فهرست مطالب

Pathobiology Reaearch - Volume:9 Issue: 2, 2006

Journal of Pathobiology Reaearch
Volume:9 Issue: 2, 2006

  • 86 صفحه، بهای روی جلد: 28,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/05/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • جمال محمدی آینه ده، احمد زواران حسینی * صفحات 1-12
    هدف

    بررسی اثر آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین بر نوتروفیلها ومنوسیتهای بیماران مبتلا به عفونت دستگاه ادراری ناشی از اشرشیا کولی پیش و پس از مصرف آنتی بیوتیک در تولید نیتریک اکساید (NO) و پراکسید هیدروژن (2O2H) از این سلولها در محیط کشت.

    مواد و روش ها

    تعداد 45 بیمار خانم مبتلا به عفونت ادراری ناشی از اشرشیا کولی بین سنین 18 تا 50 سال انتخاب و سلولهای منوسیت و نوتروفیل این بیماران در دو مرحله، یکبار بلافاصله پس از تشخیص عفونت ادراری از طریق تست آنالیز ادراری و پیش از درمان و دیگری پس از درمان با یک دز کامل سیپروفلوکساسین 500 میلیگرمی جدا شدند، سپس با انکوباسیون و تیمار متفاوت 18 ساعته با فعال کننده های اینترفرون گاما (IFN-γ) و LPS برای سلولهای منوسیت و 6 ساعته باPMA برای نوتروفیلها (شرایط ex vivo) و همچنین فعال کننده های مذکور وآنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین (شرایط in vitro) کشت داده شدند و مایع رویی کشت سلولی جدا شد و از آن برای اندازه گیری NO به روش کالریمتری گریس و 2O2H به روش فلورومتری استفاده گردید.

    نتایج

    نتایج in vitro و ex vivo نشان داد که میزان NO و 2O2H سلولهای منوسیت و نوتروفیل بیماران در دو گروه پیش از درمان و پس از آن در مقایسه با نمونه شاهد از افراد داوطلب سالم بیشتر است (0001/0P<) و تولید NO پس از درمان در مقایسه با پیش از درمان نیز افزایش داشته است (0001/0P<) ولی تولید 2O2H در گروه های پیش و پس از درمان، تغییرات معنی داری نداشته است (05/0P>).

    نتیجه گیری

    آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین علاوه بر فعالیت باکتریسیدال خود قادر است روی سیستم ایمنی اثر گذاشته و باعث افزایش تولید نیتریک اکساید شود. بنابراین مصرف آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین در بیماران، موجب افزایش مقدار نیتریک اکساید (NO) شده ولی روی مقادیر پراکسیدهیدروژن (2O2H) تاثیری ندارد. ضمنا نتایج in vitro نشان می دهد که این افزایش فقط در داخل بدن صورت گرفته و در in vitro که مقایسه درون گروهی هریک از گروه هاست، دیده نمی شود.

