فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - سال دهم شماره 2 (پیاپی 38، تابستان 1387)

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سال دهم شماره 2 (پیاپی 38، تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • کیهان قطره سامانی، دکترمحمد نوری، محمد رهبانی نوبر، مرتضی هاشم زاده، عفت فرخی، مسعود دارابی امین صفحه 1
    زمینه و هدف
    ارتباط معکوس بین لیپوپروتئین های با دانسیته بالا (HDL-C) و بیماری عروق کرونر شناخته شده است. کلستریل استر ترانسفر پروتئین (CETP) و هپاتیک لیپاز (HL) پروتئین های کلیدی در متابولیسم HDL-C می باشند و کاهش فعالیت آنها باعث افزایش غلظت HDL-C می گردد. مطالعات نشان داده پلی مورفیسم -629C/A در پروموتر ژن CETP و پلی مورفیسم 514C/T- در پروموتر ژن هپاتیک لیپاز (LIPC) با کاهش فعالیت و غلظت پروتئین های مربوطه همراه می باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط این دو پلی مورفیسم با بیماری عروق کرونر با توجه به سطح HDL-C پلاسما می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 321 بیمار آنژیوگرافی شده و بر اساس نتایج آنژیوگرام در دو گروه تقسیم شدند (135 نفر بدون گرفتگی عروق کرونر به عنوان گروه کنترل و 186 نفر با حداقل یک رگ گرفتگی بالای50% در عروق کرونر). برای هر دو گروه اندازه گیری پروفایل لیپیدی به روش استاندارد انجام گردید و پلی مورفیسم های ذکر شده به روش چند شکلی طول قطعه محدود (PCR-RFLP) تعیین ژنوتیپ شدند.
    یافته ها
    فراوانی ژنوتیپ برای CETP در بیماران 1/59% (110 نفر)، 5/28% (53 نفر) و 4/12% (23 نفر) و در کنترل 2/45% (61 نفر)، 5/41% (56 نفر) و 3/13% (18 نفر) به ترتیب برای AA، CA و CC و فراوانی ژنوتیپ برای LIPC در بیماران 6/61% (114 نفر)، 5/33% (63 نفر) و 9/4% (9 نفر) و در کنترل 9/65% (89 نفر)، 4/27% (37 نفر) و 7/6% (9 نفر) به ترتیب برای CC، CT و TT می باشد. در گروه کنترل غلظت HDL-C در ژنوتیپ AA نسبت به CC و در ژنوتیپ TT نسبت به CC در پلی مورفیسم های مربوطه افزایش داشت (01/0P<)، اما فراوانی آللA در تمام بیماران و T در گروه زنان بر خلاف انتظار بیشتر بود (01/0P<). افزایش نسبی در غلظت HDL-C (mg/dl10) در افرادی که ژنوتیپ CETP-AA/LIPC-TT و CETP-CA/LIPC-TT داشتند نسبت به افرادی که CETP-CC/LIPC-CC داشتند دیده شد (001/0P<)، اما فراوانی بیماری قلبی در افراد با ژنوتیپ فوق تفاوتی نداشت.
    نتیجه گیری
    آلل Aاز -629C/A و T از 514C/T- علیرغم افزایش غلظت HDL-C، در بیماران با گرفتگی عروق کرونر، فراوانی بیشتری نسبت به افراد بدون گرفتگی عروق کرونر دارند. لذا بنظر می رسد کاهش فعالیت CETP و HL که منجر به افزایش HDL-C گردیده، نتوانسته اثر محافظتی بر عروق کرونر داشته باشد.
  • محمدرضا صفوی، امید آقاداودی، عظیم هنرمند صفحه 13
    زمینه و هدف
    افزایش کسر دمی اکسیژن استنشاقی (FiO2)، اثرات همودینامیک منفی در افراد داوطلب و بیدار در چند مطالعه محدود داشته است. در عمل جراحی قلب به دلیل خطر تجویز نیتروس اکسید (N2O) به ویژه آمبولی هوا، از اکسیژن 100% استفاده می شود. این مطالعه با هدف بررسی اثرات قلبی عروقی اکسیژن خالص استنشاقی حین بیهوشی در مقایسه با اکسیژن 50% در جراحی بای پاس عروق کرونر انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه کار آزمایی بالینی دو سویه کور، تعداد 60 بیمار با سن 70-40 سال و کاندید عمل انتخابی بای پاس عروق کرونر با وضعیت فیزیکی کلاس دو و سه ASA) II، (IIIمراجعه کننده به مرکز پزشکی قلب چمران اصفهان به روش در دسترس انتخاب شدند. بیماران به طور تصادفی در دو گروه 30 نفری مورد و شاهد قرار گرفته به صورتی که بلافاصله بعد از القای بیهوشی در گروه مورد از مخلوط اکسیژن و هوا به نسبت 50%-50% و در گروه شاهد از اکسیژن 100% در ادامه بیهوشی استفاده گردید. زمان های حین عمل و پس از ورود به آی سی یو، متغیرهای فشار خون، فشار ورید مرکزی (CVP)، فشار سهمی اکسیژن شریانی (PaO2)، PH شریانی، اندکس قلبی و میزان نیاز به داروی اینوتروپ ارزیابی و ثبت گردید. اطلاعات توسط آزمونهای کای دو، t، آنالیز واریانس، مشاهدات تکرار شده و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    دو گروه از نظر سن، جنس، کسر جهشی قبل عمل، مدت پمپ قلبی ریوی، مدت زمان عمل و شاخص توده بدنی، با یکدیگر شباهت داشتند)05/0(P>. متوسط فشارهای سیستول و دیاستول و همچنین سرعت ضربان قلب و اندکس قلبی در کلیه زمانهای بررسی در دو گروه تفاوت آماری قابل ملاحظه ای با یکدیگر نداشتند)05/0(P>. فراوانی نسبی نیاز به داروی اینوتروپ در گروه شاهد 3/53% (16 بیمار) و در گروه مورد 7/26% (8 بیمار) بود)05/0(P<. همچنین متوسط میزان فشار ورید مرکزی در گروه شاهد بیشتر از گروه مورد بود)05/0(P<.
