فهرست مطالب

کومش - سال نهم شماره 1 (پیاپی 25، پاییز 1386)

فصلنامه کومش
سال نهم شماره 1 (پیاپی 25، پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • پرویز کوخایی صفحه 1
    در دو دهه گذشته پیش رفت قابل ملاحظه ای در زمینه شناسایی پاتوفیزیولوژی بیماریChronic Lymphosytic Leukemia (CLL) به دست آمد. پیش رفت ابزارهای تشخیصی موجب شناسایی بیماری در تعداد زیادی از بیماران بدون علامت شد. با بررسی های دقیق تر CLL بر مبنای تمایل به پیش رفت سریع و یا عدم پیش رفت سریع بیماری به دو گروه با پیش آگهی خوب و بد تقسیم شد. CLL قبلا به عنوان بیماری غیر قابل درمان افراد مسن در نظر گرفته می شد. از آنجائی که اکثر بیماران با بیماری CLL و نه به واسطه آن می میرند، درمان ها بر علامت درمانی توسط داروهایی مانند کلرآمبوسیل متمرکز بوده است. این داروها درمان قطعی بیماری نمی باشند، حتی در صورتی که زودتر از موعد مناسب به بیماران داده شود دوره زندگی بیمار را کوتاه تر نیز می کند. در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی اپیدمیولوژی و تشخیص بیماری، عوامل موثر در پیش آگهی CLL تشریح شود. همچنین درباره درمان های مختلف ازقبیل شیمی درمانی و منوکلونال آنتی بادی به اختصار بحث شده است.
    کلیدواژگان: لوسمی، لنفوسیت B، پیش آگهی
  • بهنام زمان زاد، معصومه معزی، هدایت الله شیرزاد صفحه 13
    سابقه و هدف
    پویایی علم پزشکی که از زمره مهم ترین بخش های علم در دنیای امروز محسوب می شود اهمیت کار یک پزشک و بالطبع شیوه آموزش پزشکی را حائز اهمیت می سازد. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان رضایت مندی و عوامل موثر بر ارتقاء سطح رضایت مندی کارآموزان و کارورزان بالینی رشته پزشکی از آموزش ارائه شده در بخش های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، نظرات 77 نفر از دانشجویان کارآموز و کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در مورد آموزش ارائه شده در بخش های بالینی و بخش بهداشت دانشگاه در قالب یک پرسش نامه که شامل سوالاتی پیرامون نحوه آموزش بخش های مختلف بالینی و آموزش مهارت های بالینی و نیز اطلاعاتی شامل سن و جنس، سال ورود به دانشگاه، نمره امتحان علوم پایه و امتحان پره انترنی بود جمع آوری گردید. رضایت مندی دانشجویان به صورت سه معیار زیاد، متوسط و کم ارزیابی گردید. در پرسش نامه از دانشجویان درخواست شد که دلایل خود مبنی بر رضایت یا عدم رضایت از بخش های مورد نظر و راه حل هایی که به نظر آنان می تواند در بهبود روند آموزش موثر باشند ذکر نمایند. اطلاعات بدست آمده پس از کد بندی وارد نرم افزار آماری SPSS شده و تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از تست های آماری مجذور Chi، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) و آمار توصیفی صورت گرفت.
    نتایج
    نتایج بدست آمده رضایت مندی دانشجویان را در حد زیاد نسبت به دوره های آموزشی ذکر شده به صورت زیر نشان داد: طب داخلی 7/25%، مبانی جراحی 4/27%، طب اطفال 5/17%، طب زنان 3/6%، عفونی 5/54%، اعصاب 5/36%، گوش و حلق و بینی 8/54%، چشم پزشکی 5/47%، مسمومیت ها 2/21%، روانپزشکی 7/37%، اورولوژی 3/6%، بهداشت 6/17% و آموزش مهارت ها 4/17%. بیش ترین میزان رضایت مندی در بخش های داخلی و اطفال مربوط به برگزاری گزارش صبحگاهی و در بخش جراحی مربوط به ویزیت درمانگاه سرپایی و در درجه بعد مربوط به کلاس های تئوری بخش بود. در بخش زنان کم ترین میزان رضایت مندی را دانشجویان از درمانگاه سرپایی و کلاس های تئوری متذکر بودند. در بخش های مینور بخش های گوش و حلق و بینی، عفونی، روان پزشکی و اعصاب به ترتیب بیش ترین رضایت مندی دانشجویان را جلب نمودند. میزان رضایت مندی از آموزش بالینی با سن و جنس و مقطع تحصیلی ارتباط معنی دار نداشت ولی میزان رضایت مندی از دریافت مهارت ها در کارورزان به طور معنی داری بیش از کارآموزان بود. میزان رضایت مندی از بخش زنان با نمره علوم پایه و پره اینترنی ارتباط معنی دار داشت.
    بحث و
    نتیجه گیری
    در بخش های ماژور دانشجویان از عدم توجه کافی به راندهای آموزشی، درمانگاه های سرپایی و کلاس های تئوری ناراضی هستند. در مقابل گزارشات صبحگاهی با رضایت مندی بالای آنان همراه است. نارضایتی بالا از بخش زنان، مسمومیت ها و اورولوژی و نیز آموزش اقدامات احیا و لوله گذاری و مدیریت انجام زایمان از مجموعه آموزش های مهارت های بالینی، توجه خاص برنامه ریزان آموزشی را طلب می نماید.
