فهرست مطالب

دانشکده فنی دانشگاه تهران - سال چهل و دوم شماره 4 (پیاپی 114، امرداد 1387)

نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران
سال چهل و دوم شماره 4 (پیاپی 114، امرداد 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/04/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • غلامرضا شهریار حشمتی، بهمن مهری صفحه 385
  • جلال اکبری، محمدتقی احمدی، پیتر یان پال صفحه 407
  • علیرضا سلطانی نکوهی خسرو برگی صفحه 431
  • احمد شکیبایی نیا، امیر رضا زارعی، محمدرضا مجدزاده طباطبایی صفحه 443
  • محمود صفارزاده، وحید ابوالحسن نژاد، امین میزا بروجردیان صفحه 457
  • بررسی اثر پارامترهای خاص گسلش و موقعیت مکانی ساختگاه بر مشخصات پالس حوزه نزدیک گسل
    محمدرضا قائم مقامیان، بهنام خلیلی صفحه 487
    در این مقاله جنبش نیرومند زمین در حوزه نزدیک گسل با در نظرگرفتن توزیع غیر یکنواخت لغزش بر روی صفحه گسل مورد بررسی قرار گرفته است. مناطقی بر روی گسل که جا به جایی بیشتری نسبت به جا به جایی میانگین دارند به عنوان اسپریتی مشخص شده اند. به این ترتیب حرکات زمین در حوزه نزدیک گسل با استفاده از مدل چشمه محدود و توابع تئوری گرین برای محیط نامحدود شبیه سازی شده و نحوه تاثیر هر یک از پارامترهای خاص گسلش، که معمولا از آنالیز برگشتی امواج دور لرزه ای بدست می آیند، نظیر لغزش ناهمگن (اسپریتی)، میزان لغزش بر روی اسپریتی، زمان فرآیش و سرعت گسیختگی در روی گسل و هم چنین اثر موقعیت مکانی و فاصله ساختگاه نسبت به گسل بر مشخصات پالس حوزه نزدیک گسل به صورت عددی و پارامتریک مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: حوزه نزدیک گسل، اسپریتی، جهت پذیری، توزیع غیر یکنواخت لغزش، تابع تئوری گرین
  • اندرکنش سد و مخزن در دامنه زمان به وسیله روش انتگرال حلقوی منفرد مجزا (DSC)
    کیانوش کریمی، رضا عطارنژاد صفحه 497
    در این مقاله تحلیل دینامیکی از نوع تاریخچه زمانی یک سد با ضخامت ثابت و مخزن نیمه بی نهایت، با یک روش عددی نوین به نام انتگرال حلقوی منفرد مجزا (DSC)، مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به حیاتی بودن مساله طراحی سد، یافتن یک روش عددی کارا، سریع و دقیق که قابلیت مدل سازی شرایط مرزی پیچیده را داشته باشد، ضروری به نظر می رسد. بدین منظور روش انتگرال حلقوی منفرد مجزا در این مقاله نخستین بار برای تحلیل مساله اندرکنش سد و مخزن به کار گرفته شده است. در ابتدای مقاله روش مذکور به صورت اجمالی معرفی شده و نحوه اعمال شرایط مرزی در آن، تشریح می گردد. سپس معادله حرکت اندرکنش سازه سد (یک تیر اویلر برنولی طره ای) با مخزن نیمه بی نهایت در حالت پر و تحت زلزله ال سنترو، به وسیله روش DSC و با به کارگیری هسته دلتای شانون تنظیم شده، مدل سازی شده و با نتایج حاصل از روش Lee & Tsai. به عنوان نتایج شاهد مقایسه می شود. در نهایت نشان داده می شود که روش DSC با سایر روش های عددی از نظر دقت و پایداری قابل رقابت می باشد.
