فهرست مطالب

Kerman University of Medical Sciences - Volume:15 Issue: 3, 2008

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:15 Issue: 3, 2008

  • 84 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/07/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • پژوهشی
  • فرناز نیکبخت، عباس شاهدی، وحید شیبانی، حمید نجفی پور، غلامرضا مشتاقی صفحات 195-205
    مقدمه
    تولید سایتوکین های التهاب زا به عنوان یکی از مسیرهای التهابی در سیستم اعصاب مرکزی مسئول قسمت اعظم تخریب مغز پس از ایسکمی می باشند. از طرف دیگر، در هنگام التهاب و ایسکمی مغزی اجزای سیستم رنین- آنژیوتانسین در مغز افزایش می یابد. اگر چه مشخص شده است که مهار سیستم رنین- آنژیوتانسین و یا استفاده از گیرنده AT1 آن می تواند نقش حفاظتی در ایسکمی مغزی داشته باشد ولی ارتباط بین تولید سایتوکین ها و آنژیوتانسین II در پاتولوژی ایسکمی مغزی هنوز مشخص نشده است. هدف این تحقیق بررسی اثر مهار آنژیوتانسین II بر تولید سایتوکین ها و ارتباط بین این دو بر ادم مغزی می باشد.
    روش
    در این تحقیق 54 سر موش سوری نر به صورت تصادفی به 5 گروه نرمال، شم، ایسکمی، پیش درمان با انالاپریل (دوز حداکثر) و پیش درمان با انالاپریل (دوز حداقل) تقسیم شدند و میزان اینترلوکین-1 بتا (IL-1β) و فاکتور نکروزدهنده توموری(TNF-) در مغز و سرم خون با روش ELISA سنجیده شدند.
    یافته ها
    همان گونه که انتظار می رفت ایسکمی سبب افزایش نقصان در عملکرد نورولوژیک حیوان، افزایش آب مغز و میزان سایتوکین ها گردید. در گروه پیش درمان با دوز بالای انالاپریل، 85% از حیوانات بلافاصله علایم تشنج از خود نشان دادند. در این گروه همراه با تشدید علایم کلینیکی میزان IL-1β در سرم نیز افزایش یافت. برعکس گروه فوق در گروه پیش درمان با دوز پایین انالاپریل نه تنها بهبود معنی داری در عمل کرد حیوان وکاهش میزان آب مغز دیده شد (05/0P<) بلکه میزان هر دو سایتوکین نیز در مغز به صورت معنی دار کاهش یافت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که داروی مهارکننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (انالاپریل) اثر دوگانه ای بر سکته مغزی ایفاء می کند. این دارو در دوز پایین دارای نقش حفاظتی بوده و این نقش را تا حدودی با مهار تولید موضعی سایتوکین های پیش التهابی خصوصا IL-1β انجام می دهد. در صورتی که در دوز بالا سبب افزایش شدت التهاب با مکانیسم نامعلوم می گردد.
    کلیدواژگان: ایسکمی، سایتوکین، مهارگرهای ACE، موش سوری
  • ایرج عبداللهی، محمدتقی جغتایی، مهیار صلواتی صفحات 207-216
    مقدمه
    انجام مهارت های حرکتی و عملکردی و مفهوم یادگیری و بازآموزی مهارت ها به دنبال سکته مغزی اهمیت ویژه ای دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی یادگیری ضمنی در بیماران مبتلا به سکته مغزی در طی به کارگیری دست مبتلا و مقایسه با افراد سالم همسان صورت گرفت.
    روش
    برای بررسی یادگیری حرکتی ضمنی، یک وظیفه حرکتی واکنشی متوالی که با استفاده از یک نرم افزار کامپیوتری اعمال می شد مورد استفاده قرار گرفت. در طی این وظیفه حرکتی 4 مربع با رنگ های مختلف بر صفحه نمایشگر ظاهر می شد که داوطلب به محض مشاهده هر مربع باید کلید تعریف شده مرتبط با آن را فشار می داد. 15 بیمار مبتلا به سکته مغزی و 15 فرد سالم همسان در این تحقیق شرکت داشتند و طی دو روز متوالی 10 بلوک حرکتی مشتمل بر 640 تکرار مربع های رنگی را تمرین می کردند. در ابتدای آزمون فقط به داوطلب گفته می شد که به محض مشاهده هر مربع، کلید مرتبط با آن را فشار دهد و هیچ گونه توضیحی در مورد ترتیب و توالی ظهور محرک ها داده نمی شد. همه داوطلبین راست دست بوده و بیماران نیز دارای ابتلای سمت راست بوده و با همان سمت مبتلا تمرین را انجام می دادند
