فهرست مطالب

مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی
سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 2، زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1387/04/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • رتبه بندی تکنولوژی های آبیاری با استفاده از روش تصمیم سازی چندمعیاری: مطالعه موردی استان فارس
    زیبایی، بخشوده صفحه 1
    روش مناسب برای انتخاب تکنولوژی آبیاری، فرآیندی است که معیارهای فیزیکی، فنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قانونی که تکنولوژی برمبنای آنها مورد قضاوت واقع می شود را در برگیرد. در این مطالعه 21 معیار مختلف برای ارزیابی عملکرد 10 تکنولوژی آبیاری به منظور نیل به 8 هدف در قالب یک روش تصمیم سازی چندمعیاری به نام روش توافقی، به کار گرفته شد. اطلاعات لازم برای این تحقیق از طریق مصاحبه با 242 کشاورز در استان فارس جمع آوری شده است. یافته های تحقیق نشان داد که در یکی از گروه های همگن، نتایج حاصل از اجرای روش توافقی با انتخاب زارعین مطابقت کامل دارد اما در سایر گروه های همگن، تکنولوژی انتخاب شده به وسیله زارعین با نتایج حاصل از روش توافقی تفاوت دارد. در انتها پیشنهاداتی برای بهبود فرایند تصمیم سازی ارایه شده است.
    کلیدواژگان: رتبه بندی، تکنولوژیهای آبیاری، تصمیم سازی چند معیاری
  • سیستم تقاضای پویا برای مواد غذایی در مناطق شهری ایران
    زنجفی، شجری صفحه 2
    در این تحقیق به منظور برآورد تابع تقاضا برای مواد غذایی در مناطق شهری ایران، از چارچوب سیستم تقاضای تقریبا ایده آل در دو حالت ایستا و پویا استفاده گردیده است. سپس نسبت به تعیین کشش های قیمتی و درآمدی تقاضا برای مواد غذایی اقدام شده است. برای این منظور از داده های سری زمانی مربوط به سالهای 1384-1353 استفاده گردید. نتایج مختلف تصریح مدل نشان داد که نتایج در حالت ایستا در مقایسه با حالت پویا ضعیف تر است. نتایج تجزیه و تحلیل مربوط به ساختار تفکیک پذیری، این فرضیه را که مصرف کنندگان تخصیص درآمد را ابتدا بین گروه های مختلف خوراکی و سپس بین انواع مختلف گوشت ها انجام می دهند را رد نمود. کلیه کشش های خود قیمتی جبرانی و غیر جبرانی منفی بدست آمد که از این جهت مطابق با انتظارات مبانی نظری می باشد. همچنین کشش های در آمدی برای کلیه مواد غذایی مورد مطالعه مثبت بدست آمد.
    کلیدواژگان: سیستم تقاضای تقریبا ایده آل، مدل های ایستا و پویا، کشش های جبرانی و غیر جبرانی، مواد غذایی، ایران
  • تاثیر آزادسازی تجاری بر بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی ایران
    توکلی، میرمحمد صادقی، کمری صفحه 3
    هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر آزادسازی تجاری بر بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی است. از صادرات محصولات کشاورزی و نرخ تعرفه وارداتی به عنوان دو شاخص جهت تعیین اثر سیاست های آزادسازی تجاری بر بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی استفاده شده است. از یک مدل نئوکلاسیک استفاده گردیده که سرمایه انسانی در کنار سرمایه فیزیکی و نیروی کار مورد بهره برداری قرار گرفته است. با کمک داده های سری زمانی و با بکارگیری روش های OLS و تصحیح خطا (ECM) رابطه های بلند مدت و کوتاه مدت بین سیاست های آزادسازی تجاری و بهره وری نیروی کار در طی سال های 1382-1342 برآورد گردیده است. نتایج برآورد نشان می دهند که سیاست های توسعه صادرات و کاهش نرخ تعرفه وارداتی در بلند مدت و کوتاه مدت باعث افزایش بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی شده اند. هر چند سرمایه انسانی در بلند مدت بر بهره وری اثر مثبت دارد ولی اثر مثبت آن در کوتاه مدت داری اهمیت آماری نیست. در بلند مدت، در اثر 10 درصد افزایش صادرات سرانه، یا 10 درصد کاهش نرخ تعرفه وارداتی، مقدار بهره وری به ترتیب به میزان 5/. درصد و 9/. درصد افزایش می یابند. با توجه به این که تاثیر کاهش تعرفه بیش ار تاثیر افزایش صادرات سرانه است، سیاستگزاران لازم است سیاست های خود را به تعدیل تعرفه ها معطوف دارند.