    نتیجه گیری
    تجویز اکسیژن استنشاقی با کسر دمی 100% در حین بیهوشی عمل جراحی قلب، باعث افزایش میزان نیاز به داروی اینوتروپ و نیز فشار ورید مرکزی می شود. بنابراین استفاده از غلظت های کمتر اکسیژن دمی در حین بیهوشی جراحی قلب و جایگزینی هوا با آن توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اکسیژن، اندکس قلبی، بیهوشی، جراحی قلب
  • رضا مسعودی، عیسی محمدی *، سید مسعود نبوی، فضل الله احمدی صفحه 21
    زمینه و هدف

    بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در حد زیادی کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه خودمراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر ابعاد جسمی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت.

    روش بررسی

    در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 70 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عضو انجمن مولتیپل اسکلروزیس ایران (20 تا 40 ساله) به روش در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد (35 نفر آزمون و 35 نفر شاهد) قرار گرفتند. 8 جلسه برنامه آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی بیماران و مبتنی بر الگوی اورم در طول سه ماه توسط بیماران گروه آزمون بکار گرفته شد. ابعاد جسمی کیفیت زندگی بیماران قبل و سه ماه بعد از اجرای برنامه با استفاده از مقیاس سنجش ابعاد جسمی کیفیت زندگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، t و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    مشخصات دموگرافیک ابعاد جسمی کیفیت زندگی در بیماران گروه آزمون و شاهد قبل از مداخله اختلاف معنی داری نداشت. میانگین کیفیت زندگی در ابعاد جسمی بعد از مداخله در گروه آزمون (8/41±5/66) و در گروه شاهد (79/12±24/43) بود (001/0P<). پس از مداخله در گروه آزمون همه ابعاد جسمی کیفیت زندگی نسبت به قبل از آن افزایش معنی داری داشت (001/0P<) ولی در گروه شاهد این تفاوت معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    طراحی و بکارگیری برنامه خودمراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر ابعاد جسمی کیفیت زندگی بیماران مولتیپل اسکلروزیس می تواند موثر باشد. این مداخله غیر تهاجمی، کم هزینه و مکمل مداخلات طبی می تواند مورد توجه مراکز حمایت کننده بیماران مولتیپل اسکلروزیس قرار گرفته و بکار رود.

    کلیدواژگان: الگوی خودمراقبتی اورم، کیفیت زندگی، ابعاد جسمی، مولتیپل اسکلروزیس
  • سعید رجایی پور، سوسن بهرامی صفحه 30
    زمینه و هدف
    منابع انسانی مهمترین و با ارزش ترین منابع یک سازمان محسوب می شوند. وضوح و شفافیت نقش، می تواند موجب رضایت و احساس دلگرمی و مفید بودن فرد و در نهایت انجام بهتر و دقیق تر کارها شود. این مطالعه به منظور بررسی رابطه شفافیت نقش و تعهد شغلی کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.
    روش بررسی
    برای انجام این مطالعه توصیفی-تحلیلی 144 نفر با استفاده از روش طبقه ای تصادفی از بین کلیه کارکنان دانشکده های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (401 نفر) انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه ی شفافیت نقش و تعهد شغلی جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه ها با روش روایی محتوا و پایایی آنها با روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t تک متغیره، ضریب همبستگی پیرسون و t2 هتلینگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس یافته های پژوهش میانگین نمرات حاصل از پرسشنامه شفافیت نقش (52/0±76/2) و تعهد شغلی (41/0±39/3) بالاتر از حد متوسط بود (01/0P<). میزان شفافیت نقش و تعهد شغلی کارکنان بالاتر از حد متوسط و رابطه بین آن دو نیز معنی دار و مثبت بود (31/0=r). بین شفافیت نقش با کلیه ابعاد چهارگانه تعهد شغلی (وابستگی حرفه ای، وابستگی سازمانی، پایبندی به ارزش های کار و مشارکت شغلی) ارتباط معنی دار و مثبت مشاهده شد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    وضوح و شفافیت نقش، منجر به رضایت و دلگرمی کارکنان و در نهایت تغییر بینش و نگرش فرد نسبت به وظایف و شغل خود را به دنبال خواهد داشت. این امر خود منجر به تعهد شغلی فرد و فعالیت او در جهت تحقق اهداف فردی و سازمان خواهد شد.
    کلیدواژگان: تعهد شغلی، شفافیت نقش، وابستگی حرفه ای، وابستگی سازمانی، مشارکت شغلی
  • عبدالمجید فدایی، الهام جمشیدی، سلیمان خیری صفحه 37
    زمینه و هدف
    شیر نقش عمده ای در تغذیه انسان دارد. لذا کنترل و نظارت بر موازین بهداشتی آن در طول تهیه، حمل و نقل، نگهداری و عرضه بسیار حیاتی است. با توجه به اینکه مصرف شیرخام (غیر پاستوریزه) در استان چهارمحال و بختیاری بالا است این پژوهش با هدف تعیین میزان آلودگی باکتریولوژیکی در شیر خام و پاستوریزه در شهرکرد انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است که در سال 1385 در مراکز جمع آوری و کارخانجات تولید شیر شهرستان شهرکرد انجام شد. تعداد 300 نمونه شیر خام از پنج مرکز جمع آوری شهرکرد در ظروف استریل 200 میلی لیتری و تعداد 120 نمونه شیر پاستوریزه از کارخانجات تولید شیر و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی به روش سهمیه ای در دو فصل تابستان و زمستان جمع آوری گردید. کلیفرم ها به روش محتمل ترین تعداد (MPN) بر روی محیط کشت لاکتوز برات، جهت شمارش کلی باکتری ها (TC) از محیط کشت ویولت رد بایل آگار و جهت جدا سازی اشرشیا کلی از محیط کشت ائوزین متیلن بلو (EMB) و جهت تشخیص افتراقی ازآزمایش ایم ویک (IMVIC) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای، من ویتنی و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 70% (208 مورد) نمونه های شیر خام به اشرشیا کلی آلوده بودند و 5/80% (242 مورد) نمونه ها آلودگی کلیفرمی داشتند. بیشترین میزان آلودگی در منطقه جنوب غربی با 88% و کمترین میزان در منطقه شمال شرقی 3/58% بود (05/0P<). میزان کلیفرم و اشرشیا کلی در شیر خام در تابستان زیادتر از زمستان بود (05/0P<). همچنین میزان کلیفرم ها در شیر پاستوریزه گر چه در حد استاندارد (کمتر از 10 عدد در یک سی سی) بود، با این حال تعداد آنها در فصل تابستان بیشتر از زمستان بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به میزان آلودگی شیر خام به اشرشیا کلی و کلیفرم ها بخصوص در فصول گرم سال در منطقه جنوب غربی شهرکرد رعایت اصول و موازین بهداشتی همچنین نظارت در مرحله تهیه، حمل و نقل، نگهداری و عرضه بخصوص در ماه های گرم سال و منطقه جنوب غربی ضروری است.
