فهرست مطالب

تازه های رواندرمانی - پیاپی 49-50 (پاییز و زمستان 1387)

نشریه تازه های رواندرمانی
پیاپی 49-50 (پاییز و زمستان 1387)

  • 150 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/07/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد مهدی خدیوی زند صفحه 2
    آگاهی: این پژوهش را برای آن انجام می دهیم تا هنگامه های دانش روانشناسی را در آموزش، پرورش، ارائه خدمات تشخیصی و در مانی در کشور نشانه یابی کنیم و با فرانگری آسیبها و آسیب زاهایش را بازشناسیم، چاره اندیشی نماییم، جهت و معنایی برای آینده آن نشان دهیم.
  • عذرا اعتمادی صفحه 21
    دلایل اصلی ازدواج و انتظارات همسران از یکدیگر به طور چشمگیر تغییر یافته است. نیاز به عشق صمیمیت و ایجاد رابطه صمیمانه با همسر و ارضاء نیازهای عاطفی –روانی از جمله دلایل اصلی زوجین امروزی برای ازدواج است. تحقیقات و تجارب بالینی نشان می دهد که زوجین معاصر مشکلات بسیاری در گزارش موردی هنگامه های دوگانگی جنسی در شرایط قبل و بعد از عمل جراحی تغییر جنسیت ایجاد و حفظ روابط صمیمانه دارند و یکی از مسائلی که مشاوران ازدواج با آن روبرو هستند، مشکلات مربوط به صمیمیت و کمک به بهبود و افزایش آن است.
    کلیدواژگان: صمیمیت، زوجین، مدل تلفیقی
  • مهدی امیری، ابوالفضل محمدی، لادن فتی صفحه 43
    زوج درمانی رفتاری تلفیقی (IBCT) به منظور رفع برخی از محدودیتهای زوج در مانی رفتاری سنتی (IBTC)، مفاهیم و تکنیک های پذیرش هیجانی را به کار گرفت. تکنیک های پذیرش بیشتر از تغییر رفتار با پذیرش رفتاری هماهنگ است و تلاش می کند از حوزه های تعارض به عنوان وسیله ای برای ایجاد صمیمیت و نزدیکی بیشتر در زوجین استفاده کند. در IBCT به منظور افزایش پذیرش هیجانی میان زوجین از چهار شیوه ی گسترده استفاده می شود: (1) اتحاد همدلانه در مورد مشکل، (2) بی طرفی متحدانه در بررسی مشکل، (3) افزایش تحمل در مواجهه با یک مشکل آزار دهنده، (4) افزایش فعالیتهای رسیدگی به خود در برابر مشکلات لاینحل، اگر چه تاکید بر مداخلات مبتنی بر پذیرش است، IBCT براین فرض است که مداخلات پذیرش مدار ضمن ایجاد پذیرش، باعث ایجاد تغییرات خودبخودی می شوند. IBCT همچنین برخی از تکنیک های تغییر مدار TBCT(تبادل رفتاری و آموزش ارتباط و حل مساله) را حفظ کرده است. نتایج مطالعات اولیه در مورد IBCT امید بخش بوده است. IBCT بزرگترین پژوهش کنترل شده تصادفی را در حیطه زوج درمانی انجام داده است.
    کلیدواژگان: زوج درمانی رفتاری تلفیقی، پذیرش، تغییر
  • فهیمه غلامعلیان، سیداحمد احمدی، دکترایران باغبان صفحه 59
    کیفی زندگی مفهومی چند وجهی، نسبی، متاثر از زمان و مکان و ارزشهای فردی و اجتماعی است. و دارای ابعاد عینی، ذهنی، بیرونی و درونی است. کیفیت زندگی مفهومی انتزاعی است. یکی از حیطه های بزرگ کیفیت زندگی،کیفیت زندگی زناشویی است. کیفیت زناشویی یک مفهوم پویا است و شامل روابط اعضای خانواده در خلال زمان می شود. در این مقاله تعاریف کیفیت زندگی از دیدگاه های مختلف، ابعاد آن، عوامل موثر و شیوه های بهبود آن و سپس کیفیت زندگی زناشویی و عوامل موثر بر آن بررسی شده است.
  • نهال احمدی، ایران باغبان، مریم سادات فاتحی زاده صفحه 74