    کلیدواژگان: نیتریک اکساید، پراکسید هیدروژن، سیپروفلوکساسین، عفونت دستگاه ادراری، نوتروفیل و منوسیت
  • ابراهیم جعفرزاده پور، محمد فیروزآبادی، بیژن هاشمی ملایری، سیدمحمدمسعود شوشتریان، انوشیروان کاظم نژاد، ناصر اسعدی صفحات 13-24
    هدف
    یکی از روش های کارامد در بررسی سیستم بینایی، بهره گیری از آزمون VEP و ارزیابی پتانسیلهای برانگیخته بینایی است. مدولاسیون و القای پارامترهای اپتیکی مانند رنگ، فرکانس فضایی و کنتراست کمتر مورد توجه بوده که این امر عمدتا ناشی از محدودیتهای فناوری و ابزاری است. توسعه نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر امکان تنوع و انعطاف چشمگیر در طراحی و پیاده سازی الگوهای برانگیزاننده پتانسیلهای بینایی را فراهم کرده است.
    مواد و روش ها
    با استفاده از بسته نرم افزاری دلفی5 1 و بهره گیری از اصول سایکوفیزیک بینایی در حوزه رنگ، فرکانس فضایی و کنتراست الگوهایی طراحی و پیاده سازی شد. همچنین برای هماهنگی و همزمانی تغییر الگوها و سیستم ثبات مجموعه نرم افزاری و سخت افزاری، مکملی به نرم افزار اصلی اضافه شد. بدین ترتیب با بهره گیری از یک تخته مدار توسعه و مبدل آنالوگ به دیجیتال2 و مدار تک پایداره3 امکان تغییر الگوها از نظر شاخصهای اپتیکی بر اساس الگوریتم از قبل طراحی شده ای به وسیله راه انداز4 سیستم VEP فعال و راه اندازی شد.
    نتیجه گیری
    با استفاده از پنجره های متعدد با روال منطقی، که برای کاربر حداکثر سهولت را فراهم سازد، این امکان در اختیار کاربر قرار گرفت که بتواند تمامی متغیرهای اپتیکی مهم در برانگیزش پتانسیلهای بینایی شامل رنگ، کنتراست و فرکانس فضایی را به طور مستقل و نیز به طور متعامل با سایر پارامترهای اپتیکی تغییر دهد. به این ترتیب امکان القا و مدولاسیون عوامل اپتیکی میسر خواهد شد. مدولاسیون زمانی، فضایی و کانتراست الگو ها به صورت مستقل و وابسته به سیگنال راه انداز دستگاه VEP فراهم شد. تعامل دینامیک عوامل اپتیکی را در بررسی های VEP افقهای جدیدی را مطرح خواهد کرد.
    کلیدواژگان: پتانسیلهای برانگیخته بینایی، فرکانس فضایی، کنتراست، القای رنگی، مدولاسیون اپتیکی
  • آزاده شادمهر، شیوا موسوی، شهره جلایی، طاهره قوی بنیه جویباری صفحات 25-31
    هدف
    مفصل ران از جمله مفاصلی است که به طوری شایع دچار ضایعات و صدمات شده و در بسیاری از موارد به تستهای اندازه گیری دامنه حرکتی این مفصل نیاز است. اهمیت اصلی تستهای کلینیکی ارزیابی دامنه حرکتی مفاصل از آنجا ناشی می شود که در حقیقت این قبیل تستها وسیله ای سریع، ارزان و در دسترس برای قضاوت درمانگر، درباره سیر بهبودی مفصل و نیز صحت درمانهای انتخابی وی می باشند. طبیعی است زمانی می توان به طور قاطع به این گونه تستها، که به طور رایجی در طی جلسات درمانی متوالی مورد استفاده قرار می گیرند، استناد کرد که اولا از میزان صحت و تکرارپذیری آنها آگاه باشیم و ثانیا از بین روش های موجود اندازه گیری، روش بهینه انتخاب شود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق که از نوع توصیفی تحلیلی است در 60 تن از زنان سالم با میانگین سنی 17/22 و پراکندگی 8/1سال به مقایسه میزان دامنه حرکتی روتیشن داخلی و خارجی مفصل ران در وضعیتهای مختلف آن پرداخته و تکرارپذیری این تستها نیز بررسی می شود. به این ترتیب که نمونه ها در دو وضعیت نشسته با فلکشن 90 درجه ران و خوابیده با اکستنشن1 صفر درجه ران تحت اندازه گیری حرکات روتیشن داخلی و خارجی ران به شکل اکتیو و پاسیو قرار گرفتند.
    نتایج
    ابتدا قابلیت تکرارپذیری2 تستها از نظر تغییر اندازه همبستگی بین دو تکرار به فاصله یک هفته، با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمونهای من– ویتنی3 و ویلکاکسون4 بررسی شد و نشان داد که در تمامی موارد، اندازه گیری گونیامتری دارای قابلیت تکرار پذیری بوده است (90/0r> و 05/0P<).
    سپس شاخصهای مربوط به آمار توصیفی و تحلیلی در تمام حرکات در دو اندام تحتانی راست و چپ با استفاده از آزمونهای T-test زوجی، بررسی و مشخص شد که حرکت غیرفعال چرخش خارجی و داخلی در هر دو پا در دو وضعیت فلکشن و اکستنشن مفصل ران تفاوت معنی داری ندارد، ولی حرکات چرخش فعال خارجی و داخلی فعال پای چپ و راست در دو وضعیت فوق تفاوت معنی دار داشته و میانگین دامنه این حرکات در حالت اکستنشن ران به طور معنی داری بیشتر ازوضعیت فلکشن ران است.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که تفاوت دامنه حرکات چرخش فعال در دو وضعیت فلکشن و اکستنشن مفصل ران می تواند ناشی از تفاوت حرکات آرتروکینماتیک ران و گشتاورهای حاصله و همچنین تغییر آثار نیروی جاذبه در انجام حرکات روتیشن در دو وضعیت مذکور باشد. بنابراین درج ارزیابی های کلینیکی در وضعیت انجام تست ضروری است.
    کلیدواژگان: مفصل ران، دامنه حرکتی، روتیشن، وضعیت مفصل، بیومکانیک
  • حوری عدالت، مجید صادقی زاده*، منصور جمالی زواره ای صفحات 33-38
    هدف

