فهرست مطالب

تحقیقات علوم قرآن و حدیث - سال سوم شماره 2 (پیاپی 6، پاییز و زمستان 1385)

مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث
سال سوم شماره 2 (پیاپی 6، پاییز و زمستان 1385)

  • 174 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/08/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کرم سیاوشی صفحه 7

    از مهم ترین پیش فهم های تفسیر قرآن، تبیین قلمرو معارف آن است؛ چه، نوع نگرش ما به این مساله، نقش و دخالتی اساسی در نحوه تبیین پیام ها و رهنمودهای قرآن در پی خواهد داشت. مفسران قرون اخیر (14 و 15 هجری) به این امر توجه کرده و برای آن اهمیت ویژه ای قایل شده و درصدد برآمده اند تا با تبیین موسع کارکرد دین و تعلیمات آسمانی، ابعاد بیش تری از نقش آفرینی و کارآمدی قرآن را در زندگی بشر بنمایانند. سید قطب از مفسران معاصر قرآن با اهتمام بسیار به موضوع جامعیت قرآن، آن را به سان یکی از اصول اساسی خویش در تفسیر آیات قرآن و در تبیین مفاهیم و آموزه های دین اسلام قلمداد کرده است. نویسنده این جستار بر آن است چرایی و چگونگی جامعیت قرآن را از دیدگاه سید قطب، به ویژه در تطبیق با نظریات علمای شیعه، بکاود و میزان درستی نظرگاه او را سنجیده، ضرورت ها و بایستگی های آن را یادآور شود.

    کلیدواژگان: مبانی تفسیری، تفسیر عصری، جامعیت قرآن، سیدقطب، فی ظلال القرآن
  • محمدعلی مهدوی راد، نصرت نیل ساز * صفحه 27

    ونزبرو در کتاب بحث انگیز مطالعات قرآنی، با نامعتبر خواندن اسناد روایات در تاریخ گذاری متون کهن شیوه ادبی را به جای آن ارایه کرد. او این شیوه را برای تاریخ گذاری متون کهن تفسیری پیش از طبری از جمله تفسیر کلبی ابن عباس به کار برد. بر همین اساس وی این تفسیر را متعلق به حدود سال 200 هجری می داند. پس از او ریپین بر اساس تحلیل ادبی این تفسیر را اواخر قرن سوم تاریخ گذاری کرد. در این جستار به معرفی، بررسی و نقد تحلیل ادبی این دو خاورشناس بر تفسیر منسوب به ابن عباس می پردازیم.

    کلیدواژگان: تاریخ گذاری متون کهن، تفسیر ابن عباس، ونزبرو، ریپین، روش تحلیل ادبی
  • سیده وحیده رحیمی صفحه 65

    پیشینیان با پرداختن به اسامی یا صفات متعدد برای یک یا چند مسمی، بدون اشاره به اصطلاح مترادف، لغت نامه هایی بسیط یا اندکی متنوع ارایه داده که تطور آنها به تشکیل معاجم گسترده ختم شده است. می توان گفت نخستین لغت نگاران، مترادف نگاران بودند. اختلاف الفاظ و اتفاق معانی نیز اصطلاح دیگری در همین زمینه بود. افزون بر این محورها، در موضوع های متنوع هم این هدف پی گرفته شد. پس از قرن سوم به تدریج واژه ترادف به میان این کتاب ها وارد شد و اصطلاحات پیشین را کنار زد. رمانی و ابن فارس در این زمینه اولین کسانی معرفی می شوند که اصطلاح ترادف را به کار گرفتند. هرچند با تامل در افرادی چون همدانی یا ترمذی این حق تقدم ازآنان گرفته می شود و پیشینه تاریخی این اصطلاح اندک تغییری می کند و به زمانی عقب تر برمی گردد. بین معنای مشقات « ردف » در قرآن و مفهوم اصطلاحی ترادف، ارتباط ویژه ای سراغ داریم که عبارت است از عدم تبعیت کامل الفاظ از یکدیگر و این نکته ای بر تایید نظریه پیشینیان در عدم ترادف کامل است. در برخی از موضوع های علوم قرانی نامی از ترادف به میان می آید . از جمله این مباحث احرف سبعه است که به دلایل عقلی و نقلی نباید با موضوع ترادف مرتبط شود. اما در دیگر موضوع ها مثل : تاکید، آیات مشابه و تفسیر باید به تعریف ترادف به طور واضح پرداخت. با تعریف قدما می توان ترادف را در این موضوع ها طرح کرد.