    در حال حاضر مفهوم انتظارات خود کار آمدی به طور گسترده در حیطه های مختلف مورد مطالعه و استفاده قرار می گیرد و خودکارآمدی یکی از مفاهیم کاربردی در نظریه های یادگیری –اجتماعی و شناختی اجتماعی در رابطه با رفتار حرفه ای است. در این مقاله به شرح مفصل خود کار آمدی حرفه ای پرداخته می شود. به این منظور مباحثی در رابطه با عوامل اصلی ایجاد خودکارآمدی، رابطه دو جانبه خود کار آمدی و عملکرد و مراحل رشد ودکار آمدی مطرح می گردد و در پایان مروری بر تحقیقاتی در زمینه خود کارآمدی می گردد و براساس پیشینه های قوی نظری و پژوهش، انجام مداخلاتی در جهت افزایش خود کار آمدی حرفه ای به مشاوران حرفه ای توصیه می شود.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی حرفه ای، نظریه شناختی، اجتماعی، بندورا، رفتار حرفه ای
  • سمیه زادهوش، حمید طاهر نشاط دوست، کاظم طباطبایی صفحه 88
    محیط مجموعه ای چند لایه از عوامل تاثیر گذار است که برای کمک به سلامت جسمانی و روانی ما با هم ترکیب می شوند. خانواده اولین و بادوام ترین بستر رشد است. با وجود اهمیت بسترهای دیگر همچون مدرسه،محیط کار، جامعه و... هیچ بستری از لحاظ قدرت و گستره تاثیر با خانواده برابری نمی کند. دو رکن اساسی خانواده زن و شوهر هستند که دارای ویژگی های منحصر به فرد و بی نظیری می باشند. این تعاملات با هیچ یک از دیگر ارتباطات انسانی قابل مقایسه نیست فقط در این شکل از ارتباط است که تمام ابعاد زیستی، معنوی، اجتماعی و عاطفی انسان مورد توجه قرار می گیرد
    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، زوج درمانی شناختی، رفتاری، جهت گیری مذهبی
  • حسین حسن آبادی، مریم محدثی صفحه 105
    بدین منظور از میان مراجعین به مر کز اجتماع درمان دار،24 آزمودنی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. قبل از شروع مداخله درمانی، پرسشنامه نگرشهای ناکار آمد (DAS) و پرسشنامه باورهای مرتبط با مصرف مواد به آنها ارائه شد. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه به صورت گروهی رویکرد درمانی عقلانی هیجانی را دریافت نمودند و پس از پایان دوره گروه در مانی، پرسشنامه های مذکور مجددا توسط گروه آزمایش و گروه کنترل تکمیل شد.داده ها پس از گرد آوری و با استفاده از روش t مستقل مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج آزمون t نشان داد که نگرشهای ناکارآمد و باورهای مرتبط با مصرف مواد در گروه آزمایش کاهش یافته است. بنابراین گروه درمانی عقلانی – هیجانی به طور معناداری موجب کاهش عود اعتیاد در زنان شده است.
    کلیدواژگان: اثربخشی، گروه درمانی عقلانی، هیجانی، عود، زنان معتاد
  • سعیده سادات مصطفوی صفحه 115
    مقاله حاضر گزارشی موردی است که به بررسی هنگامه های دوگانگی جنسی در یک مراجع مبتلا به ترنس سکسوالیسم در شرایط قبل و بعد از عمل جراحی تغییر جنسیت می پردازد. این مراجع دختری 20 ساله است که علت مراجه اش به کلینیک را نارضایتی از بودن در قالب جنسی زنانه و تمایل به مرد شدن مطرح میکند. این موضوع در حالات، رفتارها،مشاغل، هنرها و تحصیلات، مسائل جنسی و خوابهای او هنگامه هایی را به پا کرده است.
    کلیدواژگان: آزادی درمانی، ترنس سکسوالیسم، عمل جراحی تغییر جنسیت