    کلیدواژگان: آزادسازی تجاری، ایران، بخش کشاورزی، بهره وری نیروی کار
  • عوامل تاثیرگذار بر دانش، نگرش و مهارت چغندرکاران نسبت به شیوه های مدیریت پایدار خاک زراعی: مطالعه موردی استان خراسان رضوی
    شاهرودی، چیذری صفحه 4
    هدف اصلی پژوهش حاضر سنجش دانش، نگرش و مهارت چغندرکاران در زمینه شیوه های مدیریت پایدار خاک زراعی و تحلیل رگرسیونی عوامل تاثیرگذار بر آنها بود که با روش توصیفی- تحلیلی و از طریق پیمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری مورد نظر را چغندرکاران استان خراسان رضوی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای اقدام به جمع آوری اطلاعات گردید و در نهایت، 375 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناسان اجرایی صورت گرفت و نظرات اصلاحی آنان لحاظ گردید. مطالعه پیش آهنگی نیز برای به دست آوردن پایایی پرسشنامه انجام شد و ضرایب آلفای کرونباخ بیش از 71/0 برای ابزار پژوهش به دست آمد. نتایج حاصل از یافته های توصیفی نشان داد که میزان دانش فنی، نگرش و مهارت بیش از نیمی از چغندرکاران مورد مطالعه در زمینه مدیریت خاک زراعی در حد «متوسط و پایین تر» قرار داشتند. نتایج نمودار ون در ارتباط با حیطه های سه گانه رفتار افراد مورد مطالعه نشان داد که صرفا حدود 2/11% (42 نفر) از کل افراد مورد مطالعه در طبقه رفتاری «کشاورزان صلاحیت دار» قرار گرفتند. به علاوه، برای شناسایی و تبیین پراهمیت ترین متغیرهای تاثیرگذار بر دانش، نگرش و مهارت کشاورزان چغندرکار در زمینه شیوه های مدیریت پایدار خاک زراعی در این پژوهش از رگرسیون چند متغیره به روش مرحله ای استفاده و در نهایت، بر اساس یافته های تحقیق پیشنهادهایی ارایه گردید.
    کلیدواژگان: دانش، نگرش، مهارت، خاک، شیوه های خاک زراعی، چغندرقند، کشاورزان چغندرکار
  • مقایسه بهره وری ماشین های کشاورزی و نیروی کارگری در سه سیستم مکانیزه، نیمه مکانیزه و نیمه سنتی تولید گندم در شهرستان مشهد
    حیدرزاده، الماسی، دهقانیان، محمد رضایی صفحه 5
    ماشین های کشاورزی و نیروی کار دو عامل مهم و هزینه بر در تولید محصولات کشاورزی می باشند، هدف از انجام این پژوهش، مقایسه روش های مختلف تولید گندم از نظر سطح فناوری ماشینی و بهره وری ماشین های کشاورزی و نیروی کار در ناحیه جلگه ای بخش مرکزی شهرستان مشهد بوده است. برای نمونه گیری از روش خوشه ایسه مرحله ای استفاده شد. داده های پژوهش، مربوط به سال زراعی 1384-1383 بوده و با استفاده از پرسشنامه و از طریق مصاحبه حضوری با 169 کشاورز جمع آوری گردید. سیستم های تولید با استفاده از تعریف خاص برای هر سیستم به سه گروه مکانیزه، نیمه مکانیزه ونیمه سنتی تقسیم بندی شدند. شاخص میزان مکانیزه بودن برای کشاورزان سه گروه محاسبه شد و تجزیه واریانس نشان داد که اختلاف میانگین شاخص مکانیزه بودن بین سه سیستم در سطح احتمال 1% معنی دار می باشد. برای هر یک از سیستم های مورد نظر، تابع تولید با شکل تابعی کاب – داگلاس برآورد گردید. برای محاسبه بهره وری هر یک از عامل های تولید ماشین های کشاورزی و نیروی کار، از روش داوان و بنزال استفاده گردید. تجزیه واریانس و مقایسه میانگین مربوط به بهره وری ماشین های کشاورزی و نیروی کار سه سیستم نشان داد که اختلاف میانگین بین سه سیستم در سطح احتمال 1% معنی دار می باشد. مقایسات میانگین نشان داد که سیستم مکانیزه دارای بیشترین میزان بهره وری نیروی کار و ماشین های کشاورزی و سیستم نیمه مکانیزه و سیستم نیمه سنتی به ترتیب دارای دارای کمترین میزان بهره وری ماشین های کشاورزی و کمترین میزان بهره وری کارگر می باشد. بنابراین مکانیزاسیون می تواند افزایش بهره وری ماشین های کشاورز و نیروی کار را در پی داشته باشد.