    کلیدواژگان: اندرکنش سد و مخزن، تحلیل در حوزه زمان، انتگرال حلقوی منفرد مجزا، هسته دلتای شانون
  • معرفی ستون جدار نازک توخالی ساخته شده از ورقهای فولادی موج دار و بررسی رفتار لرزه ای آن
    سیدرسول میرقادری، سیدمحمدسعید سبحان صفحه 509
    ستون های جدار نازک فولادی با مقاطع جعبه ای و دایره ای در بسیاری از سازه ها و از جمله پلها (به عنوان پایه) به کار می روند. در زلزله های اخیر مانند زلزله سال Kobe 1995 یاHyogoken-Nanbu در کشور ژاپن، خسارتهای زیادی در پایه های فولادی پل ها مشاهده شد و آسیب پذیر بودن این نوع پایه ها در برابر نیروهای شدید زلزله برای مهندسین آشکار شد. در این مقاله، نوع جدیدی از ستون های جدار نازک فولادی ساخته شده از ورق های موج دار مطرح می شود. در مقایسه با ستون های جدار نازک فولادی ساخته شده از ورق صاف، ستون های ساخته شده از ورق موج دار، مقاومت کمانشی بالاتری دارند و نیز به دلیل حذف سخت کننده های طولی، هزینه و زمان ساخت کمی نیاز خواهند داشت. در این مقاله با انجام تحلیل های غیرخطی اجزا محدود، رفتار لرزه ای ستون های ساخته شده از ورق های فولادی موج دار و ستون های جدار نازک فولادی با مقاطع جعبه ای و دایره ای بررسی و با یک دیگر مقایسه شده اند. نتایج تحلیل ها نشان می دهد که این ستون های جدید، در کرنش های پلاستیک بزرگ افت مقاومت کمتری دارند و از رفتار هیسترزیس پایدارتری برخوردار هستند و در نتیجه شکل پذیری و ظرفیت جذب انرژی بیشتر و عملکرد لرزه ای مناسب تری حتی در ضخامت های کمتر، دارند.
    کلیدواژگان: ستون جدار نازک فولادی، ورق های فولادی موجدار، شکل پذیری، مقاومت کمانشی، تحلیل غیرخطی اجزا محدود
  • بررسی آزمایشگاهی و صحرایی تثبیت خطوط لوله مدفون در زمین های اشباع
    محسن نجیمی ورزنه، حسین رجایی صفحه 523
    لوله های مدفون در ترانشه های کم عمق مستقر در زمین های اشباع، غالبا تحت تاثیر تغییر مکان های نسبتا بزرگ ناشی از نیروی برکنش قرار گرفته و گزارش های مختلف از خسارات قابل توجه به لوله های مدفون حکایت دارد. در این مقاله روش های موجود تثبیت لوله ها در محیط های اشباع مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و با عنایت به مزایا و معایب هر یک از آن ها، روش نوینی به منظور استقرار لوله ها در محیط های اشباع ارایه و مطالعه شده است. در این رابطه استفاده از ژئوتکستایل به منظور مهار لوله ها با اقطار بزرگ مورد توجه قرار گرفته و با انجام مطالعات آزمایشگاهی و صحرایی مدل پیشنهادی ارزیابی شده است. پارامترهای مهم و موثر در تثبیت لوله ها برای روش پیشنهادی با توجه به نمودارهای نیرو-تغییر مکان بررسی گردیده و نتایج بدست آمده توسط مشاهدات صحرایی برای لوله های گاز فلزی مدفون با قطر 30 اینچ تایید شده است. نهایتا با عنایت به نتایج آزمایشگاهی و مشاهدات صحرایی، روش اجرایی تثبیت لوله ها در محیط اشباع از طریق مسلح نمودن خاک توسط ژئوتکستایل به عنوان روش اجرایی مناسب با توجه به مزایا و معایب روش های موجود توصیه شده است.
    کلیدواژگان: برکنش، ژئوتکستایل، خطوط لوله مدفون، لوله