    کلیدواژگان: باکتری، پاستوریزه، شیر
  • نادیا اسپهبدی، علیرضا شریعتی، علی عباسی، رابعه فیضی صفحه 45
    زمینه و هدف
    ملاسما به هیپرپیگمانتاسیون اکتسابی صورت اطلاق می شود که به طور عمده در خانم های 55-30 سال دیده می شود که در صورت عدم درمان به موقع، می تواند سبب بروز مشکلات زیبایی در آنان شود. هدف از این مطالعه، تاثیر مقایسه ای کرم کوژیک اسید و هیدروکینون در درمان ملاسما بود.
    روش بررسی
    این پژوهش به صورت یک کار آزمایی بالینی بر روی 100 نفراز زنان مبتلا به عارضه ملاسمای اپیدرمی، مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان 22 بهمن مشهد انجام شد. تمام واحدهای مورد پژوهش، حداقل دارای دو ضایعه ملاسمایی به صورت قرینه بوده که شدت و وسعت ضایعات دو طرف نیز نسبتا یکسان بود. برای هر بیمار در طول مطالعه، کرم کوژیک اسید 4% موضعی جهت ضایعه ملاسمایی یک طرف صورت و کرم هیدروکینون 2% برای ضایعه ملاسمایی سمت دیگر صورت، به طور همزمان تجویز شد. در طول 3 ماه مصرف دارو، میزان بهبودی توسط محققین مورد بررسی قرار گرفت و داده ها با استفاده از آزمون آماری غیر پارامتری ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    یک ماه پس از مطالعه، 7% به کرم کوژیک اسید و10% به داروی هیدروکینون و دو ماه پس از درمان 24% به کرم کوژیک اسید و 22% به هیدروکینون پاسخ خوب دادند (05/0P<). اما سه ماه پس از شروع درمان، 58% بیماران با استفاده از کرم کوژیک اسید و 35% با کرم هیدروکینون بهبود یافتند (001/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به طول مدت درمان، کرم کوژیک اسید 4% روش درمانی مناسبی برای ضایعه ملاسما می باشد، لذا می تواند در پروتکل های درمانی این اختلال رنگدانه ای مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کوژیک اسید، هیدروکینون، هیپرپیگمانتاسیون، ملاسما
  • علی حسن پور دهکردی، معصومه دل آرام، فرانک صفدری، شهریار صالحی تالی، سید علی محمد هاشمی نیا، کرمعلی کثیری، رضا مسعودی، ندا پروین، مهدی مولوی صفحه 52
    زمینه و هدف
    تالاسمی از مهمترین بیماری های ژنتیک است که مشکلات زیادی برای بیماران مبتلا ایجاد کرده است. با آموزش والدین می توان از بروز مشکلات جبران ناپذیر و عوارض خطرناک این بیماری پیشگیری و یا آنها را به حداقل رساند. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر روش سخنرانی و خود آموزی بر میزان آگاهی والدین کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور بر نحوه مراقبت از کودکان خود انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای والدین 90 نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور که به منظور گرفتن خدمات پزشکی به بیمارستان هاجر شهرکرد مراجعه نموده بودند بصورت نمونه گیری آسان انتخاب و بصورت تصادفی به سه گروه آموزش سخنرانی، خود آموزی و شاهد تقسیم شدند. در گروه آموزش سخنرانی چهار جلسه کلاس به مدت 30 دقیقه و در فاصله 3 هفته برای والدین برگزار شد. در گروه آموزش خود آموزی جزوه ای که حاوی همان مطالب در روش سخنرانی بود به زبان ساده در اختیار والدین قرارداده شد و در گروه شاهد هیچگونه مداخله ای انجام نشد. آگاهی والدین نسبت به بیماری در هر سه گروه، قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t زوجی وضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز واریانس یکراهه استفاده شد.