    کلیدواژگان: آموزش پزشکی، رضایت مندی، دانشجویان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
  • رضوان انصاری، علیرضا خسروی، محمدرضا مختاری صفحه 21
    سابقه و هدف
    جوانان سیگاری نسبت به غیر سیگاری در زندگی خود بیش تر در معرض استرس های بزرگ تر و اتفاقات ناگوار زندگی بودند. هدف از این مطالعه تعیین شیوع گرایش به سیگار و نیز علل آن در بین دانشجویان پزشکی می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش مقطعی - توصیفی و تحلیلی می باشد که بر روی جمعیت دانشجویان پزشکی تهران انجام شده است حجم نمونه بر اساس فرمول حجم نمونه 280 نفر بود که بطور طبقه بندی - تصادفی از لیست دانشجویان ترم های اول، چهارم و هفتم (هر ترم بعنوان یک طبقه در نظر گرفته می شود) با شرط یک سان بودن و داشتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و وارد مطالعه شدند. پرسش نامه شامل 45 سوال بود که 29 سوال مشترک در همه گروه ها و 5 سوال برای افراد سیگاری، 3 سوال برای افرادی که بصورت تفریحی سیگار می کشند، 7 سوال برای کسانی که مصرف سیگار را ترک کرده اند و 2 سوال برای کسانی که اصلا سیگار نمی کشند در نظر گرفته شد. اطلاعات خام بعد از جمع آوری از طریق برنامه SPSS 10 وارد رایانه شد و مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و مجذور کای قرار گرفت.
    یافته ها
    جمعیت دانشجویان دختر غیر سیگاری بودند و فقط 5 درصد دانشجویان دختر سال هفتم گفتند که بصورت تفریحی سیگار کشیده اند. مهم ترین علل استعمال سیگار، احساس لذت در کشیدن سیگار و کاهش اضطراب به این وسیله بدست آمد و البته حفظ سلامتی علت عدم گرایش در پسران و در دختران همچنین جنبه زشت اجتماعی سیگار کشیدن علت عدم گرایش در افراد غیر سیگاری مورد توجه قرار گرفته بود.
    نتیجه گیری
    آنچه از نتایج مطالعه حاضر بدست آمده بیان گر این مطلب است که دانشجویان پزشکی به دلیل فشارهای روانی که تا حد زیادی احتمالا به استرس های مربوط به رشته تحصیلی آنها می باشد. آمادگی و استعداد گرایش به استعمال سیگار را دارند.
    کلیدواژگان: سیگار، دانشجو، جوانان
  • محمدحسین اسماعیلی، هاشم حق دوست یزدی، نعمت الله غیبی صفحه 27
    سابقه و هدف
    اپیوئیدها دارای اثرات پیچیده و متناقضی بر روی فعالیت های اپی لپتیک می باشند به طوری که بسته به نوع و شرایط آزمایش هم اثرات ضد اپی لپتیک و هم اثرات تشدید کننده اپی لپسی برای آن ها گزارش شده است. گزارش شده است که دوزهای پایین مرفین اثرات ضد اپی لپسی دارد در حالی که دوزهای بالای آن اپی لپسی را تشدید می کند. قطع ناگهانی مصرف مرفین می تواند باعث بروز یک اپی لپسی موقت شود. در این مطالعه اثرات اگونیست ها و انتاگونیست های گیرنده های اپیوئیدی بر فعالیت های اپی لپتیک خود بخودی در برش های هیپوکامپ موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    برش های 400 میکرومتری از مغز موش های 10 تا 25 روزه نژاد ویستار تهیه و برای مدت یک ساعت داخل مایع مغزی نخاعی اکسیژنه معمولی قرار گرفتند. جهت ایجاد امواج اپی لپتیک در برش ها از مایع مغزی نخاعی مصنوعی منیزیم کم (low-Mg2+ ACSF) استفاده گردید. ثبت از ناحیه CA1 هیپوکامپ قبل و بعد از tetanization و همینطور قبل و بعد از کاربرد داروها صورت گرفت. تغییر در جزئیات پتانسیل های زمینه از قبیل فرکانس و دامنه و دوام موج و الگوی امواج به کمک برنامه نرم افزاری Clamp fit مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    DAMGO و Dyn-A به ترتیب به عنوان آگونیست های گیرنده های μ و κ در غلظت 10 میکرومول باعث افزایش معنی دار تعداد و مدت فعالیت های اپی لپتیک شد در حالی که B-FNA و nor-BNI به عنوان آنتاگونیست های گیرنده های μ و κ در غلظت 10 میکرومول باعث معکوس شدن این روند و تضعیف اپی لپسی شد. DPDPE به عنوان اگونیست گیرنده δ در غلظت 10 میکرومول باعث تضعیف معنی دار تعداد و مدت فعالیت های اپی لپتیک شد و NTI به عنوان آنتاگونیست آن در غلظت 10 میکرومول بر عکس باعث افزایش فعالیت های اپی لپتیک هیپوکامپ شد.
    نتیجه گیری
    نتایج ما نشان می دهد که احتمالا اثرات اپی لپتیک مرفین از طریق گیرنده های μ و κ اثرات ضد اپی لپتیک آن از طریق گیرنده δ اعمال می گردند.
    کلیدواژگان: گیرنده اپیوئیدی، اپی لپسی، CA1 هیپوکامپ، فعالیت اپی لپتیک خودبخودی
  • مریم سیف هاشمی، راهب قربانی، میرمحمدعلی علوی صفحه 33
    سابقه وهدف
    گواتر به هرنوع بزرگی غده تیروئید اطلاق می شود و در واقع شایع ترین اختلال تیروئید محسوب می گردد. بیماران مبتلا به گواتر معمولا از نظر عملکرد این غده طبیعی هستند، ولی ممکن است دچار پرکاری (هیپرتیروئیدی) یا کم کاری (هیپو تیروئیدی) باشند. ازآنجا که شناخت بیماری گواتر و درمان به موقع آن می تواند از عوارض جبران ناپذیری جلوگیری به عمل آورد، این مطالعه به منظور بررسی میزان شیوع گواتر (16 سال پس ازشروع تولید و توزیع نمک ید دار) و رابطه آن با عملکرد تیروئید در کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر سمنان صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این بررسی از کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرسمنان (9708 نفر) معاینه بالینی به عمل آمد و کلیه کودکان مبتلا به گواتر مشخص گردیدند. سپس در این افراد عملکرد تیروئید با انجام آزمایشات T4 و TSH بررسی شده و بر اساس نتایج به دست آمده، کودکان هیپوتیروئیدو هیپرتیروئیدو یوتیروئید مشخص گردیدند.