    کلیدواژگان: ترادف، اختلاف الفاظ و اتفاق معانی، متقارب المعنی، ترادف نگاری، ترادف نام
  • شادی نفیسی صفحه 91

    تفسیر منسوبه به امام حسن عسگری (ع) از جمله تفاسیر اولیه شیعه است که بسیار زود هنگام اعتبار آن مورد بحث بوده است. مخالفان این تفسیر به لحاظ سندی و متنی به بحث از آن پرداخته اند. علامه شوشتری نیز از جمله این مخالفان است که در الاخبار الدخیله به اجمال به بحث از سند آن می پردازد، هم چنان که متن آن را نیز به نقد می کشد. نقد محتوایی او از این تفسیر، مفصل ترین نقد از آن محسوب می شود. او در نقد خود از جمله به قرآن، روایات و اطلاعات تاریخی استناد می کند اگرچه مورد اخیر بیش ترین سهم را به خود اختصاص داده است.

    کلیدواژگان: علامه شوشتری، الاخبار الدخیله، تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)، نقد متن، نقد سند
  • بی بی سادات رضی بهابادی صفحه 115

    اختیار در قرایات از مباحث مهمی است که با ضوابط و معیارهای خاص آن قرایات صحیح مشخص می شود. پس مسلم است که به طور غیر رسمی، اختیار در قرایات از اواخر قرن اول پدید آمده بود و این جریان با اقدام ابن مجاهد در اول قرن چهارم و عنایت ویژه به قرایات سبع محدود شد، هرچند هم زمان با ابن مجاهد و پس از او دانشمندانی به اختیار در قرایات پرداختند. این بحث بیش تر مورد توجه دانشمندان اهل سنت و تا حدودی مورد قبول علمای شیعه بوده است و دانشمندانی چون ابن محجاهد (متوفی 324)، ابن شنبوذ (متوفی 327)، ابن خالویه (متوفی 370) و ابن الجزری (متوفی 833) و... ملاک هایی برای تشخیص قرایات صحیح ارایه داده اند که صحت سند، موافقت با وجهی از قواعد زبان عربی و موافقت با رسم مصحف عثمانی مشهورترین آن است. از قرآن پژوهان شیعه، محمد هادی معرفت ملاک هایی برای تشخیص قرایات صحیح ارایه کرده است. در نوشتار حاضر به تعریف اختیار، تاریخچه بحث و معیارها و ضوابط آن پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: اختیار، قراءات، معیار (مقیاس) قرائی، صحت سند، رسم مصحف عثمانی
  • مصطفی ذاکری صفحه 145

    اختیار در قرایات از مباحث مهمی است که با ضوابط و معیارهای خاص آن قرایات صحیح مشخص می شود. پس مسلم است که به طور غیر رسمی، اختیار در قرایات از اواخر قرن اول پدید آمده بود و این جریان با اقدام ابن مجاهد در اول قرن چهارم و عنایت ویژه به قرایات سبع محدود شد، هرچند هم زمان با ابن مجاهد و پس از او دانشمندانی به اختیار در قرایات پرداختند. این بحث بیش تر مورد توجه دانشمندان اهل سنت و تا حدودی مورد قبول علمای شیعه بوده است و دانشمندانی چون ابن محجاهد (متوفی 324)، ابن شنبوذ (متوفی 327)، ابن خالویه (متوفی 370) و ابن الجزری (متوفی 833) و... ملاک هایی برای تشخیص قرایات صحیح ارایه داده اند که صحت سند، موافقت با وجهی از قواعد زبان عربی و موافقت با رسم مصحف عثمانی مشهورترین آن است. از قرآن پژوهان شیعه، محمد هادی معرفت ملاک هایی برای تشخیص قرایات صحیح ارایه کرده است. در نوشتار حاضر به تعریف اختیار، تاریخچه بحث و معیارها و ضوابط آن پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: رویت خدا، بلکفه، جسمانیت خدا، ادراک حق تعالی، اشاعره، معتزله
|
  • karam siyavoshi Page 7

    Illuminating its range of knowledge is one of the prior assumptions about Qur'an; whatever the view on it, it will have a great impact on explaining its intents and guidance’s. The contemporary exegetes (14th and 15th centuries AH). Have paid special signification to this issue and therefore, by dedicating a broader scope to religion's function, were about to prove a wider impact and efficiency of Qur'an in life. Sayyed-i Qutb is one of these exegetes focusing his attention to the comprehensiveness of Qur'an, has accepted this as one of his main principles in interpreting Qur'an and explaining Islam's notions and teachings. In this article we have examined the variety of Qutb's opinion about this issue, take into consideration its causes and traits, especially in accordance to Shiite scholars, mentioning its necessities and implications.

    Keywords: exegetic principles, up-to-date exegesis, comprehensiveness, Sayyed-i Qutb, Fi Zilal al-Our'an
  • Nosret Nilsaz, Mohammadali Mahdavirad Page 27

    Wansbrough in his challenging book, Quranic Studies, denying the reliability of documents in indicating the chronology of ancient texts, has suggested the text analysis instead. He has applied this method for the chronology of old text prior to Tabari exegesis, including that of kalbi. Accordingly he designates roughly the year 200 to it. Using the same method, Rippin reconsiders its chronology proposes the late third century. In this article these two orientalists' text analysis concerning this exegesis has been critically examined.

