فهرست مطالب

کومش - سال نهم شماره 2 (پیاپی 26، زمستان 1386)

فصلنامه کومش
سال نهم شماره 2 (پیاپی 26، زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/11/16
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مظفر خزاعی، منصور رضایی، صدیقه خزاعی صفحه 87
    سابقه و هدف
    افت تحصیلی و مشروطی دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. مطالعه حاضر به منظور مقایسه ویژگی های فردی و تحصیلی دانشجویان پزشکی ناموفق و موفق در دانشکده پزشکی کرمانشاه انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مورد شاهدی است و در آن مشخصات فردی و تحصیلی کلیه دانشجویان مشروط ازسال 1380 تا1384 و به تعداد برابر از دانشجویان مشابه از نظر مقطع و سال تحصیلی و با معدل بالاتر از 15 و فاقد مشروطی، جمع آوری و در فرم های مطالعه ثبت گردید. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس دو گروه از دانشجویان مشروط و غیر مشروط با استفاده از نرم افزار SPSS و جداول توزیع فراوانی، محاسبه میانگین و انحراف معیار انجام گردید. برای مقایسه میانگین متغیرهای کمی در دو گروه از آزمون t مستقل و آزمون F و برای مقایسه دو گروه از نظر متغیر های کیفی از آزمون x2 و فیشر و برای تعیین همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
    یافته ها
    بین دو گروه دانشجویان از نظر سن، جنس، فاصله دیپلم تا دانشگاه، معدل دیپلم، سواد پدر و مادر، تاهل، داشتن شغل اضافی، سهمیه قبولی در کنکور و میانگین تمامی دروس تخصصی در کنکور سراسری اختلاف آماری معنی دار وجود داشت (05/0> P). اما از لحاظ سکونت در خوابگاه و نوع دیپلم اختلاف معنی داری وجود نداشت. بیش ترین همبستگی بین افت تحصیلی با سهمیه و معدل دیپلم وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به اختلاف معنی دار در بسیاری از ویژگی های فردی و تحصیلی بین دانشجویان موفق و ناموفق، توجه و برنامه ریزی خاص در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: دانشجویان پزشکی، ویژگی های فردی، ویژگی های تحصیلی، مشروطی، موفق، ناموفق
  • محمدعلی محمدی، بهروز دادخواه، ناصر مظفری، علی نعمتی صفحه 93
    سابقه وهدف
    با شتاب روز افزون پیش رفت علم، مطالب علمی در کلیه رشته ها به طور سرسام آوری افزایش یافته، در نتیجه موفقیت تحصیلی در دانشگاه ها مرهون تلاش موثر، مطالعه صحیح و مدیریت وقت اس. یکی از دلایلی که بعضی دانشجویان از تلاش خود نتیجه مطلوبی به دست نمی آورند نداشتن آگاهی از شیوه مطالعه و مهارت های مربوط به آن است. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان دانشگاه های شهر اردبیل، انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی بر روی 686 نفراز دانشجویان شهر اردبیل انجام شده است. ابزار اندازه گیری پرسش نامه خود ساخته در دو قسمت بود: قسمت اول مشخصات فردی – اجتماعی و میزان مطالعه دانشجو، و قسمت دوم حاوی سوالات مربوط به آگاهی از مطالعه کارآمد بود. نمونه گیری به روش تصادفی و به نسبت دانشجویان هر دانشگاه انجام گرفت. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS شده و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و کای اسکویر تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین سن در دانشجویان 51/2± 56 /21 سال و میانگین طول مدت مطالعه در روز 43/0± 43/1 ساعت بود. فقط 59 /15% آنان در طی ترم تحصیلی مطالعه منظم داشتند. مهم ترین موانع مطالعه را فقدان انگیزه کافی (36/46%) و عدم اطمینان از آینده شغلی (47/30%) بیان داشته اند. فقط 03/16% دانشجویان اظهار داشته اند دارای برنامه منظم در هر روز برای مطالعه و یادگیری هستند. 09/33 % دانشجویان آگاهی خوب، 01/ 58% آگاهی متوسط و 75/8% آگاهی ضعیف نسبت به مطالعه کارآمد داشتند. میزان آگاهی از مطالعه کارآمد در دانشجویان ساکن مناطق شهری و دانشگاه های دولتی بیش تر از مناطق روستایی و دانشگاه آزاد بوده و این اختلاف از لحاظ آماری نیز معنی دار بود (05/0 >p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان دادکه بسیاری از دانشجویان نسبت به مطالعه کار آمد آگاهی متوسط دارند. بنابراین شناسایی شیوه مطا لعه در دانشجویان و آموزش روش مطالعه صحیح در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آگاهی، دانشجو، مطالعه کارآمد
  • جمشید راهب، الهام آقایی مقدم، حدیث بهزادی صفحه 99
    سابقه و هدف
    بیودسولفوریزاسیون یک روش میکروبی است که طی آن با استفاده از سویه های بهینه شده باکتریایی سعی در افزایش توان قدرت گوگردزدایی از ترکیبات نفتی می شود، یکی از روش های موثر استفاده از ژن های اکسیدوردوکتاز افزایش یافته می باشد که FMNH2 مورد نیاز برای فعالیت ژن های گوگردزدایی را در دسترس قرار می دهند. در این مطالعه ژن اکسیدوردوکتاز باکتری رودوکوکوس اریتروپولیس IGTS8 که به عنوان یک سویه مدل در تحقیقات گوگردزدایی مطرح است با استفاده از تکنیک PCR بدست آمد. سپس برای بدست آوردن بیان بالاتر از وکتور بیانی PET21a استفاده شد.
    مواد و روش ها
    پلاسمید نوترکیب PTZ57 OR از باکتری Ecoli-DH5α استخراج و توسط آنزیم های محدود کننده EcorΙ وHindΙΙΙ برش داده شد که ژن اکسیدوردوکتاز به طول bp 600 جدا شد سپس در وکتورهای بیانی مختلف PKK و PET-21a کلون گردید و برای بررسی بیان سیتوپلاسمی پروتئینی مورد نظر پس از القاء با IPTG در زمان های مختلف بر روی ژل آکریل آمید برده شد.
    یافته ها
    پس از تایید وجود ژن اکسیدوردوکتاز در پلاسمید PTZ57R بوسیله PCR این ژن در وکتور بیانی PKK کلون شد که در شرایط القایی یک باند ضعیف بر روی ژل SDS-page درناحیه KDa 25 نشان داد. که برای بدست آوردن بیان بالاتر از وکتور PET-21a استفاده شد که باند شارپی را در همان ناحیه نشان داد.
    نتیجه گیری
    جداسازی کلونینگ و بیان انبوه ژن اکسیدوردوکتاز در باکتری Ecoli منجر به افزایش قدرت بیان ژن های گوگردزدائی در سویه های مهندسی شده می شود.
    کلیدواژگان: رودوکوکوس اریتروپولیس IGTS8، گوگردزدائی بیولوژیک، اکسیدوردوکتاز
  • امید محمدی، جمشید پور قریب صفحه 105
    سابقه و هدف
    یکی از مهم ترین ویژگی های آواهای گفتار، ساختار سازه ای است. اهمیت ساختار سازه ای به گونه ای است که روابط میان سه سازه اول از اجزای اصلی تشخیص واکه توسط شنونده می باشد، و کیفیت و نوع یک واکه به سازه های آن بستگی دارد. کاربرد اصلی سازه ها در توصیف خطاهای واکه ای می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه انجام شده از نوع توصیفی تحلیلی است. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه ساختارهای سازه ای واکه های زبان فارسی در دو گروه50 نفری شامل: کودکان 9-7 سال (25 دختر و 25 پسر) و بزرگ سالان 22-18 سال(25 آقا و 25 خانم) می باشد.
    یافته ها
    بسامد پایه، سه سازه اول هر واکه، بسامد باند و شدت هر سازه در هر یک از واکه های زبان فارسی/i/)، /e/، /æ/، /a/، /o/، /u/ (با استفاده از نرم افزار استودیو گفتار و دستگاه لارنگوگراف به دست آمد. در مرحله بعد سازه های واکه های زبان فارسی بین دو گروه مردان و پسران و دو گروه زنان و دختران مورد مقایسه قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از آن بود که، در همه گروه ها واکه /æ/ بازترین واکه و واکه /i/ بسته ترین واکه می باشد. همچنین واکه /i/ پیشین ترین واکه و /u/ پسین ترین واکه می باشد. مردان و زنان نیز به ترتیب در مقایسه با پسران و دختران بسامدهای سازه ای کمتری داشتند. یافته های این مطالعه تا حد زیادی با مطالعات قبلی مشابهت داشت. تفاوت های محسوس مقادیر سازه های واکه ها بین کودکان و بزرگ سالان مربوط به تفاوت در طول مجرای صوتی و اندازه حفرات تشدید می باشد.
    کلیدواژگان: ساختار سازه ای، واکه، استودیو گفتار، لارنگوگراف، بسامد باند
  • سیامک یغمایی، گلاره بنی هاشمی، راهب قربانی * صفحه 111
    سابقه وهدف