    کلیدواژگان: بهره وری، ماشین های کشاورزی، نیروی کارگری، گندم، مشهد
  • بررسی رابطه بین نسبت شکاف تکنولوژیکی و اندازه مزرعه برای گندم کاران استان کرمان
    مهرابی بشر آبادی صفحه 6
    در این تحقیق با استفاده از تابع مرزی پوششی رابطه شکاف تکنولوژیکی با اندازه مزرعه برای گندم کاران استان کرمان تجزیه وتحلیل شد. برای انجام تحقیق از اطلاعات 658 گندم کار در سال 1384 که به صورت تصادفی مورد مصاحبه قرار گرفته اند، استفاده شد. مزارع نمونه برحسب اندازه به سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم گردید. در این مقاله از سه رهیافت تابع تولید مرزی تصادفی ترکیبی، تابع تولید مرزی تصادفی گروهی و تابع مرزی پوششی برای محاسبه شاخصهای کارایی فنی و شکاف تکنولوژیکی استفاده شد. نتایج مطالعه نشان می دهد که متوسط کارایی فنی بهره برداران مزارع کوچک در سه روش مذکور به ترتیب حدود 64، 79 و 61 درصد، برای بهره برداران مزارع متوسط 62، 72 و 42 درصد و در مزارع بزرگ به ترتیب حدود 61، 83 و 35 درصد است. نسبت شکاف تکنولوژیکی در مزارع کوچک، متوسط و بزرگ به ترتیب حدود 0.78، 0.57 و 0.42 می باشد که بیانگر شکاف تکنولوژیکی در اندازه های مختلف است.
    کلیدواژگان: کرمان، گندم، نسبت شکاف تکنولوژیکی، تابع تولید مرزی پوششی تصادفی، اندازه مزرعه
  • بررسی عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی ایران
    خلیلیان، رحمانی صفحه 7
    در این تحقیق ابتدا با استفاده از آمار کلان اقتصادی سالهای 78-1353 و بهره گیری از رهیافت بهره وری متوسط تعمیم یافته به محاسبه بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی ایران پرداخته شده است، که نتایج نشان دهنده صعودی بودن روند بهره وری نیروی کار در این بخش می باشد. سپس به منظور بررسی عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی کار تاثیر متغیرهای سرمایه گذاری خالص بخش کشاورزی و کل، خالص صادرات بخش کشاورزی و کل، بارندگی، درآمد روستاییان و متغیر روند بر بهره وری نیروی کار از طریق تخمین تابع سنجیده شد. برای این کار ابتدا متغیرها از نظر ایستایی بررسی گردید که طبق نتایج بعضی از متغیرها I(0) و برخی دیگر I(1) بودند پس برای جلوگیری از رگرسیون کاذب به تخمین تابع از طریق آزمون یوهانسن پرداخته شد. بنا بر رگرسیون تخمین زده شده ضریب تمام متغیرها معنی دار بوده و همه آنها بجز متغیر سرمایه گذاری کل که ضریب منفی دارد، دارای تاثیر مثبت بر بهره وری نیروی کار هستند.