    یافته ها
    در مجموع، زمان انجام بلوک های حرکتی در بیماران بیشتر از افراد سالم بود. همچنین متغیرهای سن، جنس و سطح تحصیلات تاثیر قابل توجهی بر زمان انجام بلوک های حرکتی نداشت. اختلاف زمان بلوک دوم با بلوک های چهارم، هشتم و دهم در هر دو گروه معنی دار بود. اختلاف زمان بلوک دوم با بلوک های چهارم و هشتم بمعنی بهبود عملکرد بود در حالی که اختلاف زمان بلوک دوم و دهم که در پایان روز دوم دیده شد مفهوم یادگیری حرکتی را مطرح می سازد.
    نتیجه گیری
    کندتر بودن بیماران مبتلا به سکته مغزی در انجام حرکت نسبت به افراد سالم با توجه به انجام تمرین با سمت مبتلا طبیعی به نظر می رسد اما یادگیری حرکتی که به صورت کاهش پایدار در زمان بلوک ها تعریف شده بود در هر دو گروه سالم و بیمار یکسان بود و این امر نشان می دهد که بیماران مبتلا به سکته مغزی در طی انجام حرکت با دست مبتلا قابلیت یادگیری حرکتی به صورت ضمنی را دارا هستند و این قابلیت چندان تحت تاثیر عواملی چون سن، جنس و سطح تحصیلات نیست
    کلیدواژگان: سکته مغزی، یادگیری، وظیفه حرکتی، دست
  • فاطمه میرزایی پور، افسانه فرود، دکترمحمد معصومی، حمیدرضا رشیدی نژاد، بهزاد سرور عظیم زاده، زهرا غضنفری صفحات 217-223
    مقدمه
    سکته قلبی حاد یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در اکثر کشورهای جهان از جمله ایران است. یکی از مهم ترین پیشرفت ها در زمینه مراقبت از بیماران مبتلا به سکته قلبی حاد، تجویز داروهای حل کننده لخته خون کرونر (مانند استرپتوکیناز) است که تجویز سریع و به موقع آن ضروری است. مطالعه حاضر به منظور بررسی فاصله زمانی از لحظه مراجعه بیماران سکته قلبی حاد تا تزریق این داروها و علت تاخیر در تجویز دارو در مراجعه کنندگان به اورژانس های قلب بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی کرمان صورت گرفت.
    روش
    در مدت زمان 8 ماه تعداد 130 نفر از بیماران که با تشخیص پزشک دچار سکته قلبی حاد شده و همچنین واجد شرایط دریافت داروی استرپتوکیناز بودند مورد بررسی قرار گرفتند. برای سهولت تعیین علل تاخیر تجویز دارو، فاصله زمانی بین شروع علائم بیمار تا تجویز دارو به چهار دوره زمانی مشخص تقسیم شد و مدت هر دوره بر اساس دقیقه اندازه گیری شد. نتایج حاصله با استفاده از آزمون های آماری ANOVA و t-test، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین زمان شروع درد قفسه سینه تا مراجعه به اورژانس 298 دقیقه، میانگین زمانی از ورود بیمار به اورژانس تا تجویز داروی استرپتوکیناز 73 دقیقه و میانگین زمانی از شروع علائم تا تزریق داروی استرپتوکیناز 370 دقیقه بود. نتایج نشان داد که 18% بیماران بیش از دو ساعت در انتظار دریافت دارو بوده اند. شایع ترین علل تاخیر، فاصله مکانی تا بیمارستان و تاخیر کادر پزشکی و پرسنل درمانی بود.
    نتیجه گیری
    با آموزش به جامعه در مورد تشخیص درد قلبی، فراهم کردن امکانات و آموزش کادر پزشکی و پیراپزشکی در برخورد سریع با بیماران، می توان فاصله زمانی فوق را کاهش داد و بازدهی استرپتوکیناز را زیاد نمود.
    کلیدواژگان: انفارکتوس قلبی، استرپتوگیناز
  • امید آقاداوودی، فریناز فتاحی صفحات 225-233
    مقدمه
    در جراحی پیوند عروق کرونر به کمک پمپ قلبی- ریوی اقدام به ایست قلبی می شود. در این میان نقش محلول کاردیوپلژیک که منجر به ایست قلبی می شود، از نظر حفاظت قلب اهمیت ویژه دارد. در مطالعه حاضر تاثیرات بالینی افزودن ان - استیل سیستئین به محلول کاردیوپلژیک در بهبود حفاظت قلب بررسی گردیده است.
    روش