    سرطان پستان شایع ترین سرطان در خانم ها و دومین علت مرگ ناشی از سرطان پس از سرطان ریه می باشد. میزان بقاء شاخص مهمی جهت ارزیابی تاثیرات روش های درمانی و تشخیصی در سرطان پستان می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان بقای سرطان پستان دربیمارانی می باشد که تحت جراحی Modified Radical Mastectomy درسمنان قرارگرفته اند.

    مواد و روش ها

    دراین مطالعه پرونده تمام بیمارانی که از سال 1370 تا پایان سال 1381 در بیمارستان امداد سمنان تحت جراحی Modified Radical Mastectomy قرارگرفته بودند بررسی شده و داده های مورد نیاز استخراج شد. سپس با مراجعه مستقیم به آدرس بیماران علاوه بر تکمیل اطلاعات، بیماران از نظر وضعیت حیاتی پیگیری شدند.

    یافته ها

    میانگین (± انحراف معیار) سن بیماران 0/14± 5/51 سال، شایع ترین نوع بدخیمی کارسینوم مجاری مهاجم (Invasive Ductal Carcinoma) با 80 درصد موارد و 42 درصد بیماران در مرحله III به ترتیب بیماری مراجعه کرده بودند. افزایش سن(002/0= P) و مرحله بیماری (000/0= P) با کاهش میزان بقاء ارتباط معنی دار آماری داشتند. میزان بقای 5 و 10 ساله درمرحلهI، 100 درصد، درمرحله II به ترتیب 77 درصد و 65 درصد، درمرحله III 23 درصد و 12 درصد و در کل 58به ترتیب درصد و 47 درصد بود. دو نفر بیمار مراجعه کننده در مرحله IV بیماری قبل از 5 سال فوت نمودند.

    نتیجه گیری

    میزان بقای بیماران جراحی شده در مرحله I و II با مطالعات مشابه برابر بود ولی در مرحله III و IV میزان بقاء در سمنان پایین تر بود. هم چنین میزان بقای 5 و 10 ساله بیماری در کل نیز نسبت به اکثر مطالعات در سایر نقاط کمتر بود. مراجعه بیماران در مراحل بالای بیماری و عدم وجود امکانات شیمی درمانی و رادیوتراپی در سمنان از علل میزان بقای پایین تر بیماران می باشند. لذا آموزش به خانم ها درجهت شناسایی سرطان پستان در مراحل اولیه، باید با جدیت بیش تری توسط مراکز بهداشتی دنبال شود.