    کلیدواژگان: نیروی کار، بخش کشاورزی، بهره وری، بهره وری متوسط تعمیم یافته
  • انتخاب و رتبه بندی سیستم های آبیاری بارانی و سنتی در استان خراسان رضوی
    کهنسال، رفیعی صفحه 8
    یکی از مسائل مهم در ورود تکنولوژی های آبیاری تحت فشار، انتخاب سیستم مناسب با توجه به شرایط کشاورزی منطقه می باشد. هدف اصلی این مطالعه انتخاب و رتبه بندی سیستم های آبیاری بارانی و سنتی در مزارع استان خراسان رضوی می باشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز این مطالعه از طریق تکمیل 186 پرسشنامه از کشاورزان و مزارع استان خراسان رضوی در دو منطقه سبزوار و مشهد در سال 1386 بدست آمده است. برای دستیابی به اهداف مورد نظر، از روش های برنامه ریزی توافقی و تاپسیس استفاده شده است. نتایج بدست آمده در رابطه با چهار گروه کشاورزان و مزارع مورد مطالعه نشان داد که در مورد دو گروه از کشاورزان منطقه، بهترین سیستم آبیاری، آبیاری بارانی (کلاسیک ثابت و متحرک) و در مورد دو گروه دیگر از کشاورزان، بهترین سیستم آبیاری، آبیاری سنتی می باشد. همچنین نتایج این مطالعه حاکی از آن است که سیستم آبیاری بارانی خطی و دورانی از نامناسب ترین سیستم های آبیاری منطقه می باشد.
    کلیدواژگان: آبیاری بارانی، آبیاری سنتی، انتخاب تکنولوژی، برنامه ریزی توافقی، تاپسیس
  • بررسی همگرایی رشد بهره وری محصول گندم در میان استان های بزرگ کشور
    فتحی، زیبایی صفحه 9
    در این مطالعه همگرایی بهره وری کل عوامل تولید ((TFP کشاورزی برای محصول گندم در میان شش استان بزرگ (خراسان، تهران، فارس، کرمان، خوزستان، اصفهان) برای سال های 1383-1368 مورد بررسی قرار گرفت. از شاخص تورنکویست-تیل برای محاسبه رشد بهره وری کل عوامل تولید، از معیار انحراف معیار برای بررسی رفتار کوتاه مدت و از انواع تست های ریشه واحد در داده های پانل، برای بررسی رفتار بلندمدت تفاوت بهره وری میان استان ها استفاده شد. نتایج نشان داد که رشد بهره وری در استان های مورد مطالعه نوسانات زیادی داشته و در کوتاه مدت همگرا نبوده اند اما در بلندمدت از تفاوت بهره وری میان استان ها کاسته شده و همگرایی رخ می دهد بنابراین می توان از سیاست گذاری تقریبا یکسان در بلند مدت برای محصول گندم استفاده نمود.
    کلیدواژگان: بهره وری کل عوامل تولید، گندم، همگرایی، داده های پانل
  • بررسی عوامل موثر بر ارزش صادرات محصولات کشاورزی
    عاقل، یوسف زاده، منصوری صفحه 10
    بحث تجارت خارجی یکی از مباحث مهم در توسعه اقتصادی کشور است. این بخش منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه گذاری و جذب فن آوری های نوین در جهت افزایش توان تولیدی اقتصادی کشور است، از جمله مشکلات ایران در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، عدم بسته بندی مطلوب، درجه بندی نامناسب محصولات کشاورزی صادراتی و عدم رعایت استاندارد کیفی در مورد محصولات صادراتی و همچنین عدم تطابق کالاها با سلیقه های مصرف کنندگان خارجی است. در نتیجه، ارزش افزوده حاصل از خدمات بازاریابی نصیب کشورهای وارد کننده محصولات از ایران می گردد. از اینرو در این مطالعه توابع صادرات برخی محصولات کشاورزی صادراتی ایران شامل پسته، بادام، زعفران، خرما و سیب با استفاده از روش داده های پانل برآورد گردیده است. اطلاعات مورد استفاده، مربوط به دوره زمانی 1384- 1379 بوده و مقاطع به کار رفته در مدل کشورهای وارد کننده این محصولات از ایران می باشند. نتایج نشان داد رعایت سطح استاندارد صادراتی در اکثر محصولات مورد بررسی تاثیر مثبت و معنی دار بر میزان صادرات آنها دارد. یعنی با افزایش رعایت استانداردهای بین المللی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و بهبود کیفیت، می توان به بازارهای بیشتری دسترسی پیدا کرد و در نتیجه درآمدهای ارزی کشور را گسترش داد.