    یافته ها
    شیوع گواتر در دانش آموزان 12-6 ساله شهر سمنان، 5/3 درصدبوده است. شیوع گواتر در دختران 1/4 درصد بوده که از این تعداد 9/8 درصد آن ها هیپرتیروئید، 9/28 درصد هیپوتیروئید و 1/62 درصد یوتیروئید بوده اند. شیوع گواتر در پسران3 درصد بوده که 2/9 درصد آنان هیپرتیروئید، 7/25 درصد هیپوتیروئید و 1/65 درصد یوتیروئید بودند. بیش ترین میزان گواتر به طورکلی در گروه سنی 8 ساله دیده شده است، در حالی که گواتر همراه با هیپوتیروئیدی درگروه سنی ده سال و بالاتر و گواتر همراه با هیپرتیروئیدی در گروه سنی 8 سال بیش ترین میزان را داشته است.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد برنامه مبارزه با کمبود ید از طریق یددار کردن نمک خانوار بسیار مؤثر بوده و طی 16 سال پس از آغاز برنامه به شاخص های بین المللی برای کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید در شهر سمنان دست یافته است.
    کلیدواژگان: گواتر، یو تیروئیدی، هیپرتیروئیدی، هیپوتیروئیدی، تیرو مگالی، TSH، T4
  • فرشاد امیرخیزی، فریدون سیاسی، محمود جلالی، سارا مینایی صفحه 41
    سابقه و هدف
    ارتباط بین چاقی با بروز انواع بیماری های مزمن کاملا شناخته شده است. همچنین نتایج برخی از مطالعات حاکی از ارتباط بین اندازه های تن سنجی بدن با فراسنج های خونی وضعیت آهن است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت نمایه توده بدن (Body Mass Index-BMI) زنان غیرباردار و غیرشیرده در سنین باروری (45-20 سال) ساکن روستاهای استان کرمان و شناسایی ارتباط آن با فراسنج های خونی وضعیت آهن انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    به این منظور تعداد 370 نفر از زنان واجد شرایط به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب گردیدند. پس از انتخاب نمونه ها، از هر یک توسط پرسش نامه مصاحبه به عمل آمد و مشخصات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به سابقه بیماری و باروری گردآوری شد. اندازه های تن سنجی شامل قد و وزن اندازه گیری و BMI محاسبه گردید. سپس 10 میلی لیتر خون وریدی غیر ناشتا گرفته شد و فراسنج های خونی وضعیت آهن با اندازه گیری غلظت هموگلوبین و فریتین و درصد هماتوکریت ارزیابی گردید.
    یافته ها
    بر اساس یافت های مطالعه، میانگین BMI زنان مورد مطالعه معادل Kg/m2 3/24 بود که در محدوده طبیعی می باشد. همچنین، 7/19 درصد و 9/15 درصد از زنان مورد بررسی به ترتیب دچار اضافه وزن و چاقی بودند. میانگین BMI با افزایش سن (0001/0>p) و تعداد بارداری ها (002/0>p) بطور معنی داری افزایش یافت. همچنین بین BMI با سن (32/0r=، 0001/0 p<) و تعداد بارداری ها (26/0r=، 003/0 p<) همبستگی مثبت معنی دار وجود داشت. میانگین غلظت هموگلوبین و فریتین پلاسما بین چارکهای مختلف وزن و BMI تفاوت معنی دار داشت. همچنین اختلاف بین میانگین درصد هماتوکریت در چارک های مختلف BMI معنی دار بود (05/0>p).
    نتیجه گیری
    اضافه وزن و چاقی از جمله مشکلات بهداشتی بین زنان روستایی استان کرمان می باشد که در کنار به اجرا درآوردن برنامه هایی جهت پیش گیری از موارد ابتلا به چاقی و اضافه وزن، پیش گیری از افزایش احتمالی ذخایر آهن در زنان چاق در سنین باروری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نمایه توده بدن، زنان سنین باروری، وضعیت آهن
  • الهام فاطمی، سیدضیاءالدین صفوی فرخی، سیروس تقی زاده دلخوش، راهب قربانی صفحه 47
    سابقه و هدف
    درمان ضایعات عضلانی از جمله ضعف و آترونی یکی از عواقب ناشی از بی حرکتی متعاقب التهاب، درد، جراحی ها و... می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهدکه تمرین ذهنی می تواند از بروز ضعف و آتروفی عضلانی در زمانی که انجام حرکات فعال ممنوعیت دارد جلوگیری نماید.. هدف از انجام این تحقیق مقایسه تاثیر تمرین ذهنی و انقباض ایزومتریک حداکثر بر افزایش قدرت عضلانی و معرفی این روش نوین به درمانگران می باشد.