    یافته ها
    بین سه گروه از نظر میانگین سنی، جنس، مدرک تحصیلی، شغل، تعداد فرزندان مبتلا، سن کودک مبتلا و میزان آگاهی قبل از آموزش اختلاف معنی دار وجود نداشت. یافته ها نشان داد که میانگین میزان آگاهی به ترتیب قبل و پس از آموزش در گروه سخنرانی 73/4±53/10 و 14/4±5/16 (05/0P<) و در گروه خود آموزی 06/3±7/10 و 7/2±6/14 (05/0P<) بود. اختلاف معنی داری بین آموزش از طریق سخنرانی و خود آموزی وجود نداشت. پس از آموزش میزان آگاهی در گروه های سخنرانی و خود آموزی به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، روش سخنرانی و یا خود آموزی اثرات مثبت و یکسانی در افزایش میزان آگاهی والدین نسبت به بیماری تالاسمی دارد. لذا توزیع جزوات آموزشی به ویژه در مناطق با شیوع بالای تالاسمی برای والدین توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، آموزش، تالاسمی، سخنرانی، خود آموزی، والدین
  • حامد مومنی مقدم، حسین انصاری، عباسعلی یکتا، مژگان سرگلزایی صفحه 59
    زمینه و هدف
    جهت ایجاد دید عمق مناسب تصاویر روی شبکیه دو چشم باید وضوح، شکل و اندازه مشابهی داشته باشد. یکی از عوامل مؤثر بر دید عمق انایزومتروپی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر انایزومتروپی ایجاد شده بر دید عمق و عملکرد دو چشمی بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه شبه تجربی بر روی 135 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، انجام شد. ابتدا عیوب انکساری افراد مورد مطالعه با روش رتینوسکوپی اصلاح و دید عمق فرد با تست TNO اندازه گیری شد. سپس عدسی های کروی محدب و مقعر با قدرت های 1، 2 و 3 دیوپتر در تریل فریم مقابل یک چشم فرد قرار داده شد. پس از ایجاد انایزومتروپی مایوپی و هایپروپی، دید عمق افراد مجددا با TNO اندازه گیری شد. با گذاشتن عدسی های استوانه ای محدب در محورهای 90 و 180 انایزومتروپی آستیگمات مخالف و موافق قاعده ایجاد شد و سپس دید عمق اندازه گیری شد. پس از جمع آوری اطلاعات داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس درون موردی دو فاکتوری و آنالیز واریانس اندازه های تکراری تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که نوع و مقادیر مختلف انایزومتروپی به طور معنی داری بر مقدار دید عمق موثر هستند (001/0>P). در این مطالعه میانگین استریوپسیس قبل از مداخله 65/12±42/36 ثانیه بر آرک و بیشترین اثر مربوط به انایزومتروپی هایپروپی با مقدار 3 دیوپتر با میانگین 1/125±42/339 ثانیه بر آرک و کمترین میزان تاثیر مربوط به انایزومتروپی آستیگمات موافق قاعده با مقدار 1 دیوپتر با میانگین 6/12±57/36 ثانیه برآرک بود. میانگین استریوپسیس قبل و بعد از ایجاد انواع انایزومتروپی با مقادیر مختلف، اختلاف معنی داری نشان داد (001/0>P).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که با افزایش میزان انایزومتروپی دید عمق نیز کاهش می یابد. بنابراین مقادیر کم و حدود یک دیوپتر انایزومتروپی می تواند تا حدی باعث کاهش دید عمق و عملکرد دید دوچشمی شود و اصلاح انایزومتروپی با توجه به تاثیر آن بر دید عمق ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: استریوپسیس، انایزومتروپی، دید دو چشمی
  • اعظم علوی، محبوبه نم نباتی، زهرا عبدیزدان، ندا پروین، نسرین اکبری، وحید سمیع پور، فاطمه دریس صفحه 66
    زمینه و هدف
    درد یک مشکل شایع بهداشتی و مهم در زندگی دوران کودکی است و یکی از شایع ترین علایمی است که کودکان در بیمارستان تجربه می کنند. تسکین درد همیشه یک بخش اساسی از نقش مراقبتی پرستاران است اما هنوز پرستاران در مدیریت درمان درد احساس ضعف می کنند. هدف از این مطالعه بررسی نحوه اداره درد کودکان در بیمارستان های آموزشی شهرکرد توسط پرستاران می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی– تحلیلی 100 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی درمانی شهرکرد به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های خود ساخته شامل چهار قسمت مشخصات دموگرافیک، سؤالات آگاهی (20 سؤال) سؤالات نگرش (20 سؤال) با مقیاس لیکرت 6 تایی و چک لیست عملکرد بود. اطلاعات با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمره سطح آگاهی، نگرش و سطح عملکرد پرسنل از اداره درد کودکان به ترتیب 9/1±09/13، 2/7±1/76 و 99/2±42/8 بوده و 1/73% پرستاران در مورد اداره درد کودکان آگاهی متوسط، 1/69% دارای نگرش خنثی و 3/71% آنها سطح عملکرد متوسطی در مورد اداره درد کودکان داشتند. بین سطح عملکرد پرستاران و میزان آگاهی و نگرش آنها در مورد اداره درد کودکان ارتباط معنی داری وجود نداشت. بین میزان آموزش و نحوه نگرش پرستاران ارتباط معنی دار وجود داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد پرستاران در مورد اداره درد کودکان از آگاهی، نگرش و عملکرد متوسط برخوردارند و در مورد استفاده از مخدرها در درمان درد، خطر اعتیاد، درمان غیر دارویی، خطر دپرسیون تنفسی و روش های ارزیابی درد نیاز به آگاهی بیشتر دارند.
    کلیدواژگان: اداره درد، کودکان، پرستاران
  • امیر قلی جعفری، فریده محمد پور، اصغر عالم تبریز، رضا خدیوی صفحه 72
    زمینه و هدف
    کارکنان، گرانبهاترین سرمایه یک سازمان هستند. تحول و پویایی هر سازمان، به میزان توانمندی نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی راهکارهای مؤثر در توانمندسازی کارشناسان حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی، در سال 1384، کلیه کارشناسان شاغل در ستادهای مرکز بهداشت استان و شبکه های بهداشت و درمان شهرستانهای تابعه استان (حدود 210 نفر) تحت مطالعه قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود. پرسش نامه پیمایش نیاز سنجی بر مبنای مقیاس لیکرت تهیه شد که شامل 60 سؤال بود. پس از جمع آوری اطلاعات و تایید مناسب بودن تحلیل عاملی توسط آزمون های بارتلت و کفایت نمونه (KMO)، تحلیل عاملی انجام و از میان 60 متغیر پنج عامل انتخاب گردید. به منظور تفسیر عوامل از روش چرخاندن واریماکس استفاده گردید.