    کلیدواژگان: میزان بقاء، سرطان پستان، رگرسیون کاکس
  • عباسعلی جعفری ندوشن صفحه 117
    سابقه و هدف
    کاندیدا دابلینسیس از گونه های جدیدا شناخته شده جنس کاندیدا است. اگر چه این گونه در اوایل به عنوان مهم ترین عامل جدا شده از ضایعات دهانی افراد مبتلا به ایدز به شمار می رفت ولی اخیرا بطور مکرر از بیماران ایمنوساپرس غیر ایدزی نیز جدا شده است. توانایی کاندیدا دابلینسیس برای تولید لوله زایا در مجاورت با سرم انسان از مهم ترین مکانیسم های بیماری زایی این قارچ محسوب می شود که تحت تاثیر بعضی عوامل محیطی و تغذیه ای در بدن میزبان می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر بعضی عوامل محیطی مانند دما، pH و میزان غلظت گلوکز بر میزان تولید لوله زایا توسط گونه کاندیدا دابلینسیس در شرایط برون تنی بوده است.
    مواد و روش ها
    تست تولید لوله زایا (Germ tube) توسط سوش استاندارد کاندیدا دابلینسیس (CD 34) را با استفاده از سرم انسان دارای قند نرمال در حرارت، pH، و غلظت های مختلف در آزمایشگاه انجام و زمان شروع تولید اولین سلول های تولید کننده لوله زایا (به دقیقه) و همچنین میانگین درصد سلول های واجد لوله زایا پس از دو ساعت محاسبه گردید. میانگین درصد سلول های واجد لوله زایا در شرایط مختلف میزان تحریک قارچ به تبدیل از حالت مخمری به رشته ای از نظر آماری (One-way ANOVA) مقایسه شدند.
    یافته ها
    تولید لوله زایا در حرارت 42 درجه، pH برابر 7 و در غلظت mg/ml 30 گلوکز دارای بالاترین میزان در مقایسه با سایر شرایط محیطی و تغذیه ای بود (0001/0=P). همچنین در این شرایط کم ترین زمان برای مشاهده اولین سلول های مخمری کاندیا واجد لوله زایا در شرایط برون تنی لازم بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که مشابه شرایط برون تنی در بدن میزبان هم همین شرایط باعث تحریک قارچ به تولید لوله زایا در بدن بخصوص در افراد دیابتی باعث تشدید ویرولانس (قدرت تهاجمی) قارچ شود.
    کلیدواژگان: کاندیدادابلینسیس، لوله زایا، برون تنی، دما، pH، گلوکز
  • ابولفضل خواجوی راد، موسی الرضا حاج زاده، ناهید منور، حسین آیت اللهی صفحه 123
    سابقه و هدف
    گیاه سیاه دانه (.Nigella Sativa L) دارای اثرات فارماکولوژیک فراوانی است که از جمله می توان به اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد سنگ ادراری، کاهش دهنده چربی خون و تقویت کننده ترمیم بافتی پس از ایجاد سمیت کلیوی اشاره کرد. در این پژوهش اثر فراکسیون های اتیل استات عصاره 50% الکلی آبی سیاه دانه بر پیش گیری از سنگ اگزالات کلسیم کلیه در رت نژاد Wistar بررسی شد.
    مواد و روش ها
    برای انجام این پژوهش از 31 سر رت نر نژاد Wistar استفاده شد. رت ها بطور تصادفی در 4 گروه تقسیم و به مدت 28 روز تیمار شدند. رت های گروه اول (کنترل سالم) و دوم (کنترل منفی) به ترتیب آب معمولی و آب حاوی 1% اتیلن گلیکول دریافت کردند. رت های گروه سوم و چهارم علاوه بر 1% اتیلن گلیکول روزانه mg/kg 250عصاره آبی الکلی دانه سیاه دانه از فراکسیون باقی مانده اتیل استات و mg/kg 250 عصاره آبی الکلی دانه سیاه دانه از فاز اتیل استات در آب آشامیدنی دریافت نمودند. میزان اگزالات، سیترات و کلسیم ادرار تمام رت ها در روزهای صفر، 14 و 28 و میزان منیزیم و کلسیم خون رت ها در روزهای صفر و 28 با روش های بیوشیمیایی اندازه گیری شد. سپس با استفاده از روش های هیستوپاتولوژیک مقاطع 5 میکرونی از هر دو کلیه رت ها تهیه و با میکروسکوپ نوری مطالعه گردید. تعداد تجمعات بلورهای اگزالات کلسیم در 10 میدان میکروسکوپی (تعداد لوله های حاوی تجمعات) شمارش گردید. نتایج بصورت Mean±SEM محاسبه و با استفاده از تست ANOVA و سپس Tukey-Krammer مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تفاوت های با 05/0 p<معنی دار تلقی شدند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تجمع بلورهای اگزالات کلسیم در گروه دوم بطور معنی داری (001/0p<) بیش تر از گروه اول بود. علاوه بر این تجمع بلورهای اگزالات کلسیم در گروه دوم بطور معنی داری (001/0p<) بیش از گروه سوم (بدون تجمع بلور) بود اما اختلاف معنی داری با گروه چهارم نداشت. علاوه بر این غلظت اگزالات ادرار گروه های دوم، سوم و چهارم در روز 28 نسبت به روز صفر بطور معنی داری (05/0p<) افزایش یافت اما غلظت کلسیم ادرار گروه های سوم و چهارم طی این بازه زمانی تغییر معنی داری نکرد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که فراکسیون باقی مانده از فاز اتیل استات عصاره 50% الکلی آبی سیاه دانه در پیش گیری از تجمع بلورهای اگزالات کلسیم موثر است در حالی که فراکسیون اتیل استات عصاره فاقد چنین اثری است. اگرچه مکانیسم این اثر کاملا مشخص نیست اما شاید بتوان آنرا مربوط به اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و کاهش دهنده چربی خون سیاه دانه دانست و لذا می توان مصرف آنرا برای موارد انسانی نیز توصیه کرد.
    کلیدواژگان: سیاه دانه، سنگ کلیه، اتیلن گلیکول، اگزالات کلسیم، فراکسیون اتیل استات سیاه دانه
  • فیروز امانی، ابراهیم حاجی زاده، عدالت حسینیان صفحه 131
    سابقه و هدف
    بیماری های قلبی عروقی مهم ترین عامل مرگ و میر در اغلب کشورهای جهان شناخته شده اند. آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از این پدیده در ایران رو به افزایش است. تعیین میزان بقا و عوامل موثر بر آن در بیماران دارای سکته قلبی حاد جزء اهداف این مطالعه می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی بوده که به روش آینده نگر بر روی 800 نفر از بیماران دارای سکته قلبی حاد در بیمارستان بوعلی شهر اردبیل انجام گرفت. برای سنجش میزان بقا، بیماران به مدت یک سال پیگیری و اطلاعات لازم بر اساس چک لیست از قبل طراحی شده که روایی و پایایی آن بر اساس نظر افراد صاحب نظر و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در یک نمونه کمکی قبل و بعد 30 تایی سنجیده شده بود، جمع آوری و در نهایت با استفاده از روش های مختلف آماری در نرم افزار SPSS تجزیه تحلیل شدند. برای نشان دادن میزان بقا بیماران از روش کاپلان مایر و برای مقایسه میانگین بقا در گروه های مختلف از آزمون لگ رنگ و برای نشان دادن عوامل موثر بر میزان بقا از مدل رگرسیونی کاکس و رسم نمودار تابع بقا استفاده کردیم.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 6/60 سال با انحراف معیار 4/12 سال بود. میزان مورتالیته در بین کل بیماران در یک سال مورد بررسی به تعداد 84 نفر(5/10 %) بود. 8/72% بیماران مرد و 3/27% زن بودند. 4/47 % بیماران سیگاری، 4/33% دارای سابقه پرفشاری خون، 1/18% دیابتی، 3/15% دارای لیپید بالا، 30% دارای اریتمی بودند. میزان بقا در 10 روز اول 94/0، در یک ماه اول 93/0 و در یک سال 90/0 بود. میانگین زمان بقا 333 روز با انحراف معیار 5/3 روز بود. عوامل موثر برمیزان بقا بر اساس مدل رگرسیونی کاکس عبارتند از دیابت، سن، مصرف استرپتوکیناز، میزان کسرجهشی و داشتن بلوک قلبی.
    نتیجه گیری
    باداشتن میزان بقا و عوامل موثر برمیزان بقا در بیماران با سکته قلبی حاد می توان در ارائه خدمات بهینه برای بیماران و همچنین اقدامات ویژه جهت کنترل و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سکته قلبی حاد و افزایش طول عمر وبقای این بیماران اقدام نمود.
    کلیدواژگان: بقا، سکته قلبی، مدل کاکس، قلبی عروقی
  • سید مهدی سادات هاشمی، راهب قربانی*، بهروز کاوه یی، حسام الدین عسکری مجدآبادی، عبدالکریم شادمهر صفحه 139
    سابقه و هدف