    مواد و روش ها
    تحقیق بصورت مداخله ای روی 37 خانم جوان سالم(25-18 سال) انجام شد. این افراد بصورت تصادفی در سه گروه تمرین ذهنی، انقباض واقعی و گروه کنترل قرارگرفتند. افراد گروه تمرین ذهنی به مدت سه هفته تمرین ذهنی انقباض ایزومتریک حداکثر عضلات گریپ را انجام دادند. در افراد گروه تمرین واقعی در همان دوره زمانی انقباض ایزومتریک حداکثر عضلات گریپ انجام می شد و گروه کنترل در این مدت از هرگونه تمرین ذهنی و فیزیکی خودداری می نمودند. میزان قدرت ایزومتریک حداکثر گریپ در هر سه گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از دستگاه دینامومتر(Hydraulic hand 10533) مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    مطالعه ما نشان داد که تغییرات میانگین قدرت ایزومتریک حداکثر گریپ در دو گروه تمرین ذهنی و تمرین واقعی قبل و بعد از مداخله معنی دار بوده است (000/0p=). در حالی که در گروه کنترل تغییرمعنی داری درقدرت عضلاث گریپ دیده نشد(453/0p=). مقایسه میانگین تغییرات قدرت ایزومتریک حداکثر در گروه تمرین ذهنی و تمرین واقعی تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که بتوان از تمرین ذهنی در جهت حفظ یا افزایش قدرت عضلانی سود جست. پیشنهاد می شود از ترکیب این روش نوین با سایر روش های معمول در برنامه های توان بخشی استفاده گردد.
    کلیدواژگان: تمرین ذهنی، تمرین ایزومتریک، قدرت عضلانی
  • معصومه نیشابوری، طاهره اشک تراب صفحه 53
    سابقه و هدف
    با توجه به رشد فزاینده بیماری های قلبی، عروقی و اهمیت روش های تشخیصی، و عدم وجود تحقیقی در مورد تغییر وضعیت در زمان استراحت در تخت بر راحتی (درد کشاله ران و پا، کمر درد، مشکل دفع ادرار و حالت تهوع) و عوارض عروقی بیماران بعد از کاتتریسم، این تحقیق در بیماران تحت آنژیوگرافی قلبی در بیمارستان طالقانی شهر تهران در سال 1385 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی است. تعداد130 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (65 مورد در هر گروه). وضعیت بیماران در هر دو گروه در ساعت اول خوابیده به پشت بود و سپس گروه مداخله هر ساعت به ترتیب در وضعیتهای خوابیده به پشت با افزایش زاویه سر تخت به 30 درجه و نیمه نشسته تغییر وضعیت داده شد. وضعیت گروه کنترل در تمام ساعت ها خوابیده به پشت بود. عوارض عروقی و راحتی بیماران با چک لیست و مقیاس عددی درد بررسی شد.
    نتایج
    هیچ کدام از واحدهای مورد پژوهش در گروه مداخله و کنترل دچار خونریزی، هماتوم و ترمبوز شریانی نشدند و تفاوت معنی داری از نظر بروز عوارض عروقی بعد از آنژیوگرافی بین دو گروه وجود نداشت. شدت کمردرد (001/0 (p < و حالت تهوع (01/0 p<) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کمتر بود. مشکل دفع ادرار، درد پا و کشاله ران در گروه مداخله کمتر از گروه کنترل بود هر چند که این اختلاف معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    تغییر وضعیت بیماران پس از کاتتریسم قلبی بدون افزایش عوارض عروقی باعث افرایش راحتی و آسایش بیماران می گردد و تغییر وضعیت بیماران، بر اساس پروتکل ارائه شده بدون خطر و امکان پذیر می باشد.
    کلیدواژگان: آنژیوگرافی قلبی، تغییر وضعیت، کمردرد، راحتی، عوارض عروقی
  • اکرم شهبازی، راهب قربانی، فرشید فریور، علیرضا شاه حسینی صفحه 59
    سابقه وهدف
    بقا، سلامت و رشدکودکان ارتباط مستقیم با تغذیه آنان دارد وسوء تغذیه کودکان، مشکل شایع بیش ترکشورهای درحال توسعه می باشد. سن شروع تغذیه تکمیلی در شیرخواران موقعی است که شیرخوار نمی تواند مقادیر کافی انرژی و مواد غذایی را از شیر مادر به تنهایی کسب کند. شروع زودرس و دیررس غذای تکمیلی هر دو باعث ایجاد عوارض شدید می شود و سن مناسب این کار از پایان 6 ماهگی است. باتوجه به اهمیت زمان شروع تغذیه تکمیلی، این تحقیق درسمنان به منظور برآورد سن شروع تغذیه تکمیلی و عوامل مرتبط باآن انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی برروی 400 نفر از کودکان 12-6 ماهه شهر سمنان انجام گردید. در هر یک از هشت مرکز بهداشتی درمانی شهر سمنان 50 مادری که جهت پایش فرزندخود مراجعه کرده بودند، انتخاب و پرسش نامه توسط پرسنل بهداشتی با مصاحبه از مادران شیرده (یا توسط مادر) تکمیل گردید.
    یافته ها
    3/76 درصد مادران تغذیه تکمیلی شیرخواران را از 6 ماهگی آغاز کردند. شایع ترین غذای کمکی مورد استفاده (5/69 درصد) در اولین تغذیه فرنی بود. میانگین (± انحراف معیار) سن شروع تغذیه تکمیلی60/0± 86/5 ماهگی بود. 5/97درصد مادران آموزش لازم برای تغذیه شیرخواران خود را از طریق حضوری، جزوه و کتاب،کارت واکسن و پمفلت قبل از 6ماهگی شیرخوار فرا گرفته بودند. بین سن شروع تغذیه تکمیلی با اشتغال مادران (049/0= P)، سن مادر (040/0= P)، سطح سواد پدر(002/0= P) و نوع زایمان (015/0= P) ارتباط معنی داری وجود داشت. اما بین جنس کودک، نوع شیر مصرفی، رتبه تولد، مرکزمراقبت از شیرخوار، سطح سواد مادر، اولین غذای کمکی شیرخوار و روش آموزش مادران با سن شروع تغذیه تکمیلی ارتباط معنی داری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که اگرچه 5/97 درصد مادران آموزش لازم برای شروع تغذیه تکمیلی را دیده اند ولی حدود23درصد آنها در موعد مقرر تغذیه تکمیلی را آغاز نکرده اند. لذا ضروری است دامنه آموزش وسیع تر شود و آموزش موثرتری توسط مراکز بهداشتی درمانی به مادران (بالاخص مادران با زایمان طبیعی و سنین بالا) داده شود.