    سرطان کولورکتال یکی از شایعترین سرطانها در جهان است. بدیهی است که درک رفتار تومور و در سطح مولکولی به درمانی اثربخش تر و پیش آگهی دقیق تری در مورد بیماری می انجامد. از بین تمامی ژنهایی که در سرطان کولورکتال دچار تغییر می شوند، k-ras از اهمیت تشخیصی و پیش آگهی قابل توجهی برخوردار است. جهشهای k-ras از جمله وقایع کلیدی در سرطانزایی کولورکتال به حساب می آیند. بررسی های گذشته نشان داده اند که به طور متوسط 40 درصد (20 تا 50 درصد) سرطانهای کولورکتال واجد جهش در انکوژن k-ras هستند. غالب جهشهای k-ras در کدون 12 این ژن و به میزان کمتری در کدون 13 و 61 اتفاق می افتند. متمرکز بودن جهشهای این ژن در نقاطی خاص، امکان تشخیص آنها را با روش های ساده و حساس بر پایه PCR فراهم کرده است و این موضوع در برابر ژنهایی مانند APC یا 53P مزیتی به حساب می آید که در آنها جهشها در طول توالی DNA توزیع شده اند.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه، ما شیوع جهش در کدون 12 ژن k-ras را در بیماران ایرانی مبتلا به سرطان کولورکتال، به منظور مقایسه آن با سایر کشورها مورد بررسی قرار دادیم. بدین منظور، DNA توموری 55 فرد بیمار استخراج شده و جهشهای کدون 12 با استفاده از روش RFLP تشخیص داده شدند.

    نتایج

    نتایج شیوع 65 درصدی جهش نقطه ای را نشان دادند که این میزان در مقایسه با سایر کشورها بالاتر است. این امر ممکن است به علت اختلاف در نوع روش تشخیص جهش و تفاوت در جمعیت مورد بررسی از جمله تفاوتهای ژنتیکی، اختلاف در عوامل محیطی، رژیم غذایی، شیوه زندگی اجتماعی مردم و سایر پارامترهای مختص جمعیت ایرانی باشد. ارتباط بین جهش در کدون 12 و عوامل کلینیکوپاتولوژیکی مختلف نیز تحت مطالعه قرار گرفت. بررسی ها حاکی از وجود رابطه معناداری میان جهش و درجه تمایز ضعیف تومورهاست. این امر تاکیدی بر نقش مهم Ras در پیشبرد تمایز سلولی است