    یائسگی طبیعی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی عبارت است از قطع عادت ماهیانه در خانم ها که به دلیل توقف فعالیت فولیکولار تخمدان در طی 12 ماه متوالی (بدون هیچ گونه علت پاتولوژیکی و فیزیولوژیکی) روی می دهد و به پایان یافتن دوران باروری در زن می انجامد. یائسگی آغاز دوره ای از تغییرات جسمانی و متابولیکی است که برکیفیت زندگی زن تاثیر می گذارد و می توانند باعث بروز مشکلاتی همچون پوکی استخوان و بیماری های قلبی نیز شود. بنابراین با افزایش سالانه تعداد زنانی که دوران پس از یائسگی را طی می کنند، چنین به نظر می رسد که مطالعه بر روی الگوی سنی بروز یائسگی ضرورت داشته باشد.

    مواد و روش ها

    برآورد الگوی سن یائسگی طبیعی به روش ناپارامتری با استفاده از شیوع یائسگی در هر گروه سنی معرفی و به عنوان مثال کاربردی از اطلاعات بررسی سن یایسگی زنان شهرستان گرمسار استفاده شد که مطالعه مذکور به صورت مقطعی بر روی 581 زن 30 ساله و بالاتر شهری و روستایی طی سال 1385 انجام و الگوی سن یائسگی آن ها با استفاده از شیوع یائسگی در هرگروه سنی برآورد شد.

    یافته ها

    میانگین (± انحراف معیار) و میانه سن یائسگی برای شهرستان گرمسار به ترتیب 6/3±9/51 و2/52 سال برآورد شد. یائسگی ازسن 30 تا تقریبا 43 سالگی به آرامی افزایش می یافت، اما پس از آن تا سن تقریبا 55 سالگی سرعت آن رو به افزایش گذاشته و سپس به سرعت رو به کاهش می گذاشت.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد میانگین سن یائسگی شهر گرمسار در مقایسه با سایرمناطق کشور بالاتر و از این لحاظ از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.