    یافته ها
    راهکارهای پنج گانه توانمندسازی به ترتیب آزادی عمل (راهکار اول) 25/42%، مدیریت مؤثر منابع انسانی (راهکار دوم) 99/5%، عامل انگیزش (راهکار سوم) 07/5%، خود مدیریتی (راهکار چهارم) 71/3% و ارتقاء یادگیری سازمانی (راهکار پنجم) 84/2% از کل واریانس را به خود اختصاص دادند. نتایج بررسی و آزمون سؤال فرعی نشان داد که بین نظرات کارشناسان در مورد راهکار پنجم توانمندسازی ارتقاء یادگیری سازمانی و محل کار (01/0P<) و با سن (18/0=r، 05/0P<)، و همچنین بین راهکار دوم مدیریت مؤثر منابع انسانی و سن (19/0=r، 01/0P<) ارتباط معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    آزادی عمل، مدیریت موثر منابع انسانی، ارتقا انگیزش، خود مدیریتی و ارتقا یادگیری سازمانی راهکارهای مؤثر در توانمند سازی کارشناسان حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه هستند که از نظر کارکنان مسن تر و با تجربه تر، ارتقا یادگیری سازمانی در بالندگی سازمانی، از بقیه موارد تاثیر بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: توانمند سازی، راهکارهای مؤثر، کارشناسان بهداشتی
  • میترا ریحانی، شمیلا مشرف، روشنک حسن زهرایی صفحه 81
    زمینه و هدف
    استفاده از روش هایی که بتواند الگوی انقباضات رحمی را نظم بخشیده و به تسریع لیبر کمک کند، همیشه مدنظر بوده است. یکی از این روش ها استفاده از پوزیشن های مختلف در طی لیبر می باشد. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت قرار گرفتن مادر در مرحله فعال زایمان بر طول مدت فاز فعال، آپگار نوزاد و نوع زایمان بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی 200 نفر از زنان باردار که برای انجام زایمان طبیعی به زایشگاه بیمارستان امام خمینی فلاورجان مراجعه و بستری شده بودند به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه: وضعیت خوابیده به پهلو، نشسته، در حرکت و آزاد (هر گروه 50 نفر) تقسیم بندی شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به زایمان و نوزاد جمع آوری و به کمک آزمون های آماری کای دو و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین طول مدت مرحله فعال زایمان در گروه خوابیده به پهلو، نشسته، در حرکت و گروه آزاد به ترتیب 52/0±57/3، 31/0±23/2، 25/0±46/2 و 16/0±25/2 ساعت بود. در گروه خوابیده به پهلو طول مدت مرحله فعال زایمان بیشتر از سه گروه دیگر بود (01/0P<). همچنین میانگین طول مدت مرحله دوم زایمان در گروه خوابیده به پهلو و نشسته بیشتر از گروه در حرکت و آزاد بود (01/0P<). آپگار دقیقه اول نوزادان در چهار گروه تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. اما آپگار 10-8 در دقیقه پنجم در گروه خوابیده به پهلو به طور معنی داری کمتر از سه گروه دیگر بود (001/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش، پوزیشن های عمودی در لیبر می تواند از طریق تسهیل پیشرفت انقباض های رحمی و کاهش طول مدت فاز فعال زایمان، آسایش و راحتی بیشتری برای مادر فراهم کند و نیاز مادر به مسکن های مخدر در لیبر را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: لیبر، فاز فعال، وضعیت قرار گرفتن مادر
  • علی صالحی، سید عزت الله معمارزاده، محمدرضا اخلاقی، اکرم ریسمانچیان، امیرقلی جعفری صفحه 88
    زمینه و هدف
    نزدیک بینی از شایع ترین نوع عیوب انکساری چشم است. با توجه به اینکه تغذیه از جمله عوامل متعددی است که در ایجاد میوپی دخیل میباشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر روزه داری بر مقدار میوپی در طی ماه مبارک رمضان انجام شد.
    روش بررسی
    مطالعه به صورت توصیفی – تحلیلی بر روی 122 چشم از 61 نفر انجام شد. جامعه مورد بررسی افراد میوپ مذکر با درجه نزدیک بینی 50/0- تا 00/8- دیوپتر در سنین 50-22 سال بودند. قبل از ماه مبارک رمضان کلیه افراد تحت معاینه کامل چشمی قرار گرفتند و عیب انکساری آنها با روش Cycloplegic refraction اندازه گیری شد. پس از پایان ماه مبارک رمضان در افرادی که توفیق روزه داری به مدت حداقل 29 روز را داشتند مجددا معاینات چشمی شامل حدت بینایی و عیب انکساری و معاینه با Slit lamp و فوندوسکپی انجام شد و نتایج قبل و بعد از روزه داری با استفاده از آزمون t زوج مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 24/11±20/31 (دامنه 50-22) سال بود. حدت بینایی تمام بیماران 20/20 بود. میانگین عیب انکساری افراد قبل و پس از روزه داری به ترتیب 80/2±21/3- و 00/3±16/3- دیوپتر به دست آمد (05/0P>).
    نتیجه گیری
    روزه داری در افراد مذکر بالای 22 سال موجب تغییر مقدار میوپی نمی شود.
    کلیدواژگان: روزه داری، میوپی، ماه رمضان
  • منصور مقیمی، محمد زارع، محمد دهستانی، حمیدرضا سلطانی، زهرا بهنام فر صفحه 93
    مقدمه
    تیلگات کیست (Tailgut cyst=TGC) یک ضایعه کیستیک غیر شایع با منشا بقایای رودهPostnatal است که در فضای خلف رکتوم ایجاد می گردد.
    گزارش مورد: آقای 90 ساله اهل میناب با شکایت زخم در ناحیه ساکروم در مرکز آموزشی درمانی شهید صدوقی یزد پذیرش شد. بیمار در گرفتن شرح حال همکاری لازم را نداشت. بعد از انجام آزمایشات معمول، بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت و ناحیه مربوطه از نظر ترشحات تخلیه و ترمیم شد و طی عمل جراحی به توده ای در ناحیه ساکروم برخورد گردید، بعد از برش کامل و خارج کردن آن در بررسی آسیب شناسیTGC تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    با اینکه بروز بدخیمی در تیلگات کیست نادر است ولی باید در تشخیص افتراقی، تمام تومورهای خلف رکتوم به ویژه در زنان میانسال مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تیلگات کیست، خلف رکتوم، زخم ساکروم
|
  • Kyehan Gatreh Samani, Mohammad Noori, Mohammad Rahbaninobar, Morteza Hashemzadeh, Efat Farrokhi, Masoud Darabiamin Page 1
    Background And Aim
    High density lipoprotein cholesterol (HDL-C) is a known inverse predictor of coronary heart disease (CHD). Cholesteryl ester transfer protein (CETP) and hepatic lipase (HL) are key proteins in HDL-C metabolism so that decreased CETP or HL activity is associated with high HDL-C. -629C/A polymorphism in promoter of CETP gene and-514C/T in promoter of HL gene were previously reported to reduce related protein level in plasma. In this study association of these polymorphisms with CHD related to HDL-C level were investigated.