    کلیدواژگان: سرطان کولورکتال، کدون 12، پی، سی، آر، آر، اف، ال، پی، تشخیص جهش
  • مستانه ظهری، مجید صادقی زاده، خسرو خواجه، هادی شیرزاد صفحات 39-48
    هدف
    تحقیقات انجام شده عفونت زایی متفاوتی را در شرایط آزمایشگاه in vitro برای دو سوشVZV بنامهای Dumas و Oka نشان داده است. تاکنون عفونت زایی قابل توجهی برای سوش Dumas در آزمایشگاه مشاهده نشده، در حالی که سوش Oka در همین شرایط عفونت زایی مناسبی داشته است. یکی از دلایل تفاوت، می تواند بیان ضعیف ژنهای همانند سازی سوش Dumas نسبت به سوش Oka به علت تفاوت در توالی پروموتر این ژنها باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تفاوت توالی پروموترها و تاثیر آن در رونویسی و بیان در برخی از ژنهای همانندسازی (ژن 16 و 52) به روش اندازه گیری بیان ژن گزارشگر بررسی شده است. باتوجه به توالی ژنوم (Dumas) VZV 2 جفت آغازگر برای تکثیر پروموتر ژنهای 16 و 52 طراحی گردید. به وسیله این آغازگرها ناحیه تقریبی پروموترهای ژنهای 16و52 در سوشهای Dumas و Oka با روش PCR تکثیر شد و پس از تعیین توالی در ناقل حاوی ژن گزارشگر Lacz وارد شد و مقایسه قدرت بیان پروموتر ها در سلول 7Huh بعد از ساخت این مولکولهای نوترکیب به روش اندازه گیری آنزیم بتا گالاکتوزیداز حاصل بررسی شد.
    نتایج
    مقایسه مولکولهای نوترکیب ژن52 نشان داد قدرت پروموتر سوش Oka حدود 4 بار بیشتر از قدرت پروموتر همین ژن در سوش Dumas می باشد. همین طور با ورود همزمان ناقل حاوی ترانس اکتیواتور (62IE) و مولکولهای نوترکیب به سلولهای 7Huh پروموتر ژن 52 سوش Oka نسبت به پروموتر سوشDumas نسبت به حالت پایه 4 بار بیشتر متاثر گردید. در بیان ژن گزارشگر به وسیله پروموترهای ژن 16، دو سوش تفاوت چندانی مشاهده نشد. تعیین توالی نوکلئوتیدی ناحیه تکثیر شده ژن 52 نشان داد که دو سوش Dumas و Oka در3 نقطه متفاوت می باشند. در حالی که در ناحیه تکثیر شده ژن 16 تفاوتی بین دو سوش مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    بنابراین معلوم گردید پروموتر ژن 52 سوش Oka به دلیل جهش 4 مرتبه فعالتر از این پروموتر در سوش Dumas می باشد که احتمالا در عفونت زایی سوشOka مؤثر است.
    کلیدواژگان: ویروس آبله مرغان و زونا (VZV)، پروموتر، ترانسفکشن، بتا گالاکتوزیداز
  • محمدرضا مهرابی، منوچهر میرشاهی، علی اکبر پورفتح الله صفحات 49-53
    هدف
    سرطان پستان یکی از شایعترین سرطانها در زنان است. این سرطان نیز مانند سایر تومورهای توپر، در سیر تکاملی خود به ترتیب دارای مراحل دیسپلازی، اپیتلیالی، سرطان درجا، رگ زایی، تهاجم و متاستاز است. تشخیص سرطان پستان با روش آسیب شناسی، معمولا محرز می شود در این تحقیق با اندازه گیری یکی از مهمترین و قویترین مهارکننده های رگ زایی (آنژیواستاتین) در ادرار بیماران، روشی غیرتهاجمی برای تشخیص بیماری معرفی شد.
    مواد و روش ها
    نمونه های ادرار اتفاقی 15 بیمار مبتلا به سرطان با روش الیزا مستقیم ساندویچی1 بهینه سازی شده از نظر وجود آنژیواستاتین در مقایسه با 15 شاهد سالم ارزیابی شد.
    نتایج
    نتایج حاصل در آزمون آماری T-TEST با سطح اطمینان 97 درصد (03/0Pvalue<) ارتباط معنی داری را بین وجود آنژیواستاتین در ادرار و سرطان پستان نشان داد که کاملا با نتایج آسیب شناسی بیماران مطابقت داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    اندازه گیری آنژیواستاتین در ادرار افراد مبتلا به سرطان پستان، روشی غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان است.
    کلیدواژگان: آنژیواستاتین، آنژیوژنز (رگ زایی)، الیزا (ELISA)، تومورهای توپر، سرطان پستان
  • فاطمه نادعلی، کیوان شیرنشان، فریبا پورمحمد صفحات 55-63
    هدف
    گروه FAB1 دسته بندی مشخصی را برای سرطانهای خون تعیین کرده است که در بین آنها زیر گروه های (HMCV)2 و (LGL)3 دیده نمی شود. در حالی که موارد متعددی از این نوع سرطانهای خون و بعضا با علایم بالینی خاص و پیش آگهی های متفاوت گزارش می گردد. از طرف دیگر در مورد علت و نحوه پیدایش (HMC)4 و (LGL) در بدخیمی ها و از جمله بدخیمی های خون نظریات متفاوتی وجود دارد. از این رو بر آن شدیم تا این دو نوع سلول و تغییرات مربوط به آنها را در بیماران مبتلا به سرطان خون در مرکز فوق تخصصی خون و سرطان شناسی حضرت سید الشهدا (ع) اصفهان بررسی نماییم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت گذشته نگر بر روی 595 بیمار مبتلا به سرطان خون طی سالهای 1372 تا 1377 انجامشده است. بدین ترتیب که گسترش خون محیطی و مغز استخوان بیماران در هنگام تشخیص، مرحله بهبودی و هنگام عود بیماری از نظر درصد HMC و LGL مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن به صورت توصیفی – تحلیلی استخراج شد.
    نتایج
    علی رغم این که به نظر می رسید که فراوانی سرطان خون در سالهای اخیر افزایش یافته باشد؛ ولی توزیع فراوانی آن در بین سالهای 1372 تا 1377 تقریبا یکسان بوده است و افزایش چشمگیری را نشان نمی دهد و فقط شیوع سرطان خون در مردان نسبت به زنان نزدیک به دو برابر است. براساس نتایج به دست آمده در هنگام تشخیص بیماری و عود در اغلب بیماران، درصد LGL در خون محیطی کاهش داشته، ولی در مرحله بهبودی در بیشتر موارد طبیعی یا افزایش یافته است و تنها در 10 درصد موارد، کاهش نشان می داد. در ضمن، هیچ موردی از سرطان خون LGL شناسایی نگردید.
    درصد HMC در خون محیطی در هنگام تشخیص بیماری در 99 درصد موارد طبیعی و تنها در یک مورد سرطان خون حاد لنفوبلاستیک (2ALL-L) بیش از حد طبیعی و 20 درصد و در مرحله بهبودی و عود بیماری در اکثریت موارد طبیعی است.
    درصد HMC در مغز استخوان بیماران هنگام تشخیص بیماری در بیشتر موارد طبیعی و تنها در 3 درصد موارد، بیش از مقدار طبیعی بوده است. همچنین درصد این سلول در مغز استخوان در فاز بهبودی و عود در بیشتر موارد طبیعی و هنگام عود در 7 درصد موارد عود (دو بیمار) افزایش داشته است.
    نتیجه گیری
    از آنجا که LGL دارای فعالیت ضد توموری است، کاهش آن در هنگام تشخیص بیماری و بروز سرطان خون و فاز عود مهم می باشد و شاید نشانگر ضعف سیستم ایمنی بیمار باشد و تعیین فعالیت آن و نشانگرهای سطح سلول می تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار قرار دهد از طرف دیگر با شناسایی چند مورد سرطان خون از نوع سلول آینه دستی متخصصان مربوطه هنگام تشخیص و هنگام عود بیماری باید به این زیر گروه خاص از سرطان خون توجه بیشتری نموده و مطالعات بیشتری برای یافتن ماهیت سلول و بررسی علایم بالینی و پیش آگهی بیمار صورت دهند.
    کلیدواژگان: سرطان خون، لنفوسیت بزرگ گرانولر، سلول آینه دستی
  • سید امیر یزدان پرست صفحات 65-73
    هدف
    گونه های مالاسزیا گاهی اوقات به عنوان عواملی کشنده همچون عفونت خون در نوزادان نارس (عفونت سیستمیک) تحت درمان با امولسیون چربی گزارش شده اند. هدف این مطالعه پاسخ به این تجمع سریع قارچی در سطح پوست نوزادان است.
    مواد و روش ها
    به این منظور سوسپانسیونی از مالاسزیا سیمپودیالیس(1)، مالاسزیا گلوبوزا(2) و مالاسزیا رستریکتا(3) در مقیاس (میلی لیتر/4 10 میکروارگانیسم) تهیه شد. (9/7، PH100-[v/v] TritonX %05/0 PBS with) این سوسپانسیونها در سطح مناطقی از قبل اندازه گیری شده از جنس چوب و فلز، کتان یا سطح پلاستیکی ریخته و اجازه داده شد تا خشک شوند. سپس با روش مالشی ویلیامسون و کلیگمن1 یا با روش قرار دادن کتان یا پلاستیک در محلول شستشو و به هم زدن محلول درون حلقه به مدت 1 دقیقه، نمونه ها در فواصل منظم و تعیین شده جمع آوری شدند. سپس رقت های مختلف تهیه شد و روی پلیت آگار حاوی شیرکشت داده شد. لیمینگ– نوتمن2 برای تعیین مقدار مالاسزیای منتقل شده بین افراد، مقدار معینی سوسپانسیون گونه های مالاسزیا روی کف دست افراد داوطلب ریخته و اجازه داده شد تا خشک شود. سپس داوطلب اول با داوطلب دوم دست می دهد و مقادیر انتقال مالاسزیا به دست داوطلب دوم با روش ویلیامسون و کلیگمن اندازه گیری شد. حیات مالاسزیا گلوبوزا و مالاسزیا سیمپودیالیس روی سطوح چوبی، کتانی و پلاستیکی شبیه به هم بود و تا 72 ساعت پس از تلقیح روی این سطوح، قابل برداشت بودند؛ در حالی که روی سطوح فلزی فقط تا 48 ساعت حیات داشته و قابل برداشت بودند. برای مالاسزیا رستریکتا الگو کاملا تفاوت داشت و عوامل قارچی حداکثر تا 4 ساعت بعد از تلقیح روی4 سطح مختلف قابل برداشت بود. همچنین انتقال میکروارگانیسم از دستی به دستی دیگر، در اکثر آزمایشات با موفقیت همراه بود و مقیاس آن از 14 تا 2/0 درصد مقدار تلقیحی بود.
    نتیجه گیری
    در نتیجه چنین برداشت می شود که سطوح مواد مطالعه شده تقریبا شبیه موادی است که در محیطهای بیمارستانی وجود دارد و این مواد می توانند با میکروارگانیسم، آلوده شده و عامل بیماری را برای مدتی روی خود حمل و حفظ نموده و سپس به پوست نوزادان منتقل و باعث عفونت در آنان گردند. این نتایج برای پی بردن به نحوه تجمع عوامل قارچی در سطح پوست و نیز بررسی اپیدمیولوژی عفونتهای قارچی نوزادان بسیار حایز اهمیت است.
    کلیدواژگان: مالاسزیا فورفور، مالاسزیا سیمپودیالیس، مالاسزیا گلوبوزا، مالاسزیا رستریکتا، مالاسزیا پکی درماتیس
|
  • Jamal Mohammadi Ayeneh Deh, Ahmad Zavaran Hosseini Pages 1-12