    کلیدواژگان: سن یائسگی طبیعی، برآورد ناپارامتری، الگو، شیوع، مطالعه مقطعی، گرمسار
  • طوبی حیدری، نورالسادات کریمان، مریم افراخته، حمید علوی مجد صفحه 147
    سابقه و هدف
    دیابت بارداری را به عنوان شدت های مختلف عدم تحمل به کربوهیدرات ها تعریف می کنند که شروع یا اولین تشخیص آن در طول حاملگی بوقوع می پیوندد. تقریبا 4 درصد حاملگی ها با دیابت عارضه دار می شوند که 90 درصد آنها دیابت بارداری هستند. شناسایی عوامل خطر دیابت بارداری، منجر به انجام اقدامات لازم گردیده و عوارض احتمالی مادری و جنینی راکاهش خواهد داد. یکی از عوامل خطر جدید، میزان غیر طبیعی خون ریزی قاعدگی می باشد.این مطالعه با هدف تعیین ارتباط منوراژی و دیابت بارداری در مراجعین به مراکز آموزشی - درمانی شهر تهران در سال 1384 انجام گردید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحلیلی گذشته نگر(مورد- شاهدی) زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه های دیابت بارداری و درمانگاه های مراقبت های روتین بارداری وابسته به مراکز تحقیقات غدد و متابولیسم بیمارستان شریعتی و بیمارستان طالقانی و مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم ایران در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 60 خانم باردار با تشخیص قطعی دیابت بارداری (گروه مورد) و هم زمان با آن تعداد 60 خانم باردار بدون ابتلا به دیابت بارداری(گروه شاهد) بررسی شدند و خصوصیات دموگرافیک، میزان خون ریزی قاعدگی و عوامل موثر بر آن، در دو گروه مقایسه شدند. زنان باسابقه جنین درشت در حاملگی قبلی (وزن بالای 4500 گرم)، دیابت قبل از حاملگی، دیابت در حاملگی قبلی، مرگ و میر نوزادی در فرزندان قبلی، سقط های مکرر (سه بار سقط پشت سرهم)، مصرف سیگار قبل و حین بارداری و زایمان قبل از موعد، از مطالعه خارج می شدند. همچنین متغیرهای سن، تعداد زایمان، نمایه توده بدنی قبل از بارداری، وجود دیابت در بستگان درجه 1، مرده زایی در بارداری قبلی و جنین یا نوزاد ناهنجار در بارداری قبلی، با یکدیگر همسان شدند.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه بیان گر این بود خصوصیات دموگرافیک و عوامل موثر بر میزان خون ریزی قاعدگی، در دو گروه مشابه بود. فراوانی نسبی افزایش خون ریزی قاعدگی (منوراژی) در گروه مورد برابر با 7/41 درصد ودرگروه شاهد برابر با10 درصد بود (001/0P<). OR محاسبه شده برابر 43/6 با فاصله اطمینان 95 درصد به صورت (16/9 و40/2) بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه حاضر، منوراژی ممکن است یک عامل خطر مستقل و پیش گویی کننده برای ابتلا به دیابت بارداری باشد. به نظر می رسد که اگر غربال گری انتخابی برای دیابت بارداری مد نظر باشد، این سابقه که به آسانی و با هزینه اندک قابل شناسایی است، بهتر است در تصمیم گیری برای انجام آزمایشات قند خون در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: منوراژی، دیابت بارداری، عامل خطر
  • پرویز کوخایی، لیلا کوخایی، بیژن صدیقی مقدم، قاسم مسیبی صفحه 155
    سابقه و هدف
    هموراژیک سیستایسیس ((HC در بیماران پیوند مغز استخوان آلوژنیک عموماهمراه با عفونت ویروس BK می باشد. از آنجایی که 99-77% بیماران بالغ پیوند مغز استخوان واجد آلودگی ویروس BK می باشند، لذا فعالیت این ویروس به تنهایی نمی تواند عامل هموراژیک سیستایسیس تلقی شود. اخیرا وجود معنی دار موتاسیون G → C در ناحیه یSP1 در منطقه ی ژن های کنترل کننده ویروس BK در بیماران HC گزارش شده است. در حالی که این موتاسیون در بیماران فاقد HC دیده نشده است. هدف این پژوهش ارتباط وقوع موتاسیون با بیماری زایی ویروس BK می باشد.
    مواد روش ها
    روش Real time PCR برای اندازه گیری میزان ویروس BK مورد استفاده قرار گرفت. 21 بیمار با پیوند مغز استخوان و با عوارض HC و بدونHC و نیز با موتاسیون و بدون موتاسیون دارموتاسیون G → C در ناحیه یSP1 در منطقه ی ژن های کنترل کننده ویروس BK در این مطالعه شرکت کردند.
    یافته ها
    تعیین میزان ویروس BK در18 مورد از 21 بیمار با موفقیت انجام شد. (6 بیمار با موتاسیون C →G و 6 بیمار بدون موتاسیون) و 6 بیمار بدون HC. میانگین تعداد ویروس HC در بیماران دارای HC با موتاسیون C→G برابر بود با μl 106×3و میانگین تعداد ویروس در بیماران HC بدون موتاسیون C → G برابر بود با μl 106×5/1و میانگین تعداد ویروس در بیماران بدون HC برابر بود با μl 106×10. اگرچه تفاوت مشاهده شده به لحاظ آماری معنی دار نیست و این ناشی از یک بیمار بدون HC است که دارای کپی زیادی از ویروس می باشد. در حالی که 50% بیماران HC دارای تعداد ویروس μl 106 یا بیش تر می باشند. فقط یک نمونه در گروه بیماران بدون HC دارای تعداد ویروس μl 106×5 می باشد.
    نتیجه گیری
    اگرچه این مطالعه ارتباط معنی دار میزان زیاد ویروس و موتاسیون C → G را نشان نمی دهد ولی این اطلاعات نشان می دهد که میزان کپی (تعداد) بیش از μl 104 بیان گر خطر ابتلا به HC است.
    کلیدواژگان: ویروس BK، پیوند مغز استخوان، هموراژیک سیستایسیس، Real time PCR
  • محسن واحدی، حمید علوی مجد، یدالله محرابی، بهار نقوی صفحه 163
    سابقه و هدف
    یکی از شاخه های مهم بیوانفورماتیک فناوری ریزآرایه DNA است که امکان بررسی بیان هزاران ژن را به طور هم زمان در حداقل زمان ممکن می سازد که در سال های اخیر موجب تولید حجم انبوهی از داده های بیان ژنی شده است. تحلیل آماری این داده ها شامل نرمال سازی، خوشه بندی، طبقه بندی و... از جمله روش های مورد استفاده در تحلیل این نوع داده ها است.
    مواد و روش ها
    در این مقاله داده های بیان ژنی سرطان خون گلوب و همکاران (1999) که بر اساس روش آرایه الیگونوکلئوتید تولید شده و از طریق اینترنت در اختیار عموم قرار دارد، با استفاده از روش های آماری مقیاس بندی چند بعدی، خوشه بندی سلسله مراتبی و غیر سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مجموعه داده ها شامل 20 بیمار مبتلا به سرطان خون لنفوئیدی حاد (ALL) و 14 بیمار مبتلا به سرطان خون میلوئیدی حاد (AML) است. در هر دو روش خوشه بندی، داده ها به دو خوشه تقسیم شدند. روش های مختلف خوشه بندی با توجه به گروه بندی واقعی نمونه ها (ALL،AML) مورد مقایسه قرار گرفتند. نرم افزار R برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    ویژگی روش خوشه بندی سلسله مراتبی تقسیمی در تشخیص افراد ALL، 75 درصد و حساسیت آن 92 درصد بدست آمد، ویژگی روش افراز کردن اطراف میدوئید در تشخیص افراد ALL، 90 درصد و حساسیت آن 93 درصد بدست آمد که نشان دهنده عملکرد خوب این دو روش است. یکی از نمونه ها که بر اساس یافته های بالینی در گروه AML قرار دارد طبق نتایج تمام روش های خوشه بندی مورد استفاده در گروه ALL قرار گرفت که از نظر بالینی می تواند قابل توجه باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به انطباق قابل توجه نتایج خوشه بندی با گروه بندی واقعی داده ها، می توان از این روش های آماری در مواردی که اطلاع دقیقی از گروه بندی واقعی داده ها در دست نیست، استفاده کرد. به علاوه نتایج خوشه بندی ممکن است زیرگروه هایی از نمونه ها را به نحوی متمایز کند که برای انطباق آن با یافته های بالینی، پژوهش های آزمایشگاهی یا بالینی جدیدی لازم باشد.
    کلیدواژگان: بیوانفورماتیک، ریزآرایهDNA، بیان ژن، خوشه بندی، سرطان خون
|
  • M. Khazaei, M. Rezaei, S. Khazaei Page 87
    Introduction
    Educational failure and dropping out are among the major problems of higher education centers in the country. The present study was performed to compare personal and educational characters of success and unsuccessful medical students in the medical school of Kermanshah.