    کلیدواژگان: تغذیه تکمیلی، شیرخوار، سن شروع تغذیه
  • الهه آتش نفس، راهب قربانی، سودابه پیوندی، اسماعیل ایمانی صفحه 67
    سابقه و هدف
    ابتلاء به اکسیور یکی از عفونت های شایع در میان کودکان در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته می باشد. هدف از تحقیق حاضر تعیین میزان شیوع انگل اکسیور (آنتروبیازیس) درکودکان دوره کودکستان و دبستان مناطق شهری شهرستان های استان سمنان (سمنان، شاهرود، گرمسار و دامغان) و تعیین برخی عوامل مرتبط با آن می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی می باشد که در آن 688 نفر از کودکان مدارس ابتدائی و کودکستان های مناطق شهری استان سمنان به روش چند مرحله ای انتخاب شدند و به روش آزمایش اسکاچ تست (گراهام) مورد بررسی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک در سطح معنی داری 5 درصد تحلیل شدند.
    یافته ها
    شیوع اکسیور در افراد مورد بررسی 5/12 درصد (در کودکستانی ها 1/8 درصد و در دانش آموزان ابتدائی 4/13درصد) بوده است. شهرمحل زندگی ارتباط معنی داری با آلودگی به اکسیور داشته، به طوری که دانش آموزان مشغول به تحصیل در دامغان، 47/2 برابر دانش آموزان سمنانی در معرض آلودگی به کرم اکسیور می باشند (87/4-26/1 CI: 95%، 47/2OR=). هم چنین دانش آموزانی که سطح سواد مادرشان راهنمایی یا دبیرستان بوده است، در مقابل دانش آموزانی که مادرشان بی سواد یا تحصیلات ابتدایی دارند، در خطرکم تر آلودگی به اکسیور می باشند (84/0-29/0 CI: 95%، 49/0OR=). عدم شستشوی مرتب دست ها پس از توالت 94/1 برابر خطرآلودگی را افزایش می دهد (26/3-15/1 CI:95%، 94/1 OR=). خطرآلودگی به اکسیور در کودکانی که احساس خستگی دارند 61/2 برابر کودکانی است که چنین احساسی را ندارند (25/5-30/1 CI: 95%، 61/2OR=). سابقه قبلی آلودگی به اکسیور 73/2 برابر خطر آلودگی بعدی را افزایش می دهد (71/4-58/1 CI: 95%، 73/2= OR).
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج مطالعه، لازم است به مادران (به خصوص مادران بی سواد و یا با سطح سواد پایین) و کودکان از طرف کارکنان محترم مراکز بهداشتی و مربیان بهداشت مدارس در زمینه بهداشت فردی و محیطی آموزش های لازم داده شود. بدیهی است این آموزش تا دستیابی افراد جامعه (بالاخص زنان) به سطح سواد مناسب باید ادامه داشته باشد. این اقدام در دامغان از اولویت بیش تری برخوردار است.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، اکسیور، آنتروبیازیس، کودکان دبستانی، کودکان کودکستانی
  • اسماعیل فتاحی، سید غلامعلی جورسرایی، کاظم پریور، علی اکبر مقدم نیا صفحه 75
    سابقه وهدف
    دیازینون یکی از سموم ارگانوفسفره است که برای کنترل آفات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این سم فعالیت آنزیم استیل کولین استراز را مهار کرده و احتمالا باعث آسیب سلول های جنسی و دستگاه تولید مثلی می گردد. با توجه به مصرف فراوان این سم در مزارع برنج و باغ مرکبات به ویژه در مناطق شمال کشور و ضرر احتمالی آن ها، در صدد برآمدیم تا تاثیر دیازینون را بر روی روند اسپرماتوژنزیس در موش آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دهیم.
    مواد و
    روش
    موش های نر بالغ به سه گروه آزمایشی، شم و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایشی، دیازینون را با دوز mg/kg 30به صورت داخل صفاقی و به مدت یک ماه (5 روز متوالی و دو روز استراحت در هفته) دریافت کردند، به گروه شم آب مقطر تزریق شد وگروه شاهد هیچگونه تزریقی نداشتند. حیوانات 7 روز بعد از آخرین تزریق کشته شده و با خارج کردن بیضه، برش های بافتی از آن ها تهیه گردید و سلول های ژرمینال، رده های اسپرماتوگونی و لایدیگ بعد از رنگ آمیزی، مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین با استفاده از ترازوی حساس و ریز سنج، وزن و قطر بیضه اندازه گیری شد.
    یافته ها
    پس از تزریق طولانی مدت دیازینون، تعداد سلول های ژرمینال، اسپرماتوگونی ها، سلول های لایدیگ، تعداد عروق خونی، قطر لوله های اسپرم ساز و قطر بیضه نسبت به گروه شاهد و شم کاهش معنی داری پیدا کرده است.
    نتیجه گیری
    مقایسه گروه های آزمایشی و شاهد نشان می دهد که دیازینون به عنوان یک فاکتور محیطی می تواند بر روی بافت بیضه اثر منفی داشته باشد. کاهش تعداد سلول های ژرمینال که برای تولید اسپرم ضروری هستند می تواند احتمال ناباروری را افزایش دهد. این مطالعه توجه بیش تر به مدیریت صحیح در استفاده از این گونه سموم را پیشنهاد می نماید.