    Antibiotics are widely used as bacteriostatic and bactericidal drugs in bacterial infections. Besides the respective interactions between the antibiotics and bacteria and between the immune system and bacteria, antibiotics also interact directly with the immune system and have various immunomodulatory effects on phagocytosis, chemotaxis, cytokine production and endotoxine release. In this study, monocytes and neutrophils were separated from the blood samples of the patients with urinary tract infection before and after the therapy with 500 mg ciprofloxacin tablets. The cells were cultured in the presence of ciprofloxacin and activators including IFN-γ and LPS or PMA (for in vitro evaluation) or only the activators (for ex vivo evaluation). Supernatants of the cells were collected and then production of NO and H2O2 was measured. The effect of ciprofloxacin on NO and H2O2 production by monocytes and neutrophils in the patients with urinary tract infection caused by E. coli (E.Coli) was evaluated.The results were compared to an age- and sex-matched normal population. Peripheral blood samples from 45 patients with uUTI were collected at the time of diagnosis and at the end of the treatment. The results showed that NO and H2O2 production was significantly increased in the patients comparison to the control group, before and after the treatment (P<0.05). NO level in the post treatment group was also significantly raised compared to the pre-treatment group (P<0.05), but H2O2 level was not significantly altered (P>0.05).The results showed that the results of in vitro study was different from ex vivo. and alteration was not different between pre-treatment and post treatment groups significantly (P>0.05).