    Keywords: chronology of ancient texts, Ibn-e Abbas exegesis, Wansbrough, Rippin, text analysis method
  • Sayyedeh Vahideh Rahimi Page 65

    The Predecessors, by collecting numerous names or attributes (adjectives) for one or several named entities, without referring to the term "taraduf" (synonymy), have presented some simple or a little various lexicons which eventually led to the formation of greater lexicons. Taking advantage of this introduction, we can probably say that the first lexicographers were synonym-graphics, "Ikhtilaf-i Alfas" (diversity of the words and "Ittifaq-e ma'ani" (unity of the senses) were also some other terminologies in this concern. In addition to these grounds, the goal was prosecuted in other various subjects as well. After the third century, the term "taraduf" found its way into books and replaced the previous terms. Rumania and Ibn-e Faris were introduced to be the first ones to apply the term "taraduf". However, deliberating on some people such as Hamadani and Tirmadzi we find out that they were the first who did it and thus, the formers lose the mentioned priority. Therefore, the historical background of the usage of term changes a little, going back even further. There exists a specific relation between the meaning of the derivatives of "r-d-f" in the Qur'an and the terminological concept of "taraduf", i.e., the absence of total agreement of words. This justifies the Predecessors' assumption in absence of total synonymy. In some subjects of the Qur'ranic studies, is synonymy mentioned as in that of "the seven letters" wherein, based upon the rational and narrative reasons, they should be excluded from the subject. But in other subjects as: "emphasis, analogue verses and interpretation" the clarified definition of synonymy must be taken into consideration. Synonymy may be included in such subjects if taken according to the definition given by the Predecessors.

    Keywords: Taraduf (synonymy), ikhtilaf-i alfaz (diversity of words), ittifaq- e ma'ani (unity of senses), motaqarib al-ma'ni (semantic convergence), synonym-graphs, total synonymy
  • Shadi Nafisi Page 91

    The exegesis attributed to Imam Hasan Askari (Pbuh) is one of the first Shii exegeses, whose authenticity was discussed early. Those rejecting its genuine have criticized it, considering both its isnad and text. Allame Shushtari is one of these scholars. In his book "Al-Akhbar Al-Dakhile", he has argued about its documents in brief. He has also examined its text, which is considered the most extensive and in detail critic of the text. In this study of the text, he has most of all recoursed to Qur'an, reason, tradition and historical information; the former obtaining the highest Frequency.

    Keywords: Allame Shushtari, Al-Akhbar Al-Dakhila, the exegesis attributed to Iman Hasan Askari (Pbuh), text analysis, documents analysis
  • Bibi Sadat Razi Bahabadi Page 115

    Selecting "readings" (Qira'at) is an important issue with certain norms and criteria for distinguishing the correct ones. Deciding on readings has at least raised at the late first century, informally. At the beginning of fourth century due to measures taken by Ibn-e Mujahid and his special focus on seven readings, this campaign has been limited; although at the same time and later on, experts still chose in between readings. This subject has been mostly favoured by Sunni scholars, while it was roughly accepted by Shias. Intellectuals as Ibn-e Mujahid (d. 324), Ibn-e Khalivayh (d. 370), Ibn-e Shannabuz (d. 327), Ibn-e al-jazari (d. 833) and others have suggested some criteria for differentiating and choosing "readings". Some of them are: the authenticity of isnad, accordance to Arabic grammatical rules, and more probably, accordance to Othmanic calligraphy of Qur'an. Among the Shias, M. H. Ma'rifat has also suggested some norms for it. In the present article, we have discussed the definition for "selecting", its history and norms.

    Keywords: selecting readings, reading norms, authenticity of documents, Othmanic, calligraphy of scripture
  • Mostafa Zakeri Page 145

    The issue of ruyat (see) Allah on the day of resurrection, which is believed in by Ash'aira relying on narrative evidence while refuted by Mu'tazilia and Shia depending on rational proofs, is one of the most debating subjects between these two theological schools. They both recourse to Qur'anic exegesis, prophetic traditions and rational evidences, for or against each other's views. Ash'aries trying to avoid dogmatic implications of their beliefs ending to "substantiation" of Allah, were forced to suggest his vision "without how" (Bila kayf), it means that at that time, he will make it possible for believers but not as that of usual seeing which necessitates facing him or other observance properties in this word. In this article, all the verses and traditions referred to in this debate along with evidences given, will be argued.

    Keywords: Vision of Allah, Balkafah, Anthropomorphism, comprehending Allah, Asha'ira, Mu'tazila