    Materials And Methods
    Information about personal and educational characters were collected from all dropped out students, as unsuccessful group, and the students without dropping out and with a educational score more than 15, as control (success) group, during 2001 and 2005. Data analysis was carried out using SPSS software. To compare mean quantitative factors in two groups, in-depended T test and F test were used, chi-square and fisher test used for qualitative factors, and Pierson correlation coefficient calculated.
    Results
    There was a significant difference between two successful and unsuccessful students groups with regard to age, sex, diploma score, time gap between graduation from high school and studying in university, parents education, marital status, students job, quota system and mean of all specialized lesson in Konkor examination (p<0.05). No significant difference was observed in the type of diploma and living in university accommodation between two groups.
    Conclusion
    According to significant differences in many personal and educational characters between two successful and unsuccessful student groups, it seems more attention and special programming is necessary in this field.
  • M.A. Mohammadi, B. Dadkhah, N. Mozaffari, A. Nemati Page 93
    Introduction
    Nowadays, by developing of the science and to increase the scientific Issues in all fields, can to see that the academic success in universities is resulted from effective trying, right study and time management. One the unsuccessful causes in some students is not to know the studying ways and its related skills. This study has been done in this case.
    Materials And Methods
    This descriptive study has been done on 686 persons of Ardabil city students. Its measuring tools is the self-constructed questionnaire in two parts the first part includes of; specifications, of personal and social, study duration, and the second part contains the questions about to understand the effective study. Random sampling was selected for students of any universities. The collected data analyzed by spss soft ware by using analytical and descriptive statistics.
    Results
    Age mean between students was 21.51 ± 21.65 and studying duration was 1.43±0.43 days. Only 15.59% of them had regular study in academic term. The most important of the study drawbacks were lack of sufficient motive, (44.36%) and unconfidence to future job (30.47%)only 16.03% student that they have a regular program for studying and learning. 33.09 of students had good understanding, 58.1 mean and 8.75% weak ones related to the sufficient study. The understanding rate of students residing in city districts and state universities was more than rural areas and Azad universities and this difference was significant statistically.(p<0.05).
    Conclusion
    This investigation indicates that many student have middle understanding on the sufficient study. Then, to recognize the study way and its education in the beginning of the university studying is necessary.
  • J. Raheb, E. Aghaei, H. Behzadi Page 99
    Introduction
    Biological desulforezation is a microbial procedure which uses manipulated bacterial strains for increasing of desulforezation from petroleum products.
    Materials And Methods
    The method is being tested by several big oil companies for making a safe fuel and for preventing air pollution one of the methods for enhancement of desulforezation of microbial oil strains is increasing of copy number of oxidoreductase gene. this gene is able to supply the required FMNH2 for desulforezation genes of Rhodococcus erythropolis IGTS8, which is used as a model micro organism in desulforezation researches, was amplified with PCR and was cloned in to the PTZ57R vector. Then the oxidoreductase gene was extracted by agarose gel DNA extraction kit as a 600 bp fragment and was inserted in to the pkk223-3 expression vector.
    Result
    After induction, the desired protein was weakly detected as a 25 KD band in SDS-PAGE gel. However using another expression vector(PET 21a), a sharp band was detected in the same area.
    Discussions
    At present, the studies was focused on increasing the production in National Instutute of genetic Engineering and bio technology we are trying to apply genetic Engineering tools to increase gene dosage of oxidoreductase gene to enhancement of desulforezation gene expression
  • O. Mohamadi, J. Pourgharib Page 105
    Introduction
    Formant structure is one of the most important acoustical characteristics of sound. the relationship between first three formants is the main component of perceptual categorization by the listener. The quality and the kind of one vowel is related to its formant.
    Material And Methods
    The goal of this descriptive-analytical study was to assign and compare formant structure of Persian vowels between 50 Persian children 7-9 years old from two separate schools in Tehran (25 boys and 25 girls) and 50 adults aged between 18 and 22 from persian students and employees at the rehabilitation sciences faculty of Iran (25 men and 25 women). Six persian vowels (/i/,/e/,/æ/,/a/,/o/,/u/) were produced using simple sample. The first three formant of persian language vowels were obtained and compared between two groups of male adults and school boys and also female adults and school girls.
    Results
    Fundamental frequency, first three formants of each vowel (F1, F2, F3), band frequency of each formant, and the intensity of each formant in each vowel were obtained and recorded by speech studio software and laryngograph device
    Conclusion
    In all groups, /æ /vowel was the lowest height vowel and /i/ vowel is the highest high one. In addition, /i/ vowel was the high front vowel and /u/ vowel was the high back vowel one in all groups. The results of comparison of formant structure of Persian language vowels in two groups of male adults and school boys, and female adults and school girls suggested that all quantities of formant frequency of the Persian vowels in adults is lower than children, by what it says that male and female adults had lower formant frequencies in compare with boys and girls. These findings were similar to pervious same studies. The differences observed between children and adults are due to different vocal tract length and different size of resonator cavities.
  • S. Yaghmaei, G. Bani Hashemi, R. Ghorbani Page 111
    Introduction