    در یک کارآزمایی بالینی دو سویه کور، تعداد هفتاد بیمار کاندید جراحی بای پاس عروق کرونر مراجعه کننده به بیمارستان شهید چمران در سال 1386، انتخاب و تحت آماده سازی، بیهوشی و جراحی با شرایط مشابه قرار گرفتند. بیماران بطور تصادفی به 2 گروه مورد وشاهد تقسیم شده و پس از شروع بای پس قلبی- ریوی و در زمان استفاده از محلول کاردیوپلژیک، درگروه مورد به محلول کاردیو پلژیک ان - استیل سیستئین با دوز mg/kg50 و در گروه شاهد حجم معادل از نرمال سالین اضافه شد. فراوانی نیاز به شوک و ضربان ساز، پیدایش آریتمی و نیاز به داروهای اینوتروپ حین و پس از جراحی و هم چنین مقدار کسر تخلیه قبل و پنج روز پس از عمل و مدت زمان بستری در آی سی یو و بیمارستان و مدت زمان بین برداشتن کلامپ آئورت و شروع ریتم گرفتن قلب در دو گروه بررسی و با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته ها
    از نظر خصوصیات دموگرافیک میانگین مدت زمان پمپ، زمان کلامپ آئورت و کسر تخلیه قبل از جراحی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. هم چنین از نظر زمان بین برداشتن کلامپ آئورت و شروع ریتم گرفتن قلب و نیاز به شوک بعد از برداشتن کلامپ آئورت و نیاز به ضربان ساز قلبی، نیاز به اینوتروپ پس از عمل جراحی و میانگین زمان بستری در آی سی یو و بیمارستان بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (05/0P>) اما فراوانی بروز آریتمی حین و پس از جراحی (7/5 درصد در مقابل 9/22 درصد)، نیاز به اینوتروپ حین جراحی (3/14 درصد در مقابل 3/34 درصد) و میانگین کسر تخلیه بعد از عمل (4/51 درصد در مقابل 45 درصد) و میانگین تغییرات کسر تخلیه پس از عمل به وضوح در گروه مورد و شاهد با یکدیگر متفاوت بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    استفاده از ان - استیل سیستئین در محلول کاردیوپلژیک از نظر بالینی باعث اثرات مفید چون کاهش بروز برخی از عوارض جراحی قلب و بهبود کسر تخلیه پس از عمل می گردد.
    کلیدواژگان: جراحی بای پاس عروق کرونر قلب، ان، استیل سیستئین، کاردیوپلژیک
  • حمیدرضا پوراسلامی، پیام خزائلی، حسین مسعودپور صفحات 235-242
    مقدمه
    ضرورت وجود فلوئور در آب آشامیدنی در حدی که باعث کاهش میزان پوسیدگی دندان شده و از طرفی باعث ایجاد فلوروزیس دندانی نیز نشود به اثبات رسیده است. این مطالعه با هدف بررسی میزان یون فلوراید در آب های آشامیدنی هشت شهر بزرگ استان کرمان و نیز یازده نمونه آب معدنی موجود در سوپر مارکت های شهر کرمان انجام شد.
    روش
    در این پژوهش میزان یون فلوراید 42 نمونه آب های آشامیدنی شهر های کرمان، زرند، رفسنجان، سیرجان، بافت، جیرفت، بم و کهنوج و 11 نمونه آب معدنی با نام های تجارتی مختلف با روش پتانسیومتری به کمک الکترود اختصاصی یون فلوراید تعیین شد.
    یافته ها
    میانگین فلوراید آب های آشامیدنی شهر کرمان ppm17/0، زرند ppm47/0، رفسنجان ppm39/0، جیرفت ppm34/0، بم ppm43/0، سیرجان ppm39/0، کهنوج ppm44/0 و بافت ppm 41/0 به دست آمد. هم چنین میزان یون فلوراید در آب های معدنی مورد بررسی در محدوده 04/0 تا 27/0 ppm بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به درجه حرارت این شهرها، به نظر می رسد متوسط فلوراید آب های آشامیدنی شهرهای استان کرمان از حد مطلوب برای مقاوم سازی مینای دندان ها،کمتر می باشد
    کلیدواژگان: فلوراید، آب معدنی، آب آشامیدنی، پتانسیومتری، کرمان
  • دکترناهید افتخاری، غلامرض اسدی کرم، محمد خاکساری، زهره سالاری، مریم ابراهیم زاده صفحات 243-250
    مقدمه
    کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز کودکان و از علل مهم قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی می باشد. در این مطالعه میزان بروز کم کاری مادرزادی تیروئید و ارتباط آن با قد و وزن هنگام تولد، سن مادر، سن حاملگی، بیماری تیروئیدی در مادر و خانواده، میزان تحصیلات پدر و مادر، مصرف نمک یددار در خانواده و نوع زایمان مورد بررسی قرار گرفت.
    روش
    از آبان 1384 تا تیر 1385 از 3000 نوزاد متولدشده در زایشگاه های اصلی شهر کرمان (افضلی پور و آیت الله کاشانی) نمونه خون از پاشنه پا بعد از گذشت 24 ساعت از تولد و تا قبل از ترخیص از بیمارستان یعنی بین روزهای دوم تا پنجم تولد گرفته شد. نمونه پس از خشک شدن بر روی کاغذ فیلتر مخصوص در پاکت های پلاستیکی گذاشته و تا زمان اندازه گیری TSH در دمای 20- درجه سانتی گراد نگهداری و سپس میزان TSH به روش ELISA اندازه گیری شد.
    یافته ها
    از تعداد 3000 نوزاد متولدشده تعداد 23 نوزاد (8/0 درصد) دارای mIU/L20TSH≥ بودند که به عنوان فراخوان اولیه درنظر گرفته شدند و از این تعداد 13 نوزاد (56 درصد) پسر و 10 نوزاد (44 درصد) دختر بودند. این 23 نوزاد 2-1 ماه بعد از تولد فراخوانده و TSH آنها مجددا اندازه گیری شد که 3 نفر یعنی 1 در هزار جمعیت، TSH بالاتر از mIU/L 10 داشتند که طبق بروشور کیت مورد استفاده به عنوان TSH غیرطبیعی (کم کاری مادرزادی تیروئید) درنظر گرفته شد و این نوزادان برای درمان معرفی شدند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت کم کاری مادرزادی تیروئید در ایجاد عقب ماندگی ذهنی، غربالگری این بیماری از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. در این مطالعه فراخوان اولیه 8/0 درصد ولی شیوع بیماری 1 در 1000 مورد بود که نسبت به کشورهای پیشرفته بیشتر بوده و در نتیجه از اولویت های بهداشتی کشور می باشد.
    کلیدواژگان: کم کاری تیروئید نوزادان، غربالگری نوزادان، تیروتروپین، کرمان
  • زهرا افتخاری صفحات 251-259
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف تعیین برخی از توانایی های کودکان پنج ساله در سطوحی از مهارت های شنیداری - کلامی (حافظه کوتاه مدت شنیداری – کلامی و مهارت های آگاهی واج شناسی) که بیشترین ارتباط را با رشد گفتار و زبان دارند، انجام شد.
    روش
    در این مطالعه توصیفی و مقطعی از بین تمام کودکان کلاس های پیش دبستانی وابسته به بهزیستی و آموزش و پرورش شهر سمنان در سال 1385، 400 کودک واجد شرایط وارد مطالعه شدند. داده های لازم با استفاده از پرسشنامه و آزمون مدت های شنیداری و کلامی، جمع آوری گردید.
    یافته ها
    میانه فراخنای حافظه کوتاه مدت شنیداری در سطح کلمه و شبه کلمه تک هجایی3 واحد و در سطح شبه کلمه چهارهجایی 1 واحد بود. میانگین توانایی این کودکان در آزمون شبه کلمه تک هجایی 28/3 و در آزمون شبه کلمه چهار هجایی 17/1 به دست آمد. میانگین توانایی این کودکان در آزمون «آگاهی واج شناختی» در زیرآزمون آگاهی از هجا در مورد شناسایی هجا 27/10، تجزیه هجا 04/3 و ترکیب هجا 20/3 بود. هم چنین به طور متوسط در زیر آزمون آگاهی از قافیه میانگین توانایی 42/0 و در آزمون سنجش مهارت تجانس در مورد تشخیص کلمه با واج آغازین یکسان 92/0 و تولید کلمه با واج آغازین یکسان 54/0 بود.
    نتیجه گیری
    حافظه کوتاه مدت شنیداری تحت تاثیر نوع مواد آزمون می باشد. در زمینه صحت توالی مهارت های آگاهی واج شناختی نمی توان نظری قطعی داد و باید منتظر تحقیقات آینده بود زیرا هم تعدادپژوهش های داخلی اندک است و هم این که توافق نظری میان آنها وجود ندارد. در زمینه تاثیر سن نیاز به انجام تحقیقات بیشتر است.
    کلیدواژگان: تجانس، آگاهی از هجا، آگاهی از قافیه، حافظه کوتاه مدت شنیداری، آگاهی واج شناختی
  • حکیمه حسین رضایی*، سکینه محمدعلیزاده صفحات 261-268
    مقدمه