    Methods
    In this analytical-descriptive study 321 subjects underwent coronary angiography and divided in two groups base on angiogram (non CAD = 135 and CAD = 186). Serum lipids profile was measured by standard procedure and genotype was detected using PCR-RFLP method.
    Results
    Overall the CETP genotype frequencies were in CAD patients: 58.8% (n=110), 28.9% (n=54) and 12.3% (n=23) and in non CAD patients: 45.2% (n=61), 41.5% (n=56) and 13.3% (n=18) for AA, CA and CC respectively. HL genotype frequencies were in CAD patients: 61.6% (n=114), 33.5% (n=62) and 4.9% (n=9) and in non CAD patients: 65.9% (n=89), 27.4% (n=37) and 6.7% (n=9) for CC, CT and TT respectively. In control group HDL-C concentration was higher for AA than CC genotype in -629C/A, and also for TT than CC genotype in -514C/T. Allele A in all subjects and T allele in woman were higher in CAD than non CAD group. A high increase in HDL-C level (10. mg/dl) was observed in individuals with CETP-AA/LIPC-TT and CETP-CA/LIPC-TT relative to CETP-CC/LIPC-CC across all subjects (P< 0.001) but there was no difference in CAD prevalence.
    Conclusion
    Allele A from -629C/A, and T from -514C/T even with the increasing of HDL-C concentration had higher frequency in CAD than non CAD group. Therefore, it seems that HDL-C didn’t protect coronary artery when CETP or HL activity was reduced by these polymorphisms.
  • Mohammad Reza Safavi, Omid Aghadavoodi, Azim Honarmand Page 13
    Background And Aim
    Increased inspired oxygen fraction (FiO2) has significant negative hemodynamic effects in conscious volunteers. The aspiratory gas during open heart surgery with on-pump technique usually consists of 100% oxygen without any N2O because of the risks of bubble embolism during these procedures. We sought to establish the effected of inspired pure oxygen in comparison to 50% oxygen in patients. During anesthesia in cardiac coronary bypass surgery.
    Method
    In a clinical trial study, sixty adult patients (40-70 y/o) with ASA II or III undergoing elective on-pump coronary artery bypass were elected. They received either a mixture of 50% O2 with 50% air (case group=30) or 100% of oxygen (control group=30) throughout the anesthesia. Cardiac index (CI) was measured by non invasive cardiac output (NICO) technique using end tidal PCO2. Measurements of systolic, diastolic and mean blood pressure as well as heart rate (HR) and central venous pressure (CVP), PaO2, arterial PH and CI were obtained at pre-bypass, post bypass, end of surgery and 2 hours after ICU admission. Intra operative requirements for isotropic drugs were also evaluated. Data were analyzed by SPSS software using X2, t, ANOVA and ManWithny tests, P<0.05 was considered as significant.
    Results
    No differences were found between the two groups with regard to age, sex pump time, operation time and body mass index and preoperative ejection fraction (EF). The mean values of systolic, diastolic and mean blood pressure as well as HR and CI were similar in the case and control groups (P>0.05) at all times of measurement. The control group required more isotropic drug support than the case group (16 vs. 8 patients respectively; P<0.05). Likewise, the mean CVP was higher in the control group compared with the case group (P<0.05).
    Conclusion
    Hyperoxia increases CVP and isotropic requirements during cardiac surgery in anaesthetized patients. Therefore, exposing patients during and after coronary artery surgery to hyperoxia induces significant hemodynamic change as which require more extensive studies with invasive CI measurements and larger groups.
  • Reza Masoodi, Eisa Mohammadi, Smasud Nabavi, Fazlolah Ahmadi Page 21
    Background And Aim

    Multiple sclerosis is a chronic, progressive and degenerative myelin sheath of the central nervous system. Which significantly affects quality of life? The aim of this study was to assess the effect of Orem based self-care program on physical quality of life in multiple sclerosis.

    Methods

    In this clinical trial a total of 70 patients with multiple sclerosis with age range 20-40 years, (members of multiple sclerosis association) were randomly divided into two groups of experimental and control (35 patients in each group). The experimental group was treated with self-care program based on Orem self-care frame work compared to the control group. Data were analyzed using x2, t, and paired t tests.

    Results

    There was no significant difference in the cases of quality of life and demographic characteristics of patients in the control and test groups, before intervention. The mean score of life quality, after intervention, in the test group (66.5±41.8) was more than that (43.24±12.79) in the control group (P<0.001). In the test group and after the intervention, life quality was significantly increased (P<0.001), but no significant difference was seen in the control groups.

    Conclusion

    Drawing and utilizing self care program base on the Orem frame work on physical quality of life in the multiple sclerosis patients would be beneficial. This is a non-invasive intervention and is safe, inexpensive and is complementary to medical intervention that can be used in the multiple sclerosis centers.

  • Saied Rajaiipour, Soosan Bahrami Page 30
    Background And Aim
    Human resources are important resources in an organization. The clarity of personnel’s role may cause their satisfaction and result in higher productivity. This study was conducted to determine the relationship between role clarity and occupational commitment of personnel of the colleges in Isfahan University of Medical Sciences.
    Methods
    In this descriptive-analytical research, a total of 144 persons were selected from the 401 university employees using classified random sampling. Data gathering instruments included two questionnaires of role clarity and job commitment. Data were analyzed using one variable t test, Pearson correlation coefficient, and Hotelling t2.
    Results
    Based on our results, the mean of role clarity (2.76±0.52) and occupational commitment (3.39±0.41) was more than average (P<0.01). A significant and positive relationship was observed between the two variables (r=0.31). Also significant relationship was observed between the role clarity and job commitment subscales (professional commitment, organizational commitment, attachment to work values, participation) (P<0.05).
    Conclusion
    Role clarity results in personnel’s satisfaction. It changes their vision and attitudes in relation to their duties and responsibilities. This causes higher job commitment and more attempts to realize organizational goals.
  • Abdolmajid Fadaei, Elham Jamshidi, Solyeman Kheiri Page 37
    Background And Aim
    Milk is very important for the human nutrition. Control and monitoring of its preparation, transport, storage and presentation, based on healthy principals is essential. Therefore, this study was aimed to compare bacterial contamination of raw and pasteurized milk used in Shahrekord, Iran in 2006.