  • Ebrahim Jafarzadehpur, Mohammad Firuzabadi, Bijan Hashemi-Malayeri, Seyyed Masud Shushtarian, Anushirvan Kazemnejad, Naser Asadi Pages 13-24
    Background And Objective
    VEP is a powerful method to study visual system via evaluating evoked potentials. Technologic and instrumental restrictions may be the reason of having studies on optical modulation and induction such as color, spatial frequency and contrast. Developments of computer software and hardware may lead to an increase in the flexibility of pattern designs.
    Material And Methods
    Visual psychophysical principles of color, spatial frequency and contrast was used to design patterns. Using the Delphi 5 package. Recording system and pattern reversing were synchronized by a software and some hardware components including an A/D, monostable and an extension Board. A trigger signal from a VEP system was used to change optical properties of patterns according to a definite algorithm.Results and
    Conclusion
    All of the optical parameters such as color, spatial frequency and contrast that have influence on visual evoked potentials can be changed independently or in an interactive manner by means of user friendly multiple windows and logical methods. Therefore, optical modulation and induction are made possible by this system. Temporal, spatial and contrast modulation can be carried out independently or dependently with a trigger signal from a VEP system. Dynamic interaction of optical parameters shows new horizons on VEP studies.
  • Azadeh Shadmehr, Shiva Moosavi, Shohreh Jalaie, Tahereh Ghavibonyeh Pages 25-31
    Aim
    Abnormal joint mobility is an important factor in movement dysfunction and physical disability. A general lack of descriptive details exists for measurements of hip rotation range of motion (ROM). This study was designed to establish the influence of hip position on active and passive range of motion of the hip in external and internal rotation(Ext & Int Rot).
    Material and Methods
    Sixty healthy female college-age (22.17 +/- 1. 8 years) subjects were studied. Hip rotation of the legs of each subject was measured in the prone (hip near 0 degree of extension) and seated (hip near 90 degrees of flexion) positions using a standard goniometer.
    Results
    Data were analyzed using an analysis of paired-t-test and Wilcoxon, Mann-Whitney model. Pearson's r statistics were used to determine the reliability of measurements of hip rotation made in ext vs. flex (P<0.05, r>0.90). A statistically significant difference (p < 0.05) was found between mean hip Ext & Int Rot, active range of motion measured in ext vs. flx. Conversely, mean hip Ext & Int Rot, passive range of motion measured in ext or flx was not statistically different. Our data indicate that measurement position had a significant effect on the amount of active range of motion of the hip in Ext & Int Rot. Discussion &
    Conclusion
    These findings are clinically significant for they stress the importance of documenting measurement position. They also stress the need for representative normal valves to be established for each hip position and gender. Our normal valves ROM values for the Int & Ext Rot of the hip calculated from this population based sample were found to differ from estimate found in textbooks. This may be due to young age and female groups and lifestyle of Iranian population, too.
  • Houri Edalat, Majid Sadeghizadeh, Mansur Jamali Zavarehei Pages 33-38