    سوء مصرف مواد گرچه اثرات منفی بر تمام ارکان جامعه دارد، ولی بیش از هر چیزی آینده جوانان را تهدید می کند. تجارب سال های اخیر نشان داده است که اقدامات پیشگیرانه هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. با توجه به کاهش سن شروع سوء مصرف مواد، آگاهی والدین و آموزش در محیط خانواده عامل مهمی در پیشگیری و کنترل سوء مصرف مواد در نوجوانان می باشد.

    روش

    این مطالعه مقطعی در سال 1385 به منظور تعیین دانش والدین دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان های شهر کرمان در زمینه شناخت علائم آلودگی به سوء مصرف مواد، صورت گرفت. نمونه پژوهش بر اساس مطالعه مقدماتی 600 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته بودکه بعد از تایید روایی و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها

    بر اساس نتایج، 1/20 درصد والدین شرکت کننده در مطالعه دارای تحصیلات دبیرستانی یا بالاتر بودند. 7/11 درصد آنها سابقه سوء مصرف مواد را ذکر کردند. بالاترین درصد نمره آگاهی در زمینه علائم جسمی سوء مصرف مواد مربوط به الکل (23 درصد) و بعد از آن تریاک (17 درصد) و سیگار (15 درصد) بود. در بعد علائم روانی سوء مصرف مواد بالاترین درصد نمره مربوط به آرام بخش ها و مسکن ها (29 درصد) و بعد از آن سیگار، الکل و تریاک (به ترتیب 24، 19 و 17 درصد) بود.