    Breast carcinoma is the most common cancer in women and the second leading cause of cancer related mortality after lung cancer. Survival rate is an important index for evaluating the overall effectiveness of cancer diagnosis and treatment. The present study was performed to estimate survival rate in women with breast cancer diagnosed and treated by Modified Radical Mastectomy (MRM) at Emdad Hospital in Semnan.

    Materials And Methods

    This study was rendered through 1991-2002 using extracting recorded data of patients, which had been treated by MRM at Emdad hospital in Semnan. The patients were subsequently followed up for their survival and further information.

    Results

    The mean age (±SD) of patients was 51.5±14.0 years. The most common type of malignancy and stage of disease were invasive ductal carcinoma and stage III at the time of diagnosis. Increase of age (P=0.002) and the stage of disease (P=0.000) were associated with shorter survival. The 5-year and 10-year survival for stage I patients was 100%, for stage II 77% and 65%, for stage III, 23% and 12%, and taking overall, they were 58% and 47%, respectively.

    Conclusion

    The survival for stages I and II was similar to other countries, but for stage III was poor in Semnan. In addition, the cumulative 5-year and 10-year survival was poor as well. Increase of age and stage at the time of diagnosis and lack of chemotherapy and radiotherapy site are some causes of shorter survival. Therefore, education to early diagnosis of breast cancer in women must be considered and followed seriously.

  • A.A. Jafari-Nodoushan Page 117
    Introduction
    C. dubliniensis is a new known species in genus of Candida. Although this yeast was firstly isolated from oral lesions in AIDS patients, but recently it has been isolated from non-AIDS immunosupressed lesions as well. The ability of C. dubliniensis in production of germ tube in human serum is one of the most important virulent factors, which can induce transformation of fungi from yeast to filamentous form. This phenomenon can be altered by few environmental and nutritional factors. The general purpose of this study was to investigate the effect of temperature, pH and glucose concentrations in germ tube formation of C. dubliniensis in in vitro.
    Materials And Methods
    The germ tube production test in human serum (with normal glucose titer) in different temperature, pH, and glucose concentrations were conducted using standard strain of C. dubliniensis (CD 34). The average number of cells with germ tube after 2 hours and the earliest time for production of germ tube were analyzed using one-way ANOVA test.
    Results
    Maximum germ tube production rate were seen in 42°C, pH 7 and in concentration of 30 mg/ml glucose (P= 0.0001) and also germ tube observed in earliest time in those conditions
    Conclusion
    It seems that these environmental and nutritional factors in human body can promote this fungus to produce germ tube for invasion in susceptible patients especially in diabetics.
  • A. Khajavi Rad, M.Al.R. Hadjzadeh, N. Monavvar, H. Ayathollahi Page 123
    Introduction
    Various pharmacological effects of Nigella sativa including; anti-inflammatory and antimicrobial effects, disruption of kidney stone, lowering serum lipids and repairment of kidney tissues after nephrotoxicity, have been reported. The aim of this study was to investigate the preventive action of ethyl acetate fractions of aqueous-ethanolic extract of Nigella sativa seeds on calcium oxalate kidney stones in male rats.
    Materials and Methods
    31 male Wistar rats were randomly divided into four groups. All groups were studied during 28 days of experimental protocol. Healthy control group (1) received tap drinking water. Negative control group (2) received 1% ethylene glycol in drinking water. Groups 3 and 4 were treated with 1% ethylene glycol as well as ethyl acetate phase remnant and ethyl acetate fractions from aqueous and ethanolic extract of Nigella sativa L. seeds, respectively at equivalent dose of 250 mg/kg of total extract. Urine concentration of oxalate, citrate and calcium in days 0, 14 and 28, and also plasma concentration of magnesium and calcium in days 0 and 28, were measured. At the end of experiment, kidneys were removed for histopathologic study and examined for counting calcium oxalate deposits. Data were presented as Mean SEM and were analyzed by one way ANOVA and subsequently Tukey tests; p value less than 0.05 (p0.05) was considered significant.
    Results
    Results showed that the number of calcium oxalate crystals in group 2 vs. group 1 and 3 (without any crystals) significantly increased (p0.001), but there was no significant difference between groups 2 and 4. Urine oxalate concentration in day 28 increased significantly in groups 2, 3 and 4 (p0.05) in comparison with day 0, but urine calcium concentration in groups 3 and 4 at day 28 has no significant difference with day 0.
    Conclusion
    The results of this study supported the inhibitory action of aqueous-ethanolic extract of Nigella sativa ethyl-acetate phase remnant on calcium oxalate kidney stones. However, ethyl acetate fraction of extract did not show a similar effect on kidney stones. Although the exact mechanism is not clear, but this action may be due to antioxidant, antilipid or anti-inflammatory properties of Nigella sativa seed. Therefore, Nigella sativa should be advised in treatment of human kidney stone disease.
  • F. Amani, E. Hajizadeh, F. Hoseinian Page 131
    Introduction
    Today, heart diseases are the most common mortality causes in many of the world countries. According to current statistics, mortality rate from MI have been increased in Iran. The aim of this study was to determine survival rate and its effective cause in MI patients.
    Material And Methods
    This analytical-descriptive study was performed on 800 MI patients in Ardabil Bouali hospital. One year follow-up was carried out for all patiens and data collected through a questionnaire. The reliability and validity of questionnaire had been earlier evaluated using Cronbach's alpha in 30 samples pilot study. Data analysis was caried out by statistical methods such as: Kaplan-Maier for survival rate and log-rank test for comparison survival mean in two groups using SPSS software. Cox regression model and survival graph was used for predictive effective causes on survival rate.
    Results
    Age mean of patients was. For one-year follow-up, mortality rate was 10.5% for all patients. 72.8% of patients were male and 27.2% female. 47.4% of patient was smoker, 33.4% have a HTN history, 18.1% were diabetic and 15.3% had high lipid. Survival rate in first ten days, first month and a year following MI was 0.95, 0.93 and 0.91, respectively. Effective causes in patient’s survival rate were DM, HTN, SK and EF.
    Discussion
    knowing survival rate and effective causes in MI patients, we can provide a better service as well as spatially works to control MI and decrease mortality rate from MI and also increase survival time in patients.
  • S. M. Sadat Hashemi, R. Ghorbani, B. Kavhie, H. Askari Majdabadi, A. Shadmehr Page 139
    Introduction

    Based on WHO, menopause is defined as the permanent cessation of menstruation resulting from the loss of ovarian follicular activity which is recognized to have occurred after 12 consecutive months of amenorrhea, for which there is no other obvious pathological or physiological cause. It is the beginning of a phase of women''s life with somatic and metabolic changes which leads to decrease in quality of life, osteoporosis and heart diseases. Because of increasing the number of women experiencing post-menopausal life, studying the pattern of age in onset of menopause seems necessary.