    Colorectal cancer (CRC) is one of the most common cancers worldwide. Understanding of the tumor behavior, in a much closer look, at the molecular level, results in a more effective treatment and accurate prognosis of the disease. From among various genes altered in colorectal cancer K-ras is assumed to be of diagnostic and prognostic significance. K-ras mutations are believed to be a critical event in colorectal oncogenesis. Previous studies have demonstrated that 40% (20-50%) of CRCs harbor a mutant allele of K-ras oncogene. The mutations are limited to codons 12, 13, and 61 of the gene, with a great incidence at codon 12. The localization of mutations has given mutated K-ras an advantage of sensitive and simple detection over APC or p53 in which mutations are spread in their whole DNA sequence. To determine the incidence of K-ras mutations in CRC in Iran, compared with other countries, DNA was isolated from a random collection of 55 colorectal carcinoma samples, and codon 12 K-ras mutations were detected by RFLP. K-ras mutations in sporadic colorectal cancer in Iran are relatively frequent, with an incidence of 65%. This may be attributed to variation in methodology and to characteristics of the population studied such as differences in genetic background and variability in environmental factors and epidemiologic parameters such as diet, social lifestyle status, and other parameters that could be specific to the Iranian population. Correlation between the presence of codon 12 mutation and various clincopathological parameters was also investigated. A significant correlation was found with poor tumor differentiation of tumor samples. This places much emphasis on the role of promotion of differentiation as the most prominent effect of Ras.