    نتیجه گیری

    پایین بودن درصد نمره آگاهی والدین در مورد علائم جسمی و روانی سوء مصرف مواد به خصوص در مورد داروهای روان گردان که مصرف آن ها رو به تزاید است هشداری جدی است و موضوع آموزش تمام اقشار جامعه به ویژه والدین که می توانند نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از سوء مصرف مواد در جوانان داشته باشند بایستی به طور جدی تر و به صورت مستمر با استفاده از موثرترین شیوه های آموزشی، مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: سوء مصرف مواد، والدین، دانش آموزان، دانش، دبیرستان های شهر کرمان
  • موردی
  • باقر خدارحمی، معینه معینی صفحات 269-272
    تحلیل استخوان (Disappearing Bone Disease) یکی از تومورهای عروقی نادر است. این گزارش موردی پسر 15 ساله ای را معرفی می کند که به دنبال تغییر شکل اولین متاتارس پای راست مراجعه کرده و دارای سابقه ترومای خفیف در گذشته بوده است. در رادیوگرافی پای راست قسمت پروگزیمال استخوان فالانکس دیده نشد. طی عمل جراحی استخوان فیبولا به جای قسمت پروگزیمال استخوان فالانکس جایگزین شد و بیوپسی نیز انجام شد. در مراجعه 15 ماه بعد بیمار، در رادیوگرافی جدید ضایعات استئولیزیس در اولین و دومین متاتارس پای راست دیده شد. بیمار از درد شاکی بود و با تشخیصDisappearing Bone Disease کاندید رادیوتراپی شد. پس از اتمام درمان رادیوتراپی علائم بیمار برطرف شده بود ولی در رادیوگرافی کنترل ضایعات استئولیزیس و جذب قسمتی از متاتارس اول و دوم دیده می شد.
    کلیدواژگان: استئولیزیس، متاتارس، تومور عروقی
|
  • Nikbakht F., Shahedi A., Sheibani V., Najafipour H., Moshtaghie Gh Pages 195-205
    Introduction
    Cytokines production as one of the inflammatory pathways in CNS is responsible for most brain damages following ischemia. On the other hand, during inflammation and brain ischemia, most of the renin- angiotensin components (RAS) increase locally. While it is established that blockade of RAS especially AT1 receptors has a protective effect on ischemia, the interaction of cytokines and angiotensin II is not well understood. This study was designed to investigate the effect of angiotensin II inhibitor on cytokine production as well as brain edema.
    Method
    Fifty-four male mice were randomly divided into 5 groups of normal, Sham operated, ischemia, Pretreatment with enalapril (high dose), and Pretreatment with enalapril (low dose) for the measurement of IL-IB and TNF-β in the brain and blood serum by ELIZA method.
    Results
    Ischemia caused a significant increase in water content and neurological deficit scores as well as cytokine levels. Treatment with enalapril had paradoxical effect on ischemia. In high dose, 85% of the animals showed convulsion after reperfusion. The IL-1β in serum and neurological deficit scores of this group were high, in accordance with clinical signs. In contrast, the low dose of enalapril, had protective effect on ischemia. It caused a significant reduction in brain concentration of both IL-1β and TNF-α (P<0.05) and improved significantly the neurological deficit scores and brain water content as well. (P<0.05).
    Conclusion
    Enalapril as an ACE inhibitor, has a dual effect on stroke. At low dose, it has a protective role at least in part by suppressing the local production of pro-inflammatory cytokines while, at high dose, it increases the inflammation by an unknown mechanism.
  • Abdollahi I., Jighataie Mt., Salavati M Pages 207-216
    Introduction
    Motor skills and learning after stroke are of a great importance. This study aimed at studying implicit learning in unilateral stroke patients using affected hand and comparison with normal subjects.
    Methods
    A serial reaction time task by using a software was applied for studying implicit motor learning in 15 stroke patients and 15 matched normal subjects. In this task 4 squares with different colors appeared on the monitor and subjects were asked to press its defined key immediately after observing it. In the first day subjects practiced 8 motor blocks (4 patterned blocks, then 2 random blocks and finally 2 patterned blocks). The next day subjects practiced a retention test consisted of 2 patterned blocks. Subjects were not provided with any explanation about the sequence of squares. All subjects were right handed and impaired hand in patients was right side and they practiced with their impaired hand.
    Results
    Task performance of patients was slower than normal subjects. Age, sex and educational level had no significant effects on task performance. Block time differences of second block with fourth, eight and tenth blocks (next day) were significant in both groups.
    Conclusion
    Similar motor learning (defined as stable decrease of block times) in stroke patients and normal subjects shows the capability of stroke patients in implicit motor learning during using the affected hand and this is not affected by age, sex and educational level
  • Mirzaee Poor F., Forood A., Masoomi M., Rashidinejad H., Soroor Azimzadeh B., Ghazanfari A Pages 217-223
    Introduction
    Acute myocardial infarction is one of the major causes of mortality in developing countries such as Iran. One of the most important progresses in acute myocardial infarction is early administration of therombolytic agents such as streptokinase. This study was performed to determine the time interval from patients’ referral to the emergency wards to the introduction of thrombolytic therapy and the factors associated with delay in drug administration.
    Methods
    In a period of 8 months, 130 patients with presumed acute myocardial infarction were investigated. In order to determine the causes of delay in streptokinase administration, duration of symptoms onset to drug administration was divided into 4 specified periods and measured in minutes. Results were analyzed using ANOVA and t-test.
    Results
    Findings showed a mean elapsed time of 298 minutes between pain onset and referring to the emergency ward, 73 minutes between patient’s arrival and streptokinase administration. Mean time from symptom onset to drug infusion was 370 minutes. There was a delay of 2 hours in drug administration in 18% of patients. The most important causes of delay were long distance and delay of physicians and staff.