    Methods
    This descriptive-analytical study is a descriptive analytical which has been done in 2006 in milk production factories in Shahrekord Township. In this order, 300 samples of raw milk using sterile containers of 200 cc volume, from five points and also randomly 120 samples of pasteurized milk from milk production factories have been gathered, on winter and summer seasons. Coli forms measured using MPN method in lactose broths medium and total count method used for the total bacteria in violate red bile Agar medium. E. coli determined in eosin methylene blue medium and IMVIC tests were used for coli form differentiation. Data were analyzed using descriptive statistics and Chi-square, Mann-Whitney, and Kruskal-Wallis tests.
    Results
    The results showed that 208 of 300 (70%) and 242 of 300 (80.5%) of the raw milk samples were contaminated with E. coli and coli forms, respectively. The most (88%) and the least (%58.3) rate of contamination were in the samples from southwest and northeast area, respectively (P<0.05). The rate of contamination of raw milk prepared during summer with E. coli and coli forms were more than those prepared in winter (P<0.05).
    Conclusion
    Regarding the contamination of raw milk with E. coli and the other coli forms, particularly in summer, following of healthy principles and supervision in preparation, transport, storage, and selling of milk especially during the hot seasons are necessary.
  • Nadiea Espahbodi, Alireza Shariati, Ali Abbasi, Rabeh Fizi Page 45
    Background And Aim
    Melasma is an acquired hyper pigmentation on the face which generally happens in women between the ages of 30 to 35. If there is no timely treatment, it can cause a lot of cosmetic problems. The aim of this study was to compare the effect of kojic acid cream and hydroquinone 2% in treatment of melasma.
    Methods
    This clinical trial was done on 100 women who had epidermis melasma and were referred to the dermatology department of the 22 Bahman Hospital in mashhad, Iran. Each patient had at least two melasma scars with similar severity and size on both sides of the face. For each of the patient, kojic acid cream on one side of the face and hydroquinone 2% cream on the other side of the face was prescribed. The researchers assessed the rate of improvement during a three month period. Data were analyzed using Wilcoxon test.
    Results
    One month after the start of treatment there was a positive response of both applications, 7% from Koji acid treatment and 10% from hydroquinone treatment. Two months after the treatment there was a positive response of 24% from kojic acid and 22% from hydroquinone. In both treatments, there was no statistical significance but there was a statistical significance after 3 months of treatment which was 58% in kojic acid and 30% in hydroquinone, group.
    Conclusion
    Based on the length of the treatment during the trial, kojic acid was found to be more suitable in the treatment of melasma. Therefore, it should be considered in the protocol of treatment for this pigmentation disorder.
  • Ali Hassanpour, Masomeh Delaram, Faranak Safdari, Shariar Salehi Tali, Sali Hasheminia, Karamali Kasiri, Reza Masoudi, Nada Parvin, Mahdi Molavi Page 52
    Background And Aim
    Thalassemia is one of the most important genetic diseases in Iran. Warning of their parents about their children’s disease prevents the related problems and reduces its complications. This study was aimed at comparing the influence of lecture and booklet methods on enhancement of awareness and attentions of parents of children with Thalassemia major.
    Methods
    In this interventional study, a total of 90 parents of children with Thalassemia who referred to Hajar hospital for medical treatments, were selected using simple sampling and were randomly divided in three groups of 30 parents. The parents in lecture group attended for seasons of lecture for 30 min. each with 3 weeks interval. A booklet with the same contents as the lecture group was given to the booklet group without any intervention. A questionnaire was designed to gather some information about the disease from parents of all three groups. To determine the statistical relationships, student t-test, Spearman’s correlation and of ANOVA tests were used.
    Results
    No significant differences were found among the three groups tested in terms of the mean age, gender, level of education, job, number of affected children, and age of the children. The results showed that the mean of knowledge before and after the education in the lecture group was 10.53±4.37 and 16.5±4.73 (P<0.05) and in the booklet group was 10.7±3.06 and 14.6±2.7 (P<0.05), respectively. There was no significant difference between lecture and booklet groups based education. After the education, the knowledge in the two groups was significantly more than that in control group (P<0.05).
    Conclusion
    The results showed that lecture and booklet methods have positive effects on increasing of the parent’s knowledge about the disease. Thus, providing of the booklet for the parents, particularly in the region with high prevalence of the disease, is recommended
  • Hamed Momeni Moghadam, Hosin Ansarei, Abbasali Yekta, Mozhgan Sargolzaei Page 59
    Background And Aim
    For good stereopsis, the two retinal images should have similar clarity, shape, and size. Anisometropia is one of the factors which has affect on stereopsis. The purpose of this study was investigation of induced anisometropia effect on binocular function and stereopsis.
    Methods
    In this semi experimental study, a total of 135 students from Zahedan University of Medical Sciences who had inclusion criteria were selected randomly. At the beginning of the work, the refractive errors of the subjects were determined and corrected with retinoscop and their stereopsis measured using T.N.O test. Subsequently, this hyperopic and myopic anisometropia induced by use of negative and positive spherical lenses (power 1, 2, 3 diopter) in trial frame in front of one eye and in each state stereopsis measured again. In agreement and against the rule astigmatic anisometropia induced by positive cylindrical lenses in 180 and 90 degree axes and stereopsis measured again. Data were analyzed by SPPS.14 software using within subjects factorial and repeated measurement ANOVA test.
    Results
    This study showed that both type and amount of anisometropia had significant effect on stereopsis (P<0.001). The mean of stereopsis before intervention was (36.42±12.65). The most and least reduction of stereopsis were related to 3D hyperopic anisometropia (339.42±125.1) and 1D with the rule astigmatic anisometropia (36.57±12.6), respectively. The mean of stereopsis before and after different type and amount of induced anisometropia were significantly different (P<0.001).
    Conclusion
    The result of this study showed that with increasing of anisometropia, stereoacuity decreases. Therefore, low degree of anisometropia, even 1D, can decrease both stereopsis and binocular function and thus, the amendment of stereopsis is necessary.