    کلیدواژگان: دیازینون، اسپرماتوژنزیس، سلول های لایدیگ، لوله های اسپرم ساز، موش کوچک
  • مریم عزیززاده صفحه 83
    بیماری Orf یک بیماری ویروسی ناشی از پاراپاکس ویروس ها است(ویروس های DNA دار دو رشته ای) که در بز و گوسفند ایجاد بیماری می کند و انتقال به انسان از طریق تماس مستقیم با ضایعات فعال و ندرتا از طریق وسایل آلوده رخ می دهد. اگر چه این بیماری در انسان self-limited بوده ومعمولا عارضه ای ندارد، ما یک مورد از Orf همراه با اریتم مولتی فورم در یک خانم 54 ساله گزارش می کنیم.
    کلیدواژگان: Orf، پاراپاکس ویروس، اریتم مولتی فورم
|
  • P. Kokhaee Page 1
    The past two decades have seen a major progress in the filed of pathphysiology and treatment of chronic lymphocytic leukemia (CLL). New findings suggested that CLL comprises two separate types of tumor with different prognosis outcome. CLL formerly was considered an incurable ‘‘oldman’s disease’’ caused by slowly accumulating, incompetent lymphocytes. Because elderly patients were expected to die with CLL rather than from it, the mainstay of therapy was to palliate symptoms with oral, alkylating drugs, such as chlorambucil. However, treatment with such drugs not only could not cure the disease, but also could shorten survival if given to patients with early-stage disease. This article summarizes some of the recent advances that have shaped a new way of thinking about this disease including epidemiology, diagnosis and prognostic factors. Treatment strategies, chemotherapy, monoclonal antibodies have been briefly discussed.
  • B. Zamanzad, M. Moezzi, H. Shirzad Page 13
    Introduction
    Revolution of information in medical sciences as one of the important parts of knowledge has made the attention to medical education more critical. This study was performed to evaluate the satisfaction of Shahre-kord university medical students (interns and externs) from the quality of education in clinical courses.
    Materials And Methods
    In this descriptive-analytical study, the rate of satisfaction of 77 medical students (interns and externs) from the quality of education in Shahre-kord university clinical courses was evaluated using a locally standardized questionnaire. The findings were classified as: high, moderate and low. Data were analyzed using SPSS software (version 11).
    Results
    A total of 77 students completed the questionnaire. The high rate of satisfaction from the quality of education in different clinical clerkship periods was reported as follows: Internal medicine 25/7%, surgery (general surgery and orthopedic) 27/4%, pediatric medicine 17/5%, gynecology 6/3%, infectious disease 54/5%, neurology 36/5%, ENT 54/5%, ophthalmology 47/5%, poisoning 21/2%, psychiatry 37/7%, urology 6/3%, health science 17/6%. In addition, high rate of satisfaction from professional skills teaching was reported by 17.4% of the students. The most satisfaction rate in internal and pediatric courses was from morning reports and in surgery clerkship period, from outpatient clinic and theory courses. In gynecology period the lowest rate of satisfaction was reported from outpatient clinic and theory courses. High rate of satisfaction in minor clerkship periods was reported from ENT, infectious disease, psychiatry, and neurology periods respectively.
    Conclusions
    In major clerkship periods, the students were unsatisfied from teaching rounds, outpatient clinic and theory courses. In contrast, high rate of satisfaction was belonged to morning report programs. Due to the low rate of satisfaction from gynecology, poisoning and urology courses and also un-satisfaction from CPR and labor management teaching, reviewing the educational programs by teaching managers is recommended.
  • R. Ansari, A. Khosravi, M. Mokhtari Page 21
    Introduction
    Young smokers have been more exposed to great stresses and mishaps in their lives, compared to non-smokers. This study was aimed to determine the prevalence of tendency to cigarette smoking and its reasons among medical students.
    Methods
    This cross-sectional descriptive and analytical study was carried out on the population of medical students in Tehran. Two hundred and eighty students were selected by classified randomization from the students in term one, four and seven (students in each term was considered a separate group). Inclusion criteria were the same for all groups. The questionnaire comprised 45 questions including 29 common questions, 5 questions for smokers, 3 questions for recreational smokers, 7 questions for ex-smokers, and 2 questions for non-smokers. Data analysis was performed using descriptive statistics and Chi-square test by SPSS-10 sofware.
    Results
    There was no female smoker among the students, except 5 percent of the students in term seven who had smoked recreationally. The most important reasons for cigarette smoking were for pleasure and decreasing anxiety. However, maintaining the health was the most important reason for the lack of tendency to smoking among male non-smokers. Female non-smokers had also the reason of unacceptable social impact of smoking for their disinclination.
    Discussion
    The results of current study showed that medical students are predisposed to have tendency to cigarette smoking due to psychological stresses, which are most probably related to their academic major.
  • M. H. Esmaeili, H. Haghdost, N. Gheybea Page 27
    Introduction
    Opiates have complex effects on seizure activity. They have both anti-and proconvulsive effects depend on their concentration. Low doses of morphine have anticonvulsant effects, while high doses have proconvulsant effects. Sudden morphine withdrawal results in short-term proconvulsant effects. In the present, the effects of opioid receptors agonists and antagonists on spontaneous seizure activity in epileptogenic hippocampal slices were evaluated.
    Materials And Methods
    Hippocampal slices (400 µm) were prepared from young Wistar rats (P15-25). Seizure activity was induced by continuous perfusion of the slices with low-Mg2+ ACSF. Extra cellular recordings were performed in the hippocampal CA1 pyramidal cell layer. Seizure activity was quantified by measuring the amplitude and duration of the ictal events as well as their number after and prior to the application of the agonists and antagonists of the opioid receptors. In addition, the numbers of interictal spikes were determined to complement the analysis of seizure discharges before and after drug application.