    Conclusion
    Considering the findings, increasing people’s knowledge about the symptoms of heart problem, providing medical facilities and instruction of medical staff play important role in decreasing delay time in drug administration and increasing streptokinase output.
  • Aghadavoudi O., Fatahi F Pages 225-233
    Introduction
    During coronary artery bypass graft (CABG) surgery with cardiopulmonary bypass (CPB), the role of cardioplegic solution which results in cardiac arrest, is critical. This study was planned to evaluate the clinical impacts of N acetylcysteine (NAC) enriched cold-blood cardioplegia on early reperfusion injury in patients with ischaemic heart disease undergoing CABG.
    Methods
    In a randomized double blind clinical trial, seventy patients undergoing elective CABG surgery with CPB were studied. They all underwent similar methods of preoperative medication, anaesthesia and cardiac surgery. Patients were randomly divided into the case group (cardioplegia plus 50 mg/kg NAC) and the control group (cardioplegia with the equal volume of normal saline). The incidence of arrhythmias, usage of DC-shock, pacemaker and inotropic agents during and twenty four hours after surgery, EF five days after surgery and ICU staying and hospitalization periods in the two groups were compared.
    Results
    There were no statistically significant differences between the two groups according to demographic features, EF before surgery, CPB or aorta clamping times, intraoperative DC shock and pacemaker requirements and postoperative inotropic necessity (p >0.05). Two groups showed significant differences in regard to the incidence of arrhythmias (5.7% vs. 22.9%), the inotropic requirement (14.3% vs. 34.3%) during surgery, EF five days after surgery (51.4% vs. 45%) and the mean EF changes postoperatively in comparison with the preoperative period (0.88 vs. -2.28) (p <0.05).
    Conclusion
    Addition of N-acetylcysteine to cardioplegic solution can reduce some of the clinical complications during and after surgery and has positive effects on the postoperative ejection fraction.
  • Pooreslami H., Khazaeli P., Masoodpoor H Pages 235-242
    Introduction
    It has been proved that sufficient amount of fluoride in drinking water can decrease the rate of dental caries. The aim of this study was to determine fluoride content of drinking waters in the 8 cities of Kerman province as well as 11 types of mineral water sold in supermarkets of Kerman.
    Method
    Fluoride contents of 42 drinking water samples belonged to 8 cities of Kerman province and 11 brands of mineral water sold in Kerman city was determined by ponentiometry method and using specific electrode of fluoride ion.
    Results
    Mean Fluoride content of drinking water was 0.17 ppm in Kerman, 0.47ppm in Zarand, 0.39ppm in Rafsanjan, 0.49ppm in Jiroft, 0.43 ppm in Bam, 0.39ppm in Sirjan, 0.44ppm in Kahnooj and 0.41ppm in Baft. Fluoride content of studied mineral waters was in the range of 0.04 – 0.27ppm.
    Conclusion
    Considering the temperature of these cities, it seems that the fluoride content of drinking waters is lower than the recommended range for preventing dental caries.
  • Eftekhari N., Asadikaram Gh., Khaksari M., Salari Z., Ebrahimzadeh M Pages 243-250
    Introduction
    Congenital hypothyroidism (C.H) is one of the most common infants’ endocrine diseases and the cause of mental retardation in newborns. This study was performed to determine the prevalence of C.H and it’s relation with neonatal’s sex, birth weight and height and mothers’ age, gestational age, parents’ educational level, past medical history of thyroid disease in mother and family and consumption of Iodine salt by mother.
    Methods
    A Total of 3000 neonates aged 2-5 days were screened from November 2005 to July 2006. Specimen collection and transportation to lab were performed according to NCCLS and Wisconsin newborn screening program guidelines. Thyroid stimulating Hormone (TSH) concentration in dried blood spot was determined quantitatively using ELISA technique.
    Results
    From 3000 neonates, 23 cases (0.8%) had TSH≥20 mIU/L that were recalled for verification of C.H. Of them, 13 cases (56%) were male and 10 cases (44%) were female. All of 23 infants were detected during 1-2 months after birth and 3 of them had serum TSH≥10 mIU/L. According to the protocol of kit they were considered as hypothyroidism cases and were referred for treatment.
    Conclusion
    Considering the importance of congenital hypothyroidism in mental retardation, neonatal screening programs are of high importance. In this study, the prevalence of the disease was 1 in 1000 that is more than that in developed countries.Therefore, it should be considered as one of the hygienic priorities in our country.
  • Eftekhari Pages 251-259
    Introduction
    This research was planned to determine some verbal-auditory skills (verbal-auditory short memory and phonological awareness) that have the closest relationship with speech and language development in 5-year-old children.
    Method
    In this descriptive cross-sectional study, 400 children of pre-school classes affiliated to Education and Welfare organizations in Semnan city were selected randomly. Required data were gathered by using a questionnaire and performing verbal – auditory skills tests.
    Results
    The obtained means were as follows: monosyllable non word repetition: 3.28, 4 syllabic non word repetition: 1.17, syllable recognition: 10.27, syllable segmentation: 3.04, syllable blending: 3.20, alliteration (word with same starter phoneme) recognition: 0.92 and production of word with same starter phoneme: 0.54.
    Conclusion
    Test material has a great influence on the results of the auditory memory test. Due to lack of enough Iranian research and any agreement between them, we can not determine the sequence of phonological skills exactly and it requires further researches. Moreover, more surveys are required to find the effect of age.
  • Hossein-Rezaei H., Mohammad-Alizadeh S Pages 261-268
    Introduction