    کلیدواژگان: شاخص استاندارد، صادرات، داده های پانل، تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز
  • بررسی جنبه های محدود کننده تجارت آب مجازی در منطقه مرودشت
    دهقانپور، بخشوده صفحه 11
    این مطالعه با هدف بررسی جنبه های محدود کننده تجارت آب مجازی صورت گرفت. بدین منظور ابتدا الگوی بهینه کشت مشروط بر محدودیت های آب و زمین ارایه گردید. در ادامه با توجه به اهمیت مصرف نهاده ها و اشتغال نیروی کار الگوهایی تعدیلی بصورت حداکثرسازی تابع هدف مشروط به حفظ سطح فعلی اشتغال و با قید افزایش اشتغال ارایه گردید. نتایج نشان داد برای تعدیل پیامد منفی بیکاری در تعیین الگوی کشت بر اساس آب مجازی بهتر است در کنار هدف حداکثرسازی واردات آب مجازی هدف حفظ سطح نسبی اشتغال نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا توجه تنها به مساله واردات آب مجازی همراه با پیامدهایی همچون کاهش قابل ملاحظه اشتغال چندان مطلوب بنظر نمی رسد. بنابراین پرداختن به هر یک از اهداف شامل حداکثرسازی واردات آب مجازی، کاهش مصرف کود و آب و افزایش اشتغال منجر به الگویی می شود که تنها در تامین هدف تحت تعقیب مطلوب می باشد حال آنکه لازم است الگوی تجویزی تمامی اهداف را در سطحی نسبتا مطلوب تامین نماید. به عبارتی دیگر اهمیت بالای حداکثرسازی واردات آب مجازی نباید منجر به نادیده گرفتن هزینه های تامین این هدف شود.
    کلیدواژگان: آب مجازی، اشتغال، الگوی کشت، مرودشت
|
  • The evaluation of nutrition regimes and rearing periods on biological and economical parameters of silkworm
    A. B, .A. S, M.Gh Page 1
    More than %90 of natural silk in world is produced by means of mulberry silkworm (Bombyx mori L.). Therefore, it is important that we recognize and collect mulberry varieties which have high quantity and quality leaf performance. For this purpose, an experiment was conducted with five mulberry varieties (Kenmochi, Kairyonase, Ichinose, Shinichinose and Local varieties) during two seasons(spring and late autumn) in Iranian silkworm research center. After recording, obtained biological and economical characters, data (such as larval duration, larval nutrition duration, larval mortality, number of cocoon, best cocoon weight, best cocoon shell weight, shell cocoon percentage, etc.) were analyzed using a complete randomized design (CRD) model with factorial arrangement including ten treatments with three replications by means of IRRISTAT statistical software. The ANOVA results showed that type of mulberry varieties and rearing seasons have significant effects on silkworm yield
  • Environmental view to insurance role of irrigated wheat in North Khorasan province
    A. Sh, .M. Gh, .A. K, .Sh D Page 2
    In this study, effect of insurance on chemical inputs utilization (environmental effects of insurance) is surveyed. Data of this research collected by using stratified random sampling method and interview with 150 wheat producers (insured and non-insured) of North Khorasan province in 2004. Results showed that education, size of family, farm ownership, land fragmentation, participation in extension classes, land cultivated and risk aversion have positive effect and age of farmer and premium receipts have negative effect on insurance demand. Probability of insurance adoption by wheat producers causes decreasing of poison and chemical fertilizer and so increasing of environmental benefits. Regard to results, attempt for insurance coverage all wheat farmers, training on chemical inputs utilization and targeting of target groups orientated to insurance suggestied.
  • Forecasting Agricultural Sector Employment in Iran
    A.R. K, H.A, .A.A Page 3
    Agricultural sector is the most important sectors in the country which has a large share in total employment. The increasing supply of labor because population growth and low capacity of production cause the country with high rate of unemployment. Therefore, stand with this crisis is one of the most important works of government. In this study using Artificial Neural Network, the employment is forecasted by 1958-2004 data for 14 years later and results show that the trend of employment in agricultural sector in later years first is diminished and then increased.