    Result
    Our results show that DAMGO and Dyn-A (10 μM), as μ and κ-opioid receptor agonist respectively, cause a significant increase in the incidence and amplitude & duration of ictal activity and these effects were completely reversed following the appilcation of B-FNA and nor-BNI (10 μM) as μ and κ opioid receptor antagonist respectively. DPDPE (10μM), a selective δ-opioid receptor agonist, caused a significant decrease in the incidence and duration of ictal activity and these effects were completely reversed by the addition of NTI (10μM), a selective δ opioid receptor antagonist.
    Conclusion
    Our finding showed that epileptic effects of morphine probably are established by activation of μ and κ opioid receptors and due to the activation of δ opioid receptor, morphine produces antiepileptic effects.
  • M. Seyfhashemi, R. Ghorbani, M.M.A. Alavi Page 33
    Introduction
    Goiter is the enlargement of thyroid gland and is the most common disorder of the thyroid. Patients with goiter are usually euthyroid (simple goiter), but they may be hyperthyroid or hypothyroid. Since, proper diagnosis and treatment of goiter can prevent the morbidity of the disorder; the current study was performed to determine the prevalence of different types of goiter in school children in Semnan following 16 years of the production and providing iodized salt.
    Materials and Methods
    In this survey, 9708 school children, aged 6-12 years old, were studied. Firstly, children with goiter were identified and then their thyroid function tests including T4 and TSH carried out, and the different types of goiter were determined according to the tests results.
    Results
    The prevalence of goiter was 3.5% in school children, aged 6-12 years old; 4.1% and 3% in girls and boys, respectively. The prevalence of hyperthyroid, hypothyroid and euthyroid was respectively 8.9%, 28.9% and 62.1% amongs girlsr, whilst those were 9.2%, 25.7% and 65.1% in boys. The greatest number of children who suffered from goiter was the 8 years old students. The greatest number of hypothyroidism and hyperthyroidism was observed in 10 years old and in 8 years old children, respectively.
    Conclusion
    These finding revelaed that that the campaign launched to prevent iodine deficiency by iodinating table salt has been highly effective after 16 years from the beginning of this campaign and the international standards for preventing disorders resulted from iodine deficiency have been achieved in the city of Semnan.
  • F. Amirkhizi, F. Siassi, M. Djalali, S. Minaie Page 41
    Introduction
    Prevalence of obesity has increased steadily and markedly in both Westernized and non-Westernized countries. Few studies have examined the relationship of anthropometric indices with iron status indices. The objective of the present study was to assess the body mass index (BMI) status and its relationship with iron status indices among reproductive age group women in rural areas of Kerman province, Iran.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 370 reproductive age group women (20-45 years old) were selected. General information data were gathered from each person using questionnaires and face-to-face interviews. Body weight and height was measured for each subject and BMI was calculated. Venous blood samples were drawn from subjects and plasma separated. In the study, iron status was assessed by measuring the concentrations of hemoglobin, plasma ferritin and hematocrit. Data were analyzed using one-way analysis of variance (ANOVA) and pearson's correlation coefficient tests.
    Results
    The mean BMI of subjects was 24.3 Kg/m2. 19.7% and 15.9% of subjects were overweight and obese respectively. Mean BMI significantly increased with age (p<0.0001) and number of pregnancy (p<0.002). Furthermore, BMI was positively associated with age (r =0.32, p<0.0001) and number of pregnancy (r = 0.26, p<0.003). Mean hemoglobin and plasma ferritin concentrations were significantly greater in higher weight and BMI quartiles. The hematocrit was also significantly greater in higher BMI quartiles.
    Conclusion
    From these observations, it is concluded that obesity and overweight are important nutritional problems in rural women in Kerman province. In addition, obese women had higher iron stores than did the non-obese women. Therefore, obese reproductive age women are at low risk of depleting iron stores.
  • E. Fatemy, Z. Safavifarokhi, S. Taghizadehdelkhosh, Ghorbani Page 47
    Introduction
    It is for many years that researchers are searching to find a way to treat muscular disorders including weakness and atrophy, which are consequences of the lack of movement. Therefore, clinicians are always waiting for a way to prevent these weakness and atrophy, especially when active movements are forbidden. In addition, there has always been a question whether muscle performance can be improved without performing any joint movements or muscle contractions. Studies have shown that mental practice can be a good answer for it. However, this effective, negligible risk and low cost method are not used by therapists. The present study was performed to compare the effects of mental practice and maximal Isometric exercise on increasing grip muscle strength.
    Materials And Methods
    This study was carried out on 37 young healthy female (18-25years old) who randomly divided into mental practice, Isometric exercise and control group. The mental practice group performed imagined maximal isometric contraction of grip muscle for 3 weeks and the isometric exercise group performed maximal isometric contraction of some muscles, while the control group didn’t perform any imagined or physical practice at the same period of time. The amount of maximal grip strength was determined by hydraulic hand dynamometer before and after training. Data analysis was carried out using paired t-tse.
    Results
    Performing mental practice and maximal isometric contraction produced a significant increase in isometric strength of grip muscles (p=0.000). While the control group didn’t show any significant changes (p = 0.453). Furthermore, there was no significant difference between the mental practice and the isometric contraction group.
    Conclusion
    It is suggested that therapists combine this new method with the other common methods in their rehabilitation programs.
  • M. Neishabory, T. Ashktorab Page 53
    Introduction
    Coronary heart diseases are increasing and one of the gold standards for diagnosis is coronary angiography (CA). Bed rest after CA may cause back pain. Since, there are a few studies about change position effects on reducing back pain and patients comfort during bed rest after CA in Iran, The study was designed to explore these effects in Taleghani hospital patients (2006-2007).
    Materials And Methods
    This clinical trial was conducted on 130 patients hospitalized for coronary angiography. Each Patient was assigned randomly to either the control group, which remained supine position 6 hours of bed rest after CA, or experimental group. The experimental group was changed position hourly, varying between supine, elevated to 3o degrees and semi position (elevated to 45 degrees) during the first 6 hours after coronary angiography. Check list and numeric pain intensity scale were used for data collection.
