environmental conditions and activity rates of the farms.

    Keywords: Haraz river, ammonium, nitrate, nitrite, phosphate, BOD, TDS, TSS
  • Shahindokht Barghjelveh Page 37

    One of the effects of human alteration of the environment is changing the landscapes of today. Landscape change, as the alteration of structure and function, is produced and reproduced through social and biological interactions over time. Landscape ecological change is rapidly becoming one of the central concepts in sustainability, and is being used as a scientific base for land-use and land-cover decision-makings. Landscapechange researchers are leading the way to study landscape ecological change and are responding by working together to develop interdisciplinary approaches to study this phenomenon. Interdisciplinary studies of landscape ecological change are focused on the causes and effects of land-use dynamics as well asthe ecological and social impacts of alternative policy and management schemes of landscapes’ sustainablility. While landscape ecological change is the focus of collaborative research efforts, the way in which the collaboration itself is carried out is the subject of debate. The study has aimed to present a scientific frameworkfor a practical programe which characterizes the key themes, questions and issues of the debate. The explanatory-simulative model of the study examins the nature of two environmental approaches: “the equilibriumity of environmental systems” and “the suatainablity of landscape systems”, and introduces that the idealization of eco-human network-systems is achieved through interdisciplinary studies of eco-social changes of space over time (eco-spatial-temporal). The article introduces research document tables as well as research development strategy principles, namely: world-view, law-making, policy-making, value-judging and planning.

    Keywords: interdisciplinary research, landscape ecological change, landscapes ecological networks, eco-human network-systems
  • Majeed Javanmard, Ali Reza Bassiri Page 63

    The tensile properties, water vapor permeability, oxygen permeability at different relative humidity (RH), and water solubility of edible film made of pea starch was measured and compared with the most commonly used edible films. The addition of glycerol into starch films made amylase-rich granules swollen and continuously dispersed between amylopectin-rich gels. Tensile strength of pea starch film decreased when RH increased from 51% to 90%. Water vapor permeability was 130 to 150 gr mm/m2.d.kpa. Oxygen permeability of pea starch was very low (< 0.5 cm3 μm/m2.d.kpa) below 40% RH, and 1.2 to 1.4 at 45% RH. Water solubility of pea starch was 32.0.Overall pea starch film possess an excellent oxygen barrier property with extremely high stretchability.

    Keywords: starch film, edible film, glycerol, pea starch, tensile properties, water vapor permeability, oxygen permeability
  • Mohammad Yazdi, Narges Behzad Page 73

    Islam Shahr is relatively small city 10km to the South of Tehran, Iran. It is located within the Recent Alluvium Formation of Tehran alluvials. This formation is associated with heterogeneous to poorly sorted clays and silts. The overall objective of this study was to understand better the nature of soil contamination in this area, including three aspects: (1) to investigate the main sources of heavy metal contamination in the area; (2) to determine contamination trends and pollutant types in the area; and (3) to find a proper evaluation approach to metal contamination in this area. Such information should be useful for developing safe areas for parks in the Islam Shahr area while minimizing the adverse effects of soil contamination on human health. In most geochemical studies, element concentrations are usually normalised to the contents of a common reference or background, thus enabling the calculation of the enrichment or depletion of elements against a baseline. Since the early work on soil geochemistry of Islam Shahr is not available, the elemental compositions of these soils were normalised using average upper continental crust values. Islam Shar has developed during the past 15 years and such conataminations are high for this short period of time.

    Keywords: heavy metals, urban area, Islam Shar, south of Tehran
  • Mohammad Reza Masnavi, Hadi Soltani Fard Page 85

    Understanding the complex nature of the universe, the relationship between its components and processes has long been considered the major objective of the scientific discourses. Investigation of these relationships has been evolved and presented in the new scientific frameworks during the recent decades. This has led to the new explanation of the characteristics of universe. Although it has not been accompanied by the development of new scientific rules, the resulting approach has challenged the classical concept of physics and mathematics. Study of nonlinear and the dynamic systems led to the development of the chaos theory and eventually to Complexity in the last decades of the 20th century. This has helped us in better understanding of the laws of universe. The issue of complexity through its close relation with the Chaos Theory has led to expanding the concepts and formulating them into the Complexity Theory framework. According to complexity theory, sources of complex processes and behaviours of a system might be relying on the simple/repetitious actions of behaviours which might be turned into the complex phenomena in interaction with their environments. Ecological systems create the major components of our natural surrounding environment. They show complex patterns and behaviours in space and time. The knowledge of dominant processes and mechanisms of this environment and its components, therefore, can be viewed as an essential element for better understanding of the complex systems. Landscape is considered as an example of ecological systems and interacts with the larger environmental parameters and structures. Thispaper is aimed at the development of a framework within which the interaction of environment and complex system can be formulated and explained in accordance with landscape sustainability.

    Keywords: the complexity theory, landscape, chaos, ecological systems, sustainable landscape. landscape processes
  • Morteza Ashorlo, Abbas Alimohammadi, Parviz Ziaeian, Davoud Ashorlo Page 101

    In this paper, has been tried to discriminate wheat_cultivated fields from those crops that have similar characteristics to this class, spectrally and phonologically, in bahar_hamedan region. So based on cultivation calendar of study region, decided to apply bitemporal or dual_season multispectral spot5 images for this aim. Both images divided to discrete objects(polygpns) using multiresoluion segmentation algorithm. The zonal attributes of segments entered to discriminant analysis as variables. After the stepwise discrimination analysis, all the segments were classified using outputted discrimination functions. ‘’discrimination accuracy’’ and ‘’ classification accuracy’’ were defined as discrete concepts. Also, with assuming the DNs of each band pixels as variables “pixel based” discriminant analysis was applied. Comparison of both methods results indicated that generally, accuracy of pixel_based classification is upper than other method.

    Keywords: classification, wheat, discriminant analysis, remote sensing, bitemporal images