    Material and Methods

    Non-parametric method to estimation the pattern of the age at natural menopause was introduced. For applied purpuses, data from a survey in Garmsar that it is performed on 581 women aged 30 years or older. The pattern of age at menopause was estimated for them using prevalence of menopause in each age group.

    Results

    The mean and median of age at natural menopause were 51.9 3.6 and 52.2, respectively. Increasing of menopause was slow from age 30 to 43, but a speed-up in monopause was observed until 55 years old, and then it was decreased slowly.

    Conclusion

    compared to the other regions of Iran, the mean of age at natural menopause in Garmsar seems greater.

  • T. Heidari, N. Kariman, M. Afrakhteh, H. Alavi Majd Page 147
    Introduction
    Gestational diabetes is defined as carbohydrate intolerance of variable severity with onset or recognition during pregnancy. Approximately, 4% of pregnancies are affected by diabetes mellitus, 90% of which represents gestational diabetes mellitus (GDM). Detection of risk factors of GDM may reduce the risk of complications. One of the new risk factors is menorrhagia. This study was conducted to identify the relation between menorrhagia and gestational diabetes
    Material And Method
    This case-control study was performed on the pregnant women who were referred to GDM and prenatal clinics in the endocrinology and metabolism centers of Shariati, and Taleghani hospitals as well as Iran endocrinology and metabolism institute of Tehran. In this study, data collection from the patients were carried out by interview method. Sampling was performed by convenience method. Case group included 60 women with gestational diabetes and control group included 60 women without gestational diabetes that they were selected at the same period of time. Demographic characteristics, history of menorrhagia and its etiology, were compared between two groups. We excluded subject with history of fetal macrosomia (weight >4500g), pre-pregnancy diabetes, diabetes in previous pregnancy, neonatal morbidity and mortality, recurrent abortion, smoking before and during pregnancy and preterm delivery. The case and control subjects were matched based on their age, parity, pre-pregnancy body mass index, diabetes mellitus in first-degree relative and the history of still-birth or malformed fetus or neonates.
    Results
    Demographic characteristics and etiology of menorrhagia were similar between two groups. Relative frequencies of menorrhagia were 41.7 % and 6% in the case and the control group, respectively (p<001, Odds Ratio=6.43).
    Conclusion
    A history of menorrhagia can be an independent predictor of gestational diabetes mellitus. If selective screening is implemented for gestational diabetes mellitus, such history should be considered in the decision of whom to test.
  • P. Kokhaei, L. Kokhaei, B. Sadighimoghadam, G. Mossayebi Page 155
    Background
    Hemorrhagic cystitis (HC) in allogeneic bone marrow transplanted (BMT) patients is associated with BK virus (BKV) reactivation manifested as BK viruria. However, since 77–90% of all adult BMT patients excrete BKV, viral reactivation alone cannot be responsible for HC. Recently, a significant overrepresentation of C→G mutations in the Sp1 binding site in the non-coding control region (NCCR) of BKV was shown to be present in HC patients and absent in non-HC patients. We aimed to investigate if this mutation resulted in excessive BKV excretion in HC patients. Study design: A Real-Time PCR was developed and used to quantify BKV in urine samples from 21 patients with HC, with and without the mutations, as well as from patients without HC.
    Material And Method
    A Real-Time PCR was developed and used to quantify BKV in urine samples from 21 patients with HC, with and without the mutations, as well as from patients without HC.
    Results
    Quantification of BKV was successful in 18 of 21 urine patients (six with and six without C→G mutations) and six patients without HC. A mean of 3.0×106 BKV copies/µl was detected in urine samples of HC patients with C→G mutations, compared to a mean of 1.5×106 BKV copies/µl in HC patients without C→G mutations and a mean of 1.0×106 BKV copies/µl in patients without HC. The obtained differences were however not statistically significant, due to one individual non-HC patient with an extremely high BKV copy number. Nevertheless, while 50% of the samples in the HC groups expressed 1×106 copies/µl or more, only one of the samples in the non-HC group contained a virus quantity higher than 5×105 copies.
    Conclusions
    Although we could not confirm that the C→G mutations in the Sp1 site of BKV were responsible for an increased viral load in patients with HC, our data suggest that levels of BKV above 104 copies/µl may indicate a risk for HC.
  • M. Vahedi, H. Alavi Majd, Y. Mehrabi, B. Naghavi Page 163
    Introduction
    DNA microarray technique is one of the most important categories in bioinformatics, which allows the possibility of monitoring thousands of expressed genes has been resulted in creating giant data bases of gene expression data, recently. Statistical analysis of such databases included normalization, clustering, classification and etc.
    Materials And Methods
    Golub et al (1999) collected data bases of leukemia based on the method of oligonucleotide. The data is on the internet. In this paper, we analyzed gene expression data. It was clustered by several methods including multi-dimensional scaling, hierarchical and non-hierarchical clustering. Data set included 20 Acute Lymphoblastic Leukemia (ALL) patients and 14 Acute Myeloid Leukemia (AML) patients. The results of tow methods of clustering were compared with regard to real grouping (ALL & AML). R software was used for data analysis.
    Results
    Specificity and sensitivity of divisive hierarchical clustering in diagnosing of ALL patients were 75% and 92%, respectively. Specificity and sensitivity of partitioning around medoids in diagnosing of ALL patients were 90% and 93%, respectively. These results showed a well accomplishment of both methods of clustering. It is considerable that, due to clustering methods results, one of the samples was placed in ALL groups, which was in AML group in clinical test.
    Conclusion
    With regard to concordance of the results with real grouping of data, therefore we can use these methods in the cases where we dont have accurate information of real grouping of data. Moreover, Results of clustering might distinct subgroups of data in such a way that would be necessary for concordance with clinical outcomes, laboratory results and so on.