  • Production and ExportComparative Advantage of Iran's Pistachio
    S. H, .H.R Page 4
    According to considerable wight of pistachio in non-oil export of Iran, the production and export advantage of this product are estimated using indices like scale, efficiency, integrated, revealed and symmetric revealed advantage as well as their growth for the period of 1990 – 2005. Results show that scale advantage index for Iran is much higher than its rivals while Syria and Turkey had the highest efficiency advantage and highest efficiency advantage growth, respectively. Highest integrated advantage and highest growth of this index belonged to Iran and Italy, respectively. Despite Iran's advantage in pistachio export, its growth is negative for the studying period (- 44.05 percent) while competitors had positive growth. A decline, for any reason, in exporting advantage of Iran's pistachio would lead an increase in rival's advantages and their market share. Statistics show that the policies carried out during the Third Development Program were successful in improving production efficiency and penetrating into world markets. Policy making in the direction of reducing production costs, improving commodity quality and using suitable processing method will cause sustainable and successful presence in world markets.
  • Investigation of Consumer Rational Behavior of Vegetable Oil in Iran: Case Study of Refah Chain Stores
    H.T, .M.H Page 5
    Consumer rational behavior is the first and basic presumption for representation and development of economic theories and relations in field of consumer behavior. For the most part investigations related to demand function, the estimation results is correct while demand function and implied utility be a good estimations of real utility and demand functions. This is not a testable hypothesis. Then, should be prove accuracy of rational behavior hypothesis. There exists only one method to investigate accuracy of rational behavior hypothesis and this is revealed preference. Used data in this study is monthly price and consumption quantity of vegetable oil that is mustered from Refah Chain Stores during 3 years (2004-2006). Test results indicated existence of 13 violations that did not rectify using generalized Afriat index and using graphical methodology of de Peretti, whole of period divided to two sub period, April 2004 to December 2005, and, January 2005 to February 2006, without any violations. Rupture in utility function is appeared as consumption reduction in more of studied rigid vegetable oils and approximate stability in liquid oils consumption. Thus, it could be prospected consumption reduction of vegetable oil in Iranian households by continuous medical and publicity policies about consumption detriments of vegetable oil.
  • The Influence of Water User's Cooperative on Farmer's Attitudes toward Agricultural Water Management: A Case Study in Khorasan-Razavi Province, Iran
    A.A, .M. Ch, Gh .P Page 6
    The purpose of the present study was to investigate and analyze the influence of water users’ cooperative (WUC) on farmers’ attitudes toward optimum agricultural water management practices with an approach to compare the two groups of farmers in irrigation networks with WUC and without it. The research method was a descriptive-correlational and causal-comparative study of the survey type. The target population in the study was the entire farmers of irrigation networks in Khorasan-Razavi Province. Using stratified random sampling technique, 335 participants were selected as a statistical. The content and face validity of the questionnaire was specified after several times of review and correction by the faculty members at Tarbiat Modarres University and the executive experts of Agricultural Jihad Organization and Regional Water Joint-stock Company in Khorasan-Razavi Province. The reliability analysis was conducted and Cronbach’s alpha values for the various sections of instrument were estimated to be between 0.73 and 0.86. The results of descriptive findings showed that attitude rate more than half of studied farmers (55.1%) regarding agricultural water management were at positive relatively and positive levels. Moreover, the results from statistical analyses indicated that WUC was very effective on the development of factors related to the social, human, physical, financial, and natural capitals, so that the WUC irrigation network with increases in the components of social confidence, solidarity, and participation, improved extension contacts, developed appropriate information channels, improved the status of regional irrigation system, and increased water users’ participation in irrigation water management were more effective on farmers’ attitudes toward the development and application of agricultural water management strategies such as under-pressure irrigation technology compared to non-WUC irrigation networks.
  • Prediction of John Deere tractor repair and maintenance costs by using two different structures of MLP artificial neural network
    I.R, M.H. A, Y.A, A.R Page 7
    Replacement of tractor is one of the important decisions that must be made with respect to farm machinery manager. Accurate forecasting of repair and maintenance cost is one of the most critical factors for making this decision. The purpose of this research was to evaluate the capability of two structures of MLP neural network in predicting repair and maintenance costs. First, networks were designed in order to predict the components of repair and maintenance costs individually, and then a single network was designed for simultaneous prediction of all components costs. The study was conducted using actual data on 28 John Deer tractors from Astan Ghodse Razavi agro-industry. According to the obtained results, the two types of neural networks are accurately able to predict the repair and maintenance costs. Also, the prediction of repair and maintenance cost components of tractor with a single network produces a better result than using separate networks for prediction of each cost component. Therefore, neural network can be improved the economic decision making capabilities of machinery managers.