    Three basic strategies against substance abuse are control of distribution, treatment of dependents and prevention. Recent years experiences have shown the significant importance of prevention. Considering the decrease in age of substance abuse onset, parents’ knowledge about this phenomenon and consequently its early prevention and control in the family is very important.

    Method

    In this cross-sectional study performed in 2005, knowledge of 600 parents of Kerman highs schools’ and secondary schools’ students in relation to the symptoms of substance abuse was determined by using a researcher-made questionnaire.

    Results

    In whole, 20.1% of the participants had high school or higher educational level and 11.7% of them had history of substance abuse in their family members. The highest knowledge scores in physical symptoms belonged respectively to alcohol (23%), opium (17%) and cigarette (15%). In relation to psychological symptoms, the highest scores were obtained for tranquilizers and analgesics (29%) and then cigarette, alcohol and opium (24%, 19% and 17% respectively).

    Conclusion

    Insufficient Knowledge scores, especially in regard to substances with increasing rate of use is a serious warning requiring serious attempts for increasing knowledge of all classes of society especially parents. This should be done continuously and by using the most efficient educational programs and cooperation of all related organizations.

  • Khodarahmi B., Moieni M Pages 269-272
    Disappearing Bone Disease is a rare vascular tumor. The presented case is a 15-year old boy with deformity of the 1st metatarsus in right foot who had a history of mild trauma. In x-Ray examination the proximal phalanxe was absent. In the surgery, proximal phalanx was replaced by fibula bone and biopsy was done. After 15 months in follow up radiography osteolystic lesions in the 1st and 2nd metatarsus of right foot were observed. Due to severe pain and with the diagnosis of disappearing bone disease, the patient underwent radiotherapy. After radiotherapy, in control x-Ray of the right foot, osteolystic lesions of the 2nd metatarsus had been completely absorbed.