  • Mastaneh Zohri, Majid Sadeghizadeh, Khosro Khajeh, Hadi Shirzad Pages 39-48
    Current investigations indicate different in vitro infection patterns for Oka and Dumas strains. Infection of cells in culture with Dumas strain produces lower number of infectious particles while the Oka strain is highly infectious in vitro. It is postulated that weak expression of the replication genes in Dumas strain may be the reason for the attenuated phenotype.The objective of this study was to analyze the sequences of the promoter region in two of the VZV replication genes, 16 and 52 by studying the level of expression of a reporter gene.For this purpose, primers were designed from VZV published sequences to amplify the promoter regions of both genes using Polymerase Chain Reaction (PCR) technique. The amplicons were cloned in a lacZ reporter vector. Cotransfaction of 52-Oka reporter plasmid with virus major trans-activator (IE62) in Huh7 cells showed that the presence of 52-Oka promoter was up regulated by the IE 62 trans-activator in a dose dependent manner resulting in ß-gal levels approximately 4-fold higher than those observed with 52-Dumas promoter and 10-fold higher than basal levels. In addition cotransfection of 16-Oka reporter plasmid did not show any significant change in activity in comparison with 16-Domus-reporter plasmid. Sequence determination of the promoter region in gene 52 indicated differences in 3 nucleotides in Dumas strain compared to Oka strain while no change was observed in the promoter sequences of gene 16 of the two strains.It is hence postulated a relationship between mutations in the Dumas promoter of replication genes, and the lower infectivity of the Dumas strain.
  • Mohammad-Reza Mehrabi, Manuchehr Mirshahi, Ali-Akbar Pourfathollah Pages 49-53
    Introduction
    Breast cancer is one of the provalent cancers in the world. This cancer as well as other solid tumors, in the course of its development has phases in this order: Epithelial Dysplasia, Carcinoma Insitu, Invassiveness and metastasis.Breast cancer Diagnosis is generally made with pathology methods. In this survey, measuring Angiostatin (which is one of the most important and potent angiogensis inhibitor) in random urine as a noninvassive method was introduced to diagnose the disease.
    Materials And Methods
    In this assay, random urine samples of 15 Breast cancer patient and 15 control urine samples were obtained, and assayed with improved sandwich direct ELISA.
    Results
    Obtained result in statistical T-Test (Pvalue<0.03) showed significant correlation between urine angiostatin and breast cancer, that has coordinace with the result of patients sample pathology.
    Discussion
    Angiostatin dosage in urine of patients of breast cancer is a good marker of non invassive diagnosis.
  • Fatemeh Nadali, Keyvan Shirneshan, Fariba Pourmohammad Pages 55-63
    FAB (French – American- British) group determined a diagnostic classification for leukemias. but in spite of some reports on different clinical findings and prognosis of HMC and LGL there is no place for Hand- Mirror Cell leukemia and LGL leukemia in this classification. On the other hand, there are different ideas about causes of Hand Mirror Cell and about different changes of large granlar lymphocyte in malignancies including leukemias.Therefore, We decided to evaluate HMC & LGL in leukemic patients in Sayed Al- Shohadda Hospital in Isfahan province. This study was performed on 595 cases of leukemia during 1993-1998. We studied stained peripheral blood and bone marrow aspiration smears of the leukemic patients at the time of diagnosis, in remission and relapse phase of disease. Contrary to our anticipation, the results showed no increase in frequency of leukemia during 1993-1998, but leukemia was more frequent among males than females (2/1). LGL percent was lower than normal in the majority of patients in peripheral blood at the time of diagnosis and relapse phase. LGL percent was normal or increased in 90% of the patients in the remission phase and was lower than normal in 10% of them. Also no case of LGL leukemia was recognized. HMC percent in peripheral blood was normal in 99% of the patients at the time of diagnosis but it was more than normal (20%) only in one patient (ALL-L2) and it was normal in peripheral blood in the majority of patients in remission phase. HMC percent in peripheral blood was normal in the majority of patients in relapse phase but more than normal in one patient with ALL-L2 (15%). HMC percent in the bone marrow was normal in 98% of the patients at the time of diagnosis but it was more than normal in seven patients. Also it was also normal in the bone marrow in the majority of patients during remission and at the time of diagnosis and it has increased in three patients during the relapse phase. In conclusion, a low percent of LGL at the time of diagnosis and during the relapse phase shows a probable insufficiency in the immune system and no case of LGL leukemia was recognized. Also, four cases of Hand- Mirror Variant Leukemia with lymphoid origin (mostly ALL-L2) were recognized which should be under more investigation in the future.