    Results
    None of patients developed bleeding, haematoma and arterial thrombosis, so there was no significant difference between two groups. There was significantly less pain intensity of back pain (P<0/001) and nausea (P<0/01) in experimental group. Urinary difficulty, Groin and leg pain were lower in the experimental group but they were not significantly different between two groups.
    Conclusion
    Changing positions in bed without increased vascular complications may cause reduced back pain; promote physical comfort among patients who had undergone coronary angiography.
  • A. Shahbazi, R. Ghorbani, F. Frivar, Ar. Shah-Hoseini Page 59
    Introduction
    There is a relationship between children’s survival, development and health and their feeding. Malnutrition is a common complication in most of the developing countries. Complementary feeding begins in infants when they can not obtain enough energy and nutrients from mother’s milk. Both early and late beginning of complementary nutrition lead to severe complications, and suitable age for feeding in infants is after month 6. The present study was performed to estimate the age of beginning of complementary feeding and related factors in infants of Semnan.
    Materials and Methods
    In this cross sectional study, 400 infants aged 6-12 months were analized via questionnaire. In each of 8 health centers in Semnan, 50 mothers who referred to health care centers, filled up questionnaires.
    Results
    76.3% of mothers begin the complementary feeding from 6 months after delivery. The most common complementary food, which was used, was cereal (69.5%). Mean (±SD) beginning age of complementary feeding was 5.86±0.60 month. Most of mothers (97.5%) had been received information about infant’s feeding through appointments, books, vaccination card and pamphlet prior to their infants reach to age 6 month. There was a significant relationship between occupation of mother (P=0.049), age of mother (P=0.040), father's educational level (P=0.002), type of delivery (P=0.015) and the beginning age of complementary feeding. However, no significant relationship was observed between gender, type of milk, birth order, type of health care center, mother's educational level, first complementary feeding, type of mother's education and the beginning age of complementary feeding.
    Conclusion
    The findings of current study showed that 97.5% of mothers were educated for beginning of complementary feeding in a suitable time; however, about 23% of them didn’t begin complementary feeding in an appropriate time. Therefore, it seems more effective education is necessary to give by health care centers to mothers especially for older mothers and those have normal delivery.
  • E. Atashnafas, R. Ghorbani, S. Peyvandi, S. Imani Page 67
    Introduction
    Oxyuriasis is one of the most common infections among children in developed and developing countries. The current study was performed to determine the prevalence of oxyuriasis (Entrobiasis) and related factors in children aged kindergarten and primary school in urban areas of Semnan province.
    Material and Methods
    In this cross–sectional study, 688 students were selected by stratified– random sampling and a scotch test was prepared from each student. In addition, other data were collected through questionnaire. Data analyzing was carried out by Chi-Square test and logistic regression. P-value less than 0. 05 was considered statistically significant.
    Results
    Prevalence of oxyuriasis among children was 12. 5 % (8. 1% in kindergarten children and 13. 4% in primary school children). The prevalence of Oxyuriasis was significantly difference in various cities of Semnan province; educated students in Damghan were in higher risk than other cities (OR = 2. 47, % 95 CI: 1. 26– 4. 87). In addition, the students whose their mothers were illiterate or low education were exposed to higher risk compared to those students whose motherۥ s education were at secondry or high school level (OR = 0. 49, % 95 CI: 0. 29 – 0. 84) Furthermore, infrequent hand washing after toilet increased the risk of infection (OR = 1. 94, % 95 CI: 1. 15 – 3. 26). The risk of infection was higher among the students who had tiredness feeling in comparison with those students did not show this symptom (OR = 2. 61, % 95 CI: 1. 30 – 5. 25). Moreover, the results showed that a previous history of oxyuriasis increases the risk of future infections (OR=2. 73, % 95 CI: 1. 58– 4. 71).
    Conclusion
    These findings emphasized that personal hygiene education in mothers, especially for illiterate or low educated mothers, is necessary. It is obvious that a continuous education should be given to mothers until they achieve an appropriate level of education. This approach has more priority in Damghan.
  • E. Fattahy, S.G.A. Jorsaraei, K. Parivar, A. A. Moghaddamnia Page 75
    Introduction
    Diazinon (DZN) is an organophosphate that inhibits of acetylcolinesterase activity by phosphorylating of active site, in which could be resulted in damages of germinal cells and reproductive functions. Since this compound is extensively using in the agriculture, especially in the northern regions of Iran in order to control of pests, the present study was performed to investigate the influence of DZN on spermatogenesis in mice.
    Materials And Methods
    Male mice were divided into three experimental, sham and control groups. The animals in the experimental group were injected with the consecutive doses of DZN (30mg/kg i.p, five consecutive days per week for one month). The sham mice were received only water injection and no injection was performed on animals in the control group. Animals were scarified 35 days after the latest injection of DZN. Then, the mice testis sections were prepared and morphologic aspects of testis and spermatogenesis processes assessed.
    Results
    The DZN showed a significant decrease in number of germ cells, spermatocytes, spermatids, Leydig cells, blood vessels. In addition, the diameter of seminiferous in the testis of the mice decreased.
    Conclusion
    The current finding showed that Diazinon is an environmental factor that can cause toxic effects on the morphologic parameters of germ cells. These results suggested that the DZN might be a factor that results in infertility in mice.
  • M. Azizzadeh Page 83
    Orf is a sheep disease due to infcetion with a parapoxvirus. The infection is mainly transmitted to man by direct contacts and seldomly by contaminated instruments. Infection in human results in a benign and self-limited disease, generally. Although, rare complications have been mentioned, this is a report about a case of orf with erythema multiforme in a 54 year old woman.