  • Alavi, Namnabati, Abdeyzadeh, Parvin, Akbari, Samipoor, Deris Page 66
    Background And Aim
    Pain is a health problem and major part of the life in childhood, pain associated with different illnesses is one of the most common symptoms that children experience in the hospitals. Relieving pain is always an essential part of nurses caring role, but yet they feel weakness in pain management. The purpose of this study was to determine pediatric pain management by nurses, in the education hospitals of Shahrekord, Iran.
    Methods
    This research was a descriptive and analytic study which conducted on 100 nurses. The data gathering tool was a questionnaire with for subscales: demographic data, knowledge (20 items), attitude (20 items), and practice. Data were analyzed by the independent T-test, one way ANOVA test, and Pearson correlation.
    Results
    The finding showed that the mean knowledge, attitude and practice of pediatric pain management by nurses were 13.09±1.9, 76.1±7.2, 8.42±2.9 and majority of nurses demonstrated knowledge (73.1%), attitude (69.1%) and practice (71.3%) moderated. There was not a significant difference between practice with knowledge and attitude of nurses about management of pain in children.
    Conclusion
    This study demonstrated that the knowledge, attitude and function of the nurses about the pediatric pain management were intermediate. It showed that they need to become more aware of pharmacologic pain management with opioids, risks of addiction, non pharmacologic pain management, and respiratory depression and assessment tools of pain.
  • Amirgholi Jafari, Farideh Mohammadpur, Asghar Alam Tabriz, Reza Khadivi Page 72
    Background And Aim
    The most valuable resource in every organization is its employees. Organization mobility depends on its staff empowerment. The aim of this study was to recognize and determine the priority of empowerment strategies in experts staff in health deputy in Shahrekord University of Medical Sciences in 2005.
    Methods
    In a descriptive and analytical study, in 2005, all experts staff in provincial health center and health networks in 6 districts (approximately 210 persons) were introduced in this study. Need assessment questionnaires with 60 questions adjusted by Likrett indices were designed by surveyor. Data was collected and its suitability of factor analysis was confirmed by Bartlet test and Kaiser, Mayer, Olkin (KMO) test of sampling adequacy. Finally, 60 variables included 5 factors were selected and factor analysis was done by Varimax Yolling method.
    Results
    According to variables, factors and condition of each factor, 5 strategies were determined: 1-Liberty in job activities (42.25%), 2-Effective management of man power resources (5.99%), 3-Motivation (5.07%), 4-Self management (3.71%), 5-Development of organizational learning (2.84%). There was a statistical relationship between experts ideas about 5th strategy (development of organizational learning) and job location (P<0.01), between 2nd strategy (effective management of man power resources and age (P<0.01, r=0.19), between 5th strategy (development of organizational learning) and age (P<0.05, r=0.18).
    Conclusion
    The main strategies for health expert’s empowerment are liberty in job activities and effective management of man power resources, motivation, self management and development of organizational learning. In point of view of older and more experts’ staff, development of organizational learning is more effective in organization development.
  • Mitra Reyhani, Shamila Mosharaf, Roshanak Hasanzahrai Page 81
    Background And Aim
    Using of some methods that regulate uterine contraction and accelerate labor is necessary. One of these methods is mothers position in active phase of labour. The purpose of this study was to evaluate the mother’s position in active phase of labour on length of active phase, Apgar score and type of delivery.
    Methods
    In this clinical trial study, a total of 200 pregnant women who referred to Emam Khomeyni hospital of Falavarjan were selected using simple method. They subsequently, were randomly divided in 4 groups of lateral, sitting, ambulating, and free position. (Each group consisted of 50 women). Sampling was done during labor and a questionnaire was used for data collection. Data analysis was descriptive and analytic statistic and the software used in this research was SPSS.
    Results
    The length of active phase in primipara, mulripara, the 5 minute Apgar, the length of the active phase in partial cephalo pelvic disproportion (CPD) and the type of delivery all were 3.57±0.52, 2.23±0.31, 2.46±0.25, and 2.25±0.16 hours, respectively. The length of active phase in primipara was more than that in 3 others (P<0.01). Also, the mean of the second phase of pregnancy in these two groups was more than the earlier one (P<0.01). There was no difference among the four groups in the case of Apgar. However, Apgar of 8-10 in the fifth minutes in the sleep group was more than that of the other groups (P<0.001).
    Conclusion
    Regarding the findings of this research, the mother’s position except lateral position can effectively decrease the length of the active phase of labor, improve the 5 minute Apgar score and decrease rate of c/s. Mothers position in labor also improve the length of the active phase of labor in woman with partial cephalo pelvic disproportion (CPD).
  • Ali Salehi, Sezatolah Meamarzadeh, Mohamadreza Akhlaghi, Akram Rismanchian, Amirgholi Jafari Page 88
    Background And Aim
    Simple myopia is one of the most common ocular abnormalities. Diet is amongst the factors that affect on myopia. Therefore, this study was aimed to evaluate the effect of Ramadan fasting on physiologic myopia.
    Methods
    This descriptive-analytical study was conducted on a total of 61 individuals (122 eyes). The subjects were male myopic with simple myopia ranged 0.50 to -8D, aged 22-50 years. The refraction of their eyes was examined before and after Ramadan (3-4 days after Ramadan) using cycloplegic refraction. At the end of fasting month, the same examination was administrated and the findings obtained were compared using t test.
    Results
    The mean age of the patients was 31.20±11.24 (ranged 22-50 years). Visual intensity of the patients was 20.20. The mean of refraction deficiency of the individuals before and after the fasting was -3.21±2.80 and -3.16±3.00 D (P>0.05).
    Conclusion
    Fasting has no effect on myopia in the male individuals aged above 23 years.
  • Mansoor Moghimi, Mohammad Zare, Mohammad Dehestani, Zahra Behnamfar, Hamidreza Soltani Page 93
    Background
    Tail gut cyst (TGC) is a non common cystic lesion with post anal origin which is occurred in retro rectal region. Case report: In this article we studied a 90-year-old man with a tail gut cyst who presented with post sacral ulcer. The patient did not cooperate well with taking history. For further evaluations the patient underwent surgical treatment for detriment and the region was drained off and repaired. At operation retro rectal cystic mass was excised for pathologic studies.
    Conclusion
    Although the incidence of malignancy in TGC is extremely rare, it should be considered in differential diagnosis of retro rectal tumors especially in middle-aged women.